Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cluni

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:59

Liever een te actief paard :)
Ik heb er echt een hekel aan als een paard 'sloom' is.
Bij een sloom paard heb ik toch wat moeite of hem goed aan het been te zetten en te houden ik merk dat ik het vaak bij een te actief paard beter voor elkaar krijg.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:01

Ik heb liever een wat slomer paard omdat ik zelf anders behoorlijk in de stress kan schieten :+ (niet altijd)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:55

De mijne is overactief, ik vind het afentoe zwaar irritant. Maar ik heb het liever zo'n uberwerkwillig paard dan een paard waar je non-stop bezig bent voorruit te houden :)

wendylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:59

liever een actief paard-> ik heb er een hekel aan als je een paard vooruit moet drijven

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:24

liever te actief ;)

x

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:29

Ik ga liever voor een voorwaarts paard(heb er eentje in formaat pony). Bij een wat slomer, niet voorwaarts paard, doe jij het werk ipv je paard. Bij een voorwaarts paardje die goed reageerd op de hulpen hoef je veel minder te doen. Een paar aanwijzingen zijn dan genoeg om het beestje lekker aan het lopen te krijgen, dit zijn voornamelijk ook de paarden die ZELF willen. Bij een slomer paardje is het meestal omdat het moet, en liever niet.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:31

Voor een te actief paard
Mijn paard is namelijk zelf ook vaak te actief
en heb ook nooit anders gehad :o

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:32

mijn paard is best wel sloom,maar kan soms wel erg zin erin hebben
meetal rijden wij gewoon lekker buiten op een relax tempo

suikermeisje

heb liever eentje die ik niet zo vooruit hoef te trappen. Maar een paard wat niet zo snel is, wordt bij mij eigenlijk ook wel fel, Ben erg fel op alles :P
mijn half friesje is actief, maar zijn half broer, vreselijke trapbok. wil niet lopen enzo (schopt niet, maar trappen = vooruit schoppen) enbokken op de zweep ook nog eens.

superwoman

te actief of loperig.
Moet zeggen dat ik het makkelijker vind om een sloom paard actief te maken, dan om een loperig paard terug te rijden.
Loperige paarden doen weinig met teugelhulpen, behalve dan de kin op de borst zetten. Het moet dus puur op je zit.
Ik heb er zo 1 en dat valt niet mee.
Laatst ging er nog een meisje van 12 op met een nette houding en menig jaar manege-ervaring (met bijzet) en mijn paard ging van enkele passen normale draf over op strekken aan de longe en zat al bijna in galop. Ik moest mijn paard dus al snel terugnemen dmv de longe. Paard heeft 2 jaar terug nog Z gelopen, dus alle knoppen zitten erop.

Naar mijn mening hebben maar weinig mensen echt met actieve-loperige paarden te maken gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:33

Mijn ruin kan het allebei zijn.
Soms is hij erg heet en loperig, en wat vaker is hij liever lui dan moe.
Ik heb zelf liever een heet en loperig paard, je kan daar imo net iets sneller aan rijden.

Ik vindt wel dat je onderscheidt moet maken tussen een lui paard en een paard dat niet aan de hulpen staat :j
9 van de 10 "luie" paarden die ik zie... zijn gewoon niet aan de hulpen en tegen het been.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 09-06-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:34

Ik heb nu een overactief paard (van 21 jaar, mijn hoop was altijd dat het ging mindere naarmate ze ouder werd, maar niets is minder waar, het word elk jaar erger :+ ) Soms vind ik het wel leuk, maar soms ook zwaar irritant, mijn ooit volgende paard moet er eentje zijn dat 'koel int kopke' is :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:34

Liever te actief, dat vind ik makkelijker te controleren dan een paard actief aan het been maken.
Constant drijven vind ik niet fijn, zweep gebruik idem. Daarom liever een te actief paard, die wil teminste.
Rij nu een paardje dat fijn voorwaarts is maar je moet enorm letten op je beenhulpen aangezien ze heel
snel reageerd op onbewust drijven. Liever dat dan steeds te moeten schoppen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:35

Soprano schreef:
Ik heb nu een overactief paard (van 21 jaar, mijn hoop was altijd dat het ging mindere naarmate ze ouder werd, maar niets is minder waar, het word elk jaar erger :+ ) Soms vind ik het wel leuk, maar soms ook zwaar irritant, mijn ooit volgende paard moet er eentje zijn dat 'koel int kopke' is :D

