Persoonlijke prestaties Sjefke Janssen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:49

Janine1990 schreef:
En het is precies wat HC zegt, is het etisch verantwoord? Zoek dat eerst maar eens uit. Want zou LDR/Rollkur/hyperflectie echt zo slecht zijn, waarom is het dan nog niet verboden?

Waarom draai je dat niet om?

De ruiter heeft geen paardrijrecht. Het paard wel welzijnsrecht.
Toon maar aan dat wat je wil géén kwaad kan. Tot die tijd is het een NoNo.
Lijk me helemaal de goede bewijslast.

Janine1990

Re: Persoonlijke prestaties Sjefke Janssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:52

Dat zou inderdaad wel de goede weg zijn, wil je het bewijs achterhalen. Maarja, controleer dat maar eens. Zou goed kunnen zijn voor de economie :P

Enniewee, wát behoort tot LDR en alles wat in dat rijtje thuishoort? Je hebt mensen die het veroordelen, terwijl het nauwelijks iets voorstelt. EN je hebt mensen die het niet veroordelen terwijl het alles voorstelt...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:53

Janine1990 schreef:
Want ik denk dat als puntje bij paaltje komt, het nog wel eens heel erg mee kan vallen.

Daar denk ik anders over. En dat is ook een mening op basis van feiten.
Denk je dat het toeval is dat we deze discussie op Bokt keer op keer opnieuw aan het voeren zijn de laatste jaren? Nee hoor, hoe het publiek en de gemiddelde ruiter dit soort beelden ziet is aan het veranderen. Dat loopt gewoon samen met hoe de ideeën over de omgang met dieren in onze samenleving veranderen. Bijkomend is paardensport nog nooit zo openlijk geweldadig en respectloos ten opzichte van het paard geweest als nu. Net nu het voor het eerst echt gemediatiseerd wordt.

ps: dat deze man bij Janssen traint staat gewoon op Anky haar website te lezen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:55

Ethisch niet in orde? Maar wie bepaalt dat, en waarop gebaseerd? Ethiek is denk ik het verkeerde vakgebied om dit in uit te belichten.
Ik denk dat de meeste anti-Sjeffers zich zorgen maken om zijn harde trainingstechnieken, in combinatie met het extreem diep en rond rijden van de paarden tijdens trainingen. Maar enkel claimen dat het 'slecht' is en 'zielig', daar kom je niet ver mee. Waar zijn die claims op gebaseerd (om maar niet los te gaan over wat er nog meer allemaal 'slecht' en 'zielig' is in de paardenwereld)?
Er wordt momenteel divers onderzoek verricht naar de gevolgen van het diep en rond rijden. Enkele publicaties zijn er al:

A nonnatural head-neck position (Rollkur) during training results in less acute stress in elite, trained, dressage horses.
van Breda E.
J Appl Anim Welf Sci. 2006;9(1):59-64

Workload and stress in horses: comparison in horses ridden deep and round ('rollkur') with a draw rein and horses ridden in a natural frame with only light rein contact.
Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan MM, Blok MB, Begeman L, Kamphuis MC, Lameris MC, Spierenburg AJ, Lashley MJ.
Tijdschr Diergeneeskd. 2006 Mar 1;131(5):152-7

The effect of different head and neck positions on the caudal back and hindlimb kinematics in the elite dressage horse at trot.
Rhodin M, Gómez Alvarez CB, Byström A, Johnston C, van Weeren PR, Roepstorff L, Weishaupt MA.
Equine Vet J. 2009 Mar;41(3):274-9.

Influence of different head-neck positions on vertical ground reaction forces, linear and time parameters in the unridden horse walking and trotting on a treadmill.
Waldern NM, Wiestner T, von Peinen K, Gómez Alvarez CG, Roepstorff L, Johnston C, Meyer H, Weishaupt MA.
Equine Vet J. 2009 Mar;41(3):268-73.

