paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:37

Blabla1980 schreef:
naja zelfs in het oude griekenland werd al paardgereden als sport

Citaat:
Wagenrace: Er werd gereden met twee- en met vierspannen (zie: strijdwagen). De tragedieschrijver Sophocles beschrijft in zijn Electra een race van tien wagens op de Pythische Spelen, op de Olympische Spelen namen er ongetwijfeld meer tegelijk deel.
Paardrijden: Men reed zonder zadel en zonder stijgbeugels. Er waren aparte categorieën voor veulens en voor volwassen paarden, een tijdlang ook voor merries.

de basis van je standpunt in deze discussie is welke betekenis je aan sport hangt.

Kijk, paardrijden in competitie wórdt ruitersport.
Bij deze Grieken stonden spelen in dienst van oorlog. Paardrijden was primair een krijgsactiviteit en geen sport.

Je kan de begrippen ruitersport en paardrijden simpelweg niet door elkaar gebruiken.

p.s. het klassieke rijden, aan de teugel op een bit, ís de griekse oorlogsruiterij :)*

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:50

Mijn vriend vraagt altijd of ik lekker "knol gehobbeld heb"..........Als ik dan aangeef dat het best vermoeiend was, dan zegt hij: Hoezo vermoeiend, voor het paard bedoel je?? _O- . Ik zeg dan altijd dat hij het maar eens moet proberen en dat we daarna wel verder praten, als hij vergaat van de spierpijn }> .

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:55

Maar dat ben ik met je eens hoor, dat ruitersport en paardrijden niet per definitie hetzelfde is :)

Paardrijden kost hoe dan ook lichamelijke inspanning. (oke niet als je er op gaat zitten en vervolgens niks doet :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:53

luffie schreef:
, als hij vergaat van de spierpijn }> .

Dat is geen kriterium.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:00

mijn nichtje vond paardrijden ook geen sport dus ik besloot het haar zelf te laten proberen.paard opgezadelt tot ze der langs stond ze kwam er nog niet op!!!
krukje gepakt zat ze der na veel klungelen toch eindelijk op jawel hoor na een stap lag ze der aan de andere kant weer langs

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:08

dodyg schreef:
mijn nichtje vond paardrijden ook geen sport dus ik besloot het haar zelf te laten proberen.paard opgezadelt tot ze der langs stond ze kwam er nog niet op!!!
krukje gepakt zat ze der na veel klungelen toch eindelijk op jawel hoor na een stap lag ze der aan de andere kant weer langs

Ja, en? maakt dat van paardrijden sport? of zegt dat gewoon dat jouw nichtje niet weet hoe het opstappen gaat?
Wat dit laatste betreft: ik heb hier nog nooit iemand op het erf gehad die correct wist op de stappen. Ook een Orun-lesgeefmens niet.

Paardrijden is geen sport.
Ruitersport is sport.
Ruitersport kan paardrijden zijn.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:22

Huertecilla schreef:
dodyg schreef:

Ja, en? maakt dat van paardrijden sport? of zegt dat gewoon dat jouw nichtje niet weet hoe het opstappen gaat?
Wat dit laatste betreft: ik heb hier nog nooit iemand op het erf gehad die correct wist op de stappen. Ook een Orun-lesgeefmens niet.

Paardrijden is geen sport.
Ruitersport is sport.
Ruitersport kan paardrijden zijn.

je laatste stelling moet dan andersom zijn ;)
paardrijden kan ruitersport zijn

maargoed wat is jou definitie van sport dan, mischien dat dat verklaard waarom je zo stellig blijft volhouden dat paardrijden alleen sport is als je daadwerkelijk de ruitersport beoefend. En wanneer doe je aan ruitersport?

want fitnessen is bijvoorbeeld echt een sport, ook al doe je het maar 1 keer per weer en doe je niet mee aan wedstrijden en heb je dus ook geen regelementen waaraan je je houd.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:25

Huertecilla schreef:
luffie schreef:
, als hij vergaat van de spierpijn }> .

Dat is geen kriterium.

Dit vind jij.

Ik reageer alleen maar op de stelling zoals neergezet door TS. Ik vind nl dat paardrijden wel een sport is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:41

Blabla1980 schreef:
want fitnessen is bijvoorbeeld echt een sport, ook al doe je het maar 1 keer per weer en doe je niet mee aan wedstrijden en heb je dus ook geen regelementen waaraan je je houd.

Waarom is fitnessen echt een sport? Want om eerlijk te zijn zie ik dat ook niet zo. Het is bewegen en als je het goed doet is het ook gezond om te doen, het kan ontspanning geven, maar daarmee hoeft het nog niet een sport te zijn?
Wat is toch die kennelijke noodzaak om "sport" te doen, waarom kun je niet gewoon iets doen omdat je het leuk of nuttig of beide vindt? Waar is dat labeltje nou eigenlijk voor nodig? Toch die status???

