hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:01

uudje schreef:
Goed zo Elias jij snapt het!!! :D

Ja sorry hoor ayasha maar wat doe je dan allemaal met de slof? Hij is niet als noodrem bedoelt, niet Bedoelt om ontspannen op. Buitenrit te gaan, wat dan wel? Gewoon verspilling van tijd om dat ding er om te hangen en geldverspilling om hem te kopen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:02

Ayasha schreef:
Dan heeft jouw paard een groter probleem dan de slof volgens mij want die van mij valt niet per definitie als ze uit balans raakt. :') Ze remt af en sukkelt een beetje maar vallen doet ze niet. :') en die kan behoorlijk aan de kletter gaan.

Waves: die van mij heeft ook geen hulpteugel om, daar niet van, maar om per definitie te stellen dat een hulpteugel voort komt uit onzekerheid is ook weer zo iets...

Een kijkje in mijn profiel had ook geholpen, geen slofteugel te bekennen :D

De voorspellende gave zijn toch nog niet zo afgesteld als zou moeten zo te zien.... :)) Da bedoellik dus met een eerder bericht naar Uudje, dat je niet weet of de mensen die hier reageren ook per definitie die slof gebruiken. Dat je iets begrijpt betekent niet dat je het ook gebruikt. Ik snap dat mensen graag hardlopen maar mij zal je niet zien hardlopen hoor. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-05-10 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:03

ik bedoel zeg niet van als je ongelukken wilt voorkomen moet je die plekken vermijden dat was een samenvatting van wat waves bedoelde
want als je dat wil doen dan kun je s'morgens beter niet eens je bed uitkomen
of je moet een goede glazen bol hebben die je al voorsplet wat er gaat gebeuren

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:05

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:
Dan heeft jouw paard een groter probleem dan de slof volgens mij want die van mij valt niet per definitie als ze uit balans raakt. :') Ze remt af en sukkelt een beetje maar vallen doet ze niet. :') en die kan behoorlijk aan de kletter gaan.

Waves: die van mij heeft ook geen hulpteugel om, daar niet van, maar om per definitie te stellen dat een hulpteugel voort komt uit onzekerheid is ook weer zo iets...

Een kijkje in mijn profiel had ook geholpen, geen slofteugel te bekennen :D

De voorspellende gave zijn toch nog niet zo afgesteld als zou moeten zo te zien.... :)) Da bedoellik dus met een eerder bericht naar Uudje, dat je niet weet of de mensen die hier reageren ook per definitie die slof gebruiken. Dat je iets begrijpt betekent niet dat je het ook gebruikt.

Doe alsjeblieft niet zo betweterig. Een mens kan fouten maken, en ik zit op mn ipod dan gaat het allemaal niet zo gemakkelijk. En uit je oogpunt van de berichten maakte ik op dat je deslof wel gebruikte.

Ayasha
Blogger

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:07

Het staat er letterlijk dat ik hem niet gebruik :') Tegen de persoon die als eerste begon over onzekerheid, heeft niks met betweterigheid te maken maar als je hoog van de toren wil blazen tegen iemand zorg dan tenminste dat je goed leest. ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:10

@Brittje

[quote="Waves]Een slof kan een schijnzekerheid bieden waardoor mensen dus eerder in situaties gaan rijden waar je in de eerste plaats al niet in zou moeten belanden.[/quote]

Ik quote mezelf maar even. Ik bedoel dus:

Ga niet met een paard op pad in situaties die eigenlijk echt niet verantwoord zijn en dan maar vertrouwen op de slof. Dus niet de basis overslaan omdat je met de slof toch een noodrem hebt.
Dat klopt gewoon niet.
Het begint gewoon bij de basis (verkeersmak, schriktraining, inschatten dat je sommige situaties inderdaad soms echt beter kan vermijden of onder begeleiding moet doen om ze te laten wennen).

Dus hoe jij er bij komt dat ik alles wil uitsluiten... nee... ik zeg alleen dat je risicovermindering op de juiste manier moet doen. En de slof is pas de laatste manier.

