Hoe moet het nou.,,?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:42

sabina1998 schreef:
Ik wil zeker vedder komen! Maar priveles moet ik zelf betalen..
En ik vind het ook leuk op een beetje te klooien ja.. Maar oook serieus ;)

maar ik denk niet dat je dán een periode aan kan klooien en dán ineens heel serieus van alles van je paard kan gaan vragen.
Of je traint je paard echt, en rijd regelmatig met goeie lessen veel met hem. Of je 'klooit wat aan', maar dan moet je niet ineens veel van jou pony gaan vragen als je bijvoorbeeld naar de les gaat ofzo.
vind ik.

Vjestagirl

Re: Hoe moet het nou.,,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:42

Och. Ik heb hang ook regelmatig stikkend van het lachen bijna onder mijn paard, en wij klooien ook wat aan.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:46

Je kan toch wel een dagje lekker gek doen zonder zadel en bitloos opweg gaan? Ook al is het een sportknol! Die verdienen ook wat leuks!
En wat kan zoon dagje nou uitmaken lenalief?
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 24-10-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:47

Vjestagirl schreef:
Och. Ik heb hang ook regelmatig stikkend van het lachen bijna onder mijn paard, en wij klooien ook wat aan.

ja tuurlijk dat snap ik wel. Lol met je knol :+ Daar kunnen mijn pony en ik ook geen genoeg van krijgen, afwisseling is ook erg belangrijk. Maar ik vind niet dat als je eigenlijk nooit echt serieus rijd met je pony je niet ineens veel van hem moet gaan vragen dat bedoel ik ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:48

leeneliefje schreef:
Vjestagirl schreef:

ja tuurlijk dat snap ik wel. Lol met je knol :+ Daar kunnen mijn pony en ik ook geen genoeg van krijgen, afwisseling is ook erg belangrijk. Maar ik vind niet dat als je eigenlijk nooit echt serieus rijd met je pony je niet ineens veel van hem moet gaan vragen dat bedoel ik ;)

O , haha ik dacht al:P Nee , maar dat doe ik ook niet ;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:50

haha oke! Maar ik kan anders wel eventjes kijken op marktplaats of ik die advertentie kan vinden. Je kan alleen geen links versturen van marktplaats of wel? :?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:51

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:55

Heb dr een mail gestuurd..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:16

oke! :D

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:31

Vjestagirl schreef:
Goed. Hoe het moet.

Je stapt op. Je neemt een ontspannen contact met je teugels. Daar doe je verder helemaal niets mee. Zolang je paard niet met zijn neus in de lucht loopt (en dan bedoel ik ECHT sterrenkijken) doe je om te beginnen helemaal niets. Je neemt je teugels aan en je zet je handen netjes neer. Dan stap je weg, lekker voorwaards. Je doet nogsteeds niets met je teugels. Je zorgt dat ze netjes op dezelfde lengte blijven en je beweegt mee met de mond van je paard: geleid actief. Jij beweegt niet voordat je paard beweegt, maar je zorgt ook dat er niet meer druk op de mond van je paard komt te staan. Ondertussen zorg je dat je paard lekker actief loopt: ze zetten het achterbeen er goed onder. Je paard zal hierop ECHT vanzelf zijn hoofd laten zakken (als ze in de sterrenkijker stand staan al helemaal). Hier doe jij verder ook niets mee. Het gaat goed, je paard komt wat meer naar beneden, wordt wat ronder.

Stel, je paard loopt netjes en braaf en kalm, met haar hals ongeveer horizontaal. Dan duwt je paard ineens haar hoofd naar voren. Daarmee trekt ze aan je hand. Je hand komt van zijn plaats af. Dat wil je niet. Je hand op die plaats hebben staan, zonder dat je je teugels langer moet maken. Dan geef je dus niet mee. Jij trekt NIET. Je paard trekt, en jij geeft niet mee. Zie het als aan een muur trekken. Dan zeg je ook niet dat de muur trekt, jij trekt. Hetzelfde geldt voor een paard wat aan je hand trekt. Dat houdt dus ook in dat zodra je paard weer onspant, jij weer meebeweegt. Mochten ze dan echt nog niet naar beneden willen DAN (en alléén dan) kun je wat kneepjes in je teugel geven, heel licht, heel zachtjes, zo van 'joh hee, hier aarde'. Zodra ze ook maar iets naar beneden komen hou je door ook onmiddelijk weer mee op.

Wat je dan krijgt is een paard wat doorkrijgt dat het geen zin heeft om haar neus in de lucht te steken. Dat is namelijk vervelend. Naar beneden lopen is wel prettig, want dat wordt niet tegengehouden.

