Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:03

zipje71 schreef:
Arabesk schreef:
10 minuten }:0 }:0 }:0 }:0

Ik heb erbij gestaan dat ze toch echt véél langer haar paard in die houding reed :r

en heb je wat ervan gezegd/ eraan gedaan

nee dat heeft zin }:0 :+

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:08

Ik heb erbij gestaan dat ze toch echt véél langer haar paard in die houding reed :r
[/quote]

en heb je wat ervan gezegd/ eraan gedaan[/quote]

nee dat heeft zin }:0 :+[/quote]

nee en op bokt erover doorzagen heeft dus zeker geen zin

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:33

zipje71 schreef:
nee en op bokt erover doorzagen heeft dus zeker geen zin

Eerlijk gezegd geldt dat voor de meeste discussie op bokt wel. :)*

Qimm

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:39

ik vind discussies die niet wereldveranderend zijn vaak wel weer leerzaam, dus ergens heeft het wel zin, maar dan op persoonlijk vlak en niet op wereldschaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:45

Qimm, dat ben ik ook wel weer met je eens, ja. :j

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:59

Ik vind de discussies ook wel zeker zin hebben, zeker voor de ruiters die niet zo veel verstand hebben van het hogere dressuur rijden, zoals ik :)
Ik vind het beeld ook zeker niet prettig, maar ( en misschien is dit naief) ik ga er vanuit dat zij haar paarden niet kapot wil rijden, al was het in de laatste plaats alleen al vanwege het vele vele geld wat er in om gaat.
Bovendien doet ze wel haar best om het uit te leggen, ook al zijn niet alle antwoorden even tactisch en realistisch ( vooral idd die van dat een paard écht wel in protest komt als het zeer doet/niet wil...).
En je kunt haar uitspraken zien als een teken van; ze heeft er gewoon duidelijk geen verstand van en geen gevoel voor...maar aan de andere kant ook denken ja misschien kan ze zich ook wel niet goed uitdrukken in het Engels, wat ze écht bedoelt. Het is maar net hoe je houding tov haar is, daar baseer je ook grotendeels je mening op denk ik.

Ik denk dat het goed is om een groot, langdurig medich onderzoek naar de rollkur te doen, met zo`n grote steekproef dat je met zekerheid uitspraken kan doen en goed kijkt naar de lange-termijn effecten. Dan pas kan je met zekerheid uitspraken doen. Loopt er al zoiets?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:04

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:07

Denk dat anky niet de enige is die op dat vlak kan aangevallen worden, stond vorig jaar bij het inrijden voor een internationale, anky viel op zich mee dan met inrijden, kon niet zo heel veel opmerken over te lang te diep, andere ruiter daarentegen, maakte het grootste deel van het inrijden gebruik ervan. pas op het laatst werd het paard erop gereden. ik ben er zowiezo geen fan van, maar vraag me af of er zoveel aan te doen is, daarbij springruiters kun je ook heel wat op aanmerken op de manier van trainen. zal altijd en overal wel zo blijven vrees ik.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:10

Citaat:
Voor het onderzoek werden vijftien paarden in twee rijhallen gereden. In de linker rijhal werd het paard getraind volgens de rollkürmethode, in de rechter rijhal werd het paard met normale buiging getraind. Dit werd een aantal keren herhaald. Ten slotte liet de ruiter het paard de gang inrijden die naar beide rijhallen zou leiden. Het paard mocht zelf kiezen welke rijhal hij uitkoos, en daarmee ook welke trainingsstijl hij uit zou kiezen. Veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.

Dit kun je toch uberhaupt niet serieus nemen? Een paard laten kiezen... alsof een paard uberhaupt een keuze maakt richting werken.
Dat is bijna hetzelfde als een paard laten kiezen of ie na de zadelkamer wilt lopen of naar de wei.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:13

saskiakefie schreef:

En als ik de 24/7 weide paarden iedere dag wortels voer op stal zoveel als ze willen, en ik laat ze dan kiezen tussen weide of stal..

dat is echt een super objectief onderzoek....dat rammelt aan alle kanten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:16

Alane schreef:
saskiakefie schreef:

En als ik de 24/7 weide paarden iedere dag wortels voer op stal zoveel als ze willen, en ik laat ze dan kiezen tussen weide of stal..

