Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:22

Nienke als dat zo ook in het echt was kon heel bokt wel stoppen.

Pony's zien kinderen, en helaas vaak terecht, als ongehoorzame en onopgevoede veulens en behandelen die ook zo. Pony's gaan uit van zichzelf, kinderen over het algemeen ook.

Grondwerk is wel een heel breed begrip, maar ik zie wel wat in lessen waarin kinderen meer leren over het gedrag van een paard. Nu schrik ik soms van kinderen die echt niet weten waar ze het over hebben. Kunnen ze zelf niks aan doen. Ik geloof ook niet dat alle kinderen even lief zijn voor dieren, maar het gros is van mening dat men wel iets voorzichtiger zou mogen doen tijdens de lessen. Niet zo veel slaan of met de sporen rijden.

De baas spelen dat is denk niet waar rijden om gaat toch?
Het gaat om veel meer, om hoe je een dier, een pony of paard, iets voor je of samen met je, kan laten doen.

eppie38

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:27

Ik zie het zo:
Ik kom vaak op maneges ivm mijn kinderen natuurlijk, er zijn paarden en pony's die echt niet willen lopen en soms is het vasthouden van de zweep al voldoende.

Bij mijn kinderen in de les is het simpel, EEN ZWEEP IS EEN HULPMIDDEL< EERST LATEN ZIEN WAT JE WILT EN ALS PAARD NA DE GOEDE HULP BLIJFT WEIGEREN MAG JE EEN TIK ACHTER JE BEEN GEVEN.

Daar is niets mis mee maar als de zweep een onmisbaar assesoir wordt puur omdat de paarden overwerkt of nog erger zijn, tja dan sluit ik me echt bij Ts aan, want zo hoor je niet paard te leren rijden.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:30

Hoe bedoel je; "als dat in het echt zo was"?

Ik probeer als ik de kinderen help opzadelen juist dingen te leren over paardengedrag. Ook de instructrice verteld waarom een paard soms bepaald gedrag vertoont. Maar zodra je met een paard bezig gaat ben jij toch de leider, dus de baas?! Tuurlijk werk je samen maar als je het uitlegt aan kinderen kun je toch niet vertellen: " Je werkt samen met je paard, maar jij bent wel de leider." Dat is toch dubbel? En die kinderen komen op een manege om te leren rijden (en leren daarbij ook borstelen, opzadelen en verzorging voor een deel).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:51

nienke schreef:
Bij een paard is de mens nog altijd de baas, die verteld het paard hoe en wat.

Zo werkt het denk ik nou juist niet, en dat is vaak het probleem. Zelfs niet ongevaarlijk.
Mensen willen op de een of andere manier zo graag de baas spelen. Paarden zijn alleen geen dieren die als je 'baas speelt' iets voor je gaan doen. Daar komen ze eerder tegen in verzet.
Als je het in hun ogen toch waard bent om mee samen te zijn dan wordt het wat anders. Dan zijn ze bereid om met mensenkinderen samen te werken. Zoniet dan gaan ze je minachten, en daar kan ik ze ook geen ongelijk in geven.

Veel kinderen lukt het prima om vrienden te zijn met verschillende pony's, waarom niet?

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:56

[quote="Paardentango]
Veel kinderen lukt het prima om vrienden te zijn met verschillende pony's, waarom niet?[/quote]

Hoe zie jij dan dat er een vriendschap is en of het paard het ook als vriendschap ziet en niet als acceptatie? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Zeg ook niet dat het niet kan, maar kan me niet voorstellen dat een paard dat door 15 ruiters per week word gereden met iedereen "vrienden" kan/wil worden.

En over het leiderschap, er is er toch altijd 1 de leider, dat is in een kudde toch ook zo, hoe kan dat gevaarlijk zijn?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:10

Over het algemeen zijn de meeste paarden en pony's niet onaardig tegen mensen toch? Andersom ook niet, heel veel kinderen houden van paarden en pony's. Of dat nu wederzijdse acceptatie is of niet, het is vriendelijk.
Andersom weet ik het niet altijd zo zeker...

