Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:28

Grappig he, de ene doet min of meer zijn best om niet al te veel anderen (de rest van de wereld) neer te halen en de ander zwermt er trouw achteraan.
Het effect is dat door de uitspraken zoals black magic en paardrijden, of het voorbeeld van het vermenselijken (wat volgens mij paardrijden 100% is.. dat vermenselijken) aangehaald wordt en overkomt als een sneer.

Rijden op biomechanische hulpen, flikker op man, we rijden en gaan om met dieren. Levende wezens die op zeer uiteenlopende manieren kunnen worden 'gebruikt'. Dat is voor mij vermelselijke van dieren, ze geschikt maken voor het menselijk gebruik.

Dit moet, dat hoort, zus zij DE hulpen en het is zoals het is.
Ja, klopt de Volvo motor is de Volvo motor en zal uit zichzelf weinig doen. Een paard leeft, en beweegt. Ook het gebruik ervan zal verschillen.

Als ik me superieur ga opstellen roep ik weerstand op, en dat kan ik begrijpen ook. Als ik me gelijkwaardig en belangstellend op stel gebeurt er iets anders, iets boeiends.
Dat laatste is, denk ik, wat handig is met paarden. Want die dieren kan ik maar heel beperkt iets uitleggen. Mensen wel, maar paarden niet. Mensen hebben geweten, paarden niet.

Met alle liefde Professor zou ik u nog serieus willen nemen maar ik kan het niet meer opbrengen, uw stijl en woordkeuze zijn niet prettig vind ik. Zo is het voor mij tijd verdoen als uw trouwe dienaar die als een vlieg op een ... * censuur* er omheen zwermt (ik zie zijn berichten niet meer, wat overigens héél prettig is). Alles bij elkaar maken het geheel tot een vertoning waar ik langzaamaan alleen maar om kan grinniken. := en weer denk...
Och, arme mensen. Sneu.
Ze, U en uw dienaar, zouden namelijk best boeiend kunnen zijn. Maar ik hou me liever bezig met mensen die een dialoog aan willen en durven gaan. Vnauit respect en op gelijkwaardige basis. Dat is leuk, en paarden en de vele mensen zijn ook leuk. Er is zoveel veelzijdigheid, ik ben trots dat ik nu leef en zo van anderen steeds weer wat nieuws leer.
Alleen met u en uw dienaar die zich opstelt als een ongeleid projectiel voelt het alsof ik, en anderen, spreken met de belastingdienst, alles is geregeld en er is geen compromis mogelijk.

Prima, beetje jammer, maar wees er gelukkig mee.
;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:45

Paardentango schreef:
Rijden op biomechanische hulpen, flikker op man, we rijden en gaan om met dieren. Levende wezens die op zeer uiteenlopende manieren kunnen worden 'gebruikt'. Dat is voor mij vermelselijke van dieren, ze geschikt maken voor het menselijk gebruik.

Ik ben het grotendeels met je eens hoor PT, maar ik denk dat er over dit onderwerp nog wel te discussieren valt.

Voor mij betekent het geven van biomechanische hulpen gewoon het geven van de hulpen op het juiste moment. Wat is dan het juiste moment? Het juiste moment is dat moment waar de beenzetting de uitvoering van de oefening vergemakkelijkt.
Bijv.:

- Als je wilt wijken of appuyeren is het beste moment net voordat het kruisende achterbeen de grond verlaat. Is het been namelijk al in de lucht, dan ben je net te laat. Staat het been op de grond, dan kan het paard het nog niet kruisen. Dat voel je dus als de buik naar dat been wordt gedrukt door het paard.

- Als je in de linkergalop aan wilt springen, moet het paard afzetten met het rechter-achterbeen. Dus is het het beste om je hulp te geven als het rechter-achterbeen op de grond staat. En vice versa.

- Als je de galop wilt verzamelen geef je je ophouding niet als het binnen-voorbeen als enige op de grond staat. Dat doe je als het buitenachterbeen of de buitendiagonaal op de grond staat. Handig is om het te doen als de schoft omhoog gaat.

- Als je een ophouding wilt maken doe je dat als het achterbeen net op de grond staat en draagt, maar niet als het stuwt. Dan "trek" je namelijk tegen het achterbeen en daar heb je niets aan. Als je "trekt" terwijl het achterbeen draagt, dan buigt het achterbeen.

Het draait allemaal om de timing en timing is gevoel. Als je dit eenmaal theoretisch begrijpt, kan je beginnen te leren voelen. Ten minste, dat vind ik. Natuurlijk hebben sommige mensen dit gevoel van nature, maar voor de minder getalenteerden onders ons is het handig om te weten. Ook handig voor instructeurs omdat je dan je leerling kan helpen dit gevoel te ontwikkelen door Nu Nu Nu Nu te schreeuwen om de juiste timing te leren.

