Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:25

Ik ben ook voor de wieltjes, omdat het in mijn ogen net wat vriendelijker is. Idd, je prikt niet in de huid maar rolt er over. Met de 'gewone' spoor, zie je soms mensen die gewoon het bloed op de buik hebben zitten.. Natuurlijk wordt de spoor dan ook te veel gebruikt, maar het ene paard heeft daar ook eerder last van dan de andere.

O ja, Bonita, goed uit gelegt met die vakjes :D .

lailapri

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:47

waarom zou je zoveel been/spoor willen gebruikten dat het tot bloed aantoe is?

Ik gebruik ze niet en omdat ik mezelf niet kundig genoeg vind en een voorbeeldfunctie heb ga ik ze ook niet gebruiken, dan is het einde zoek.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:28

Ik zeg niet dat ik dat had hé?!? Ik zei: Ik zie dat wel eens op wedstrijd, en keur dit dan ook zeker niet goed! Ik heb ook een 'voorbeeldfunctie'; geef veel les, maar doe het dan wel zo, dat ik alleen sporen goedkeur bij de verder gevorderde ruiters, die ze ook echt nodig hebben, bv wanneer ze M gaan rijden.

En, wanneer ik er zelf niet mee zou trainen, schrikken de paarden op wedstrijd er van. Daarmee heeft Bonita net heel goed uitgelegt wat je er mee kan bereiken. Daarvoor gebruik ik ze dus ook.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:29

Ik rijd nooit met sporen. Mijn paard is al zeer actief aan het been.
je kunt een paard zo trainen dat het actief word aan het been,
dus waar heb je dan sporen voor nodig??

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:32

lees de posts van bonita maar even op de vorige pagina. dat maakt wel wat duidelijk over het nut van een spoor bij het rijden van oefeningen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:36

rocksyboy: het is geen excuus voor iemand dat zijn paard er misschien eerder last van heeft, dat het bloed ervoor staat. Als ruiter/amazone heb je eigenlijk de 'plicht' dat in de gaten te houden en op een goede manier met je spoorgebruik omgaan.

Ik heb een tijd bij een springruiter op stal gewerkt en die reed altijd met wielsporen. Ik ben het zeker eens dat wielsporen wel eens vriendelijker kunnen zijn gezien je eroverheen 'rolt', MITS je ze goed gebruikt. Deze persoon gebruikte ze op zo'n manier dat het bloed er letterlijk voor stond en zelfs bij meerdere paarden!

Ik rijd zelf met gewone staafsporen. Ik heb eens met wielen geprobeerd, maar ik vind het niet fijn. Ik gebruik mijn spoor ook alleen als het nodig is, zit dus niet constant aan de buik. Ik heb ze sowieso op wedstrijd nodig, gezien ik Z2 was met mijn pony.

Bij mijn paard (rijd ik B mee) gebruik ik ook sporen, met de reden om hem attenter te maken en hem volledig op mijn been te laten reageren. Hij is nogal lui en ik heb een hele periode zónder sporen gereden, maar dan had hij vaak zoiets van toedeloe, je kunt drijven wat je wilt, maar ik doe er niks op :P Toen spoortje erbij gepakt en ging een stuk beter. Ik kan hem nu ook zonder spoor mooi voorwaarts rijden. Heb ze er af en toe nog wel eens aan.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:21

Ashley, nee dat zeg ik toch ook niet??
Ik vind het zelf ook een grote ergenis! Heb het zelf nog nooit meegemaakt met een eigen paard, maar zie het wel eens op wedstrijd. Nou ja goed, en ik ben niet echt een persoon die dan op een wildvreemde afstapt om dat te melden. Vind dit eerder taak voor de jury. Maar goed, dat is een heel ander vehaal.

Persoonlijk houd ik wel van de wieltjes, je moet er id mee om kunnen gaan. Daarbij rijd ik mijn paarden nooit voorwaarts met een spoor, puur zijwaarts. Maar dat is ieders eigen keus.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:47

Als ik met sporen rijdt is het op wedstrijd of in een training, Maar als ze heet zijn of wat dan ook doe ik ze af.
Als ik bij Marlies of bij de ponyclub of thuis les of op wedstrijd ga gebruik ik altijd sporen ook bij moeilijke oefeningen de zweep gebruik ik eigenlijk nooit meestal als je met zweep gaat rijden gaan ze daar aan wennen en kan je alleen maar met zweep rijden vooral in de M proeven gaat het moeilijker want dan mag je geen zweep meer gebruiken. Zelf ben ik niet zo van de wieltjes heb het nog niet geprobeerd en ga dat ook niet doen ook had bij de pony wel lange sporen maar nu krijg ik waarschijnlijk een jong paard en dan gebruik ik niks. of hele iniminie kleine spoortjes. Maar als ik sporen om heb ga ik er niet de heletijd mee liggen prikken. Hou ze dr wel vanaf en als ie iets meer naar voren moet probeer ik eerst kuitdruk daarna pas de spoor als ze iets doen wat niet mag dan prik ik er wel even best wel in met een spoor maar dat moet toch kunnen? ze zijn niet van suiker. en ze hebben er ook nog is een vacht om heen zitten.
je moet ze alleen niet tot bloeden toe werken dat je zo hard gaat lopen schoppen dat er gewoon bloed uit komt! dat is nou niet echt nodig. de paarden proberen voor je te werken dan moet je ze niet afstraffen met een flinke schop dat het gaat bloeden. mensen die dat doen moeten het gelijk afleren!

