aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:27

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:

Tsja misschien wel, Natuurlijk word mijn oordeel "verergerd" door alle wannabees. Maargoed ik heb ook foto's van anky gezien waarop ze gigantisch zit te trekken en te plukken..

kan je van mij en jou ook wel schieten hoor........... das niet zo moeilijk. IEDERE ruiter komt wel eens onbedoeld groffer in dan gewenst....... leg dat moment vast op de plaat, et voila!

natuurlijk maar foto's als dit (als ik me niet vergis is dit toch echt anky?):
http://www.cheval.me/wp-content/uploads ... 9/anky.jpg

lijkt mij niet echt onbedoeld groffer dan gewenst

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:27

En wat heeft dit met het topic te maken?
Wil je zeuren over anky en LDR open een ander topic. :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:28

Inderdaad Ayasha.
En zagen?
nou ok zagen is misschien wel genoemd, maar daar gaat het niet om (en ook niet over LDR/hyperflexie).
De vraag is, of het goed is meteen met een jong paard puur met druk op het bit meteen nageeflijkheid af te dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:29

Ayasha schreef:
En wat heeft dit met het topic te maken?
Wil je zeuren over anky en LDR open een ander topic. :)

ik wil er niet over zeuren hoor ik reageerde alleen op kiwiko maargoed ik zal weer on-topic gaan

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:30

Nou nog maar een keer dan, misschien gaat er nu iemand op in?

beantsje schreef:
Er worden hier wel twee andere begrippen door elkaar gehaald; nageeflijkheid en aan de teugel.
Dit is niet het zelfde!
Elk paard geeft na als reactie op druk. Pas als de ruiter gaat trekken, trekt het paard terug.
Bewijs?
Knup er maar een bijzetteugel aan. Binnen no time ontdekt het paard dat het hoofd naar beneden doen tot resultaat heeft, dat de druk weg is. dus gaat het paard zó lopen, dat hij geen druk meer op de bijzetteugel heeft, want dat is een stuk prettiger. met andere woorden; het paard geeft na.
Kind kan de was doen...zonder trekken zonder zagen. Want dat doet een bijzetteugel niet.

Maar...is dit 'aan de teugel' ? Nee.
Want daarvoor zijn meer dingen nodig, het paard dient nl aanleuning te zoeken.
Nageven zonder aanleuning is meestal: achter de teugel lopen. Dat gebeurt gauw, indien het paard wél de begrenzende teugel ervaart, maar niet voorwaarts gereden wordt. De ruiter zegt dan meestal dat hij niet trekt, want 'hij heeft niets in de hand'.

In feite is 'aan de teugel' een evenwicht tussen nageeflijkheid en aanleuning; het paard geeft na op een ophouding van de ruiter maar als de ruiter nageeft, zoekt het paard het bit meteen weer op. (en ja, voor die aanleuning is een actief paard nodig)

Nini_roosje; ik denk dat je te snel bent met je oordeel over Anky. het zijn juist de wannabees die 'truukjes' toepassen om een mooie krul te krijgen.

Om terug te keren bij de TS. De ruiter in kwestie legt idd uit dat begrenzen zonder trekken leidt tot nageeflijkheid.
Dat klopt.
Persoonlijk vind ik het bij een jong paard belangrijk dat hij eerst zijn balans leert te houden onder de ruiter. daarna moet hij vertrouwen krijgen in het bit en aanleuning durven te zoeken. En dan is in mijn ogen het moment gekomen, dat je nageeflijkheid kan vragen, al vind ik dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn bij een jong paard.
Of dat na 24 rijuren kan? Hangt van het paard af, denk ik. Maar over het algemeen zie ik ze graag wat langer, omdat er dan nog geen enkele sprake kan zijn van verzameling. Dus zeker niet op of zelfs achter de loodlijn laten lopen.

Tenslotte is hier al opgemerkt dat het heel slecht is dat een paard met de kop in de lucht loopt.
Van nature loopt een paard niet met de kop in de lucht; kijk maar wat hij doet als je de teugels losgooit.
Een paard met de kop in de lucht is ofwel verreden (die trekt terug zodra hij het bit voelt; meestal het gevolg van een trekkende ruiter), ofwel hij heeft pijn.
M.a.w. dat is een brevet van onvermogen van de ruiter!

