Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:27

SETEFURII schreef:
Pascha schreef:
Ik weet zeker dat je met de meeste springpaarden (nationaal niveau) ook moeiteloos een Z dressuurproef rijden kan. Andersom wordt lastiger.
Springen is veel meer dan alleen maar vol gas door een parcours knallen. Afstanden, controle over de lengte van de galopsprongen, ritme, versnellen, pas terug, enzovoort.

Zie jij nu serieus Cumano een perfecte serie om de pas springen zoals het moet en passageres/piafferen en appuyeren?

Serie om de pas is iets anders dan Z-niveau.

Al sluit ik me niet aan bij Pascha.
Een springpaard zal zonder proefgerichte dressuurtraining geen goede proef neerzetten. Maar zal na enige training, best leuke puntjes kunnen halen.
Net als dat een dressuurpaard zonder springtraining geen Z-parcours kan springen. Maar na enige training, ook redelijk het parcours rond kan komen.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:29

SETEFURII schreef:
Pascha schreef:
Ik weet zeker dat je met de meeste springpaarden (nationaal niveau) ook moeiteloos een Z dressuurproef rijden kan. Andersom wordt lastiger.
Springen is veel meer dan alleen maar vol gas door een parcours knallen. Afstanden, controle over de lengte van de galopsprongen, ritme, versnellen, pas terug, enzovoort.

Zie jij nu serieus Cumano een perfecte serie om de pas springen zoals het moet en passageres/piafferen en appuyeren?

Niet veel dressuurpaarden hebben echte aanleg voor piaffe en passage. Heb Berlin nog een serie zien springen tijdens een show met Gerco Schroder. Wil niet zeggen dat ze het allemaal kunnen! Maar ik zeg ook: Z proef, Passage en piaffe zijn toch echt Zware tour (Grand Prix). In het Z zitten wat wissels, nou, dat gaat een goed getraind springpaard wel lukken ;)

Ayasha
Blogger

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:33

Ik dressuur maar bang ben ik allerminst... Ach.. Dat dressuurruiters bang zijn valt naar mijn mening onder dezelfde klasse als:
Springruiters kunnen niet dressuren
dressuur is voor watjes
Friezen horen voor de kar
Gewoon vooroordelen dus. :+

De discussie of een dressuurpaard een springproef kan afleggen: Ik ken zat Z paarden die ook Z springen ;)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:37

Over de stelling: Ik denk het niet hoor..
Springruiters kunnen net zo goed bang
En qua percentages gebeuren de meeste ongelukken bij dressuur :P
Ieder zijn/haar ding, het zijn en blijven paarden waar je mee bezig bent

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:03

Dressuurruiters zijn niet per definitie banger dan springruiters. Misschien is hun paard gewoon niet geschikt voor het springen of doen ze het zelf niet graag.
Waarschijnlijk doen ze niet alleen dressuur maar maken ze soms ook tijd voor een buitenrit met een rengalopje.
Dressuurpaarden zullen waarschijnlijk ook wel een sprongetje kunnen maken, maar bij springruiters moeten nog steeds die dressuurbasis hebben. Springpaarden zullen misschien meer getraind worden in de dressuur, dan dressuurpaarden in het springen, maar dat heeft niets te maken met wat de ruiter al dan niet durft.

Ikzelf ben dressuurruiter, ik heb heel lang geprobeerd om te springen met mijn pony maar hij weigerde heel vaak dus hou ik het maar bij een sprongetje zo heel af en toe.
Soms doen we op de ponyclub wedstrijdje om ter snelst dat vind ik wel eng omdat ik de controle van mijn pony verlies ;), dan heb ik niks meer te zeggen en gaat hij zo hard dat ik wel écht beng ben.
Ik zou wel graag leren springen, want de afstanden tussen hindernissen daar zou ik echt niks van weten xD. Maar mijn voorkeur blijft toch bij dressuur ;).

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:12

9 van 10 is idd banger ik ben zelf een dressuurruiter maar paarden kunne boken enzo maar ben dan niet bang
maar ik vind springen ook heel leuk af en toe een sprong werk ook op een eventing stal dus moet wel :)
maar het word me al snel te hoog en dan vind ik het dood eng haha maarja

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:51

Tja het ligt volgens mij niet aan springen of dressuur maar gewoon aan het mens.
Dat de meeste mensen met meer lef of juist minder lef iets doen maakt niet echt uit!

