dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:32

vaktermen worden vandaag de dag niet in de juiste context geplaatst of worden al helemaal niet meer gebruikt, jip en janeke taal is daar voor in de plaats gekomen, er zijn zelfs boekjes over, hoe absurt ook.

hoe de jongere generatie (hoor mij nou praten) vandaag de dag reageerd op het geen hoe het vroeger was of zou zijn geweest geeft eigenlijk al te kennen dat er geen respect is voor de kennis die vergaard is in die tijd door de grootmeesters van die tijd. het schrijven van de meester kennen is juist werken aan de toekomst in de opleiding van het paard.

mol

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:32

Citaat:
Voor u is het humor, voor mij niet kan u dat begrijpen? Uw humor is al vaker voor geschreven, wat niet als humor bedoeld was vandaar mijn reageren.
Het is nu niet bepaald motiverend en belonend, als ik mijn probeer te doen mijn schrijfwijze op bokt aan te passen en ik dan veroordeeld blijf worden. Veranderen kan ik niet, maar ik kan me wel aanpassen.

Goed... laat allemaal maar. Ik denk dat je het een beetje te serieus neemt, en dat zal de discussie niet ten goede komen. Ik ga even een maaltijd klaarmaken, en dat laat ik dit topic allemaal verder even zitten.

En wat je bedoelt met dat mijn humor al vaker voor is geschreven, geen idee, heb niet het idee dat wij elkaar al vaker tegen zijn gekomen in discussies.

Veel plezier nog!

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:51

Anoeska excuses voor mijn wat onduidelijke schrijven, ik bedoel niet dat u mij vaker zo heeft aangeschreven maar anderen. En die dat net zo geschreven hebben, maar het niet zoals u als humor bedoelde maar als wel gemikte persoonlijke aanval weten dat persoonlijk wel. Hopelijk begrijpt u mij nu beter?
Nu ga ik u alle even verlaten voor de herdenking, die hier ten zeerste ongewoon is omdat 20 april wordt gevierd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:33

Jasmijn.. fijn dat je zo uitgebreid antwoord op de vragen en jouw kant belicht

Ik wil nog op een puntje ingaan.
Het betreft de hulpteugels. Wellicht drukte ik mij wat onduidelijk uit. Idd zie je het gebruik in de wedstrijden niet echt, maar bij trainingen thuis, maar nog veel meer tijdens longeren/grondwerk is het algemeen goed geworden. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde.

Als ik goed heb begrepen van mensen in de verschillende dressuurrichtingen grondwerk met hulpteugel/pessoa etc normaal gesproken niet nodig, mits je de basisopleiding goed en gedegen inzit.
Het paard wordt door goede inbuiging met grondwerk al een stukje rechtgericht. Het zoekt dan zelf de weg voorw/neerw met hoofd, waarna geleerd wordt het binnenbeen correct onder de massa te zetten. Vandaaruit volgen dan de oefeningen zoals SBW, Travers Renvert Appuyeren etc etc... waardoor de achterhand sterker wordt gemaakt en meer gewicht gaat dragen en de oprichting vanzelf komt.
Ik neem aan dat dat in iedere vorm van dressuur de bedoeling is.
Vanwaar dan toch die hulpmiddelen.

Je zegt dat het geen kwaad kan. Maar is dat zo? het is toch bevestigd aan het bit en werkt in op het bit, terwijl je de mond juist supergevoelig wilt houden

Bovendien... leert het paard dan wel voldoende zelf de achterhand/rug goed te gebruiken

En last but not least... is het wel nodig? Kan het niet worden ondervangen door correcte training?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:03

Oh trouwens... nog ff ingaan op vroeger.
Ik stam ook uit vroeger... :+

Ik ben het niet per definitie eens dat het vroeger beter was.
Ik vond dressuur niets omdat de dressuur waarmee ik in aanraking kwam op clubs en wedstrijden mij niet aansprak. Ik zag, jaja, ook toen, veel gepluk, gezaag en ' aan de teugel rijden' dmv aansporen en weerstandbiedende hand, wat vaak in trekken ontaarde.
Ik heb gelukkig ook goede instrukteurs gehad, maar het wereldje was een stuk kleiner dan nu, met alle mediamogelijkheden.

