Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:16

Tja, wat belachelijk...Moet niet veel gekker worden. Een pad tegen sporengaten in de flank is misschien ook wel een leuke en wat dachten we van een doorlopend dekje dat zweepslagen verminderd? |o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:24

MoriMann schreef:
[
Omdat het geld oplevert?

Uit de farmaceutische industrie blijkt ook dat symptoombestijding op de lange termijn meer oplevert dan het aanpakken/onderzoeken van de oorzaak :x

Tja, ik ben over het algemeen niet zo van de symptoombestrijding. :n
Even naar mijn eigen persoonlijke leven kijkend, levert mij die benadering ook weinig tot niets op. Het levert me meer op om de oorzaken bij problemen aan te onderzoeken/aan te pakken. Je leven wordt daar ook een stuk prettiger door, uiteindelijk. Is mijn persoonlijke ervaring, hoor. :)

Sowieso zullen ze aan mij geen cent verdienen, hoor, aan dit onding. Mijn paard wordt alleen maar bitloos gereden.... :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:38

Twiggy2008 schreef:
Ipsilonka schreef:
:') Kom op visite, mag je ook zonder bit een rondje om _O- Dat is echt leuk met die van mij :j

Mag ik uit jouw woorden begrijpen dat jouw paard overal doorheen 'dramt'???

(Bitloos) rijden is naar mijn idee vooral een kwestie van goede voorbereiding (o.a. door middel van grondwerk) en goede samenwerking tussen ruiter en paard (rijden op zit). Ik heb er zelf eentje met een behoorlijk kop en nek er op en toch is gebleken dat het wel degelijk kan (ook al dachten mensen dat het levensgevaarlijk zou zijn :+ ). Ook buiten. ;)

Zou ik een paard tegen komen die zonder bit niet te rijden is, dan zou ik dus ook helemaal terug gaan naar de basis. :)

Wat knap dat je dat zo van achter je pc kan analyseren! :+ Paard is 14 en t is puur karakter, niks rijtechnisch aan, hij vind buitenrijden gewoon geweldig en heeft een ietwat enthousiast voorkomen *D Grondwerk in de bak, super! Ga ik er buiten naast lopen, aan het halstertje geen probleem. Dus buiten rijd ik hem gewoon met stang, voor allebei heerlijk veilig, en hij klaagt niet hoor (al zul je hem nu wel zielig vinden :(:) )

Brainless

Re: Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:44

Mijn paard is ontzettend heftig buiten en pakte regelmatig het bit vast (kaak vast, hals erop en gaan/of ineens wegdraaien ed.)
Nu rij ik buiten bitloos, wat een verademing. Paard loopt veel meer ontspannen!
Ik heb dit gewoon cold turkey gedaan. Sidepull om en gaan rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:18

vanitymay schreef:
Tja, wat belachelijk...Moet niet veel gekker worden. Een pad tegen sporengaten in de flank is misschien ook wel een leuke en wat dachten we van een doorlopend dekje dat zweepslagen verminderd? |o

Dat dekje is er al eeuwen, alleen was dat voor isolatie van jaspanden, sabretasche, wapens etc. :P

Er zijn ook al járen elastieke tussenstukken voor in teugels. Is hetzelfde.

Wat te denken van stompe sporen op zích? Dat is ook al symptoombestrijding. Zeer foutieve en totaal contraproductieve want met stompe spore ontstaat bij onkundig gebruik nog steeds schade, onderhuidse schade. Niet zichtbaar dus zonder beperkende factor. Bij scherpe sporen is de veel lichtere schade gelijk zíchtbaar.
Uit het oog uit het hart dus schoppen maar.....

Sperriempjes zijn hetzelfde: een lapmiddel.
Wat te denken van de snelbinder om de tong binnenboord te houden bij de race-wondermerrie die met 5 met pensioen gaat.

Kennis, kunde, vaardigheid: er is geen substituut voor kwali-tijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:29

Ipsilonka schreef:
Wat knap dat je dat zo van achter je pc kan analyseren! :+ Paard is 14 en t is puur karakter, niks rijtechnisch aan, hij vind buitenrijden gewoon geweldig en heeft een ietwat enthousiast voorkomen *D Grondwerk in de bak, super! Ga ik er buiten naast lopen, aan het halstertje geen probleem. Dus buiten rijd ik hem gewoon met stang, voor allebei heerlijk veilig, en hij klaagt niet hoor (al zul je hem nu wel zielig vinden :(:) )

Ik heb inderdaad helemaal niets met stangen. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:31

