De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:59

setteke schreef:
Wat ik ooit geleerd heb, als een paard echt nageeft in nek en kaakgewricht, ontwikkelt een paard schuim op de mond. Dit ontstaat uit de speekselklieren die zich bevinden achter de kaak. Dus volgens mij bestaat er geen nageeflijk paard zonder schuimontwikkeling. Daarom kunnen dus paarden schuimen die niet op trens (bit) gereden worden. Een nageeflijk paard geeft na, dit is te voelen in je teugelvoering, het voelt alsof ieder hulpje doorkomt en je teugels niet eens meer bestaan.

Leest u dan eens wat ik vertaald heb, dit is een kleine herhaling.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:01

Of het paard wordt nageeflijk als reactie op hoe de ruiter het paard rijdt.
Ik heb zelden een paard schuimbekkend door de wei zien lopen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:13

Wat ik wel wil weten, wie doet het? De nageeflijkheid bewerkstelligen? Een paard kan het nooit uit zichzelf doen, anders zou het al schuimen, nog voor het opzadelen. Volgens mij rijdt een ruiter het paard met de been naar de hand en mits correct uitgevoerd, ontspant het paard daardoor in nek en kaak, en ontstaat daardoor een mooi fijn wit schuim op de mond. Van achter naar voren rijden, zo heb ik het geleerd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:17

setteke schreef:
Wat ik wel wil weten, wie doet het? De nageeflijkheid bewerkstelligen? Een paard kan het nooit uit zichzelf doen, anders zou het al schuimen, nog voor het opzadelen. Volgens mij rijdt een ruiter het paard met de been naar de hand en mits correct uitgevoerd, ontspant het paard daardoor in nek en kaak, en ontstaat daardoor een mooi fijn wit schuim op de mond. Van achter naar voren rijden, zo heb ik het geleerd.

Een paard wat correct van achter naar voor (en aan het been/of voor het been is) hoeft niet te ontspannen in nek en kaak.
Het paard is dan nl al ontspannen en houdt zich dus niet vast in nek en kaak.
Het is een misverstand in mijn ogen, dat een paard zich vast moet houden in nek en kaak.

Doet een paard dat ook, in vrijheid, zich vasthouden in nek en kaak?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:30

Niet mee eens, het grote verschil met rijderij en vrijheid is nageeflijkheid. Een paard in vrijheid geeft niet na. Die loopt in zijn eigen makkelijke houding. Daarom schuimt het niet, om even terug te komen op voorgaand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:38

setteke schreef:
Niet mee eens, het grote verschil met rijderij en vrijheid is nageeflijkheid. Een paard in vrijheid geeft niet na. Die loopt in zijn eigen makkelijke houding. Daarom schuimt het niet, om even terug te komen op voorgaand.

Je hebt volledig gelijk, een paard in vrijheid houdt zijn nek en kaak vast ;) dat moeten we dus even losmaken.
Ik stem voor flossen :7

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:46

Citaat:

Een paard onder de ruiter, kan eerst dus nageven wanneer het de rug loslaat(ontspannen is wat ik eerder geschreven en vertaald heb), zodat de verbinding tussen achterhand en hand van de ruiter de verbinding tussen hand en achterhand niets meer in de weg staat.
Door de kauw beweging van de mond bij het nageven van het paard komt er speeksel vrij wat zich uit door schuim.
Een overmatig schuimen van de mond onstaat doordat het paard zijn tong omhoog trekt zich weert tegen het bit, waardoor door de druk van de tong op de speeksel klier er nog meer speeksel vrij komt.
Ook zien wij dat bij paarden die LDR gereden worden, aangezien zij het speeksel niet meer doorlikken kunnen.
Dus het is zo, wanneer de achterhand en de rug ontspannen zijn de spieren kan het paard nageven, het word van achter naar voren gereden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:23

Volgende vraag, dit keer Prof, hoe kan een paard zijn rug loslaten, als er geen spieren zitten, als het paard alleen zijn botjes loslaat, zakken wij er met ons gewicht gewoon doorheen. Hoe kan het zijn botjes (lees wervels) vasthouden en ons dragen, of loslaten en ons dragen. Ja, de buikspieren aanspannen, dat scheelt een boel, maar dat voor elkaar krijgen :D . Het is volgens mij een constant samenspel en het een gaat niet zonder het ander. Daarom is het ook zo leuk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:46

setteke schreef:
Volgende vraag, dit keer Prof, hoe kan een paard zijn rug loslaten, als er geen spieren zitten, als het paard alleen zijn botjes loslaat, zakken wij er met ons gewicht gewoon doorheen. Hoe kan het zijn botjes (lees wervels) vasthouden en ons dragen, of loslaten en ons dragen. Ja, de buikspieren aanspannen, dat scheelt een boel, maar dat voor elkaar krijgen :D . Het is volgens mij een constant samenspel en het een gaat niet zonder het ander. Daarom is het ook zo leuk.

