Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

annaaube schreef:wat in de quote staat
van dat schadelijk voor gewrichten.
naar ijn idee spring ik nit heel erg intens ofzo, en ook niet hoog. hij kan het makkelijk hebben.

Bonita_Bon schreef:annaaube schreef:wat in de quote staat
van dat schadelijk voor gewrichten.
naar ijn idee spring ik nit heel erg intens ofzo, en ook niet hoog. hij kan het makkelijk hebben.
Waaruit trek je die conclusie? Dat hij het makkelijk kan hebben? En dat het wel meevalt voor de gewrichten? Heb je je wel eens verdiept in de anatomie van een paard? groeischijven etc? Opbouw van pezen en botten ten opzichte van spieren? De kracht die het neerkomen zet op de voorbenen, ik kan me heugen dat er uit onderzoek naar voren kwam dat dat bij een gemiddeld paard 700 kilo per voorbeen was (snelheidxhoogtexmassa meerekenen).
Het is prima om af en toe een sprongetje mee te nemen met je 4 jarige en ik snap als je paard enorm veel talent heeft dat je iets vaker springt dan 1 keer per maand, om zijn talent te benutten schijnt, maar ik snap de haast niet. Als afwisseling: prima, top! En om technisch te trainen (lage in-uitjes, lijntjes etc) ansich prima maar niet hoog en niet vaak. Maar goed, dat is het ultieme (mijn visie), ik begrijp als iemands keuze anders is, ik begrijp als je "niet helemaal doet wat het allerbeste is" aangezien het het beste zou zijn niet op een paard te gaan zitten, maar daar maak ik mij ook schuldig aan. Vriendin springt met haar 5 jarige in het L, die sprong idd op 4 jarige leeftjd ook in het B, onze vriendschap is daardoor niet minder, ik zie het niet als iets vreselijks en kan me er niet kaad om maken. Het is prima. Mits je je bewust bent van waar je mee bezig bent en je dus blijkbaar wilt accepteren dat je je pony/paard meer of minder KAN schaden hierdoor (de kans om op deze leeftijd blessures te ontwikkelen die op latere leeftijd tot uiting komen is gewoon vrij groot). Ik noem een voorbeeld: Zo krijgt mijn hond ook wel eens een M&M terwijl ik weeet dat chocola niet goed is voor haar... alleen ik besef het dondersgoed en dat mis ik in deze kwestie...
Bonita_Bon schreef:Lees eens een boek. Anatomie. Goeie god, dit bewijst alleen maar waar ik al bang voor was. En voordat half bokt erover valt dat ik vidn dat ze teveel doet met haar jonge pony en een extremist ben die alleen maar paardje aait, lees mijn lange post hierboven nog maar eens door.
Bonita_Bon schreef:zo bedoelde ik het niet annaaube, ik schoot even uit mijn slofje, excuses. Lees ajb nog een keer mijn lange post, het feit dat je daarna zei "jamaar hij kan het makkelijk aan etc" vond ik erg naief en werd er een beetje kriegelig van
het argument is trouwens dat ik erg rustig aan doe ( naar mijn idee ) hij springt nu 1, soms twee keer in de week 3 kwartier. waarvan in totaal eigenlijk maar een kwartier gesprongen word en de rest aan de zit, houding en uitleg word besteed. de sprongen zijn denk ik hooguit 60 cm en dan ook nog hooguit 5 hindernissen achterelkaar ( ofzo xD ). watdenk jij dat ik beter kan doen? (: wil ff je mening! 
Bonita_Bon schreef:Ik denk dat 1 keer in de 2 weken "serieus" springen genoeg is, je paard kan op die manier genoeg ervaring opdoen. Je belast hem er stukken minder mee dan 2 a 3 keer in de week springen.
Bovendien kun je zonder hindernissen ook een hoop oefenen, je galop openen en sluiten. aan je zit werken. Eenvoudige wissels oefenen (vrij belangrijk in een parcours). Naar mijn mening ook nog vrij vroeg met een 4 jarige, aangezien ikzelf mijn paarden zadelmak maak als ze rond de 5 jaar zijn, maar dat is niet iets wat ik een ander opdring
Ik snap alleen de haast nooit zo. Springen is hardstikke leuk, ook voor je paard en ik juich het ook echt wel toe. Een keer springen met een net zadelmak paard is prima, klein huppeltje voor de fun. Maar net als met kinderen vind ik dat paarden ook niet op jonge leeftijd hoeven te presteren (heb het niet direct tegen jou annaaube)