Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:17

garny95 schreef:
En ik heb een nieuwe stelling, ligt het nu altijd aan de ruiter ????

Ja en nee... Je hebt ook nog te maken met bouw van de rug (en de rest) van het paard. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het paard zo gebouwd is dat je problemen in de hand werkt hoe netjes je ook rijd.

Janine1990 schreef:
Haha nee hoor, dat bedoel ik niet hoor ;)
Het gaat mij nu niet specifiek om jonge paarden, maar bij alle paarden is het aanpassen van een zadel op de rug van het paard, in mijn ogen de problemen omarmen. Spieren zijn constant in beweging.
Precies aanpassen naar het paard ben ik niet voor, ik ben voor een zadel dat in de goede omstandigheden van de rug voor een gelijkmatige verdeling zorgt.

huh... Dus uiteindelijk pas je langzaam de paardenrug toch aan aan je zadel. Als je je zadel aanpast aan het paard ondersteun je de rug. Spieren zijn altijd in beweging, maar als je je zadel daar niet aan aanpast krijg je druk op de spieren (en nog veel belangrijker: de wervelkolom!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:18

garny95 schreef:
de gemiddelde particulier koopt waarschijnlijk niet echt een nieuw zadel, het liefst gebruikt, dus laat staan 2 of misschien wel 3 nieuwe zadels, dacht het niet, die situatie van die particulier waar jij het over hebt dat zullen misschien 5 % van de paardeneigenaren zijn en die hebben geen peerd, maar een paard.

Daar heb ik het niet over. Je koopt een zadel dat je paard past en laat dat vervolgens opnieuw aanpassen aan het lichaam van je paard als het nodig is. Je hoeft niet constant een nieuw zadel te kopen ! En dan nog, als je wel een andere moet koop je toch een 2e hands ? Er zijn zadelmakers die ook gewoon tweedehands verkopen en ook dat aanpassen op je paard (bijvoorbeeld Sandra uit Rouveen, zij heeft daarmee ook in BIT gestaan). Hoe het ook zij, een zadel moet een paard passen anders kan hij of zij nooit naar volle kunnen lopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:18

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
Het gaat mij nu niet specifiek om jonge paarden, maar bij alle paarden is het aanpassen van een zadel op de rug van het paard, in mijn ogen de problemen omarmen. Spieren zijn constant in beweging.
Precies aanpassen naar het paard ben ik niet voor, ik ben voor een zadel dat in de goede omstandigheden van de rug voor een gelijkmatige verdeling zorgt.

Volgens mij snap jij er echt helemaal niets van... Ben blij dat ik jouw paard niet ben, met een niet op mij aangepast zadel op mijn rug, AU !!!

Nou, wat snap ik er volgens jou niet van precies?
Lijkt me niet dat ik er ver vanaf zit als ik zeg dat een paarden/mensen/honden/katten-rug nonstop veranderd???

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:19

Janine1990 schreef:
Volgens mij begrijp jij niet helemaal wat ik bedoel.
Het gaat mij erom dat er op bokt alleen maar gestuurd wordt op dit soort dingen. Terwijl elke ruiter/eigenaar zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te nemen, en veelal wel neemt. En dan gaat heel bokt er nog eens overheen met zijn/haar ideeën. Wie kent het paard nu beter, bokt? Of de eigenaar/ruiter???

Sorry dat ik het zeg maar vanwaar die roze bril?

Vaak door onkunde, onwetendheid, niet voldoende kennis gebeurt dat gewoon niet.
Heel fijn dat jij een leuke leermeester hebt gehad die je dat geleerd heeft, maar helaas is dat gewoon niet realistisch omdat de meesten dat niet hebben!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:19

chirooheleen, dan ben je niet de beste ruiter voor je paard ondanks dat je netjes rijdt, maar als een paar zo'n slechte bouw heeft of zoveel problemen is het dan wel reeel of humaan om erop te gaan rijden ?
Ik denk niet dat ik op zo'n paard zou willen zitten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:20

ChirooHeleen schreef:
garny95 schreef:
En ik heb een nieuwe stelling, ligt het nu altijd aan de ruiter ????

Ja en nee... Je hebt ook nog te maken met bouw van de rug (en de rest) van het paard. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het paard zo gebouwd is dat je problemen in de hand werkt hoe netjes je ook rijd.

Janine1990 schreef:

huh... Dus uiteindelijk pas je langzaam de paardenrug toch aan aan je zadel. Als je je zadel aanpast aan het paard ondersteun je de rug. Spieren zijn altijd in beweging, maar als je je zadel daar niet aan aanpast krijg je druk op de spieren (en nog veel belangrijker: de wervelkolom!)