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:04

Ben het er niet mee eens, Ik ben zelf een dressuurruiter.
Ik sprong voor de afwisseling, maar ook soms wedstrijden, omdat mijn pony dat zo leuk vond.
Maar 3 maand terug zijn we met een inspringsprongetje over de kop gegaan. Ze struikelde voor de hindernis en wou nog springen. maar klapte met het been verkeerd op de balk. ;)
Ik rij nu net weer een weekje met haar, maar ik denk niet dat ik ooit weer wedstrijden ga springen, want normaal is ze al zo voorzichtig. Ik denk niet dat ik haar weer aan het springen krijg zoals ze sprong.
Ik ben echt niet bang als een paard bokt, mijn vorige pony bokte altijd net zo lang totdat je eraf lag, maar op het laatst had hij in de gaten dat hij mij er niet afkreeg. Ik vind dat er ook wat pittig in de pony moet zitten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:28

zegt niks dat dressuurpaarden niet kunnen springen, of springpaarden niet kunnen dressuren, kijk maar naar flemmingh bijv!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:59

Ik denk wel dat het waar is.
Natuurlijk vind je dressuur veel leuker als je springen een beetje griezelig vind, daarom
word je dan ook een dressuuur ruiter. Als je juist van actie houd zal je eerder gaan springen.
Zelf doe ik dressuur, springen en mennen. Springen vind ik toch wel het allergaafste :D
Op de mange waar ik rij springen wel ook elke week (kan je zelf kiezen), en ik kiez altijd voor springen,
tenzij ik me niet helemaal lekker voel, dan gewoon lekker aan het werk met mijn houding en zit ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:06

Melanie_B schreef:
Dag Bokkers.. (:)

Een veel voorkomende stelling:

Zijn dressuurruiters nou vaak banger dan springruiters?

Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.

Maar, het meeste gros van de dressuurruiters is eigenlijk niet zo'n held.
Als een paard een keer wat geks doet, dan zijn ze al helemaal gekookt.

Ik zelf dressuur en spring beide, en als ik dan kijk naar het verschil qua
bangheid met het inrijden alleen al, dan vind ik dat nog best een groot
verschil bij de mensen.

Hoe denken jullie daarover? En waarom zullen hen banger wezen?

Ik ga helemaal met je mee, ervaar het net zo! Spring zelf voornamelijk en merk toch dat ik heel anders met mijn 3 jarige om ga dan bijv een vriendin die alleen dressuur rijd :j

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:09

Ik denk dat het in de eerste instantie een kwestie van smaak is, wat je leuker vindt. En natuurlijk speelt angst daarbij een rolletje, je vindt springen minder leuk wanneer je het eng vindt. Maar ik denk dat je van springen wel meer lef krijgt. Springen heeft veel vaker te maken met angsten overwinnen (hoe hoger, hoe enger) en dressuur met het verfijnen van de samenwerking tussen ruiter en paard, en het gymnatiseren van het paard.
Ik vind springen en dressuur allebei leuk, ik hou van afwisseling :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:20

Citaat:
Naar mijn inzien vind ik deze stelling waar. De springruiters hebben
meer lef, gaan gewoon met hun paarden naar buiten, zitten niet om het
minst geringste te vloeken als een paard een keer wat geks doet, en
zijn wat dat betrefd allemaal net even wat soepeler. Uitzonderingen bij
de dressuurruiters daar gelaten, die heb je er uiteraard wel bij zitten.

Als ik naar mezelf kijk zeg ik...nee die stelling klopt niet. Ik ga naar buiten met
mijn paard, spring en dressuur. Alles in mindere mate omdat hij nog jong is,
een keer gek doen vind ik ook niet zo erg. Ik merk wel naar mate ik ouder
wordt en de ervaringen die ik met mijn vorige paard heb gehad. Dat ik voorzichtiger
ben geworden. Ik ga gevaarlijke dingen niet opzoeken, ik kan het nu niet permiteren
om uit de running te zijn met school, stage en werkt :).