Mede dankzij internet heb ik de laatste jaren heel erg veel geleerd waarvan ik dacht: dit had ik 30 jaar geleden moeten weten.
Ik denk dat tegenwoordig de toegang tot kennis voor iedereen veel groter is en dat er toch echt sprake is van bewustwording, getuige de soms heftige discussies op bokt :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:06

mijn hele bekrompen mening is dat beide voor beide is :)

zowel dressuur voor het paard en het paard voor dressuur :)

er is niks zo belangrijk voor een paard als correct lopen onder de ruiter (dressuur)

en voor een ruiter is dressuur ook belangrijk, want het is ook dresseren van de ruiter

slechts in wedstrijdverband is misschien de vraag iets verlegd met het belanghebbende factor bij de ruiter

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:36

KiWiKo schreef:
mijn hele bekrompen mening is dat beide voor beide is :)

zowel dressuur voor het paard en het paard voor dressuur :)

er is niks zo belangrijk voor een paard als correct lopen onder de ruiter (dressuur)

en voor een ruiter is dressuur ook belangrijk, want het is ook dresseren van de ruiter

slechts in wedstrijdverband is misschien de vraag iets verlegd met het belanghebbende factor bij de ruiter

Haalt even de hele discussie hier onderuit _O-
Prachtige opmerking!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:41

jasmijn78 schreef:
lees maar eens interviews van springruiters, die kiezen bij bepaalde afstanden bewust voor een galopsprong meer of minder, en deze keuze baseren ze altijd op hun paard (grootte en manier van bewegen).

Afstanden is geheel iets anders dan dubbelsprongen waar u het over had, de grote der beweging is anders, maar de manier van bewegen niet.

jasmijn78 schreef:
Ik heb verschillende paarden gereden en de een gallopeert van nature groter, en ben je met minder passen aan de overkant, dan met de ander. Door goed dressuurmatig te rijden kun je een paard leren groter en kleiner te galloperen. Dus het zal met veel warmbloedpaarden zeker mogelijk zijn om 24 wissels op een diagonaal te rijden. Echter; in de wedstrijddressuur willen we liever minder maar groot gesprongen wissels zien, dan heel veel, en kleiner gesprongen.

Kijk en dat is nu de kunst van het rijden, om de lengte van de passen of sprongen te controleren, daarom heeft men indertijd ook cavaletti arbeid ontwikkeld.
Met een warmbloedpaard zijn evenveel changementen mogelijk over de zelfde lengte als een ander paard.
Dan zou men voor kleinere paarden dus een kleinere baan moeten hebben dan een groter paard, aangezien internationaal precies op de letter gereden word, dus met appuyeren zouden de grote paarden ook problemen krijgen, qua afstelling?

jasmijn78 schreef:
Daar kun je andere richtingen net zo goed van beschuldigen. Ik heb vele uitvoeringen van de spaanse rijschool en de cavelarie huppeldepup gezien en die paarden lieten spectaculaire sprongen zien, maar ook veel spanning, aanleuning, tact en andere basisfouten tussen die oefeningen door. Die fouten komen nu eenmaal in alle richtingen en op elk niveau voor. Dat is de moeilijkheidsgraad van dressuur; je vraagt maximale aan- en inspanning van een paard (tijdens de moeilijkere oefeningen waar veel verzameling bij komt kijken) terwijl je uiterlijk gezien maximale ontspanning van een paard verlangd (hij mag geen uiterlijke kenmerken vertonen dat hetgeen gevraagd wordt zwaar is).

Feitelijk is dat tegenstrijdig. Dat is hetzelfde als wanneer een bodybuilder zijn gezicht niet mag vertrekken, of geen scheet mag laten als hij een topzware halter lift. Hoe sterker het paard fysiek is, hoe beter het zal lukken. Maar op het hoogste niveau en met het best getrainde paard wordt evengoed gewoon een zware inspanning van het paard gevraagd. En daarom is het op geen enkel niveau, en in geen enkele richting een schande als het eens misgaat, en de spanning wel even zichtbaar is of iets even niet technisch correct wordt uitgevoerd. Zolang het maar niet structureel is. En dat laatste kun je gewoon niet beoordelen aan de hand van de foto's die hier worden aangehaald.