Ik doel op het aanpassen zoals Kootstra in Groningen het doet ;)
Als ik het woordje aanpassen van een zadel hoor, ga ik er vanuit dat men het zadel specifiek op het paard aanpast.
Daar hou ik zelf niet zo van.
Ik denk dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel??? Want als ik het zo lees, zijn we het wel redelijk met elkaar eens hoor...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:21

ikkeweer schreef:
garny95 schreef:
de gemiddelde particulier koopt waarschijnlijk niet echt een nieuw zadel, het liefst gebruikt, dus laat staan 2 of misschien wel 3 nieuwe zadels, dacht het niet, die situatie van die particulier waar jij het over hebt dat zullen misschien 5 % van de paardeneigenaren zijn en die hebben geen peerd, maar een paard.

Daar heb ik het niet over. Je koopt een zadel dat je paard past en laat dat vervolgens opnieuw aanpassen aan het lichaam van je paard als het nodig is. Je hoeft niet constant een nieuw zadel te kopen ! En dan nog, als je wel een andere moet koop je toch een 2e hands ? Er zijn zadelmakers die ook gewoon tweedehands verkopen en ook dat aanpassen op je paard (bijvoorbeeld Sandra uit Rouveen, zij heeft daarmee ook in BIT gestaan). Hoe het ook zij, een zadel moet een paard passen anders kan hij of zij nooit naar volle kunnen lopen.

ik denk dat we het allemaal wel eens met je zijn dat het ten alle tijden een goed passend zadel moet zijn, maar daar ging het niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:21

Janine1990 schreef:
ikkeweer schreef:
Sorry hoor maar wat een onzin, een paard hoeft niet ondersteund te worden als hij of zij loopt, het is toch geen oud wijf met een rollator ? Als je het goed doet geef je de hulp voor schouderbinnenwaarts en that's it, dan loopt ie een regelmatige schouderbinnenwaarts, tenzij.........

Een hulp is toch iets waarmee je het paard ondersteunt? Hij doet niet alles uit zichzelf...

Nee, je ondersteunt het paard niet met een hulp. Je geeft aan met je hulp wat je wilt dat hij doet. En door een onvoldoende hulp gaat ie echt niet onregelmatig door lopen hoor......... dan doettie ut gewoon niet :-).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:22

x_Marr schreef:
Janine1990 schreef:
Volgens mij begrijp jij niet helemaal wat ik bedoel.
Het gaat mij erom dat er op bokt alleen maar gestuurd wordt op dit soort dingen. Terwijl elke ruiter/eigenaar zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te nemen, en veelal wel neemt. En dan gaat heel bokt er nog eens overheen met zijn/haar ideeën. Wie kent het paard nu beter, bokt? Of de eigenaar/ruiter???

Sorry dat ik het zeg maar vanwaar die roze bril?

Vaak door onkunde, onwetendheid, niet voldoende kennis gebeurt dat gewoon niet.
Heel fijn dat jij een leuke leermeester hebt gehad die je dat geleerd heeft, maar helaas is dat gewoon niet realistisch omdat de meesten dat niet hebben!

Dan van mijn kant de vraag, vanwaar de zwarte bril?
Hoe kunnen mensen op bokt beoordelen, van een verhaaltje, of een zadel past, of het paard last heeft van de rug e.d.
Mensen draven te ver door in het poedelen met paarden... Altijd maar de gedachte dat het niet goed KAN zijn bij een ander, maar wel bij hunzelf...
Is dat niet hetzelfde als mensen hier aankaarten? Het oog van de ruiter kijkt bijna altijd van zich af???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:23

garny95 schreef:
chirooheleen, dan ben je niet de beste ruiter voor je paard ondanks dat je netjes rijdt, maar als een paar zo'n slechte bouw heeft of zoveel problemen is het dan wel reeel of humaan om erop te gaan rijden ?
Ik denk niet dat ik op zo'n paard zou willen zitten

precies, dus komen we toch weer uit bij ruiterfout :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:23

garny95 schreef:
ik denk dat we het allemaal wel eens met je zijn dat het ten alle tijden een goed passend zadel moet zijn, maar daar ging het niet over.

Ik gaf commentaar op het schrijven van Janine1990 dat zij vindt dat een zadel niet aangepast hoeft te worden aan een paard... S.v.p. goed lezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:24

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:
Een hulp is toch iets waarmee je het paard ondersteunt? Hij doet niet alles uit zichzelf...

Nee, je ondersteunt het paard niet met een hulp. Je geeft aan met je hulp wat je wilt dat hij doet. En door een onvoldoende hulp gaat ie echt niet onregelmatig door lopen hoor......... dan doettie ut gewoon niet :-).

Dus schouderbinnenwaarts met te veel druk op de binnenteugel en dus niet gelijk ondersteund op beide teugels heeft geen reden om onregelmatig te lopen???

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:24

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, je ondersteunt het paard niet met een hulp. Je geeft aan met je hulp wat je wilt dat hij doet. En daar gaat ie echt niet onregelmatig door lopen hoor.........

enof je hem zal moeten ondersteunen, tenslotte wil jij je paard iets leren en zal je hem daarmee moeten helpen, als je paard het begrijpt en het lichamelijk aankan dan kan je minder ondersteunen, er zitten helaas geen aan- en uitknoppen op

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:24

ikkeweer schreef:
garny95 schreef:

Ik gaf commentaar op het schrijven van Janine1990 dat zij vindt dat een zadel niet aangepast hoeft te worden aan een paard... S.v.p. goed lezen.