Troost je... mijn merrie was met 29 nog een driftkikker :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:39

Ik heb altijd drukke ponys en paarden gehad, nu heb ik voor het eerst een rustigere, waarbij ik daadwerkelijk moet rijden en moet nadenken als ik iets wil. Hij luistert super naar mn beenhulpen, maar nu kan ik ze eindelijk eens geven! Ik wil hem niet sloom noemen, hij reageert gelijk, maar ook pas als ik het hem vraag, uit zichzelf gaat hij niet draven :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:40

c_alsemgeest schreef:
Ik vindt wel dat je onderscheidt moet maken tussen een lui paard en een paard dat niet aan de hulpen staat :j
9 van de 10 "luie" paarden die ik zie... zijn gewoon niet aan de hulpen en tegen het been.

Idd en dat laatste is best makkelijk te verhelpen :j

Ik heb mijn andere paard gekocht op 3 jarige leeftijd en was imo te traag met reageren op alles.Was echt braaf met inrijden etc, maar was gewoon niet helemaal mijn type rijpaard. Echter na een paar jaar is ze veranderd naar een paard wat wel "normaal/vlot" reageerd. Prettig om mee te werken dus... :j
Ik denk dat dit paard zich anders zou hebben ontwikkeld bij een minder ervaren ruiter. :o

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:48

ik heb beide... mijn merrie is nu 19 en veegt na 10 jaar nog steeds regelmatig de rijbaan met me aan. Althans ik val niet, maar ik heb ook niet zoveel te vertellen. De *bigsmile* onder het *baas-in-de-maling* nemen is zoveel zeggend. :-P

Mijn ruin is meer van *hetzalmijntijdwelduren* ... niet te druk... luisteren naar been heeft mij veel zweet gekost. Maar het gaat stukken beter.

Allebei heeft z'n voor en zijn na. Een uur stuiteren is niet leuk, maar een uur trappelen ook niet. Anderzijds is het bij allebei een kick als ze heerlijk lopen.

De hete donder heeft me een hoop geleerd wat ik nu op de luie donder ineens ook allemaal kan :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:50

superwoman schreef:
c_alsemgeest schreef:

Idd en dat laatste is best makkelijk te verhelpen :j

Ik heb mijn andere paard gekocht op 3 jarige leeftijd en was imo te traag met reageren op alles.Was echt braaf met inrijden etc, maar was gewoon niet helemaal mijn type rijpaard. Echter na een paar jaar is ze veranderd naar een paard wat wel "normaal/vlot" reageerd. Prettig om mee te werken dus... :j
Ik denk dat dit paard zich anders zou hebben ontwikkeld bij een minder ervaren ruiter. :o

Mijn ruin leek toen ik hem net had ook sloom en traag... terwijl hij bij mijn instructrice nooit die indruk had gewekt bij mij :P
Na een tijdje bleek meneer me gewoon in de zeik te nemen, en veranderde hij snel naar loperige een heethoofd. Je moet hem wakker krijgen en consequent zijn, anders luisterd hij echt niet naar je hulpen en kan hij sloom gaan aanvoelen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:54

c_alsemgeest schreef:
Soprano schreef:

Troost je... mijn merrie was met 29 nog een driftkikker :')

Dank je daar gaat mijn laatste hoop :Y)

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:03

Ik heb liever een te actieve,
die zijn spannend en leuk. Als je dan wat inhoudt vooraan krijg je een mooi compact paard.
Een slome is moeilijker om er goed onder te rijden.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:27

Voor mij toch lekker actief, zolang het niet naar het extreme toeneigt. Het paard mag actief zijn, maar wel op een vertrouwde manier.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:29

ik weet het niet :D
wanneer nynke sloom is kan ik niks meer,
wanneer nynke hyper is is de ontspanning ver te zoeken en word ik ge-iriteerd :D
maar ik denk dat ik haar toch liever hyper heb :D

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:42

Liever te actief :), ik word erg chaggerijnig/boos/geirriteerd van een sloom paard. :o

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:43

ik denk.....dat juist wat je niet hebt dat soms toch ook eens zou willen...dus sloom paard wil wel eens een aktief paard en andersom.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:47

Ik heb drie jaar een draver gehad maar moeite
dat ie vaak heel actief was had ik niet.

Ik heb toch liever een té actief paard dan een
wat slomer paard.