Ayasha
Blogger

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:31

Maar dat je druk vanvoor geeft betekent toch niet dat je van achteren niets meer doet? Het wel bekende "tegen een muurtje op rijden"?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:32

beantsje schreef:
Inderdaad Ayasha.
En zagen?
nou ok zagen is misschien wel genoemd, maar daar gaat het niet om (en ook niet over LDR/hyperflexie).
De vraag is, of het goed is meteen met een jong paard puur met druk op het bit meteen nageeflijkheid af te dwingen.

Ho ho! Ik dacht dat de dicussie toch ergens over ging.
Namelijk over het nageeflijk rijden van een paard o.a. door druk te vragen. Niet alleen door druk te vragen.

En meteen?
Het paard heeft 24 uur onder het zadel gelopen. Maar de meeste paarden die net zadelmak zijn hebben genoeg aan 15 a 20 minuutjes. Dus dan heb je er al 24x3=72 keer mee gereden.
Rij je 3 keer in de week, dan ben je dus al 24 weken verder.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 17-02-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:32

rasta_love schreef:
hallo!

het schiet me net weer tebinnen, en ik was benieuwd of er hier een nuttige discussie uit voort kan komen.

met ponykamp 2009 hadden we wat clinics, o.a. dressuur. toen kwam er dus een (professioneel!!) iemand met een 4 jarig paard die in totaal 24 uur onder het zadel was. en dat beest liep al aan de teugel. ik kan me niet erg goed meer herinneren of hij ook op de achterhand liep of niet. en toen ging hij dus uitleggen hoe dat paard dat geleerd heeft. als dat paard zijn hoofd omhoog deed, bracht hij druk op het bit. als het paard zijn hoofd naar beneden deed dan was er enkel nog licht contact, waardoor het paard uiteindelijk het fijner vind om met zijn hoofd naar beneden te lopen.

die ruiter is professioneel, het is zijn beroep, hij rijd paarden in en verhandeld ze als ze op L/M niveau zijn (dat vertelde hij tenminste).
even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat dit mijn mening is hoe het moet, ik weet niet wat ik ervan moet denken eigenlijk. daarom dat ik dit topic o.a. startte.

nou, brand los, houd het netjes aub ;) het is een discussie topic en geen ruzie topic :P

Heb al het vorige niet gelezen, dus is het volgende misschien al gezegd;
Uit ervaring weet ik dat driejarigen, in de 'professionele sportstallen', al gelongeerd worden met zware elastieken en slofteugels. Dus niet echt verwonderlijk dat ze met vier 'al' aan de teugel lopen!

Ik denk wel dat elk paard nageeflijk loopt op 'druk', maar ik prefereer daarbij toch zeker wel gewoon de beendruk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:34

Niet elk paard, die van mij gaat stilstaan als je puur op teugel rijdt. :') En ik vrees dat als je dan boos op haar wordt (haar aanpakt) dat ze je dropt. Sowieso denk ik niet dat er een paard is dat puur op teugeldruk te rijden is, je hebt sowieso je been nodig om ze voorwaarts te houden.. Anders staat ie stil. Of je moet 'm volstoppen met haver en een paar weken binnen houden... Dan heb je wel kans dat je je been niet nodig hebt. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:36

Yildiz............ ik loop al 30 jaar prof mee in de paarden, en wat jij hier schrijft is gewoon niet waar.

en aan de teugel, nogmaals is geen aangeleerd truukje

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:38

[/quote]
Zo is het het paard geleerd.. Niets over rechtrichten, of ontspanning in het lichaam. Gaat het dan alleen om de halshouding? :)*

mooie aanvulling van Semra :j[/quote]

Dat zal ongetwijfeld allemaal gewoon meegenomen zijn, maar daar ging deze discussie niet over dus waarom zouden we het erbij halen? Ik dacht zomaar dat ik op een rijtechnisch discussieforum zou mogen verwachten dat men wel zou snappen dat het méér is dan alleen nagefelijkheid op het bit, maar ik vergis me weer eens geloof ik. Denk dat dit mijn deeltje van het forum niet meer zo is.[/quote]

ik neem aan dat je als professionele ruiter een jong paard tussen 2 teugels rijdt...
dus ze ook rechtricht....

