waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:08

_Bitje_ schreef:
tuurlijk, maar over het algemeen niet, rijtechnische fouten liggen altijd aan de ruiter.

rijtechnische fouten ja, maar er kan nog veel meer fout gaan.
Voornamelijk wanneer de lichaamstaal niet duidelijk is of wanneer de ruiter dubbele signalen geeft (wat snel het geval is door te grote hulpen, zelfs als je geen paard in rijdt)
Paarden kunnen daardoor gefrustreerd raken en verliezen het vertrouwen of nog erger,de wil om te werken!

Ik vind dat er teveel risico wordt genomen door mensen als het gaat om zadelmak maken etc.
De toekomst van het paard zet je op het spel.

Ik heb 2 paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Daarvoor nog 1 doorgereden.
Mijn laaste jonge paard heb ik naar een prof gebracht!
Daarmee wil ik zeggen dat degene die ik zelf heb gedaan heel makkelijk waren en ik kon inschatten hoe ze zouden reageren. Die laatste was imo te "mans". (aktie-reactie - terwijl de vorige behoefte hadden aan geduld en rust)

Ik lees de verhalen van mensen die ook een paard hebben zadelmak gemaakt en zelfs dat zij vinden dat daarom iedereen het zou kunnen. imo hebben zij gewoon véél mazzel gehad!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:10

Franka, ik denk dat jij niet te vergelijken bent met de rest van de bokkers in dit topic.

Jouw pa is heel wat meer paardenman dan de gemiddelde vader van bokkers ...
Heul wat meer.

Plus dat jij wss ook al in de luiers op je eerste pony zat.

Dat vind ik een wezenlijk verschil.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:12

CM_ schreef:
Franka, ik denk dat jij niet te vergelijken bent met de rest van de bokkers in dit topic.

Jouw pa is heel wat meer paardenman dan de gemiddelde vader van bokkers ...
Heul wat meer.

Plus dat jij wss ook al in de luiers op je eerste pony zat.

Dat vind ik een wezenlijk verschil.

maar als dat zo is en deze mogelijkheid is dr, en je HEBT gewoon de kennis, kan dat dan nog niet?

CM_

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:14

IMO wel, maar om te behoeden dat andere kinderbokkers dit na willen gaan doen, wil ik even onderleggen dat het in haar geval dus wezenlijk anders is.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:14

Ik ben ook gewoon te vergelijken met de rest van de bokkers.
Verschil is alleen dat ik wil aangeven dat uiteraard de ruiter die er opklimt wat in zich moet hebben en "3 jaar ervaring op de manege" nét geen goede basis is, maar dat die begeleiding, die persoon die ernaast staat, dat dát degene moet zijn met de ervaring en kennis die aan kan geven wanneer een paard zich spant, die continu de veiligheid in het oog houdt en de rust bewaard.
Die combinatie samen maakt voor mij de ideale combinatie voor het paard, niet die "prof die em wel even naar voren durft te schoppen" als er een pasje verkeerd wordt gezet door het paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:16

Zo bedoelde ik het ook, plus dat jij dagelijks goede begeleiding erbij had :)

En idd is zelfs 10 jaar manege ervaring niet te vergelijken met 10 jaar (of minder) eigen paarden rijden en goed les.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:17

Wij denken er hetzelfde over, mooi :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:17

Nee Franka, jij bent niet te vergelijken met andere bokkers, omdat die niet TEN ALLEN TIJDE als ze met een paard omgaan dat beleerd moet worden BIJ WORDEN GESTAAN door de instructie. Wat in het geval van jou en je vader wel het geval is geweest.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:19

Nou dan hebben die jonge bokkers toch wat geleerd van dit topic hopelijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:19

FrankavdT schreef:
Verschil is alleen dat ik wil aangeven dat uiteraard de ruiter die er opklimt wat in zich moet hebben en "3 jaar ervaring op de manege" nét geen goede basis is, maar dat die begeleiding, die persoon die ernaast staat, dat dát degene moet zijn met de ervaring en kennis die aan kan geven wanneer een paard zich spant, die continu de veiligheid in het oog houdt en de rust bewaard.
Die combinatie samen maakt voor mij de ideale combinatie voor het paard, niet die "prof die em wel even naar voren durft te schoppen" als er een pasje verkeerd wordt gezet door het paard.

