Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quartermoon

Re: Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:24

ik heb er ook geen probleem mee dat sommige dat doen ik heb mijn paard ook ne keer laten berijden door iemand anders voor als ik geen tijd had maar nu zie ik dus als ik rijd dat hij heel ambetant doet de kop naar boven en tegen zijn goesting
die persoon rijd dan ook anders dan u zelf en ik vind dat het ingewikkeld is bij sommige paarden.
dus heb ik en einde gezet voor 2 de persoon.
en nu is hem weer goed schoon kop gebogen naar beneden enzo...
dat hangt af van paard tot paard en van ruiter naar ruiter denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:26

Denk het ook, zal per paard zijn karakter schelen :)

Mooi vlaams schrijf je, vooral zo blijven schrijven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:33

Wel een grappig topic dit :D
Zelf heb ik een erg eenkennig paard (wat zich zelfs zo erg heeft geuit dat toen ik een week weg was ze amper heeft gegeten toen mijn moeder haar voerde :(:) )
Maar mij maakt het niet uit. Bij de DA en hoefsmid staat ze gewoon netjes stil en is braaf. Andere mensen kunnen haar ook vasthouden, maar geaait wil ze niet door iedereen worden. Als bijv de kids van mijn zus hier zijn staat ze met haar neus over de omheining of staldeur naar beneden om geaait te worden. Zet echter mijn zwager een stap dichterbij om te aaien doet ze een stap terug en draait zich om en sta je tegen een kont aan te kijken. Getrapt heeft ze nog nooit, en ze dreigt ook niet, ze draait zich alleen om :7
Er rijd trouwens niemand anders op als ik zelf. Eigenlijk ook niet echt een reden op, maar nog niemand heeft gevraagt of ze er op mochten rijden :Y)
Ag op zich vind ik het best leuk een paard met voorkeur, maar het heeft ook zeker nadelen...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:50

absque_dubio schreef:
Ik heb liever een 1persoonsgerichtdier (leuk woord := ).
Niet alleen met honden, maar ook met paarden/pony's of andere dieren. Vind dat veel fijner dan zo'n allemansvriendje.
Ik deel dus jouw mening.

Snap wel dat het voor sommige mensen makkelijker of fijner is als het dier in kwestie naar meerdere mensen luisterd of meerdere mensen als 'baas' accepteert.

Ja idd ik ook, alleen vind ik dan wel weer dat een paard in de omgang wel gewoon 'iedereen moet accepteren'. Of nouja, dat zou mooi zijn. Natuurlijk ligt het er ook een beetje aan hoe diegene er mee om gaat.
Heb er ook eentje gereden met een 'speciale gebruiksaanwijzing', maar toch wel weer fijn, want we hebben ontzettend veel van elkaar geleerd (ik misschien meer van hem) en ik vertrouwde hem helemaal, in het begin is het soms misschien moeilijk te accepteren dat ze zo eenkennig zijn maar ik er echt een top dier aan gehad.
Maar ik heb dit eigenlijk nog nooit zo meegemaakt met honden. Wel dat ze gekker zijn van 1 persoon zegmaar maar niet dat ze niet naar een ander willen luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:21

Mijn paardje is erg eenkennig. Luisterd bij mij prima ( ja ok ze is wel eens eigenwijs uiteraard ) zet ik er een ander op blijft ze mij zoeken en ebn ik niet in de buurt kan ze er een potje van maken. Ze zal niet gemeen doen hoor, ze gooit je niet expres af ofzo, maar meer beetje dwars liggen. Wil jij rechts, gaat zij links enzo. Ben ik in de buurt loopt ze steeds mijn richting op haha liefst in voll gallop.
Ik kreeg van een zeker persoon ook te horen dat dit niet goed was, ik denk er zo over: Ze is mijn paard, ik ben diegene die met haar leeft en verder niemand anders! Als er iemand voor de lol een sop wilt rijden prima, maar diegene waarschuw ik wel dat ze eenkennig is.
Vind t juist wel wat hebben, een paard dat echt laat zien dat ze bij JOU hoort :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:10

Mijn ijslander raakt helemaal in paniek met iemand anders op zijn rug. :o Die gaat rennen totdat je eraf klapt, en dan stopt ie.

Dat is wel eens lastig, maar ja , ik rij hem gewoon lekker zelf, ik wil hem ook niet extra in de stress jagen, ik vind het gewoon zielig voor hem.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:14

Waar ligt de grens? Met rijden bijv. moeten volgens mij de meeste paarden wel even wennen aan iemand anders, bij sommige duurt dat 1 minuut, bij sommigen 1 jaar. Iemand anders benaderd een paard toch weer heel anders dan jij dat zelf doet en sommige paarden worden daar een beetje onzeker van.

