Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janiiskA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:00

ja hoor gebeurt regelmatig
ik ben het eens met de manier van rijden van mijn instructrice, zachte hand maar wel concequent. ik vind het fijn als zei een keer gaat rijden, omdat ik dan kan kijken naar de manier van lopen reacties enz. en omdat zei dan kan voelen wat ik bedoel als er iets niet goed gaat of als ik ergens vast loop. vaak als ik een probleem heb en zei stapt erop en dan doet ze iets en dan zegt ze zie je nu wat ik doe .. en dan hoppatee ik erop ! leer je echt veel van!

nynke1995

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:07

mijn instructrice rijd niet op mijntes ook omdat ik een vrij kleine pony heb maar mocht er ooit een andere komen dan mag ze er best wel eens op, dan kan zij alles aanvoelen en me tegelijkertijd ook dingen daarover uitleggen hoe je het kunt verbeteren. dus ik vind dat ze er best op mogen rijden maar dan moeten ze wel voorzichtig zijn.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:27

:j als die van weer eens zo zijn buien heeft....

bovendien rijd die van mij er ook op als ik op vakantie ben :D

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:30

Ja hoor mijn instructeur rijdt zelf lichte tour en rijdt mijn merrie zo af en toe bij. Zo kan hij ook aanvoelen ofdat ik bepaalde hulpen fijn geef aan mijn paard. Ook het beleren laat ik mijn instructeur zelf doen. hij kent mij paard en zo heb ik niemand anders extra erbij nodig. Alleen maar fijn.

peultje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:39

Yontheke schreef:
Hoi iedereen,

Gewoon even een vraagje.. Laten jullie soms je instructeurs op je paard rijden?
Zoja, waarom? of Zo nee, waarom niet?

Ik wil mijn lesgeefster wel eens een keertje op mijn paard laten rijden zodat ze hem ook eens een keertje kan aanvoelen en dan kan ik ook eens zien hoe hij deftig loopt.
Anderzijds heb ik het liever weer niet omdat ik gewoon niet graag andere mensen op mijn paard heb, en zij hem hoogstwaarschijnlijk toch beter rijdt als mij (daar is ze ook instructeur voor natuurlijk) en ik me daar niet aan wil spiegelen :)

Brand los.

ik geef zelf les en zie eigenlijk altijd wel waar een ruiter tegen aanloopt maar heel soms rij ik het paard ook even om het wat makkelijker op de hulpen te laten lopen vooral lichter. dan kan de ruiter er makkelijker mee om gaan en snapt het paard het ook wat sneller

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:59

Ik geef les, maar ik stap eigenlijk nooit op het paard van mijn leerling(en). Tenzij er expliciet om gevraagd wordt. Het is een illusie om te denken dat je een paard in een kwartiertje echt kunt verbeteren.

Als ik er dan wel op stap, is het puur om te voelen wat het paard doet en om zo nog beter in te kunnen spelen op het punt waar de combinatie tegen aan loopt. Uiteindelijk moet de leerling het zelf op kunnen lossen en soms duurt dat even. Maar geduld is een schone zaak en van herhaling leer je :)

Mijn eigen instructrice zit overigens ook nooit op mijn paard, tenzij ik daar om zou vragen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:34

Pletje123 schreef:
Ik geef les, maar ik stap eigenlijk nooit op het paard van mijn leerling(en). Tenzij er expliciet om gevraagd wordt. Het is een illusie om te denken dat je een paard in een kwartiertje echt kunt verbeteren.

Als ik er dan wel op stap, is het puur om te voelen wat het paard doet en om zo nog beter in te kunnen spelen op het punt waar de combinatie tegen aan loopt. Uiteindelijk moet de leerling het zelf op kunnen lossen en soms duurt dat even. Maar geduld is een schone zaak en van herhaling leer je :)

Mijn eigen instructrice zit overigens ook nooit op mijn paard, tenzij ik daar om zou vragen.

Jah, zo gaat het bij mij ook.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:41

ik krijg van meerdere mensen les, een daarvan snapt mijn paard helemaal en ziet wat er aan de hand is en hoeft niets te voelen.
mijn andere instructeur, heeft mijn paard niet helemaal door. Is een vorig jaar eens op gaan zitten, en kwam toen tot de conclusie dat het toch echt mijn paard was dat er absoluut geen zin in had.. :P Zelfs hij kreeg haar niet aan de bak.
Ik stond daar zowat een victory dance te doen aangezien hij daarvoor had staan roepen dat ik het niet goed deed en blabla...