Ik zie liever de prof die gelijk goed kan reageren op de reactie van het paard!
Dat "viavia" vind ik risicovol
"Naar voren durft te schoppen" vind ik vrij negatief gebracht.Timing is alles!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:20

CM_ schreef:
IMO wel, maar om te behoeden dat andere kinderbokkers dit na willen gaan doen, wil ik even onderleggen dat het in haar geval dus wezenlijk anders is.

dat snap ik :j , ik zit in dezelfde situatie als haar...Toen ik 3 maanden was werd ik al voor op het zadel gezet,
dat zegt natuurlijk niks, maar wel dat ik ben opgegroeit met deze beesten.
toen ik 3 was mocht ik op de buurvrouw zijn pony rijden en en verzorgen.
Op mijn 6e heb ik ook nog eens manege les gehad. Maar uit mijn mening leer je niet veel op een manege, en al helemaal
niet met gevoel rijden. Op mijn 10e kreeg ik mijn 5 jarige pony en nu, ik 13 (en 6 maanden) :') heb ik net een 3 jarige
haf zadelmak en ingereden en rijd hem nu in de wedstrijden (een half jaar later) ik was dus net 13 of nog net 12 toen ik begon'
met hem. Onder in het begin goede begeleiding en later na een paar weken 1 x in de 2 week les op hem en verder
waren er genoeg mensen bij ons op stal die ik kon roepen in mogelijke situaties, dit heeft nog nooit gehoeven..

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:21

superwoman schreef:
FrankavdT schreef:

Ik zie liever de prof die gelijk goed kan reageren op de reactie van het paard!
Dat "viavia" vind ik risicovol
"Naar voren durft te schoppen" vind ik vrij negatief gebracht.Timing is alles!

En die combinatie die ik noem kan niet gelijk goed reageren op de reactie van het paard? Timing is inderdaad alles.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:21

ik kan ook een slecht voorbeeld noemen, ik verzorgde ooit ergens een paard dit zijn de punten die de 13 jarige eigenaar allemaal fout heeft gedaan

- op 2,5 jarige leeftijd ingereden
- op 3jarige leeftijd met stang EN trens gereden (ook op het strand)
- verwachte teveel van hem
- heeft em toen ingeruild voor een anmder paard omdat ze het neit meer leuk vond

het gaat dus NIET altijd goed, gellukkig heeft ze bij de 2e paard professionele hulp gevraagt. Het was een verwend meisje en dus geestelijk helemaal niet klaar om een paard in te rijden.

Maar tuurlijk gaat het in veel gevallen oko goed

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:23

FrankavdT schreef:

ik hoop t wel :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:23

FrankavdT schreef:

Yep. Dat ze het vooral moeten proberen (onder goede begeleiding van instructie die eens in de week langskomt), dat iedereen moet leren, dat leeftijd geen rol speelt en dat fouten maken niet erg is. :+

Nee, even zonder dolle, ik wacht met spanning op de volgende jonge bokker die roept dat hij het zelf 1x heeft gedaan en dat je het gewoon moet doen en dat het altijd goed gaat...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:27

Cassidy schreef:
FrankavdT schreef:

Yep. Dat ze het vooral moeten proberen (onder goede begeleiding van instructie die eens in de week langskomt), dat iedereen moet leren, dat leeftijd geen rol speelt en dat fouten maken niet erg is. :+

Nee, even zonder dolle, ik wacht met spanning op de volgende jonge bokker die roept dat hij het zelf 1x heeft gedaan en dat je het gewoon moet doen en dat het altijd goed gaat...

Gelukkig heb ik nergens gezegd dat iedereen het zomaar kan zonder begeleiding. Zelfs de prof heeft begeleiding nodig, iemand die hem/haar helpt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:27

Cassidy, hoeveel van zulke bokkers zich al wel niet hebben aangeboden om voor derden paarden mak te maken .
Te sneu voor woorden....

Dus helaas gebeurd het wel, en nee helaas leren ze van dit topic niets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:31

CM_ schreef:
Cassidy, hoeveel van zulke bokkers zich al wel niet hebben aangeboden om voor derden paarden mak te maken .
Te sneu voor woorden....