In een kudde is niet één leider, dat is al lang achterhaald.
Daarbij een kudde, ofwel een familiegroep, moet je ook zeker niet vergelijken met kind-pony relatie. Wat wel vergelijkbaar is de vrijgezellengroepen, waar iedereen een soort van elkaar accepteert en met elkaar samen leeft.

Het is, of wordt gevaarlijk als mensen de baas gaan spelen en dat helemaal niet zijn, dan moeten ze wel geweld gaan gebruiken. Ja, en dat kunnen paarden ook. Doen ze niet graag, maar het gebeurt wel.

Dat bedoelde ik met dan kan bokt wel stoppen. :P Als alles zo zou werken. *D

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:18

Ik snap nu wat je bedoelt en ik denk ook dat ik t misschien wat verkeerd verwoord heb. Wat ik bedoel is niet de baas spelen in de vorm van "Ik rij nu paard en hij moet alles doen wat ik zeg en daarbij gebruik ik de zweep en sla het paard." Nee, ik bedoel dat als je gaat rijden dat je dan samen met je paard rijd maar wel dat jij de leider bent. Jij rijd je manegepaard en als de instructrice vraagt om te gaan draven dan geef je been en draaft je paard aan. Ik ben ook geen voorstander van zweep en sporen als dat niet nodig is maar in sommige gevallen zijn die wel nodig om het als extra hulp te gebruiken bij het rijden.

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:17

Nienkie schreef:
Ehm charlotteCC, volgens mij is de relatie kind/kind iets anders dan relatie kind/paard. Bij een paard is de mens nog altijd de baas, die verteld het paard hoe en wat. Bij de relatie kind/kind zijn ze gelijk aan elkaar. Ook denk ik niet dat kinderen dat gedrag gaan overnemen en bij andere kinderen tot uiting laten komen. Ze weten zelf ook wel dat er een verschil is tussen paarden en kinderen.

Ik heb volgens mij mijn woorden verkeerd geformuleerd, want wat ik bedoelde is dat er van die bazige kindjes zijn en dit alleen maar kunnen oplossen door schreeuwen en boos worden. Als die kinderen dan vanaf jongs af aan leren dat je respect krijgt door niet dwingend te zijn en juist rustig te blijven, tijdens het paardrijden, dan heb je kans dat dit na verloop van tijd overgaatof dat er enige verandering optreedt in hun gedrag. Als die kinderen tijdens het paardrijden alleen maar leren dat als ze in hun ogen "het leiderschap" kunnen krijgen door schreeuwen en boos worden, wordt dit alleen maar versterkt en blijven die kinderen zich zo gedragen.

Ik snap ook dat veel kinderen de relatie pony-kind en kind-kind goed uit elkaar kunnen houden, maar ik denk ook dat ponylessen - althans dit geldt voor mij, want ik heb ontzettend veel tijdens paardrijlessen over mezelf geleerd - ook kunnen dienen als sociale lessen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:44

hoe kan een kind dat inzicht en kunde nog niet heeft de baas of leider zijn? En is het dan ook wel goed opvoedend grondwerk te doen? Moet een kind niet gewoon lekker kind zijn?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:03

Nienkie schreef:
Zeg ook niet dat het niet kan, maar kan me niet voorstellen dat een paard dat door 15 ruiters per week word gereden met iedereen "vrienden" kan/wil worden.

Misschien is er niet altijd spraken van vrienden, maar er kan zeker wel samenwerking zijn. Er zou wellicht wel meer gewerkt kunnen worden aan die onderlinge samenwerking, meer ingaan op het waarom is dan denk ik al een stap in de goede richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:26

lailapri schreef:
hoe kan een kind dat inzicht en kunde nog niet heeft de baas of leider zijn? En is het dan ook wel goed opvoedend grondwerk te doen? Moet een kind niet gewoon lekker kind zijn?

Dat is wat ik me ook altijd afvraag......

Een kind is niet eens in staat om leiding te geven, het is dan wat absurd om een kind te vragen dat bij een pony opeens wel te doen.

