Prestatie belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:21

;)
MissEvil schreef:
Onderbouwing? Ok :)

De vraag hier is, of jij vind dat niveau wat zegt. Ik antwoord, dat ik dat niet vind, omdat er dus dit soort gevallen rond lopen.
En als je daar dus op ging oordelen, je zulke dingen zou krijgen zoals jij hierboven neerzet. Ik vind niet dat je iemand kunt beoordelen aan een wedstrijdniveau, maar pas als je die persoon hebt zien rijden (en het liefst op meerdere paarden, van verschillende niveaus).

En dan is het nog een kwestie van, wat vind jij. Ik vind prestaties niet veel zeggen. Doordat je dan een bepaald beeld aan een bepaald niveau gaat plakken, en ik ben van mening, dat dat juist niet de bedoeling is. :)

Je hangt de verkeerde conclusie aan mijn mening :+

ik maakte geen conclusie, ik had juist vragen ;)

Ik vind inderdaad ook dat er gevallen bijlopen die imo nooit zo "hoog" hadden moeten komen. Echter wil dat imo niet gelijk zeggen dat het hele systeem niet goed is en dat het wedstrijdniveau helemaal niks zegt. Ookal vallen de slechte op, er zijn nog meer combinaties die wel op dat niveau thuis horen...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:24

jasmijn78 schreef:
pharagirlke schreef:
Stond je naast me Jasmijn?

Een beetje simpele opmerking... Zelfs al sta ik naast je en kijken we naar hetzelfde, dan kunnen we beide nog twee heel verschillende dingen zien. Het is echt maar welke bril je op hebt, vanuit welke kennis, kunde je kijkt en welk referentiekader je hebt. Vanaf hier is verder niet te beoordelen hoe jouw referentiekader zich verhoudt tot het mijne. Daarvoor zul jij je visie beter moeten onderbouwen dan met alleen maar 'ik zie'.

modie schreef:
Jasmijn heeft overal "verstand" van, volgens mij??

Hmmm... Na 16 jaar volop wedstrijden rijden in de basis en sinds een jaar in de nationale dressuur EN het jaarlijks organiseren van de dressuurwedstrijden van onze eigen vereniging denk ik toch wel iets te weten van dressuur en de reglementen... Maar ik kan het best ook eens mis hebben hoor ;)

modie schreef:
Wanneer heb je voor het laatst het KNHS-proevenboekje eens opgeslagen?

Van het weekend nog... Wat is nu je punt?

superwoman schreef:
vraag me ook af moddie waneer jij voor het laatst in de ring bent geweest en met hoeveel paarden in totaal én op welk niveau?
modie schreef:
Wist je nog niet, dat ik "boscrosser" ben?

Een ontwijkend antwoord als dit was te verwachten. Ik denk dat Moddie HET voorbeeld is van mensen die zelf nog nooit wat gepresteerd hebben, die gillen dat prestatie niet belangrijk is en niets zegt. Waarschijnlijk is Moddie ooit hevig gedesillusioneerd uit de B ring gekomen, hevig beledigd door het oordeel van de jury, om vervolgens de droom van rondrijden met een hoedje tussen de witte hekjes uit het hoofd te zetten en iedereen die wel succes heeft in het najagen van diezelfde droom afgunstig te veroordelen...

modie schreef:
Dus om te mogen "oordelen" datgene wat ik zie, moet ik minstens een zo hoog mogelijk niveau hebben in de wedstrijdring

Een onderbouwing met inhoudelijke argumenten, geillustreerd met bijvoorbeeld foto's en filmpjes, uitslagen, cijfers etc.... Dat zou al meer inzicht geven. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Met 'ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet alleen zul je de mensen die iets meer verstand van wedstrijdsport hebben niet snel overtuigen. Tot die tijd mag je wat mij betreft oordelen wat je wil, maar kun je niet verwachten dat jou oordeel voor een ander belangrijk, geloofwaardig of aannemelijk is. Je zult hooguit de mensen meekrijgen die net als jij zelf ook nooit wat gepresteerd hebben en hun dressuurcarriere in een vroeg stadium al aan de wilgen hebben gehangen omdat ze niet mee konden komen. En hun gebrek aan kunde om een winstpuntwaardig proefje neer te zetten proberen te verbloemen door maar heel hard te roepen dat er van de KNHS en de juryleden helemaal niets deugt. Echt, het is zo doorzichtig... Een beetje zielig eigenlijk zelfs. Zo weinig relativeringsvermogen en zelfreflectie...

