Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:48

Ik denk dat het van veel factoren afhangt.. en van je paard en van wat de ruiter durft onder andere. Ikzelf heb wel 100x meer moeite met dressuur als springen, terwijl anderen het weer andersom hebben. Het is dus niet echt met elkaar te vergelijken op deze manier.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:50

Anoniem schreef:
DDW1190 schreef:
ik bedoel mijzelf ook niet, doelde ook meer hierop:

[VN] Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Ja dat heb ik een tijd terug ook gelezen ja. Maargoed ik ben dan ook totaal niet te spreken over het "dressuur" op wedstrijd. Veelste veel op de hoofdhouding gericht en te weinig op ontspanning. Maar dat is een andere discussie

maar wat doe jij zelf dan? hetzelfde zie ik bij springen, constant hoog, terwijl het in mijn ogen meer om de techniek gaat dat het hoge springen..
en ontspanning zie ik wel degelijk hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:57

DDW1190 schreef:
Anoniem schreef:
Ja dat heb ik een tijd terug ook gelezen ja. Maargoed ik ben dan ook totaal niet te spreken over het "dressuur" op wedstrijd. Veelste veel op de hoofdhouding gericht en te weinig op ontspanning. Maar dat is een andere discussie

maar wat doe jij zelf dan? hetzelfde zie ik bij springen, constant hoog, terwijl het in mijn ogen meer om de techniek gaat dat het hoge springen..
en ontspanning zie ik wel degelijk hoor ;)

Ik rijd geen dressuur op wedstrijden ;) Wel gedaan omdat ik 1 wp nodig had. Maar wat ik daar rond zag rijden en daar nog wp's voor kregen. Daar kon ik met mijn hoofd niet bij.

En bij springen gaat het zeker om een stuk techniek. En dat heb je ook nodig vanaf het M. En zonder die techniek kun je best 1 hindernis van 1.30m rijden. Maar een parcours springen van 1.30 zonder techniek is volgens mij onmogelijk..

DDW1190

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 12:06

Nouja het is de B he..
ik zie ook wel dingen waarvan ik denk dat kan niet echt goed gaan, maar daar worden de meesten wel op afgestraft hoor..

tuurlijk gaat het om de techniek maar dat gaat het bij dressuur ook!
en als je er lang over doet, dan kom je vanzelf wel een keer in de Z klasse..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:13

DDW1190 schreef:
Nouja het is de B he..
ik zie ook wel dingen waarvan ik denk dat kan niet echt goed gaan, maar daar worden de meesten wel op afgestraft hoor..

tuurlijk gaat het om de techniek maar dat gaat het bij dressuur ook!
en als je er lang over doet, dan kom je vanzelf wel een keer in de Z klasse..

Tuurlijk is Dressuur ook techniek.

Maargoed ik denk dat het gewoon geen vergelijking is.. Bijde disciplines vragen totaal verschillende kwaliteiten zowel van paard als ruiter

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 12:19

Het is inderdaad ook een appels met peren vergelijking zoals eerder werd gezegd in het topic..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:37

Kadankovitch schreef:
Moeilijker of niet: Ook de op springen gerichte ruiter (en ik doel dan wel op de ruiter die wat bereiken wil), moet het paard dresseren om tussen de hindernissen controle te houden, afzetpunten te kunnen bepalen, etc. Zij/hij hoeft zich niet zo'n zorgen te maken over de 'vorm'; voor of achter de loodlijn, al dan niet verzameld en ga zo maar door.
Uiteindelijk denk ik dat enkel ruiter die in zijn/haar discipline van voorkeur iets wil bereiken zijn/haar uiterste best moet doen. Zo gezien denk ik niet dat men kan spreken over moeilijker of makkelijker.
Het is maar een gedachte van mij.

Afzetpunten bepalen, is het niet veiliger het paard correct het parcour door te geleiden en het paard te laten springen? De reactie van de mens is nu niet in voordeel de afzetpunten gedwongen te bepalen voor een paard van "600" kilo? Lijkt een onmogelijk iets wat een springruiter van zijn paard wil en doet verlangen?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:20

FaberSmid schreef:
Kadankovitch schreef:
Moeilijker of niet: Ook de op springen gerichte ruiter (en ik doel dan wel op de ruiter die wat bereiken wil), moet het paard dresseren om tussen de hindernissen controle te houden, afzetpunten te kunnen bepalen, etc. Zij/hij hoeft zich niet zo'n zorgen te maken over de 'vorm'; voor of achter de loodlijn, al dan niet verzameld en ga zo maar door.
Uiteindelijk denk ik dat enkel ruiter die in zijn/haar discipline van voorkeur iets wil bereiken zijn/haar uiterste best moet doen. Zo gezien denk ik niet dat men kan spreken over moeilijker of makkelijker.
Het is maar een gedachte van mij.

