De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:50

Poedel dressuur is trucjes leren, en niet wat wij onder dressuur verstaan.
n.l. gymnastieseren en gehoorzaam maken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:32

In welk poedelmodel zullen ze de paarden scheren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:54

FaberSmid schreef:
In welk poedelmodel zullen ze de paarden scheren?

Met zo´n pluimpje in hun staart.

zipje71

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:08

zijn de heren FS en Prof. op JIM geweest? Daar gaf Anky een clinic mbt hyperflexie. Lijkt me stuk beter om daar naartoe te gaan en het right from the horses mouth (hoe toepasselijk) te horen en te zien dan om hier van die stomzinnige opmerkingen te plaatsen. Dan weet je ten minste waar het over gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:58

De Heren Professor en FS weten meer van paarden en paarden trainen dan Dhr.Janssen met zijn éne dwangoplossing ;)
Hij noemt die zélf heel eenvoudig en dat is het ook; P+ en R-, daarna wijken voor associatie daarmee.
Hoe dat werkt staat uitgelegd onder beenhulpen; spoorgebruik in de Steinbrecht.
Het werkt.
Anno 21ste eeuw heeft de maníer echter geen glans meer.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:26

Huertecilla schreef:
De Heren Professor en FS weten meer van paarden en paarden trainen dan Dhr.Janssen met zijn éne dwangoplossing ;)

En dat is jouw mening, geen vaststaand feit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:31

..en een stuk beter te onderbouwen met feiten dan jouw subjectieve waardeoordeel´stompzinnige opmerkingen´.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:34

Huertecilla schreef:
Hij noemt die zélf heel eenvoudig en dat is het ook; P+ en R-, daarna wijken voor associatie daarmee.
Hoe dat werkt staat uitgelegd onder beenhulpen; spoorgebruik in de Steinbrecht.
Het werkt.

:r

Heb jij ooit met Sjef persoonlijk gepraat over zijn trainingsmethode. In plaats van te lezen over gespeculeer van zijn methoden? Was je bij de clinic van Anky in JIM?
Dit soort opmerkingen vind ik echt om te kotsen.

peer2005

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:39

Inderdaad heren (3 pseudo-musketiers?) als jullie zo'n heftige mening hebben, doe er dan ook écht iets mee! De hele dag op Bokt zitten neuzelen zet mi weinig zoden aan de dijk.... Maar wel zo makkelijk natuurlijk ;-)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:07

Wat is het toch enorm jammer dat mensen als ze het niet met elkaar eens zijn zo snel nogal lelijk gaan lopen doen tegen elkaar.

Hetzelfde zie ik bij de ruiters en amazones in de omgang met hun paarden waar men zoveel van houdt. Een agogische tik en een behulpzame ruk aan het paard, beetje meer de teugel aannemen en ja, laat hem, maar even weten wie de baas is.
Uiteraard allemaal bedoeld om uiteindelijk een harmonieus en vooral prettig beeld te geven. M.a.w. de mantel der 'paardenliefde'.
Of mag je daar in de sport niet meer over spreken? Is daar de liefde weggerukt?

Voordeel ervan is dat er geen paard op bokt te vinden is, wat zouden die er van zeggen als iemand ze vroeg wat versta jij Paard onder'vriendelijk en behulpzaam?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:17

Huertecilla schreef:
..en een stuk beter te onderbouwen met feiten dan jouw subjectieve waardeoordeel´stompzinnige opmerkingen´.

Nou kom maar op met die (wapen-)feiten. Daar wacht ik namelijk al zo lang op. Jullie strooien met dure woorden en doen lacherig over de Hollandse school zijnde poedeldressuur (zijnde een stompzinnige opmerking), maar zolang de leerlingen van Sjef vooraan staan en de leerlingen van de prof. nergens te bekennen zijn, vraag ik me af waarom jullie zo neerbuigend doen over Sjef(ke) en zijn leerlingen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:30

Misschien wel omdat het een traiingsmethode is die door deze meneer wordt beschouwd als 'de enige echte !'
Misschien omdat de anderen het niet paard-vriendelijk vinden?

Net als barrereren, prikkeldraad en andere hulpjes in de springsport je leert de paardjes wel hoger springen, maar het mag niet (meer) omdat het niet zo vriendelijk is voor de paardjes.

Kweenie?