Cadre Noir bedoeld u waarschijnlijk?
U bedoeld met tact waarschijnlijk Takt, de gelijkheid der beweging in de bepaalde gangen?
Hoe kan men zonder een gezonde spanning het paard grote en zwaare verrichtingen laten doen, wat spanning is dat het paard daarbij niet meer regelbaar is, en ongecontroleerde dingen doet, Piaffe, Passage en ook de schoolsprongen gaat niet zonder een lichaamlijke spanning,maar geen pshygische spanning.
Ontspannen eruit zien, is niet dat men wel werkt alleen het moet zo onzichtbaar als mogelijk zijn.
Diegene aan de kant mag het niet zien dat het werkelijk werken is.
Men drukt niet op een knopje, of gooit er een Euro in en het gaat vanzelf.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:35

Professor schreef:
Met een warmbloedpaard zijn evenveel changementen mogelijk over de zelfde lengte als een ander paard.
Dan zou men voor kleinere paarden dus een kleinere baan moeten hebben dan een groter paard, aangezien internationaal precies op de letter gereden word, dus met appuyeren zouden de grote paarden ook problemen krijgen, qua afstelling?

Mijn punt is dat de gewenste/ideale uitvoering in de moderne dressuur en in de AR/andere dressuur op detail anders kan zijn, wat verder imo niets zegt over goed of slecht. Ik kan het nog wel een keer uitgebreid proberen toe te lichten maar dan ben ik bang dat dat weer verkeerd begrepen of uit zijn verband getrokken wordt. Daarom eerst graag van jou antwoord op mijn vraag: ben je het er mee eens dat in de verschillende dressuurrichting en op detail verschillen kunnen zijn in wat een ideale uitvoering is?

Professor schreef:
U bedoeld met tact waarschijnlijk Takt, de gelijkheid der beweging in de bepaalde gangen?

In de nederlandse dressuurboeken die ik in de kast heb staan spreken we van TACT, en niet van TAKT. Duitsers spreken van takt, maar ik ga er van uit dat we hetzelfde bedoelen.

Professor schreef:
Hoe kan men zonder een gezonde spanning het paard grote en zwaare verrichtingen laten doen, wat spanning is dat het paard daarbij niet meer regelbaar is, en ongecontroleerde dingen doet, Piaffe, Passage en ook de schoolsprongen gaat niet zonder een lichaamlijke spanning,maar geen pshygische spanning.

Wat is nu je punt, want ik schrijf toch precies hetzelfde?

Professor schreef:
Ontspannen eruit zien, is niet dat men wel werkt alleen het moet zo onzichtbaar als mogelijk zijn.

Dat is toch ook wat ik schrijf? Waar wil je nu precies heen?

Ik geloof echt dat we met heel veel dingen op dezelfde lijn zitten en dezelfde mening delen..... Je schrijft percies hetzelfde als ik, maar je lijkt het te brengen als een argument tegen. Of zie ik dat nou verkeerd? Of zijn we nu aan het mieren**en op tekstuele en andere onbelangrijke nuance verschillen?

Zo niet, geef mij dan eens in 1 zin heel concreet aan waarop onze visie op dressuur essentieel verschilt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 06:02

jasmijn78 schreef:
In de nederlandse dressuurboeken die ik in de kast heb staan spreken we van TACT, en niet van TAKT. Duitsers spreken van takt, maar ik ga er van uit dat we hetzelfde bedoelen.

