Tempi en overgangen hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:30

FireScorpion schreef:
KiWiKo schreef:
oeh FS de laatste zin klinkt wat gefrustreerd..........

Ik persoonlijk heb het geluk gehad altijd hele goede smeden in mijn omgeving te hebben, zoals je weet ben ik best eigenwijs......

maar ik heb persoonlijk nooit mijn hoefsmid de schuld gegeven als het rijden niet ging, IK ben de schuldige als het rijden niet gaat...... niet de smid, niet de va, niet het zadel, niet het bit, niet de temperatuur, niet het neefje van de buurjongen......IK

Helemaal mee eens. Al liep mijn VZ paard wél 2 dagen kreupel omdat de hoefsmid zn straal te diep had weggesneden. Dus het ligt zeker niet altijd aan de hoefsmid, maar soms ook wel.

Ik schreef over peesblessures. Over uw hoefsmid kan ik geen mening vormen, ik was er persoonlijk niet bij aanwezig. Ken wel een hoefsmid die de straal voor de helft had weg gesneden, is dat ik het zelf gezien heb. Die was druk met kletsen, achteraf bleek de hoefsmid geen enkele opleiding gevolgd te hebben en diploma te bezitten. "hoefsmid" en eigenaar wisten het weer beter, nadat ik de bloeding had gestopt met het dicht branden met een heet ijzer. Ik heb me er niet mee bemoeid, einde van het liedje was dat ik na veel verschillende beslag met orthopedisch beslag alsnog kon beslaan. De eigenaar heeft de "hoefsmid" aangeklaagd en gedaan, maar dat was naar mijn mening onterecht de eigenaar heeft het zelf toegelaten en om gevraagd. Met het paard is alles goed gekomen, geen zorgen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:33

FaberSmid schreef:
FireScorpion schreef:
Helemaal mee eens. Al liep mijn VZ paard wél 2 dagen kreupel omdat de hoefsmid zn straal te diep had weggesneden. Dus het ligt zeker niet altijd aan de hoefsmid, maar soms ook wel.

Ik schreef over peesblessures. Over uw hoefsmid kan ik geen mening vormen, ik was er persoonlijk niet bij aanwezig. Ken wel een hoefsmid die de straal voor de helft had weg gesneden, is dat ik het zelf gezien heb. Die was druk met kletsen, achteraf bleek de hoefsmid geen enkele opleiding gevolgd te hebben en diploma te bezitten. "hoefsmid" en eigenaar wisten het weer beter, nadat ik de bloeding had gestopt met het dicht branden met een heet ijzer. Ik heb me er niet mee bemoeid, einde van het liedje was dat ik na veel verschillende beslag met orthopedisch beslag alsnog kon beslaan. De eigenaar heeft de "hoefsmid" aangeklaagd en gedaan, maar dat was naar mijn mening onterecht de eigenaar heeft het zelf toegelaten en om gevraagd. Met het paard is alles goed gekomen, geen zorgen.

was ook zeker geen commentaar op u of andere smeden, wel op de smid van mijn ervaring :Y) ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:33

Shattered schreef:
Ik neem toch aan dat wij niet meer het paard 10 dagen opsluiten in een onverlichte ruimte, volgooien met haver en vervolgens een hete fakkel onder het achterwerk van het paard houden. Of heb ik iets gemist? ~~}>

Om uw vraag te beantwoorden, ja maar niet voor de wedstrijdsport :D, vrijheidsdressuur.

Aparte manier van scholing heeft u? Zo is het mij niet geleerd, valt nog mee met de oude garde.
Vrijheidsdressuur is geen hoge school toch?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:35

FaberSmid schreef:
Shattered schreef:
Ik neem toch aan dat wij niet meer het paard 10 dagen opsluiten in een onverlichte ruimte, volgooien met haver en vervolgens een hete fakkel onder het achterwerk van het paard houden. Of heb ik iets gemist? ~~}>

Om uw vraag te beantwoorden, ja maar niet voor de wedstrijdsport :D, vrijheidsdressuur.

Aparte manier van scholing heeft u? Zo is het mij niet geleerd, valt nog mee met de oude garde.
Vrijheidsdressuur is geen hoge school toch?

u moet wel lezen, zij had het daarvoor over wat zij in een oud boek heeft gelezen.
Ook Vrijheidsdressuur kan tot op hogeschool niveau ;) tenminste; de oefeningen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:38

FireScorpion schreef:
Zadels; De Manier hoe dingen bekeken worden; de omgang; de medische verzorging, ik ben geen natural maar ik ben wel een voorstander van de manier hoe er tegenwoordig naar hoeven gekeken word en dat er lang niet altijd ijzers onder hoeven. :) (nee dit is geen commentaar of aanval richting u aangezien u daar schijnbaar zwaar tegen schijnt te zijn......)

kunt u mij vertellen wat u vroeger beter vond dan nu? :)

Wie zegt dat ik daar tegen ben, denkt u werkelijk dat ik elk paard maar besla? Ik ben tegen ruiters die hun paarden onnodig laten beslaan, uit mode en er maar bij te horen bijvoorbeeld.
Als u mijn vraag beantwoord, beantwoord ik die van u. Vergeet niet dat het moderne er niet was zonder het oude.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:39

FireScorpion schreef:
u moet wel lezen, zij had het daarvoor over wat zij in een oud boek heeft gelezen.

