pharagirlke schreef:Stond je naast me Jasmijn?
Een beetje simpele opmerking... Zelfs al sta ik naast je en kijken we naar hetzelfde, dan kunnen we beide nog twee heel verschillende dingen zien. Het is echt maar welke bril je op hebt, vanuit welke kennis, kunde je kijkt en welk referentiekader je hebt. Vanaf hier is verder niet te beoordelen hoe jouw referentiekader zich verhoudt tot het mijne. Daarvoor zul jij je visie beter moeten onderbouwen dan met alleen maar 'ik zie'.
modie schreef:Jasmijn heeft overal "verstand" van, volgens mij??
Hmmm... Na 16 jaar volop wedstrijden rijden in de basis en sinds een jaar in de nationale dressuur EN het jaarlijks organiseren van de dressuurwedstrijden van onze eigen vereniging denk ik toch wel iets te weten van dressuur en de reglementen... Maar ik kan het best ook eens mis hebben hoor
modie schreef:Wanneer heb je voor het laatst het KNHS-proevenboekje eens opgeslagen?
Van het weekend nog... Wat is nu je punt?
superwoman schreef:vraag me ook af moddie waneer jij voor het laatst in de ring bent geweest en met hoeveel paarden in totaal én op welk niveau?
modie schreef:Wist je nog niet, dat ik "boscrosser" ben?
Een ontwijkend antwoord als dit was te verwachten. Ik denk dat Moddie HET voorbeeld is van mensen die zelf nog nooit wat gepresteerd hebben, die gillen dat prestatie niet belangrijk is en niets zegt. Waarschijnlijk is Moddie ooit hevig gedesillusioneerd uit de B ring gekomen, hevig beledigd door het oordeel van de jury, om vervolgens de droom van rondrijden met een hoedje tussen de witte hekjes uit het hoofd te zetten en iedereen die wel succes heeft in het najagen van diezelfde droom afgunstig te veroordelen...
modie schreef:Dus om te mogen "oordelen" datgene wat ik zie, moet ik minstens een zo hoog mogelijk niveau hebben in de wedstrijdring
Een onderbouwing met inhoudelijke argumenten, geillustreerd met bijvoorbeeld foto's en filmpjes, uitslagen, cijfers etc.... Dat zou al meer inzicht geven. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Met 'ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet alleen zul je de mensen die iets meer verstand van wedstrijdsport hebben niet snel overtuigen. Tot die tijd mag je wat mij betreft oordelen wat je wil, maar kun je niet verwachten dat jou oordeel voor een ander belangrijk, geloofwaardig of aannemelijk is. Je zult hooguit de mensen meekrijgen die net als jij zelf ook nooit wat gepresteerd hebben en hun dressuurcarriere in een vroeg stadium al aan de wilgen hebben gehangen omdat ze niet mee konden komen. En hun gebrek aan kunde om een winstpuntwaardig proefje neer te zetten proberen te verbloemen door maar heel hard te roepen dat er van de KNHS en de juryleden helemaal niets deugt. Echt, het is zo doorzichtig... Een beetje zielig eigenlijk zelfs. Zo weinig relativeringsvermogen en zelfreflectie...
modie schreef:Vraag me by the way, wel even af, hoeveel van die wedstrijdruiters op niveau nog überhaupt naar het bos durven met hun "wedstrijdpaard"
Mijn paarden lopen graag een rondje bos, polder of strand hoor... Is dat goed genoeg voor je? Als ik jou vertel dat mijn paard ook nog wp-waardige proeven loopt op nationaal niveau, is mijn niveau van rijden dan wel geloofwaardig voor jou? BTW: ik ging met mijn paard als 3-jarige toen hij net 3 weken zadelmak was al naar het strand, dus wat mij betreft zeggen buitenritjes rijden an sich ook niet zo heel veel over iemands dressuurvaardigheden. Het verschil tussen toen en nu is dat we toen alleen maar rechtuit reden, en dat ik nu van het uitgestrekte strand en lange landpaden gebruik maak om bijvoorbeeld mijn series wissels te oefenen, of lekker aan het schakelen ben. Wanneer is iemands niveau uberhaupt wel geloofwaardig voor jou?
x_Marr schreef:We hebben het niet over paarden met SOMS wat spanning, dat is volkomen normaal, maar paarden met meer spanning dan ontspanning, of een valse krul die bereikt wordt doormiddel van zagen. En dat hoeft dan nieteens over zeer hoog niveau te gaan zoals het Z, maar zulke ruiters horen nieteens thuis in de L. Maar toch zijn dat er genoeg of zelfs hoger.
