Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:50

Ik rijd volgens ''methode'' 2.
Bij mijn pony is het snel zo dat ie wel zn koppie naar beneden doet maar dan laat hij zijn achterhand voor wat het is. Als ik m dan van achter naar voren rijd gaat hij veel opgerichter lopen en gebruikt hij zijn achterhand gewoon veel beter. Als ik ga spelen in zn mondje dan merk ik dat hij wel naar beneden duikt maar verder uit elkaar valt, en dat is nou net wat we niet willen hebben. :)

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:38

Ook ik rijd volgens methode 2...

Ookal duurt het soms even voordat ze wil gaan zakken, zodra ik ook maar iets aan de teugels ga plukken komt ze er tegen in en gaat haar koppie omhoog

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:02

Ligt eraan hoe mijn paard die dag is, als ze onrustig zijn, dan doe ik het op de eerste manier, maar zodra ze dan lekker nageeflijk zijn houd ik mijn hand stil.
Zijn ze lekker relaxt als ik aan het rijden ben, dan rij ik op de tweede manier.

Ligt gewoon helemaal aan hoe mijn paarden zijn die dag.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:24

Wat ik mij afvraag, is hoe het kan dat ik vele ruiters zie waarbij het paard zodra ze er opzitten, al bijna meteen rond is? Het kan toch niet zo zijn dat je dan de boel al helemaal geactiveerd hebt, goed op je been hebt en je zijn achterhand daar hebt waar je wil? Want voordat ik het voor elkaar heb dat een paard echt rond is ben ik alweer zeker een kwartiertje verder en heb ik er al een paar rondjes draf en overgangen opzitten. Of zelfs al een galopje. Maar dat kan ook aan mij liggen..
Kan iemand me uitleggen hoe dat dan zit? :)

p.s. ik bedoel dit niet aanvallend, maar ik ben toch wel benieuwd hoe dat dan zo kan. Vooral als 'iedereen op manier 2 rijdt' ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:33

(Na het instappen) teugels op maat nemen. Mijn paard (en pony) nemen dan uit zichzelf het bit aan en ik zorg ervoor dat we actief stappen.
Echte 'draagkracht' van de achterhand ga je zien bij het verzamelen en oprichten. Bij lang&laag is het voldoende als het achterhoef in het spoor van de voorhoef stapt (en dat is bij veel paarden een normale stap-tret).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:02

@negerzoen: of het is een kwestie van 'in de krul rijden' of het paard en de ruiter zijn al zo hoog in de training dat de achterhand al goed gespierd is, de buikspieren goed gespierd zijn en het paard en de ruiter meteen in de juiste balans lopen...

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:46

Ik rijd via methode 1, áls ik al probeer om hem nageeflijk te laten lopen. Maar het werkt maar héél af en toe dus ik vraag me af of het wel een goede methode is. Sommige mensen zeggen dat het 'vanzelf' gaat, maar dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Het meeste rijd ik eigenlijk helemaal niét nageeflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:50

Goh, wat een leuk topic :)

Ik rijd duidelijk volgens methode 2 en volgens dit topic vele mensen met mij...
Dan vraag ik mij toch af waarom ik die mensen nooit zie rijden :+

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 05:24

Zeker optie 2, ook met stille handen kun je iets druk uitoefenen. Tuurlijk heb je bij bepaalde oefeningen wel eens je handen anders. Dit ook om het je paard te leren.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:03

Ik reed via methode 1, helaas. Mij werd altijd geleerd dat je moest spelen met de teugels, druk moest houden op de teugels en zo je paard nageeflijk moest rijden.

Sinds een paar maand heb ik les in het rechtrichten van mijn paard omdat zij onregelmatig begon te lopen. Van mijn instructrice heb ik een hele andere manier van rijden geleerd en nu merk ik dat je zonder druk pas écht ontspanning krijgt. Ze krijgt van mij de ruimte en ik houd haar voorwaarts, ik leer haar op eigen benen lopen en haar rug te gebruiken. En nu loopt ze nageeflijk, zonder dat ze daarvoor gedwongen wordt. :+:

xAliceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:02

mijn instructrice gaf helemaal geen aandacht aan nagevelijk rijden.
simpele manege les en zij vond blijkbaar dat wij dat niet konden ofzo..
maar in ieder geval deed ik dus een meisje na wat heel goed reed.
Haar paarden reden voor zover ik wist heel mooi naar de beneden.
maar zij legde mij uit dat ik moest spelen met de teugels.
Dat deed ik en het hielp bij zo'n paard.
toen reed ik op een ander paard en zij zou mij wel even helpen met hem aan de teugel rijden.
ze vertelde mij dat ik aan links moest trekken en daarna aan rechts.
gewoon echt zagen dus !
ik vond het ontzettend hard, het werkte wel maar ik had gelezen dat het niet goed was dus ik deed het niet.
Ik ving pas op dat mijn instructrice wel echt tegen zagen is, maar ik zou het fijn vinden als ze ons laat zien hoe het dan wel moet..
pas zei ze tegen me dat ik de pony waar ik toen op reed een beetje naar beneden moest rijden.
het enige wat ze toen zei was dat ik de teugels wat langer moest laten zodat hij zijn nek niet zo hoog optilt (die pony loopt altijd erg hoog en zet dan zijn rug vast, bovendien bokt hij als je de teugels te strak neemt).
Ik zou wel graag willen weten hoe het dan precies moet maar eigenlijk helpt ze maar één vrouw uit mijn les met zulke dingen, en dat is vooral omdat zij dat eigenlijk al kan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:46

@alice:

Ik vind het goed dat jouw instructrice hier heel voorzichtig mee is en dat ze wil dat jullie 'van de mond van het paard afblijven'.

Nageeflijkheid is een gevolg van een goed gereden paard die helemaal in balans/evenwicht kan lopen met een ruiter op zijn rug.
Die balans om de ruiter te dragen is een gevolg van een actieve achterhand en ontwikkelde achterhandspieren, een losse rug waarbij de rugspier niet belast wordt maar waarbij de buikspieren zich juist aanspannen zodat de rug bol wordt.
Als gevolg van deze 'losse' rug komen de halswervels in een gebogen positie (een soort van S) en daardoor loopt het paard met zijn neus net voor of op de loodlijn (dat is de loodrechte horizontale lijn van voorhoofd naar de neus).

Omdat het paard in balans én ontspannen kan lopen laat het ook zijn kaken los (waarbij hij soms op het bit gaat knabbelen).

Dát is (in mijn ogen) nageeflijkheid.

Het meisje dat in jouw ogen dus zo goed rijdt en haar paarden altijd netjes naar beneden heeft lopen maar dit doet op de 'zaagmanier' rijdt in feite heel erg slecht. Zagen = onkunde om je paard op een correcte manier als gevolg van goed rijden nageeflijk te rijden.

Haar paard is dus niet nageeflijk, hij wordt zeg maar gedwongen om zo te lopen omdat hij de pijn van het bit door haar dwingende hand te ontwijken. Waarschijnlijk loopt hij daarbij niet 'aan de teugel' maar 'achter de teugel'.

Het ziet er voor de meeste mensen dus mooi uit, maar schijn bedriegt ;-)!

Vraag anders eens of je priveles kan krijgen en dan vooral op je zit. Als een ruiter namelijk niet goed op haar paard zit is het voor het paard ook veel moeilijker om in balans en ontspannen te lopen.

Dus als je echt wat meer wilt leren dan je aangereikt krijgt in je les bespreek dit dan met je instructrice en misschien kan je een aantal privélessen volgen.

Voel je dus niet 'minder' omdat jij een paard nog niet nageeflijk kan rijden. Heel veel mensen kunnen dit niet (ik ook meestal niet! Maar ben nu heel erg bezig met mijn eigen houding en balans en daarop komt mijn paard ook in balans).
Veel naar beneden gereden paarden zijn NIET nageeflijk en worden door middel van druk/pijn gedwongen om in de krul te lopen.

Heel goed dat je instructrice je nu leert om je paard 'voorwaarts neerwaarts' te rijden (dus iets langere teugel zodat paardje in de hals en het hoofd kan zakken). Dat ontlast namelijk zijn rugspier en dat maakt het dragen van jou weer prettiger voor het paard!

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, ben zelf ook geen sterrruiter maar heb wel een hele fijne instructrice ;-)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:48

Ik ben voor een stille hand, om stelling oid te vragen verplaats ik mijn hele hand.

Moeilijk uitleggen dit :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:48

Ik heb een stille hand. Abel is heel fijn, gewoon tempowisselingen en ontspanning zoeken en hij zakt er zelf in

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:49

Spelen is zagen... en daar blijf ik bij.

Als wij een stille aanleuning willen, zullen wij onze handen stil moeten houden.
Een aanleuning komt vanuit het been , niet vanuit de hand.

Door een onrustige hand zal paard juist in nepkrul gaan lopen om het gezaag maar niet meer te hoeven voelen.

Duswel, stelling 1 is zeer zeer fout, en word helaas door slechte instructies nog wel eens aangeleerd :x

xAliceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:13

laetitia schreef:
@alice:

Ik vind het goed dat jouw instructrice hier heel voorzichtig mee is en dat ze wil dat jullie 'van de mond van het paard afblijven'.