Ik ben gister op Paard en Koets geweest en tot mijn verbazing bestond de bitbuddy echt :oo

Toen wij aankwamen stonden er ook al 2 mannen bij die er ook met grote vraagtekens bij stonden. We raakten aan de praat en na 2 zinnen waren we het al roerend eens met elkaar. "wat doe je op een paard als je dit nodig hebt" en " het is de hand van de ruiter die de schade aanricht want als het bit gewoon in de mond hangt gebeurd er niks"

Ik stelde de vraag ook aan de bijbehorende persoon en gaf mijn visie op dit ding.
Ik kreeg echter geen antwoord want ze stond met de mond vol tanden. Kortom we hebben gewoon gelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:53

liedje89 schreef:
Ik vraag me dan alleen af of het voor een paard met een extreem gevoelige mond (medische oorzaak misschien) niet eerlijker is om bitloos te gaan rijden.

Dan moeten ze niet gevoelig zijn op druk op de neus. Dat paardje waar ik over spreek reageert al heel fel als je de neusriem of de sperriem vast moet maken, of als ze het halster voelt. Die zou je echt niet blij maken met bitloos. Is in zijn geheel een heel gevoelig diertje en bit is het beste van twee kwaden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:57

knollentuin schreef:
Dit is misschien heel kort door de bocht gezegd maar als je bedenkt dat jouw paard dit nodig heeft kun je misschien beter stoppen met rijden :o

denk dat ik hier met mee ga ...

het lijkt me voor het paard niet prettig
en denk dat je dat geld beter aan een lesgeefmensch kan besteden

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:58

Urielle schreef:
liedje89 schreef:
Ik vraag me dan alleen af of het voor een paard met een extreem gevoelige mond (medische oorzaak misschien) niet eerlijker is om bitloos te gaan rijden.

Dan moeten ze niet gevoelig zijn op druk op de neus. Dat paardje waar ik over spreek reageert al heel fel als je de neusriem of de sperriem vast moet maken, of als ze het halster voelt. Die zou je echt niet blij maken met bitloos. Is in zijn geheel een heel gevoelig diertje en bit is het beste van twee kwaden.

dan is er bv het dr coock systeem wat al minder druk op de neus geeft
of een lederen bitje .. daar heb ik ook hele goede ervaringen mee met paarden die niet graag
veel om het hoofd hebben

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:10

Urielle schreef:

Ik kan dit niet volgen. Rij je nu zonder hoofdstel?
Als je nu met hoofdstel rijdt zie ik het probleem niet, of eigenlijk wel, maar niet in de optoming.
Rij dan gewoon zonder druk zoals met een bit óók zou moeten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:25

nickyu schreef:
knollentuin schreef:
Dit is misschien heel kort door de bocht gezegd maar als je bedenkt dat jouw paard dit nodig heeft kun je misschien beter stoppen met rijden :o

denk dat ik hier met mee ga ...

het lijkt me voor het paard niet prettig
en denk dat je dat geld beter aan een lesgeefmensch kan besteden

Voor 700 euro kan je je lesgeefmens iig veel langs laten komen. :+

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:14

ik heb er ook over zitten lezen in bit en het klinkt bij mij wel als een logische oplossing.
het bit voert natuurlijk atijd wel druk uit op de lagen of je nou een geweldig kan rijden of niet het gebeurt altijd, nu is het bot eronder een heel scherp bot als dat tandvlees tussen dat scherpe bot en het bit gedrukt lijkt mij dat geen prettig gevoel. alleen nu is eigenlijk mijn tweede twijfel er ligt nu een stuk plastic tussen (is toch plastic neem ik aan?) wat de druk verdeelt over de mond, gaat dat stuk plastic op den duur niet schuiven of juist op een andere plek in het tandvlees snijden op den duur.
het klinkt bij mij als een mooie oplossing en niet als een symptoon bestrijder (wat sperriem etc wel zijn) maar wat meer uitleg met plaatjes onderzoek naar de drukverdeling enzo lijkt mij wel handig om ons als consument wat beter te informeren ten slotte moet je er wel 750 euro voor neerleggen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:52

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant vind ik het een geweldige uitvinding.

Aan de andere kant:

Als 95% van de niet passende bitten vervangen worden door passende bitten, zijn we ook al een heel eind in de goede richting.

Ofwel krijgen we straks. Paard past bit niet, dus reageerd niet goed, dus er wordt een grotere hulpe gegeven, dus er wordt een beschermer ingekwakt voor het beschermen tegen het harde trekken.