modie schreef:
Vraag me by the way, wel even af, hoeveel van die wedstrijdruiters op niveau nog überhaupt naar het bos durven met hun "wedstrijdpaard"

Mijn paarden lopen graag een rondje bos, polder of strand hoor... Is dat goed genoeg voor je? Als ik jou vertel dat mijn paard ook nog wp-waardige proeven loopt op nationaal niveau, is mijn niveau van rijden dan wel geloofwaardig voor jou? BTW: ik ging met mijn paard als 3-jarige toen hij net 3 weken zadelmak was al naar het strand, dus wat mij betreft zeggen buitenritjes rijden an sich ook niet zo heel veel over iemands dressuurvaardigheden. Het verschil tussen toen en nu is dat we toen alleen maar rechtuit reden, en dat ik nu van het uitgestrekte strand en lange landpaden gebruik maak om bijvoorbeeld mijn series wissels te oefenen, of lekker aan het schakelen ben. Wanneer is iemands niveau uberhaupt wel geloofwaardig voor jou?

x_Marr schreef:
We hebben het niet over paarden met SOMS wat spanning, dat is volkomen normaal, maar paarden met meer spanning dan ontspanning, of een valse krul die bereikt wordt doormiddel van zagen. En dat hoeft dan nieteens over zeer hoog niveau te gaan zoals het Z, maar zulke ruiters horen nieteens thuis in de L. Maar toch zijn dat er genoeg of zelfs hoger.
En dan mag ik toch hopen dat je het ermee eens bent dat er waarschijnlijk iets is misgegaan in de beoordeling van de jury.

Ik denk dat in de praktijk toch echt maar heel weinig combi's die vanaf het begin tot het eind spanning op ALLE onderdelen laten zien een wp krijgen. Dat lijkt mij heel sterk. Ik kom er in ieder geval niet mee weg.... En het overkomt mij ook wel eens dat mijn paard thuis super loopt en op wedstrijd ineens halverwege de proef compleet van slag raakt omdat er een mevrouw met een kinderwagen met wapperende parasols en een vijftal schreeuwende verkleedde kinderen door mijn baan waggelt. Dat koste mij toch ook echt mijn winstpunt(en, want tot dat gebeurde liep hij bijna allemaal 7-ens) EN mijn plaatsing. Vorige week liep mijn jonge paard nog een Z proef, en heel soms wil hij wel eens wat achter het bit duiken. Dit gebeurde in de proef ook in 3 onderdelen, en voor die onderdelen had ik allemaal 4-en. Nogmaals: in de regel kan ik mij altijd erg vinden in de beoordelingen van de juryleden die ik krijg. Ik tref wel eens een jury waar ik het echt niet mee eens ben, maar dat is eerder uitzondering dan regel. En verder kan ik over andere ruiters kan ik weinig zeggen. Ik snap ook niet hoe jij dat wel kan doen? Vraag je van al die ruiters over wie jij het nu hebt dat hun coupon op? En ga jij dan na dat jij hun proef hebt gezien kijken wat voor cijfer ze voor welk onderdeel hadden? En welk commentaar er bij stond? En volg jij ruiters dan wekelijks op hun westrijden? Want anders kun jij toch nooit weten hoe/met welke proeven/beoordelingen/punten/prestaties zij in hogere klassen terecht zijn gekomen? Hoe weet jij dat dat de fouten die zij op dat moment laten zien structureel zijn? Of incidenteel? Zolang je dat allemaal niet weet kun je toch van ruiters in het algemeen, die je eens een keer een slechte proef ziet rijden toch niet zeggen dat zij niet in hun klasse thuis horen?

modie schreef:
Kan je wel zeggen, kikki, dat degene waar ik mee boscros, niet echt een "lauw type'tje" is

Tsja, heel veel mensen denken dat het paard dat ze op stal hebben staan het meest ingewikkelde, moeilijkste, lastigste paard van de wereld is. En dat het dus wel extra knap moet zijn dat ze met het paard kunnen doen wat ze ermee doen. Volgens mij ligt de waarheid meer in het feit dat goed paardrijden en goed dressuurrijden gewoon ontzettend moeilijk is. Ieder paard heeft zijn eigen sterke kanten en moeilijkheden. En als iets er bij een ander makkelijk en vanzelfsprekend uitziet wil dat niet meteen zeggen dat diegene dan een makkelijk paard heeft. In principe bestaan er geen 'makkelijke' paarden (geen enkel paard loopt uit zichzelf een heel goed proefje), er bestaat alleen 'goed paardrijden'. En als je goed rijdt ziet het er makkelijk uit.

pharagirlke schreef:
Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden.