Maar vrijheidsdressuur is geen hoge school, niet het een met het ander verwarren en door elkaar halen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:48

FaberSmid schreef:
FireScorpion schreef:
Zadels; De Manier hoe dingen bekeken worden; de omgang; de medische verzorging, ik ben geen natural maar ik ben wel een voorstander van de manier hoe er tegenwoordig naar hoeven gekeken word en dat er lang niet altijd ijzers onder hoeven. :) (nee dit is geen commentaar of aanval richting u aangezien u daar schijnbaar zwaar tegen schijnt te zijn......)

kunt u mij vertellen wat u vroeger beter vond dan nu? :)

Wie zegt dat ik daar tegen ben, denkt u werkelijk dat ik elk paard maar besla? Ik ben tegen ruiters die hun paarden onnodig laten beslaan, uit mode en er maar bij te horen bijvoorbeeld.
Als u mijn vraag beantwoord, beantwoord ik die van u. Vergeet niet dat het moderne er niet was zonder het oude.

ik heb uw vraag al beantwoord, check vooral het rijtje hierboven. begint met zadels ;)
of ik heb u door de war gehaald met een of andere bokker, kan ook :Y)
dan vind ik dat u het heel goed aanpakt en neem ik die zin terug ;) maaar vertel; wat was er vroeger beter?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:49

FaberSmid schreef:
FireScorpion schreef:

Maar vrijheidsdressuur is geen hoge school, niet het een met het ander verwarren en door elkaar halen.

Piaffe en Passage zijn hogeschool oefeningen, toch?
als je die kan leren d.m.v. vrijheidsdressuur, ben je daar toch ook mee bezig, maar dan vanaf de grond? ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:53

FireScorpion schreef:
ik heb uw vraag al beantwoord, check vooral het rijtje hierboven. begint met zadels ;)
of ik heb u door de war gehaald met een of andere bokker, kan ook :Y)
dan vind ik dat u het heel goed aanpakt en neem ik die zin terug ;) maaar vertel; wat was er vroeger beter?

Als u de vraag beantwoord wat er nieuw beter is, dan zal ik uw vraag beantwoorden. Eigenlijk heb ik dat al, zonder het oude was er niet het nieuwe. De moderne klassieke dressuur is het moderne van de klassieke dressuur. Vraag me af wat er dan nieuw en beter is?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:54

FireScorpion schreef:
Piaffe en Passage zijn hogeschool oefeningen, toch?
als je die kan leren d.m.v. vrijheidsdressuur, ben je daar toch ook mee bezig, maar dan vanaf de grond? ;)

Zoals met dubbele longe en lange teugel of hoe kan ik me dat voorstellen?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:57

De vrijheidsdressuur oefeningen zijn gebaseerd op de oefeningen uit de hoge school. Wij hebben alleen een andere manier van trainen :D.

Vrijheidsdressuur is dressuur in absolute vrijheid, zonder touwen, lange teugel of iets. :) Alleen het paard wat naast je staat. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:05

Bij vrijheidsdressuur, is het ook niet allemaal even precies als de Hogeschool.
Levade is een pessade, de Piaffe is schaukelend, de Passage is niet vanuit de achterhand.
Sorry maar dit is de beroemde poedeldressuur.
Het is knap wat er bereikt word, zeer knap, maar het heeft minder met de Klassieke Dressuur te doen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:11

:D U vind dus dat iedereen meteen gelijk is aan dat beeld wat u stelt? Naïef.. Kinderen leren wij niet in hokjes te denken, misschien ook eens proberen?

Maar vertel u naam eens, misschien dat ik er ooit van gehoord heb?

FaberSmid

Re: Tempi en overgangen hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 09:23

Shattered laten we de kerstsfeer hier ook vieren. Vrijheidsdressuur zie ik afkomstig van het circus. Knap staaltje werk, maar vrijheidsdressuur en moderne klassieke dressuur zijn niet een en hetzelfde. Nu is de vrijheidsdressuur modern buiten het circus als een grote openbare live circus show. Iedere gedresseerde vrijheidsdressuur "ruiter", kan zijn show opvoeren. Net als de gedresseerde (moderne) klassieke dressuur ruiter.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:36

Wat een verschrikkelijk irritant topic! Bij de titel dacht ik, goh, interessant, weer eens een leerzaam topic.
Maar toen ik verder las... Alleen gehakketak en dat iedereen meegaat met dat ge-uw :r

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 11:48

Nibbit bedankt voor uw gehakketak, jammer dat u niet ieder in zijn schrijfwijze kan laten. Er zijn nu eenmaal die met u willen aanschrijven, waaronder ik persoonlijk ook.
Jammer is ook dat u geen onderbouwde inhoudelijke on topic reactie kan plaatsen. Ik had graag uw theorie en praktijk over tempi en overgangen willen lezen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:01

FaberSmid schreef:
Professor schakelen is de nieuwe moderne benaming voor tempi en overgangen.

