Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:35

Lielle schreef:
ach, ik heb als eventer regelmatig het idee dat juist die discipline zo enorm onder vuur ligt. Zal ook met je eigen focus te maken hebben.

Daar zal je best gelijk aan hebben....In die wereld ben ik helemaal niet thuis en ik heb ook geen idee welke discussies daar lopen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:36

Lielle schreef:
dus? dan zou er toch al wat meer bekend moeten over eventueel slechte gevolgen ;)

Weet je wat het is, dat was een heel ouwerwets systeem, gemaakt voor de paarden van toen. Ik heb bij zowel Paul als Alwin gereden op stal, en zelfs toen werd daar al niet meer zo gereden. En in die tijd reden Franke en Ludger daar ook, dus ik heb echt de besten van die twee stallen meegemaakt. Bovendien wil ik opmerken dat die welk erg diep reed, maar nooit met de kin tegen de borst geplakt. Dat is waar ik een bloedhekel aan heb. Niet het LDR rijden op zich.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:39

Lielle schreef:
ach, ik heb als eventer regelmatig het idee dat juist die discipline zo enorm onder vuur ligt. Zal ook met je eigen focus te maken hebben.

Dat was oorspronkelijk ook zo, maar ook in de eventing hebben ze hun lesje geleerd, heel veel aanpassingen gedaan, en vandaar dat er vandaag de dag weinig protest meer is. Die tak is echt een heel stuk veiliger geworden. Leren van fouten, dat is de goeie manier. Maar dat gebeurt in de dressuur niet. Die blijven iets wat krom is maar recht praten.

@kiwiko
Heb je even gekeken? Zie je dat ik geen onzin praat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:47

MarcelDufour schreef:
@kiwiko
Heb je even gekeken? Zie je dat ik geen onzin praat?

waar moet ik wat zien dan........... leeg profiel....... begon al wat met u te praten......

ik zeg alleen dat als je internationaal meegelopen heb in de springsport, dan moet je mij tegen gekomen zijn.......

kan jij beter over mij beoordelen dan ik over jou :) aangezien mijn profiel gevuld is met allemaal info over mezelf....... en de jouwe leeg is

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:49

http://www.youtube.com/watch?v=fUApop-irUE

Ik zei toch dat je dit maar even moest kijken, dan zal je zien hoe fout je het hebt. Ik heb echt overal gereden Aken, Hickstead, Calgary, Rome, EK Rotterdam, noem maar op.
Ik garandeer je dat ik ze allemaal ken, en zij mij ook.
Maar als jij ze kent, vraag het ze maar.

KiWiKo

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:59

marcel......... herken jij het paard uit mijn avatar?

ik heb nog geen zekerheid dat jij dat bent op het filmpje :)

Springert

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:04

Nee, welk paard is het? Het foto'tje is zo klein dat ik hem niet goed herken. En eigenlijk was ik daar nooit zo goed in, hoor, het herkennen van paarden. Tja...als je dus denkt dat ik hier onder een valse naam zit, zou dan de 'echte' niet eens geprotesteerd hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:07

:D ik vind je wel leuk marcel :)

Ik weet niet hoe jij denkt of leeft :) ik weet wel dat ik meer dan genoeg meegelopen heb in de handel en het wedstrijdgebeuren internationaal.

De echte ruiters komen hier niet, die hebben hier niks te zoeken, hier komen alleen uitgereden ruiters of ruiters die het net niet maken :)

en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van jou gehoord heb :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:07

Ayasha schreef:
Ehrentusch_ schreef:
denk misschien omdat het bij springpaarden opvalt als er iets niet klopt, het paard bokt of weigert.
bij dressuurwedstrijden (hoog niveau bedoel ik wel)heb ik nog nooit een paard zien bokken..
misschien komt dit bij jullie verkeerd over, weet ook niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik denk dat de dressuurruiter zijn paard meer dwingt (dmv sporen & scherp(e) bit(ten)), terwijl je dit bij een springpaard ook kan, maar als het te ver gaat naar je paard zn zin, stopt hij gewoon en lig jij met je neus in ht zand.
achja, weet het ook allemaal niet goed, dit denk ik gewoon ^^

Heb jij al eens naar het ijzerwerk van die springpaarden gekeken? :oo
En Isabelle Werth's paard ging anders flink in de staak op de vorige OS en nog niet zo lang geleden op een internationale wedstrijd heeft een paard zijn ruiter gedropt in de proef :+ := Het zijn dezelfde dieren hoor, ze doen gewoon een andere tak van de sport := Dus ook dat dressuurpaard dropt je als je te ver gaat.

