Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:31

een zwaarder paard heeft vaak een kortere rug, en een kortere rug is beter bestand tegen gewicht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:32

schoentje schreef:
Een te zware ruiter op een paard is natuurlijk niet mooi. De zwaarder gebouwde paarden kunnen imo makkelijk een zwaardere ruiter dragen. Je moet niet vergeten dat een paard geboren is als lastdier.

Wat ik vaker als een groot probleem zie is, het overgewicht van het paard zelf. Vooral in de dressuursport zie je veel paarden die 50 tot 100 kilo overgewicht hebben. Dat belast de gewrichten een stuk meer dan een ruiter die 20 kilo te zwaar is.

Paard is niet geboren als lastdier, paard is gewoon geboren als paard. Dat hij dingen kan dragen is voor ons mooi meegenomen, maar je moet er niet van maken dat een paard zo geboren is. Vind ik eigenlijk de boel verdraaien.

Overgewicht bij paarden is een probleem, absoluut, toont alleen maar aan dat mensen geen reëel beeld meer hebben van wat een normaal, gezond gewicht is. Maar ook de ruiter moet een gezond gewicht hebben. Want die 20 kilo die de ruiter aan overgewicht meesjouwt is nog altijd een onnodige belasting voor het paard. En idd, die kilo's zitten ook nog eens op een relatief klein oppervlak.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:35

Asyaa schreef:
schoentje schreef:
Een te zware ruiter op een paard is natuurlijk niet mooi. De zwaarder gebouwde paarden kunnen imo makkelijk een zwaardere ruiter dragen. Je moet niet vergeten dat een paard geboren is als lastdier.

Wat ik vaker als een groot probleem zie is, het overgewicht van het paard zelf. Vooral in de dressuursport zie je veel paarden die 50 tot 100 kilo overgewicht hebben. Dat belast de gewrichten een stuk meer dan een ruiter die 20 kilo te zwaar is.

Maar word die 20 kilo niet op een relatief klein gebied gedrukt? Terwijl die 50 kilo over alle vier de benen worden verspreid (wat normaal al al het gewicht draagt).

Natuurlijk word de rug door een ruiter meer belast, maar als de ruiter correct in balans zit zit die op het sterkste deel van de rug. het paard kan veel balast dragen. verder word dat gewicht ook weer verdeeld over alle 4 de benen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook niet mooi als een veel te dikke ruiter op een paard zit. Maar zit een zware ruiter op een shire of ander groot koudbloed, dan vind ik dat best kunnen. Dat is imo minder schadelijk dan een slanke ruiter met een moddervet paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:36

KiWiKo schreef:
een zwaarder paard heeft vaak een kortere rug, en een kortere rug is beter bestand tegen gewicht :)

Zwaarder gebouwd bedoel je dan, denk ik.

Overigens geldt dit alleen voor Shetters en IJslanders, en bij een Shet is 40 kg toch wel de limiet, hoor. Met kleren en zadel, ja.

Een IJslander kan 80 kilo dragen, dacht ik, dat is veel in verhouding tot KWPN-ers. Maar een Belg moet je toch geen 200 kg opzetten. Voor zo'n paard is 100 kilo ook zat. Sorry schoentje, maar dat is dus net zo schadelijk als een slanke ruiter op een moddervet paard. Die paarden hebben veel trekkracht, maar draagkracht is echt een ander verhaal.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:43

Yamcha schreef:
Voor een man van 190 is 80 kilo een uitstekend gewicht, om maar een voorbeeld te geven. Er zijn maar weinig mannen langer dan dat.

Waaaat? Dat vind ik maar wat mager hoor! Wanneer mijn vriend 80 weeg zet ik hem de deur uit....! Ik vind dat ook niet echt realistisch...

Mijn vriend is 1.87 m. en heeft iets meer dan 90 kilo op de ribben...En zeg nou zelf, dat maakt geen gek figuur op een paard...:

http://de.myalbum.com/Foto-YRWLB47D.jpg
http://de.myalbum.com/Foto-VBUEIQYO.jpg
Op een zielig Friesje van 1.54 m. ..... ;)

Onderschat lengte niet hoor...! Ik breng zelf met 1.84 m. bijna 80 kilo op de weegschaal:

http://de.myalbum.com/Foto-UTI4COIT.jpg

Verboden combi? :D

Gewicht zegt niet alles, het gaat om de combinatie en om de rijkwaliteiten van de ruiter.