Goedzo FaberSmid. U begint het te begrijpen. Alhoewel ik Hinneman ook wel eens heb horen vertellen dat hij tempowisselingen ook een vorm van overgangen vond. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 14:44

Tempowisselingen is dubbel op en dus overbodig, tempi is ook wat meneer Hinneman geleerd heeft. En ook heeft meneer Hinneman geleerd, dat tempi geen overgangen zijn. Tempi zijn en blijven tempi en overgangen zijn en blijven overgangen. Tempi is het rijden van verschillende snelheden in dezelfde gang. En overgangen is van de ene gang naar de anderen gang. Hoe kunnen die beide nu een en hetzelfde zijn, zoals bij schakelen ook het geval is?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:48

Ja, dat moet je mij niet vragen, maar aan Hinneman. Ik heb het zelfs op DVD staan. Hij zegt het toch echt zelf. En bovendien. Het woord tempo geeft voor mij aan, de snelheid waarin een paard loopt. Tempi is meervoud, dus voor mij, de snelheden die een paard loopt. Niet de afwisseling van het ene tempo met het andere, dus vind ik tempowisselingen veel beter de lading dekken en ik denk dat dit ook voor 99 procent van paardrijdend Nederland ook zo begrepen wordt. Vandaar. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 15:00

Dat verbaasd mij niks van meneer Hinneman, feit blijft dat meneer Hinneman het zo niet geleerd heeft. En ook de gelofte heeft gedaan, het zo niet verder te leren.
Correct tempo is enkelfout van meerfout tempi, vandaar dat ik ook schrijf verschillende snelheden in dezelfde gang. U beschrijft het nu ook dubbelop. Tempo is van het ene tempo naar andere tempo (enkelfout) en tempi is verschillende (meerfout). Nederlandse moderne ruiters moeten maar beter hun theorie en praktijk van de herkomst en geschiedenis van hun originele Franse rijden leren. Dat zou een hoop onnodig jip en janneke taal schelen en al die extra overbodige benamingen. Het is om zot van te worden, niet kunnen en willen leren dus verzin het ter plekke zelf wel.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:28

Hoe,van draf vaak naar stap en van stap naar draf en van draf naar galop en van galop naar draf.
En soms harder en zachter.
Waarom om het voor je paard niet saai te maken en om hem fit te krijgen en goed wakker.
En als een paard bijv veel te snel is kun je hem op een zachter tempo leren rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:47

FaberSmid schreef:
Dat verbaasd mij niks van meneer Hinneman, feit blijft dat meneer Hinneman het zo niet geleerd heeft. En ook de gelofte heeft gedaan, het zo niet verder te leren.
Correct tempo is enkelfout van meerfout tempi, vandaar dat ik ook schrijf verschillende snelheden in dezelfde gang. U beschrijft het nu ook dubbelop. Tempo is van het ene tempo naar andere tempo (enkelfout) en tempi is verschillende (meerfout). Nederlandse moderne ruiters moeten maar beter hun theorie en praktijk van de herkomst en geschiedenis van hun originele Franse rijden leren. Dat zou een hoop onnodig jip en janneke taal schelen en al die extra overbodige benamingen. Het is om zot van te worden, niet kunnen en willen leren dus verzin het ter plekke zelf wel.

Dat is misschien wel zo, maar ja, Nederlands is een levende taal en dat betekent dat deze zich steeds ontwikkelt en dus verandert. Als heel veel Nederlanders voor langere tijd een bepaald woord gebruiken, dan komt het zelfs in de Dikke van Dale als ik me niet vergis. Staat het woord tempowisselingen daar misschien al in? Anders komt het er misschien wel in. Van mij hoeft er niet vastgehouden te worden aan het oude. Ik vind het tempowisselingen een mooi woord, alhoewel tempi ook een mooi woord is, maar het laatste wordt, denk ik, niet meer als zodanig begrepen. Misschien moeten ze het in de Orun-cursussen gaan opnemen, dan raakt het misschien weer meer in gebruik. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:17

vur u beschrijft duidelijk een van de redenen dat Nederland(s) mijn vreemd is. Moeilijk te begrijpen waarom het te moeilijk is vaktaal te leren en makkelijk nieuwe benamingen te leren. Orun zegt mij weinig, wat is orun precies?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:19

De Nederlandse beroepsopleiding voor instructeurs. Deze wordt in deeltijd gegeven, en kan dus goed gevolgd worden door werkende instructeurs. Het is dus geen dagopleiding zoals in Deurne wordt gegeven. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 17:27