HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:30

Ik heb een 4 jarige Haflinger, hier spring ik 1 a 2 x per maand wat sprongetjes mee. Dit zijn absoluut geen enorme hindernissen, maar hij heeft plezier in de afwisseling die het biedt, en zo leert hij het ook al een beetje. Ik bouw het allemaal rustig op, en neem hem volgend jaar (Hij wordt dan 5) mee op een onderling parcoursje op een Haflingerwedstrijd. :)

Lisaa_Twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:44

Mijn paard is nu bijna 5 en ik spring zo'n 1x in de 2 a 3 week. Dat zijn dan ook alleen maar lage kruisjes en soms een klein steil sprongetje.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:08

vind 4 jaar wel vroeg en dan om ook nog aan springen te denken. Nee ik heb liever mijn paard langer niet ingereden en er later meer profijt van.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:52

Palouse schreef:
Dat je pony het 'helemaal leuk' vindt zegt nog niet dat het op den duur niet schadelijk is voor zijn gewrichten B-)

valt heel erg mee.

Bonita_Bon

Re: HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:54

Wat valt mee annaaube?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:58

wat in de quote staat ;)
van dat schadelijk voor gewrichten.
naar ijn idee spring ik nit heel erg intens ofzo, en ook niet hoog. hij kan het makkelijk hebben.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:32

Mijn 4 jarige (springgefokte KWPN'er) springt nu in de Buh. Dit gaat prima en hij pakt het super aan. Het is dat ik zelf geblesseerd ben geweest en daardoor pas in het najaar kon starten anders had ik hem in voorjaar al gestart en had ik nu ong. de overgang naar de L gemaakt.
Het ligt er denk ik heel erg aan wat demogelijkheden zijn van een paard. Voor mijn paard is 1.00/1.10m niet hoog, voor een haflinger is het een bovengemiddelde belasting.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:53

annaaube schreef:
wat in de quote staat ;)
naar ijn idee spring ik nit heel erg intens ofzo, en ook niet hoog. hij kan het makkelijk hebben.

Waaruit trek je die conclusie? Dat hij het makkelijk kan hebben? En dat het wel meevalt voor de gewrichten? Heb je je wel eens verdiept in de anatomie van een paard? groeischijven etc? Opbouw van pezen en botten ten opzichte van spieren? De kracht die het neerkomen zet op de voorbenen, ik kan me heugen dat er uit onderzoek naar voren kwam dat dat bij een gemiddeld paard 700 kilo per voorbeen was (snelheidxhoogtexmassa meerekenen).
Het is prima om af en toe een sprongetje mee te nemen met je 4 jarige en ik snap als je paard enorm veel talent heeft dat je iets vaker springt dan 1 keer per maand, om zijn talent te benutten schijnt, maar ik snap de haast niet. Als afwisseling: prima, top! En om technisch te trainen (lage in-uitjes, lijntjes etc) ansich prima maar niet hoog en niet vaak. Maar goed, dat is het ultieme (mijn visie), ik begrijp als iemands keuze anders is, ik begrijp als je "niet helemaal doet wat het allerbeste is" aangezien het het beste zou zijn niet op een paard te gaan zitten, maar daar maak ik mij ook schuldig aan. Vriendin springt met haar 5 jarige in het L, die sprong idd op 4 jarige leeftjd ook in het B, onze vriendschap is daardoor niet minder, ik zie het niet als iets vreselijks en kan me er niet kaad om maken. Het is prima. Mits je je bewust bent van waar je mee bezig bent en je dus blijkbaar wilt accepteren dat je je pony/paard meer of minder KAN schaden hierdoor (de kans om op deze leeftijd blessures te ontwikkelen die op latere leeftijd tot uiting komen is gewoon vrij groot). Ik noem een voorbeeld: Zo krijgt mijn hond ook wel eens een M&M terwijl ik weeet dat chocola niet goed is voor haar... alleen ik besef het dondersgoed en dat mis ik in deze kwestie...

