Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:20

Wie wat waar, wie heeft de eerste vraag gesteld?
Juist dat was ik, en nu word het omgedraait, en wat quoten dat kan iedereen, daar word nl niks nieuws geschreven, niets over de biomechanik.
Wij hebben het niet over de Academische Rijkunst, nee over de moderne klassieke dressuur.
Het ging over de hulpen geving van de spin en de reacties daarop van de hulpen op het paard.
En daar draaien de zg western ruiters er steeds weer omheen, het doet mij denken aan de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
Het gaat niet om de techniek van de uitvoering het gaat waarom het paard zo reageerd op de hulpen bij westernrijden.
Toen heb ik gevraagd wie kan dat beschrijven, dan beschrijf ik die van de Pirouette.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:27

Professor schreef:
En daar draaien de zg western ruiters er steeds weer omheen

Hahaha, en uit dit taalgebruik blijkt alweer een vooroordeel _O- . Ik heb geprobeerd om dit topic leerzaam te houden en een nuttige bijdrage te leveren. Helaas lijkt dit niet te lukken, aangezien uw antwoorden meer ingaan op de vorm van discussie en niet inhoudelijk op de vragen die gesteld worden Erg vervelend ook dat de bal steeds wordt teruggekaatst; hierdoor vervuilt een topic en is het niet meer leesbaar.
Mijn inziens hebben de westernrruiters in dit topic al meerdere malen een inhoudelijk goed antwoord gegeven. Iets wat overigens weer bevestigd wordt door andere lezers van dit topic.

Maar goed: dan proberen we het toch gewoon bij een andere dressuurruiter dan de Prof die misschien wel antwoord kan/wil geven.
Is er dus een dressuurruiter aanwezig die kan bevestigen of de op pagina 4 genoemde hulpen voor de piroutte correct omschreven zijn?
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 18-05-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:29

met moeilijke termen gooien is vast heel spannend

paardrijden is niks meer en niks minder als deuren openen en deuren sluiten
sluit ik mijn linkerbeen aan , sluit ik de deur naar links en houdt mijn paard nog 3 richtingen over
sluit ik de deur naar recht ook, houdt hij nog twee richtingen over, sluit ik de deur van achteren of van voren heeft hij nog 1 keus
zo simpel is paardrijden!

verder kun je een paard van alles leren
als ik hem leer dat hij naar links moet als ik aan zijn rechter oor trek zal hij dat ook doen

tig boeren hadden vroeger maar 1 teugel en hun paarden luisterden naar stemhulpen

Iris82

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:39

Paarden reageren in mijn optiek op hulpen omdat hun aangeleerd is om op bepaalde dingen op een bepaalde manier te reageren. Net wat Spatter zegt.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:48

In 1 topic 252 keer het woord biomechanik...

Ik ben benieuwd of de " professor " ook zijn neerbuigende toon naast zich neer kan leggen, en eens kan luisteren naar de uitleg die gegeven wordt door de verschillende westernruiters in dit topic.

Geef mij eerst eens de " jip en janneke" definitie van het mooie woord: Biomechanik, meneer de Reitlehrer.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:07

Biomechanik: biomechanica = studie der mechanische krachten in levende organismen

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:10

essiedepessie schreef:
In 1 topic 252 keer het woord biomechanik...

Ik ben benieuwd of de " professor " ook zijn neerbuigende toon naast zich neer kan leggen, en eens kan luisteren naar de uitleg die gegeven wordt door de verschillende westernruiters in dit topic.

Geef mij eerst eens de " jip en janneke" definitie van het mooie woord: Biomechanik, meneer de Reitlehrer.

Leuk maar geen inhoud, er is geen enkele uitleg geweest wat de hulpen doen.
Dat is niet neer buigend dat is nieuwsgierig zijn, wat gezond is, en niet zomaar slikken en alleen maar zonder nadenken de hulpen geven.
Aan de ene kant zegt men ik wil geen dril, aan de andere kant is er alleen maar drillen, het leren aan een paard en aan de ruiter zonder uitleg waarom?
Er word nergens een preciese hulp aangegen, niets geen enkele die overeenstemmig is met de andere uitleg.
Er is gequote, overgeschreven en vele keren hetzelfde geschreven, maar totaal geen uitleg hoe en waarom.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:13

Professor schreef:
maar totaal geen uitleg hoe en waarom.

Dan is er wellicht weer sprake van een misverstand, want ons inziens hebben wij wel degelijk een goede uitleg gegeven.
Wellicht kunt/ wilt u u ons even het goede voorbeeld geven en een onderbouwde uitleg over het hoe en waarom van de pirouette geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:25

tja, ik ga er van uit dat een rijleraar weet wat er gebeurd als ik mijn buitenbeen tegen het paard leg en anders even mijn vorige bericht lezen

ik zal het nog één keertje opschrijven in jip en janneke taal voor de professor :P

buitenteugel tegen de hals(dan blokkeer ik de buitenkant schouder)
buitenbeen tegen mijn paard in de gewone houding schouder/heup/hak(dan blokkeer ik de buitenkant van het lichaam van mijn paard )
door te drijven met het buitenbeen drijf ik hem de andere kant op
binnenbeen van mijn paard(ik maak ruimte voor de schouder en het lichaam om naar de binnenkant te draaien
mijn gewicht verplaats ik ietsje naar achteren om het paard nog meer op het achterbeen te krijgen en oprichting van voren zodat hij de schoudervrijheid krijgt om ruim over te kruizen

tijdens het spinnen verplaats ik mijn teugelhand(ik rij met één hand, moeilijkheidsgraad die niet gebruikt wordt in de dressuur >;) ) terug naar de neutrale positie boven de manenkam

het paard blijft spinnen tot ik met mijn binnenbeen de beweging blokkeer door die aan te leggen

zo , en kom nu maar op met de jip en janneke pirouette beschrijving als je die tenminste kunt geven want dat vraag ik me af

San_Hatchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:25

Is het misschien een idee om een keer bij een proffesionele westernstal langs te gaan? Zodat ze het u goed kunnen uitleggen, u snapt er zo te lezen helemaal NIKS van.
Misschien zit u te vastgeroesd in het patroon van een oude dressuurruiter.

Laat u eerst goed informeren voordat u hier de westernruiters de grond in trapt. Gelukkig hebben niet alle dressuurruiters dezelfde mening als u over de westernsport neem als voorbeeld Anky van Grunsven. Die het nu ook leuk in de westernsport doet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:28

hahaha sorry maar mag ik even een klein lachje maken over de zo genoemde moeilijkheidsgraad van het rijden op 1 teugel, dit word in het klassieke zelf als eenvoudiger gezien, omdat de onafhankelijkheid van 2 armen niet nodig is dus die vlieger gaat niet op.

mol

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:30

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:30

Pffffff, enorm vermoeiend topic dit! :Z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:31

Hoe oud is een klassiek beleerd paard voordat hij compleet is opgeleid zodat hij die manoevres uit gaat voeren op een hand?
Bij NRHA wedstrijden wordt dit met uitzondering van enkele klasses, vanaf drie jaar gevraagd. Bij de rassenklassen vanaf zes jaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:38

laten we duidelijk zijn dat een weldenkende ruiter niet op een 3 jarig paard gaat zitten, en is het aan de kunde van de ruiter om het dier op teleiden op 1 of 2 handen, dan is het zo dat een goed geschoolt paard pas rond zijn 18e het doel kan berijken als zijnde leer paard en er dan bijna alle oefeningen bevestigt kunnen zijn.

mol

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:40

Dat is weer een andere discussie. Laten we het hier vooral leesbaar houden en ontopic.

Waar blijft de uitleg en het goede voorbeeld van de professor????

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:59

is het al opgevallen dat we hier zowaar 2 mannen in één topic hebben? :P

nu begrijp ik waarom ze het niet begrijpen , vrouwentaal is ook niet te begrijpen voor heren

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:00

Hoe zit het dan met de wending om de voorhand?
Dacht dat een junior paard niet met shanks gereden werd, zo ook de beginnende ruiter niet en amateur de keuze,weet niet of het correct nederlands is?
Bitloos zoals bosal, snaffle, shank snaffle en shank bijvoorbeeld?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:01

spatter schreef:
is het al opgevallen dat we hier zowaar 2 mannen in één topic hebben? :P

nu begrijp ik waarom ze het niet begrijpen , vrouwentaal is ook niet te begrijpen voor heren

Doet u nu anders tellen dan mannen als vrouw zijnde?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:06

Bij de rassenklassen (AQHA, APHA) geven ze de opties, junior paarden met trens of bitloos dmv bosal. Bij de NRHA (National Reining Horse Association) niet, daar wordt met bit gereden.

De wedstrijdorganisatie heeft ter plekke nog de optie om snaffle bit klasses uit te schrijven, maar de norm, ongeacht de leeftijd van het paard, is op een hand en met shank. Hoeft niet perse een correctional te zijn, shank snaffle mag ook.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:08

Professor schreef:
Dat is 1 vraag, wat doen de hulpen bij de spin op de reflexen van het paard. (dit is biomechanik)

"Een reflex is een zeer snelle onwillekeurige reactie van het lichaam op een stimulus."
Ik wilde dit duidelijk uitdrukken, dus gemakshalve copy/paste Wkipedia.
Is het dit wat u bedoelt?

De reactie van het western paard op de hulpen bij een spin zijn naar mijn zeer bescheiden mening (ben dan ook geen professor) wel snel maar niet bepaald onwillekeurig. Net zo min als de reactie van het dressuur paard op de hulpen bij een pirouette.