En dan mag ik toch hopen dat je het ermee eens bent dat er waarschijnlijk iets is misgegaan in de beoordeling van de jury.
Ik denk dat in de praktijk toch echt maar heel weinig combi's die vanaf het begin tot het eind spanning op ALLE onderdelen laten zien een wp krijgen. Dat lijkt mij heel sterk. Ik kom er in ieder geval niet mee weg.... En het overkomt mij ook wel eens dat mijn paard thuis super loopt en op wedstrijd ineens halverwege de proef compleet van slag raakt omdat er een mevrouw met een kinderwagen met wapperende parasols en een vijftal schreeuwende verkleedde kinderen door mijn baan waggelt. Dat koste mij toch ook echt mijn winstpunt(en, want tot dat gebeurde liep hij bijna allemaal 7-ens) EN mijn plaatsing. Vorige week liep mijn jonge paard nog een Z proef, en heel soms wil hij wel eens wat achter het bit duiken. Dit gebeurde in de proef ook in 3 onderdelen, en voor die onderdelen had ik allemaal 4-en. Nogmaals: in de regel kan ik mij altijd erg vinden in de beoordelingen van de juryleden die ik krijg. Ik tref wel eens een jury waar ik het echt niet mee eens ben, maar dat is eerder uitzondering dan regel. En verder kan ik over andere ruiters kan ik weinig zeggen. Ik snap ook niet hoe jij dat wel kan doen? Vraag je van al die ruiters over wie jij het nu hebt dat hun coupon op? En ga jij dan na dat jij hun proef hebt gezien kijken wat voor cijfer ze voor welk onderdeel hadden? En welk commentaar er bij stond? En volg jij ruiters dan wekelijks op hun westrijden? Want anders kun jij toch nooit weten hoe/met welke proeven/beoordelingen/punten/prestaties zij in hogere klassen terecht zijn gekomen? Hoe weet jij dat dat de fouten die zij op dat moment laten zien structureel zijn? Of incidenteel? Zolang je dat allemaal niet weet kun je toch van ruiters in het algemeen, die je eens een keer een slechte proef ziet rijden toch niet zeggen dat zij niet in hun klasse thuis horen?
modie schreef:Kan je wel zeggen, kikki, dat degene waar ik mee boscros, niet echt een "lauw type'tje" is
Tsja, heel veel mensen denken dat het paard dat ze op stal hebben staan het meest ingewikkelde, moeilijkste, lastigste paard van de wereld is. En dat het dus wel extra knap moet zijn dat ze met het paard kunnen doen wat ze ermee doen. Volgens mij ligt de waarheid meer in het feit dat goed paardrijden en goed dressuurrijden gewoon ontzettend moeilijk is. Ieder paard heeft zijn eigen sterke kanten en moeilijkheden. En als iets er bij een ander makkelijk en vanzelfsprekend uitziet wil dat niet meteen zeggen dat diegene dan een makkelijk paard heeft. In principe bestaan er geen 'makkelijke' paarden (geen enkel paard loopt uit zichzelf een heel goed proefje), er bestaat alleen 'goed paardrijden'. En als je goed rijdt ziet het er makkelijk uit.
pharagirlke schreef:Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden.
Hieruit blijkt wel weer hoe slecht jij op de hoogte bent van de regels. Je mag namelijk wel gewoon jureren en daarnaast zelf ook actief zijn in de wedstrijdsport. Dat heeft zelf nog de voorkeur ook bij de KNHS (juryleden die namelijk zelf ook actief zijn in de sport kunnen zich beter verplaatsen in de ruiter) Van het weekend werd ik nog gejureerd door een jurylid die de dag daarop zelf in het ZZ-zwaar uitkwam... (als je mij niet gelooft dan kan ik je verwijzen naar de uitslagen...) Verder moet je om jury te worden zelf minimaal M1 dress+wp zijn. En dan mag je max. tot de L jureren. M en Z jury's moeten minimaal Z2 plus wp zijn. Dus ook de KNHS is van mening dat je zelf als ruiter ook een bepaald niveau moet hebben om als jury over andere te mogen oordelen. Dus Phara, even snel een puntje rijden in het M1 (en dat is volgens jou een makkie, want dat lukt zelfs met gespannen en in de krul getrokken paarden, dus dan moet jij het zeker kunnen) en na het doen van een cursusje krijg je van de KNHS je vrijbriefje om officieel te mogen oordelen over anderen.