Hieruit blijkt wel weer hoe slecht jij op de hoogte bent van de regels. Je mag namelijk wel gewoon jureren en daarnaast zelf ook actief zijn in de wedstrijdsport. Dat heeft zelf nog de voorkeur ook bij de KNHS (juryleden die namelijk zelf ook actief zijn in de sport kunnen zich beter verplaatsen in de ruiter) Van het weekend werd ik nog gejureerd door een jurylid die de dag daarop zelf in het ZZ-zwaar uitkwam... (als je mij niet gelooft dan kan ik je verwijzen naar de uitslagen...) Verder moet je om jury te worden zelf minimaal M1 dress+wp zijn. En dan mag je max. tot de L jureren. M en Z jury's moeten minimaal Z2 plus wp zijn. Dus ook de KNHS is van mening dat je zelf als ruiter ook een bepaald niveau moet hebben om als jury over andere te mogen oordelen. Dus Phara, even snel een puntje rijden in het M1 (en dat is volgens jou een makkie, want dat lukt zelfs met gespannen en in de krul getrokken paarden, dus dan moet jij het zeker kunnen) en na het doen van een cursusje krijg je van de KNHS je vrijbriefje om officieel te mogen oordelen over anderen.

jasmijn78 applause u heeft dapper van zich af gebeten.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 15-12-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:24

FaberSmid schreef:
Kunnen we meteen de vraag stellen, of de verzekering wel zal uitkeren? Denk wel druven, maar ook kunnen is en ander verhaal. Denk dat het risico te groot is.
Modie zie jij mevrouw van Grunsven als voorbij scheuren, met de bereden politie achter der aan?

Dit slaat nergens op!
Zijn meerdere wedstrijdruiters hier die hun paarden makkelijk een bos- of strandrit kunnen maken.
Ook mijn paarden kunnen dat gewoon...

En die sensibele paarden, daar kan een boscrosser ook niet prettig mee door het bos hoor... :roll:

Citaat:

sarcastisch bedoeld?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:35

FaberSmid schreef:
Kunnen we meteen de vraag stellen, of de verzekering wel zal uitkeren? Denk wel druven, maar ook kunnen is en ander verhaal. Denk dat het risico te groot is.
Modie zie jij mevrouw van Grunsven als voorbij scheuren, met de bereden politie achter der aan?

Ik weet van verschillende internationale GP-ruiters dat ze af en toe nog best een eindje het bos in gaan rijden met de paarden. Boscrossen zal het niet meer zijn, dat denk ik niet en het zal ook niet zijn van 'hop even dit boomstammetje meepakken' :+ maar buitenrijden doen er toch wel een aantal.
Maar volgens mij ging het topic niet direct over de topsport toch?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:40

superwoman schreef:
FaberSmid schreef:

Dit slaat nergens op!
Zijn meerdere wedstrijdruiters hier die hun paarden makkelijk een bos- of strandrit kunnen maken.
Ook mijn paarden kunnen dat gewoon...

En die sensibele paarden, daar kan een boscrosser ook niet prettig mee door het bos hoor... :roll:

Dan heeft u niet goed gelezen wat modie geschreven had, op niveau niet gelezen?

Citaat:

sarcastisch bedoeld?

Dat maakt u er van, niet ik.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:43

Urielle schreef:
FaberSmid schreef:

Ik weet van verschillende internationale GP-ruiters dat ze af en toe nog best een eindje het bos in gaan rijden met de paarden. Boscrossen zal het niet meer zijn, dat denk ik niet en het zal ook niet zijn van 'hop even dit boomstammetje meepakken' :+ maar buitenrijden doen er toch wel een aantal.
Maar volgens mij ging het topic niet direct over de topsport toch?

Rijden die dan nog op eigen terrein of echt lekker op het strand bijvoorbeeld? Natuurlijk crossen die niet zoals modie door het bos, dat is wel begrijpelijk met die kostbare paarden. Veel te hoog risico, zou de verzekering dat accepteren? Dus dit topic gaat over elke wedstrijdruiter, behalve de topsport?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:46

@FaberSmid
Ik denk dan idd dat ik je niet goed begrepen heb.
de 2e reactie van jou, geeft aan dat je mij niet goed heb begrepen, omdat het een vraag was en ik het er niet van maak.