Wanneer u meent er is geen verschil tussen beide, is het voor mij ook onmogelijk uw enig zinnig antwoord te geven op uw vragen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:16

De beenzetting van de gang of het ritme van de gang om het maar in jip en janneke taal te beschrijven, is dat dan niet het een en hetzelfde kunnen sommige zich wel afvragen.
Net als de vraag stellen, of tempi en overgangen niet een en hetzelfde zijn? Of dat balken en cavaletti niet een en hetzelfde zijn? Of voorhand voor/schouder voor en schouder binnenwaarts niet een en hetzelfde zijn?
En zo ook de vraag wat er toch aan doet, als men elkaar maar doet begrijpen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:11

het is spijtig te lezen dat het verschil dat men de vaktaal niet in die maten beheerst, dat men op de zelfde golflente zit, het is jammer want op deze manier gaat het rijtechnishe gedeelte toch verloren, terwijl er genoeg over te lezen is.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:25

vreemd genoeg begrijp ik wat een ieder hier bedoeld..
vaktaal of geen vaktaal
van boeken lezen leer je nu eenmaal geen paardrijden :+ ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:49

liljebo schreef:
Klassiek dressuur werd dus ooit ontwikkeld voor het paard, opdat het de mens kon dragen.
.

Ik denk dat de vroegere indianen het niet eens zijn met deze zin.
Paarden werden bij hen met respect behandeld, liepen los om het kamp. werden beschermd, gevoed, maar ook gebruikt om te rijden, lasten te dragen en lange afstanden te overbruggen.
ondervonden de paarden daar schade van? denk het niet.
ze werden zonder hoofdstel, zadel bereden door hen.

wederzijds respect , zowiezo naar de natuur en alle dieren.In hun ogen was alles in de natuur, zowel dieren als mensen en de planten niets meer of minder waard.
maar onderling ook respect en ontwikkeling voor het individu

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:45

nombrado schreef:
vreemd genoeg begrijp ik wat een ieder hier bedoeld..
vaktaal of geen vaktaal
van boeken lezen leer je nu eenmaal geen paardrijden :+ ;)

:x ...................

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:42

Doet het nu aan mij liggen, of wordt de bevestiging en herhaling steeds wederom geschreven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:19

nombrado schreef:
liljebo schreef:
Klassiek dressuur werd dus ooit ontwikkeld voor het paard, opdat het de mens kon dragen.
.

Ik denk dat de vroegere indianen het niet eens zijn met deze zin.
Paarden werden bij hen met respect behandeld, liepen los om het kamp. werden beschermd, gevoed, maar ook gebruikt om te rijden, lasten te dragen en lange afstanden te overbruggen.
ondervonden de paarden daar schade van? denk het niet.
ze werden zonder hoofdstel, zadel bereden door hen.

wederzijds respect , zowiezo naar de natuur en alle dieren.In hun ogen was alles in de natuur, zowel dieren als mensen en de planten niets meer of minder waard.
maar onderling ook respect en ontwikkeling voor het individu

OK dus volgens jou is dressuur niet nodig om de rug sterk genoeg te maken voor het dragen van de mens?
Betekent dat volgens jou paarden, die alleen met hun mens door het bos rijden, in feite geen dressuur nodig hebben om hun rug sterk te maken?

Voorheen stond ik er niet bij stil Tegenwoordig heeft iedereen het over de noodzaak van het sterk maken van rug/leren dragen met achterhand om de mens te kunnen dragen, ook als deze alleen in het bos wil rondhobbelen.
Om schade aan de rug te voorkomen.
Overdreven?
Of niet?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:35

liljebo schreef:
Voorheen stond ik er niet bij stil Tegenwoordig heeft iedereen het over de noodzaak van het sterk maken van rug/leren dragen met achterhand om de mens te kunnen dragen, ook als deze alleen in het bos wil rondhobbelen.
Overdreven?
Of niet?

Dat vraag ik me ook wel eens af.. Maar ik denk dat het wel wijsheid is om het paard sterk te maken.

IMO werden paarden "vroeger" veel veelzijdiger ingezet (dressuur, jacht, voor de wagen), waardoor ze goed in de spieren kwamen.
Veel paarden tegenwoordig staan in de weide (of op stal) te wachten totdat ze (dressuurmatig) bereden te worden, en doen daarnaast
niet veel doen. Om dit op te vangen moeten we veel meer stilstaan bij het sterk maken van het paard.

Ik denk maar zo.. baat het niet..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:36

liljebo schreef:
OK dus volgens jou is dressuur niet nodig om de rug sterk genoeg te maken voor het dragen van de mens?
Betekent dat volgens jou paarden, die alleen met hun mens door het bos rijden, in feite geen dressuur nodig hebben om hun rug sterk te maken?