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:49

Waratje schreef:
Blabla1980 schreef:

Waarom is fitnessen echt een sport? Want om eerlijk te zijn zie ik dat ook niet zo. Het is bewegen en als je het goed doet is het ook gezond om te doen, het kan ontspanning geven, maar daarmee hoeft het nog niet een sport te zijn?
Wat is toch die kennelijke noodzaak om "sport" te doen, waarom kun je niet gewoon iets doen omdat je het leuk of nuttig of beide vindt? Waar is dat labeltje nou eigenlijk voor nodig? Toch die status???

Het heeft niks te maken met de noodzaak of het labeltje maar de defentie van de term waar de discusie over gaat ;)

waarom vind jij fitnes geen sport? aan welke voorwaarde moet iets voldoen voor het een sport is.
fitnes word toch echt in de categorie sport gegooid hoor...net als tennis bijv. of vind je dat ook geen sport?

WinBinChes

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:09

Ik vind fitnes ook geen sport. Meer bewegen om fitter te worden.

Paardrijden is ook geen sport. Paardensport ( of ruitersport zoals HC benoemd) is sport. Ofwel competitie, rijden om kunstjes te laten zien :P rijden om het paard sterk te maken om oefeningen te doen.

Ipv oefeningen rijden om het paard te versterken zodat het de ruiter beter kan dragen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:36

Waratje schreef:
Lovely1 schreef:
4 kenmerken van sport

*Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
*Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
*Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Als ik in mijn eigen bak met mijn eigen paard aan het dressuren ben heb ik helemaal niets te maken met een "vastgelegde regelset", ik heb helemaal niets te maken met een "competitieaspect", er is wel wat sprake van fysieke en/of mentale activiteit, maar niet meer dan bij een flink stuk fietsen of tuinspitten (gangbaar niet als sport aangemerkt), en bij gebrek aan regels en gebrek aan competitieaspect valt er dus ook niets "volgens de regels te winnen". Wel ben ik bezig met esthetische en artistieke activiteiten.....
Waar blijf je nu met je "sport"? }>

Lovely1 schreef:
Rij je wedstrijden dan doe je aan sport anders ben je maar aan het rondhobbelen op een paard }:0
Met paardrijden verband je (met mijn lichaamsgewicht) in 60 min. tijd 283 calorieën.. net zoveel als bij volleybal in competitief verband!

Hier neem ik dus aanstoot aan, ik rij geen wedstrijden, maar ik rij wel serieus paard, dat is over het algemeen genomen niet onder de noemer "rondhobbelen" te zetten. Kom anders maar een keer een uurtje hier "rondhobbelen" als jij en je paard dat tenminste aankunnen :P

Lovely1 schreef:
Mensen die niet geloven dat het niet inspannend is krijgen van mij altijd een privéles cadeau voor verjaardag o.i.d. bij een plaatselijke manege (eerste les: zonder zadel aan een longeerlijn oefeningen doen in de drie basisgangen). ~~}> Vooral de volgende dag denken ze meestal wel een beetje anders over het paardrijden.

Maar hoe langer je rijdt en verbetert in je rijden, hoe gemakkelijker het wordt. De eerste keer dat je op een fiets zit, gaat het ook niet zo gemakkelijk. Ik denk dat bij Anky de hartslag een stuk minder versnelt van een stukje basispaardrijden dan die van een complete beginner.

haha mijn post was in zijn geheel sarcastisch bedoelt en niet aanvallend o.i.d. tegenover gewoon trainen i.p.v. competitieverband ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:45

het is een sport, ja dat wel, heb ik ook jaaaaaren gezegd.
Al is het alleen maar vanwege de tijd die je er iedere dag aan moet besteden.

Maar uit ervaring weet ik nu dat als je een sport zoekt om aan je figuur te werken, af te vallen of conditie te kweken, moet je toch iets anders gaan doen.

Ik vind het dan ook meer "a way of life"
(dit vanwege alle bijkomende verplichtingen)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:36

Paardrijden geen sport?? Belachelijk dat mensen dat denken toch? Natuurlijk is paardrijden een sport, ze noemen tenslotte ook biljarten een sport. Een sport is per definitie niet altijd iets waar je het bloedje heet van krijg (al krijg ik het tijdens het rijden altijd snik heet) of waar je hele grote massa's spieren voor gebruikt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:46

Samantha_T schreef:
Paardrijden geen sport?? Belachelijk dat mensen dat denken toch? Natuurlijk is paardrijden een sport, ze noemen tenslotte ook biljarten een sport. Een sport is per definitie niet altijd iets waar je het bloedje heet van krijg (al krijg ik het tijdens het rijden altijd snik heet) of waar je hele grote massa's spieren voor gebruikt.