En als het goed is heb je dan eigenlijk helemaal geen slof nodig.
Maar als de basis goed is en je toch dat extra knopje wil dan prima hoor, moet ieder lekker voor zich weten.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:11

Het gaat er niet om of je hem wel of niet gebruikt, maar hoe je hem gebruikt.
En ik heb niet gezegt dat jij persoonlijk een slof gebruikt Ayasha.
Even goed lezen, dan hoef je ook niet zo'n bijdehante opmerking te maken die nergens op slaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:13

Uudje zelf ook even goed lezen, de verdere opmerkingen zijn tegen elias die wel dacht dat ik de slof gebruikte ;) als jij zegt geen discussie meer te willen voeren dan doe ik dat ook niet met je. Maar dan moet je nu ook niet komen uitdagen. :)

Verder zeg je tegen Elias "jij snapt hem" dus je bent het met hem eens dus je zegt niet dat ik hem gebruik maar bent het wel eens met iemand die dat wel beweerd.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:16

:Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:18

Ayasha schreef:
Uudje zelf ook even goed lezen, de verdere opmerkingen zijn tegen elias die wel dacht dat ik de slof gebruikte ;) als jij zegt geen discussie meer te willen voeren dan doe ik dat ook niet met je. Maar dan moet je nu ook niet komen uitdagen. :)

Verder zeg je tegen Elias "jij snapt hem" dus je bent het met hem eens dus je zegt niet dat ik hem gebruik maar bent het wel eens met iemand die dat wel beweerd.

Pardon?!?! HEM? Dat vind ik een grotere belediging! Een kijkje in mijn profiel en je kon zien dat ik geen man ben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:20

Sorry, was gebaseerd op je nick. Zij dan. :D Dan staan we gelijk nu, een kijkje in mijn profiel had nl ook kunnen voorkomen dat je dacht dat ik hem buiten gebruikte :D
Terug vriendjes? Y;(

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:34

@ waves : ik denk dat ik snap wat je bedoelt
jij zegt van dat je als je al zeker weet dat je paard niet te vertrouwen is op een buitenrit je maar denk ik hang er een slof aan en dan kan ik naar buiten dat je het dan zeer fout ziet
je kunt beter eerst zorgen dat je de basis voor elkaar hebt en als je dan naar buiten wilt en voor de zekerheid een slof aan hang datdat geen probleem is ?
bedoel je dit ?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:43

Brittje schreef:
jij zegt van dat je als je al zeker weet dat je paard niet te vertrouwen is op een buitenrit je maar denk ik hang er een slof aan en dan kan ik naar buiten dat je het dan zeer fout ziet
je kunt beter eerst zorgen dat je de basis voor elkaar hebt en als je dan naar buiten wilt en voor de zekerheid een slof aan hang datdat geen probleem is ?
bedoel je dit ?

Ja! Ik heb blijkbaar wat meer zinnen nodig om op te schrijven wat jij in 2 zinnen nu zegt :P

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:47

oke bedankt voor de uitleg
en sorry voor het vooroordeel

ik ben het hier mee eens je kunt niet alleen op de slof vertrouwen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:51

Waves schreef:
Brittje schreef:
bedoel je dit ?

Ja! Ik heb blijkbaar wat meer zinnen nodig om op te schrijven wat jij in 2 zinnen nu zegt :P

Ik ben het met je eens... Behalve dan het punt wat ik al eerder zei, dat ik niet denk dat iemand die een slof er om hangt denkt "als ik et niet doe verongeluk ik met hem". :) Maar buiten dat ben ik het geheel met je eens. :) Een slof voor "in geval van" prima, maar niet om buiten te kunnen met een paard dat eigenlijk niet verkeersmak genoeg is om veilig mee over een doodlopende straat te raken. (bij wijze van spreken)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:15

nee maar zo word dat ook niet bedoelt
als je er een slof om hangt word de kans dat je verongelukt verkleint want een slof kan net het kleine beetje zijn dat je je paard weer onder controle krijgt
tuurlijk kun je met een slof ook verongelukken maar dat kan altijd maar zoals ik als schreef het kan net het kleine beetje zijn

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:39

Een groot deel van de ruiters gebruiken de slof verkeerd, zeker beginners.. Ik ben zelf nog nooit buiten gegaan met hulpteugels, met uitzondering van een martingaal, zelfs niet met jonge paarden. Natuurlijk is dit eigen keuze en werken aan de basis is ook niet genoeg. Buiten komen er voor het paard toch weer een hoop onbekende dingen en nieuwe prikkels.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:53

Mijn paard is werkelijk bomproof buiten..