Nageeflijkheid is een gevolg van een goed gereden paard die helemaal in balans/evenwicht kan lopen met een ruiter op zijn rug.
Die balans om de ruiter te dragen is een gevolg van een actieve achterhand en ontwikkelde achterhandspieren, een losse rug waarbij de rugspier niet belast wordt maar waarbij de buikspieren zich juist aanspannen zodat de rug bol wordt.
Als gevolg van deze 'losse' rug komen de halswervels in een gebogen positie (een soort van S) en daardoor loopt het paard met zijn neus net voor of op de loodlijn (dat is de loodrechte horizontale lijn van voorhoofd naar de neus).

Omdat het paard in balans én ontspannen kan lopen laat het ook zijn kaken los (waarbij hij soms op het bit gaat knabbelen).

Dát is (in mijn ogen) nageeflijkheid.

Het meisje dat in jouw ogen dus zo goed rijdt en haar paarden altijd netjes naar beneden heeft lopen maar dit doet op de 'zaagmanier' rijdt in feite heel erg slecht. Zagen = onkunde om je paard op een correcte manier als gevolg van goed rijden nageeflijk te rijden.

Haar paard is dus niet nageeflijk, hij wordt zeg maar gedwongen om zo te lopen omdat hij de pijn van het bit door haar dwingende hand te ontwijken. Waarschijnlijk loopt hij daarbij niet 'aan de teugel' maar 'achter de teugel'.

Het ziet er voor de meeste mensen dus mooi uit, maar schijn bedriegt ;-)!

Vraag anders eens of je priveles kan krijgen en dan vooral op je zit. Als een ruiter namelijk niet goed op haar paard zit is het voor het paard ook veel moeilijker om in balans en ontspannen te lopen.

Dus als je echt wat meer wilt leren dan je aangereikt krijgt in je les bespreek dit dan met je instructrice en misschien kan je een aantal privélessen volgen.

Voel je dus niet 'minder' omdat jij een paard nog niet nageeflijk kan rijden. Heel veel mensen kunnen dit niet (ik ook meestal niet! Maar ben nu heel erg bezig met mijn eigen houding en balans en daarop komt mijn paard ook in balans).
Veel naar beneden gereden paarden zijn NIET nageeflijk en worden door middel van druk/pijn gedwongen om in de krul te lopen.

Heel goed dat je instructrice je nu leert om je paard 'voorwaarts neerwaarts' te rijden (dus iets langere teugel zodat paardje in de hals en het hoofd kan zakken). Dat ontlast namelijk zijn rugspier en dat maakt het dragen van jou weer prettiger voor het paard!

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, ben zelf ook geen sterrruiter maar heb wel een hele fijne instructrice ;-)

nee, ik kwam er toen ook achter dat ze eigenlijk heel slecht reed ;)
bedankt voor de uitleg !
maar momenteel heb ik helaas de financiële mogelijkheid niet om privéles te nemen omdat mijn ouders nog maar net de groepsles kunnen betalen en ik absoluut die gezelligheid niet wil missen.

Het is idd zo dat je bijv. bij die pony gewoon eerst moet zorgen dat hij vanuit zijn schoft naar beneden gaat en pas daarna kun je een beetje naar beneden vragen.
Hopelijk mag ik vaker op die pony rijden want ik denk dat ik van hem wel veel kan leren :P

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:43

Nummer 2 natuurlijk :) Vind nummer 1 teveel gaan naar zagen enzo. Brrr

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:42

AliceTwingo schreef:
Hopelijk mag ik vaker op die pony rijden want ik denk dat ik van hem wel veel kan leren :P

pony/paard hoeft dat niet te leren!
Wat wel een probleem kan zijn is vertrouwen of pijn in het lijf (stijfheid ivm slechte houding natuurlijk ook - valt imo onder pijn om dat te corrigeren)

xAliceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:45

die pony pikt het gewoon niet als je hem in de krul trekt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:49

AliceTwingo schreef:
die pony pikt het gewoon niet als je hem in de krul trekt.

goede leerpony!

xAliceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:00

precies, daarom hoop ik ook dat ik er vaker op mag rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:13

En wat vinden jullie dan van 'loskneden' zoals ik mensen vaak hoor zeggen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:16

Robijntjah schreef:
En wat vinden jullie dan van 'loskneden' zoals ik mensen vaak hoor zeggen?

Dat vind ik klooien aan de voorkant en het paard treiteren :D

Paard zal hoogstends zakken omdat hij dat geklooi in zijn mond vervelend vind en niet omdat hij correct van achter naar voren wordt gereden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:19

Ff checken :+

Hoor heel vaak mensen namelijk die idd zeggen met een stille hand te rijden maar wel 'loskneden' :=

xAliceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:20

dat is idd ongeveer hetzelfde als wanneer je de hele tijd loopt te wiebelen en trekken met je hand..
en dat proberen de meeste instructrices/instructeurs je af te leren aan het begin maar het mag wel als je daarmee je paard naar beneden trekt :P