FaberSmid

Re: Prestatie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:51

superwoman ok dan begrijpen we elkaar nu wel. Ik bedoelde het niet sarcastisch, maar zoals ik geschreven heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:04

Strand weet ik niet, ik zit ver van het strand :+
Wel nabij gelegen bossen of gewoon boerenlandweggetjes.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:20

Ok duidelijk, prachtig voor de paarden dat die er ook lekker op uit mogen. Aangename afwisseling, dan alleen maar de rij"plaats" en "ring".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:29

het is te wijten aan jouw kennis Fabersmid dat jij niet weet dat de serieuze dressuurruiter ook gewoon het bosritje maakt :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:21

FaberSmid schreef:
Komt dat niet mede omdat de show belangrijker is geworden dan de uitvoering? Mede schuldige zijn de toeschouwers, die die show onder steunen.

Mijn ervaring is toch dat juryleden zich over het algemeen niet zo veel aantrekken van de publieke opinie. In ieder geval niet in de basis en de subtop. Ik heb op subtop-wedstrijden wel eens paarden gezien die met een hoop poeha super spectaculair werden voorgesteld en die ontzettend veel tactfouten lieten zien en veel spanning vertoonden. Ik heb zulke combi's toch echt met verliespunten naar huis zien gaan. Ook de wat bekendere namen. Een spectaculair paard scoort doorgaans alleen als hij de onderdelen ook correct laat zien.

FaberSmid schreef:

Hartelijk dank voor het compliment. Ik ga er tenminste vanuit dat het ook als compliment bedoelt is en dat je je ook kunt vinden in de inhoud van mijn weerwoord?

superwoman schreef:

Wellicht heeft men ook over mijn reactie heen gelezen: polder, strand en bos... Mijn paarden schuwen ook een sprongetje en water niet... Heb zelfs weg eens geprobeerd te zwemmen met ze, maar met een stokmaat van 1.78 raakte ik buiten de pieren om los te komen van de grond, en dat leek me niet zo veilig... Verder rij ik ook niet alleen maar wissels op het strand of in de polder; ik trek ook altijd het gas even een keer flink open. Niets heerlijkers dan dat. ;)

FaberSmid schreef:
Dus dit topic gaat over elke wedstrijdruiter, behalve de topsport?

Wat internationale topruiters doen is volgens mij in ieder geval niet per definitie representatief voor wat basis en subtop ruiters met hun paarden doen. Verder is van Anky wel bekend dat ze met Salinero na het winnen van de OS bij haar thuis door het compleet versierde dorp reed. Daar hebben nog foto's van in de bladen en op internet gestaan. Bij Bartels nemen ze de paarden regelmatig mee naar buiten en worden ook nog wel eens sprongetjes gemaakt heb ik vernomen. En van meerdere int. GP ruiters is bekend dat ze een galloppeerbaan bij huis hebben waar ze zo af en toe even het gas open trekken. Ik ben het er wel mee eens dat er nu eenmaal mensen zijn die geen verstand hebben en die denken dat ze een topsportpaard op stal hebben terwijl ze nog maar in de B uitkomen en het paard behandelen als een kasplantje. Maar mensen zonder verstand kom je niet alleen in de wedstrijdsport tegen, die kom je ook onder de recreatieven tegen. Dus dat zegt imo dus niet direct iets over de wedstrijdsport.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:24

KiWiKo schreef:
het is te wijten aan jouw kennis Fabersmid dat jij niet weet dat de serieuze dressuurruiter ook gewoon het bosritje maakt :)

Kiwiko u kunt uw reacties niet laten is te lezen. Het is maar goed dat mijn kennis over het ambacht hoefsmid gaat en die van u over het rijden (uw profiel gelezen). Daarom ben ik hoefsmid en u instructrice of is het nu directrice? Ik geef wel les, maar dan over het ambacht hoefsmid en niet het paardrijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:30

jasmijn78 schreef:
FaberSmid schreef:
Komt dat niet mede omdat de show belangrijker is geworden dan de uitvoering? Mede schuldige zijn de toeschouwers, die die show onder steunen.

