Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:28

superwoman schreef:
Damariis schreef:
ik denk dat angst bij de meeste de boosdoener is!

nee hoor!
onkunde is de boosdoener.
Leider willen zijn, maar de verkeerde signalen uitzenden en de signalen van het paard niet zien.
Hierdoor worden paarden onzeker en kunnen de "zogenaamde" leider niet vertrouwen.
Sommige paarden worden gefrusteerd of angstig en dan heb je een paard verklooit.

Wanneer denk je trouwens dat je een goede dressuurbasis hebt?
Mijn ervaring is dat hoe "hoger" ik kom, des te meer ik mijn fouten leer kennen... hoe meer ik voel hoe veel ik het paard onbedoeld tegen werk.

400,- vind ik ook een koopje, want het kost veel meer om een paard te corrigeren als het fout is gegaan bij de basis. (en zeker omdat hier stalgeld bij zit is het zelfs goedkoop per "werk" uur)
Tuurlijk is het een hoop geld én daarom moet je van te voren uitrekenen of je een jong paard kan betalen. Als je daarop moet bezuinigen kun je beter een beleerd paard kopen.

kijk als je een Z paard op de markt will brengen .. dan moet je idd niet bij mij zijn .. maar om een leuk recreatie paard wil hebben .. kan ik hem een goede basis leren ..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:32

superwoman schreef:
Damariis schreef:
ook daar ben ik het niet helemaal mee eens !! wat kan het kwaad als een veulen een paar keer in de week in de hand is .. ik zie er alleen maar voordelen in !!!

teveel vragen van het veulen... een veulen kan zich slechts 10 min concentreren...
Veel mensen wéten niet hoeveel ze van een veulen vragen en denken dat het weinig is wat ze vragen.
"veulen moet meelopen,veulen moet gepoetst worden etc en als het niet mee werkt is het stout"
Daarbij weten ze niet hoe ze een veulen moeten corrigeren (dus niet straffen, maar de goede kant op leiden dmv lichaamstaal) of zorgen dat het veulen het leuk vind (speels zorgen dat het veulen wat leert)

daar ben ik me heel goed van bewust .. bij mij gaat het meestal zo .. ik haal hem van het land gooi er snel een borstel overheen .. zet hem in de paddock speel even met hem .. en dan gaat hij weer het land op .. en geloof mij .. mijn veulen vind het allemaal hartstikke leuk .. dat merk ik gewoon aan hem !

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:39

Ik denk dat je bij jezelf moet na gaan of dit verstandig is of niet.

Ik heb het ook vaak fout zien gaan, dat men denkt zelf genoeg kennis te hebben om een paard 'even zadelmak te maken'. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan het uiteindelijke zadelmak maken.

Ik heb mijn eerste pony, ook een Shetlander, beleerd toen ze 3 jaar oud was. Wel met goede tips e.d. van een familielid met verstand van paardenzaken. Ik heb er veel aan gehad het zelf te doen maar wel onder begeleiding, ik heb mijn Shetje nog steeds (ze is nu 9 jaar) en loopt onder het zadel en aangespannen fantastisch.

Mijn tweede pony was zadelmak maar kende verder niets, haar heb ik zelf verder doorgereden. Mijn paard heb ik op 3 jarige leeftijd ook zelf beleerd, met vallen en opstaan.

Mijn advies is: Wil je het echt zelf doen, zorg er dan in elk geval voor dat iemand je bijstaat die er verstand van heeft en kan ingrijpen op het juiste moment. Wel zo verstandig, ook voor de toekomst van jouw pony. Want dat staat natuurlijk voorop.

