Recreatie ruiter > geen les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:55

jemig zeg, diat is dom. Ik ben ook recreatie ruiter, maar ik krijg echt wel heel goed les hoor!

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:05

vreemd dat een instructrice buitenrijden geen 'echt' rijden noemt
het lijkt me ook voor jezelf fijner om in ieder geval de basis beginselen goed onder de knie te hebben, ook als je alleen maar buiten rijdt.
Hoe braaf je paard ook is je weet nooit wat er onderweg kan gebeuren en in dat geval is het toch wel fijn om iets meer te kunnen dan alleen zitten en teugels vasthouden :D

(bedoel dus niet jou, maar doel op de instructrice die dat meer dan genoeg vindt om buiten te rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:12

ik ben een recreatie ruiter in vlees en bloed :) Maar toch neem ik ook zo nu en dan een les hoor, alles weer ff bijspijkeren enzo. maar ik ben totaal geen fan van dressuur, dus daar hoeft voor mij niet naar getraind te worden. Maar op mn zit, het rechtrichten van het paard ( ok valt onder klassieke dressuur maar dat vind ik belangrijk ) en dat soort dingen :)
ook laat ik eens in de zoveel tijd mn paard helemaal controleren op het lichaam enzo of alles nog is zoals t hoort :)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:15

Nou ik vind dat je als recreatie ruiter net zo goed les moet hebben van een goede instructeur als een wedstrijd ruiter. Iedereen die paardrijd heeft les nodig, je moet immers weten waar je mee bezig bent, of wat je kunt verbeteren om een goede combinatie te zijn met je paard.
Het is niet voor niets dat ze zeggen dat je leert zolang je leeft ;)

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:06

Het is altijd goed om les te nemen!
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:11

Ik was ook een echte recreatieruiter, ging bijna altijd het bos in en af en toe reed ik in de bak. Ik had geen les. Toen mijn verzorgpaard verhuisde naar een manege ben ik daar 2x per week in de les gaan rijden en helaas moest ik erachter komen dat je jezelf veel foute dingen aan kunt leren.... Gelukkig is het goed gekomen en met mijn eigen paard volg ik nu trouw 2x per week les en af en toe een priveles.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:14

Als recreatie ruiter krijg ik les op een manege waar ik niet echt het gevoel heb van JA! hier leer ik nog iets, maar iedereen komt op een gegeven moment op dat punt.
Bij mijn verzorgponys heb ik nooit les genomen eigenlijk.
Al krijg ik nu wel af en toe extra (prive) les op een stal ... waar ik dus mijn fouten kan herstellen bij de manegelessen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:38

Ik ben met paardrijden (toen nog gewoon hobbelen) begonnen zonder enige les. Maar al snel bleek dat dit geen goed idee was dus ben ik les gaan nemen. 2x per week gedurende 1jaar kreeg ik les op manegepaarden. Ik wou dit absoluut om toch enige bassis te hebben zoals goede houding in stap, draf en galop, de juiste hulpen kunnen geven, kunnen reageren indien er iets gebeurt etc . En op dat 1j les is mijn houding veel beter en kan ik ook reageren wanneer dat moet. Dus ik zou zeker toch enkele lessen nemen, het moet wel leuk en interresant blijven ;)

Nu heb ik een nieuw verzorgpaardje en momenteel neem ik geen les omdat ik onmogelijk 3/4x kan rijden (dus 2x met verzorgpaard + 2x les) wegens school. Maar als de examens gedaan zijn ga ik zeker terug les nemen.
Ben momenteel ook gestopt omdat het vooral dressur gericht is en dat interresseert mij totaal niet, ik wil gewoon plezier maken en dus niet van 'dit en dat en dat moet' en met mijn verzorgpaardje ga ik gewoon elke x buiten rijden, gewoon plezier.

I_Nicky_I

Re: Recreatie ruiter > geen les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:31

Hele rare opmerking zeg! Goed dat je toch les neemt lijkt me toch dat je nog heel wat kunt leren ook als recreatie ruiter.

salato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:33

Ja inderdaad beetje raar maar indd ook goed dat je zelf les nmeemt ;)

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:25

ik zou gewoon een paar keer lessen mee rijden
daar leer je meer zelfvertrouwen in krijgen

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:39

Ik ga zelf, zodra ik een paardje heb, ook recreatief rijden. Maar ik zal zeker zorgen dat ik mindstens 1x in de maand les krijg. Gewoon zodat ik mezelf niets slechts aan leer en dat ik niets geks doen tegenover mijn paard. Als je snapt wat ik bedoel?
Ik zou zeker wel les nemen, alleen al om je zelfvertrouwen op te bouwen!

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:18

Normaal gesproken als ik rij (heb nu een soort pauze) heb ik 1 keer in de 2 weken les, ook al ben je alleen een recreatie ruiter (ben ik ook), les kan helemaal geen kwaad. Zo weet je zeker dat je het paard goed rijd en niet van alles kapot maakt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:41

Wel lessen nemen hoor :o
Ik rij ook alleen maar recreatief, maar ik vind het wel leuk
om te dressuuren en te springen al doe ik dat dus nooit
op een wedstrijd. er zijn ook genoeg recreatieve ruiters die al wel
m rijden, alleen hebben hun dat niet op een blaadje staan :+

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:42

Het is toch belangrijk om elk dier goed in zijn lijf te hebben lopen ongeacht de dicipline die je uitvoerd.

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:55

lekker ergens anders les gaan zoeken.

als jij les wil, dan heeft zij daar niks over te zeggen.
vind het nogal vreemd dat zoiets gezegt wordt tegen jou al klant.

waarom zou jij alleen zit les moeten hebben. vind het toch erg belangrijk dat als je naar buiten gaat een goede zit hebt, maar ook met alle andere zaken om kunt gaan en vervelende situaties slim op kunt lossen.

en dan kom je er met alleen zitten niet. je moet ook echt de baas zijn.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:06

Hier nog eentje: ik vind zeker wel dat je ook als recreatieruiter baat hebt bij goede les!

Zelfs al rijd je alleen maar staprondjes in het bos, dan nog is les belangrijk om je paard te leren jou correct te leren dragen, om soepel te blijven, om te voorkomen dat je jezelf onbewust verkeerde dingen aanleert.
En daarbij: juist als je veel buitenrijdt is het belangrijk om goed te kunnen zitten en rijden. Je komt zoveel tegen onderweg: bergjes naar boven, stijle afdalingen, boomstronken op de weg, reeen of ander wild op je ruiterpad... Als je er in de bak afkukelt is dat jammer en vervelend, maar als het in het bos gebeurd kunnen de gevolgen veel groter zijn.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:10

Wat raar zeg! Wil je les geven of niet denk ik dan maar bij mezelf.
Ik zou gewoon lekker ergens anders gaan lessen waar ze teminste je wel serieus nemen!

thebign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:45

Ik ben ook een echte recreatie ruiter nog en ik heb echt wel lessen nodig. Al is het alleen maar dat iemand mij erop aanspreekt als ik wat verkeerds doe, want dit zie je niet bij jezelf.

Daarnaast ben ik wel een recreatieruiter die het altijd leuk vind om nog wat bij te leren. Sinds kort ben ik van prive lessen overgestapt op groeps lessen om gewoon ook met andere paarden in de buurt leren te rijden.