@alice:
Ik vind het goed dat jouw instructrice hier heel voorzichtig mee is en dat ze wil dat jullie 'van de mond van het paard afblijven'.
Nageeflijkheid is een gevolg van een goed gereden paard die helemaal in balans/evenwicht kan lopen met een ruiter op zijn rug.
Die balans om de ruiter te dragen is een gevolg van een actieve achterhand en ontwikkelde achterhandspieren, een losse rug waarbij de rugspier niet belast wordt maar waarbij de buikspieren zich juist aanspannen zodat de rug bol wordt.
Als gevolg van deze 'losse' rug komen de halswervels in een gebogen positie (een soort van S) en daardoor loopt het paard met zijn neus net voor of op de loodlijn (dat is de loodrechte horizontale lijn van voorhoofd naar de neus).
Omdat het paard in balans én ontspannen kan lopen laat het ook zijn kaken los (waarbij hij soms op het bit gaat knabbelen).
Dát is (in mijn ogen) nageeflijkheid.
Het meisje dat in jouw ogen dus zo goed rijdt en haar paarden altijd netjes naar beneden heeft lopen maar dit doet op de 'zaagmanier' rijdt in feite heel erg slecht. Zagen = onkunde om je paard op een correcte manier als gevolg van goed rijden nageeflijk te rijden.
Haar paard is dus niet nageeflijk, hij wordt zeg maar gedwongen om zo te lopen omdat hij de pijn van het bit door haar dwingende hand te ontwijken. Waarschijnlijk loopt hij daarbij niet 'aan de teugel' maar 'achter de teugel'.
Het ziet er voor de meeste mensen dus mooi uit, maar schijn bedriegt

!
Vraag anders eens of je priveles kan krijgen en dan vooral op je zit. Als een ruiter namelijk niet goed op haar paard zit is het voor het paard ook veel moeilijker om in balans en ontspannen te lopen.
Dus als je echt wat meer wilt leren dan je aangereikt krijgt in je les bespreek dit dan met je instructrice en misschien kan je een aantal privélessen volgen.
Voel je dus niet 'minder' omdat jij een paard nog niet nageeflijk kan rijden. Heel veel mensen kunnen dit niet (ik ook meestal niet! Maar ben nu heel erg bezig met mijn eigen houding en balans en daarop komt mijn paard ook in balans).
Veel naar beneden gereden paarden zijn NIET nageeflijk en worden door middel van druk/pijn gedwongen om in de krul te lopen.
Heel goed dat je instructrice je nu leert om je paard 'voorwaarts neerwaarts' te rijden (dus iets langere teugel zodat paardje in de hals en het hoofd kan zakken). Dat ontlast namelijk zijn rugspier en dat maakt het dragen van jou weer prettiger voor het paard!
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken, ben zelf ook geen sterrruiter maar heb wel een hele fijne instructrice