Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nienke schreef:Bij een paard is de mens nog altijd de baas, die verteld het paard hoe en wat.
Als alles zo zou werken.
Nienkie schreef:Ehm charlotteCC, volgens mij is de relatie kind/kind iets anders dan relatie kind/paard. Bij een paard is de mens nog altijd de baas, die verteld het paard hoe en wat. Bij de relatie kind/kind zijn ze gelijk aan elkaar. Ook denk ik niet dat kinderen dat gedrag gaan overnemen en bij andere kinderen tot uiting laten komen. Ze weten zelf ook wel dat er een verschil is tussen paarden en kinderen.
Nienkie schreef:Zeg ook niet dat het niet kan, maar kan me niet voorstellen dat een paard dat door 15 ruiters per week word gereden met iedereen "vrienden" kan/wil worden.
lailapri schreef:hoe kan een kind dat inzicht en kunde nog niet heeft de baas of leider zijn? En is het dan ook wel goed opvoedend grondwerk te doen? Moet een kind niet gewoon lekker kind zijn?
Nienkie schreef:Hoe kan een manegeruiter bezig zijn met grondwerk, hoe zie je dat voor je? De meeste kinderen komen op een manege om te leren rijden en niet om een paard op te voeden. Ze poetsen en rijden een uurtje en daarna gaan ze weer naar huis. Hoe kunnen ze dan een band met een manege pony opbouwen. En voor de paarden...... kan me niet voorstellen dat die dieren met ieder kind een band op kunnen bouwen.
Als ik de kinderen help vertel ik ook altijd over de desbetreffende pony, de een valt in slaap door het poetsen zo heerlijk vind die het en de ander heeft de oren plat in de nek en vind er niets aan. Op die manier leren ze al veel over paardengedrag.
Maar wat is dan volgens jou ideaal, hoe zou het er in een manege aan toe moeten gaan, hoe leren ze over de opvoeding, grondwerk en relatie mens/paard?
lailapri schreef:hoe kan een kind dat inzicht en kunde nog niet heeft de baas of leider zijn? En is het dan ook wel goed opvoedend grondwerk te doen? Moet een kind niet gewoon lekker kind zijn?
Binky_Zephyr schreef:marleeniej schreef:Heb je wel eens beginnerslessen gegeven? Met van die doorgewinterde manege pony's die alle trucjes uit het boek kennen? Zo'n tikje dat een klein kind geeft doet die pony echt geen pijn hoor....
het is een kind je leert het een tik te geven .. dit zullen ze dus ook blijven doen
denk dat ook dat nogal achterhaald is. Gaat misschien op bij echte wilde paarden, maar niet bij de paarden hier in NL. Als ik de paarden hier 's morgens voer is het ook nogal andersom namelijk. Ik word bejaagd vanwege mijn ontbijt door de loslopende Falabella van 72 cm. (Ik doe het altijd véél te langzaam)
).