1Boefje

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:48

Ik zit ook in tweestrijd. Ik wil ook niks forceren of fout doen. Dat verdient geen enkel dier. Maar ik denk dat je met veel liefde en geduld en wat tips heel ver kan komen.
Tuurlijk heb je altijd mensen die ´overbezorgd´ overkomen en soms een tikje bikkelhard hier op het forum. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend.
Wat gewoon het volgende probleem is, mocht ik een pony aanschaffen die alles al kan, ik heb daar net zo goed geen verstand van dus koop ik wel 1 van die mislukte projectjes, zit ik daar weer mee, en dan?
Bij deze pony ken ik het karaktertje. Ze is superlief, super nieuwsgierig en wil graag ook wel dingen uitproberen omdat haar interesse wint van iets wat ze eng vind.
Mijn draver is het tegenovergestelde. Die staat te gapen bij grondoefeningen.
Misschien dat ik toch kies om de draver voor de kar te zetten. Maar ook dat kan gevaarlijk zijn. Niet elke draver is geschikt voor de kar.
Ik ben al op zoek naar iemand met tuig die het met mijn draver eens wil proberen, maar dat lijkt een onbegonnen zaak!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:54

1Boefje schreef:
Ik zit ook in tweestrijd. Ik wil ook niks forceren of fout doen. Dat verdient geen enkel dier. Maar ik denk dat je met veel liefde en geduld en wat tips heel ver kan komen.
Tuurlijk heb je altijd mensen die ´overbezorgd´ overkomen en soms een tikje bikkelhard hier op het forum. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend.
Wat gewoon het volgende probleem is, mocht ik een pony aanschaffen die alles al kan, ik heb daar net zo goed geen verstand van dus koop ik wel 1 van die mislukte projectjes, zit ik daar weer mee, en dan?
Bij deze pony ken ik het karaktertje. Ze is superlief, super nieuwsgierig en wil graag ook wel dingen uitproberen omdat haar interesse wint van iets wat ze eng vind.
Mijn draver is het tegenovergestelde. Die staat te gapen bij grondoefeningen.
Misschien dat ik toch kies om de draver voor de kar te zetten. Maar ook dat kan gevaarlijk zijn. Niet elke draver is geschikt voor de kar.
Ik ben al op zoek naar iemand met tuig die het met mijn draver eens wil proberen, maar dat lijkt een onbegonnen zaak!

Ik begrijp wat je bedoeld, voor ons bokkers is de situatie natuurlijk lastig in te schatten zo van achter de pc. Maar het belangrijkste is dat je het paard in ieder geval nooit dwingt verder te gaan wanneer hij/zij iets niet begrijpt.

Mijn vorige pony heb ik eens geprobeerd te beleren voor een kar, ik heb er meer dan een halfjaar over gedaan om haar te laten wennen aan een balk slepen maar voor een kar wilde ze absoluut niet. We hebben haar ook niet gedwongen en altijd de ruimte gegeven overal aan te wennen. Een paard verpesten is iets heel verschrikkelijks :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:24

Damariis schreef:
daar ben ik me heel goed van bewust .. bij mij gaat het meestal zo .. ik haal hem van het land gooi er snel een borstel overheen .. zet hem in de paddock speel even met hem .. en dan gaat hij weer het land op .. en geloof mij .. mijn veulen vind het allemaal hartstikke leuk .. dat merk ik gewoon aan hem !

Dat kan voor jou zo zijn, maar ik reageerde op je reactie dat je alleen maar voordelen zag en dat klopt imo niet! Je moeten weten waar je mee bezig bent

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:32

Sugarfoot schreef:
We hebben haar ook niet gedwongen en altijd de ruimte gegeven overal aan te wennen. Een paard verpesten is iets heel verschrikkelijks :n

Ben het wel met je eens, maar dit kun je ook op de verkeerde manier lezen. Dwingen is nooit goed. Echter moet je wel duidelijk zijn. Paard wat jou niet begrijpt kan onzeker of dominant worden en dat kan ook weer veel problemen geven.

@1Boefje: lijkt mij het handigst om eerst meer onderzoek te doen én meer ervaring te krijgen...vóór je een paardje koopt of je eigen paardje voor de kar zet. Gewooj wat stallen langs gaan en vragen stellen..
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je niemand kan vinden die jouw paardje kan beleren. Tuurlijk moet je er wel wat voor over hebben. (reizen en/of geld)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:04

Urielle schreef:
Ik als zadelmakmaker viel over de uitdrukking spelen met een pony en de suggestie dat je dik knaken verdient met zadelmak maken terwijl je in feite nauwelijks droog brood op tafel krijgt met je activiteiten.