Overdreven?
Of niet?

nee, ik denk het dus niet
als je het paard niet teveel hindert met handen (wat de boosdoener is van de rugproblemen) en je er als ruiter bewust en recht in balans zit, is dit niet nodig nee...
wel belangrijk dat je je dus als ruiter bewust bent, van hoe een paard beweegt, stuurt en zijn eigen lijf gebruikt, alvorens erop te stappen.
de dressuur is iets wat wij mensen hebben uitgevonden :+ , en ook mooi is om te doen, zien en te voelen als ruiter. mits je het uitvoert met respect naar de lichaamsfuncties van het paard is er ook niks mis mee.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:50

liljebo schreef:
K zal weer ff on topic komen :D

Moll... bedankt voor de uitleg over hulteugels. Dit is ook mijn idee, maar zoals gezegd zitten hier veel mensen met meer kennis dan ik.
Ben ook benieuwd naar de argumentatie van iemand die er anders over denkt
(discussie daarover zou wel mooi en leerzaam zijn, mits het netjes gebeurd)

Setteke... het paard is gedomestiseerd voor de mens. Klopt zonder meer. Maar ik bedoel vooral welke gedachte bij mensen voorop staat als ze dressuur trainen. Doen ze het om hun paard degelijk voor te bereiden op hun taak (ongeacht welke taak/tak van sport/recreatie) en op die manier te zorgen dat het dier zijn opgelegde taak kan uitvoeren zonder daarvan schade op te lopen Of doen ze het omdat ze wedstrijd willen rijden/dressuur mooi vinden ogen/vul maar in....
En hoeveel tijd/jaren is iemand bereid om daarin te steken...
En dan bedoel ik dus in alle eerlijkheid... :o
Kan me dus voorstellen dat iemand die vooral het paard sterk en soepel wil maken en dat wil doen zonder gebruik van hulpmiddelen, jaren bezig is maar dat iemand die het paard traint, alleen om wedstrijden te rijden, dat veel sneller doet. (je mag best zeggen als je het anders ziet hoor... )

Laboum...je bedoelt dat je paard er is voor dressuurwedstrijden?
Moet dressuur op zich niet de basis zijn van iedere discipline, ook van springen, cross, bosrijden etc? Iig wel bij mensen die vinden dat dressuur er voor het paard is toch?In die zin vind ik dat Fitzchivalry een zeer goed punt heeft

De dressuur is zeker de basis. Maar goed, het paard is er voor mij en ik voor hem.
De paardensport is een sport waar veel tijd, geld en energie in gaan zitten.
Mijn paard staat op een luxe stal en komt niks te kort. Bij de aanschaf van hem heb ik gekeken naar zijn bloedlijn,
dressuurgefokt. Als ik een paard voor bosritjes had gewild, had ik ook een recreatiepaard kunnen kopen.
Of voor het springen een springgefokt paard. Je gaat toch kijken naar wat JEZELF wil met een paard en daar stem je het type paard op af.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:30

Bij het paard zijn de buikspieren die de ruiter dragen.
En bij jonge paarden kan men dat zien, wanneer men de singel aantrekt.
En wanneer men het steeds over de rug heeft, daar heeft het paard geen spieren om de ruiter te dragen.
De rug zelf hangt.
Afbeelding
Afbeelding

Waarom altijd dat gepraat over de rugspieren, waar in wezen diogonaals de spieren lopen die linksvoor en rechtsachter verbinden en omgekeerd.
En de band de rugband vanaf de nek tot en met de staart, een fexiebele band die te vergelijken is met een elastiek, die de LDR/Hyperflexie artiesten altijd zo ver uitrekken, dat de rek uit die band gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:10

nombrado schreef:
liljebo schreef:

Overdreven?
Of niet?

nee, ik denk het dus niet
als je het paard niet teveel hindert met handen (wat de boosdoener is van de rugproblemen) en je er als ruiter bewust en recht in balans zit, is dit niet nodig nee...
wel belangrijk dat je je dus als ruiter bewust bent, van hoe een paard beweegt, stuurt en zijn eigen lijf gebruikt, alvorens erop te stappen.
de dressuur is iets wat wij mensen hebben uitgevonden :+ , en ook mooi is om te doen, zien en te voelen als ruiter. mits je het uitvoert met respect naar de lichaamsfuncties van het paard is er ook niks mis mee.