Ik denk dat het aan je instructeur ligt, op het moment dat je denkt van 'ja klets maar een eind weg, dat gaat niet werken..' zou je eens kunnen overwegen om je instructeur erop te laten.. Maar ik hoef niet mijn instructeur vast op mijn paard ofzo..

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:12

1 van de eerste lessen heeft mijn instructrice er eens even mee gereden, om aan te voelen hoe zij reageert op hulpen, ...
Uiteindelijk lijkt het mij niet de bedoeling om je instructeur altijd met je paard te laten rijden, je moet als combinatie aan de slag en werken aan je zwakke punten. Ik rij ook wel eens met het paard van een vriendin van mij als zij het druk heeft. En bij mij loopt hij toch nog net iets gemakkelijker als bij haar. Het is dus eigenlijk geen meerwaarde dat ik hem rij (wel qua beweging natuurlijk, maar dus niet om 'door te rijden') want bij haar doet hij nog precies hetzelfde. Het paard weet heus wel wie er nu op zijn rug zit en hoe ver hij bij die persoon kan gaan..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:20

ja hoor mijn rijinstructise zit ook wel eens op mijn paard. Ik kreeg haarn ooit in galop en het lukte haar na ee npaar keer wel en nu weet ze precies welke hulpen ik moet geven.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:24

Ik heb daar absoluut geen problemen mee

Kan het alleen niet uitstaan dat mijn nichtje bijv mijn paard met d'r pinken kan rijden

En laat ik maar niet beginnen hoe het dan bij mij gaat :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:53

ravellie schreef:
Ik heb daar absoluut geen problemen mee

Kan het alleen niet uitstaan dat mijn nichtje bijv mijn paard met d'r pinken kan rijden

En laat ik maar niet beginnen hoe het dan bij mij gaat :D

jah, dat bedoel ik nou net..
(laat ik nou best een moeilijk jaloersig persoontje zijn :+ )
Ik zou er echt niet goed tegenkunnen dat hij bij haar bv alles zou doen en zo makkelijk zou lopen en dat ik hem echt never nooit niet zo ver krijg.. (ergens wel logisch dat hij bij iemand dat prix st george gelopen heeft iets fijner loopt dan bij mij.. maar toch.)
Neuh, dat zou ik echt niet leuk vinden :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:54

Waarom heb je dan uberhhaupt les. Dat betekent toch al dat er iemand is die beter weet hoe jij je paard moet rijden dan jij zelf? Als ik zo'n instelling had, zou ik ook geen les nemen.

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:58

Ik vind het juist wel fijn, ongeloofelijk hoe je paard kan veranderen onder een ruiter die beter rijdt dan jijzelf. Ik ben blij dat mijn intructrice mijn paard beter aan het lopen heeft dan ik, dan weet ik tenminste zeker dat er nog potentie in mijn paard zit.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:07

Anoeska schreef:
Waarom heb je dan uberhhaupt les. Dat betekent toch al dat er iemand is die beter weet hoe jij je paard moet rijden dan jij zelf? Als ik zo'n instelling had, zou ik ook geen les nemen.

Omdat ik wil leren hoe ik mijn paard zelf zo aan het lopen moet krijgen...
Er is niets mis met mijn instelling, ik wil liever mijn paard zo onder mij zien lopen dan onder mijn lesgeefster. Als hij alleen zo bij haar zou lopen dan heb ik er ook weinig aan. Ik ontken dus ook niet dat er mensen zijn die beter weten hoe het paard gereden moet worden dan ik.. Dit weet ik maar al te goed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:08

tulpje80 schreef:
Ik vind het juist wel fijn, ongeloofelijk hoe je paard kan veranderen onder een ruiter die beter rijdt dan jijzelf. Ik ben blij dat mijn intructrice mijn paard beter aan het lopen heeft dan ik, dan weet ik tenminste zeker dat er nog potentie in mijn paard zit.

