passage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:23

Citaat:
Even voor de duidelijkheid "tempi rijden" houdt voor mij in het wisselen van gangen; tempo-wisselingen daarentegen dragen wel bij tot de kwaliteit van en gang, draf indeze.

Tempi rijden= Niets anders dan in een bepaalde gang het tempo wisselen, van b.v. middendraf, naar verzamelde draf enz... of in stap verzamelde stap uitgestrekte stap en weer terug, dus tempo wisselingen in een gang. Doet men dit meerdere malen achter elkaar zo heet dit Tempi rijden.
Tempi is het meervoud van Tempo.

Overgangen rijden= Niets anders van de ene gang naar de andere gang rijden. Dus b.v. stap -galop enz...

Vreemd dat dit altijd weer tot misverstanden komt.

Overgangen worden gereden om het paard te leren zijn gewicht van voor naar achteren (bv draf- stap of galop-stap) te verplaatsen.
En om het gewicht weer naar voren te verplaatsen.
Dus een wisselwerking van beide.

Het is dus duidelijk dat men beide nodig heeft voor de voorbereiding van de Passage, eigenlijk is het van zeer groot belang om overgangen en Tempi te rijden om het paard zijn achterhand te gymnastiseren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:23

christel1857 schreef:
keeltje17 schreef:
dankjewel aan jouw heb ik iets:P
de rest zeggen maar wat ze willen, als ik dit echt wil zal ik het toch wel eens proberen. Het was alleen de bedoeling om tips en meningen te vragen, wist niet dat het zo'n drama werd maarja jij bedankt;)

You're welcome :D Ik snap jou wel hoor, ik heb zelf ook regelmatig op het zz-licht paard van mijn vader gereden en ik kon daar gewoon de passage op doen zonder dat er gelijk verschrikkelijke dingen gebeurden zoals vele mensen hier beweren :P Beetje lachwekkend hoe serieus mensen hier over doen, waarschijnlijk hebben de meesten hier nog nooit een paard dat de passage kent onder hun kont gehad ;)
Ondertussen gaat de discussie vrolijk door onder de 'professionals' hier op bokt...

Ik neem aan dat jou vader dan het paard regelmatig in passage traint waardoor het paard het goed beheerst? En jou vader jou daarbij helpt? TS zegt dat het paard z2 ooit heeft gelopen en zelf m2 rijd....
Vergelijk je dat met een ZZlicht getraind paard? Ik namelijk niet. En er kunnen wel degelijk ernstige dingen gebeuren met een verkeerd gebruik van passage. Het is geen trucje wat je ff lekker voor de grap doet, Optimale verzameling en controle is vereist. Anders is het gewoon een trucje. Grappig dat je zegt dat mensen hier zo serieus over doen, jij denkt er blijkbaar heel licht over. Want als jij vaak genoeg een paard zou hebben getraind naar de passage, zou jij hier iets anders geplaats hebben.
Iedereen kan passage uit een paard krijgen die het zeer goed beheerst en goed is aangeleerd.
Ts hier probeert het uit een paard te krijgen wat OOIT z2 gelopen heeft, een blessure heeft gehad en nu m2 rijd.. Dat is in mijn ogen nog niet bijna vergelijkbaar...
Waarom denk je dat het alleen in een GP proef zit?

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:15

Ik neem aan dat jou vader dan het paard regelmatig in passage traint waardoor het paard het goed beheerst? En jou vader jou daarbij helpt? TS zegt dat het paard z2 ooit heeft gelopen en zelf m2 rijd....
Vergelijk je dat met een ZZlicht getraind paard? Ik namelijk niet. En er kunnen wel degelijk ernstige dingen gebeuren met een verkeerd gebruik van passage. Het is geen trucje wat je ff lekker voor de grap doet, Optimale verzameling en controle is vereist. Anders is het gewoon een trucje. Grappig dat je zegt dat mensen hier zo serieus over doen, jij denkt er blijkbaar heel licht over. Want als jij vaak genoeg een paard zou hebben getraind naar de passage, zou jij hier iets anders geplaats hebben.
Iedereen kan passage uit een paard krijgen die het zeer goed beheerst en goed is aangeleerd.
Ts hier probeert het uit een paard te krijgen wat OOIT z2 gelopen heeft, een blessure heeft gehad en nu m2 rijd.. Dat is in mijn ogen nog niet bijna vergelijkbaar...
Waarom denk je dat het alleen in een GP proef zit?[/quote]

nou mijn lease paardje is ook zz getraind geweest (maar heeft gelopen op Z2) maar kan dus passage, hij heeft het alleen allang niet meer gedaan. En het was een vraag, daar hoef ik dan ook niet meteen zo'n antwoord op terug. Ik weet nu zelf ook dat het gevaarlijk kan zijn en je het paard mee kan verpesten, dus ben blij dat ik tenminste tips vraag zodat mensen mij kunnen tegenhouden en er niet zomaar aan begin. Hte leuk me wel leuk om het ene keer mee te maken, maar hij heeft het allang niet meer gedaan en heeft een blessure gehad dus ik wacht ermee totdat we SAMEN op het juiste niveau zitten om het voorzichtig te gaan proberen. Of had je mijn besluit nog niet gelezen dat ik al 10000 x had getypt?

c_alsemgeest

Re: passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:21

zz... dus hij kan passage? :?