Jij gaat er dus vanuit dat een paard (elk paard) zelf een goede loophouding heeft? Het spijt me zeer, maar dat is dus om te beginnen al niet zo. De meeste paarden zijn zich nauwelijks bewust van hoe ze lopen en als ze als jong paard/veulen niet gestimuleerd zijn om in balans te lopen met gebruik van hun achterhand, dan kunnen ze zonder dressuur niet blessureloos een ruiter gaan dragen. Ik denk dat die Indianen dat ook heel snel doorhadden en daar ook gewoon aandacht voor hadden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:22

Zo Professor, dit is een huh? waard, zie bovenstaande post. Waarom heb ik altijd geleerd, dat het openen van de wervels zo belangrijk is? Om te voorkomen dat een paard daar schade aan oploopt (KS). Dus ik zit op een partij open wervels, of gesloten naar gelang van de africhting. Want voordat een jong paard zover is, dat het echt de buikspieren aanspant zijn we algauw een stukje verder in de africhting. Een groot deel van mijn opleiding heb ik gereden, zoals veel klassieke stallen dat in Duitsland nastreven, met de nek continue!!! als hoogste punt. En ik moet zeggen, dat de paarden best moeite hebben om dus constant hun buikspieren op optimale aanspanning te houden, volgens jou hun drager dus voor het ruiterlijk gewicht. Als ik ze medium instel, dus op romp hoogte, voel ik veel meer ontspanning en deining. Ik hoop, dat die deining vooral voortkomt uit ruggebruik, een rug die zich bolt door aanspanning van de buikspieren, maar ook doordat het de spieren (lendenen) en wervels los laat in de bovenlijn. Wervels open is natuurlijk relatief, zoveel ruimte is er niet tussen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:30

liljebo schreef:

Ik denk dat de stelling de lading gewoon niet voldoende dekt. Er zijn zoveel factoren die meespelen om je paard in het algemeen gezond en sterk in het werk te maken en te houden. Als jij alleen een paard voor bosritjes hebt, dan hoef je hem echt geen hogeschooldressuur te leren om het daarvoor sterk genoeg te maken. Als je een paard zadelmak maakt dan moet het zijn balans opnieuw leren vinden onder het ruitergewicht. Daar wordt altijd heel ingewikkeld over gedaan, maar als jij als ruiter zelf in in goede conditie bent, geen overgewicht hebt en goed onafhankelijk kan zitten, en in staat bent om het paard los te laten aan de voorkant en het op eigen benen te laten lopen... Dan heeft een jong paard zo zijn balans weer terug gevonden. En dat is in principe al een voldoende basis om verantwoord buitenritjes te rijden, om het paard jou te laten dragen.

Hoe meer je van hem vraagt (in de zin van springen, dressuur, crossen) hoe meer je hem daar gericht voor moet trainen om hem daarvoor sterk te maken. Maar als jij gewoon alleen maar lekker recht toe recht aan tralala buitenritjes maakt, dan hoef je echt niet op hoog niveau aan dressuurtraining te doen. Dat wil niet zeggen dat dressuurtraining dan niet nuttig is, al is het alleen al om de gehoorzaamheid.