Vele kinderen worden ook mishandeld, dat noemen ze kindermishandeling. Terwijl er geen harde feiten over of dat ook echt wel als vervelend wordt ervaren, daar heeft geen wetenschap zich mee bemoeid. Die feiten zijn gebaseerd op andere 'feiten'.
Sommige kinderen worden gewoon heel oud er mee.
Toch vinden de meeste mensen dat het niet kan. Gek eigenlijk...? en dat zonder bewijs.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-12-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:35

Paardentango schreef:
Misschien wel omdat het een traiingsmethode is die door deze meneer wordt beschouwd als 'de enige echte !'

Net als barrereren, prikkeldraad en andere hulpjes in de springsport je leert de paardjes wel hoger springen, maar het mag niet (meer) omdat het niet zo vriendelijk is voor de paardjes.

Kweenie?

Vele kinderen worden ook mishandeld, dat noemen ze kindermishandeling. Terwijl er geen harde feiten over of dat als vervelend wordt ervaren, daar heeft geen wetenschap zich mee bemoeid. Sommige kinderen worden gewoon heel oud er mee.
Toch vinden de meeste mensen dat het niet kan. Gek eigenlijk...? en dat zonder bewijs.

Ja maar het blijft hun mening die niet met feiten is onderbouwd. Barreren enzo laten springruiters echt niet zien in een clinic, terwijl Anky gewoon openheid van zaken geeft. Ik gebruik geen hyperflexie omdat ik daar simpelweg niet goed genoeg voor weet hoe het toe te passen en bij anky heb ik dat gevoel toch echt niet. Die weet echt wel waarmee ze bezig is. Dat er protest is tegen het gebruik van die methode bij wannabees, daar kan ik me echt wel in vinden

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:39

Paardentango schreef:
Vele kinderen worden ook mishandeld, dat noemen ze kindermishandeling. Terwijl er geen harde feiten over of dat ook echt wel als vervelend wordt ervaren, daar heeft geen wetenschap zich mee bemoeid. Die feiten zijn gebaseerd op andere 'feiten'.

Als paarden worden mishandeld lopen ze echt niet zo fris en fruitig door de baan

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:45

Dat is waar, kindermishandeling wordt ook direct herkend !

Fris en fruitig, dat is een leuke !

Ken je het verhaal van de hond die elke dag klappen kreeg van zijn baas? Die hond kwispelde iedere keer als hij zijn baas zag. Heel fris en fruitig.

Nee flauw zeker.

In mijn 24 jaar justitie heb ik vrij veel te maken gehad met delicten, de meeste daders (zedenzaken) wisten heel goed wat ze deden. Ook t.a.v. minderjarigen.
Mijn eigen mening bleef echter ongewijzigd. Trouw aan jezelf blijven of meegaan in argumentatie van de massa. Daar kom ik ongeveer op uit.

Overigens lopen er ook veel fris en fruitige dravers van 18 maanden voor de sulky's rond. of heeft dat een andere oorzaak? Beetje voer doet wonderen.

Wil ook niet banketstaaf doen, maar als je je eigen prijsje niet kan ophalen vanaf je hoog geschoolde paard en krijsend als een speenvarken er op zit zie ik de humor daar wel van in.
Top amazone !

Gelukkig was er een 'justitie'paard.

*(tikfouten gewijzigd)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-12-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:00

Paardentango schreef:
Dat is waar, kindermishandeling wordt ook direct herkend !

Fris en fruitig, dat is een leuke !

Ken je het verhaal van de hind die elke dag klappen kreeg van zijn baas? Die hond kwispelde iedere keer als hij zijn baas zag. Heel fris en fruitig.

Nee flauw zeker.

In mijn 24 jaar justitie heb ik vrij veel te maken gehad met delicten, de meeste daders (zendezaken) wisten heel goed wat ze deden. Ook t.a.v. minderjarigen.
Mijn eigen mening bleef echter ongewijzigd. Trouw aan jezelf blijven of meegaan in argumentatie van de massa. Daar kom ik ongeveer op uit.

Overigens lopen er ook veel fris en fruitige dravers van 18 maanden voor de sulky's rond. of heeft dat een andere oorzaak? Beetje voer doet wonderen.

Wil ook niet banketstaaf doen, maar als je je eigen prijsje niet kan ophalen vanaf je hoog geschoolde paard en krijsend als een speenvarken er op zit zie ik de humor daar wel van in.
Top amazone !