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:18

jup, hij is getraind op zz maar op wedstrijden heeft hij tot Z2 gelopen

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:28

keeltje17 schreef:

Op dat niveau is de passage nog lang niet aan de orde. Training op ZZ licht niveau staat dus helemaal niet garant voor een passage.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:01

Zolang het topic niet gesloten is kan ik zoland reageren als ik wil, wat andere mensen ook doen.
Ik reageer meer dan normaal met zeer uitgebreide antwoorden mocht je ze gelezen hebben.
In mijn laatste post quote ik iemand anders. Daar mag ik toch gewoon op reageren?
Ook ZZ heeft niks met passage te maken, dan begint ook de echte verzameling pas.
Enkele talenten pakken het indd zo op, maar vaak niet hoor. Komt rond de St george....

Maargoed, heel goed dat je een topic hebt ge-opend, zouden meer mensen moeten doen ipv wat aanmodderen. Volgende keer misschien iets volwassener reageren, dan is het helemaal top!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:05

TS, leuk en aardig allemaal, maar het eerste wat me te binnen schiet is dat het paard een blessure heeft gehad en dat het me dus niet verstandig lijkt om het uit te proberen als je er geen begeleiding bij hebt.
En dan kan iedereen hier op Bokt een mening hebben, maar diegene die het het best kan beoordelen is nog steeds diegene die je lesgeeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:32

keeltje17 schreef:

ja jup... alleen is de passage in het ZZL en ZZZ ook nog lang niet aan de orde :')

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:00

c_alsemgeest schreef:
keeltje17 schreef:

ja jup... alleen is de passage in het ZZL en ZZZ ook nog lang niet aan de orde :')

i know, maar hij had er aanleg voor dus is het hem aan geleerd ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:08

ok, maar zo postte je het net niet :)
maar dat kan een schijffout zijn natuurlijk.
ZZL is pas het begin van de hogere dressuur, dan komt de 'echte' verzameling net om de hoek kijken ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:12

meis. laat die passage voor wat het is............. je verknoeit meer aan het paard bij elke poging tot, dan dat je weer heel kan maken :)

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:25

doe ik ook, had ik al gezegd maar toch bedankt voor alle reactie's en goede argumenten om het niet te doen:)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:12

_Zsazsa_ schreef:
Waarom denk je dat het alleen in een GP proef zit?

Ik heb geen flauw idee waarom mijn vader al zowel de piaffe als de passage heeft geleerd bij zijn paard. Dat zul je aan hem moeten vragen, denk dat ie er wel genoeg van af weet om jou daar een goed onderbouwd antwoord op te geven :P
Maargoed, paard kent de oefening, Als ik er op zit vind ik het super leuk om het 'trucje' te doen. En er is nog NOOIT iets ernstigs gebeurd. Vind dit hele topic bangmakerij. De ts schrijft toch dat het paard het al kent? Dát was in eerste instantie de vraag. De vraag ging er niet over of ze het hem moet aanleren of niet.
Daarnaast denk ik idd niet zo zwaar over de oefening zoals jij, ken persoonlijk heel veel mensen die deze oefening al kunnen met hun paard maar nog niet op GP niveau zitten. Vind het 'standaard' wedstrijdniveau ook echt een onprofessionele maatstaf om als persoontje achter de computer te gaan beoordelen of een paard wel of niet klaar is voor de passage. Er bestaan namelijk ook mensen die met hun paard dressuur rijden maar geen wedstrijden rijden, er bestaan mensen die paarden aan de lange lijnen laten passageren (en die paarden zijn er ook niet dood van gegaan), er bestaan mensen die volgende de spaanse rijkunst rijden etc.
Dus ja... ik denk er niet licht over, maar ik ben van nature wel meer een no-nonsense type dan een zeurpiet ;) Sorry!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:35

Heb je hem misschien al weleens gegoogled? Wie weet wat je dan tegen komt :D .

