Lovely1 schreef:4 kenmerken van sport
*Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
*Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
*Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Als ik in mijn eigen bak met mijn eigen paard aan het dressuren ben heb ik helemaal niets te maken met een "vastgelegde regelset", ik heb helemaal niets te maken met een "competitieaspect", er is wel wat sprake van fysieke en/of mentale activiteit, maar niet meer dan bij een flink stuk fietsen of tuinspitten (gangbaar niet als sport aangemerkt), en bij gebrek aan regels en gebrek aan competitieaspect valt er dus ook niets "volgens de regels te winnen". Wel ben ik bezig met esthetische en artistieke activiteiten.....
Waar blijf je nu met je "sport"?
Lovely1 schreef:Rij je wedstrijden dan doe je aan sport anders ben je maar aan het rondhobbelen op een paard
Met paardrijden verband je (met mijn lichaamsgewicht) in 60 min. tijd 283 calorieën.. net zoveel als bij volleybal in competitief verband!
Hier neem ik dus aanstoot aan, ik rij geen wedstrijden, maar ik rij wel serieus paard, dat is over het algemeen genomen niet onder de noemer "rondhobbelen" te zetten. Kom anders maar een keer een uurtje hier "rondhobbelen" als jij en je paard dat tenminste aankunnen
Lovely1 schreef:Mensen die niet geloven dat het niet inspannend is krijgen van mij altijd een privéles cadeau voor verjaardag o.i.d. bij een plaatselijke manege (eerste les: zonder zadel aan een longeerlijn oefeningen doen in de drie basisgangen).

Vooral de volgende dag denken ze meestal wel een beetje anders over het paardrijden.
Maar hoe langer je rijdt en verbetert in je rijden, hoe gemakkelijker het wordt. De eerste keer dat je op een fiets zit, gaat het ook niet zo gemakkelijk. Ik denk dat bij Anky de hartslag een stuk minder versnelt van een stukje basispaardrijden dan die van een complete beginner.