Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
schoentje schreef:Een te zware ruiter op een paard is natuurlijk niet mooi. De zwaarder gebouwde paarden kunnen imo makkelijk een zwaardere ruiter dragen. Je moet niet vergeten dat een paard geboren is als lastdier.
Wat ik vaker als een groot probleem zie is, het overgewicht van het paard zelf. Vooral in de dressuursport zie je veel paarden die 50 tot 100 kilo overgewicht hebben. Dat belast de gewrichten een stuk meer dan een ruiter die 20 kilo te zwaar is.
Asyaa schreef:schoentje schreef:Een te zware ruiter op een paard is natuurlijk niet mooi. De zwaarder gebouwde paarden kunnen imo makkelijk een zwaardere ruiter dragen. Je moet niet vergeten dat een paard geboren is als lastdier.
Wat ik vaker als een groot probleem zie is, het overgewicht van het paard zelf. Vooral in de dressuursport zie je veel paarden die 50 tot 100 kilo overgewicht hebben. Dat belast de gewrichten een stuk meer dan een ruiter die 20 kilo te zwaar is.
Maar word die 20 kilo niet op een relatief klein gebied gedrukt? Terwijl die 50 kilo over alle vier de benen worden verspreid (wat normaal al al het gewicht draagt).
KiWiKo schreef:een zwaarder paard heeft vaak een kortere rug, en een kortere rug is beter bestand tegen gewicht
Yamcha schreef:Voor een man van 190 is 80 kilo een uitstekend gewicht, om maar een voorbeeld te geven. Er zijn maar weinig mannen langer dan dat.
Yamcha schreef:KiWiKo schreef:een zwaarder paard heeft vaak een kortere rug, en een kortere rug is beter bestand tegen gewicht
Zwaarder gebouwd bedoel je dan, denk ik.
Overigens geldt dit alleen voor Shetters en IJslanders, en bij een Shet is 40 kg toch wel de limiet, hoor. Met kleren en zadel, ja.
Een IJslander kan 80 kilo dragen, dacht ik, dat is veel in verhouding tot KWPN-ers. Maar een Belg moet je toch geen 200 kg opzetten. Voor zo'n paard is 100 kilo ook zat. Sorry schoentje, maar dat is dus net zo schadelijk als een slanke ruiter op een moddervet paard. Die paarden hebben veel trekkracht, maar draagkracht is echt een ander verhaal.
KiWiKo schreef:koudbloeden zijn over het algemeen vrij grooten hebben daardoor een rug die lang genoeg is voor een groot zadel, doch kompact genoeg om goed te kunnen dragen
KiWiKo schreef:koudbloeden zijn over het algemeen vrij grooten hebben daardoor een rug die lang genoeg is voor een groot zadel, doch kompact genoeg om goed te kunnen dragen
Adil18 schreef:Ninx schreef:In sommige gangen kan iemand van 100 kilo dus op piekmomenten een belasting 300 kilo geven.
Kun jij dit wetenschappelijk onderbouwen...?
Kuggur schreef:KiWiKo schreef:volgens mij kunnen wij mensen niet het gewicht bereiken wat niet draagbaar is voor een paard
Kiwiko, ik heb respect voor de kennis en ervaring die uit vele van je posts hier op bokt blijkt, maar dit is baarlijke onzin.
Edit: Hm, misschien wat hard gesteld, maar deze opmerking zou je toch wat moeten nuanceren....
KiWiKo schreef:ja daar heb ik het over
KiWiKo schreef:nee echt![]()
je moet er dan alleen niet mee aan het werk willen maar gewoon er even een stukkie mee stappen of van punt a naar punt b kan een paard best wat kilootjes versjouwen hoor