The influence of head and neck position on kinematics of the back in riding horses at the walk and trot.
Rhodin M, Johnston C, Holm KR, Wennerstrand J, Drevemo S.
Equine Vet J. 2005 Jan;37(1):7-11.

Nou heb ik deze niet allemaal, en al helemaal niet recentelijk, doorgenomen. Maar zolang dat we eigenlijk nog helemaal niet weten wat de effecten zijn van deze trainingmethodes, vind ik het te ver gaan om ethiek erbij te betrekken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:57

Bandida schreef:
Net nu het voor het eerst echt gemediatiseerd wordt.

Is dat een werkwoord, mediatiseren? En wat betekent het?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:59

Knavia schreef:
Nou heb ik deze niet allemaal, en al helemaal niet recentelijk, doorgenomen. Maar zolang dat we eigenlijk nog helemaal niet weten wat de effecten zijn van deze trainingmethodes, vind ik het te ver gaan om ethiek erbij te betrekken.

Zolang er enige twijfel bestaat over de effecten van deze trainingsmethodes vind ik het not-done om ze toe te passen. Het zal maar eens schadelijk zijn..
Tot zo lang kunnen we het eens zijn over één ding: het ziet er niet uit.

werkwoord: ja, neem een woordenboek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:00

En zo heb je overal twee partijen in. Of je nu gaat paardrijden, of wanneer je gaat schaatsen. Overal is haat en nijd, overal zijn verschillende trainingsmethoden, overal is doping.
Hierdoor ben ik van mening dat we deze discussie keer op keer voeren, omdat er twee groepen zijn, die met elkaar van mening verschillen.
Vergelijk het met een discussie over abortus, waar de ene persoon voor is en de andere persoon tegen. Deze beide personen veranderen in de loop der jaren niet van mening, nou veel succes met het tot een conclusie of compromis te komen.

Wie weet hebben jullie gelijk, en moet het inderdaad verboden worden. Maar als een paard helemaal gelukkig wordt en opleeft omdat je 'm voornamelijk met losrijden heel diep instel en lekker links en rechts laat buigen, dan stop je daar als ruiter niet zomaar mee. Of er nu mensen zijn die dat LDR noemen, of niet. Want LDR is zo'n breed begrip...

Wat betreft het in de media komen van dit onderwerp, het onderwerp is eenmaal aangesneden, dat komt terug. Als deze trainingsmethode 100 jaar geleden was bedacht, was het anders geweest, beperkte communicatie naar het publiek toe. Maar als deze methode succesvol werd, en de hele wereld het zou gebruiken, zouden er dan ngo mensen tegen zijn?

Er zijn véél meer invloeden dan slechts één.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:01

Knavia schreef:
Maar zolang dat we eigenlijk nog helemaal niet weten wat de effecten zijn van deze trainingmethodes, vind ik het te ver gaan om ethiek erbij te betrekken.

Het gebruik van dieren ís onderhevig aan ethische normen.
De 21ste eeuwse bio-ethiek ís dat het welzijnsbelang van het individuele paard gewoorborgd moet zijn bij ruitersport.

Dat houdt in dat het NIET zo is dat alles mag tenzij schadelijkheid wordt aangetoond maar andersom.
Het welzijnsrecht van het individuele paard is het uitgangspunt dus toon als ruiter eerst maar aan dat wat jij wil níet schadelijk is voor je het mag.

Mbt Dhr.Jansen houdt dit in huiswerk voor hem in.
Alle respect voor het onwijs goed voldoen aan wat de FEI wil, maar helaas, die FEI is door de bio-ethiek van de maatschappíj ingehaald.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:06

Zijn er cijfers van, HC?
We zijn Nederlanders, we houden van cijfertjes als het feiten betreft. :)

De definitie van bio-ethiek kan je vinden op internet, maar verder zal je geen inhoudelijke informatie vinden. Ethiek is ook enkel op basis van normen en waarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:13

Janine1990 schreef:
Zijn er cijfers van, HC?

