Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:42

Nou dan ben ik een hele slechte ruiter haha ik ben al wel vaker van mijn paard gevallen maarja wat wil je als je zo'n vrolijk geval onder je kont hebt:P Ben er zelfs afgevallen van plezier omdat ik van het lachen niet meer kon zitten..Dus..ben blijkbaar heel slecht:P

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:19

guanacotje schreef:
Het ligt eraan in wat voor omstandigheden je eraf valt. Ik heb een tijdje lesgegeven op een manege, en heb mensen er op de meest stomme manieren af weten vallen. Iemand die nog niet lang rijdt, die vergeef je dat natuurlijk, balangs en evenwicht moet je uiteraard ontwikkelen. Ik heb echter verschillende mensen gekend die na een paar jaar nog steeds bij het minste in het zand lagen. Nou, het spijt me dat ik het moet zeggen, maar die kunnen imo dan toch echt niet rijden :+
Dat wil echter niet zeggen dat ik vind dat ze het dan maar niet moeten doen ofzo, zo lang ze het leuk blijven vinden is er imo geen enkel probleem :)

even kleine toelichting: dat niet iedereen een halve rodeosessie kan uitzitten, akkoord. Maar na een tijdje hoor je toch niet meer af je paard te vallen als die wat enthousiaster in galop vertrekt (niet met een bok, gewoon wat sneller dan je verwacht had)...

Dit ben ik met je eens.
Ik had vorig jaar een bijrijder voor mijn paard. Een meisje dat al erg lang paard reed.
Ze had op dat moment les en de instructie en ik weten nog steeds niet waarom ze viel.
Ze zette een volte naar links in en paard draaide wat scherper af dan gewoonlijk. Maar niet haaks, gewoon wat vierkanter. En dat was genoeg voor haar om er rechts af te gaan.
En toen was ze bang.
Voor mij is dit geen reden om te vallen als je al jaren rijdt. En als je daardoor al bang wordt?
Als je dat soort dingen mee telt in iemand die vaker valt rijdt beter, nou nee. En ik weet zeker dat zij iemand is die geen gevoel heeft en het ook nooit gaat ontwikkelen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:38

hippa schreef:
Dat je eraf valt wil niet zeggen dat je niet goed kunt rijden.
Anky valt toch ook van haar paard?
En die is toch 3x Olympisch Kampioen?

Dat wou ik net zeggen ;)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:17

iedereen valt weleens. ik denk dat je er juist een betere ruiter van wordt door een keer te vallen.
oke, als je er bij het minste of geringste afval, kun je niet zeggen dat je een goede ruiter bent, maar er zijn ook ruiters met een slecht evenwicht, die al jaren rijden en er toch nog om het minste of geringste afvallen.

ik denk dat je niet per definitie kunt zeggen dat ruiters die snel/vaak vallen geen goede ruiters zijn.

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:18

Zelfs de beste topruiters vallen nog wel eens!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:04

Ehm... Ik ben dan wel een hele slechte ruiter als je weet hoe vaak ik van m'n poown ben afgevallen. Maar ik heb de indruk dat ik alleen maar beter leer rijden, of in ieder geval een stevigere zit krijg van dat vallen.

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:11

Bijna iedereen valt wel eens van een paard, zelfs Anky. Dus dat maakt iedereen gelijk een slechte ruiter?

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:12

Door fouten maken leer je. En dan weet je waar je de volgende keer op moet letten bij dat paard.

TheWelsh

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:36

Ik heb juist altyd geleerd: Rijden leer je met vallen en opstaan!

Ik denk eerlijk gezegd ook dat ruiters die nog nooit zijn gevallen, niet veel risico durven te nemen. Maar dat is mijn mening!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:21

Iedereen ligt er weleens naast. Over het algemeen is het risico wat groter dat je er naast gaat als je nieuwe dingen gaat proberen: buitenritten, springen, crossen, jong paard, nieuw paard, noem maar op.

Vallen is niet zo erg, maar hoe je er daarna mee om gaat wel. Als je daarna bang wordt of onzeker dan wordt het lastig (even vooropgesteld dat je verder niets ernstigs of blijvends over hebt gehouden van je val).

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:27

vooral dat laatste is belangrijk denk ik; hoe ga je om met je valpartij? Ik ben al zo vaak gevallen maar dat heeft eigenlijk geen effect gehad op hoe ik rij... maar ik heb nooit iets gebroken of echt ernstige verwondingen opgelopen bij een valpartij (hout vasthouden).

Mijn moeder (die al meer dan 25 jaar rijdt) is in de laatste 2 jaar verschillende keren gevallen, waarbij ze 1 maal haar sleutelbeen brak en de keer voordien een hersenschudding opliep. Nu heeft dat wel haar zelfvertrouwen aangetast en is ze snel bang en zo is ze vorige week gevallen omdat ze zich zo opspande en zodra onze merrie iets te heftig reageerde om aan te galopperen (ze deed eigenlijk niets verkeerd, maar maakte zo'n sprongetje bij het aanspringen), ging mijn moeder ernaast. Nu gaat het steeds beter en begint ze haar vertrouwen terug te winnen en zie je haar met de dag terug beter gaan zitten en onze merrie weer beter aan te voelen, maar ik vind niet dat ze een slechte ruiter is, ik denk dat ze gewoon veel pech heel gehad en daardoor het vertrouwen in haar rijden en haar paard volledig verloren was, ik vind haar eigenlijk wel moedig dat ze terug de stap heeft gezet na bijna 2 jaar geen paard meer te hebben gereden (mijn moeder is er ondertussen 52) veel mensen zouden in haar plaats misschien niet meer die stap durven zetten. Even voor de duidelijkheid, het is niet door onze merrie dat ze sleutelbeen brak en hersenschudding opgelopen had, dat was door haar vorig paard, die hebben we verkocht.

Ssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:43

Vallen hoort er gewoon bij, iedereen valt wel eens..
maakt dit je een slechte ruiter? Naar mijn idee niet!
ben je een goede ruiter als je op een mak paard zit en er nooit af valt,
en een slechte ruiter als je op een paard zit die wel eens een bokkesprong maakt
waardoor je je evenwicht wel kwijt raakt en valt?

Er kan altijd wel iets onverwachts gebeuren als je op een paard zit,
als je er dan afvalt betekend dit niet meteen dat je een slechte ruiter bent!
Het klinkt misschien raar, maar ik vind het zelf altijd wel "prettig" als ik er eens in de zoveel tijd af val,
als ik er al een paar jaar niet af gevallen ben word ik hier alleen maar banger voor (is dat raar? :P)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:04

Wel ik denk het dus ook niet, ik ken trouwens genoeg ruiters waarvan je zou denken dat ze in elke hoek van hun paard gaan vallen omdat ze zo slecht op hun paard zitten en dat zijn de mensen die er dan eigenlijk nooit naast gaan...

Ik val niet graag, maar soms maakt het je wel iets alerter vind ik, zo van 'dit keer heb je me niet liggen' :-) of juist wel... :-)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:41

waarom een slechte ruiter... Je paard kan toch eens een onverwachte sprong maken wat jij niet hebt voelen aankomen om maar zo te zette..
ook hebbe ze mij altijd gezegt "je moet leren met vallen en opstaan"
zelf ben ik ook al vaker gevallen en vind mezelf nou niet echt een slechte ruiter..
zelfs de beste ruiters vallen wel eens van hun paard hoor wees daar maar niet bang voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:44

Toen ik net leerde rijden op de manege zeiden ze vaak dat je pas een echte ruiter was als je minstens 10 keer was gevallen.. conclusie: ik ben inmiddels dubbel en dwars een echte ruiter :D :')

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:48

paard rijden is vallen en weer op staan :D
en weer verder gaan ;)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:53

Ik zou dus na 38 jaar in het zadel nog altijd een slechte ruiter zijn hahaha, ik ben er deze week nog afgevallen.... Mijn merrie (9j) houdt nogal van schijnbewegingen als ze iets hoort of ziet... en ze is zo vlug !
Wie er nog nooit is afgevallen, heeft er volgens mij nooit opgezeten :-)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:54

Alleen op het moment zelf dat je de grond raakt ben je even een slechte ruiter, omdat een ruiter zonder paard nou eenmaal geen ruiter meer is :D (Paard zonder ruiter is altijd nog een paard :D )

Maar verder kan het iedereen gebeuren.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:54

ik krijg altijd te horen, na 7 keer vallen/opstaan en doorrijden kun je pas écht rijden. :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:55

Ook dat is geen graadmeter natuurlijk. Kunnen rijden of niet heeft te maken met heel andere criteria.

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:20

Ik ben het niet met de topic eens als je valt en dan gelijk weer op je poaard kruipt. Dit laat zien dat je echt lef hebt en goenoe doorzettingsvermogen hebt. Dit zal je ook weer verder helpen in de paardensport. Als je echter niet meer durft naar je val, tjah, misschien is een andere sport dan toch beter voor die persoon.

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:54

Heeeeel veeeeel paarden bokken of steigeren zelden of nooit.. de ruiters van die paarden zullen dan ook zelden of nooit eraf vallen...
Misschien dat zij dan denken dat ze beter zijn?

Ik ben er vaak zat afgevallen met stages op paardenbedrijven..
"Ja, stap jij daar maar op.. die mag je voorlopig rijden.. de eigenaresse durft niet meer"
3 keer gaat het goed.. de vierde keer een ontploffing.. bok..bob.. bok.. boem.. zandhappen..

Maar ach.. zolang je er niks ernstigs aan over houd gewoon weer opstappen en verder rijden..

In het leven is het toch ook 'vallen en opstaan' zoals hier eerder ook werd genoemd..

Dus ik zeg.. nee je bent geen slechte ruiter als je valt.... :o

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:04

Nee vind ik niet dat je dan een slechte ruiter bent.
Hangt natuurlijk van een hele hoop dingen af maar als mijn paard gaat bokken blijft
niemand zitten. Ook al kan je nog zo goed rijden maar ze gaat net zolang door
totdat je valt :D
Dus dan vind ik zeker niet dat je een slechte ruiter bent. En trouwens je kan altijd vallen,
ook dat zegt helemaal niks.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:12

Ik zeg altijd maar, geen valervaring geen rijervaring!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:13

Anky viel toen in Groningen toch van een paard? Anky slechte ruiter? :+