Tactmatig Drijven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:22

Oh, ik lees niet goed, je drijft af en toe tactmatig. Nou, dat heeft zero te maken met tactmatig, het woord zegt het al, in de tact, en laat een paard nou altijd tact hebben (behalve als ie stilstaat). Wat is dan het onderscheid tussen altijd het been eraan en/of tactmatig drijven, ben wel nieuwsgierig wanneer jullie overgaan op tactmatig drijven?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:10

setteke schreef:
Oh, ik lees niet goed, je drijft af en toe tactmatig. Nou, dat heeft zero te maken met tactmatig, het woord zegt het al, in de tact, en laat een paard nou altijd tact hebben (behalve als ie stilstaat). Wat is dan het onderscheid tussen altijd het been eraan en/of tactmatig drijven, ben wel nieuwsgierig wanneer jullie overgaan op tactmatig drijven?

Het paard heeft niet altijd tact, het is vaak tact matig niet zuive.
Dat tactmatige geven van de hulpen dat doet men ook niet constant, men kan er gebruik van maken wanneer het nodig is.
Tactmatige hulpen zijn maar een deel van de hulpen die men geven kan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:24

Dus als ruiter moet je ingrijpen als het paard de tact verliest? Dat versta ik niet als tactmatig drijven (cq hulpen), maar als corrigeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:44

setteke schreef:
Oh, ik lees niet goed, je drijft af en toe tactmatig. Nou, dat heeft zero te maken met tactmatig, het woord zegt het al, in de tact, en laat een paard nou altijd tact hebben (behalve als ie stilstaat).

Jij bent het dus oneens met de uitleg van Beantsje op pagina 1?

Beantsje schreef:
tactmatig drijven wil alleen maar zeggen dat je op het goede moment, dus in de tact van de beweging van het paard, drijft.

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:52

Als jij goed zit, met je been aangesloten, dan drijf je al tactmatisch.
Door de ritmische beweging van je paard.
En je paard zal niet dood voor je been worden als jij het goed doet.

In de dressuur maak je ophoudingen, hele en halve.
Halve ophoudingen maak je voor een bocht, voor een overgang, voor een tempowisseling, voor een figuur, de hele tijd dus.
En als je een halve ophouding maakt, dan compenseer je dat met je been.
Zeg dat je 10 gram druk op je teugel hebt, en je maakt een halve ophouding van 2 gram.
Dan drijf je op dat moment ook 2 gram extra, om de energie in het paard te houden en je paard op die manier actief te houden.

Je paard wordt dus niet dood voor je been van wat sommigen constant drijven noemen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:53

setteke schreef:
Dus als ruiter moet je ingrijpen als het paard de tact verliest? Dat versta ik niet als tactmatig drijven (cq hulpen), maar als corrigeren.

Lezen, tactmatige hulpen, geeft men in de tact der beweging.
Men wil het achterbeen wanneer men het met de kuit doet, een extra inpuls geven, dus meer onderlaten treden, aktiever maken.

Waar maakt u dit op uit de tekst??
Citaat:
Het paard heeft niet altijd tact, het is vaak tact matig niet zuiver.
Dat tactmatige geven van de hulpen dat doet men ook niet constant, men kan er gebruik van maken wanneer het nodig is.
Tactmatige hulpen zijn maar een deel van de hulpen die men geven kan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:12

Ik geef het op, ik hou niet van drijven, ook niet tactmatig, ik hou van een paard wat voor het been is en aan de hulpen. En ik ga zeker niet proberen of hij zijn achterbenen hoger of beter aantrekt als ik hem iedere pas tactmatig drijf, of dan ook weer niet volgens sommige. Ik hou van een stil, ademend been, wat mooi aanligt aan de buik. En van een paard wat met zo min mogelijk hulpen het gevraagde uitvoert. Zo simpel mogelijk, zo efficiënt mogelijk. Maar dat is mijn zienswijze.

Shadow0

Re: Tactmatig Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:17

Setteke, ik denk dat heel veel mensen het wel met je eens zijn, alleen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk wat jij nu precies verstaat onder drijven, onder tactmatige hulpen en onder de hulpen die je geeft als het paard 'aan de hulpen' is. Het lijkt iets anders te zijn dan de manier waarop Beantsje het uitlegt. Dat betekent niet dat mensen jouw manier van doen verkeerd vinden, maar vooral dat zij het over iets anders hebben dan jij, en dat maakt de discussie niet duidelijker.

Ik denk dat er al veel opgehelderd kan worden als je uitlegt wat je precies verstaat onder de verschillende begrippen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:19

Lezen is vaak iets moeilijks, maar drijven is een zeer beladen woord voor sommigen.
Paard loopt wanneer hij niet gedreven word, het gaat als de ruiter het wel doet. :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:23

Professor, wat wil je precies duidelijk maken met die opmerking? 