Jah, daarom dat ik haar ergens toch ook wel eens graag wel met mijn paard wil laten rijden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:05

Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als mijn instructrice er op gaat! ( Even snel je armen laten helen kim :D )

Maar dan zie je het verschil, iemand die je wijst op je zwakke plekken.. Hoe pakt die het zelf aan :) Het is juist heel leerzaam weer.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:11

Ja hoor. Mijn instuctrice is er met regelmaat op gegaan. Mijn paard hebben we samen ingereden. Op sommige momenten wilde zij er even op om te weten waarom mijn paard bij mij iets niet deed. Door erzelf even op te rijden wist ze precies waar de knelpunten van mijn paard zaten en hoe ze mij moest leren om het op te lossen. Maar ik moet zeggen dat zij haar geregeld gereden heeft. Ook als wij eens op vakantie gaan dan verzorgt zij mijn paard en rijdt erop.

Ik vind het heel belangrijk dat een instructrice weet hoe jou paard is. Daardoor kan ze naar mijn mening gerichter les geven.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:21

Ik laat mijn instructrice wel ooit op mijn paard rijden.
Als ik tegen een probleem aanloop, dan kan zij voelen wat ie doet en daar kan zij in haar lessen dan weer op inspelen.

Jammer genoeg loopt ie bij haar altijd weer rond als een engeltje dus dat betekent maar een ding . . . . . . Dat het probleem bij mij ligt :(

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:23

Ik laat mijn instructeur ook gerust op mijn paard, hij rijd haar veel beter en als ik soms iets niet begrijp dan kan hij het voordoen en dan zie ik van de zijkant ook wat voor effect het op mijn paard heeft.
Dat vind ik persoonlijk erg handig.
Ik zou hem ook gerust durven vragen om haar 2 weken te rijden als ik op vakantie ben, ik weet gewoon dat dat goedkomt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:24

Mijn instructrice klom er op als ik er niet meer uitkwam. Dan kon ze me precies laten zien wat ik fout deed en hoe ik het moest aanpakken.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:29

Als het mij even niet lukt gaat zij op mijn pony om haar wat uitteleggen (wat mij niet lukt) of even aanpakkken ofzo :)

Heel fijn vind ik dat want mijn vz pony is dan veel luisterbaarder daarna :)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:41

Ja, daar heb ik eigenlijk 2 redenen voor
1. omdat je les neemt bij iemand die beter dan jou rijd(neem ik aan), dus die kan het paard meer leren dan jou momenteel
2. heel veel mensen willen als enige op hun paard rijden en dan niet iemand anders erop laten, hooguit een bijrijdster die ook niet veel meer potentie heeft dan M, nou zijn de meeste instructeurs die ik ken wel hoger dan Z niveau en trainen ze heel veel paarden op dat niveau. Ze weten wat ze doen en zullen dus niet je paard slechter maken. + dat als je alleen maar dezelfde ruiter erop hebt zitten het paard dat door gaat hebben, na een tijdje is het paard niet anders meer gewend en aangezien de meeste geen wereldruiters zijn gaat het paard dus bepaalde dingen na een tijdje niet meer doen, omdat dat bij jou toch altijd lukt. ik snap daarom ook niet waarom sommige mensen erop tegen zijn andere mensen op hun paard te laten. Kijk het gaat er natuurlijk niet om dat je iemand neemt die slechter dan jou rijd, waardoor het paard slechter gaat lopen dan bij jou, maar beter kan nooit kwaad.

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:49

Mijn instructrice heeft ook een keer op de Haflinger die ik verzorg gereden in de les. Hij heeft wat moeite met z'n kaak loslaten aan de linkerkant en ik kreeg het niet helemaal goed voor elkaar. Toen is ze erop gestapt en heeft ze uitgelegd hoe ze het precies doet. Toen ging hij zo fijn lopen dat ze het gevoel had dat ze iedere oefening van hem kon vragen (appuyement, schouderbinnenwaarts, ed.), maar goed dat ze dat niet uitgeprobeerd had. :+ Daarna ben ik er weer opgestapt en met hulp van haar uitleg hoe ik hem precies moest rijden is het mijzelf ook gelukt. :D

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:52

ja, bijna elke les. om even te laten zien wat ze precies bedoeld of als het mij niet lukt kan zei het even doen.