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:55

Ik heb dit jaar met mijn 4 jarige 1 keer in de maand gesprongen :)
Soms een keertje overgeslagen als het niet door ging, en dan vooral lage kruisjes en lage stijltjes, allemaal onder goede begeleiding.
Toen het te veel voor hem word, heeft hij het ook duidelijk laten merken, maar gelukkig hebben we nu weer het vertrouwen weer een beetje terug :j

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:08

Bonita_Bon schreef:
annaaube schreef:
wat in de quote staat ;)

Waaruit trek je die conclusie? Dat hij het makkelijk kan hebben? En dat het wel meevalt voor de gewrichten? Heb je je wel eens verdiept in de anatomie van een paard? groeischijven etc? Opbouw van pezen en botten ten opzichte van spieren? De kracht die het neerkomen zet op de voorbenen, ik kan me heugen dat er uit onderzoek naar voren kwam dat dat bij een gemiddeld paard 700 kilo per voorbeen was (snelheidxhoogtexmassa meerekenen).
Het is prima om af en toe een sprongetje mee te nemen met je 4 jarige en ik snap als je paard enorm veel talent heeft dat je iets vaker springt dan 1 keer per maand, om zijn talent te benutten schijnt, maar ik snap de haast niet. Als afwisseling: prima, top! En om technisch te trainen (lage in-uitjes, lijntjes etc) ansich prima maar niet hoog en niet vaak. Maar goed, dat is het ultieme (mijn visie), ik begrijp als iemands keuze anders is, ik begrijp als je "niet helemaal doet wat het allerbeste is" aangezien het het beste zou zijn niet op een paard te gaan zitten, maar daar maak ik mij ook schuldig aan. Vriendin springt met haar 5 jarige in het L, die sprong idd op 4 jarige leeftjd ook in het B, onze vriendschap is daardoor niet minder, ik zie het niet als iets vreselijks en kan me er niet kaad om maken. Het is prima. Mits je je bewust bent van waar je mee bezig bent en je dus blijkbaar wilt accepteren dat je je pony/paard meer of minder KAN schaden hierdoor (de kans om op deze leeftijd blessures te ontwikkelen die op latere leeftijd tot uiting komen is gewoon vrij groot). Ik noem een voorbeeld: Zo krijgt mijn hond ook wel eens een M&M terwijl ik weeet dat chocola niet goed is voor haar... alleen ik besef het dondersgoed en dat mis ik in deze kwestie...

het kán eventueel. daarom heb ik ook een ervaren persoon om advies gevraagd. en die zij dat het wel kon. hij is ook de persoon die mij lesgeeft en van wie ed pony is ( ik lease hem ).

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:18

Dat maakt dus echt geen -piep- uit! Heeft deze persoon rontgen-ogen? groeiversnellers? groeiplaatlijm?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:20

Bonita_Bon schreef:
Dat maakt dus echt geen -piep- uit! Heeft deze persoon rontgen-ogen? groeiversnellers? groeiplaatlijm?

grappig.
hij weet heus wel wat hij zegt. heb jij dat dan?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:45

Lees eens een boek. Anatomie. Goeie god, dit bewijst alleen maar waar ik al bang voor was. En voordat half bokt erover valt dat ik vidn dat ze teveel doet met haar jonge pony en een extremist ben die alleen maar paardje aait, lees mijn lange post hierboven nog maar eens door.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:10

Bonita_Bon schreef:
Lees eens een boek. Anatomie. Goeie god, dit bewijst alleen maar waar ik al bang voor was. En voordat half bokt erover valt dat ik vidn dat ze teveel doet met haar jonge pony en een extremist ben die alleen maar paardje aait, lees mijn lange post hierboven nog maar eens door.

nou denk niet dat iedereen je 'aanvalt'. maar ik heb heus wel in de gaten wat mijn pony wel en niet kan. ik ben niet een huppel die denkt, hee ik heb een goeie pony , laat ik eens 1.20 gaan springen want hij kan het.
._.
wat ik trouwens wel vind is ( even offtopic ^^ ), dat er een beetje een 'aanval'sfeer hangt. als je het niet met me eens bent, hoef je niet al te fel te doen. ^^. of zie ik dat verkeerd?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:26

zo bedoelde ik het niet annaaube, ik schoot even uit mijn slofje, excuses. Lees ajb nog een keer mijn lange post, het feit dat je daarna zei "jamaar hij kan het makkelijk aan etc" vond ik erg naief en werd er een beetje kriegelig van ;-)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:29