Aan de andere kant. Als alles goed past, zou het misschien daadwerkelijk wel een mooie aanvulling kunnen zijn ter bescherming van de lagen ( het bit ligt hoe dan ook op de lagen, dus in aanraking komen de lagen ook met een passend bit )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:00

Huertecilla schreef:
Ik kan dit niet volgen. Rij je nu zonder hoofdstel?
Als je nu met hoofdstel rijdt zie ik het probleem niet, of eigenlijk wel, maar niet in de optoming.
Rij dan gewoon zonder druk zoals met een bit óók zou moeten.

Nee, ik rij nu met hoofdstel (en een paard wat ik na een jaar eindelijk zo ver heb dat ze eindelijk een beetje de hals durft te gaan strekken). Hoe losser de teugel hoe enger ze het vindt, want als ze een keer met haar hoofd beweegt verplaatst het bit en dat is eng of pijnlijk of ik weet niet wat en rolt ze gelijk op tot ver achter het bit of begint met haar hoofd te slaan en maakt het probleem onbedoeld alleen erger. Makkelijk toch om gelijk maar weer te stellen dat er iemand aan die mond sleurt he, het beestje maakt zichzelf al gek aan de longe zonder iets eraan.... of op de poetsplaats en zelfs in haar stal met een halstertje om... tot zover...
Als je haar met druk rijdt loopt ze met de kin op de borst en met een beetje pech staat ze recht overeind of erger. Dus dat is total nicht im frage. Overigens moet een paard normaal WEL in contact durven lopen en dat is voor deze dame heeel spannend... of pijnlijk? Ik zou dus best graag weten of het probleem nou zit in druk op de tong of druk op de lagen, of misschien wel allebei. Het been accepteren is ook nog steeds een moeilijke kwestie dus het kan ook nog zijn dat ze zoiets heeft van: blijf van mijn lijf!
Dat leren bitje van Nickyu is best een goede tip, misschien vindt ze dat zachter dan metaal en is dat de key! Van wat dan ook aan haar hoofd reageert ze heel erg kribbig dus bitloos is hier echt echt echt geen optie, hoe zacht ook.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:57

wat doet iedereen toch negatief over de bitbuddy!! Het lijkt mij juist
een heel goed iets! Tuurlijk is het wennen, maar op de plek waar het bit
zit, zit een flijmscherp stuk bot die, door de druk van het bit, het tandvlees
helemaal kan snijden. Door zo'n bitbuddy wordt de mond echt beschermt tegen de hardheid van het bit.
Nu zegt iedereen hier wel; "Wat doe je op een paard als je sowiets nodig hebt?!"
maar iedereen heeft wel eens een iets hardere hand waardoor het paard
juist pijn krijgt in de mond, zelfs als we er even niet bij nadenken,
dan is de bitbuddy juist een oplossing. Het voorkomt de pijn in de mond
en houdt de mond heel. Het gehemelte is nog steeds niet beschermt,
maar dat moet je door goed rijden voorkomen te beschadigen.
Ik vind dit juist een hele vooruitgang van denken! Mensen krijgen eindelijk door
dat het paarden pijn doet in de mond, het bit (vaak dan) en dan is
een bitbuddy de oplossing. Er zijn namelijk genoeg die niet bitloos willen
rijden maar geen pijn in de mond van het paard door het bit.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:20

Ik ben het absoluut met Lotte_Wessel eens. Ik heb het stuk gelezen en de foto's bekeken. Het ziet er niet uit alsof het ontzettend hinderd bij een paard, en bovendien heeft een paard immers al een bit in (maar dat wordt al eeuwen gebruikt dus dat is totaal accepté. Dat vind ik toch vreemd).
Als hier iemand op bokt foto's plaatst en er zit één foto bij waarop duidelijk te zien is dat er flink in het paard z'n mond wordt getrokken wordt dat afgeschilderd als "Momentopname." Maar dat ene moment voelt het paard natuurlijk wel! Als je dit soort dingen hier mee kunt verhelpen, dikke prima toch?!
Zeker als je manegeponies hebt met onervaren ruiters.
En over bitloos; dat lijkt mij persoonlijk nogal gevaarlijk voor de wagen. Er zijn uiteraard mensen die het doen, maar ik moet er zelf niet over nadenken met mijn knettergekke haflinger.

