Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:55

voor mij persoonlijk vind ik het belangrijkste dat een ruiter die buitenrijd, een vertrouwens band met het dier heeft.

Je kunt dan nog wel zo goed rijden in de bak, buiten komt het toch meer op elkaar aan (vind ik dan) ook is het vaak de situatie die er is.. heb/ben je bijvoorbeeld iemand die iets naars heeft meegemaakt? en daardoor buiten niet meer durft te rijden..? Ga er dan buiten mee lopen.. maak de band groter dat is, vind ik het belangrijkste!

dus of je nu alleen in de bak,buiten of allebij rijd..vertrouwen is het belangrijkste voor mij.

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:26

Okee?

durft ze niet buiten te rijden.
ik rij pas 4 jaar , en cros superhard door het bos.
misschien kun je iets opbouwen, dus eerst op de weg rijden.
kleine stukjes , en zolangzaam proberen het bos in te stappen ofso?
en daarna drafje maken en galopje?

geen idee.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:06

Ik rijdt eigenlijk overal, binnenbak, buitenbak maar ook buitenritten. Ik denk dat het aan de persoon zelf ligt en niet het algemene 'bakruiters'. Elk persoon is anders.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:33

laat haar eerst zekerheid opbouwen met je paard en loop dan een stukje met haar mee in het bos begin met stappen tot ze zich sterker voelt en durft te draven

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:49

Ik kan zelf wel een beetje sturen, maar ben vooral buiten geen held. Weet wat er gebeuren kan als die 600 kilo wél op het verkeerde moment de verkeerde kant op vliegt. Dus in die zin ben ik meer een bakruiter ja (dressuur zelfs, oei, het ergste soort), maar ik vind het echt heerlijk om met het juiste paard (en dat hoeft dan geen dooie te zijn hoor) een buitenrit te maken. Bij mij is dat echt een stukje vertrouwen, als ik dat heb met een paard is er niets aan de hand, rij ik heerlijk relaxed met een los teugeltje buiten, en zie je me echt niet in elkaar duiken van angst als het paard een keer spookt. Ik ga ook rustig de weg op met een paard dat ik verder niet ken, is echt ff een klik die ik moet hebben en ik zie gelijk of ik t vertrouw of niet. Zie ik t niet zitten, dan ben ik een ramp, en vind ik het ook écht eng. Vanmiddag nog zeker anderhalf uur buitengereden, moest wel eerst het industrieterrein over, over 2 smalle bruggetjes, langs de sluis.. En dat vindt mijn paard absoluut wel eng, maar had een dapper ander paard mee, zat ook een handige ruiter op (in de zin van, liet zich niet de kaas van het brood eten door haar paard), dus we hebben geen enkel probleem gehad, ging super. Ik probeer iedere zondag het bos in te gaan, normaal zet ik 'm op de trailer en ga ik gewoon alleen. (te ver om te paard te doen)

Je bijrijdster heeft die band nog niet met jouw paard, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk! Lekker met elkaar laten oefenen, en vooral niet eerder de weg op sturen dan wanneer zij zelf er het volste vertrouwen in heeft. Ontspanning kan je niet afdwingen, niet bij een paard, maar ook niet bij een mens! :P Lekker in de bak laten sturen, beetje spelen, ook als ze ernaast staat, zodat ze leert zien hoe jouw paard reageert.
En leert inzien dat zijn 'weigeren' ontstaat uit haar onzekerheid. Een paard is een kuddedier én een vluchtdier, hoe kan je nou van zo'n dier verwachten dat ie doorloopt als zijn leider zegt 'ehhhh, ik weet niet of dit wel safe is hoor!'. Ja is ja, nee is nee, consequent. En als zij de keuze maakt dat ze links gaan, dan moet ze links gaan ook.

Wat doet je paard als ie een beetje in de dram-stand komt? Blijft ie gewoon aan de grond genageld staan, of komt ie wat omhoog ofzo?

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:51

hmm ik ben nooit een bakrijder geweest, ik doe het omdat het goed voor mij en mijn paard is, maar het is maar sporadisch, vooral omdat mijn paard het heeeeerlijk vind om buiten te rijden (hoe kan het ook anders bij zo'n prachtlocatie aan de drunense duinen ;)) en omdat ik het iedere keer nog fantastisch vind om te genieten van de omgeving vanaf een paardenrug.

Hij heeft een deel arabier in zich en dat is vaak goed te merken en toch kan ik hem met een lange teugel vrijwel altijd de baas, tenzij hij de wind in zijn kop heeft, dan is er geen beginnen meer aan haha.
Dan vind ik het ook wel eens spannend ja.