Mijn ervaring is toch dat juryleden zich over het algemeen niet zo veel aantrekken van de publieke opinie. In ieder geval niet in de basis en de subtop. Ik heb op subtop-wedstrijden wel eens paarden gezien die met een hoop poeha super spectaculair werden voorgesteld en die ontzettend veel tactfouten lieten zien en veel spanning vertoonden. Ik heb zulke combi's toch echt met verliespunten naar huis zien gaan. Ook de wat bekendere namen. Een spectaculair paard scoort doorgaans alleen als hij de onderdelen ook correct laat zien.

Gelukkig maar zoals het beoordeeld behoort te worden. Jury zijn en blijven ook maar mensen en zijn niet de hoofdverantwoordelijke.

FaberSmid schreef:

Hartelijk dank voor het compliment. Ik ga er tenminste vanuit dat het ook als compliment bedoelt is en dat je je ook kunt vinden in de inhoud van mijn weerwoord?

Graag gedaan, juist door uw geschreven inhoud van uw weerwoord. U beet letterlijk van u af, prachtig om te lezen.

superwoman schreef:

Wellicht heeft men ook over mijn reactie heen gelezen: polder, strand en bos... Mijn paarden schuwen ook een sprongetje en water niet... Heb zelfs weg eens geprobeerd te zwemmen met ze, maar met een stokmaat van 1.78 raakte ik buiten de pieren om los te komen van de grond, en dat leek me niet zo veilig... Verder rij ik ook niet alleen maar wissels op het strand of in de polder; ik trek ook altijd het gas even een keer flink open. Niets heerlijkers dan dat. ;)

Prachtig, wat zullen uw paarden ook van die vrijheid genieten.

FaberSmid schreef:
Dus dit topic gaat over elke wedstrijdruiter, behalve de topsport?

Wat internationale topruiters doen is volgens mij in ieder geval niet per definitie representatief voor wat basis en subtop ruiters met hun paarden doen. Verder is van Anky wel bekend dat ze met Salinero na het winnen van de OS bij haar thuis door het compleet versierde dorp reed. Daar hebben nog foto's van in de bladen en op internet gestaan. Bij Bartels nemen ze de paarden regelmatig mee naar buiten en worden ook nog wel eens sprongetjes gemaakt heb ik vernomen. En van meerdere int. GP ruiters is bekend dat ze een galloppeerbaan bij huis hebben waar ze zo af en toe even het gas open trekken. Ik ben het er wel mee eens dat er nu eenmaal mensen zijn die geen verstand hebben en die denken dat ze een topsportpaard op stal hebben terwijl ze nog maar in de B uitkomen en het paard behandelen als een kasplantje. Maar mensen zonder verstand kom je niet alleen in de wedstrijdsport tegen, die kom je ook onder de recreatieven tegen. Dus dat zegt imo dus niet direct iets over de wedstrijdsport.

Toch ben ik wel benieuwd hoe de verzekering hier over denkt, die doen vaak zo moeilijk over risico's? Iemand die daar verstand van heeft?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:57

tsjaah, Jasmijn
Ik vind vooral het oordeel van de jury bij die LDR-getrainde paarden "onkundig"

Heb jij daar dan geen last?
Want jij gebruikt toch ook de "Hollandse" school-methode, volgens mij?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:52

jasmijn78 schreef:
pharagirlke schreef:
Stond je naast me Jasmijn?

Een beetje simpele opmerking... Zelfs al sta ik naast je en kijken we naar hetzelfde, dan kunnen we beide nog twee heel verschillende dingen zien. Het is echt maar welke bril je op hebt, vanuit welke kennis, kunde je kijkt en welk referentiekader je hebt. Vanaf hier is verder niet te beoordelen hoe jouw referentiekader zich verhoudt tot het mijne. Daarvoor zul jij je visie beter moeten onderbouwen dan met alleen maar 'ik zie'.

Dan kan je dus ook niet zeggen of ik het wel of niet mis zag/had. Dus zo simpel is die opmerking niet.

Citaat:
pharagirlke schreef:
Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden.