De reacties op de hulpen is aangeleerd in een lang proces van oefenen en de oefeningen herhalen. Waabij men het voor het paard zo makkelijk, spreek simpel mogelijk moet houden.

Zou men deze bepaalde hulpen toepassen bij een paard, zowel western als dressuur, dat nog net zadelmak is, zal dat paard niet die reactie geven als een paard wat met beleid geschoold is in die bepaalde richting met die bepaalde hulpen. Als "Reitlehrer" sollte man das doch wissen, nichtwahr.

Nogmaals, nmm niet onwillekeurig dus.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:12

die laatste is een moeilijke zin hoor, maar ik heb me vertelt, er zijn 3 mannen in het topic
dat is volgens mij vrij uniek voor bokt :j

FS aangezien een galop pirouette niet uitgevoerd wordt door een beginnend engelse ruiter ben ik bij de spin ook uitgegaan van een gevorderd paard en ruiter in de westernsport
de training er heen is een heel traject voor paard en ruiter

wending om de voorhand?

teugel tegen de buitenkant hals, begrenzing van de schouder
buitenbeen tegen het paard en iets naar achteren gelegd om duidelijk te maken dat de achterhand om moet
zelf in het midden van je paard blijven zitten
licht contact met de mond om voor te begrenzen
binnenbeen eraf om de binnenschouder en lichaam ruimte te geven

het grote verschil is de lichte begrenzing aan de voorkant
het buitenbeen wat iets naar achteren gelegd wordt en het gewicht van de ruiter die niet naar achteren verplaatst wordt(anders open ik de voorkant)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:21

Professor schreef:
Rumpleteaser schreef:
Ben toch echt benieuwd naar de toelichting op de pirouette, dan kunnen we (zoals wordt gevraagd door de Prof ) 'vergelijken'.
Ook al is het inderdaad appels en peren :j

Vreemd dat u nu ineens intresse heeft, was u niet diegene die mij een antwoord zou geven over de hulpen?
Pirouette en spin zijn twee totaal andere bewegingen die het paard maakt.
Pirouette is een wending op de achterhand in galop van 180 graden.
De spin is een draai om het binnen achterbeen, waarbij er eigenlijk helemaal geen galopbeweging te
erkennen is.

Als U van mij nog een antwoord verwacht, kunt U heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang blijven wachten. U bent niet van plan om hier op een normale manier te discuseren of uberhaupt te lezen. U wilt alleen maar op een bizonder vervelenden manier proberen de westernsport onderuit te halen. Maw "Ich bin verschwunden. Und viel Spaß noch".
Laatst bijgewerkt door rina op 18-05-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:33

Grappig en irritant topic tegelijk dit :D
Pirouette met spin vergelijken wordt 'm niet, maar dat was ondertussen duidelijk geloof ik.

Waar Professor geloof ik naar op zoek is, is wat de westernhulpen met het paard doen.
Daarvoor is het noodzakelijk te weten dat westernpaarden nog nét iets extremer opgevoed worden met het principe van 'wijken voor druk', ookwel nageven genoemd.
Westernruiters zijn wat extremer in hún nageven. Zodra het paard nageeft (dus voldoet aan de vraag) dan stopt de ruiter onmiddellijk met vragen en legt de verantwoording om het gevraagde uit te blijven voeren tót er wat anders gevraagd wordt, bij het paard, zonder verdere ondersteuning.

Met spinnen zijn er 2 hoofdprocessen die gebeuren.
De ruiter geeft druk op de zitbeenknobbel aan de kant van het pivotbeen. Daarmee wordt dat been immers geremd (denk aan het 'achteruitfietsen' wat je met de zitbeenknobbeltjes doet om een draf te verkleinen).
En aan de voorkant wordt de buitenschouder weggetikt met teugel en buitenbeen. Wijken voor druk dus. Aan de voorkant een drijvende hulp, aan de achterkant een remmende.

Tijdens de spin heeft de ruiter het binnenbeen van het paard af, zodat het geen druk zal geven op de binnenschouder. Daarop zou het paard immers remmen en/of de oefening beëindigen.
Tegelijk blijft de ruiter zitten "in de richting waarheen hij gaat" (want ja, het is een voorwaartse oefening) maar met wat meer druk op het binnenzitbeenknobbeltje om zo te zorgen dat het paard om het pivotbeen heen zal blijven draaien.

Als de ruiter tijdens het spinnen het gewicht van het binnenzitbeenknobbeltje af zou halen, dan gaat de rem van het binnenachterbeen af, en zal het paard een kleine cirkel in draven. Want het dier is en blijft voorwaarts denken.

Is dit een beetje waar Professor naar op zoek was?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:40

hoe zit het met het bumpen dan?

mol