Het voornaamste is denk ik dat je dat meisje moet leren vertrouwd worden met het buitenrijden. Buiten zijn paarden anders, er liggen plastic zakjes langs de weg, er waaien bomen, er vliegt een vogel weg, zoals nu in de duinen staan er vrachtwagens, er kan een loslopende hond voorbij schieten, mensen met paraplu's wandelen.
Allemaal factoren waar je in de bak geen last van hebt, ook ben je dan vaak geconcentreerder aan het rijden en heeft het paard zijn aandacht vaak meer gericht op jou.
Ga met haar naast op de fiets ernaast, dan hebben het paard en zij iemand vertrouwds erbij. Ik denk dat je paard het dan ook minder vlug in zijn hoofd haalt om maffe dingen te gaan doen. Pak makkelijke, open, rustige routes, zodat ze ermee vertrouwd kan raken.
Denk niet, kom krijg even ballen of zo, als jij langs een bankje in het bos rijdt waar je paard ontzettend van schrikt en er heeeeeeeeeeel hard vandoor gaat en jij heeeeeel hard valt, dan rij je er toch met een ander gevoel langs.

CrossHorse

Re: Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:09

ik rij zelf zo'n 2 keer in de week in de bak en nog één keer les.. en dan rij ik ook vaak nog één keer in de week eerst een stuk door het weiland en het erf en nog een stukje tiendweg, en landweggentjes... ik rij dan zelf niet zo vaak echt door het dorp ze is soms nog wel eens bang voor vrachtauto's met kar en zulke dingen, maar volgens mij al begin je met op het erf rijden en daarna stukje tiendweg of andere rustige weggentjes komt het vanzelf goed, en misschien kan er dan bijvoorbeeld iemand naast lopen, of een stukje afzetten van een weiland en dan steeds verder gaan, en doe dit ook eens al waait het wat harder paarden zijn dan vaak ietewat frisser en dat ze ook leert daaraan vertrouwt te zijn samen met je paard/pony

al doe je het zo gaat het vanzelf goed

wat ook een idee kan zijn is onverwachts ergens iets neer zetten waarvan het paard een onverwachte beweging maakt en dat ze leert om daar ook aan gewend raakt van plotsklaps een onverwachtse beweging.

suc6

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:22

ik rij zelf het liefst buiten met mijn merrie hier zijn we beiden op ons best en we vertrouwen elkaar voor 100% tis zelfs zo dat ik meer vertrouwen heb met rijden buiten dan in de bak haha dus andersom kan het ook :D

xMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:12

Een bakruiter hoeft niet persé bang te zijn om buiten te rijden.
Je bijrijdster heeft gewoon nog niet de band met je pony die ze moet hebben om vertrouwen te winnen.
Ik zou het eerst gewoon rustig gaan opbouwen, steeds verder gaan en uiteindelijk komt het wel.
Je kan ook mét haar naar buiten gaan, 2 pony's als dat zou kunnen, dan is er in ieder geval nog iemand bij, misschien helpt dat wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:34

Ik vind de titel eigenlijk een beetje aanmatigend en onnodig polariserend. Goed paardrijden is goed paardrijden,en al dan niet buiten rijden heeft niet zoveel met "kunde" te maken maar met zelfkennis, kennis van ( het karakter van) je paard en/of (gebrek aan) vertrouwen. Wat me ook een beetje stoort is de zin waarin je suggereert dat jouw paard door jouw bijrijdster je nu ineens een kunstje geflikt heeft met het naar buiten gaan.
Dat vind ik eerlijk gezegd geen basis om en bijrijdster te hebben; ik vind het flauw dat bij het eerste het beste probleem nu naar de bijrijdster gewezen wordt.
Kies voor een bijrijdster en steun haar dan ook als er problemen zijn, kies een andere bijrijdster als je dat niet wilt en je van mening bent dat een bijrijdster zichzelf moet kunnen redden, maar ga niet hier op bokt lopen klagen over je bijrijdster. Dat vind ik nogal flauw.

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:43

Ik vind de term 'bakrijder' een beetje vreemd...
Maar goed!
Misschien is het handig voor jouw bijrijdster dat ze eens buitenom gaat samen met iemand anders. Mocht het paard dan toch angstig worden van de nerveusheid en angst die zij zelf uitstraalt als er iets gebeurt, is er altijd een ander bij met een ervaren paard die paard en zijn ruiter erdoorheen loodst.