Gelukkig was er een 'justitie'paard.

Werk zelf ook 16 jaar bij justitie bij strafzaken als griffier (in Amsterdam dus erger kan bijna niet)en heb ook al genoeg zien voorbij komen. Maar ik zie echt wel het verschil tussen een mishandeld kind en een mishandelde hond. Er zijn ook voldoende overeenkomsten maar een kind( lees mens)kan zich anders voor doen en een hond niet. Als de baas even een onverwachte beweging maakt krimpt het vrolijk kwispelende hondje ineen.

Ja ik vind het ook slap dat ze geen ererondje kan rijden maar zie niet in wat dat met haar rijkunst te maken heeft. Ben ook wel eens het hele bos doorgeracet terwijl dat toch niet echt mijn plan was.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:21

Dàt is wel erg knap, er zijn hele hulpverlinigsinstantie, de overheid, Sire en nog veel meer instanties bezig om er iets aan te doen. Mensen let er op, u ziet het niet aan het kind van buiten! Let op medemensen alstublieft. Hadden ze u moeten vragen.
Ik werkte ook jaren in Amsterdam. Het bleef me zo verbazen dat je aan de buitenkant niet ziet wat er van binnen zit, of anders gezegd potentieel aanwezig is. TOT ... er en aanleiding was en de bom barstte.
Werken met mensen of met papier is net als met paarden. Wij leerden in theorie van alles, maar leerden het vak pas in de praktijk.
Er kan een wereld van verschil in zitten. In de praktijk vind ik het vooral meegaan met eigen gevoel en dat van een ander en doorlopend keuzes maken.

Als ik dat weer vertaal naar paarden kom ik er op uit dat de wijze van 'sportmatig' rijden heel ver van het paardrijden af is komen te staan. Heel kort gezegd vind ik het dieronterend, weg trots, weg persoonlijkheid weg paard. Het paard als middel.

Zal niet zeggen dat mijn jonge heren nooit een 'agogosche tik' (wat ik wijken voor de platte hand noem) krijgen, of dat ik nooit te hard aan een teugel zit maar de trainingswijzes zoals nu worden uitgelegd hebben invloed op mijn maag.
Helaas heb ik mezelf een aantal keer gedwongen te luisteren naar de koninging van de dressur zoals ze zichzelf bescheiden noemt. Ik kan me er op geen enkele wijze mee conformeren.

Een ereronde en een proef zijn denk ik niet zo heel ver van elkaar verwijderd, of wel? Het is beide paardrijden. Is een paard goed afgericht dan is met name een prijsje ophalen toch niets vergeleken met de neergezette prestatie. Teugeltjes los.
Zag als ik me niet vergis recentelijk Hr. Kittel achterop bij Mw. Werth stappen.
Ik geef toe, daar zie ik de humor wel van in.

In ieder geval brave & gehoorzame paarden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:26

Paardentango schreef:
Dàt is knap, er zijn hele hulpverleinigsinstantie, Sire en nog veel meer om er iets aan te doen. Mensen let er op, u ziet het niet aan het kind van buiten. Hadden ze u moeten vragen.
Ik werkte ook jaren in Amsterdam. Het bleef me zo verbazen dat je aan de buitenkant niet ziet wat er van binnen zit, of anders gezegd potentieel aanwezig is. TOT ... er en aanleiding was en de bom barstte.

Werken met mensen of met papier is net als met paarden. Wij leerden in theorie van alles, maar leerden het vak pas in de praktijk.
Er kan een wereld van verschil in zitten. In de praktijk vind ik het vooral meegaan met eigen gevoel en dat van een ander en doorlopend keuzes maken.

Als ik dat weer vertaal naar paarden kom ik er op uit dat de wijze van 'sportmatig' rijden heel ver van het paardrijden af is komen te staan. Heel kort gezegd vind ik het dieronterend, weg trots, weg persoonlijkheid weg paard. Het paard als middel.

Zal niet zeggen dat mijn jonge heren nooit een 'agogosche tik' (wat ik wijken voor de platte hand noem) krijgen, of dat ik nooit te hard aan een teugel zit maar de traininfgswijzes zoals worden uitgelegd hebben invloed op mijn maag. Helaas heb ik mezelf een aantal keer gedwongen te luisteren naar de koninging van de dressur zoals ze zichzelf bescheiden noemt.