Hieruit blijkt wel weer hoe slecht jij op de hoogte bent van de regels. Je mag namelijk wel gewoon jureren en daarnaast zelf ook actief zijn in de wedstrijdsport. Dat heeft zelf nog de voorkeur ook bij de KNHS (juryleden die namelijk zelf ook actief zijn in de sport kunnen zich beter verplaatsen in de ruiter) Van het weekend werd ik nog gejureerd door een jurylid die de dag daarop zelf in het ZZ-zwaar uitkwam... (als je mij niet gelooft dan kan ik je verwijzen naar de uitslagen...) Verder moet je om jury te worden zelf minimaal M1 dress+wp zijn. En dan mag je max. tot de L jureren. M en Z jury's moeten minimaal Z2 plus wp zijn. Dus ook de KNHS is van mening dat je zelf als ruiter ook een bepaald niveau moet hebben om als jury over andere te mogen oordelen. Dus Phara, even snel een puntje rijden in het M1 (en dat is volgens jou een makkie, want dat lukt zelfs met gespannen en in de krul getrokken paarden, dus dan moet jij het zeker kunnen) en na het doen van een cursusje krijg je van de KNHS je vrijbriefje om officieel te mogen oordelen over anderen.

Gaat in Nederland dan net wat anders dan in België vrees ik, mijn federatie mag je niet meer rijden als je jury bent. ;) Dus niet zo vlotjes met die conclusies aub. En gezien ik toch echt in België naar wedstrijden ga en ook daar rijd en dus ook daar de combinatie zie, raakt deze opmerking kant noch wal. :)

VLP heeft het Duitse systeem (waar ik voor rijd) daar kies je, of jury, of rijden maar niet beiden. ;) LRV is het oude nederlandse systeem, daar mag je idd rijden en jureren maar goed, daar doen ze ook nog niet aan jury cursussen :+

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:
Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden. :+

hoezo?

In België mag dat niet, iig in de VLP mag dat niet. Bij de LRV mag het wel. :) Collega-ruiter wilde eigenlijk gaan jureren maar als dressuurjury was mocht die zelf niet meer deelnemen aan de wedstrijden op ons niveau (dus niet meer regionaal) en hij mag geen les meer geven, jury's mogen enkel nog clinics geven hier. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:14

modie schreef:
tsjaah, Jasmijn
Ik vind vooral het oordeel van de jury bij die LDR-getrainde paarden "onkundig"

Pfff..... Als we er inhoudelijk niet meer uitkomen, dan gaan we het maar op LDR gooien??? Sjonge jonge.... De jury beoordeelt IN de baan wat hij ziet. En als een paard correct loopt krijgt hij punten, ongeacht HOE het dier getraint is. Daar is een jury namelijk niet voor, om zich te bemoeien met de training. De jury beoordeelt slechts het eindresultaat. Federatievertegenwoordigers (basis- en subtop wedstrijden) en stewards (int.) houden in de gaten of er geen ongeoorloofde dingen op het voorterrein gebeuren.

modie schreef:
Heb jij daar dan geen last?
Want jij gebruikt toch ook de "Hollandse" school-methode, volgens mij?

Waar moet ik last van hebben? Ik stel mijn ene paard inderdaad wel eens wat ronder in (niet in de extreme vorm als topruiters doen, maar ik ben dan ook geen topruiter. Ik pas hetgeen toe waarvan ik denk dat het voor mij, mijn paard en mijn niveau verantwoord en effectief is). De ander stel ik absoluut nooit diep en rond in, want die heeft een hele andere bouw... Daardoor wil hij juist al graag zo lopen... Dus die moet juist hoger en op lengte blijven...

Maar ik begrijp nu niet waar ik last van moet hebben? Ik heb nog nooit een opmerking op mijn coupon gehad met: ik zag je paard op het losrijterrein zo prachtig LDR lopen!!! Klasse hoor, dikke 10. En verder rij ik ook geen proefjes met de kin op de borst ofzo. Van het weekend startte ik ZZ-licht en kreeg in van de jury zelfs een compliment dat wij zo'n sympatieke combinatie waren. En mijn paard heeft het hele proefje mooi in de oprichting gelopen zonder ook maar een fractie achter het bit te komen.

pharagirlke schreef:
Gaat in Nederland dan net wat anders dan in België vrees ik, mijn federatie mag je niet meer rijden als je jury bent. Dus niet zo vlotjes met die conclusies aub. En gezien ik toch echt in België naar wedstrijden ga en ook daar rijd en dus ook daar de combinatie zie, raakt deze opmerking kant noch wal.

We zitten hier op een nederlandse site en we hebben het over de regels van de KNHS. Dat jij in belgie zit kan ik niet ruiken... Hoe het er aan toe gaat in Belgie kan ik niet zeggen, daar heb ik nog nooit gereden.