Vorige week reed ik buiten, komt opeens een ballon mijn kant op waaien, paard schrikt en draait zich uit het niet om en gaat rennen. Een busje kon maar net op tijd stoppen.
Op zo'n moment was ik blij met een slof geweest, want dan had ze veel eerder op de rem gestaan.. Nu heb ik haar op een rondje moeten trekken.. Dus dat is ook niet vriendelijk.

Het blijven vluchtdieren, dus je kan niet altijd vriendelijk zijn.. Als je de slof verder niet gebruikt, zie ik geen problemen. Veiligheid boven alles :)

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:59

Wrm een slofteugel? Je moet ziezo zorgen dat je je paard kan vertouwen voordat je ermee naar buiten gaat. als hij schrikt of er vandoor wil gaan draai ik hem gewoon om. mischien niet zo vriendelijk om zijn neus tegen zijn buik aan te zetten. Maar vriendelijker dan hem de weg op te laten hollen :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:50

Arabesk schreef:
ah nou weet ik wat ik altijd vergeet op buitenrit :)* 8)7 zou alleen niet weten hoe een slofteugel aan een touwhalster vast zou moeten _O-

:D :+

Weer typisch zo'n gelegenheids "nh-er" die dit gezegd heeft :Z
Als je je paard niet onder controle hebt (mentaal, emotioneel danwel fysiek) moet je gewoon niet de openbare weg opgaan.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:52

nh-er? whats that?

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:39

natuarl horsemanship'er als ik het goed schrijf
die doen alles op natuurlijke basis met hun paarden

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:30

@ Asyaa: Mee eens. Als het fout gaat, gaat het meestal goed fout. Twee jaar geleden (ik had mijn paard zo'n 10 jaar in bezit, altijd mee buitengereden) ging ik een buitenrit maken. Paard schrok ergens van, deed een stapje opzij waar toevallig precies een auto reed. Paard springt dus in de auto en ik belandde een week in het ziekenhuis en een maand thuis moeten zitten. Maar of een slof daartegen had geholpen...

@ duChambre: Als je op een verharde weg buitenrijd zal een paard niet gaan bokken (steigeren kan wel;)) Dat heb ik geleerd bij een stal die jonge/ moeilijke paarden rijdt. Die stappen altijd op het erf (betegeld) op en gaan dan pas naar de bak zodat ze niet bokken bij het opstappen. Vraag me niet waarom paarden dat niet doen, maar het is een feit;)

Een slof kan helpen als je paard aan de kletter gaat ja maar als je met je gewone teugels maar hard genoeg trekt en je paardje daarmee zijn tanden flost, staat ie vanzelf ook wel stil, zoals henkjan dat zo mooi zei op de eerste pagina. Noodrem, ja. Vriendelijk, absoluut niet.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:00

melanie81 schreef:
vandaag hadden we een paardenfluiteraar op stal voor iemand anders. deze man is ook helemaal van het natural horsemanship.
hij zei alleen het volgende:

ik raad iedereen aan die een buitenrit maakt om een slofteugel om te doen.

de reden hierachter: je hoeft de slofteugel helemaal niet gebruiken en lekker los laten hangen, maar een paard kan van een klein ding heel erg schrikken. als je paard er dan vandoor gaat, heb je de slofteugels als 'noodrem'. je hoeft dan maar 100 kilo terug te nemen ipv 500 kilo.

ik vond dit wel een aparte opmerking. ik ben helemaal niet van de hulpteugels, maar kon mij wel enigzins vinden in zijn redernatie. ik vroeg me nu ook af hoe jullie hierover denken?

Belachelijk, juist door de kop in de krul te trekken krijg je nog veel meer ongelukken.

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:00

juist niet , hoeft ja niet alleen aan de slof te trekken
je kunt hem als nog op de zit terug rijden
maar een paard die is volle galop er vandoor gaat gooit meestal de kop in de lucht en door de slof krijg je hem makelijker er weer bij gereden en kan net het beetje extra wezen waardoor je paard stopt