Met mijn honden als voorbeeld: ze zijn heel vriendelijk naar kinderen toe, en als de kids het beleefd vragen willen ze wel meelopen ook, en wat dingen doen, maar zodra een kind denkt dat die de baas over ze is, lachen ze dat kind vierkant uit, en gaan ze de boel verstieren. Dat is ook geen raar gedrag, en heeft geen bal met dominantie te maken, heeft puur te maken met dat ze vinden dat een pup geen roedelleider kan zijn, nou daar hebben ze gelijk in ook nog. En ik roep ze als het te gek wordt wel tot de orde, maar leg wel uit, dat dat gedrag uitgelokt is "omdat je te bazig deed".
Maar samenwerken willen ze best.

Ik denk dat je het over die boeg moet gaan gooien als je kinderen met pony's leert werken, daarom is een stukje omgang in de lessen meenemen imo ook zo belangrijk. Kinderen leren het op een vriendelijke manier te 'vragen', kinderen leren de pony's te belonen...... te werken met ze. Rijden lijkt me dan iets minder aan de orde, maar ik denk dat de lessen uitermate leerzaam worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 08:35

Ik heb momenteel meisje van 5, kind is erg wijs en weet perfect wat ze moet doen. Ze doet al een tijdje mee met de ponyspeelclub en doet alles op de pony's helemaal top.

Wil haar binnenkort op het welshje een keertje los laten rijden, maar goed dan is zij niet diegene die die pony bestuurd, als ik mijn bekken open gaat hij draven, als ik uitadem gaat hij stappen, en zij mag eerst alleen zitten en vasthouden. Hulpen geven is nog helemaal niet belangrijk, meebewegen en evenwicht krijgen wel.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:38

marleeniej schreef:
Heb je wel eens beginnerslessen gegeven? Met van die doorgewinterde manege pony's die alle trucjes uit het boek kennen? Zo'n tikje dat een klein kind geeft doet die pony echt geen pijn hoor....

het is een kind je leert het een tik te geven .. dit zullen ze dus ook blijven doen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:00

Nienkie schreef:
Hoe kan een manegeruiter bezig zijn met grondwerk, hoe zie je dat voor je? De meeste kinderen komen op een manege om te leren rijden en niet om een paard op te voeden. Ze poetsen en rijden een uurtje en daarna gaan ze weer naar huis. Hoe kunnen ze dan een band met een manege pony opbouwen. En voor de paarden...... kan me niet voorstellen dat die dieren met ieder kind een band op kunnen bouwen.

Als ik de kinderen help vertel ik ook altijd over de desbetreffende pony, de een valt in slaap door het poetsen zo heerlijk vind die het en de ander heeft de oren plat in de nek en vind er niets aan. Op die manier leren ze al veel over paardengedrag.

Maar wat is dan volgens jou ideaal, hoe zou het er in een manege aan toe moeten gaan, hoe leren ze over de opvoeding, grondwerk en relatie mens/paard?

De kinderen moeten de pony's niet opvoeden, dat is de taak van de manege. Een paard opvoeden is meer dan een band creëren tussen een paard en zijn ruiter, een goed opgevoed paard zal voor elke ruiter willen werken. De combinatie van kinderen die begrijpen hoe de leef- en denkwereld van paarden in elkaar en goed opgevoede pony's zijn de beste garantie om veel problemen te voorkomen.

Wat kinderen zouden moeten leren, voor ze op een paard stappen, is dat paarden, als kudde- en prooidieren helemaal anders denken dan wij mensen, die roofdieren zijn. Kuddedieren wil vooral zeggen : rangorde met leider en ondergeschikte, prooidieren wil zeggen : overal loert gevaar en gevaar is vluchten.
Dit zijn dingen die erg belangrijk voor de wijze waarop ze met een paard moeten omgaan.
Deze theorie moet gecombineerd worden met de basis van grondwerk : hoe stap ik met een pony, hoe laat ik hem manouvreren, wat is persoonlijke ruimte, hoe ga ik door een deur met een pony, enz. Niet alleen hoe doe je dat maar ook waarom doe je dat zo en niet anders. Later kan grondwerk ook een mooie afwisseling vormen in een gewone rijles.
Zo kan een kind eerste ervaringen opdoen met een paard op een wijze waar hij meer controle heeft daar hij op zijn voeten staat en kan hij wat zelfvertrouwen opbouwen.
Dit kan hen een goede basis geven om te beginnen aan het begrijpen van de relatie mens - paard.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:51

lailapri schreef:

