hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:25

Niet, geld het zelfde voor leven en laten leven...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:36

Ik vraag me ook altijd af waneer iemand iets als verkeerd rijden ziet. Kijk. Mijn paard is echt een leuk beest maar je moet wel stevig in je schoenen staan. Hij kan je gigantisch uitproberen. Als je hem 1 vinger geeft neemt hij je hele hand. En tsjaa... soms moet ik een keer goed boos worden op hem. Maar als er dan iemand die net aan komt lopen comentaar komt geven dan vraag ik ook wel even vriendelijk of hij er even op wilt. Je kent de situatie niet dus daarom vind ik dat je niet te snel moet oordelen. Ik erger me eerlijk gezegt ook nogal aan van die mensen die op zulke momenten beginnen te smoezen :o

Gina

Re: hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:40

Als ik een vriendin verkeerd zie rijden, dan zeg ik gewoon vriendelijk dat het ook op een andere manier kan en leg ik dat uit. Mensen die ik niet ken, spreek ik er niet op aan, je kent zowiezo hun situatie niet en hoe het paard reageert.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:47

Ik zeg er niks van, tenzij het ECHT heel erg is.
Maar als iemand zijn paard graag in de krul wil trekken, moet die dat lekker zelf weten. Niet lief voor het paard, maar ik ken de situatie niet en ik ga me er ook niet mee bemoeien. Vind dat erg bijdehand overkomen meestal...

Ik hou er ook niet van als mensen mij ineens ergens op gaan aanspreken. Ik heb echt zelf wel door als ik eens minder vriendelijk doorkom, maar de beste stuurlui staan aan wal he... Als ze er zelf opklimmen ben ik altijd erg benieuwd hoe het hen dan vergaat.
Nu heb ik dit eigenlijk nog nooit met mijn paard meegemaakt, gelukkig. Maar ik rijd dan ook niet bepaald onvriendelijk imo. :)
Als het slechter gaat scheld ik wel eens op haar, maar ze verstaat me toch niet, is gewoon een uiting van frustratie (meestal op mezelf) en beter dan slaan... Als iemand daar vervelend over gaat doen dan weet ik niet hoe ik zou reageren hoor :+
Ik zeg er dan ook niks van als ik iemand anders zie schelden op zijn paard.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:21

als er niet om mijn mening word gevraagd houd ik mijn mond.
kijk en leer...
leer je niet hoe het wel moet, dan wel hoe het niet moet.
maar wie ben jij om een ander te corrigeren?
laat dat maar aan de instructrices, juryleden, ouders over.
echter de mensen die mijn pony's, paarden rijden hebben wel te maken met mijn normen en waarden en die horen het wel als zij iets doen wat mij niet aanstaat.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:06

Als ik een vriendin zie rijden en ik denk dat het echt niet goed gaat, zeg ik er wel wat van. Maar niet tegen onbekende.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:08

Ik zeg niks, krijg je alleen maar scheve gezichten van.

salato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:35

Ik zeg het meestal wel , er zijn ook mensen bij die het dan gewoon filmen en laten zien als hij/zij klaar is met rijden, soms schrikken ze er wel van :p

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:43

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen..
*bukt zich, raapt steen op..nah laat maar :+*
Ik heb een keer gehad dat ik enorm in de knoop zat met mijn paard, en met mezelf. Ik was echt heel fut bezig en ben dan ook na 10 minuten afgestapt, jankend en zwaar gefrustreerd. Mijn verzorgster zei: "ik ben blij dat je gestopt bent, ik dacht laat maar." Dat vond ik zo fijn!

Ooit nog es zoiets gehad en toen begon iemand me echt aan te vallen. Wat ik wel niet dacht en blabla. Ging mijn paard echt tussen mij en haar staan met een narrige kop. "Back off!"

Samengevat: iedereen heeft weles een rotdag, rotmoment. Ga je dat filmen of als wildvreemde de ander daarop aanspreken wat wil je dan bereiken?
Ik vind het anders als het structureel is maar..dan ken ik degene ook (anders wist ik niet dat het steeds zo gaat) en heb je grond om je oordeel op te baseren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:00

salato schreef:
Ik zeg het meestal wel , er zijn ook mensen bij die het dan gewoon filmen en laten zien als hij/zij klaar is met rijden, soms schrikken ze er wel van :p

dat zou iemand niet bij mij hoeven proberen...........zomaar gaan filmen!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:06

Ik zit in het bestuur van een paardensportvereniging en met wedstrijden zit ik vaak op het secretariaat. Meestal heb ik dan ook zicht op het losrijd terein. Ik ben wel eens uit mijn secretariaatje gekomen om iemand mede te delen dat wij bepaalde taferelen niet accepteren op onze locatie en als dit gedrag niet ophield ik dit zou melden aan de official. Was toen snel over. Ze startte de tweede proef echter niet... Niet iets wat veel voorkomt maar vooral op locaties waar bepaalde activiteiten worden gehouden vind ik wel dat je als organisatie moet staan voor respect voor ruiter en paard en moet ingrijpen als het ergens mis gaat.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:11

Citaat:
dat zou iemand niet bij mij hoeven proberen...........zomaar gaan filmen!

dat zou ik ook niet waarderen, of het nou goed of slecht ging. als ik dat wil vraag ik er wel om.