Moet je dan niet minstens aan enige vorm van competitie meedoen om het een sport te laten zijn?

Gewoon op de rug van een paard je door het bos verplaatsen is niet automatisch sport. Ook niet als je er toevallig van moet zweten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:52

Is de vraag niet of actief rijden wel sport is en passief hobbelen geen sport? Actief rijden is niet alleen op de rijplaats mogelijk, maar ook buiten. Dus een recreatieve ruiter kan actief rijden en een wedstrijdruiter passief hobbelen. Dat ligt puur aan de instelling en uitvoering van de ruiter. Niks met het niveau van de ruiter, maar wel met de instructie en trainer.

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:58

Paardrijden is natuurlijk wel een sport, want wat doet het paard als jy geen hulplijnen aan geeft? niks dus.
Verder moet je lichtrijden, letten of je in de goede zit, zit en elke keer als ik gereden heb, jaaa dan heb ik gezweet en ben ik moe;)
groetjes, Vera

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:39

FaberSmid schreef:
Is de vraag niet of actief rijden wel sport is en passief hobbelen geen sport? Actief rijden is niet alleen op de rijplaats mogelijk, maar ook buiten. Dus een recreatieve ruiter kan actief rijden en een wedstrijdruiter passief hobbelen. Dat ligt puur aan de instelling en uitvoering van de ruiter. Niks met het niveau van de ruiter, maar wel met de instructie en trainer.

Nee, actief rijden is nog steeds geen sport als je je niet bezig houd met regeltjes en competitie. Als jij 30 km of meer op een dag wil rijden zul je ook moeten zorgen dat dit voor paard en ruiter vol te houden is en dan kun je echt niet 'hobbelen'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:43

WinBinChes schreef:

Paardrijden is ook geen sport. Paardensport ( of ruitersport zoals HC benoemd) is sport. Ofwel competitie, rijden om kunstjes te laten zien :P rijden om het paard sterk te maken om oefeningen te doen.

Ipv oefeningen rijden om het paard te versterken zodat het de ruiter beter kan dragen

Exact, heel duidelijk omschreven. En inderdaad fitness is geen sport, maar gewoon bewegen om fitter te zijn, de compensatie voor zittende beroepen over het algemeen ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:52

Waratje schreef:
FaberSmid schreef:

Nee, actief rijden is nog steeds geen sport als je je niet bezig houd met regeltjes en competitie. Als jij 30 km of meer op een dag wil rijden zul je ook moeten zorgen dat dit voor paard en ruiter vol te houden is en dan kun je echt niet 'hobbelen'.

Onzin hoeveel mensen oefenen sport uit, zonder deel te nemen aan wedstrijden? De training en sparren van vechtsporten bijvoorbeeld, kan heel anders zijn dan niet bezig houd met regeltjes en competitie zoals u schrijft. Dus al die zijn niet aan het sporten? Net als alle leerlingen op school met gym? Of de geleiders die hun honden trainen?
Een endurance ruiter kan hobbelen, net als een beginnende ruiter actief kan rijden.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 21:53

Maa warom is tennis dan een sport??? De tennisracket doet toch het werk :+ ??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:55

Waratje schreef:
WinBinChes schreef:

Exact, heel duidelijk omschreven. En inderdaad fitness is geen sport, maar gewoon bewegen om fitter te zijn, de compensatie voor zittende beroepen over het algemeen ;)

Dat kan u beide wel van mening zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is.
Fitness, bodybuilding en gewichtheffen zijn toch echt sporten. Alleen al door het feit dat er regels en competitie zijn, zoals u zelf schreef het dan een sport is.
Of u beide het daar nu mee eens zijn of niet, het is en blijft sport.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:56

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:58

Ik word daar altijd helemaal gek van me broers en vriendinnen zitten altijd te zeiken dat je niks hoeft te doen enzo. :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:52

oomens schreef:
Moet je dan niet minstens aan enige vorm van competitie meedoen om het een sport te laten zijn?

Gewoon op de rug van een paard je door het bos verplaatsen is niet automatisch sport. Ook niet als je er toevallig van moet zweten.

:D
Volgens mij ook.
Paardrijden zou wat mij betreft beter geen sport zijn. Je verplaatsen en zweten, tot daar aan toe, maar als ik dit lees op wiki:
Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
dan zie je gelijk waar het botst tussen paardenbelang en mensenbelang.