Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MoriMann schreef:[
Omdat het geld oplevert?
Uit de farmaceutische industrie blijkt ook dat symptoombestijding op de lange termijn meer oplevert dan het aanpakken/onderzoeken van de oorzaak![]()
Twiggy2008 schreef:Ipsilonka schreef:Kom op visite, mag je ook zonder bit een rondje om
Dat is echt leuk met die van mij
Mag ik uit jouw woorden begrijpen dat jouw paard overal doorheen 'dramt'???
(Bitloos) rijden is naar mijn idee vooral een kwestie van goede voorbereiding (o.a. door middel van grondwerk) en goede samenwerking tussen ruiter en paard (rijden op zit). Ik heb er zelf eentje met een behoorlijk kop en nek er op en toch is gebleken dat het wel degelijk kan (ook al dachten mensen dat het levensgevaarlijk zou zijn). Ook buiten.
![]()
Zou ik een paard tegen komen die zonder bit niet te rijden is, dan zou ik dus ook helemaal terug gaan naar de basis.
Paard is 14 en t is puur karakter, niks rijtechnisch aan, hij vind buitenrijden gewoon geweldig en heeft een ietwat enthousiast voorkomen
Grondwerk in de bak, super! Ga ik er buiten naast lopen, aan het halstertje geen probleem. Dus buiten rijd ik hem gewoon met stang, voor allebei heerlijk veilig, en hij klaagt niet hoor (al zul je hem nu wel zielig vinden
) vanitymay schreef:Tja, wat belachelijk...Moet niet veel gekker worden. Een pad tegen sporengaten in de flank is misschien ook wel een leuke en wat dachten we van een doorlopend dekje dat zweepslagen verminderd?
Ipsilonka schreef:Wat knap dat je dat zo van achter je pc kan analyseren!Paard is 14 en t is puur karakter, niks rijtechnisch aan, hij vind buitenrijden gewoon geweldig en heeft een ietwat enthousiast voorkomen
Grondwerk in de bak, super! Ga ik er buiten naast lopen, aan het halstertje geen probleem. Dus buiten rijd ik hem gewoon met stang, voor allebei heerlijk veilig, en hij klaagt niet hoor (al zul je hem nu wel zielig vinden
)

liedje89 schreef:Ik vraag me dan alleen af of het voor een paard met een extreem gevoelige mond (medische oorzaak misschien) niet eerlijker is om bitloos te gaan rijden.
Urielle schreef:liedje89 schreef:Ik vraag me dan alleen af of het voor een paard met een extreem gevoelige mond (medische oorzaak misschien) niet eerlijker is om bitloos te gaan rijden.
Dan moeten ze niet gevoelig zijn op druk op de neus. Dat paardje waar ik over spreek reageert al heel fel als je de neusriem of de sperriem vast moet maken, of als ze het halster voelt. Die zou je echt niet blij maken met bitloos. Is in zijn geheel een heel gevoelig diertje en bit is het beste van twee kwaden.
Urielle schreef:Dan moeten ze niet gevoelig zijn op druk op de neus. Dat paardje waar ik over spreek reageert al heel fel als je de neusriem of de sperriem vast moet maken, of als ze het halster voelt. Die zou je echt niet blij maken met bitloos. Is in zijn geheel een heel gevoelig diertje en bit is het beste van twee kwaden.
nickyu schreef:knollentuin schreef:Dit is misschien heel kort door de bocht gezegd maar als je bedenkt dat jouw paard dit nodig heeft kun je misschien beter stoppen met rijden
denk dat ik hier met mee ga ...
het lijkt me voor het paard niet prettig
en denk dat je dat geld beter aan een lesgeefmensch kan besteden
Huertecilla schreef:Ik kan dit niet volgen. Rij je nu zonder hoofdstel?
Als je nu met hoofdstel rijdt zie ik het probleem niet, of eigenlijk wel, maar niet in de optoming.
Rij dan gewoon zonder druk zoals met een bit óók zou moeten.
Alexx schreef:Ik ben het absoluut met Lotte_Wessel eens. Ik heb het stuk gelezen en de foto's bekeken. Het ziet er niet uit alsof het ontzettend hinderd bij een paard, en bovendien heeft een paard immers al een bit in (maar dat wordt al eeuwen gebruikt dus dat is totaal accepté. Dat vind ik toch vreemd).
Als hier iemand op bokt foto's plaatst en er zit één foto bij waarop duidelijk te zien is dat er flink in het paard z'n mond wordt getrokken wordt dat afgeschilderd als "Momentopname." Maar dat ene moment voelt het paard natuurlijk wel! Als je dit soort dingen hier mee kunt verhelpen, dikke prima toch?!
Zeker als je manegeponies hebt met onervaren ruiters.
En over bitloos; dat lijkt mij persoonlijk nogal gevaarlijk voor de wagen. Er zijn uiteraard mensen die het doen, maar ik moet er zelf niet over nadenken met mijn knettergekke haflinger.
Wat ik van de gekke vind: dat het zó absurt duur is, daarom hoef ik het echt niet, anders wilde ik het best uitproberen. Ik geloof dat Meneer de Tandtechnicus en Rientjes ofzo het licht hebben gezien hier. Echt idioot.
? Zie je het voor je???Of je paard ligt lucht te happen op de grond...Franciska15 schreef:Eindelijk is er een oplossing voor de frustraties die bijna iedere topruiter ervaart: het paard wil vooruit en moet in toom worden gehouden door het bit.
Moet je het paard niet in toom houden met je zit? Dat heb ik altijd geleerd? Of moeten we nu heel hard in de mond gaan trekken en zorgt de bitbuddy er dan voor dat het paard het dan niet zo erg vind? Bovendien, mijn paard zou dan helemaal niets meer doen.,
Franciska15 schreef:Eindelijk is er een oplossing voor de frustraties die bijna iedere topruiter ervaart: het paard wil vooruit en moet in toom worden gehouden door het bit.
Moet je het paard niet in toom houden met je zit? Dat heb ik altijd geleerd? Of moeten we nu heel hard in de mond gaan trekken en zorgt de bitbuddy er dan voor dat het paard het dan niet zo erg vind? Bovendien, mijn paard zou dan helemaal niets meer doen.,