Een ereronde en een proef zijn denk ik niet zo heel ver van elkaar verwijderd, of wel? Het is beide paardrijden. Is een paard goed afgericht dan is met name een prijsje ophalen toch niets vergeleken met de neergezette prestatie. Teugeltjes los.
Zag als ik me niet vergis recentelijk Hr. Kittel achterop bij Mw. Werth stappen.
Ik geef toe, daar zie ik de lol wel van in.
Brave gehoorzame paarden.

Ik heb helemaal niet gezegd dat ik zie wanneer een kind mishandeld word maar wel het verschil tussen een dier en een kind, dat is wezenlijk iets heel anders!!

Anky noemt zich helemaal niet zelf de koningin van de dressuur, zo noemen anderen haar. (mij zal je dat zeker niet horen zeggen)

En een ereronde of een proef vind ik wel degelijk iets anders. Ik vond het filmpje van Isa en Patrik geweldig maar ook daar waren genoeg mensen op Bokt die dat dierenmishandeling vonden, dus wat de een dierenmishandeling vind is voor de ander dat dus niet.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:52

Daar moet ik u helemaal gelijk in geven. Vrees dat het de spijker op de kop slaan is.

Overigens wil ik u niet persoonlijk raken of aanvallen, ik begrijp dat het wel zo over komt.
Excuus daarvoor ik schrijf soms te snel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:18

zipje71 schreef:
Paardentango schreef:

Als paarden worden mishandeld lopen ze echt niet zo fris en fruitig door de baan

Tja het is maar wat je wil zien.

Ik zie ´Resistance is Futile´-paarden die als er eens wat buiten ge geprogrammeerde omstandigheden gaat dit aangrijpen voor ontploffen. Daar kan Dhr. Janssen dan weer agressief over reageren naar de organisatro die de speaker zachter had moeten zetten, of het publeik wat minder hard moet klappen, of de touschouwer die zich nat moet laten regenen zónder paraplu. Oeps, en de FEI zelf vanwege te glimmende bekers waar paarden van schrikken.
Dat dressuur alleréért moet leiden tot betrouwbaar veilig paardrijden lijkt losgelaten.

Paarden die niets meer zelf kunnen waarnemen en niet meer mogen reageren worden fris en fruitig genoemd. Als ze ontploffen is dat bewijs van hun energiek topathleet zijn....
De Hollandse School, ofwel RiF-Dressuur.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:49

Huertecilla schreef:
zipje71 schreef:

Tja het is maar wat je wil zien.

Ik zie ´Resistance is Futile´-paarden die als er eens wat buiten ge geprogrammeerde omstandigheden gaat dit aangrijpen voor ontploffen. Daar kan Dhr. Janssen dan weer agressief over reageren naar de organisatro die de speaker zachter had moeten zetten, of het publeik wat minder hard moet klappen, of de touschouwer die zich nat moet laten regenen zónder paraplu. Oeps, en de FEI zelf vanwege te glimmende bekers waar paarden van schrikken.
Dat dressuur alleréért moet leiden tot betrouwbaar veilig paardrijden lijkt losgelaten.

Paarden die niets meer zelf kunnen waarnemen en niet meer mogen reageren worden fris en fruitig genoemd. Als ze ontploffen is dat bewijs van hun energiek topathleet zijn....
De Hollandse School, ofwel RiF-Dressuur.

Het feit dat ze ontploffen lijkt me juist een aanwijzing dat ze niet murf zijn gereden. Er wordt nu net gedaan alsof paarden vroeger niet schrokken of wel eens gingen rennen. Dat de dressuur de laatste 10 jaar zo'n spurt heeft genomen in populariteit heeft er toe geleid dat alles onder een vergrootglas komt te liggen. Ik heb nog in een bijna lege RAI tijdens jumping Amsterdam nog dressuurproefjes zitten kijken waar niemand wat om gaf en die kregen totaal geen aandacht in de pers of van het publiek. Als er 20 man zat was het nog veel. En bij die proefjes ging ook het nodige fout en daar hoorde je niemand over. Er werd slechts gegniffeld op de tribunes en that was it. Nu Ned.een 3-voudig Olympisch kampioen in haar midden heeft, heeft iedereen een mening en staat alles in de bladen, kranten en op het net.