Dat is precies wat ik ook bedoelde :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:20

Aan dat kleine stukje kan je niet veel aflezen, maar wat er staat rammelt niet aan alle kanten, hoe kom je daarbij :?
Dit soort onderzoek wordt ook zo met muizen, varkens etc gedaan, wat had je precies graag anders gezien?

hulzentop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:23

ik vind het best een intersant onderwerp

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:24

Nagini schreef:
Citaat:
Voor het onderzoek werden vijftien paarden in twee rijhallen gereden. In de linker rijhal werd het paard getraind volgens de rollkürmethode, in de rechter rijhal werd het paard met normale buiging getraind. Dit werd een aantal keren herhaald. Ten slotte liet de ruiter het paard de gang inrijden die naar beide rijhallen zou leiden. Het paard mocht zelf kiezen welke rijhal hij uitkoos, en daarmee ook welke trainingsstijl hij uit zou kiezen. Veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.

Dit kun je toch uberhaupt niet serieus nemen? Een paard laten kiezen... alsof een paard uberhaupt een keuze maakt richting werken.
Dat is bijna hetzelfde als een paard laten kiezen of ie na de zadelkamer wilt lopen of naar de wei.

Idd helemaal mee eens. Kom op kan je zelfde doen met je stallen e. Ik heb er eentje en die loopt steenvast steeds zijn stal in. Maar die andere zou ze liever eens allemaal een voor een keuren en de stallen zijn allemaal hetzelfde.
Dat vind ik echt geen resultaten laat staan een goed onderzoek.

Kijk elke trainingstechniek kan schade berokkene mits verkeerd toegepast. En 'kapot'rijden, gebeurd eerder bij de amateur ruiters, om het ff zo te stellen. Hoe vaak ik niet in mijn lessen nog kennis moet laten maken met enkel en alleen het correct rechtrichten (scheefheid is oorzaak van veel ongemakken en gebreken, denkend aan HKO, artrose, spierkrampen etc), met correct dus aandacht laten vestigen op activiteit uit achterhand en correct rijden vanuit zit en beenhulpen en met een eerlijk contact.

Eens die 'klassieke basis 'gelegd en bevestigd is, is het vragen van een superflex houding (nl rollkur) correct te verkrijgen, zonder kracht of bruut geweld maar enkel een spel tussen actie en reactie en vooral vertrouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:27

Alane schreef:
saskiakefie schreef:

en het ergste is dat onwetende mensen dit soort onderzoeken gewoon als waarheid aannemen :) En werkelijk geloven dat een onderzoek als dit van enige waarde is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:32

sanne83 schreef:
Aan dat kleine stukje kan je niet veel aflezen, maar wat er staat rammelt niet aan alle kanten, hoe kom je daarbij :?
Dit soort onderzoek wordt ook zo met muizen, varkens etc gedaan, wat had je precies graag anders gezien?

daar zit geen mens op die kan manipuleren... dat was vroegah toen ik nog jong en onschuldig was altijd iets leuks tijdens de les... handen op de rug en dan met je 'gedachten' het paard sturen...
onbewust neem je als ruiter een houding aan, en het paard volgt... en zo rammelt het onderzoek dus aan alle kanten...
geeft enkel en alleen meer de voorkeur van de ruiter aan op dat moment dan die van het paard.

@Kiwiko: echt zonde is dat.. nog beroerder wordt het als mensen er geld voor gaan betalen... en dat er dus mensen zijn die zich verrijken over de rug van een paard.. .. ..

hoeveel mensen zullen er nu niet zijn dat die geen les meer gaan volgen of nu zeker weten geen les meer hoeven te nemen omdat dressuurrijden slecht is voor het paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:34

Ach Alane dat is weer goed voor de subhandel :D de peuten, fluisteraars, googen en weet ik veel wat meer beroepen in de paarden met moeilijke namen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:35

Alane schreef:
hoeveel mensen zullen er nu niet zijn dat die geen les meer gaan volgen of nu zeker weten geen les meer hoeven te nemen omdat dressuurrijden slecht is voor het paard...