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:43

Ayasha schreef:
Niet elk paard, die van mij gaat stilstaan als je puur op teugel rijdt. :') En ik vrees dat als je dan boos op haar wordt (haar aanpakt) dat ze je dropt. Sowieso denk ik niet dat er een paard is dat puur op teugeldruk te rijden is, je hebt sowieso je been nodig om ze voorwaarts te houden.. Anders staat ie stil. Of je moet 'm volstoppen met haver en een paar weken binnen houden... Dan heb je wel kans dat je je been niet nodig hebt. :D

mijn paard krijgt bij elke verandering van tempo een hulp, en die wordt niet constant "aangedreven" als ie moet draven dan moet ie dat gewoon in 1 tempo doen, en ga ik hem echt niet de hele tijd aandrijven, ik houd mijn benen gewoon aangesloten. mijn paard wordt vrijwel dagelijks gereden en is voorwaarts, hij hoeft dus niet voorwaarts gehouden te worden.

Ik denk dat dit op veel stallen wel zo is, het is toch een heel storend gezicht als de ruiter de hele tijd zit te " drijven" (schoppen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:44

nutteloos schreef:
Ayasha schreef:

mijn paard krijgt bij elke verandering van tempo een hulp, en die wordt niet constant "aangedreven" als ie moet draven dan moet ie dat gewoon in 1 tempo doen, en ga ik hem echt niet de hele tijd aandrijven, ik houd mijn benen gewoon aangesloten. mijn paard wordt vrijwel dagelijks gereden en is voorwaarts, hij hoeft dus niet voorwaarts gehouden te worden.

Ik denk dat dit op veel stallen wel zo is, het is toch een heel storend gezicht als de ruiter de hele tijd zit te " drijven" (schoppen)

Waar staat dat je hem constant hulpen moet geven? Er staat dat puur op teugeldruk rijden volgens mij geen optie is. ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:46

Ik vind zelf de titel van het topic al behoorlijk krom.

"aan de teugel leren lopen"?

Een paard dat aan de teugel gaat, gaat aan de teugel als gevolg van een ruiter die goed rijdt, in balans zit en het paard in balans kan laten lopen. Het paard zijn achterhand kan laten ondertreden, zijn buikspieren kan laten aanspannen, zijn rug laten ontspannen en daardoor (door deze ontspannenheid) zal de hals en het hoofd vanzelf zakken en zal het paard het bit opzoeken.

Tenminste zo is mij dat geleerd.

Echter als je het hebt over 'aan de teugel leren lopen dmv druk' heb je het over wijken voor druk en gebeurd er alleen iets aan de voorkant en verder niets in het hele paardenlichaam.

Daarbij heb ik altijd gedacht dat een jong paard vooral lang en laag gereden moet worden om zijn rugspieren sterker te maken, of is dat niet zo? (oprechte vraag, ik ben zelf geen kenner van het trainen van jonge paarden).

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:01

KiWiKo schreef:
Yildiz............ ik loop al 30 jaar prof mee in de paarden, en wat jij hier schrijft is gewoon niet waar.

en aan de teugel, nogmaals is geen aangeleerd truukje

Wel waar, misschien niet overal (hoop ik niet tenminste), maar op veel stallen wel, loop hier echt niet te liegen, zie het wekelijks...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:07

Op wat voor stallen kom jij precies yildiz?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:13

Op gerenomeerde stallen en ga natuurlijk niet hier en public vertellen waar. Laat ik het zo zeggen, ik kom het vaker tegen.
Waarom? Een jong paard moet gewoon snel klaar gestoomd worden voor het echte werk. Het zijn sporters op topniveau, dus moeten al vroeg presteren. Niet ongewoon dus dat er wat snellere methodes worden gehanteerd om een paard nageeflijk te laten lopen.
Niet mijn manier nee, distantieer me er dan ook volledig van, maar het gebeurt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:21

Alsin; welke tak van de paardensport. ;)

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:58

beantsje schreef:
Nou nog maar een keer dan, misschien gaat er nu iemand op in?