Naast een training die is afgestemd op het werk/de inspanning die je van je paard vraagt zijn er nog belangrijke randvoorwaarden: goede voeding, veel vrije beweging (want daar worden paarden volgens mij nog het sterkt, hardt en weerbaarst van) en contact met andere paarden. Goed passend harnachement en een ruiter die zelf ook in goede conditie verkeerd (en dat wordt veel te vaak vergeten, een ruiter met een slechte conditie en/of veel overgewicht zit een paard gewoon in de weg)

Verder lijkt 'rechtrichten' tegenwoordig wel een doel op zich geworden. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Rechtrichten kun je niet los zien van de andere aspecten van het skala. Plus dat de scheefheid in de meeste gevallen bij de ruiter vandaan komt omdat die scheef zit en verkeerd inwerkt. Elk paard heeft altijd een wat makkelijkere kant en een moeilijkere kant. Maar de oplossing voor scheefheid ligt in de meeste gevallen voor zeker 80% aan de houding en inwerking van de ruiter. Dus in plaats dat dat soort ruiters zich verliezen in grondwerk, en het eindeloze gepruts met zijgangen, of hun paard op de AdB manier laten sloffen, kunnen ze zich beter eerst eens op hun houding en zit focussen. Zorgen dat hun eigen lichaam zowel links als recht even goed functioneert.

Waratje schreef:
Jij gaat er dus vanuit dat een paard (elk paard) zelf een goede loophouding heeft? Het spijt me zeer, maar dat is dus om te beginnen al niet zo.

Het ene paard heeft van nature meer balans als het andere. Dat is ook een aspect wat de kwaliteit van een paard kan bepalen.
Voor de dressuursport willen we natuurlijk graag paarden die van nature al veel balans en zelfhouding hebben en gemakelijk te sluiten zijn.

Waratje schreef:
De meeste paarden zijn zich nauwelijks bewust van hoe ze lopen en als ze als jong paard/veulen niet gestimuleerd zijn om in balans te lopen met gebruik van hun achterhand, dan kunnen ze zonder dressuur niet blessureloos een ruiter gaan dragen.

Het is niet helemaal onwaar wat je zegt, alleen ik vind dat het altijd zo overdreven wordt. Dat je, wanneer je geen dressuur rijdt je paard tijdens het rijden zo dood neer kan vallen of zo. Ik ken zoveel paarden van ruiters die er puur en alleen mee buiten rijden, en er nauwelijks serieus mee dressuur rijden die klokgaaf al een hele respectabele leeftijd bereikt hebben. Maar die paarden worden wel gehouden onder goede voorwaarden. Ik vind dat het argument te vaak wordt aangehaald om mensen tot dressuur te pushen, terwijl veel paarden als recreatie/bos paard, zonder dressuur gewoon een heel prima leven leiden. Laten we eerlijk zijn: goed dressuurrijden, waarbij een paard ook fysiek echt verbeterd is gewoon heel moeilijk. Voor veel mensen is dat gewoon niet haalbaar. Meestal houden die mensen ook niet van dressuur, ook vanwege al dat snoeverige gedoe er om heen. Ik zie een paard echt niet zo snel slijten van lekker buitenrijden. Vaak wordt lekker met lange teugel gereden, recht toe recht aan (niet de hele tijd maar over dezelfde hand of op kleine voltetjes) en vooral niet teveel gesleuteld (lees: gerukt en geplukt) aan zo'n paard waardoor het onder zo'n ruiter snel zijn natuurlijke balans terug vind. En die balans is dan voor dat werk (recreatie/buitenritjes, een keer een klien sprongetje) echt wel voldoende. Een mens hoef ook geen training van een profwielrenner te doen om van zijn huis naar zijn werk te fietsen. Ik zie eerder slijten van slecht dressuurrijden.

Ik denk dat er in de praktijk meer blessureleed voorkomt door slecht dressuur rijden, dan blessureleed bij paarden die recreatief en niet actief dressuurmatig gereden worden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:41

Jasmijn78, je hebt, vind ik, helemaal gelijk. Maar een vraag, zie mijn post hierboven, waarom wordt er zoveel waarde gehecht aan de bovenlijn in de dressuur? Waarom kan een dressuurpaard, volgens veel da's (niet mijn woorden), niet gezond oud worden, zonder aanspanning van de bovenlijn (of, en/of aanspanning vd buikspieren)? Waarom kunnen sommige recreatie of manege paarden tig jaar oud worden, met ruitergewicht (soms ook niet de minste :D )? En dan heb ik het niet over ruk en pluk dressuur, maar ruiters die hun paarden graag oud zien worden. Nou, ben benieuwd. Ik heb wel een mening, maar ben benieuwd naar de jouwe?