Dat inzicht en die kunde hoeft een kind helemaal niet te hebben, het ene kind is een geboren leider, de ander een volger de volgende is een clown etc. Een kind past zich helemaal vanzelf aan, aan een dier, de een kan dat beter dan een ander. Natuurlijk kun je ze gewenst gedrag aanleren, maar spelenderwijs en beetje bij beetje zullen ze leren met vertrouwen met een pony om te gaan. En sommigen leren het nooit, en anderen hebben van jongs af aan al gehoord dat pony's gevaarlijk zijn................

En ja. een kind gaat gewoon naar een manege omdat ze pony's zo leuk vinden, ze zijn zacht, en ruiken zo lekker en je kunt erop rijden, daarbij heb je leuk contact met de andere kinderen, na de les praat je gezellig na over wat jou pony allemaal deed die les. En veel verder gaat het nog niet. Als ze ouder worden zijn er maar weinig die in meer geinteresseerd zijn dan bovenstaand, en degene die meer willen komen vanzelf bovendrijven!

Binky_Zephyr schreef:
marleeniej schreef:
Heb je wel eens beginnerslessen gegeven? Met van die doorgewinterde manege pony's die alle trucjes uit het boek kennen? Zo'n tikje dat een klein kind geeft doet die pony echt geen pijn hoor....

het is een kind je leert het een tik te geven .. dit zullen ze dus ook blijven doen

Welnee, je leert ze dat die ene specefieke pony, die niet zo makkelijk vanzelf loopt, met een tikje wel naar voren gaat. Als het kind de les erna op een pony zit die wel voorwaarts is, dan zullen de meeste kinderen echt niet zomaar gaan slaan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:21

Geloof je echt dat paarden mensen zien als roofdier? :P denk dat ook dat nogal achterhaald is. Gaat misschien op bij echte wilde paarden, maar niet bij de paarden hier in NL. Als ik de paarden hier 's morgens voer is het ook nogal andersom namelijk. Ik word bejaagd vanwege mijn ontbijt door de loslopende Falabella van 72 cm. (Ik doe het altijd véél te langzaam)
Het is zeer aangepast gedrag, en geen ènkele last van dat prooider effect.

Denk dat paarden dat ook zeker niet zo zien. Dat is vermenselijking van paardengedrag. Door de ogen van het paard zijn kinderen denk ik zeer onaangepaste 'veulens' die gecorrigeerd mogen, en moeten worden. Het gevolg is dat wel kinderen mans moeten gaan doen om de pony te overtuigen dat die iets voor hun uitvoert.
Paarden kunnen heel leuk met mensen omgaan, ook met kinderen. ik kom altijd uit op vriendschap met je pony of paard. Hoe diep die vriendschap gaat bepalen pony en mens samen.
Net als in de natuur waar paarden onderling ook vrienden maken en heel trouw aan die vaak levenslange relaties zijn. Al dat geneuzel over baas-ondergeschikte, daar kom je niet zo ver mee.
Zie de post van Yamcha over honden die geen leiding accepteren van iemand die ze dat niet waard vinden. (De honden dan)

Onderschat kinderen niet, ik denk dat heel veel kinderen het vréselijk leuk vinden om meer te weten over hoe hun pony's denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:30

Ben het met je eens, Paardentango.

Bij mij willen ze ook álles weten over de honden, wat hun gedrag betekent, hun taal, alles...... ze vinden het zeer interessant, en herders zijn leuk lesmateriaal, wat dat betreft, ze zijn ontzettend expressief, en je kunt heel duidelijk de lichaamstaal zien bij ze.