KiWiKo

Re: Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:01

ik zeg zoooo vaak "voel je dat" en als ik dan ja krijg dan is altijd de volgende vraag........ Wat voelde je dan??? :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:12

KiWiKo schreef:
ik zeg zoooo vaak "voel je dat" en als ik dan ja krijg dan is altijd de volgende vraag........ Wat voelde je dan??? :D

:D

Ik zeg tegenwoordig ook alleen maar ja als ik ook echt iets voel. De tijd dat ik me beter wilde voordoen dan ik ben, ligt gelukkig al een tijd achter me. Ik heb er geen problemen meer mee om domme vragen te stellen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:17

Dank je Clarence, je hebt een mooi stukje van me gequote := (ahum). Laat me normaal nooit zo uit hier. Was niet echt netjes van me.
Maar ik voel me wel begrepen :(:) want soms denk ik dat ik de énige ben die probeert een compromis te vinden tussen al die theoerieen en de praktijk.

Wetend dat het niet zo is.

Zo kun je tenminste verder, met de rest van de, op zich heel erg boeiende inhoud. Het rijden.

Dank meiden !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:21

hahaha paardentango.............. ik kan je helemaal vinden in je post :D echt helemaal :)

en wat inderdaad wel grappig is dat ik al lezende bij mezelf dacht......... hmzzz ze is het echt zat! want dit zijn geen paardentangoreacties :D

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:31

KiWiKo schreef:
en kan derhalve in de huidige sport niet meer meekomen waardoor men er maar tegenaan gaat schoppen, das altijd makkelijker dan toegeven dat het niet meer lukt toch?

Degenen die niet in vorm zijn klagen vaak het meest.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:58

Schaam me toch best wel hoor :o ...echt wel, maar ja het staat er al, kan er nu niks meer aan doen.

Inderdaad, ik heb er een enorme hekel aan als mensen elkaar naar beneden gaan zitten halen. Waarom zou je dat doen, ik begrijp het niet.
Misschien zit ik er ook allemaal wel naast.
Ben gewoon sterl liefhebber van goed en correct gereden oefeningne, maar dan wel in redelijkheid gevraagd aan een paard. Niet met dwang en het onderdrukken van het dier. Nee, ik heb geleerd dat ik een paard kan overreden, en pas dan loopt hij op zijn allermooist. Dan gaan parden dansen, iets wat ik maar bij een ènkele ruiter zie. Daar heeft Professor ook zeker wel wat punten hoor, hij bedoelt het denk ik in wezen ook best erg goed. Alleen... de neerbuigende manier van schrijven roept gewoon iets op.
Daarbij het biomechanische benaderen past niet bij me en ik denk ook niet bij paarden, er is meer nodig.
Ik werk zelf nu met paarden eerst aan hun persoonlijkheid, aan hun ik, hun ego en misschien die ik dat hun leven lang wel. Na al die 'gebruiksaanwijzingen' te hebben doorgenomen, mensen gezien en gesproken, gereisd, gelest noem het maar op denk ik nee. Er zijn er maar een paar die het snappen.
Het gaat niet om het technische rijden, het gaat om het teamwerk. Heb er nu een staan die zo prachtig aan een loshangend touw in schouderbinnenwaarts om me heen kan draven. Hij is een schijtebroek en erg onzeker, maar als hij danst dan denk ik ja... dat is wat ik bedoel. Je bent een hengst en ik wil heel graag dat je dat laat zien ook want wat ben jij mooi jongen. Dan kom je uit op 'en hoe krijg ik dat straks voor elkaar onder het zadel'. Dat is ook wat Professor denk ik bedoelt met geduld..... de weg er naartoe echter kan verschillen.
Doe mij maar de ouderwetse circusdressuur, daar dansten de paarden en werden ze getoond als sterke en krachtige dieren. :9 Heerlijk om te zien.
Ik blijf overtuigd dat als je met levende dieren werkt je met ze kunt samenwerken. Of je ze nou laat steigeren, draven of een passage vraaagt als ze zichzelf maar wat vinden. Zoniet dan geven ze helaas heel vaak een triest beeld. Voor mij heel erg triest zelfs. Slavernij-achtig.
Er is nu één combinatie aan de top die dàt laat zien. Een team die samen dansen, een zwarte en een blonde. Zal maar geen namen noemen...

Ach, ik moet gewoon maar vergeten dat hij ergens anders NL een provincie van Duitsland heeft genoemd.

PT

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:46

zipje71 schreef:
En waar blijven uw antwoorden op al onze vragen? Ben nog steeds erg benieuwd naar u theeleutjes met Anky en consorten

Waarom ben ik alleen verplicht vragen te beantwoorden? Mijn vragen worden ook niet beantwoord. Daarbij komt dat u alle toch de waarheid verdraaien, uw eigen versie maken en veroordelen.