Als ik naar mijn vorige omgeving kijk, stonden alleen dressuur ruiters. Paarden
gingen niet mee naar buiten, kwamen niet buiten de bak behalve naar westrijden
en springen was al helemaal not done :). Dan zeg ik weer JA, die stelling klopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:21

loveidefix schreef:
Ik denk wel dat het waar is.
Natuurlijk vind je dressuur veel leuker als je springen een beetje griezelig vind, daarom
word je dan ook een dressuuur ruiter. Als je juist van actie houd zal je eerder gaan springen.
Zelf doe ik dressuur, springen en mennen. Springen vind ik toch wel het allergaafste :D
Op de mange waar ik rij springen wel ook elke week (kan je zelf kiezen), en ik kiez altijd voor springen,
tenzij ik me niet helemaal lekker voel, dan gewoon lekker aan het werk met mijn houding en zit ;)

Da's onzin... Ik vind Springen nl saai :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:20

Ik ben dressuurmuts en idd een grote schijtebroek. Maar... heb wel gevoel voor paarden (waardoor veel paarden die bij anderen van kiet gaan dat bij mij om de een of andere reden niet doen :? ) en veel doorzettingsvermogen (ook al stap ik op met de blubber in mijn benen, ik blijf wel rijden). Springen durf ik niet, echt niet. Maar ik maak wel paarden zadelmak, ook voor springruiters wel eens ;) en in het verleden heb ik ook wel vaker een stakend paard van een springruiter voor hem aangepakt omdat die vond dat het beest toch echt wel hoog ging. Pas sinds ik een dochter heb, laat ik paarden die me 'een maatje te groot zijn' staan, voordien stapte ik overal op, ook al vond ik ze eng.
Ik erken ten volle dat ik het niet opzoek, dat ik liever een rondje langer longeer dan te rodeo-en met een paard en dat ik het retespannend vind om een paard buiten op een boerenlandweggetje helemaal volle sjas te laten gaan... maar ik heb al vaker gehoord van springruiters dat ze die neurotische draak van me al twintigduizend keer verkocht zouden hebben met zijn streken. Daar ben ik dan ook weer dressuurmuts voor: het is toch altijd mijn paardje, mijn knuffie, en ik heb het ermee te doen, verkopen is geen optie, beter leren rijden wel!

Over de tractor: misschien verschil van niveau dan, op de topdressuurstal waar ik reed, weet ik nog goed dat ik zelf bagger scheet op mijn toenmalige paard toen de bak gesleept werd (om ons heen, pal langs ons), en de jongen waar ik mee samen werkte zat op een kolossale dekhengst en stapte relaxed aan een lang teugeltje door, 'moeten ze maar aan wennen'. Daar heb ik veel van geleerd, van die attitude. Tegenwoordig laat ik me niet snel meer de pis lauw maken, ik moet er maar aan wennen ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:30

Vaak zie je wel een vast patroon bijn spring en dresuur ruiters.
Als een dresuurproef niet goed ging deed het paard het fout en is het een stom beest en heeft hij alles verpest.
Als een springproef niet goed ging was de aanloop naar de hindernis niet goed en had de ruiter het paard beter moeten controlleren.
Ik ken ook best veel mensen die dresuur rijden omdat ze niet durfen te springen.
Wat ik altijd zie is dat dresuur ruiters bekakter zijn en bang zijn hun hande vuil te maken en altijd alles ligt aan het paard en zelf doen ze nooit iets fout.
Het ergste wat ik ooit heb gezien was op een heele dure dresuur stal waar ik stage liep (na 2 weken ben ik vertrokken stel gekken door) de eigenaar die grand prix reed ging rijden en er was 3 man om dat arme paard vast te houden en niet alleen bij dat paard bij elk paard.
Ik moest ze poetsen en zadelen daarnaa kwam er 3 man hem ophalen en naar de bak brengen zodat die zogenaamd geweldige ruiter erop kon stappen.
En als een van de 3 die het paard vast hielden er niet was ging hij ook niet rijden.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:37

Jeroennn schreef:
En qua percentages gebeuren de meeste ongelukken bij dressuur :P

Deze percentages wil ik wel eens zien :D

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:44

Ik denk dat om een springruiter te zijn je wat meer lef nodig hebt, maar dat betekent dus niet dat alle dressuurruiters watjes zijn. Er zitten er genoeg tussen die niet bang zijn maar gewoon niet zo erg van springen houden.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:44

pharagirlke schreef:
Ik dressuur maar bang ben ik allerminst... Ach.. Dat dressuurruiters bang zijn valt naar mijn mening onder dezelfde klasse als:
Springruiters kunnen niet dressuren
dressuur is voor watjes
Friezen horen voor de kar
Gewoon vooroordelen dus. :+

De discussie of een dressuurpaard een springproef kan afleggen: Ik ken zat Z paarden die ook Z springen ;)

Idd, wat een hoop veralgemeen hier zeg!