Ik ben zeker geen fan van Anky maar hoe er over haar en iedereen die bij haar en Sjef trainen gesproken word vind ik echt beneden alle peil.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:36

zipje71 schreef:
Het feit dat ze ontploffen lijkt me juist een aanwijzing dat ze niet murf zijn gereden. Er wordt nu net gedaan alsof paarden vroeger niet schrokken of wel eens gingen rennen.

Dit heeft u wel ongenuanceerd geschreven, wanneer men zelfs geen ereronde meer rijdt, omdat het paard er vandoor gaat, dan is dat niet alleen schrikken, het paard staat niet meer in de hand, dwz: is niet meer gehoorzaam, heeft geen gezond respekt meer voor zijn ruiter.
En dit is juist wel een kwalijke zaak, dan voldoet dat niet aan de regelementen van de FEI waaronder zij rijden.
zipje71 schreef:
Dat de dressuur de laatste 10 jaar zo'n spurt heeft genomen in populariteit heeft er toe geleid dat alles onder een vergrootglas komt te liggen. Ik heb nog in een bijna lege RAI tijdens jumping Amsterdam nog dressuurproefjes zitten kijken waar niemand wat om gaf en die kregen totaal geen aandacht in de pers of van het publiek. Als er 20 man zat was het nog veel. En bij die proefjes ging ook het nodige fout en daar hoorde je niemand over. Er werd slechts gegniffeld op de tribunes en that was it. Nu Ned.een 3-voudig Olympisch kampioen in haar midden heeft, heeft iedereen een mening en staat alles in de bladen, kranten en op het net.

Weer een losse flodder van u, in Nederland is de dressuur meer in het middelpunt gekomen.
Het was is andere landen zeer populair.

zipje71 schreef:
Ik ben zeker geen fan van Anky maar hoe er over haar en iedereen die bij haar en Sjef trainen gesproken word vind ik echt beneden alle peil.

Iemand die zich als openbaar persoon voordoet, zoals Sjefke Janssen, die moet ook kritiek verdragen kunnen, en mag men ook hebben. En de mannier van rijden is nou niet een van de eleganteste en zeker niet mooi te noemen tegenover de paarden, zij worden behandeld als een maschine. Het gaat niet meer om het rijden, het gaat om de show ten koste van de paarden.
En dan de Arogantie te hebben om te zeggen Hollandse School, dat is er niet en is er niet, het de rijstijl van SJ en AvG niet meer en niet minder.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 17:41

Het gaat toch niet over Mw. van Grunsven per rsoonlijk, of over Dhr. Janssen. Het kan me geen ruk schelen wie dat zijn, maar hun gedrag en trainingswijze van de toppaarden met de daar bij behorende filosofie die er achter zit bevalt een aantal mensen niet.
Daar kan met een gerust geweten over gesproken worden.
In positieve en in negatieve zin.

Het gaat over paarden, over paardengrenzen. Waar ligt een grens mbt prestatierijden? In deze tijd wordt dat zelfs de Hollandse rijschool genoemd met aan het hoofd een, een door enkelen benoemde Koningin van... Het gaat denk ik over hoe er nu al enige jaren tegen dressuur wordt aangekeken.
De wijze waarop roem tot stand komt moet toch zeker wel een enig kritische blik kunnen hebben. Om dat nu een vergrootglas te noemen lijkt me niet juist. Dat paard valt op en is 50% van het team.

Schoon is schoon en vuil is vuil.

Paarden die zelfs met pijnstillers hun 'trucje' vertonen, hmm.. nee.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:02

Paardentango schreef:
Het gaat over paarden, over paardengrenzen. Waar ligt een grens mbt prestatierijden? In deze tijd wordt dat zelfs de Hollandse rijschool genoemd met aan het hoofd een, een door enkelen benoemde Koningin van... Het gaat denk ik over hoe er nu al enige jaren tegen dressuur wordt aangekeken.
De wijze waarop roem tot stand komt moet toch zeker wel een enig kritische blik kunnen hebben. Om dat nu een vergrootglas te noemen lijkt me niet juist. Dat paard valt op en is 50% van het team.

Schoon is schoon en vuil is vuil.

Paarden die zelfs met pijnstillers hun 'trucje' vertonen, hmm.. nee.

Pijnstillers in nog het minste wat ze krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:14

Paardentango schreef:

Waar haal je deze onzin vandaan zeg?
Heeft Sjef dat soms tegen je gezegd?