Paardentango u doet u schrijven echt eer aan, flikker op man en dienaar. U blijft uw goede voorbeelden doet goed volgen geven.
Ik ben niemands dienaar, maar u veroordeeld maar verder.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 22-01-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:48

al jouw vragen zijn beantwoord FS, daarintegen heb jij er niet een beantwoord......

ik schaar je nu onder de calimero's van bokt als je het niet erg vind

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:52

U schrijft niet de waarheid kiwiko, staan nog steeds vragen open.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:55

ik ga ze niet terugzoeken maar ik weet dat ik op zeker een vraag of 10 nog geen antwoord heb gehad :D

en dat jij nu zegt dat ik niet de waarheid schrijf valt bij mij onder calimero gedrag

put your money where your mouth is

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:59

FS, zoals ik al eerder zei, je banketstaaft jezelf helemaal klem. Gelukkig ben ik niet de enige die dat in de gaten heeft. Je kan dwepen met "oude meesters", maar hoe zit het nu met je rijderij?
Professor, blablabla, wie aapt wie na??? Denk je nou echt dat de "oude meesters" geen voorbeeld hadden, van wie zij moesten of konden leren? Niets is nieuw, alles is ooit uitgeprobeerd en verfijnd eventueel. Ik ben liever gedeeltelijk autodidact als een slaaf van boeken uit het jaar 0.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:43

KiWiKo u schrijft eenzijdig en egoïstisch uw straatje in.
Setteke u blijft maar geheel mis schieten, verdraaien en veroordelen. Als u alles zo goed weet over mij, waarom vraagt u dan nog naar mijn rijden? U kan dat net als ieder lezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:45

gut............. meen je niet FS :D :D

laat ik vooropstellen dat ik een rasegoist ben die alleen in mezelf geloof :)

hee, dat ben ik.........

ik wens je even veel zelfkennis toe :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:59

FS, misschieten, verdraaien, ik lees hier op Bokt wat iemand schrijft en ga daar op in. Ik kan alleen maar lezen wat je schrijft, kan niet zien of je kan rijden, of je een goed paard hebt, ik zie alleen je geschreven tekst. Daar reageer ik op en dan zeg jij, dat ik misschiet en verdraai?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:04

Van iedereen is denk ik wel bekend wie de ander is. Alleen de lafaards hullen zich in het donker, de hyena's en de jakhalzen.
Aaseters, geen jagers en de meer angstig ingestelde dieren.

Zo zijn de natuurwetten nu eenmaal.
Ik heb niets te verbergen, geen slechte dingen geen goede dingen, 'k heb ze beide, en ook ik geloof in mezelf vandaar mag iedereen zien wie ik ben en waar ik in geloof.
Kiwiko heeft ook niets te verbergen.

Kom maar op FS, ik wacht geduldig af ......stelt u zichzelf ook eens voor
:))

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:16

Anonimiteit is de mogelijkheid van Bokt. Dan ben ik maar een lafaard, als je mij bedoelt, Paardentango? Verder kan iedereen op dit forum zeggen en bluffen wat hij of zij wil. Ik wil niet weten wat en wie iedereen in het echt is, als ik jou in het echt tegen zou komen, wil ik absoluut geen stukje Bokt in mijn achterhoofd hebben. En dat geldt ook voor de rest.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:19

Neu, niet bepaald Setteke. Ik denk dat als ik of Kiwiko het je vraagt dat je er vast niet zo ingewikkeld over doet.
Neu, ik bedoel de heren (?) met de grote mond die tot in het extreme trappen.
Dat is wat ik bedoel met laf.

Het is ook al eens vaker aan ze gevraagd namelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:21

ik ben een open boek....... zoek in mijn profiel....... google en je weet alles van me.......

als je mijn berichten geschiedenis leest dan weet je helemaal alles.......

ik zou zeggen leef je uit :) gebruik alles wat je kan vinden tegen me .......... be my guest :)

ik heb niks te verbergen, nu niet en nooit niet..........

professor heeft wel wat te verbergen........ zijn naam mag niet genoemd worden, zijn foto's niet verspreid.......

en dan vraag ik me af (ik weet wie het is) wat die lawaaipappagaai dan allemaal gaat vertellen hier ;0

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:27

Nee, klopt, maar dat jullie nog benieuwd zijn naar de "heren"? Ik ben niet zo benieuwd, maar hoop dat "de smid" mijn paard niet vernageld, vanwege Bokt.
Er was toch ooit (niet zo lang geleden) een ontmoeting tussen de heren? Weet niet meer hoe dat topic heette?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:33

Kiwiko, ik hoop dat niemand erop uit is, om van alles en nog wat tegen je te gaan gebruiken. Jouw openheid (en anderen) heb ik me weleens over verbaasd, heb er niets op tegen, maar zou het zelf niet zo willen. Echter dat is mijn keus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:35

ik schaam me nergens voor......... ook niet voor mijn fouten :)

sterker nog, zeker niet voor mijn fouten......... want fouten mag je maken :) onderdeel van het leerproces dat leven heet :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:37

Setteke, jij bent ook geen relschopper. Dat scheelt.

Vanwege mijn werk heb ik ruim 24 jaar 'anoniem' moeten leven, ik weet hoe akelig het is om daar vanaf te mogen stappen. Hoe onnatuurlijk dat inens voelt om gewoon te kunnen leven en niks meer te hoeven verbergen.
Heerlijk, ik zou niet meer anders willen.

Respecteer ieders keuze, maar er zijn grenzen. Het hoeft ook niet publiekelijk.
Als docent kun je toch niet anoniem blijven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:45

Een ruiter wordt niet geboren, maar al rijdend... Vond het wel even grappig, theorie is dus wel leuk, maar praktijk dus vele malen leuker.