Ik denk dat ieder eenkenning paard best aan een ander mens kan wennen als hij daar de tijd voor krijgt. :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:15

Over het algemeen hebben paarden ook vaker te maken met meerdere mensen dan honden. Paarden staan meestal op een pensionstal waar ze door anderen binnen of buiten worden gezet, en meer van die kleine dingen. Als je paard dan zo erg naar 1 iemand toetrekt kan dat voor problemen zorgen, terwijl een hond over het algemeen minder op die manier in aanraking komt met mensen. Dus dat zorgt voor minder problemen dan :) Daarom vind men het denk ik belangrijker dat een paard minder eenkennig is dan een hond.

Ben er zelf niet echt over uit wat ik beter vind: een paard gericht op 1 of meerdere personen. Zolang anderen (stalbazen, DA, hoefsmid etc) er wel veilig mee om kunnen gaan is het goed, lijkt mij. En dan heb ik het dus niet over rijden, puur over de omgang.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:11

Ik heb een voormalig manege-pony, je zou zeggen dat hij qua rijden niet eenkennig zou zijn, maar dat is dus helemaal niet zo... Ik ben de enige die er op kan (en wil/durft te) rijden en ik baal daar soms echt van. Aan de ene kant is het fijn dat ik zoveel met hem heb bereikt en dat hij mij zoveel vertrouwt dat hij is "gegroeit", dat voelt toch als een grotere overwinning dan op een paard rijden waar iedereen zo mee weg rijdt. Maar bijvoorbeeld als ik op vakantie ga, wordt hij noodgedwongen niet gereden. Ik heb ook mijn zoektocht naar een bijrijder gestaakt omdat hij niemand anders op zijn rug accepteert.... Dit zal vast wel aan te leren zijn, maar ja vindt maar eens iemand die zin heeft om eerst door zo'n rot periode heen zou moeten voordat hij/zij lekker kan rijden. Plus dat ik het mezelf aan zou rekenen als diegene wat overkomt door mijn paard...

Gelukkig is hij in de omgang totaal niet meer dominant en kan iedereen hem uit het land halen, aaien, is hij braaf bij hoefsmid, tandarts, etc... Dat vind ik toch wel het belangrijkste...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:46

vind een eenmanspaard prima....voor een ander.

ik zocht een gezinspaard want een eenmanspaard zou bij ons niet gelukkig worden.

het grote verschil tussen hond en paard in dit geval is ook, denk ik, dat als je een hondenras kiest je voor een ras kunt kiezen dat wat gereserveerder is naar vreemden, bij paarden is die eigenschap volgens mij niet rasgebonden en wordt daar misschien minder naar gekeken bij de aankoop van een paard waardoor dat na de aankoop tegen kan gaan vallen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:09

Ik ben juist blij dat er meerdere mensen op mijn paard rijden. Het is alleen wel handig als 1 iemand de knoppen er op zet. Het voordeel vind ik wel dat de een iets anders voelt dan de andere... zo zal misschien de ene niet voelen dat het paard scheef is en daardoor het paard nog schever worden terwijl de andere het wel voelt en juist hier aan kan werken.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:26

als het jou paard is.
en jij houd hem tot zijn dood.
dan maakt het toch geen fluit uit als hij alleen jou wil.
echter als het niet jou eigen paard is, of er is een kans van verkopen,
dan is het makkelijker als hij met meerdere mensen kan.
en zoniet, dan is er echt nog wel iemand net als jij die wel met het desbetreffende paard kan.
het is alleen even zoeken.
maar goed ik vind het juist prettig een paard naar mijn wensen in te rijden.
en hem op mij af te stellen, ipv afgestompt zodat iedereen er maar opkan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:46

SuperSvala schreef:
als het jou paard is.
en jij houd hem tot zijn dood.
dan maakt het toch geen fluit uit als hij alleen jou wil.
echter als het niet jou eigen paard is, of er is een kans van verkopen,
dan is het makkelijker als hij met meerdere mensen kan.
en zoniet, dan is er echt nog wel iemand net als jij die wel met het desbetreffende paard kan.
het is alleen even zoeken.
maar goed ik vind het juist prettig een paard naar mijn wensen in te rijden.
en hem op mij af te stellen, ipv afgestompt zodat iedereen er maar opkan.

En wat als je en ongeluk hebt?
Dan mag paardlief kinkloppen? :)

Een paard waar iedereen op kan is niet afgestompt, die ís net fijn afgestelt.... Het zijn meestal de afgestompte/minder goed opgevoedde paarden waarvan "men" zegt dat niet iedereen er op kan. :=

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:52

Mijn paard is zo'n eengericht paard.

Ik ben er een tijdje uitgeweest door lichamelijke klachten.