Ik rij nu ook een smal volbloed van 1.63 m. Beestje heeft echt nul problemen met me en zweeft met me over de rijplaats hoor :j

Edit: Overigens is mijn broertje ruim 2.m en die weegt echt veel meer dan 80 kilo...En daarbij ziet hij er echt slank uit (haast te dun...)!
Laatst bijgewerkt door Adil op 09-05-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:45

Overgewicht is een complex probleem... het overgrote deel van ons land lijdt daaronder.
Je kunt dus niet stellen dat het het probleem is van een individuele slappeling die geen maat kan houden. Soms wordt dat wel zo gezien, maar dat is onterecht.
Het is een sign of the times: weinig noodzaak tot bewegen (auto/ openbaar vervoer), verrijkt voedsel met veel suikers en vetten (zwaar verslavend, en dat weet de industrie). Mensen eten teveel, en bewegen te weinig. En niet 1 iemand, nee... duizenden en duizenden Nederlanders. In andere landen is dat nog veel erger.
Ergens is er dus iets heel erg misgegaan. Terwijl het schoonheidsideaal size zero lijkt, worden mensen juist steeds dikker.
Los daarvan heeft de 1 natuurlijk wel iets meer aanleg dan de ander. En gelukkig is het percentage mensen dat door ziekte dik wordt nagenoeg nihil. Vrijwel iedereen KAN er dus iets aan doen. Maar het is een lange weg. Feitelijk is het net zo moeilijk als afkicken van heroïne o.i.d.

Waarom zeg ik dit? Om te voorkomen dat er een soort razzia op de vollere medemens ontstaat. Dat is niet fair... dik zijn heeft vele en complexe redenen. Het is niet aan mensen die daar geen last van hebben om daar laatdunkend over te doen.

Wat vind ik dan wel? Dat mensen die te dik/ zwaar zijn niet op een paard moeten gaan zitten. Een eigen probleem mag niet het probleem van een paard worden. Een paard is overgeleverd aan onze grillen. Het is aan ons om het dier een goed en gezond leven te bieden. Voldoende vrijheid, goed voedsel, omgang met soortgenoten, niet eeuwig opstallen en op een gezonde en verantwoorde manier rijden.
Wanneer je te zwaar bent kun je je been niet goed aanleggen (bij vrouwen concentreert zwaarlijvigheid zich vaak rond de billen/ heupen/ bovenbenen en buik), je komt achter de beweging (vet vertraagd idd) en je belast het dier zodra het zich gaat bewegen enorm. Je gewicht (ook bij lichte ruiters) neemt in beweging enorm toe. In sommige gangen kan iemand van 100 kilo dus op piekmomenten een belasting 300 kilo geven.
Ik denk dat teveel mensen de verantwoordelijkheid voor hen dier niet nemen, en voelen dat hen iets 'ontnomen' wordt wanneer ze niet meer 'mogen' rijden. Liefhebben is soms opofferen, en wanneer je van je dier houdt zul je je eigen plezier daar misschien even ondergeschikt aan moeten maken.

Om echt af te kunnen vallen is een groot doel voor ogen hebben zeer behulpzaam: het voor je paard doen lijkt me een mooie stok achter de deur.
Want of je nu wekelijks een osteopaat, zadelmaker, masseur en de beste instructeurs laat komen... te zwaar is te zwaar, durf daar eerlijk over te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:47

Yamcha schreef:
KiWiKo schreef:

Zwaarder gebouwd bedoel je dan, denk ik.

Overigens geldt dit alleen voor Shetters en IJslanders, en bij een Shet is 40 kg toch wel de limiet, hoor. Met kleren en zadel, ja.

Een IJslander kan 80 kilo dragen, dacht ik, dat is veel in verhouding tot KWPN-ers. Maar een Belg moet je toch geen 200 kg opzetten. Voor zo'n paard is 100 kilo ook zat. Sorry schoentje, maar dat is dus net zo schadelijk als een slanke ruiter op een moddervet paard. Die paarden hebben veel trekkracht, maar draagkracht is echt een ander verhaal.

Een zware ruiter heeft grotere billen en dikkere benen en heeft dus een relatief groot zadel nodig.
Dat past op vrijwel geen enkele koudbloed of IJslander. Men doet dat toch, en rijdt dan dus met overgewicht op de zwevende rib.... kwalijk, zeer kwalijk.
Mensen zouden zich hier iets beter in mogen verdiepen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:50

Volgens mij was er ondertussen bedacht dat het niet over overgewicht, maar gewicht in het algemeen ging.