Het feit dat je er zo licht over denkt (spelen met een pony) , zegt gewoon genoeg. Prima dat iemand er zelf aan begint met begeleiding, maar dan wel met in het achterhoofd alles wat er mis kan gaan en alle mogelijke manieren om erop te reageren, ZODAT je niet in de problemen komt als je een pony treft die niet volgens het boekje reageert. En ieder beest heeft gewoon zijn eigen gebruiksaanwijzing. Mijn pony (zelf) was opstappen en wegrijden en heeft bij mij nooit iets verkeerds gedaan, mijn zwarte heeft drie dagen niet in beweging willen komen en gooide zich na twee weken braaf lopen ineens tegen de kant op, mijn merrie (was licht zadelmak) kreeg ineens out of the blue een periode dat ze dagelijks zo hoog bokte dat je bijna in de dakspanten hing, een van de hengsten die met zadelmak maken en nu weer doodbraaf was/is, koerste met zijn kaken op slot ineens de andere kant op. Zo heeft ieder paard wel iets. Allemaal geen probleem als het eens een keer gebeurd, maar als je ermee in een patroon komt, zijn de rapen gaar.

Als je een voorbeeld wilt qua mennen: mijn doodbrave pony die onder het zadel haar stiel wel kent, is de eerste twee keer voor de kar heel braaf geweest en gooide zich erna in het laatste deel van de bocht ineens om (kont naar buiten, schouder naar binnen). Nou is die dame die haar beleert heel ervaren en die vangt het op tijd op, bij mij had ze vermoedelijk al naast het karretje gestaan omdat ik geen ervaren menner ben en het niet op de juiste manier zou oplossen.

Maar hee, het is jouw paardje. Jij stelt een vraag waarbij je niet openstaat voor alle antwoorden die gegeven worden. Prima, want het is jouw dier en jouw keuze. Misschien gaat het goed en vind je ons stuk voor stuk overbezorgde trutten. Misschien gaat het niet goed en dan zijn deze overbezorgde trutten niet degenen die nog willen adviseren. Maar het is en blijft jouw beestje, jouw keuze. Dus who cares wat anderen zeggen en waarom nog een topic openen als je beslissing al vast staat?

Juist, sluit me hier volledig bij aan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:08

Een blinde kan een blinde niks leren, denk daar maar is over na ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:17

Die uitspraak vind ik dan weer niet kloppen. :+ Een blinde kan een blinde best wat leren volgens mij. En een onervaren iemand kan een paard ook best wat leren. Beleren heb ik daarom niet gezegd. ;)

Urielle schreef:
Beleren voor de kar lijkt me eerlijk gezegd tien keer zo moeilijk, omdat je veel minder hulpen tot je beschikking hebt om een paard te controleren.
Ik kan me voorstellen dat iemand die ment dan weer het omgekeerde zegt. Ieder z'n speciality denk ik?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:27

superwoman schreef:
Damariis schreef:

Dat kan voor jou zo zijn, maar ik reageerde op je reactie dat je alleen maar voordelen zag en dat klopt imo niet! Je moeten weten waar je mee bezig bent

nouja je zij dat het slecht was om een veulen in handen te nemen .. en lekker op het land moet laten staan ?!
als je je veulen CORRECT in hande hebt dan zitten er alleen maar voordelen aan, is mijn mening ..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 06:20

Ik vind het zelf bij het beleren het fijnste als het dier als veulen een halstertje kent, meestappen en vaststaan en er verder niet teveel mee getutteld is. Omdat ze dan als driejarige nog heel puur en paards in hun reacties zijn, ze kennen nog geen mensentrucjes, staan heel open voor nieuwe dingen en reageren heel voorspelbaar (paards). Ik kan het moeilijk uitleggen maar paarden waar als veulen veel mee gedaan is kunnen heel berekenend en bestudeerd in hun reacties lijken. Het is moeilijk denk ik om een veulen zo puur te houden als andere paarden hem houden. Ze hoeven van mij niet over zeiltjes en langs verkeer en noem maar op te zijn geweest, een diertje wat niet anders kent als paards volgt je nl. ook gewoon erlangs en erover als driejarige, want jij hebt het in 'de kudde' voor het zeggen en vanuit zijn instinct kent hij niet beter als gewoon netjes volgen. Dingen als afspuiten ed zijn wel even spannend voor ze, maar dat kennen ze na een of twee keer ook wel.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:31