(heb niet alle pagina's gelezen vindt ik veel te veel ;) maar zag de titel dus dat zei dacht ik al genoeg :D) ik begin meestal met sporen vanaf het L of het M

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:20

Ik rijd wel met spoor, omdat ik minder kracht in me benen heb. En hij luisterd er beter naar dan zonder.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:22

Ik rijd nooit met spoortjes. Dat hebben mijn paarden ook niet nodig. Ze zijn al voorwaarts genoeg zonder...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:35

Whatever572 schreef:
Ik rijd wel met spoor, omdat ik minder kracht in me benen heb. En hij luisterd er beter naar dan zonder.

Ja logisch. Als je een spoor gebruikt als hulp voor voorwaarts is die bijna altijd scherper dan een kuithulp. Als het goed is heb je voor een kuithulp ook niet de kracht van je benen nodig. ;) Het enige wat je in principe doet is je been 'strakker' tegen de buik leggen. Als je dat al niet kan kun je nooit goed met sporen rijden, want dan ontbreekt ook de nauwkeurige coördinatie.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:16

Ik rijd alleen met sporen in de dressuur les, en dit is alleen omdat hij anders mijn beenhulp niet voelt bij het wijken en het anders niet lukt. Toch vind ik zonder sporen rijden fijner, want ik merk gewoon dat ik hem soms per ongeluk prik in de galop waardoor hij in een 'versnelling' gaat haha. Maar ik gebruik dus bijna nooit sporen, alleeen om goed te kunnen wijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:34

Ik rijd altijd met 3cm knopsporen.
Mijn beenligging is stil genoeg en ik kan mijn spoor selectief gebruiken, en als dat niet zo was waren
mij de sporen al lang verboden door mijn instructrice.
Mijn leasepaard is een manegepaard wat eerder Z1 heeft gelopen en waarvan ik nog heel veel kan leren,
maar helaas is ze ontzettend afgestompt en helpt zelfs een zweep niet meer om haar alert op je kuit te
maken. Dus doe ik liever een spoortje om waarmee ik een keer kan in komen en waarna ze dan gewoon
lekker aan mijn been staat, zowel zijwaarts als voorwaarts. Tja, volgens velen is een spoor niet bedoeld
om mee voorwaarts te rijden oid. maar voor ons werkt het prima. Ik gebruik hem de ene keer als correctie
en de andere keer om mijn hulp kleiner te kunnen geven, en dat lijkt nogal verwarrend maar op de een of
andere manier werkt het. :+

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:35

Nooit.... ik heb ze niet nodig, en mijn paarden ook niet

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:43

Mijn paarden ook niet, maar ik wel. Anders mag ik niet meer starten. Iedereen die zegt nooit met sporen te rijden/ wil rijden, zal nooit hoger dan de L2 komen in de dressuur.

Daarbij zie ik hier weer mensen zeggen, mijn paard is voorwaarts genoeg... Daar is het dus niet voor.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:46

tijdens wedstrijd en de les verder heel af en toe tijden training. en gebruik ze puur om mn hulp te verfijnen daarbij heb ik echt een heel klein knopje

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:49

ik rij met sporen op een van mijn verzorg paarden, omdat zij zonder gewoon niet vooruit tebranden is en ik mijn voeten niet in haar buik wil rammen om haar te laten lopen,
met sporen erbij kan ik mij been gewoon aanleggen en luistert ze prima op me stem hulp zonder niet,
verder zou ik eigenlijk niet met sporen rijden als dat niet hoeft,

ook zolang mogelijk zonder blijven rijdden op je eigen paard,

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:51

Het maakt niks uit hoe groot je knopje is. Als je hem goed gebruikt, wijs je er alleen maar de plaats mee aan voor de hulp. En dat kan net zo goed met een groot knopje dan met een kleine of met een wieltje.

En ja hoor, alweer iemand die het paard voorwaarts wil rijden met de spoor.. Jammer hoor, want dat is echt niet de bedoeling van een spoor..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:56

grootte van de spoor is denk ik wel van belang bij de zijgangen. als je een langere spoor hebt, hoef je je been minder te verplaatsen om het juiste plekje aan te wijzen. waarom hebben ze anders verschillende groottes gemaakt?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:02

Het gaat erom wat jij lekkerder vindt rijden. Het maakt mij niks uit. Ik rijd met alle soorten en maten, maar heb een lichte voorkeur voor het wieltje. Als jij zelf goed weet wat je met je been doet, moet het niks uit maken hoe groot de spoor is. Het is niet zo dat een kleine spoor per definitie beter is dan de grote. Een cm de huid in prikken is ook niet fijn. Vandaar dat ik zeg, je hoeft het paard alleen maar aan te raken met je spoor. Even wijzen zeg maar. En of je dat nou doet met 1 of met 3 cm spoor, is mij om het even.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:05

nee, het gaat mij ook niet om hoe diep de spoor in de huid gaat. het gaat erom waar je m raakt. denk dat dat idd persoonlijk is. verschilt per paard en per ruiter. ik rij zelf met 3 mm omdat ik er dan voor mijn gevoel makkelijker bij kan. komt ook wel doordat mijn been iets onder het paard hangt.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:07

ik rij niet met sporen omdat het soms best pijn kan doen bij een pony/paard en een manege pony is er met een tikje achter je kuit er weer helemaal bij ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:08

als je je paard zeer doet met je spoor, ben je als ruiter niet bewust van je beenligging. je moet m kort aantikken met de spoor en dan je hak weer laag doen. de spoor hoor je niet ín je paard te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:15

shantalufyou schreef:
en een manege pony is er met een tikje achter je kuit er weer helemaal bij ;)

Hehe dat gaat dan helaas voor mijn lease/manegepaard niet op :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:05

denk voor de meeste manegepaarden niet ;)