Inrijden 3 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:46

ikvind 3 eigelijk nog net te jong hoor..
maar dat moet ieder voor zich bepalen.
het zal ook wel moeilijk zijn om zo lang te wachten maar ik vind dat je er dan meer aan heb uiteindelijk

Miss_DJS

Re: Inrijden 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:16

Mijn merrie is ook eerst zadelmak gemaakt en daarna weer een paar maandjes de wei op gegaan.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:18

Ben het helemaal eens met Lovely.
Heb die van mij ook geen paar maanden rust gegeven, maar reed maximaal 3 keer in de week en dan hooguit een half uurtje. Dit werkt (naar mijn idee) veel beter.

Foreverisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:55

Ik lees dat veel mensen [op andere forums] hun paard/haflinger pas op hun 5de inrijden,
Mijn haflinger merrie is 2,5 en ben nu al bezig met inrijden, ik denk iets van 3x in week 20 min,
ze is erg rustig, en ze laat merken dat ze het niet erg vind. :o
ik heb dus gelezen dat sommige mensen hun haflinger/pony/paard pas laat inrijden, is het hééél erg dat ik vroeger ben begonnen met inrijden?, krijgt ze later klachten? [dat heb ik bij iemand gelezen] ;(

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:59

ik vind 2,5 echt te vroeg. Als ik jou was zou ik haar nog even wegzetten. Al haar groei schijven zijn nog open, en door haar nu al te rijden verhoog je de kans op slijtage enorm. Dus nu leuk dat je kan rijden, maar zo is ze wel eerder "stuk".

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:21

[quote="Vie] Ik vind dat je daar ook een heel goed punt hebt... Die van mij word volgende maand drie en sinds twee weken onder de man... Stuur, rem en een beetje gas zitten er op en vanaf dat moment gingen we lekker naar buiten. Half uurt - drie kwartier. Lekker stappen, drafje meenemen en we zien wel waar we stranden. We bouwen het lekker op zo. Heb geen haast en hoef niet gelijk een proef te gaan rijden... Relaxed beginnen, kijken naar m'n paard, wat geeft ie aan...[/quote]

Ik wil het ook op die manier aanpakken.... 't schijnt dat longeren of het rijden in de bak sowieso nog niet goed is voor jonge paarden.... En dat je veel beter lekkere rechte stukken kunt rijden buiten. Dat schijnt veel beter te zijn voor het beenwerk.

Mijn paardje wordt a.s. dinsdag 3. Ik heb er 2 weken terug voor het eerst een rondje in de bak gedaan. Met een vriendin ernaast met touw en een ander paard (waar ze enorm aan hangt) ervoor.... Dat ging super. Ze heeft dit ook echt nodig, grondwerk e.d. begint haar soms te vervelen en ik merk aan haar dat ze echt ook weer aan iets nieuws toe is. Ach, ik heb er nu 2 x opgezeten waarvan 1 x een rondje door de bak. Soms leg ik er een zadeltje op, dan weer een hoofdstelletje in. Maar alles gaat op basis van vertrouwen en wedezijds respect. Zodra ik merk dat ze ergens nog niet aan toe is, neem ik gas terug.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:55

ik zou m rustig inrijden en dan aan het begin misschien maar 2x per week rijden en dan steeds opbouwen maar overdag wel gewoon in de wei!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:45

denise04: En zo hoort het ook in mijn ogen... Tapi gaat nu een keer - twee keer in de week mee... Nu heeft ze een weekje stilgestaan, zat niet lekker in haar vel. Dan krijgt ze even rust, doen we alleen grondwerk. Dingen die we al laaang en breed kennen. :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:39

Thnx Vie ;) ik merk ook dat bij mijn dame dit de juiste manier is, zo gaat het super en accepteert ze alles.... Maar als ik haar DWING tot iets..... -:(- nou dan berg je maar!!!

Ik zag je topic trouwens van je haf, jij pakt het op dezelfde manier aan als ik het wil gaan doen, leuk!!! Lekker op het gemakkie, buitenritjes..... Super!!!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:43

Zoals Vie het doet wil ik het ook gaan doen.

Ben sinds een maandje of 2 aan het longeren, zo'n 1 x in de 2 weken zo'n 5 minuten, en nu heeft er 1 x iemand op gedraaft aan de longe, en afgelopen keer ook voor het eerst los in de bak wat gestuurd in stap. Vandaag zelf voor de 2de keer erop, en ben naar buiten gegaan, touw aan ponybeest gehangen en aan vriendlief gegeven voor geval-dat, en lekker 10 minuutjes rechtuit gestapt.

Mijn pony is nu net 3 geworden en bedoeling is om hem 1 x in de 2 weken eens mee naar buiten te nemen en 1 x in de 2 weken aan de longe te zetten voor wat conditie en spieren

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 05:10

Als je 1x in de 2 weken gaat longeren, kweek je echt geen conditie en spieren. Dan kun je je pony nog beter laten staan, want met zulk onregelmatig werk krijg je juist verhoogde kans op blessures...

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:56

Vorig jaar heb ik de 3 jarige in mei zadelmak gemaakt, en is einde vd zomer weer in het land gegaan, gewoon omdat hij alles heel snel oppakte, en ik niet meer wist wat ik al die tijd nog moest trainen voordat hij op concours mee kon, maar hij zag er nog wel jeugdig uit, dus hij mocht nog wel wat groeien!