Dat noemt men zo, omdat de buikspieren het paard dragen, maar hier een mooi computerfoto´tje misschien is dat begrijpelijker.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:51

Het is dat u de bevestiging en toe geeft.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:06

Maar heren, ik vind het een hele mooie foto of computeranimatie, verklaar nou eens in woorden wat een losgelaten rug doet, en behalve de buikspieren, wat draagt nu een ruiter? Die buikspieren kunnen geen uur aangespannen zijn, waar zitten we op, als die buikspieren niet willen of even rust krijgen? Op de wervels of op spieren die volgens mij echt wel aanwezig zijn? Wat is dan een losgelaten rug? Of strak in de rug? Of moeten we praten over een losgelaten buik of strakke buik? Het een kan niet zonder het ander, maar de rug in de dressuur is een hot item. Misschien vroeger niet in tijden van oorlog en militaire discipline, maar nu wel. De rug moet losgelaten zijn en niemand en echt niemand van het jurycorps hedentendage praat over buikspieren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:15

setteke schreef:
Maar heren, ik vind het een hele mooie foto of computeranimatie, verklaar nou eens in woorden wat een losgelaten rug doet, en behalve de buikspieren, wat draagt nu een ruiter? Die buikspieren kunnen geen uur aangespannen zijn, waar zitten we op, als die buikspieren niet willen of even rust krijgen? Op de wervels of op spieren die volgens mij echt wel aanwezig zijn? Wat is dan een losgelaten rug? Of strak in de rug? Of moeten we praten over een losgelaten buik of strakke buik? Het een kan niet zonder het ander, maar de rug in de dressuur is een hot item. Misschien vroeger niet in tijden van oorlog en militaire discipline, maar nu wel. De rug moet losgelaten zijn en niemand en echt niemand van het jurycorps hedentendage praat over buikspieren.

Neem van het weekend de moeite het uit te leggen, alleen de laatste regels van u zijn een beetje onzinnig geschreven, aangezien men moet onderscheiden tussen dressuur rijden bij het militair en de gewone soldaten rijderij. Dat is u waarschijnlijk ontgaan.
En wanneer u eens het boek van mijnheer Treffers leest, die daar een hele studie van heeft gemaakt, en dat opgeschreven heeft juist voor de ruiters, dan zou u niet zo reageren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:13

Dus we wat hebben we nu, stromingen? Oud ontmoet nieuw? Is dit fout? Welke nageeflijkheid is uiteindelijk goed? Die uit de oude boeken of uit eigen ervaring? Ik denk, dat niemand er uiteindelijk een antwoord op kan geven.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:27

modie schreef:
FaberSmid schreef:
Modie als u nu eens uw rijden ons zou kunnen uitleggen, zou het niet meer zo sprookjesachtig zijn maar realiteit kunnen worden?

De uitleg is al tientallen keren gegeven, maar wordt niet begrepen :+ zou ook te sprookjesachtig zijn, om te hopen, dat er mensen zouden zijn, die dit maar enigszins begrijpen.

Dat niet kunnen/willen begrijpen komt waarschijnlijk doordat er te stug wordt vastgehouden aan oude boeken.
Theorie kennen is heel goed, maar om dit in de praktijk om te zetten, is blijkbaar te lastig voor boekenwurmen.

Zegt iemand die tot voor kort dweepte met alles wat in haar ogen goed geschreven was, en dat was het belangrijkste wat uit de meeste antwoorden naar voren kwam.
Nu is dat omgezet in eigen ervaring en gevoel.

Nageeflijkheid is echter geen einddoel zoals je voor doet komen, maar het begin om een beetje echt te kunnen gaan rijden, een alleen maar ontspannen paard kan je niet zoveel mee, een goedgaand paard loopt in een ontspannen aanspanning, en wisselend in verhouding van die twee.
Je zou die "sprookjesrijderij" ook eens objectief moeten kunnen vergelijken met anders dan jou rijdende ruiters, dan zou je zien dat dat ook maar wat zonder aaneengesloten lopen is, wat lang rondhobbelen, maar dan moet je dat natuurlijk objectief willen bekijken.
Dat de ervaring van een paard van voor losgooien een "aha-erlebniss"is, is nog niet dat dat dan DE manier van rijden is die iedereen toe zou moeten passen.
Ik denk meer dat het een reactie is van een pony die jarenlang alleen op de hand gereden is waarbij hij vluchtgedrag ging vertonen, maar nu eindelijk eens losgelaten wordt en met zit en benen en bijna geen hand , dat hij nu eindelijk eens gewoon gaat lopen.
Maar dat neemt niet weg dat je iedereen die wel wat hand gebruikt moet veroordelen, want die paarden zijn mogelijk wel met zit en benen gereden, en vluchten niet en kunnen licht op de hand maar indien gewenst ook met iets meer druk gereden worden wanneer dit met bepaalde onderdelen nog nodig is.
Het rijden is ook meer dan wat basiswerk en ontspannen rondrijden wanneer je verder komt, dan gaat het om de verhouding ontspanneen en aanspannen in diverse verhoudingen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:37