Bij pony's kan dat imo net zo werken. Het leuke van een mensenkind is dat die de taal van een andere soort kan leren begrijpen. Van dat vermogen moet je gebruik maken, en juist bij kinderen, als die interesse gewekt is, is dat vermogen veel groter dan je denkt.....

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:41

Ik deel die mening niet............. het zijn er slechts enkele, en die willen graag weten waarom de oren naar achteren gaan bijvoorbeeld, en verder zijn ze vooral nog heel erg bezig met zichzelf en hun eigen reactie op de pony.

En hier thuis zijn de kinderen opgegroeid met paarden en pony's en zij stellen geen vragen over gedrag maar WETEN hoe een paard reageert, gewoon door er al zolang mee om te gaan.

Ook ik heb 2 Duitse herders, ik fok herders, en deze honden weten dat zij laag in rangorde staan, zij luisteren supergoed naar de kinderen, de kinderen stellen zich dan ook op als leiders naar de honden, dat gedrag hebben zij gekopieerd van mij.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:46

Je hebt wel lef.

Ik durf kinderen niet zo goed alleen te laten met de herder hier. Het is en blijft een hond, Duitser ook nog (geintje) hij is geprogrammeerd als hond. Deels aangepast, maar in hem schuilt nog altijd een dier.
Hoe lief en leuk hij ook is, ik ben liever iets verstandiger en let op onnodige risico's, met grote gevolgen.

Het is overigens vaak dat 'weten' wat nogal eens tot vergissingen kan leden. De oude paardenman 'weet' dat hij zijn koudbloeden moet slaan en grof met ze omgaan. Hij 'weet' niet beter en zijn paarden ook niet.
Maar goed, da's een heel ander onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:52

Kinderen hoeven zich hier niet als leider op te stellen naar de honden, de honden lachen ze vierkant uit, vrees ik. Bij honden geloof ik al helemáál niet zo in rangordes..... ik laat de kids er ook niet alleen mee. Zij zien ze als pups, en dat is terecht, want dat zijn ze ook.

De meeste kinderen zijn zeker vooral bezig met zichzelf. Je kunt wel hun interesse wekken voor de taal van een dier.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:57

daar zijn wij gelukkig anders in.
als ik zie dat mn dochter "grof" doet tegen onze mini dan krijgt ze toch echt wel meteen uitgelegd hoe het WEL moet en dat duwen,trekken en petsen absoluut niet mag!
Nee ik vind het ook zeer tegenstrijdig om een kind in een les de pony te moeten "slaan".
Ik kan me nog herinneren van mezelf dat ik dat als kind AFGRIJSELIJK vond en vaak kreeg ik dan op mn sodemieter omdat ik weigerde om de pony met zweep te slaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:59

kinderen zijn idd behoorlijk egocentrisch (schrijf ik zo goed?).
Toch vind ik dat ze moeten weten hoe en wat dus vertel regelmatig tijdens de stapp 5 min of tijdens poetsen over gedrag en verzin dan mooi verhaal erbij, over de paardjes bij mij. Vaak zijn ze dan wel redelijk geboeit, de hele jonge kinderen (lees onder de 5) moet je daar niet mee vermoeien. bij hun is gewoon een paard is een vluchtdier dus moet je oppassen. Een paard kan schoppen dus moet je met een grote grote boog erom lopen (dus niet een kleine grote boog ;) ).
Als ze ouder worden dan worden ze vanzelf geïnteresseerd in waarom een paard naar achter schopt, en waarom je niet boos kunt worden op een veulen die in een reflex schopt maar wel als ze moedwillig naar je bokken. Ze geven het vanzelf wel aan, en ik heb ook die dat helemaal niet intereseren, die willen gewoon een uurtje paard zitten en vertellen over thuis ed. Ook goed toch?

edit, iemand hier in de buurt geeft kind/hond trainingen. Zou echt wel eens een dagje meewillen om te zien hoe zij dat doet :D

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:11

Dit is een interessante discussie en eigenlijk niet geschikt om in schrift te voeren imo

In de grote lijnen zit ik natuurlijk op 1 lijn met jullie, ik ben niet gek en niet de jongste, en weet donders goed, dat honden 'dieren' zijn en nooit voor de volle 100% te vertrouwen. lMijn kinderen zijn geen pups meer en opgegroeid met heel veel dieren om zich heen, zij weten hoe er mee om te gaan, in onze ogen natuurlijk naar onze normen en waarden, vanuit ons perspectief gezien.