Dit jaar laat ik mijn 3 jarige merrie gewoon wat later beleren, want zij is al wel heel groot en redelijk uitgegroeid. Dan kan ik haar de winter door mooi doorrijden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:07

3 jaar vind ik wel jong. op de stallen waar ik gewerkt heb werd er altijd met 4 jaar pas begonnen.

kellytjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:31

ik heb mijn pony met de 2,5 ingereden en toen een half jaar op de wei gezet.
nu is ze bijna 3 ( 13-5) en ik ben alweer 3 weken aan het rijden op haar.
dit doet ze heel goed en ik rijd rond de 4 keer per week. iedereen vind dat mischien wel vroeg maar hengsten op de hengsten keuring worden ook al met de 2,5 ingereden en dan blijven ze die rijden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:38

Ja want als iemand anders het doet, is het ineens OK om het dan ook maar te doen... 8)7

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:42

we heb een net drie jarige hengst gekocht!

ingereden enal(moest voor hengstenkeuring)
Die rijd ik gewoon 1x in de week ofzo ;)

En voor de rest mag ie s'avonds enzo op stal en als het uitkomt in de wei ;)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:43

Ik blijf erbij, 3 vind ik een behoorlijke minimum, maar ALLEEN als je paard er aan toe is.... En vaak is dat nog niet....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:14

De mijne gaat straks als hij gezond blijft ook onder het zadel. En die rij ik dan rustig verder, 1 tot 2 keer in de week.
ER is niets mis met inrijden als ze 3 zijn, maar je moet ze niet te veel laten doen. Sommige paarden zijn er dan ook nog niet klaar voor, je moet dus wel naar het dier kijken.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:52

Foreverisa schreef:
Ik lees dat veel mensen [op andere forums] hun paard/haflinger pas op hun 5de inrijden,
Mijn haflinger merrie is 2,5 en ben nu al bezig met inrijden, ik denk iets van 3x in week 20 min,
ze is erg rustig, en ze laat merken dat ze het niet erg vind. :o
ik heb dus gelezen dat sommige mensen hun haflinger/pony/paard pas laat inrijden, is het hééél erg dat ik vroeger ben begonnen met inrijden?, krijgt ze later klachten? [dat heb ik bij iemand gelezen] ;(

Sorry, maar ik vind persoonlijk dat je dan veeeel te vroeg begonnen bent. Zie onderstreept. Je paard zal nog niet volledig uitgegroeid zijn, en je merkt zoiets niet aan haar gedrag. Je paard kan rustig zijn, maar wil dat zeggen dat je kan beginnen met inrijden. Denk je echt dat een paard kan laten merken wat goed voor hem/haar is? Jíj moet dat kunnen aanvoelen, en jíj moet verstandig over dit soort dingen nadenken, niet zomaar iets doen! Wij kunnen niet zeggen of je paard later klachten krijgt of niet, we kunnen immers niet in de toekomst kijken, wel denk ik dat er veel grotere kans is dat je paard klachten krijgt, maar ik weet hier de cijfers niet van. ;)

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:59

volgens mij is het bij ieder paard anders de ene kan ertegen de andere niet.
ik maak ze met de drie jaar zadelmak rij ze twee maanden zijn ze erg braaf gaan ze de wei nog op tot september/oktober anders rij ik ze gewoon door 3 x in de week.

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

doorijden
en als ik jou was zal ik hem of haar pas inrijden als ze 3.5 jaar is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:53

Mijn 2.5 jarige heeft net een paar dagen terug een bitje in gehad en gisteren voor het eerst vrijgesprongen. Zadel kent hij uiteraard nog niet, maar dat is tegen de tijd dat hij 3 wordt snel genoeg geleerd. Je kunt een paard in 5 dagen zadelmak maken, maar als ik de tijd heb, dan doe ik het ook wat rustiger aan. 3 jaar is een mooie leeftijd om ze de grondbeginselen te leren, echt rijden doe je toch pas later.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:08

Sophie78 schreef:
Ik moet het andersom gaan doen. Ik heb geen binnenbak, dus ik kan 's winters niks.. :-(

Wij hebben ook geen binnenbak, maar dat betekent niet dat je niets kan doen! Kou is nog niet eens zo erg. Regen moet je tegen kunnen. Alleen vorst en sneeuw is vaak een probleempje. Maar zovaak sneeuwt en vriest het in de winter niet. (Oké afgelopen winter was een uitzondering :+ ).

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:22

Ik heb zelfs maar een halve buitenbak... Ik ben dan mssn weer heel extreem, maar heb mijn paard eigenlijk buiten ingereden en tot hiertoe heeft ze de bak mssn twee keer van dichtbij gezien om te rijden. :))

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:30

Heb je de tijd? ben je haastig? want als ik jou was zou ik hem tot 3.5 op de wei laten zetten.
ik heb zelf niks tegen op 3jarige leeftijd beleren, hebben we met mijne ook gedaan, alleen als je hem dan weer op de wei zet moet je weer alles overnieuw oppakken. dus goed dat je deze keuze maakt voordat ie beleerd word!