Ik heb geen overgewicht, maar weeg met mijn dikke 1.84+ echt geen 60 kilo. (dan ben ik namelijk ziekelijk dun)

Vind wel dat ik op het randje zit. (voor mijn paarden)
Mijn vader opperde laatst ook wel eens te willen rijden en rondje stap mag hij van mij wel, maar structureel op Sjol rijden, nee....

Een zwaardere ruiter heeft niet perse dikkere billen en bovenbenen..
Ze kunnen ook gewoon extra lang zijn.....
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 09-05-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:50

Ninx schreef:
In sommige gangen kan iemand van 100 kilo dus op piekmomenten een belasting 300 kilo geven.

Kun jij dit wetenschappelijk onderbouwen...?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:51

koudbloeden zijn over het algemeen vrij groot :) en hebben daardoor een rug die lang genoeg is voor een groot zadel, doch kompact genoeg om goed te kunnen dragen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:53

KiWiKo schreef:
koudbloeden zijn over het algemeen vrij groot :) en hebben daardoor een rug die lang genoeg is voor een groot zadel, doch kompact genoeg om goed te kunnen dragen :)

Bij fjorden geeft een 18 inch zadel zelfs nog al eens problemen.
Heb gelukkig zelf redelijk "lange" fjord, maar heb je zo'n compact propje, dan wordt het echt lastig.
Zeker omdat, sorry mede fjorden mensen, fjorden nog wel eens zwaardere (incl. ikke zelf) ruiters hebben.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:55

Toevallig had de zadelmaker het er gisteren over dat als je dus wat zwaarder bent in verhouding met je paard, dat je je zadel daar op aan moet laten passen.ging dan over de kussens om de drukverdeling beter te kunnen laten verlopen. Zijn ook steeds meer maneges die volwassenen die te zwaar zijn weigeren, maar ook te zware kinderen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:58

Ach gelijk hebben ze.
Ik zoek wellus nietus voor Sjol misschien ooit een bijrijder.
Ik ouwe zeur wil dan iemand van niet meer dan 60 a 65 kilo.
(ik weeg overigens meer)

Maar waarom zou ik mijn paard meer belasten dan noodzakelijk?
Er zijn lichte ruiters zat.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:00

Bij 2 rijkunstig vegelijkbare ruiters heeft een paard meer last van de zwaardere ruiter. Anders is het de ruiter die het minst mee is met de beweging.

Daarnaast ben ik het eens met de opmerking dat je van je paard goede conditie/gewicht verwacht. Dat mag je dus ook jezelf opleggen. Ik heb mezelf een max. gewicht opgelegd mbt mijn pony, van mijn bijrijder verwacht is dat ook en bij een eventuele nieuwe bijrijder zal ik ook eisen stellen aan het gewicht. Dit betekent voor mij dat ik ook af en toe een week oplet met wat ik eet, ik ben ook een emotie en verveling eter en als je dan 2 paarden hebt die meer dan een jaar stil staan dan is dat niet altijd even makkelijk. Ik ben in die periode ook 6 kg aangekomen, ben er nu 4 kwijt. Zelfs met die 6 kg erbij zat ik nog net niet aan het max. gewicht voor mijn pony. Ik voel me alleen schuldig tov hem dat hij door mijn gebrek aan zelfdisipline meer mee moet sjouwen.

Ik vind dus dat iedereen tenminste in zijn gezonde BMI moet blijven,daarnaast moet kijken naar de bouw van het paard en heel goed overwegen wat je met je paard wilt doen. Wil je rijden en blijf je moeilijk op gewicht dan moet je alles doen wat in je vermogen licht om wel het gewenste gewicht te benaderen/ bereiken.
Persoonlijk vind ik het een dooddoener door te zeggen, ik merk weinig verschil, dus die 15 kg die er bij is gekomen is niet erg.
Behalve voor je paard is het ook voor jezelf niet gezond om te zwaar te zijn. Nou weet ik ook dat er medicijnen, ziektes en omstandigheden zijn waardoor je aankomt, voor zulke mensen is dat zeker een probleem. Ik vraag me alleen af of een paard of pony daar de dupe van mag zijn.
Het lijkt mij sterk dat ieder mens met over gewicht te zwaar is van medicijnen of door ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:04

KiWiKo schreef:

Ook bij tinkers is een groot zadel vaak een probleem vanwege de korte rug. Koudbloeden vrij groot. nou nee, Belgen en Shires misschien, de rest iets minder hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:37

Adil18 schreef:
Ninx schreef:
In sommige gangen kan iemand van 100 kilo dus op piekmomenten een belasting 300 kilo geven.