verder zou ik zelf wel erg afwachten. ik zou graag zeggen dat ik er direct op af zou stappen en er wat van zou zeggen, maar in werkelijkheid zou ik dat toch niet doen. tenzij het echt heeeel erg werd. dan wel. maar anders zou ik waarschijnlijk te "bang"zijn om zelf wat over me heen te krijgen.

ik denk ook dat het heel erg aan de situatie ligt. schreeuwen wanneer het paard alleen maar nerveuzer word is natuurlijk stom. maar ik geef ook wel eens een gil. meestal wanneer mevrouw zich juist gaat spannen en teveel naar andere dingen gaat kijken en zich zo lekker aan mij onttrekt. gewoon wanneer ze iets doet wat ze absoluut nit mag, maar wat ik niet kan corrigeren met een tik of ophouding. en dan werkt een gil heel goed, ze weet dondersgoed wat niet mag en het werkt vaak direct :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:12

nadeel is dat je met een gil/schreeuw ook andere paarden beinvloedt als je met meerderen in een bak rijdt.......zoals vanavond in mijn les,ging er eentje lopen brullen tegen dr paard omdat hij schrok.......maar van dat geschreeuw schrok mijn pony weer

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:28

tja, ik rijdt altijd in m'n eentje in m'n "eigen" bak. :D

ik let ook wel op hoor, als ik met anderen rijd ( ik ga nog wel eens naar een grotere bak ). dan ga ik echt niet zomaar staan schreeuwen. alleen als ik echt niet anders kan geef ik een schreeuw, vaak heeft mijn mederuiter dan al een waarschuwing gekregen, ik ga ws zo even een gil geven.
maar meestal los ik het dan anders op. ik vind het namelijk ook erg vervelend als ik door iemand anders in mijn rijden belemmerd wordt, dus ik doe dat ook niet bij anderen.

ik snap heel goed je punt, ik dacht er bij mijn eerste antwoord even niet bij na dat ik altijd alleen rijd :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:28

haha okee nee dat scheelt inderdaad als je alleen bent!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:29

de enige die ik dan laat schrikken zijn de honden :D

en af en toe een wandelaar _O-

nymfasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:57

hallo ,ik zou gewoon na het rijden ,een rustig met die ruiter praten ,x
over hou hij het goed moet aanpakken ,jij kan hem dat dan uitleggen ,x
en zeggen dat hij het niet zo goed aanpakt , met de manier waarop hij zijn paard behandeld , x
En als jij het hem / haar de volgende keer nog is ziet doen , kan je hardert ingrijpen , x door eens heel hard te roepen , x
want dat werkt , x ik heb ook zo iemand op mijn manege zitten ,x die vooor het minste haar paard slaat , x en dan heb ik haar ook eens rustig gezegt van , doe het kalmer aan met uw paard , x maar 2 minuten later fzo sloeg ze haar paard weer ,en dan heb ik heeel hard geroepen dat het moet stoppen , en vanaf dan ,x slaat ze haar paard alleen maar voor geldige redenen enzo ,x zoals het hoort ! x
aubj , x
vele groetjes ,en nog veel succses met hem / haar , x :9

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:00

Ik heb op wedstrijd wel eens tegen iemand gezegd die heel erg aan het bit liep te trekken: Nou zo kom je er wel hoor, en dan echt op zo'n manier van niet dus :P
Maar ik denk dat je dan bezig blijft, want ik zie heeeeel veel mensen die dingen verkeerd doen..

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:12

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:17

Ik heb op een sgw wel een keer iemand aangesproken.
Normaal doe ik dat echt nooit maar dit meisje sloeg met haar vuist haar paard tegen de kaak ( ze stond er toen naast). Daarna, want ik stond er toevallig naast, keek ze mij recht in mijn ogen aan.
Ik zei zo iets van: "je moet je dood schamen". En liep weg.

Weet je, helaas houd je altijd van die gefrustreerde ruiters er tussen.. Je moet gewoon nuchter blijven, het zijn paarden.. Dieren en die kunnen ook een keer hun dag niet hebben. Schouders ophalen en volgende keer beter :)
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zorg dat je zelf nooit je frustraties uit op je paard.

Ik heb zelf ook wel eens zo'n wedstrijd dat mijn paard het gewoon echt niet doet.. Sja jammer dan.. Ik zit dan wel te mopperen,maar mijn paard kan mij toch niet verstaan :) Maar slaan,schoppen,trekken en dat soort dingen.. Zal allemaal tegen je gaan werken.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:20

als je zelf niks durft, ga naar de stal eigenaar.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:27

DaniBanani schreef:
Al hangt het denk ik ook gewoon af van hoe lang je iemand kent/hebt zien rijden, en hoe de onderlinge verstandhouding is. Ik zou tegen de één gewoon maar m'n mond houden (gevalletje hopeloos), bij de tweede echt uitleg geven over hoe anders, en bij een derde een 'jemig, vind je dat normaal of zo, je paard effe in elkaar slaan omdat jij iets verkeerd doet?'

lekker eerlijk tegenover dat paard van de ruiter waartegen je niets kan zeggen. hopeloose ruiter, moet het paard niet onder leiden..??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:31

Oud topic, slotje.