Dan moet je even lezen wat ik reageer op ChirooHeleen, dan weet je wat ik met aanpassen bedoel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:25

ikkeweer schreef:
garny95 schreef:

lees en begrijp s.v.p. dan zelf goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:25

Janine1990 schreef:
Hoe kunnen mensen op bokt beoordelen, van een verhaaltje, of een zadel past, of het paard last heeft van de rug e.d.
Mensen draven te ver door in het poedelen met paarden... Altijd maar de gedachte dat het niet goed KAN zijn bij een ander, maar wel bij hunzelf...
Is dat niet hetzelfde als mensen hier aankaarten? Het oog van de ruiter kijkt bijna altijd van zich af???

Dat kunnen mensen niet beoordelen en doen ze ook niet, ze geven meestal gewoon tips, wat ook de bedoeling is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:26

Janine1990 schreef:
ikkeweer schreef:

Dus schouderbinnenwaarts met te veel druk op de binnenteugel en dus niet gelijk ondersteund op beide teugels heeft geen reden om onregelmatig te lopen???

waarom druk op de binnenteugel bij de sb ? dat wordt dan vast geen sb ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:27

ikkeweer schreef:
Janine1990 schreef:

Dat kunnen mensen niet beoordelen en doen ze ook niet, ze geven meestal gewoon tips, wat ook de bedoeling is.

Tips zijn oké, maar moeten er dan 10 dezelfde tips gegeven worden?
Of is het de ruiter die niet naar zichzelf wil kijken?
Of is het de bokker die niet origineel genoeg is/niet over genoeg kennis beschikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:27

garny95 schreef:
enof je hem zal moeten ondersteunen, tenslotte wil jij je paard iets leren en zal je hem daarmee moeten helpen, als je paard het begrijpt en het lichamelijk aankan dan kan je minder ondersteunen, er zitten helaas geen aan- en uitknoppen op

Wederom lees je niet goed... Ik zeg dat als je een paard niet goed ondersteunt dat hij daar niet onregelmatig van gaat lopen... dan doet ie het gewoon niet.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:29

wat een rare stelling ikkeweer, als we nu twee ( het is zelfs drie keer niet ) x niet eens weghalen dan krijg je:

Ik zeg dat als je een paard goed ondersteunt dat hij daar onregelmatig van gaat lopen... dan doet ie het gewoon .
Laatst bijgewerkt door garny95 op 30-05-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:29

garny95 schreef:
waarom druk op de binnenteugel bij de sb ? dat wordt dan vast geen sb ;)

Je moet ten alle tijde een gelijke druk verdeling op de teugels hebben, dat ben je vast met me eens...
Ik heb jaren geleden wel eens met veel te veel druk op de binnenkant gereden, nee geen mooie SB, absoluut niet. Maar er zijn genoeg mensen die het nog overkomt, of 'slechts' licht een verkeerde drukverdeling... Een gevoelig paard pinkt daar al op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:30

Janine1990 schreef:
Tips zijn oké, maar moeten er dan 10 dezelfde tips gegeven worden?
Of is het de ruiter die niet naar zichzelf wil kijken?
Of is het de bokker die niet origineel genoeg is/niet over genoeg kennis beschikt?

Degene die de vraag op Bokt stelt kan er niets aan doen dat mensen 10 keer dezelfde tips geven... Mensen willen soms gewoon wat feedback, of hun gevoel bevestigd zien. Als ik iets niet weet of twijfel vraag ik dat ook, dat wil niet zeggen dat ik niet naar mezelf wil kijken of dat ik niet over genoeg zelfkennis beschik. Misschien weet jij het met je 19 jaar allemaal perfect en twijfel je nooit, maar dat geldt niet voor iedereen...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:30

Het is altijd een combinatie van beide toch?
Het ligt zowel aan de ruiter als aan het paard, want zonder paard ben je geen ruiter en heeft het paard over het algemeen nergens last van. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:31

garny95 schreef:
wat een rare stelling ikkeweer, als we nu twee ( het is zelfs drie keer niet ) x niet eens weghalen dan krijg je:

Ik zeg dat als je een paard goed ondersteunt dat hij daar onregelmatig van gaat lopen... dan doet ie het gewoon .

Volgens mij hebben jullie allebei gelijk, het hangt er vanaf waar je de denkbeeldige komma's plaatst... Dubbele ontkenning kan wel in de zin van ikkeweer...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:32

Natuurlijk ligt het aan het paard. Je wilt toch niet zeggen dat het door mijn manier van rijden komt? >;)
En als ik geen winstpunten haal, dan ligt het aan de jury :j