Ik ken mijn opaard als een lief en makkelijk paard.
Als mijn vriend erop gaat zitten staat ze te slijmen en lief te wezen.

Nu wilde mijn schoonzus wel een tijdje op haar rijden maar vond het meteen een kreng. Ik vroeg waarom, nu ze was taai en sjagie en was zelfs gaan stijgeren en alles. Terwijl ik dat nog nooit met haar heb mee gemaakt.

En dat was echt niet omdat ze zoveel gevraagd had. Mijn merrie had gewoon een hekel aan schoonzus. Te lomp en abrupt ofzo.

Ik mag de een ook meer als de ander. waarom zou ik gaan werken voor iemand die ik niet mag?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:22

Mijn paarden zijn ook heel eenkennig, Niet zo zeer als dat er niemand anders op zijn rug mag.
maar meer in de omgang van andere mensen moeten ze niet zoveel hebben.
In het land laten ze zich niet zo makkelijk en snel door andere vangen dit tot ergenis van stalgenootjes.
Die dan vervolgens de paarden in het land naar binnen moeten halen en de 2 van mij niet komen,
dan staan ze soms nog gewoon buiten (vind ik dan niet erg).
Maar dan komen ze met zo'n gezicht naar me toe en gelijk grote woorden dat die van mij zich weer niet laten vangen.
en eigenlijk lach ik hun dan gewoon uit, want dan zeggen ze: "ja dan laat ik ze gewoon staan" "ja kom ze iedere avond zelf maar vangen, dat doen wij niet meer".
maar ik zeg dan gewoon moet je doen, hoef ik ook niet meer jullie gezeur aan te horen.
Ik kom altijd zelf me paarden binnen halen maar als andere dat willen doen, krijg ik dus gezeur en dat vind ik gewoon zo dom.
maar vind het wel oke en laat ze lekker eenkennig al moet ik toe geven dat ze nu 2 andere meiden van stal ook beter kennen.
en die ze ook gewoon te pakken krijgen.
Dus dat het al wel minder word, zolang ze maar vertrouwen in je hebben.

Ja Raar? nee ik bedoel ik ben hun baas, ze weten dat ze bij mij moeten komen omdat ze naar binnen gaan en voer krijgen.
Of omdat ik ze dan ga rijden, ze weten ook dat ze van mij niet kunnen winnen en ik altijd net zo lang achter ze aan ga lopen tot dat ik ze wel gevangen heb.

maar het is inderdaad vervelend als jezelf een keer niet kunt en andere alles moeten oplossen.
Maar gelukkig komen die van mij nog wel voor eten, dus als ze mazzel hebben kunnen ze ze zo vangen!

Maar het lijkt me inderdaad vervelend als je paard niks van een andere moet hebben en jezelf echt niet kan.
Dat is gewoon vervelend want niemand zou iets met je paard kunnen doen,
of het leverd zoveel strijd op dat het voor alle partijen niet leuk is.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:20

Ik vind het wel wat hebben,
jij hoeft toch ook niet perse met iedereen door de bocht te kunnen?
Nouja, kunnen, je wordt gepusht.
Want je kan een paard niet vragen, goh mag ik even op je rug klimmen? Iedereen klimt er zo even op, met de gedachte oh dat vindie vast niet erg!
De enige manier om te laten zien als ze dat niet willen, is jou eraf werpen, en terecht vind ik..
Haha, het geeft toch een eervol gevoel dat jouw paard alleen maar naar jou luisterd?
Dat heeft toch iets of niet? :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:34

ik heb niet alles gelezen. Maar heb zelf ook een eenkennig dier gehad. Allen wil ik wel dat er ook iemand ander op kon rijden en doen. ze hoeven niet de braafste te zijn maar wel luisteren.

Als het moest luisteren ze wel en je gebruikt de juiste hulpen snapt elk paard die zo is ingereden wat je bedoelt. en kan je na misschien een beetje moeite er mee weg moeten kunnen rijden.

Maar dat is mijn mening. Ik zou geen paard willen dat als mijn nichtje een keer lekker naar het strand wil ze ook kan gaan en dat ik niet bang hoeft te zijn voor gevaarlijke situaties.

Maar het verschil met een hond vindt ik zit meestal aan een riem en staat bij je thuis. vindt ook dat die zonder veel problemen mee moet kunnen met iemand die ervaring heeft met honden voor zijn dagelijkse behoefte. Maar in de omgang zal die minder snel door een ander persoon worden verzocht.

Paarden staan vaak niet aan huis. Andere mensen voeren en zetten in de wei. Ze moeten dan wel luisteren.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:00

Ik vind het niet erg als een paard 1 persoon op de rug wil hebben het is toch een stukje vertrouwen wat je met je paard hebt !