Jammer voor paarden en ponies dat er mensen rondlopen die denken dat in tuig beleren een beetje spelen is.
Het is moeilijker dan onder het zadel beleren en er zitten veel meer gevaren aan. Als een pony schrikt omdat er opeens iets achter hangt hou je hem niet in bedwang als je geen ervaring hebt. Want als je geen ervaring hebt, ben je niet handig genoeg om op tijd in te grijpen als de pony op de vlucht gaat.
En hoe wil je zo eentje correct beleren, als je zelf niet eens goed kan mennen weet je ook de goeie hulpen niet en staat je pony binnen geen tijd ook op Marktplaats bij het "afgekeurde vee".
Betuigen gaat vaker helemaal mis dan zadelmak maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:33

Ga helemaal met Sjeik mee...persoonlijk zit ik er dan ook liever op dan dat ik erachter zit. Een paard dat aan de kletter gaat voor de kar, en serieus aan de kletter gaat, kun je nooit meer veilig aanspannen....

Creeer een veilige omgeving voor het paard waarin hij dingen kan leren. En daar hoort ook een kundig persoon op de grond bij!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:42

Cassidy gaat met de Sjeik mee achter op de kameel :D
Ik ben blij dat je het snapt. Een paard wat met kar, sleep, boom of plank er van door vliegt, schrikt meestal zo dat die dwars door omheiningen en sloten heen vliegt. En als ik dan lees, meisje gaat met vriendin wel even een shet beleren in het tuig, dan zie ik gewoon een shet als een kanonskogel eindigen in een mestvaalt. En dan mag je nog blij zijn, als ie tot de nek in de stront staat en niet eindigt op een snelweg met zijn plankie achter het kontje.
Want gaat het mis dan is er geen omheining of sloot die hem tegen houdt.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:05

Citaat:
Ik kan het moeilijk uitleggen maar paarden waar als veulen veel mee gedaan is kunnen heel berekenend en bestudeerd in hun reacties lijken. Het is moeilijk denk ik om een veulen zo puur te houden als andere paarden hem houden.
Die pony's/paarden (waar vanaf veulen mee getut en gespeeld wordt alsof het een groot formaat hond is) zien de mens dan vaak meer als soortgenoot/kameraadje dan als dominante mens en hebben geen respect voor je, waardoor ze gewoon letterlijk en figuurlijk over je heen kunnen gaan lopen. Zo'n paarden kunnen levensgevaarlijk worden.Zo'n dieren blijven vaak onhandelbaar en belanden helaas uiteindelijk ook vaak bij de slager. mensen kunnen helaas hun dieren (vaak door onkunde) met veel liefde en de beste bedoelingen vaak meer kwaad dan goed doen. Jonge paarden kunnen het beste in een gemengde kudde bij soortgenoten opgroeien , waar ze leren paard te zijn en zich in sociale rangorde te gedragen. Dat kan geen mens hen leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:10

Een paard dat serieus aan de kletter gaat, een paard dat ineens bang wordt kan heel gevaarlijk zijn. En het zijn en blijven vluchtdieren. Gewoon niet aan beginnen als je geen arsenaal aan oplossingen uit je mouw kunt schudden mochten er dingen mis dreigen te gaan, en als het serieus mis is, een paard echt aan de kletter gaat, kun je als ervaren persoon ook alleen maar staan kijken en hopen dat het allemaal met een sisser afloopt.

Alleen heeft de ervaren persoon sommige dingen al ver van tevoren zien aankomen. Signalen die een onervaren persoon niet weet te interpreteren.