En er zit een groot verschil tussen een passage rijden en een zweefdraf. Veel paarden die bij amateurs gestaan hebben en deze zeggen dat ie passage kan is in werkelijkheid een zweefdraf, een trage draf zonder ruggebruik en met zeer weinig impuls.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:17

FaberSmid schreef:
Dit soort oefeningen schut je niet zo maar even uit het paard, gaat een hele dressuurweg voraf. Zonder correcte onderricht correctie en begeleiding, zullen zowel ruiters en paard de dupe worden van ingeslopen fouten. Al schrijven vel dat op gevoel een ruiter alles kan rijden, niet alles is voelbaar voor de ruiter te paard. Een zicht vanaf de grond geeft dan missend overzicht en kan zo de ruiter die gaten vullen.
De basis van dit soort oefeningen zit mede in de tempi, balken en cavaletti rijden.

geheel met u eens, plus dat verzameling voor het uitgestrekte komt, met andere woorden leer het paard eerst piafferen alvoorts er gewerkt kan worden aan de pasage, daar van uit komt midden en uitgestrekte draf, het dier moet immers eerst leren zitten en het gebruik van de achterhand zo kunnen beheersen voor dat de zeer zwaare oefening van pasage toegepast kan worden.

mol

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:23

Ik kende een paard waarbij ze ook even de piaffe en passage gingen aanleren omdat het dier er zoveel talent voor had.
Gevolg: Paard stond op de plek te piafferen, en in de bak deed het dier het meteen als je er maar iets aanzat.
Leuk hé?

Vind dit geen leuk "kunstje" om aan te leren..
Ik kan me ook niet voorstellen dat het peerd er blij van werd telkens zo te lopen..

Gewoon lekker vanaf blijven als zowel jij en het paard er nog niet klaar voor zijn en zover zijn dat ze hieraan moeten gaan denken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:19

@TS: mocht je dit nog lezen: zoek een instructeur en probeer e.e.a gewoon eens uit. Al dat hysterische gedoe over jouw vraag is nergens voor nodig. Proef aan de passage, geniet ervan als het een paar passen lukt. Als je paard het goed beheerst zul je hem niet zomaar ''verpesten'' als je dit eens oefent.
Trek je verder maar niet te veel aan van de reacties, er zitten wat ''hooggeleerde dames en heren bij, ze bedoelen het goed maar schieten in hun enthousiasme hun doel voorbij.
Geniet ervan dat je paard dit al onder de knie heeft en hou voor ogen dat jij zo ook van hem kan leren. Veel plezier samen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:09

@charleyT: Uit de meeste berichten bleek dat het paard waarschijnlijk helemaal geen passage kan...? Het paard is ZZ opgeleidt, dùs het kan passage e.d.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:46

als je op hyves gaat speuren kom je op haar profiel, daar staat helemaal geen Neolino op, alleen een vos die Le Equin heet, enverder helemaal niks over een Neolino waarmee ze M2 rijd..
Dus weet niet of het verhaal helemaal klopt dat ze dat paard rijd?
wat ik van hyves kan aflezen bestaat dat hele paard niet namelijk.. :?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:28

Was ook voor u bedoeld, uw schrijven was ook niet geheel netjes en persoonlijk.
Laten we alle gewoon weer on topic gaan en blijven, over passage.
De passage onder begeleiding leren en beoefenen is geen overbodige luxe, de instructeur kan zo ook paard en ruiter ondersteunen met de zweep zodat het paard extra begeleid wordt waardoor de ruiter beter kan voelen en ervaren. Het is en blijft een onbeschrijflijk gevoel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:46

FaberSmid schreef:
De passage onder begeleiding leren en beoefenen is geen overbodige luxe, de instructeur kan zo ook paard en ruiter ondersteunen met de zweep zodat het paard extra begeleid wordt waardoor de ruiter beter kan voelen en ervaren. Het is en blijft een onbeschrijflijk gevoel.

_/-\o_

Hoewel ik me nog steeds afvraag of het paard zelf er daadwerkelijk toe in staat is.

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:59

upendo schreef:
FaberSmid schreef:

_/-\o_

Hoewel ik me nog steeds afvraag of het paard zelf er daadwerkelijk toe in staat is.

Het paard is naar een arts geweest en de arts heeft hem onderzoekt, ik was er niet bij de eigenaar wel. De arts heeft afgeraden om verder als zz licht met hem te gaan rijden, door zijn peesblessure. dus helaas pindakaas, al was ik het niet van plan om het te gaan doen ( door al die reactie's hier), nu krijg ik het nog eens van een proffesional te horen dus.. Ik rijd rustig aan en belast niks. Dus ook GEEEN PASSAGE

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:33

Moderatoropmerking:
Aangezien het nu alleen maar om elkaars openbaarheid op internet gaat, over wel en geen eerlijkheid, en aangezien het topic opnieuw bijgestuurd moet worden, lijkt het mij verstandig dat het tijd wordt voor een slotje.
De TS weet inmiddels van een professional dat ze geen passage mag gaan oefenen. Dus verdere discussie lijkt mij dan ook niet noodzakelijk.