hoe lang instappen/uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:17

Ik stap altijd ruim 5 min in en dan begin ik met rustig warm draven, zonder al te veel te vragen.
Uitstappen is een ander verhaal.
dat doe ik totdat mijn paard op adem is. Niet totdat het zweet is opgedroogt. Dan kan ik wel uren lopen.
Mij is ook altijd geleerd dat op adem zijn belangrijker is dan droog zijn.
In de kou zonder dekentje oid is natuurlijk ook niet goed met een nat lichaam, maar danm kan je een zweetdeken opdoen

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:08

Met mijn merrie stap ik 5 minuten in en dan langzaam aan warm draven zonder al te veel te willen.
Uitstappen totdat ze op adem is stap niet zolang totdat ze helemaal droog is want dan kan ik wel
een uur blijven stappen :P .

Mijn ruin is een ander verhaal is al wat ouder dan stap ik 10 min in met een lange teugel dan nog 5 min en vraag wat van hem.
Daarna rustig aan warm draven zonder al te veel vragen. Daarna echt aan het werk. Uitstappen hetzelfde als mijn merrie.

Denk dat het instappen per paard verschillend is zal zeker niet voor elk dier hetzelfde zijn.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:54

voor mijn paardje is het meestal 5 min instappen en dan aan een los teugeltje nog eventjes 5 minutjes draven.
uitstappen 10 min/kwartiertje,
dit verschild wel pp.

Wybertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:52

Na een buitenrit stap ik altijd minstens een kwartier uit. Ik en mijn verzorgpony houden nogal van crossen, en dat heeft hij ook tijd nodig om weer tot rust te komen :)

Karlijn_xx

Re: hoe lang instappen/uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:52

Ik werk op- en afbouwend, dus als ik een uur train werk ik eerst een kwartier los, rij ik een half uur op volle kracht met daar tussenin wat stappauzes, en dan ben ik weer een kwartier bezig met het uitschuiven en zoeken naar ontspanning. Dit verschilt wel per paard, bij jonge paarden stap ik meer dan bij oudere paarden.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:06

Ik hou niet een bepaalde tijd aan.
Zodra ik voel dat ze op haar gemak is en ze ontspannen is, enz. vind ik dat ze ingereden is.

Met het uitstappen hou ik er rekening mee dat ze niet meer buiten adem is, en gewoon weer op haar gemak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 06:59

Mijn verzorgpony is dampig (geweest) dus ik let er wel altijd veel op.
5 minuten instappen en daarna lekker losdraven en uitstappen kan ik meestal wel zo'n 10/15 minuten overdoen. ;)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:49

meestal stap je rond de 10 minuten/kwartier in en uit. Zo kan het paard goed op adem komen en de spieren rustig opwarmen en aan het eind ook weer goed op adem komen en de spieren wat rust geven

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:59

Ligt aan het paard, maar meestal voel je het zelf wel aan.
Komt je paard wat stram uit zijn stal, en hij is wat stijf met rijden, dan stap
je wat langer in. Maar meestal zit dit rond de 10 minuutjes.

Uitstappen doe ik altijd aan de hand, fleecedeken erover heen(in de winter),
en dan uitstappen tot ie op adem is.. en dan lekker op stal af laten koelen onder
een zweetdeken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:42

Hill_R schreef:
Ik hou niet een bepaalde tijd aan.
Zodra ik voel dat ze op haar gemak is en ze ontspannen is, enz. vind ik dat ze ingereden is.
Mijn pony is altijd op zijn gemak, dus dan zou ik altijd vanuit de stal meteen kunnen gaan draven :D
Ik zie overigens genoeg mensen die dit wel doen, is echt OERslecht!

Ik heb laatst ergens gelezen dat er tussen de pezen van een paard een soort gel zit, is even de beste verwoording die ik heb (weet nl. niet meer hoe het heet). Deze gel is als een soort hars, dus stroperig en dik. Op moment dat een paard begint te bewegen, zorgt de gel ervoor dat alles goed meebeweegt. Na een minuut of 10 ingelopen te hebben, is de gel vloeibaar geworden en zijn de spieren en pezen warm genoeg om te gaan werken.
Indien je dus vanuit de stal meteen aan het werk gaat, wil dit zeggen dat de gel nog stroperig is, en de pezen en spieren nog niet goed genoeg kunnen functioneren. Mocht je dit dus elke dag doen, werk je vanzelf je paard naar God.
Ik stap hierdoor dus minimaal 10 minuten in, vaak ook met losse teugel, en ga daarna pas over naar een rustig drafje.