Vestasiana, over het algemeen mee eens, maar nageeflijkheid is echt wel mijn einddoel. Zonder dat heb ik niet veel, ik wil het vergelijken met pizza zonder bodem, wat heb je dan? Losse ingrediënten? En geen bodem? Je moet uiteindelijk terug kunnen naar je bodem en dat is voor het been en nageeflijkheid.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:40

setteke schreef:
Vestasiana, over het algemeen mee eens, maar nageeflijkheid is echt wel mijn einddoel. Zonder dat heb ik niet veel, ik wil het vergelijken met pizza zonder bodem, wat heb je dan? Losse ingrediënten? En geen bodem? Je moet uiteindelijk terug kunnen naar je bodem en dat is voor het been en nageeflijkheid.

Daarom!
Nageeflijkheid, is pas het begin om echt goed te kunnen gaan rijden, zonder een nageeflijk paard kom je niet verder toe dan alleen aan loswerken totdat het paard nageeflijk wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:15

vestasiana schreef:
Daarom!
Nageeflijkheid, is pas het begin om echt goed te kunnen gaan rijden, zonder een nageeflijk paard kom je niet verder toe dan alleen aan loswerken totdat het paard nageeflijk wordt.

Daar heeft u volkomen gelijk in.
Helaas dat u het weer moet herhalen, het staat ook bij wat ik vertaald heb, waarschijnlijk hebben velen dat niet gelezen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:29

setteke schreef:

Hoezo einddoel? Je wilt je paard inderdaad continu nageeflijk, maar je kunt van daaruit toch verder gaan werken? Die nageeflijkheid onderhoud je dan alleen.
Ik blijf trouwens van mening dat het paard nageeft op de hulpen van de ruiter en dat hij het niet uit zichzelf doet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:20

liesje1986 schreef:
Hoezo einddoel? Je wilt je paard inderdaad continu nageeflijk, maar je kunt van daaruit toch verder gaan werken? Die nageeflijkheid onderhoud je dan alleen.
Ik blijf trouwens van mening dat het paard nageeft op de hulpen van de ruiter en dat hij het niet uit zichzelf doet.

Daarmee heeft u groot gelijk, het paard geeft niet van zichzelf na, men dient er echt de hulpen voor te geven.
Maar zoals gezegd ik schrijf dat dit weekend het uitgebreider.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:29

Modie waarom leest en quote u maar stukjes van een hele tekst uit boeken? Zo maakt u er heelwat anders van, dan de schrijver werkelijk schrijft. U kunt beter alleen de samenvatting lezen, scheeld u heel wat boeken en lezen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:03

Nou, ik vind het knap als je je paard continue nageeflijk hebt. Ik ken er maar weinig, die vanaf het moment van opstappen, hun paard nageeflijk hebben of wat je daaronder verstaat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:11

Dat is het zeker Setteke, die behoeven dan geheel niet te rijden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:11

setteke schreef:
Nou, ik vind het knap als je je paard continue nageeflijk hebt. Ik ken er maar weinig, die vanaf het moment van opstappen, hun paard nageeflijk hebben of wat je daaronder verstaat.

Dat is waar, ben wel verschrikkelijk nieuwsgierig naar foto´s het liefst filmpjes van dit fenomeen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:20

Zou dit fenomeen een paard kunnen zijn , die heel licht aanvoelt, doordat het achter de teugel loopt? Maar volgens mij is dit ook weer niet de juiste nageeflijkheid. Je moet, naar mijn idee, iets te doen hebben, als je op de rug van een paard kruipt. Dus naar de hand toe rijden met been en het paard van daaruit nageeflijk maken. Een paard kan je heel veel leren, maar een aan/uit knop voor nageeflijk zit er niet op ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:22

Setteke ik kan het u niet verklaren, tast net als u en ieder in het donker. Omdat we alle helaas nog steeds geen uitleg verkrijgen?