Wat ik van de gekke vind: dat het zó absurt duur is, daarom hoef ik het echt niet, anders wilde ik het best uitproberen. Ik geloof dat Meneer de Tandtechnicus en Rientjes ofzo het licht hebben gezien hier. Echt idioot.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:21

Alexx schreef:
Ik ben het absoluut met Lotte_Wessel eens. Ik heb het stuk gelezen en de foto's bekeken. Het ziet er niet uit alsof het ontzettend hinderd bij een paard, en bovendien heeft een paard immers al een bit in (maar dat wordt al eeuwen gebruikt dus dat is totaal accepté. Dat vind ik toch vreemd).
Als hier iemand op bokt foto's plaatst en er zit één foto bij waarop duidelijk te zien is dat er flink in het paard z'n mond wordt getrokken wordt dat afgeschilderd als "Momentopname." Maar dat ene moment voelt het paard natuurlijk wel! Als je dit soort dingen hier mee kunt verhelpen, dikke prima toch?!
Zeker als je manegeponies hebt met onervaren ruiters.
En over bitloos; dat lijkt mij persoonlijk nogal gevaarlijk voor de wagen. Er zijn uiteraard mensen die het doen, maar ik moet er zelf niet over nadenken met mijn knettergekke haflinger.

Wat ik van de gekke vind: dat het zó absurt duur is, daarom hoef ik het echt niet, anders wilde ik het best uitproberen. Ik geloof dat Meneer de Tandtechnicus en Rientjes ofzo het licht hebben gezien hier. Echt idioot.

eindelijk iemand die het met me eens is! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:26

Ik las het in de BIT, is ontwikkeld voor een tuiger die zo enthousiast is en naast een ervaren paard alleen meer heel erg aan de teugel terug te rijden is. Misschien voor dat soort dingen een optie.

Maar ik zie de onervaren paardhobbelaar al met dat ding stoeien als ze het hoofdstel in doen en de paardentong het ding omhoog wipt, in de mond komt, naar achteren schiet, en dan mondje open doen, armpje er in en ding terug pakken :+ :+ :+ :+ ? Zie je het voor je???Of je paard ligt lucht te happen op de grond...

Je zeg, ontwikkel dan een sponsje wat je om het bit kan doen om de lagen te beschermen, iets wat niet los kan en volgens mij is zoiets al in de handel....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:28

Het feit dat je zo'n ding in je paard's mond moet doen om de lagen e.d. te beschermen, zegt toch al genoeg, over je bitgebruik? Ongelofelijk dat er mensen zijn die zo'n ding 'geweldig' vinden. :roll:

Nog meer aan je paard hangen, nog meer symptoombestrijding..... Ver-schrik-ke-lijk. Mijn mening. :)

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:30

Eindelijk is er een oplossing voor de frustraties die bijna iedere topruiter ervaart: het paard wil vooruit en moet in toom worden gehouden door het bit.

Moet je het paard niet in toom houden met je zit? Dat heb ik altijd geleerd? Of moeten we nu heel hard in de mond gaan trekken en zorgt de bitbuddy er dan voor dat het paard het dan niet zo erg vind? Bovendien, mijn paard zou dan helemaal niets meer doen.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:30

Een legitiem excuus om even lekker hard te hengelen als hij niet "wil".... heel triest, maar voor de manegeles bij beginners wel een idee, maar dan liever leren bitjes, of gewoon geheel bitloos leren rijden en als ze gevorderden zijn pas met bitje...leren ze ten minste ook zitten...dat zal revolutionair zijn..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:31

Ik vind het lastig me er een mening over te vormen. Ik heb in ieder geval geen interesse.

Maar ik vind de opmerkingen "dan kun je beter bitloos gaan rijden" erg ondoordacht. Met bitloos kun je net zo goed pijn of een vervelend gevoel veroorzaken. De hand van de ruiter bepaalt de vriendelijkheid van bitgebruik of bitloos.

Twiggy2008

Franciska15 schreef:
Eindelijk is er een oplossing voor de frustraties die bijna iedere topruiter ervaart: het paard wil vooruit en moet in toom worden gehouden door het bit.

Moet je het paard niet in toom houden met je zit? Dat heb ik altijd geleerd? Of moeten we nu heel hard in de mond gaan trekken en zorgt de bitbuddy er dan voor dat het paard het dan niet zo erg vind? Bovendien, mijn paard zou dan helemaal niets meer doen.,

Heeft iemand dat vet gedrukte echt geroepen in dit topic? Serieus of cynisch bedoeld? :+

Alexx

Franciska15 schreef:

als je aanspand kun je zitten wat je wil, maar daarvan gaat het paard echt niet minder hard lopen hoor :)*