Afzetpunten bepalen, is het niet veiliger het paard correct het parcour door te geleiden en het paard te laten springen? De reactie van de mens is nu niet in voordeel de afzetpunten gedwongen te bepalen voor een paard van "600" kilo? Lijkt een onmogelijk iets wat een springruiter van zijn paard wil en doet verlangen?

Ik geloof dat ze bedoelt dat je het paard op juiste afstand naar de hindernis moet rijden.. en nee, ik geloof niet dat het veiliger is door het paard zelf de afstand te laten zoeken, want sommige paarden zetten dan gewoon groot af. Er zijn inderdaad paarden die dit wel doen, maar ook paarden die het niet doen. En gedwongen, is geloof ik wel wat overdreven, je maakt wat meer tempo, meer galop..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:30

Deafstand tussen de hindernissen doormiddel van tempi en galopsprongen ja, maar de afzetpunten nee. Daar gebeuren juist ongelukken mee. Omdat de ruiter met zijn menselijk reactie vermogen letterlijk in de weg doet zitten. Het is een hersenspinsel van de mens, dat die denkt en doet geloven de afzetpunten van een paard te kunnen bepalen. Even 600 kg tegenhouden en laten springen, op het punt precies waar de mens gedwongen wil springen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:41

Toch heb je als springruiter oog voor de sprong nodig. Een ruiter zonder oog kun je nog zo'n mooi perfect tempo en ritme laten rijden, dan hoeft nog de afstand niet altijd te passen.
Als je een paard los laat springen op een ekele hindernis, vinden ze het ook vaak moeilijk om zelf hun afstand te bepalen.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:52

Het is maar net wat je zelf makkelijker vind ik vind dressuur makkelijker
MAar springen leuker !

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:53

op het moment dat een paard springt ziet die de hindernis niet meer, daarom is het voor paarden moeilijk om het moment van afzetten te bepalen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:46

van waar is het een aparte vergelijking? want na mijn idee is dressuur toch gewoon bassis of niet?
als het dressuur matig niet klopt klopt het hele plaatje toch niet?
wat mij opvalt met springen is dat er veel op de hand gereden word, en meer druk, ook is nagevelijkheid niet echt belangrijk meer, en het tuigage liegt er ook niet altijd om.
dat springen op zich moeilijk dat vind ik wel afhankelijk van het paard meer of minder werk.
dressuur in een ander op zicht ook moeilijk nee de galopswissels of pirouete om maar wat te noemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:53

Moll de bekende springruiters rijden dressuur en met de dressuurpaarden wordt ook gesprongen. Zelfs met de opleiding in duitsland wordt daar rekening mee gehouden en verplicht gesteld. Meneer (familie) klimke is een mooi voorbeeld.
Maar het is belachelijk dat de mens de afsprongpunten doet bepalen, daar naar toe geleiden dat wel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:16

FaberSmid schreef:
Moll de bekende springruiters rijden dressuur en met de dressuurpaarden wordt ook gesprongen. Zelfs met de opleiding in duitsland wordt daar rekening mee gehouden en verplicht gesteld. Meneer (familie) klimke is een mooi voorbeeld.
Maar het is belachelijk dat de mens de afsprongpunten doet bepalen, daar naar toe geleiden dat wel.

ja dat ben ik met u eens gister toevalig de groote prijs van rome zitten kijken, en als je daar de duitse ruiter ziet rijden kan ik dat erg waarderen ook zo de franse, echter zie ik ook een hoop paarden voorbij komen die de imitatie van een lama doen.

om een voorbeeld te geven de CADRE NOIR springen ook maar dressuurmatig is het echt goed voor elkaar.

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:20

Bedenkende dat het nederlandse van het franse rijden afkomstig is, is het nederland niet vreemd maar wel vreemd geworden. Modern vooruitgang, of ouderwets vastgeroest?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:27

FaberSmid schreef:
Bedenkende dat het nederlandse van het franse rijden afkomstig is, is het nederland niet vreemd maar wel vreemd geworden. Modern vooruitgang, of ouderwets vastgeroest?

ja zegt u het maar voor mij is dat namelijk wel duidelijk

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:34

Wat is voor u wel duidelijk moll?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:52

FaberSmid schreef:
Wat is voor u wel duidelijk moll?

dat de huidige nederlandse rijerij een verkeerd weg is in gegaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:57