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:28

Je drijft alleen indien nodig!
Voor de rest hangt je been gewoon stil. Niets drijven in de tact. Je geeft een hulp en dan hoort je paard te gehoorzamen. Dus echt niet ondersteunen door in de tact van de beweging te drijven. Daar stompen ze gigantisch van af. Hulp met de kuit, geen reactie, prik met je spoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:30

Johanna, heb je de moeite genomen om het topic te lezen? Over het gebruik van een spoor om je hulp te benadrukken is in andere topics al genoeg gezegd, ik hoop dat we die slangenkuil toegedekt kunnen houden :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:41

Nogmaals, Johanna helemaal mee eens, drijven vind ik, zoals eerder beschreven, een onwijze energieslurpende bezigheid (en je paard denkt, oh ja prima, been, been, ik doe mijn rondje wel :D ). Voor het been zijn en maken is pas leuk, je krijgt dan meer gangwerk dan je ooit verwacht had. Maar ieder moet zijn ding maar gewoon doen en als je meent het beste uit je paard te halen (en dat willen we toch allemaal) met (tactmatig) drijven, gewoon doorgaan. Ik wilde toelichten hoe het kan worden als je paard voor het been is, maar blijkbaar is dat off-topic. En hoe een paard voor het been maken, is weer een ander onderwerp :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:55

Shadow0 schreef:
Johanna, heb je de moeite genomen om het topic te lezen? Over het gebruik van een spoor om je hulp te benadrukken is in andere topics al genoeg gezegd, ik hoop dat we die slangenkuil toegedekt kunnen houden :)

Ja hoor, ik heb het gelezen, vandaar mijn reactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:45

setteke schreef:
drijven vind ik, zoals eerder beschreven, een onwijze energieslurpende bezigheid (en je paard denkt, oh ja prima, been, been, ik doe mijn rondje wel :D ). Voor het been zijn en maken is pas leuk,

Jij ziet 'drijven' dus als iets anders dan een beenhulp?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:51

Interesant topic. Ik pobeer het geven van voorwaartse hulpen op het juiste moment ook onder de knie te krijgen alleen in het geheel dus niet alleen kuit hulp. Ook het geven van ophoudingen op het juiste moment ben ik mee bezig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:11

setteke schreef:

Schrijft u nu dat tactmatig drijven constant drijven is?

Professor schreef:
Lezen is vaak iets moeilijks, maar drijven is een zeer beladen woord voor sommigen.
Paard loopt wanneer hij niet gedreven word, het gaat als de ruiter het wel doet. :)*

Denk dat anderen in uw diepgaande opmerking, de ware betekenis uit weten te halen omdat het hun niet zo geleerd is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:27

Ja, ik zie het als 2 verschillende dingen, ook al doe je beide met je been.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:21

Niet alleen met je benen (kuiten).
De zit drijft ook.

devy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:27

Ik vind het zielig want een pony/paard heeft ook gevoel! :?
Ik vind het onzin, je kan ook een zo'n drukje doen.
Een paard voelt ook een vliegje hoor!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:42

devy26 schreef:
Ik vind het zielig want een pony/paard heeft ook gevoel! :?
Ik vind het onzin, je kan ook een zo'n drukje doen.
Een paard voelt ook een vliegje hoor!

Veel zieliger is wanneer men verkeerd zit, of in de mond rukt.
Een vlieg geeft een geheel andere reactie als een drijvende zit, en of een drijvend been.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:15

@setteke
Tactmatige hulpen kunnen drijvende of aanhoudende hulpen zijn.
het woord 'tact' moet je even los zien van het begrip 'takt' wat bedoeld wordt in het Skala der Ausbildung.
(voor het onderscheid schrijf ik ze ook even verschillend).
Elke beweging heeft een tact,een bepaald ritme. Tactmatige hulpen zijn hulpen die niet op een willekeurig moment worden gegeven, maar zorgvuldig getimed; nl. in de tact (ritme) van de beweging. en wel op het moment dat het achterbeen wordt opgetild.
Als je je realiseert dat de achterbenen van een paard nooit tegelijkertijd worden opgetild (behalve bij een forse bok) betekent dat dus, dat je niet gelijktijdig met je linker- en rechterkuit inwerkt. Tactmatig drijven kan dus betekenen dat je slechts 1 x links gevolgd door 1 x rechts drijft.

Even analoog de teugelhulpen (want ook die kunnen tactmatig gegeven worden) betekent dat dus dat een aanhouding eerst links dan rechts (of andersom natuurlijk) gegeven kunnen worden.
Dit heeft niets, maar dan ook niets te maken met zagen, 'spelen met de hand' want dat zijn over het algemeen totaal willekeurig getimede acties die meestal overgedoseerd zijn.
Bij een goed afgericht paard geeft het paard zelf wel aan hoe groot de hulp moet zijn en die is subtiel.

Maar goed, omdat het topic expliciet over een beschrijving uit het Handboek gaat, is het wellicht goed om dat gedeelte eens te lezen.
Omdat deze beschrijving 3 bladzijden beslaat, voel ik er weinig voor om dit even hier neer te typen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:23

Zie net pas dat het woord NIET niet over gekomen is, mijn excuses mijn toetsenbord beleefd zijn eigen wil. Maak gebruik van het oude toetsenbord, omdat nieuwe zijn geest begeven heeft. Nadeel is dat op oude geen letters meer zichtbaar zijn, dus ik daardoor en mijn dyslectie dubbel blind typ. Daarbij het ongemak dat de toetsen het niet doen en blijven hangen. Behoor bete te controlere voordat ik ok geef, excuses nogmaals.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:35

Geen punt, alleen begrijp ik totaal niet wat je nu had willen zeggen, FS. Waar had dat woord NIET moeten staan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:45

Bij mijn laatste bericht betreft de quote van professor, over lopen en gaan.