Dus helaas gebeurd het wel, en nee helaas leren ze van dit topic niets.

Mee eens ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:44

_Bitje_ schreef:
Yamcha schreef:
Zelfreflectie: het vermogen om kritisch naar jezelf te kijken, en te kijken wat je goed doet en wat niet.

Zelfkennis: jezelf kennen, maar dan goed, zonder jezelf te overschatten of te onderschatten.

Dit zijn dingen die een puber gewoon echt niet kan, overigens heeft zelfs maar een deel van de volwassenen dat vermogen.

zelfreflectie wist ik niet :D
maar ik weet wel wat ik goed kan en wat niet ?

Dan heb je voor jouw leeftijd een heel aardige zelfkennis, en dat is in je te prijzen +:)+
_Bitje_ schreef:
Cassidy schreef:
Een paard dat helemaal uit zijn plaat gaat als hij de eerste keer een ruiter in het zadel heeft, ondanks de voorbereiding van longeren, hangen, uitvoerig grondwerk: kan ik geen rijtechnische fout noemen...

nee maar je kunt het wel verhelpen, als je dat niet doet is het je eigen schuld en is het dus wel een rijtechnische fout :)

Je bent wel scherp vandaag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:47

lifaya schreef:
ik kan ook een slecht voorbeeld noemen, ik verzorgde ooit ergens een paard dit zijn de punten die de 13 jarige eigenaar allemaal fout heeft gedaan

- op 2,5 jarige leeftijd ingereden
- op 3jarige leeftijd met stang EN trens gereden (ook op het strand)
- verwachte teveel van hem
- heeft em toen ingeruild voor een anmder paard omdat ze het neit meer leuk vond

het gaat dus NIET altijd goed, gellukkig heeft ze bij de 2e paard professionele hulp gevraagt. Het was een verwend meisje en dus geestelijk helemaal niet klaar om een paard in te rijden.

Maar tuurlijk gaat het in veel gevallen oko goed

Helaas ken ik akelig veel van deze voorbeelden.

Al vind ik het ook de schuld van de ouders, en de betrokken volwassenen in dit soort gevallen, dat het kind niet beter weet, kun je ze niet kwalijk nemen, maar de betrokken volwassenen zeer zeker wel, die hadden beter moeten weten, en het niet toelaten. Ik vind dat echt laakbaar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:48

klopt helemaal... helaas haar ouders wisten eigenlijk vrij weinig van paardem, zij had redelijk wat rijervaring, alleen was echt té verwend.... en daar konden de ouders weldegelijk iets aan doen... Ik weet niet hoe het nu met haar gaat, maar dat paard dat ze heeft ingeruild loopt nu mee met manegelessen en maakt het goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:17

Ik zie anders ook genoeg volwassenen rondrijden die erop butsen en trekken en totaal geen ruitergevoel hebben. Mogen die dan wel een paard inrijden omdat ze volwassen zijn??
Kan je beter een jong iemand met ruitergevoel hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:36

Suzanne F. schreef:
Ik zie anders ook genoeg volwassenen rondrijden die erop butsen en trekken en totaal geen ruitergevoel hebben. Mogen die dan wel een paard inrijden omdat ze volwassen zijn??

nee, je kan beter een prof hebben.
Ook "oudere" kunnen een paard helemaal verknoeien :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:07

Suzanne F. schreef:

Dat is het ene kwaad vergelijken met het andere idd, je wilt allebei niet.

Idd beter een professional.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:27

Tot welke leeftijd noemen jullie een puber, en dat een prof het moet doen vind ik afhankelijk van het paard, ik heb mijn jonge hengst voorbereid op zadelmak maken, longeren met zadel en hoofdstel, erop hangen en dat soort dingen, toen is er iemand gekomen die hem graag wilde gaan rijden, met haar afgesproken hoe zij het wilde kwa inrijden, heeft de staleigenaar het samen met haar paar keer gedaan, toen is de staleigenaar er dus op gegaan daarna heeft zij hem over gepakt en dat gaat super. Zij is wel al 19 en gediplomeerd instructrische.