Bonita_Bon schreef:
zo bedoelde ik het niet annaaube, ik schoot even uit mijn slofje, excuses. Lees ajb nog een keer mijn lange post, het feit dat je daarna zei "jamaar hij kan het makkelijk aan etc" vond ik erg naief en werd er een beetje kriegelig van ;-)

i get the point.
maar dat hij het aankan is ook geen argument. dat is een bijzaak ;) het argument is trouwens dat ik erg rustig aan doe ( naar mijn idee ) hij springt nu 1, soms twee keer in de week 3 kwartier. waarvan in totaal eigenlijk maar een kwartier gesprongen word en de rest aan de zit, houding en uitleg word besteed. de sprongen zijn denk ik hooguit 60 cm en dan ook nog hooguit 5 hindernissen achterelkaar ( ofzo xD ). watdenk jij dat ik beter kan doen? (: wil ff je mening!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:39

Ik denk dat 1 keer in de 2 weken "serieus" springen genoeg is, je paard kan op die manier genoeg ervaring opdoen. Je belast hem er stukken minder mee dan 2 a 3 keer in de week springen.
Bovendien kun je zonder hindernissen ook een hoop oefenen, je galop openen en sluiten. aan je zit werken. Eenvoudige wissels oefenen (vrij belangrijk in een parcours). Naar mijn mening ook nog vrij vroeg met een 4 jarige, aangezien ikzelf mijn paarden zadelmak maak als ze rond de 5 jaar zijn, maar dat is niet iets wat ik een ander opdring ;-)
Ik snap alleen de haast nooit zo. Springen is hardstikke leuk, ook voor je paard en ik juich het ook echt wel toe. Een keer springen met een net zadelmak paard is prima, klein huppeltje voor de fun. Maar net als met kinderen vind ik dat paarden ook niet op jonge leeftijd hoeven te presteren (heb het niet direct tegen jou annaaube)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:40

Bonita_Bon schreef:
Ik denk dat 1 keer in de 2 weken "serieus" springen genoeg is, je paard kan op die manier genoeg ervaring opdoen. Je belast hem er stukken minder mee dan 2 a 3 keer in de week springen.
Bovendien kun je zonder hindernissen ook een hoop oefenen, je galop openen en sluiten. aan je zit werken. Eenvoudige wissels oefenen (vrij belangrijk in een parcours). Naar mijn mening ook nog vrij vroeg met een 4 jarige, aangezien ikzelf mijn paarden zadelmak maak als ze rond de 5 jaar zijn, maar dat is niet iets wat ik een ander opdring ;-)
Ik snap alleen de haast nooit zo. Springen is hardstikke leuk, ook voor je paard en ik juich het ook echt wel toe. Een keer springen met een net zadelmak paard is prima, klein huppeltje voor de fun. Maar net als met kinderen vind ik dat paarden ook niet op jonge leeftijd hoeven te presteren (heb het niet direct tegen jou annaaube)

vind ik ook (:
heb jij zelf 4jarige paarden? of 5 jarige :3

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:46

ik spring om de week met mijn 4 jarige, max 1 meter. en dan veel stap werk tussen door, en vooral ontspanning er in prpberen te houden (dat is niet altijd even gemakkelijk) ik denk dat het ook aan je paard ligt hoe vaak en hoe hoog je kan springen. Het ene paard is eerder klaar met groeien en heeft meer balans dan het andere paard. gewoon goed naar je paard kijken en realistisch redeneren. Desnoods iemand vragen die er verstand van heeft en die je paard kent. Maar vaker dan 1x per week met een 4 jarige vind ik erg veel.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:52

Op dit moment niet annaaube, maar heb ze wel gehad natuurlijk (rij mijn paarden meestal zelf in). Wat voor paardje is het die jij nu rijd?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:53

Bonita_Bon schreef:
Op dit moment niet annaaube, maar heb ze wel gehad natuurlijk (rij mijn paarden meestal zelf in). Wat voor paardje is het die jij nu rijd?

een D pony, het is een Selle Français. misschien ken je dat ras. als je even wacht zet ik even wat beter foto's op mijn profiel ^^

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:11

heeee dat is in Blokker toch? De eenhoorn?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:12

ja klopt (: ken je die?
*ja dus, xD *

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:45

Onze 4 jarige springen 1 a 2x per week.
zowiezo elke week oefen parcours.
En als ze dat weekend concours lopen mogen ze nog een keer.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:52

Ik zou zowieso nooit gaan springen met een 4 jarige pony want...
Een pony of paard van 4 jaar is nog in de groei als je dan al met hem gaat springen dan kunnen zijn gewrichten stuk gaan ik ehb dat ook gehad met mijn 4 jarig paardje en dat was niet echt prettig.