Vraag me af welke weg(en) de moderne nederlandse ruiters vervolgen, ik ben het spoor bijster? De weg die mij geleerd is en nog dagelijks leer, heeft mij altijd naar rome gebracht bij welk paard ook.
De moderne nieuwenatuurlijke methodes zijn mij een raadsel, maar zo ook de klassieke. Prachtige verhalen, systemen met ridderorde of welke omschrijving dan ook. Maar als je dan hun schoolgang na gaat, blijft er niks van over op een ten zeerste kleine kerntje. Niet gewerkt maar cursus gevolgd, geen opvolger maar zelfbenoemde.
Ben blij dat ik de keuze van klein af aan had genomen voor hoegsmid en voor plezier paarden kan en mag scholen.

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:15

kwa wedstrijden is dressuur moeilijker vind ik, aangezien het een echte jurysport is, springen is gewoon veel duidelijker,balk eraf is strafpunten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:14

Dat ruiters de paarden door het tempo aan te geven en vast te houden, dus het verlengen van de galopsprong en verkorten het paard de mogelijkheid om het afsprongpunt te vinden gemakkelijkere maken als een ruiter die blind op de sprong toerijd.
Het paard taxeert de sprong zelf aangezien hij ook moet schatten hoe hoog de sprong is, en het afsprongpunt is bij elke type van sprong anders.
Dat springen makkelijker is, denk het wel, men kan met een goed springpaard makkelijker als zwakke ruiter een M parcour springen als met een goed dressuurpaard een goede M dressuur rijden.
Dat heb ik proefondervindelijk zelf gemerkt.
Een springruiter komt natuurlijk veel verder wanneer hij wel dressuur kan rijden, vele topruiters kunnen dit ook, ook op wedstrijden zoals Hugo Simon die tot en met S dressuur gereden heeft.
Het geeft voordelen in de africhting van het paard, ze dressuurmatig te rijden, dit heet in de praktijk ze lenig wendbaar en snel en vooral sterk te maken.
Springruiters die dit niet beheersen hebben meestal berijders die dit voor hun doen, de grote kunnen dit wel degelijk zelf.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:28

Ligt er weer aan wat de zwakte van de ruiter is. Een ruiter dat wel oog heeft voor de sprong maar verder waardeloos rijd, kan idd met een goed paard dát M parcours rijden. Een hele goed dressuurruiter met schrik en zonder oog voor de sprong zal z'n nek breken. Ken zat (dressuurmatig) goede ruiters, die ik geen L of M parcours in zou durven sturen.
Dus wat heet makkelijk?

Het zal gewoon voor iedere persoon verschillend zijn wat moeilijker is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:40

schoentje schreef:
Ligt er weer aan wat de zwakte van de ruiter is. Een ruiter dat wel oog heeft voor de sprong maar verder waardeloos rijd, kan idd met een goed paard dát M parcours rijden. Een hele goed dressuurruiter met schrik en zonder oog voor de sprong zal z'n nek breken. Ken zat (dressuurmatig) goede ruiters, die ik geen L of M parcours in zou durven sturen.
Dus wat heet makkelijk?

Het zal gewoon voor iedere persoon verschillend zijn wat moeilijker is.

Durven en kunnen?
Ken er zat die Olympisch dressuur goud gewonnen hebben, en ook S sprongen.
Dat is gewoon opsommen van.
Het gaat daarom dat iemand die moed heeft en nog beperkt kan springen, met een goed springpaard makkelijker een parcour kan springen, als iemand die nog beperkt dressuur kan rijden met een goed opgeleid dressuurpaard het niet zomaar even in de ring een werkelijke hogere proef kan rijden.
Een oog voor de sprong is een foutieve ingeslopen uitdrukking, het hoort eigenlijk te heten het gevoel voor tempi en tempo.
Het oog kan men scholen, en springen is makkelijker alleen men heeft er meer moed voor nodig.
Eventing paarden springen in het terrein ook alleen op tempo aangave van de ruiter, het afspingpunt kan men niet altijd aangeven het is een farce wanneer men zegt het paard kan niet taxeren de ruiter doet het.
Hoe kan een paard dan de hoogte inschatten, en die heeft weer te maken met het afsprongpunt en landepunt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:03

Oog kun je idd trainen, maar er zijn ook ruiters met zo weinig talent daarvoor, dat die na ontelbare sprongen nog steeds bijna elke sprong missen.
Ik laat paarden vaak losspringen en het valt mij op dat ze bij een enkele sprong toch vaak moeite hebben om hun afzetpunt te bepalen.