beantsje schreef:
Er worden hier wel twee andere begrippen door elkaar gehaald; nageeflijkheid en aan de teugel.
Dit is niet het zelfde!
Elk paard geeft na als reactie op druk. Pas als de ruiter gaat trekken, trekt het paard terug.
Bewijs?
Knup er maar een bijzetteugel aan. Binnen no time ontdekt het paard dat het hoofd naar beneden doen tot resultaat heeft, dat de druk weg is. dus gaat het paard zó lopen, dat hij geen druk meer op de bijzetteugel heeft, want dat is een stuk prettiger. met andere woorden; het paard geeft na.
Kind kan de was doen...zonder trekken zonder zagen. Want dat doet een bijzetteugel niet.

Maar...is dit 'aan de teugel' ? Nee.
Want daarvoor zijn meer dingen nodig, het paard dient nl aanleuning te zoeken.
Nageven zonder aanleuning is meestal: achter de teugel lopen. Dat gebeurt gauw, indien het paard wél de begrenzende teugel ervaart, maar niet voorwaarts gereden wordt. De ruiter zegt dan meestal dat hij niet trekt, want 'hij heeft niets in de hand'.

In feite is 'aan de teugel' een evenwicht tussen nageeflijkheid en aanleuning; het paard geeft na op een ophouding van de ruiter maar als de ruiter nageeft, zoekt het paard het bit meteen weer op. (en ja, voor die aanleuning is een actief paard nodig)

Nini_roosje; ik denk dat je te snel bent met je oordeel over Anky. het zijn juist de wannabees die 'truukjes' toepassen om een mooie krul te krijgen.

Om terug te keren bij de TS. De ruiter in kwestie legt idd uit dat begrenzen zonder trekken leidt tot nageeflijkheid.
Dat klopt.
Persoonlijk vind ik het bij een jong paard belangrijk dat hij eerst zijn balans leert te houden onder de ruiter. daarna moet hij vertrouwen krijgen in het bit en aanleuning durven te zoeken. En dan is in mijn ogen het moment gekomen, dat je nageeflijkheid kan vragen, al vind ik dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn bij een jong paard.
Of dat na 24 rijuren kan? Hangt van het paard af, denk ik. Maar over het algemeen zie ik ze graag wat langer, omdat er dan nog geen enkele sprake kan zijn van verzameling. Dus zeker niet op of zelfs achter de loodlijn laten lopen.

Tenslotte is hier al opgemerkt dat het heel slecht is dat een paard met de kop in de lucht loopt.
Van nature loopt een paard niet met de kop in de lucht; kijk maar wat hij doet als je de teugels losgooit.
Een paard met de kop in de lucht is ofwel verreden (die trekt terug zodra hij het bit voelt; meestal het gevolg van een trekkende ruiter), ofwel hij heeft pijn.
M.a.w. dat is een brevet van onvermogen van de ruiter!

helemaal mee eens! :D

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:59

yildiz schreef:
Op gerenomeerde stallen en ga natuurlijk niet hier en public vertellen waar. Laat ik het zo zeggen, ik kom het vaker tegen.
Waarom? Een jong paard moet gewoon snel klaar gestoomd worden voor het echte werk. Het zijn sporters op topniveau, dus moeten al vroeg presteren. Niet ongewoon dus dat er wat snellere methodes worden gehanteerd om een paard nageeflijk te laten lopen.
Niet mijn manier nee, distantieer me er dan ook volledig van, maar het gebeurt wel.

op deze stallen worden ze ook wel met 4 jaar beleerd, omdat ze toch pas mogen starten als deze paarden 6 jaar zijn ivm niveau ruiter, en er wordt echt wel zuinig gedaan met zo'n paard. tuurlijk er zullen vast wel stallen zijn die het anders doen, maar de echte pro's passen echt wel op hun dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:03

laetitia schreef:
Ik vind zelf de titel van het topic al behoorlijk krom.