Kun jij dit wetenschappelijk onderbouwen...?

Dit is al wetenschappelijk bewezen. Ik ben zelf geen wetenschapper en kan dus alleen maar redeneren vanuit hetgeen ik weet of uit onderzoeken heb kunnen leren.
Het is echter niet alleen voor te zware mensen zinvol om hierbij stil te staan. Ook een lichtere ruiter dient hier rekening mee te houden en zijn zit optimaal en onafhankelijk te ontwikkelen.
Want ook wanneer een lichte ruiter (zeg 50 a 60 kilo) op piekmomenten 3x zoveel weegt hakt dat er behoorlijk in.
Daarom is het belang van correct tuig en een goede zit zo groot.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:39

KiWiKo schreef:

Nou, een Haflinger of Fjord heeft over het algemeen een erg korte rug.
De IJslander nog eens een stuk korter.

Wellicht heb jij het over een belgisch trekpaard oid? Dan is er idd meer ruimte...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:41

ja daar heb ik het over :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:43

Kuggur schreef:
KiWiKo schreef:
volgens mij kunnen wij mensen niet het gewicht bereiken wat niet draagbaar is voor een paard :)

Kiwiko, ik heb respect voor de kennis en ervaring die uit vele van je posts hier op bokt blijkt, maar dit is baarlijke onzin.
Edit: Hm, misschien wat hard gesteld, maar deze opmerking zou je toch wat moeten nuanceren....

Kim, gaat het wel goed met je? Je zegt echt gekke dingen in dit topic.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:44

jahoor het gaat prima :D :D

en qua gewicht kan een paard een heel stuk meer dragen dan wij denken :D

goed, dan moet je er niet een millitary mee ingaan, dat moge duidelijk zijn...... :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:45

KiWiKo schreef:
ja daar heb ik het over :)

Ik weet te weinig van dat type paard om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar ik denk dat een zwaarder iemand wel beter uit de voeten kan met een dergelijk paard. Nou ja, het paard kan beter uit de voeten met de zwaardere ruiter bedoel ik :-)
Uiteindelijk is het het skelet, het kraakbeen en de pezen die de belasting aan moeten kunnen. Daar kan het correct trainen van het bewegingsapparaat en het ontwikkelen van de spieren aan meehelpen.
Een paardenrug is feitelijk een hangende brug en niet erg geschikt om op te zitten.
Het is aan ons om de belasting zo beperkt mogelijk te houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:46

KiWiKo schreef:
jahoor het gaat prima :D :D

en qua gewicht kan een paard een heel stuk meer dragen dan wij denken :D

goed, dan moet je er niet een millitary mee ingaan, dat moge duidelijk zijn...... :)

Ik denk dat het exact andersom is: men denkt dat een paard meer kan dragen dan het daadwerkelijk kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:47

nee echt :)

je moet er dan alleen niet mee aan het werk willen maar gewoon er even een stukkie mee stappen of van punt a naar punt b kan een paard best wat kilootjes versjouwen hoor :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:52

KiWiKo schreef:
nee echt :)

je moet er dan alleen niet mee aan het werk willen maar gewoon er even een stukkie mee stappen of van punt a naar punt b kan een paard best wat kilootjes versjouwen hoor :)

Zo ken ik er nog wel een paar Kim! Een kleuter kan ook best een aambeeld naar de andere kant van de kamer dragen misschien, maar structureel TE zware dingen sjouwen is funest.
Het gaat niet om 1 lange zijde stappen met een te zware ruiter op je rug. Maar langdurig bereden worden door een ruiter die te zwaar is.
En nou ophouden, anders breek ik even je arm... of 2.... hihihihi! Grapjas....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:58

hihihiihi :D :D :D

Ik zeg in mijn eerder aangehaalde post dat wij mensen niet het gewicht kunnen bereiken wat niet meer draagbaar is voor een paard :) een paard kan een hoop gewicht dragen........

dat dit op structurele basis problemen gaat geven dat is logisch, mensen met fysieke zware arbeid zijn ook vroeger versleten.

Ik snap heel goed wat je zegt