Verder zou ik zeggen: blijf gewoon lekker bij jezelf. Als jij wedstrijden, niveau en prestaties niet belangrijk vind, dan is dat prima. Maar accepteer ook dat er mensen zijn die er wel waarde aan hechten, of voor wie het wel een indicatie is van iemands niveau. Als je zelf geen wedstrijdruiter bent, laat de discussie over de jurering dan over aan mensen die zich daar vanuit hun liefhebberij wel mee bezig houden. Die discussie is al lastig genoeg zonder dat mensen die geen verstand hebben van en ervaring hebben in dressuur/wedstrijden... Jullie kunnen wel zo hard gillen dat je nu eenmaal vind dat je je oordeel of mening mag geven... Maar vraag je ook even af of iemand en zo ja wie dan op jouw mening/oordeel zou moeten zitten te wachten? Zeker als je je oordeel slecht inhoudelijk kunt onderbouwen. En wees gewoon een beetje voorzichtig met je (voor)oordeel. Je kunt niet direct beoordelen a.d.h.v. een slecht proefje hoe iemand met zijn paarden omgaat. Ten eerste kun je daar anderen best mee kwesten (en ruiters zoals jullie vinden het ook niet leuk als anderen zonder onderbouwing zeggen: nou, die boscrossers bakken er ook niets van) en ten tweede kom je er zelf nogal onkundig mee over. Bovendien gooi je op die manier ook de deur dicht voor een inhoudelijke discussie. Het is de toon die de muziek maakt, dus toon gewoon een beetje respect; als je je al geroepen volet om je mening/oordeel te geven, doe dan op zijn minst je best deze inhoudelijk te onderbouwen, zoals ik al eerder stelde. Haal een concrete situatie aan (foto's, filmpjes, uitslagen, plaatsingen etc). Noem het beestje bij het naampje. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Met ik-zie-ik-zie schieten we geen donder op. Dan ga je van anderen verwachten dat ze jou maar op je woord moeten geloven dat wat jij ziet waarheid is, en dat is wel een beetje teveel gevraagd....

En daarbij, als ik de discussie even bij mijzelf houd: ik ben trots op het niveau en de prestaties die ik tot nu toe met mijn paarden heb behaald. Ik denk, dan ik mede door het rijden van wedstrijden, ontzettend veel geleerd heb de afgelopen jaren. Ik denk dat, ondanks dat ik nog lang niet klaar ben en nog heel veel te leren heb, ik inmiddels best een aardig stukkie kan rijden. Als ik ervaar hoe hard ik moet trainen om een goed resultaat neer te zetten... Sorry, maar iemand moet dan echt van goede huize komen om mij te vertellen dat mijn niveau en mijn prestaties helemaal niets zeggen over mijn kennis en kunde.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:48

ik vind het wel grappig dat mensen stellen dat paarden die hoog in de dressuur lopen te pittig zijn om buitenritjes mee te maken.
Kan wel zo zijn, maar het hoort natuurlijk niet! Als je een paard mentaal rustig hebt zal het lichaam volgen, dus je kan hem in de sport uitbrengen, verzamelen en laten presteren vanuit rust ontspanning en vertrouwen. En als je echt goed bent zou je zo vanuit elke dressuurproef hoe snel je paard ook aan de hulpen was meteen met een lange teugel in het bos moeten kunnen uitstappen. Probleem is gewoon dat veel mensen meer aandacht geven aan het fysieke, omdat we willen dat ze fysiek in de ring presteren en dan dus mentaal dingen laten liggen waardoor een groot percentage van de paarden (en dat zie je heel goed zelfs nog in de grandprix) mentaal niet meer relaxed zijn tijdens de proef, maar toch deels op mentale spanning lopen die dus eigenlijk niet nodig is. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:04

orsini schreef:
ik vind het wel grappig dat mensen stellen dat paarden die hoog in de dressuur lopen te pittig zijn om buitenritjes mee te maken.
Kan wel zo zijn, maar het hoort natuurlijk niet! Als je een paard mentaal rustig hebt zal het lichaam volgen, dus je kan hem in de sport uitbrengen, verzamelen en laten presteren vanuit rust ontspanning en vertrouwen. En als je echt goed bent zou je zo vanuit elke dressuurproef hoe snel je paard ook aan de hulpen was meteen met een lange teugel in het bos moeten kunnen uitstappen. Probleem is gewoon dat veel mensen meer aandacht geven aan het fysieke, omdat we willen dat ze fysiek in de ring presteren en dan dus mentaal dingen laten liggen waardoor een groot percentage van de paarden (en dat zie je heel goed zelfs nog in de grandprix) mentaal niet meer relaxed zijn tijdens de proef, maar toch deels op mentale spanning lopen die dus eigenlijk niet nodig is.