Ik vind dit ook een erg goede vraag. :)

Het paard van Isabell Werth bleek (achteraf) een beknelde zenuw in de rug te hebben, vandaar die spastische trekjes die Satchmo ineens vertoonde. ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:21

KiWiKo schreef:
De echte ruiters komen hier niet, die hebben hier niks te zoeken, hier komen alleen uitgereden ruiters of ruiters die het net niet maken :)

Anky heeft toch ook op Bokt meegelezen hoor. Misschien nu niet meer, maar zeker in het begin.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:22

Marc, kun je mijn vraag beantwoorden hoe je er als dressuurruiter er baat bij kan hebben om je paard met een zuurstofgebrek de ring in te trappen? Ik ben niet geweest waar jij bent geweest, verkeer slechts sinds kort in het nationale dressuurcircuit maar ik kan er met de beste wil van de wereld niets bij voorstellen? Alle onderzoeken die menen dat dit het geval is ten spijt...

(nogmaals voor alle duidelijkheid; ik heb nog niet echt een oordeel over LDR. Het totale plaatje hoe de nederlandse top traint, zoals dat verwoord wordt in diverde artikelen/clinics met toppers spreekt mij wel aan, en daar is LDR slechts een onderdeeltje van)

Verder vind ik je opmerkingen over dat de dressuurruiters alles maar doen voor linten en glorie ten koste van alles wat generaliserend. Er zullen gerust ruiters zijn die het daarom gaat, maar ik hoop dat jij niet roomser bent dan de paus en gewoon erkent dat dat in de springsport en andere disciplines net zo goed het geval is. Ik wil juist geen 'batlle' tussen de verschillende disciplines van maken waarin we allemaal gaan wijzen naar wat er in een andere discipline mis is. Wees dan concreet met dergelijke beweringen en noem dan het beestje bij het naampje. Dan weten we tenminste over wie we het hebben.

KiWiKo schreef:
De echte ruiters komen hier niet, die hebben hier niks te zoeken, hier komen alleen uitgereden ruiters of ruiters die het net niet maken

...of amazones die hopen ooit de natte pennydroom nog een keer waar te maken :o ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:22

lezen wel............ actief posten absoluut niet :)

en natuurlijk lezen mensen hier posten mee die over zichzelf gaan :) zou ik ook doen als ik in hun schoenen stond :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:34

jasmijn78 schreef:
Marc, kun je mijn vraag beantwoorden hoe je er als dressuurruiter er baat bij kan hebben om je paard met een zuurstofgebrek de ring in te trappen? Ik ben niet geweest waar jij bent geweest, verkeer slechts sinds kort in het nationale dressuurcircuit maar ik kan er met de beste wil van de wereld niets bij voorstellen? Alle onderzoeken die menen dat dit het geval is ten spijt...

(nogmaals voor alle duidelijkheid; ik heb nog niet echt een oordeel over LDR. Het totale plaatje hoe de nederlandse top traint, zoals dat verwoord wordt in diverde artikelen/clinics met toppers spreekt mij wel aan, en daar is LDR slechts een onderdeeltje van)

Zou ik ook wel willen weten, eigenlijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:05

Citaat:
Verder vind ik je opmerkingen over dat de dressuurruiters alles maar doen voor linten en glorie ten koste van alles wat generaliserend
Dat waren niet mijn woorden. Ik zei dat degene die dat overdreven flexen van hun paarden doen, dat alleen maar doen om groter succes te hebben op de concoursen. Dat is toch wat anders dan generaliseren dat ALLE dressuurruiters dat doen
Ook zei ik niet dat ze met zuurstofgebrek de ring inlopen. Maar in de ring rijden ze ook lang niet zo diep als tijdens de training. Als ze dat zouden doen wonnen ze geen lint, want achter de loodlijn levert weinig punten op.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:25

MarcelDufour schreef:
Ook zei ik niet dat ze met zuurstofgebrek de ring inlopen. Maar in de ring rijden ze ook lang niet zo diep als tijdens de training. Als ze dat zouden doen wonnen ze geen lint, want achter de loodlijn levert weinig punten op.

Je zei het niet letterlijk nee, maar zo interpreteer ik het. Wat moet ik anders van deze opmerking maken?
MarcelDufour schreef:
Het dwingen van een paard in deze houding ontneemt hem letterlijk de adem. En ondanks dat deze gebruikers dit echt wel weten, gaan ze er stug mee door, want de paarden worden er zo lekker rustig van. Logisch als je bijna geen zuurstof meer krijgt!

Of ruiters het nu op het voorterrein doen of in de proef; waarom zouden ze daarbij gebaat zijn? Ik kan mij niet voorstellen dat een paard mooier en losser gaat bewegen door zuurstofgebrek?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:29

kom even binnenvallen, vind het een goede vraag! volg het topic even..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:32

Citaat:
Je zei het niet letterlijk nee, maar zo interpreteer ik het. Wat moet ik anders van deze opmerking maken?

Ik bedoelde het letterlijk zoals ik het schreef. In de training.
Citaat:
Of ruiters het nu op het voorterrein doen of in de proef; waarom zouden ze daarbij gebaat zijn? Ik kan mij niet voorstellen dat een paard mooier en losser gaat bewegen door zuurstofgebrek?
Nee, niet losser en mooier, maar ze bokken niet meer, en de frissigheid is er lekker vanaf. Maar, niet om te denigreren, dressuurruiters hebben het over het algemeen een stuk moeilijker met paarden die bokken en fris zijn. Springruiters zijn er aan gewend en lokken het vaak zelfs uit door de teugels in de nek te gooien en een paar rondjes lekker laten spelen die dieren. Dat zie ik echt bijna nooit bij dressuurruiters. Altijd gelijk in de krul.

En....daar moet ik eerlijk in zijn....het is wel leuk om af en toe dressuurruiters met een opmerking wat op stang te jagen, want ze zitten wel makkelijk op de kast. }>

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:36

KiWiKo schreef:
waar moet ik wat zien dan........... leeg profiel....... begon al wat met u te praten......

ik zeg alleen dat als je internationaal meegelopen heb in de springsport, dan moet je mij tegen gekomen zijn.......

kan jij beter over mij beoordelen dan ik over jou :) aangezien mijn profiel gevuld is met allemaal info over mezelf....... en de jouwe leeg is

Dan heb je eerlijk gezegd, zo uit mijn hoofd ongeveer, 25 jaar geleden wel onder een steen geleefd als je niet van hem gehoord hebt. Ik was wel niet van de springerij maar heb zelfs nog wel van hem gehoord. :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:42

Citaat:
Dan heb je eerlijk gezegd, zo uit mijn hoofd ongeveer, 25 jaar geleden wel onder een steen geleefd als je niet van hem gehoord hebt. Ik was wel niet van de springerij maar heb zelfs nog wel van hem gehoord.

Haha...ik moest wel lachen om je opmerking. Maar eh....10 jaar geleden ook nog, hoor. En als het goed is vanaf dit jaar tot, pak em beet, 2025 ook weer. En als ik zo lang door ga als Hugo Simon, misschien zelfs wel tot 2035! :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:51

Ohohoh, dit bedoelde ik oa met een op hol geslagen paard. Ik kan er niet tegen, dat een "ex-"springruiter zich zo moet gaan bemoeien met de dressuursport. Is er niets meer om tegen aan te schoppen? Alleen maar lof voor het bokkende, zuur kijkende, tong uit de mond, zwiepende staart, zagende springvolk? Met plenty, plenty ijzerwerk in de mond? En hulpteugels, zijn ze absoluut niet vies van. Ja, daar blijkt het niet uit te maken, het paard hoeft niet als een happy-athlete door de baan te gaan, als ie maar springt. Beetje hypocriet. Maakt mij verder niet uit, vind springen vaak leuk om naar te kijken op tv. Maar schei uit het heilige boontje uit te hangen. Wij (dressuurruiters) moeten ons paard blij, vriendelijk, nek hoogste punt, neusje aan of een ietepietsje voor de loodlijn voorstellen, geen gezwiep, geen getrek, geen gepor, geen zweep en S&T hoeven alleen in de hoogste regionen (Prix St. George). Bloed ad flanken zag ik al eens voorbijkomen, wij hebben bijna bij elke wedstrijd een steward cq federatievertegenwoordiger, hij controlleert alles, van sporen tot zweep, tot te strak aangetrokken kinkettingen. Wij zijn al druk met alle anti dressuurfans door zgn dressuurfans, daar hebben wij geen ex-springruiterfans voor nodig.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:53

Oh,dan zat ik 10 jaar geleden onder een steen :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:56

MarcelDufour schreef:
Citaat:
als jij ze allemaal persoonlijk kent, dan moet ik je ook kennen en vooralsnog doe je geen belletje rinkelen

Dat komt er van als je voordoet dat je wat van de springsport weet, maar dit eigenlijk niet zo is. Ongeacht welke springruiter in Nederland, ik ken ze allemaal persoonlijk en heb met de meesten ook wel in het team gereden!
Maar klik maar op het linkje, dan is deze discussie ten einde http://www.youtube.com/watch?v=fUApop-irUE

Kiwiko hoe komt het dat u beide elkaar dan niet persoonlijk (her)kennen?

KiWiKo schreef:

en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van jou gehoord heb :)

Natuurlijk kan u dat hoog persoonlijk weten, gezien u alle persoonlijk kent.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 04-02-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:00

MarcelDufour schreef:
Citaat:

Citaat:
Nee, niet losser en mooier, maar ze bokken niet meer, en de frissigheid is er lekker vanaf. Maar, niet om te denigreren, dressuurruiters hebben het over het algemeen een stuk moeilijker met paarden die bokken en fris zijn. Springruiters zijn er aan gewend en lokken het vaak zelfs uit door de teugels in de nek te gooien en een paar rondjes lekker laten spelen die dieren. Dat zie ik echt bijna nooit bij dressuurruiters. Altijd gelijk in de krul.

En....daar moet ik eerlijk in zijn....het is wel leuk om af en toe dressuurruiters met een opmerking wat op stang te jagen, want ze zitten wel makkelijk op de kast. }>

Zo dat moet genieten zijn voor je, jij als springruiter vind het heerlijk een bokje, wij trekken ze gelijk in de krul. Wij hebben geen begrip voor het "paardzijn", jij wel. En op de kast jagen, waar bemoei je je mee. Ga je eigen springvolk op de kast jagen, want daar is ook nog genoeg loos. En denk maar niet, dat ik geen springruiters ken, maar dat is echt een totale andere discipline. Zou willen vragen, respect. Mss overbodige vraag...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:01

MarcelDufour schreef:

Dan nog zie ik het voordeel er niet van in? Waarom zou je een paard in training een zuurstofgebrek geven?

MarcelDufour schreef:
Nee, niet losser en mooier, maar ze bokken niet meer, en de frissigheid is er lekker vanaf.
Nou ik geloof niet dat LDR wordt toegepast puur en alleen om de frissigheid er vanaf te halen. Als ik wil voorkomen dat mijn paard bokt dan trek ik juist zijn hoofd omhoog. Als hij het hoofd tussen de benen krijgt bokt hij veel hoger en is de kans groter dat ik gelanceert wordt. En ik begrijp dat ook niet hoe het dan kan dat in de ring die paarden WEL fis ogen als ze eerst op het voorterrein van een zuurstofgebrek worden voorzien? Of zie ik dan iets heel anders dan jij?

MarcelDufour schreef:
En....daar moet ik eerlijk in zijn....het is wel leuk om af en toe dressuurruiters met een opmerking wat op stang te jagen, want ze zitten wel makkelijk op de kast.

Ik ben het met je eens dat sommige dressuurruiters, of ruiters in het algemeen zichzelf vaak overdreven serieus nemen, maar ik hoop dat je de strekking van mijn opmerking begrijpt, net zoals ik van jou begrijp dat je je bewust wat opruiend uit ;)

Als LDR zo verschrikkelijk slecht is voor lichaam en geest van het paard welke voordelen halen ze er dan uit door LDR toe te passen? Ze winnen dan volgens jou, maar HOE kan je winnen met een paard wat lichamelijk en geestelijk in de kreukels zit door een verkeerde manier van trainen? Zo'n paard moet dan toch verzuurd zijn? pijn hebben? Een paard dat op het voorterrein nog pijn heeft en uitgeput is omdat zijn ruiter dmv LDR zijn frissigheid om zeep helpt kan toch niet twee minuten later in de ring fris en fruitig ogen? Echt, ik vraag mij dat serieus af.... HOE kan dat? (graag hoe dat kan volgens jou, en niet schermen met allerlei onderzoeken die geen antwoord geven op die vraag)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:05

Jasmin78, ze zijn bang om zuurstofhappende paarden vh losrijterrein op te moeten ruimen. Wat een Bullshit. Er worden meer kreupele springpaarden uit de wedstrijdring geruimd, als guppies uit de dressuurring.