Aan dit mogelijk gevolg had ik nog niet eens gedacht, zou idd erg triest zijn als het zo zou gaan. Hoop toch echt dat mensen verstandiger zijn.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:38

Nu voel ik me echt blond :o? maar wat is hyperflex positie??

Spieren lang maken van een paard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:40

De ruiter is inderdaad een storende factor. Ze beschrijven in het stukje wel dat ze een aantal mogelijkheden op voorkeuren hebben uitgesloten, maar er wordt niet verteld over verschillende ruiters. Als je het hele artikel leest, staat daar zeker iets over in, eventueel in de discussie.

Ik stoor me vooral aan het feit dat mensen hier op bokt denken te weten hoe wetenschappelijk onderzoek in z'n werk gaat en denken te kunnen beoordelen aan de hand van een tien regel stukje dat "het onderzoek aan alle kanten rammelt" :\

Ik vind de gemiddelde dressuur les zo ongeloofelijk slecht, dat ik het geen probleem zou vinden als mensen geen les meer zouden nemen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:41

Even de zoekfunctie gebruiken ;) of het topic helemaal lezen ;) staat aardig wat over te vinden op bokt :')

@sanne83; en als ze echt helemaal geen les meer gaan nemen, word het er dan beter op? Dat denk ik dan al helemaal niet. Wat je dan beter kunt doen is nieuwe instructie zoeken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:42

Misschien gaan mensen dan eens naar hun gevoel luisteren ipv klakkeloos aan te nemen van mien-op-de-hoek dat ze hun paard in allerlei houdingen moet sleuren omdat dat 'goed' voor hem is..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:44

Sanne, als je enigsinds weet hoe een paard in de regel tikt ........ dan weet je dat zo een onderzoek gewoonweg helemaal nergens over gaat :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:45

Nee dat denk ik niet. Als mensen uit onkunde maar wat dingen gaan proberen ben ik bang dat het juist alleen maar erger wordt.
Want waarom doet ie het nu niet? Dat ik heb ik toch ergens gelezen? En wat krijg je dan? 'he verdorie paardje, doe het nu toch eens... ruk pluk tik schop.' 'Oh moooi nu issie braaf'..

Ja.. dáár bereik je idd veel mee.

(en er zullen altijd mensen zijn die er wel gevoel voor zullen hebben. Maar de gemiddelde ruiter niet.)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:45

aslo schreef:
Alane schreef:

Aan dit mogelijk gevolg had ik nog niet eens gedacht, zou idd erg triest zijn als het zo zou gaan. Hoop toch echt dat mensen verstandiger zijn.

En daar vrees ik dus wel voor, of allessinds dat is mijn realiteit. Kijk rollkur en ldr zijn goede trainingtechnieken op topsportniveau. Maar als ik een nieuw leerlingentje heb dat met slof of met elastiek binnen zie komen al dan niet met een ijzerwinkel in de mond, dan draait mijn maag al om. Want niet dat kind kiest daarvoor, wel de ouders afgaand op advies van eerder lesgevers.
Dus daarom als ze bij mij beginnen, moet al de rommel eraf en ff concoursstop.
Zijn ze daar niet voor te vinden, steek ik er mijn tijd niet in. De 'trek ze in de krul-lesgevers' vind je op elke hoek zeg maar en daar zit het grootste leed.
Ik ben absoluut niet het grootste licht en rij nog lang niet GP, maar ervaring en vooral veel doen en zien leert ook veel. Daarom sta ik op de klassieke basis, en leg deze ook graag van haar tot tand uit en vaak na een tijd zeggen velen; amai dat het zo ook kan.

Zelf ben ik nu zover dat ik bijna LT ben, en mijn ene paard heeft met het toepassen van dieper flexen meer elasticiteit en kracht in zijn bewegingen gekregen, maar ik vind dat een trainingstechniek die ik kan vastkoppelen op het klassieke.
En ben er ook van bewust dat niet elk paard daarmee gediend is, maar geen enkele trainingstechiek is klakkeloos over te nemen vanuit de theorie, maar moet individueel aangepast worden en dat bereik je door inzicht, ervaring en zelf altijd kritisch te blijven.