superwoman schreef:Damariis schreef:ik denk dat angst bij de meeste de boosdoener is!
nee hoor!
onkunde is de boosdoener.
Leider willen zijn, maar de verkeerde signalen uitzenden en de signalen van het paard niet zien.
Hierdoor worden paarden onzeker en kunnen de "zogenaamde" leider niet vertrouwen.
Sommige paarden worden gefrusteerd of angstig en dan heb je een paard verklooit.
Wanneer denk je trouwens dat je een goede dressuurbasis hebt?
Mijn ervaring is dat hoe "hoger" ik kom, des te meer ik mijn fouten leer kennen... hoe meer ik voel hoe veel ik het paard onbedoeld tegen werk.
400,- vind ik ook een koopje, want het kost veel meer om een paard te corrigeren als het fout is gegaan bij de basis. (en zeker omdat hier stalgeld bij zit is het zelfs goedkoop per "werk" uur)
Tuurlijk is het een hoop geld én daarom moet je van te voren uitrekenen of je een jong paard kan betalen. Als je daarop moet bezuinigen kun je beter een beleerd paard kopen.
kijk als je een Z paard op de markt will brengen .. dan moet je idd niet bij mij zijn .. maar om een leuk recreatie paard wil hebben .. kan ik hem een goede basis leren ..
Een blinde kan een blinde best wat leren volgens mij. En een onervaren iemand kan een paard ook best wat leren. 

!!?? kan het niet een beetje normaal ...