Het door en over de rug rijden van een paard is een van de pijlers waarop de dressuur gebasseerd is, immers zonder correct ruggebruik ga je een paard niet kunnen gymnastiseren of correct trainen.
Verder is de openingspost weer een ideaal voorbeeld van hoe beeldmateriaal weer geinterpreteerd kan worden. Als ik de eerste prent bekijk, dan zie ik idd een paard dat van achter naar voren tegen het bit aan gereden wordt (welke de beginhouding is van een jong paard, waar je werkt op stuwing, horizontale balans etc) tijdens deze fase kan je door die interactie van stuwend vanuit de achterhand en lichaamsgebruik het paard nog beter de hand laten volgen, wat kan resulteren in oefeningen als vnw. Eens je dat bereikt hebt kan je gaan werken op tempocontrole en echt schakeloefeningen.
Verder vind ik het zo verkeerd om direct vergelijkingen te maken met de topsport, immers de weg van een jong paard tot topatleet is niet op 1,2,3 geregeld.
En moet je ook het verschil weten te maken tussen de basisafrichting en specifiek de verdieping in een bepaalde tak van de wedstrijdsport.
Verder heb ik in andere topics ook al wel mijn mening geuit betreffende de globalisering van de ruitersport en dat dat de opleiding en vorming van ruiters in de weg staat. Dus ja vroeger was het een elitaire sport, maar volgens mij was dat in het lange zo slecht nog niet. Nu kan zoals eerder aangehaald in dit topic Jan modaal, ff naar de manege, gaat daar enkele weken of maanden hobbelen en komt dan in een groep terecht wat ze vervolgens gevorderd noemen (maar kennis, van basiszaken als lichaamscontrole en invloed op beweging van paard kennen ze niet, noch rechtrichten, tempocontrole en idd het correct leren nagevelijk rijden aka aan de teugel) om vervolgens alsdus vaak door de manege gepord te worden om een paard te leasen (manegepaard wordt nog meer product) of vervolgens eigenwijs te zijn en zelf een paard te kopen. En dat samen met idd de huidige maatschappij zorgt voor wantoestanden of werkt ze in de hand. zie topics hier op bokt als , aan de teugel rijden hoe? Ik krijg een paard (mag wel niets kosten en plaats en tijd is vaak beperkt), paard is sterk.. of zoals onlangs een topic over de slof (of menig andere hulpteugel), waar dit tuig gebruikt wordt als rem
en je precies als een of ander zonderling wordt beschouwd als je deze mening niet deelt.Ik rij zelf in de dressuursport, vnl gebasseerd op de klassieke manier, hoewel ook ik met een paard train op ldr en flexie. Maar dat is niet dagelijkse kost, is puur gericht op het sportaspect en is enkel een verder uitbouwen van de mogelijkheden van mijn paard. Maar dat alles zou niet lukken zonder een feilloze basis