@TS, ik hoop dat je hersens alsnog op hun plek schieten voordat je het paard (en jezelf) blootstelt aan dergelijke acties.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:41

Damariis schreef:
als je je veulen CORRECT in hande hebt dan zitten er alleen maar voordelen aan, is mijn mening ..

maar niet iedereen kan dat correct, ookal denken ze van wel. Daar zijn voorbeelden van. (zoek op probleempaarden ;) )
En met de post van Urielle ben ik het ook eens.
Vind het wel fijn als het veuilen ook eens afgespoten is en ook eens op de trailer is geweest, máár dan is 1 x genoeg én moet dat door een ervaren persoon zijn gebeurd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:28

In principe kan je als 'onervaren' persoon op een groen paard stappen. Onervaren in de zin van dat je nog nooit een paard hebt ingereden, iemand die nauwelijks kan lichtrijden zet je er natuurlijk niet op. Iedereen heeft het immers voor de eerste keer moeten doen, ook de proffesionals die meer dan 15 jaar zadelmak maken. Maar in het belang van het paard, doe je dat op zijn minst de eerste keren met iemand naast die er verstand van heeft, en die weet hoe te reageren in een onverwachte situatie. Voor mennen geldt die regel ook. Je kan nog honderden boeken hebben gelezen over inrijden of mennen, als het paard niet volgens het boekje reageert is het maar al te goed dat er iemand bij is die heel zeker weet wat te doen.

Sommige mensen zullen echter wel een zesde zintuig hebben, en zelf heel goed zijn in paardentaal en hoe zich op te stellen tegenover paard. Ik geloof gerust dat er mensen zijn waarbij de ervaren helper in principe overbodig is, zeker als het over een braaf karakter betreft die niet van plan is zijn kont tegen de krib te gooien. Of gewoon mensen die puur geluk hadden dat ze van de 5 paarden die ze met een even onervaren vriendinnetje hebben ingereden geen enkele hebben gehad die een probleemsituatie creëerde.

Maar het grote probleem ligt bij het feit dat het overgrote merendeel van de mensen beschikt over een vreselijk slecht zelfkennisvermogen. Hoeveel mensen zijn er wel niet die bij de zin "het kan gerust, als je een goede band met je paard hebt en aanvoelt hoe je dingen moet oplossen", zich daarbij direct in de spiegel zien als de grote paardentemmer en bij zichzelf zeggen "ja, dat klopt voor mij hoor, ik heb een héle goede band met mijn paard en ik weet héél goed hoe ik hem moet opvoeden!", omdat het paard zo braaf aan het touwtje wandelt en niet bijt. En tegelijkertijd zien ze geen enkel lichaamssignaal en zenden ze vaak zelf nog de verkeerde uit. Dan komen ze er later achter dat ze hun paard blijkbaar toch niet zo kende zoals ze zelf dachten, en dan komen de problemen.

Helaas is het paard dan geen gameboyspelletje (ja, ondertussen is het al de wiii, maar ik ben van de oude stempel :+ ) . Als daar iets fout is gelopen, druk je even op restart en je doet het gewoon opnieuw. Een paard heeft geen restart knop in zijn geheugen, alles wat opgeslagen is is opgeslagen, ook de foute herinneringen. Dan is het voor de proffesionals om eerst dat fout geheugen te wissen, en er dan pas iets goeds van te maken. En helaas maar al te waar, een paard wat niets kent iets bijleren, gaat véél veel veel gemakkelijker dan een paard wat iets fout heeft geleerd -omdat de eigenaar dacht dat ze het wel kon en anders pech, als het toch niet lukt zoeken we maar hulp- terug corrigeren.
Dat verhaaltje geldt ook voor het in handen hebben van een jong paard. Iemand die wéét hoe met een jong paard om te gaan, die weet ook de grenzen en die kan zonder problemen een paard veel (maar ook niet te veel, maar dat weet je dan wel) in handen nemen. Alleen heb je hier ook weer een rijtje mensen "ik ben ook ervaren genoeg en onze band is goed want hij krijgt veel koekjes van mij", mensen die hun eigen kunnen veel te hoog inschatten. En hoe meer je je jong paard in handen hebt, hoe meer kans dat hij het eens moe gaat worden en iets gaat uithalen. Corrigeer je het dan niet zoals het moet, dan is het weer aan andere mensen om eerst alles terug te resetten alvorens er nog iets van gemaakt kan worden. 'Jammer het is niet gelukt, ik ga eens een andere methode proberen', werkt niet in de paardenwereld. Het moèt van de eerste keer juist zijn of de mensen van de africhtingstallen wrijven in hun handjes dat ze weer een extra inkomst hebben.
Daarom ook dat je als je je paard zou wegbrengen naar een stal om zadelmak te laten worden, de grote meerderheid van de stallen zal zeggen dat als ze tussen 2 moesten kiezen, ze liever een paard binnenkrijgen wat zo nu en dan eens onder handen is geweest bij de hoefsmid en eens af en toe een borstel heeft gehad, dan een paard waarvan de eigenaar minstens 4 keer week met het dier heeft lopen rondsjouwen onder het motto opvoeding. De kans dat er niets verkeerd geleerd is bij de eerste en men vanaf een blanco geheugen iets kan maken is aanzienelijk groter bij het eerste geval.

Je verkleint de kans zo groot dat het mis gaat (een 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit) door er op zijn minst iemand te laten bijzijn die écht ervaring heeft, waarom dan op risico van het paard volledig te verpesten het riskeren om het zelf uit te vissen, alleen maar omdat er wat geld voor gevraagd wordt?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:05

xkatleentjex+:)+ +:)+ +:)+ zeer goed verwoord!

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:14

Nu is het wel zo dat het voor een paard "gemakkelijker" is iets te trekken, dan een gewicht op zijn rug te dragen .. En dus ook minder belastend. Betekent niet dat ik er voor ben..
EN ik zou een jong paard gewoon nog even lekker jong laten.. Ik vind wel dat je er iemand bij moet nemen die er voldoende verstand van heeft.. Iemand die zijn 2 jarige voor de kar zet heeft zoiezo niet zoveel verstand vind ik.. Waarom zo'n haast..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:13

superwoman schreef:
Damariis schreef:

maar niet iedereen kan dat correct, ookal denken ze van wel. Daar zijn voorbeelden van. (zoek op probleempaarden ;) )
En met de post van Urielle ben ik het ook eens.
Vind het wel fijn als het veuilen ook eens afgespoten is en ook eens op de trailer is geweest, máár dan is 1 x genoeg én moet dat door een ervaren persoon zijn gebeurd.

volgens mij zitten wij voorderest een beetje op de zelfde lijn qua veulens :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:15

Cassidy schreef:
Een paard dat serieus aan de kletter gaat, een paard dat ineens bang wordt kan heel gevaarlijk zijn. En het zijn en blijven vluchtdieren. Gewoon niet aan beginnen als je geen arsenaal aan oplossingen uit je mouw kunt schudden mochten er dingen mis dreigen te gaan, en als het serieus mis is, een paard echt aan de kletter gaat, kun je als ervaren persoon ook alleen maar staan kijken en hopen dat het allemaal met een sisser afloopt.

Alleen heeft de ervaren persoon sommige dingen al ver van tevoren zien aankomen. Signalen die een onervaren persoon niet weet te interpreteren.

@TS, ik hoop dat je hersens alsnog op hun plek schieten voordat je het paard (en jezelf) blootstelt aan dergelijke acties.

PARDON %) !!?? kan het niet een beetje normaal ...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:57

Bokt210, juist de ervaren menners beleren een paard in het tuig na zijn 2e verjaardag. Als dit door ervaren mensen gebeurt dan is daar niks mis aan, die weten wat ze doen. En die weten wanneer ze moeten stoppen dus overvragen is er niet bij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:45

Damariis schreef:
volgens mij zitten wij voorderest een beetje op de zelfde lijn qua veulens :)

nee, aan je reacties die ik daarvoor gelezen heb, dan niet ...