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:59

ongeveer 7 minuten instappen..
uitstappen ligt eraan hoe droog je paard is ;)

niet na het rijden nat buitenzetten , dan kan ie ziek worden ..

x

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:20

ik stap altijd 5-10 min in, tot die gewoon lekker los en ontspannen is.
uitstappen vaak 10-15 min, hij zweet nogal snel en snel warm..
vaak daarna nog even loslaten rollen ofzo

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:49

mijn paard staat de hele dag buiten dus dat scheelt al. maar is stap denk ik 8 min in en dan een rustige draf met langere teugel. en ik stap zeker wel minimaal 10 min uit.

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:54

ligt aan het paard, meest rond 10 minuten instappen, en uitstappen is verschillend ligt eraan of je paard nog erg staat te pompen en nog niet op adem ..

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:41

5 minuten elke hand probeer ik toch wel in te stappen de mijne is heel druk en af entoe is dat onmogelijk.. maar je merkt het gewoon,goed instappen,lekker los en ontspannen paard. uitstappen doe ik gemideld 5 minuten erop en 5 minuten aan de hand of na een zware training langer als dat nodig is .

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:10

Ik stap 5 tot 10 minuten in en ook uit. Maar per paard is het natuurlijk verschillend je merkt zelf het beste waneer je paard goed warm gestapt is.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:28

5-10 minuten instappen & achteraf 5 minuutjes uitstappen .. soms 10 minuutjes, hangt ervan af of ik nog even op m'n knol wil zitten of niet :P

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:45

Majo: denk dat je gewrichtsvloeistof bedoelt en je hebt helemaal gelijk. Veel mensen weten dit ook niet. ik wist het ook niet, tot iemand me het jaren geleden vertelde.. Ik hou er sindsdien elke keer rekening mee dat ik ruim de tijd neem om in te stappen, vaak 10 minuten. Uitstappen ook vaak 10-15min., let ook op de ademhaling. Is al eerder gezegd: hangt ook van de training af.

stirley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:27

ik stap minimaal 10 minuten in
ik stap net zo lang tot haar neusgaten bijna weer normaal zijn..
en dan gaat ze eerst half uur tot uur op stal en pas weer op land.

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:26

swinters stap ik meestal 15 tot 25 min en in de zomer een kwartiertje
en het uistappen ligt er net aan soms wel eens een half uurtje kan ook korter zijn..

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:38

Mijn bijrijdpony stap ik ongeveer 10 minuten in, en uitstappen ligt eraan hoeveel we hebben gedaan.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:15

Ligt aan het paard :)
meestal stap ik ongeveer 10 minuutjes in en uit ongever 5 a 10 minuutjes :)

Looks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:47

Totaal per paard verschillend, maar je kan het zelf heel goed aanvoelen

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:21

ben ik mee eens looks,
vooral met uit stappen als die nog warm is stap je nog even door

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:26

Ik ben geen ruiter, maar menner; heb mijn shetmerrie van 1.03m. voor de wagen staan en rijdt zeer intensief recreatief; ritten van 3 uur of 25 km. zijn zeker geen uitzondering. ze loopt 24/7 op de wei, is erg werkwillig en staat bij vertrek van stal letterlijk te springen om te werken. Als ik die lang laat instappen wordt ze helemaal gek, en ik ook.

Meestal stap ik zo'n 10 min. in, 5 min. draf en soms maken we dan direct een klein galopje. Waarom? Omdat het 1 van onze galoppaden is en die dichtbij stal ligt; prima gelegenheid om die looplust en overmaat aan energie er even uit te gooien. Na dat galopje even stappen, en dan direct een flink stuk draven.

Je merkt gewoon aan haar dat na dat galopje de ergste frisheid wel weg is, en vaak kunnen we dan pas echt ontspannen 'beginnen' aan onze rit. Ze is nooit stijf of iets, heb een periode gehad dat ik direct in draf van stal vertrok. Moet naar mijn mening prima kunnen, zolang je maar naar de situatie en naar het paard kijkt.

Uitstappen neem ik vrij lang de tijd voor, afhankelijk wederom van de intensiteit van de rit en/of de training; soms is 10 min. voldoende, maar ze stapt nogal graag érg snel door met grote reuzenpassen, dus op die manier komt ze ook niet echt op adem.
Soms is ze nog niet hélemaal goed op adem, maar als we dan thuis aankomen, ik haar uitspan, aanbind en ondertussen de wagen en het spul opruim (10 min. werk) is ze al snel weer bijgekomen. Uiteraard komt ze niet al hijgend en pompend aan, maar haar ademhaling is dan nog wel iets versnelt. Vervolgens is het nog 5 min. lopen aan de hand voor we bij de wei zijn en ze afgetuigd kan worden.