"Dus wat je zegt is eigenlijk, dat een paard wat zonder hoofdstel gereden wordt ook 'aan de teugel' kan lopen?"
Ja dat zeg ik. Doordat ze actief stappen (en draven, en galloperen) van achter naar voren gaan ze hun bovenlijn en hals ontspannen, waardoor ze zelf aan de teugel komen. Ook zonder teugels.

:oo wat heb jij een engelen geduld zeg!!!

TS-er, DIT is de enige goede manier. En de twee die jij wil niet. Waarom wil je dit niet aannemen? Dit is het beste voor je pony en de 2 manieren die jij noemt niet.
Wat vind je belangrijker? Dat je pony goed en netjes loopt en dat je er lang plezier van hebt en er mee verder kunt, of dat je "denkt " dat ie nageeflijk loopt en gewoon geen stap verder komt?
Hopelijk weet je wel dat de motor van een paard achterin zit????

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:36

Woow ruistig!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:46

Vjestagirl schreef:
Geen van tweeën. Je houdt je teugels gewoon op maat en op zijn plek, dus niet boven de manenkam en niet een meter naar binnen. Je zorgt dat je pony voorwaards loopt. En verder doe je niets, behalve een ophouding geven als je paard aan je handen gaat trekken. Je houdt netjes licht onspannen contact en je beweegt mee met je paard.

Amen _/-\o_

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:49

Amen?:P

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:03

ooeh wat mag jij blij zijn met o.a. Vjestagirl! wat heeft die een geduld om het jou goed uit te leggen zeg!
ik vind je erg eigenwijs hoor. je wilt gewoon het liefste horen dat het best kan zoals jij het doet, omdat 'iedereen' het zo doet.
ben blij om te lezen dat je toch op zoek gaat naar andere instructie! ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:35

sabina1998 schreef:
Amen?:P

Zonder egocentrisch te klinken: als iemand een post van een ander quote en er 'amen' onder zet houdt dat in dat ze het ermee eens zijn. Hetzelfde geldt als iemand een ander quote en er '+1' onder post.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:51

O, Oke:P

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:59

hoi Sabina,
Ik heb een paard gekocht wat waarschijnlijk bij de vorige eigenaar door het eindeloos 'aan de teugel krijgen', en zelfs heel lang nog met hulpteugel om haar maar laag te krijgen, in het voorjaar een scheve wervel heeft gekregen waar ze heel lang van moest revalideren. Mijn paard is nu zelfs al gespannen als een veer in haar rug als ik het zadel alleen maar op haar rug leg, zonder mij erbij.
Ik ben dodelijk verliefd op haar geworden en het is een prachtmeid, daarom ben ik nu eindeloos in stapjes met rechtrichten, ontspanning en niet rijden, haar weer in de ontspanning te krijgen, dadelijk ook als ik haar ga rijden. Tis een projectje maar dat heb ik er zeker voor over!
Zo hoeft het niet te gaan met jouw pony, maar even ter illustratie wat er kan gebeuren als je je pony niet leert haar rug te ontspannen, haar buikspieren aan te spannen, achterhand erbij etc. en wat allemaal hier al eerder is gezegd. Succes met je nieuwe instructrice!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:13

Ik weet niet of het door gaat...:P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:21

Dan kun je toch opzoek naar een ander?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 09:00

Ja natuurlijk!! Maar weet niet of deze doorgaat

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 09:02

Over dat trekken gesproken, J en haar moeder zeiden gister dat ik de teugels kort moet maken en iets boven de manen kam bij me kaar en dan vragen, en ze zeiden dat ik niet trok maar suus dee dat , en hier staat het tegenovergestelde dat je dan wel trekt...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 09:04

Vjestagirl schreef:
Wat Olivierlover vergeet erbij te zeggen: is dat dit paard dus op de verkeerde manier aan de teugel loopt. Hij ontspant zijn rug niet, en loopt daardoor heel erg opgekropt. Dit krijg je dus door 'kneepjes' ook wel 'ophoudingen' genoemd.

Eigenlijk denk op het filmpje dat hij naar beneden wordt getrokken .. En niet door kneepjes...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:08

ja dat bedoelde ik sorry!!! weg goed dat je opzoek bent!!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 09:13

Olivierlover schreef:
ja dat bedoelde ik sorry!!! weg goed dat je opzoek bent!!

O, oke :P Dankje *D

Ik ben aan het zoeken over die rug..:P

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:17

sabina1998 schreef:
Over dat trekken gesproken, J en haar moeder zeiden gister dat ik de teugels kort moet maken en iets boven de manen kam bij me kaar en dan vragen, en ze zeiden dat ik niet trok maar suus dee dat , en hier staat het tegenovergestelde dat je dan wel trekt...

dat doe je dus doormiddel van die kneepjes. dat vragen. en dat moet niet.