Dit is te eenzijdig belicht... Natuurlijk hoort een dressuurpaard gehoorzaam te zijn en te worden van zijn dressuurtraining. Anderzijds worden de dressuur/sportpaarden tegenwoordig wel heel erg gefokt op senibiliteit, een eigenschap die je echt wel nodig hebt in de topsport. Die eigenschap bij veel sportpaarden kan ervoor zorgen dat ze wat schieterig kunnen zijn op een buitenrit. Wat op zich niet erg is (het geeft niets als je paard een keer wegschiet, maar wel als hij dat doet langs een drukke weg) Daarentegen lenen ook veel omgevingen zich niet (meer) zo goed om je paar aan verkeer te laten wennen, en houden automobilisten tegenwoordig totaal geen rekening meer met paarden. Overigens vind ik het ook meten met twee maten; bij een springpaard, recreatiepaard of corsspaard hoor je er niemand over als die en keer schrikt of wegschiet (dat doen nu eenmaal bijna alle paarden wel eens) Maar als het om een dressuurpaard gaat, dan is hij ineens niet goed getraint?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:29

Hey Jasmijn,
Ben het met je eens dat de paarden inderdaad wel sensibel zijn. Maar dan nog is sensibel niet hetzelfde als "niet mogelijk om buiten te rijden". Paarden blijven inderdaad vluchtdieren die overal van kunnen schrikken. Het gaat er voornamelijk om dat als je ze in jou kan laten vertrouwen en geestelijk relaxed kan houden, dan zullen ze ook in een schriksituatie bij jou te raden gaan en niet op hol slaan e.d. Een sprong opzij als schrikreactie blijft inherent aan het wezen paard, maar is zoveel minder als ze op jou vertrouwen en relaxed zijn.
Ik doelde trouwens niet alleen op dressuurpaarden ;) maar misschien is dat verkeerd overgekomen. Geldt nl voor elk paard, van shetlander tot trekpaard :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:26

de pest is met de huidige generatie sportpaard dat ze gewoon heel groot reageren. Worden ze ook op gefokt, maar dat werkt in een schrik reactie, of in een vrolijke buit ontzettend tegen de ruiter :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:56

KiWiKo schreef:
de pest is met de huidige generatie sportpaard dat ze gewoon heel groot reageren. Worden ze ook op gefokt, maar dat werkt in een schrik reactie, of in een vrolijke buit ontzettend tegen de ruiter

En het hoofddoel van de gemiddelde GP ruiter met zijn paard is nu eenmaal niet het rijden van buitenritjes..... Dus die hebben er ook niet zo'n last van wanneer een buitenritje niet altijd even goed gaat met een paard. Dan rijden ze gewoon geen buitenritjes, of in ieder geval geen ritjes door een drukke omgeving. Verder wordt onderschat hoe heftig een omgeving van een internationaal concours voor een paard kan zijn. Ik denk dat menig betrouwbaar buiten-hobbel-paard daar nog de bibbers van krijgt. Dus paarden die goed in de int. GP scoren hebben echt wel een hoop vertrouwen in hun ruiter, anders maken ze wel rechtsomkeert in de int. ring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:03

Precies :) :)

Ik zag van de zomer een demonstratie van Imke op de Stompwijkse paardendagen........... ze zat op Ferero, die had ze meegenomen omdat hij altijd wat lauwtjes is.......

Naaaaah, de achteruit en spontane halve pirouette die knoppen hoeft ze niet meer te bevestigen...... ach, ach, ach, ach :)

savira @ [EV-ITP] Imke schellekes Bartels in Stompwijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:14

Jasmijn; op deze site zitten zowel Belgen als Nederlanders, dat weet jij net zo goed als ik. Dus IMO ben je je er nu gewoon onderuit aan het banketstaaf. ;) Het staat zelfs voor je neus gezien er in mijn woonplaats staat dat ik in België woon. ;) een "sorry dat wist ik niet" had ook voldaan hoor.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:18

Jeetje Pharagirlke, wat kan jij toch altijd ontploffen om niets. Je bent vast heel leuk, en je komt ook echt wel over alsof je verstand van paarden hebt. Je bent zo snel op je teentjes getrapt. Dat is toch helemaal niet nodig!