Mijn passie ligt bij het dressuurrijden, maar ik ga gerust op m'n eentje lange buitenritten doen, paarden zadelmak maken, nachtwandelingen maken (goed georganiseerd natuurlijk) en voor moeilijke paarden draai ik m'n hand niet om. Ben helemaal niet vlug bang te krijgen.

Dus bij deze heb ik de stelling ontkracht :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:46

Moontje1991 schreef:
Als een dresuurproef niet goed ging deed het paard het fout en is het een stom beest en heeft hij alles verpest.
Als een springproef niet goed ging was de aanloop naar de hindernis niet goed en had de ruiter het paard beter moeten controlleren.
Ik ken ook best veel mensen die dresuur rijden omdat ze niet durfen te springen.
Wat ik altijd zie is dat dresuur ruiters bekakter zijn en bang zijn hun hande vuil te maken en altijd alles ligt aan het paard en zelf doen ze nooit iets fout.
Het ergste wat ik ooit heb gezien was op een heele dure dresuur stal waar ik stage liep (na 2 weken ben ik vertrokken stel gekken door) de eigenaar die grand prix reed ging rijden en er was 3 man om dat arme paard vast te houden en niet alleen bij dat paard bij elk paard.
Ik moest ze poetsen en zadelen daarnaa kwam er 3 man hem ophalen en naar de bak brengen zodat die zogenaamd geweldige ruiter erop kon stappen.
En als een van de 3 die het paard vast hielden er niet was ging hij ook niet rijden.

>;)
Hier ga ik niet eens uitgebreid op reageren....

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:05

Moontje1991 schreef:

8)7 DUS zijn alle dressuurruiters net zo als die ene stal waar jij toevallig een paard hebt moeten opzadelen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:09

Palouse schreef:
Moontje1991 schreef:

8)7 DUS zijn alle dressuurruiters net zo als die ene stal waar jij toevallig een paard hebt moeten opzadelen.

Nee dat zeg ik niet ik zeg de meeste dresuur ruiters.
En daarnaast wat vindt jij een dresuurruiter?
Ik neem daaronder de mensen die:
Rijden voor de wedstrijden en niet voor het rijden
Denken dat ze geweldig rijden maar eigenlijk er niks van bakken
De leerlingen en docenten van deurne die dresuur rijden

En niet de mensen die dresuur rijden voor hun plezier en niet voor de wedstrijden en ook wel eens buitenrijden of gaan wandelen met hun paard dat zijn voor mij recreatie dresuur ruiters.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:09

Helemaal mee eens.
Heb niks tegen dressuur maar basseer het op wat ik op wedstrijd zie. Er zijn zeker uitzonderingen hoor maar 90% van de dressuurruiters die ik ken dressuren niet omdat ze springen eng vinden. En dressuurpaarden heter dan springpaarden? Nog nooit meegemaakt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:12

Ligt eraan wat jij heter vindt.
Het grootste deel van de dresuurpaarden is toch veel gestresder dan het grootste deel van de springpaarden

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:21

Moontje1991 schreef:
Nee dat zeg ik niet ik zeg de meeste dresuur ruiters.
En daarnaast wat vindt jij een dresuurruiter?
Ik neem daaronder de mensen die:
Rijden voor de wedstrijden en niet voor het rijden
Denken dat ze geweldig rijden maar eigenlijk er niks van bakken
De leerlingen en docenten van deurne die dresuur rijden

En niet de mensen die dresuur rijden voor hun plezier en niet voor de wedstrijden en ook wel eens buitenrijden of gaan wandelen met hun paard dat zijn voor mij recreatie dresuur ruiters.

Ik denk dat de meesten het met me eens zijn dat we het hier hebben over dressuurruiters in de zin van mensen die liever dressuur rijden dan springen. Daar gaat het topic tenslotte toch over, niet over de dressuurruiters die rijden voor de wedstrijden en niet voor het rijden. Ik vind het nogal kort door de bocht om die hele groep dressuurruiters de noemen? Hoe noem jij de rest dan, die dressuur rijdt maar niet bekakt is en niet enkel en alleen rijdt voor de wedstrijden? Die 'rest' is namelijk wel het grootste gedeelte van alle mensen die dressuur rijden. En die mensen stellen het denk ik niet zo op prijs om met de wannabe-anky's waar jij het over hebt vergeleken te worden, (zoals ik).
Laatst bijgewerkt door Maeh op 23-12-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt