Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:41

FaberSmid schreef:
Dat heeft niks met vermenselijken te maken, maar met inleving van de mens zich te kunnen verplaatsen in de gevoelens lichamelijk en geestelijk van een paard.

mooi neergezet, wat vermenselijking wel is :')

Trouwens is ook niet slecht om je te proberen in te beelden, maar het is niet automatisch hetzelfde voor mens en dier.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:43

Nee kiwiko dat is het niet, u kan zich toch ook verplaatsen in de gevoelens van anderen en medelijden ondervinden? U bent toch niet onmenselijk, u bent toch ook maar een mens met zijn gevoelens? Vermenselijken is een dier aankleden en vertroetelen als een mens bijvoorbeeld.

superwoman dus de mens kan en mag een dier maar bijvoorbeeld een rot schop geven, omdat die dat toch anders ervaart en voelt als een mens? Zo ook met rijden maar doen en laten, wat de mens maar wil en niet kan laten?

KiWiKo

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:45

ik kan me verplaatsen in gevoelens van andere mensen, niet in die van dieren......

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:51

Dus de pijnprikkels van een dier kunt u zich niet indenken, zoals de pijnprikkels bij ons ook werken? Bijvoorbeeld bij buikpijn/koliek, wond, verbranden, trauma?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:52

FaberSmid schreef:
Nee kiwiko dat is het niet, u kan zich toch ook verplaatsen in de gevoelens van anderen en medelijden ondervinden? U bent toch niet onmenselijk, u bent toch ook maar een mens met zijn gevoelens? Vermenselijken is een dier aankleden en vertroetelen als een mens bijvoorbeeld.

superwoman dus de mens kan en mag een dier maar bijvoorbeeld een rot schop geven, omdat die dat toch anders ervaart en voelt als een mens? Zo ook met rijden maar doen en laten, wat de mens maar wil en niet kan laten?

Citaat:
Antropomorfisme betekent 'van menselijke gedaante'. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'uiterlijke vorm' (μορφή / morphē).

In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.

De humanoïde robot Asimo gelijkt op een astronautVoorbeelden zijn: het 'edele paard', de 'dappere wolf', de 'ongenaakbare Mount Everest'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:53

een dier tikt anders dan wij.......... zo simpel is het....

en ik snap niet wat zichtbare ziektes hiermee te maken hebben, we hebben het namelijk niet over ziektes :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:54

FaberSmid schreef:

Slaat kant noch wal

Ik schreef juist dat het soms goed is, maar soms ook niet. Aangename temparaturen zijn niet voor elk dier en mens gelijk bijv!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:58

Hoe zit het dan met eerste, tweede en derde graad verbrandingen, zijn die prikkels van pijn anders bij een dier en mens?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:00

wat hebben verbrandingen van mensen met dit issue te maken?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:01

Met pijnprikkels, zoals ik al eerder schreef.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:03

dieren en vooral paarden ervaren pijn heel anders dan de doorsnee mens......... mensen onderling ervaren pijn al heel anders :) :) dus dat kan nooit een maatstaf zijn........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:05

Kunt u mij dat uitleggen? Bij koliek kan ik als mens dat beter verdragen dan een paard? Hoe dan ook pijnprikkels door de mens veroorzaakt, dat mag toch niet de bedoeling zijn?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:06

FaberSmid schreef:
Hoe zit het dan met eerste, tweede en derde graad verbrandingen, zijn die prikkels van pijn anders bij een dier en mens?

Dat weten we niet dus is ook zinloos een dergelijk argument erbij te halen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:07

Dus omdat het volgen "u" zinloos is, heeft de mens het recht een dier pijnprikkels aan te doen? Bijvoorbeeld in de mond trekken en niet nageven, zoals bij hyperflexi en rollkur?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:08

omdat het ene mens naar het ziekenhuis rent met een verstopte neus, en de andere niet gaat terwijl die weet dat diens voet gebroken is...........

wat zijn pijnprikkels, en hoe ervaart een paard dat......... als je dat uit vermenselijking gaat zien dan komen er, zie bovenstaand, nogal wat variabelen in........

kijk gewoon naar het dier, en redendeer vanuit het dier......... niet vanuit de mens

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:11

Maar een paard is toch geen masochist, die de mens vraagt rij mij met rollkur en hyperflexi?

Citaat:
kijk gewoon naar het dier, en redendeer vanuit het dier......... niet vanuit de mens

Juist zich verplaatsen in het dier.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-02-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:12

FaberSmid schreef:
Dus omdat het volgen "u" zinloos is, heeft de mens het recht een dier pijnprikkels aan te doen? Bijvoorbeeld in de mond trekken en niet nageven, zoals bij hyperflexi en rollkur?

Nee, ik zeg dat het een zinloos argument is om te stellen dat rollkur slecht is omdát dieren dat als niet prettig ervaren. Dat weten we niet dus dat kunnen we ook niet als argument gebruiken vind ik.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:13

FaberSmid schreef:
Maar een paard is toch geen masochist, die de mens vraagt rij mij met rollkur en hyperflexi?

Maar hoe weet je dat het dier pijn heeft???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:15

Door onderzoeken, er zijn meer onderzoeken gedaan en gaande.
Citaat:
Pijn kan nog niet goed worden gemeten. Pijn geeft vaak echter wel een stressreactie, die kan worden afgelezen aan de hartslag en bloeddruk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:16

FaberSmid schreef:

Citaat:

pure vermenselijking wat je nu doet............ een dier heeft een ander lijf....... en omdat het de mens moet dragen moet het andere spieren ontwikkelen...........

pure vermenselijking wat je hier nu schrijft

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:16

Je zegt het zelf al, "pijn geeft vaak echter wel een stressreactie". Dus niet altijd?? Hoe maak je dat onderscheid?

En hartslag en bloeddruk kan ook stijgen door andere factoren. Hoe kan je dan die fysiologische veranderingen toeschrijven aan de pijn en niet aan bijvoorbeeld de omgeving of spijsvertering??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:18

FaberSmid schreef:
Door onderzoeken, er zijn meer onderzoeken gedaan en gaande.
Citaat:
Pijn kan nog niet goed worden gemeten. Pijn geeft vaak echter wel een stressreactie, die kan worden afgelezen aan de hartslag en bloeddruk.

en er is in al die onderzoeken nog helemaal niks bewezen.......... nog niks!!!

zodra het eerste onderzoek (en dan bedoel ik echte onderzoek komt) met foto's van gebeenderen van HF gereden paarden waaruit blijkt dat dit slecht is, dan zal ik absoluut mijn excuses aan bieden.......

maar voorlopig is het zo dat sallie en bonnie onder het apparaat geen nadelige gevolgen lieten zien

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:33

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:37

En dat kunnen we dus niet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:46

Dit is een scintigraphy die de plaatsen van pijn bij het paard aangeven
na een hyperflexing/rollkur training. De foto is gemaakt van de rug richting
de nek en het hoofd. Zijn hoofd kijkt naar de rechterkant. De rode gebieden
tonen de gedeeltes met extreme pijn die door het paard ervaren worden.

Afbeelding