"aan de teugel leren lopen"?

zo zij hij het letterlijk! nouja, tenminste, iemand vroeg hoe zo'n jong paard al aan de teugel kan lopen, en toen zij hij dat je dat leert door druk te geven ;)
vandaar de titel ook

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:32

yildiz schreef:

ik heb 20 jaar sportpaarden klaar gemaakt en ik kom dat niet tegen. Ik weet niet waar je rondkijkt, maar bij de stallen waar ik gewerkt heb en bij de stallen waar ik paarden zadelmak heb gemaakt ben ik het niet tegen gekomen. Juist de paarden die veel kwaliteit hebben hoef je niet zoveel aan te doen......... maargoed

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:58

yildiz schreef:
Uit ervaring weet ik dat driejarigen, in de 'professionele sportstallen', al gelongeerd worden met zware elastieken en slofteugels. Dus niet echt verwonderlijk dat ze met vier 'al' aan de teugel lopen!

Ik longeer mijn jong grut ook met bijzetjes of slof, al naar gelang hun bouw. Schande zeg dat ik hun rugspieren heel hou door ze sterker te maken voor ik er met mijn bot gewicht bovenop klim! _-:(
Een slof of bijzet is vriendelijker en eerlijker dan de ruiterhand, denk daar maar eens over na!

(en ja, bij mij loopt idd al het jong grut OOK binnen een week naar de hand toe omdat ze precies weten wat de bedoeling is en niet bang zijn voor aanraking met de ruiterhand :oo . Wederom, schande! Bel de DB! -:(- )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:18

Ayasha schreef:
Maar dat je druk vanvoor geeft betekent toch niet dat je van achteren niets meer doet? Het wel bekende "tegen een muurtje op rijden"?

Zo rij ik idd ook, bij ons heet dat 'een opgespannen veer in een doosje rijden'.
Met je been rij je de achterhand tegen je hand op, waardoor aan de ene kant het achterbeen eronder komt en in het latere stadium van verzameling het bekken gaat kantelen en aan de andere kant het paard in aanleuning loopt en je dus een complete verbinding van achter naar voor door hebt lopen.

Wanneer druk van je been verhogen (aandrijven), wanneer druk van je hand verhogen, is dan weer afhankelijk van wat er onder je gebeurt. Heeft je paard te weinig impuls, rent hij juist voorwaarts van het achterbeen af, komt hij achter het bit, komt hij tegen of zelfs over het bit, zit je in een overgang of is het alleen het onderhouden van een tempo, heeft je paard last van balansverlies, laat hij het achterbeen wat hangen, komt hij juist zo groot in met het achterbeen dat hij het voor niet meer verwerkt krijgt, heeft hij een snel achterbeen, loopt hij in een zweefdraf, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:41

hyppolyte schreef:
Een beetje lichte druk is niet zo'n probleem, dat zie ik ook meer als contact houden, maar meer dan dat moet het niet worden. Dat gezaag en getrek en gepluk komt bij het meerendeel van de ruiters wel degelijk voor, ook bij de Z ruiters.

Citaat:
Maar ergens moet ie toch je hand tegenkomen. Met een losse teugel kun je voorwaarts rijden wat je wil, krijg je geen aanleuning van.

Je krijgt misschien niet direct aanleuning, maar ze kunnen wel degelijk nageeflijk en aan de teugel lopen met een losse teugel, die ontspanning komt namelijk vanuit het voorwaartse en dan laten ze uiteindelijk het hoofd toch wel zakken, of er nou druk op die teugels staat of niet. Ik zag bij sonja in het profiel een hele mooie foto met die fjord, daar heeft ze een bijna losse teugel (met maar 1 hand vast) en toch loopt het beestje daar mooi nageeflijk en 'aan de teugel' i.m.o. Dus het kan wel degelijk. Ik heb ook even bij een paar anderen gespiekt en daar zie ik toch wel iets meer dan een beetje druk.

En HOE heeft een westernpaard (want dat is die fjord) dat geleerd?
Inderdaad, door voorwaarts en recht gereden te worden (jajaja even voor iedereen die anders wederom gaat ***** dat het niet alleen om hand en bit gaat... ), tegen het bit aan te lopen indien ze te hoog liep, en losgelaten te worden indien ze in gewenst frame liep. Stomweg wijken voor druk dus.
Niets anders dan dressuur, alleen is mijn eindcontact lichter (en op die foto nog niet maximaal)