De manier waarop jullie met je dieren omgaan is jullie 'waarheid' en hoeft niet die van ons te zijn, maar daarom wel respect van mijn kant over de manier waarop jullie het aanpakken. Ik doe het anders.............

Voor mij is een hond en hond en een paard een paard, ik kijk naar de primaire behoeften van zo'n dier. Een paard wil soortgenoten een hond ook, beide hebben ruimte nodig en voedsel en water. Een hond is in mijn ogen zo gedomesticeerd dat hij ook een aai kan waarderen en paard is dat minder maar sommigen vinden een vriendelijk woord en een aai ook wel fijn, maar als je hem dagen lang in een grote wei met vrienden laat staan is het ook goed. Als hij maar kan eten.

Dan komen wij, wij hangen er van alles aan en we willen rijden en allerlei kunstjes en trucjes aanleren, is dat wat het paard zo fijn vind? Welnee, maar hij is er aan gewend, in de winter scheren we zijn warme vachtje eraf en leggen er een stapel dikke dekens overheen, hij krijgt iedere 2 maanden nieuwe spekgladde ijzertjes onzer zijn hoefjes, jammer dat hij nu met al die leuek sneeuw niet meer naar buiten kon, en dus soms wel een week in zijn veel te krappe stalletje opgesloten heeft gestaan.

Veel van deze voorbeelden worden hier thuis ook gedaan, we hebben 2 dressuurpony's voor dochterlief, waarom doen we het dan??? We zien dat de beestjes niet 'lijden', het kind is er enorm sterk van geworden, er is iets wat zij goed kan (zij is autistich en zwaar dyslectisch) en het gedressuur wordt afgewisseld met minstens 6 uur vrije tijd in bak of wei voor de pony's per dag.

Yamcha het zijn niet je eigen kinderen, dat is echt anders nl. Kinderen leren als baby al hoe je met een hond moet omgaan; NIET dus, AFBLIJVEN ALTIJD. Ik had drie kleine kinderen en 2 herders in huis, ik heb ze NOOIT alleen gelaten, maar de kinderen keken er niet eens naar.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:20

Als ik de strekking van je post goed begrijp vraag je jezelf af of kinderen en pony's wel samen kunnen werken?
Daar hoef je toch niet over te twisten denk ik, dat is zonder twijfel mogelijk. Paarden kunnen zich prima aanpassen. Kinderen ook, en die vinden het leuk.

Alleen het aantal ongelukken met zowel honden als paarden (pony's) toont toch wel aan dat er wel eens wat 'mis' gaat in die omgang.
Paarden geven bv de meest ernstige bijtwonden, terwijl ze helemaal geen roofdieren zijn.
Van oortjes eraf tot hele stukken van een gezicht weg, kusje, kusje..... aaah. zo lief. HAP !

Andere vraag, waarom denk je dat de ogen van speelpoppen zo extra versterkt worden. Hetzelfde doen kleine kinderen ook bij dieren. Niet erg, maar wij volwassenen moeten daar wel in sturen en op letten.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 20-01-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:20

Ik wil de discussie wel met je IRL voeren ook hoor.

Het zal idd anders zijn als het mijn eigen kinderen niet zijn, 't is natuurlijk ook zo dat hier de honden de permanente bewoners zijn en de kinderen niet.... de honden hoeven van mij niet naar bezoekers te luisteren, 't zijn geen automaten. Ze hoeven dus al zeker niet naar puppen die op bezoek zijn te luisteren.....