Voor zover mij bekend is er geen enkel cijfermateriaal over het niet schadelijk zijn van welke ruitersport ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:42

even over dit filmpje....moet hier ook onderzoek naar gedaan worden?
Een blauwe tong lijkt mij toch een teken dat er iets geen bloed meer krijgt....kan niet goed zijn...

En dan de dooddoener....als hyperflexie zo slecht zou zijn ,zou het wel verboden worden....z'on onzin heb ik nog nooit gehoord.

Als het geld wat er met dit soort praktijken gemoeit gaat belangrijker is dan het welzijn van het paard,word er helemaal niets verboden.

(Dan zouden sigaretten en alcohol ook verboden moeten worden...ook z'on geldkwestie...accijnzen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:49

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Zijn er cijfers van, HC?

Voor zover mij bekend is er geen enkel cijfermateriaal over het niet schadelijk zijn van welke ruitersport ook.

Ik had het over het inhalen van de FEI door de bio-ethiek :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:50

Professor schreef:
Denk dat FaberSmid heel eenvoudig wil weten wat de voor geschiedenis van Sjefke Jansen is.
Omdat dat eigenlijk een zwart gat is, wat en waar en datum´s.
Waar kan men dat vinden, niet uit zijn mond nee opjektief.
Wat zijn nu werkelijk zijn prestaties??
Wat voor instructeurs diploma´s heeft hij, en waar heeft hij die behaald.
Niet gissen nee feiten.
Er wordt zovele fabeltjes over heb verteld, denk dat FaberSmid dat nu beu is.
Het gaat niet over zijn trainings inzichten, en hoe hij ze laat rijden of de paarden rijdt.
Nee over de feiten.
Dit is mijn mening wat ik zo gelezen heb in de vraag stelling.
Kan het mis hebben, dat moet u maar aan FaberSmid vragen.

Nee dat heeft u wel goed begrepen, er zijn tegenstrijdige data en dat kan niet kloppen.
Er moet vast een "bokker: zijn die SJEF Janssen zal kennen van de hippische opleiding. En hoe zit het nu betreft coats en trainer van USA?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:51

Janine1990 schreef:
Nou, dan moet FS maar een meeting regelen met Sjef. Er zijn genoeg persconferenties waar vragen (kunnen) worden gesteld aan hem.
Er zijn voldoende manieren om ze te contacteren, nowadays.
We hebben internet, e-mail, mobiele telefoon, huistelefoon, fax en ZELFS nog de ouderwetse handgeschreven brief :D

Weet u zeker wat ik wel en niet ondernomen heb?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:53

geerke schreef:
even over dit filmpje....moet hier ook onderzoek naar gedaan worden?
Een blauwe tong lijkt mij toch een teken dat er iets geen bloed meer krijgt....kan niet goed zijn...

En dan de dooddoener....als hyperflexie zo slecht zou zijn ,zou het wel verboden worden....z'on onzin heb ik nog nooit gehoord.

Als het geld wat er met dit soort praktijken gemoeit gaat belangrijker is dan het welzijn van het paard,word er helemaal niets verboden.

(Dan zouden sigaretten en alcohol ook verboden moeten worden...ook z'on geldkwestie...accijnzen)

Sigaretten en alcohol, is dat te vergelijk met LDR? NEEN.
Wij kunnen zelf bepalen wat we ons lichaam aandoen.
We bepalen ook wat we onze paarden aandoen, maar dan gaat het over paardenwelzijn en daar kan het paard dus blijkbaar zelf niet over oordelen.
Hoe scheef en overtrokken kan je vergelijking zijn? 8)7

Trouwens, ik zie geen blauwe tong, maar las wel iets over een gewoonte van Scandic? :)

Ik zie alle negatievelingen graag een artikel publiceren over hoe slecht het volgens jullie is gesteld met de paardensport. Stuur deze eens in naar de KNHS, of in goed engels naar de FEI. :)
Ik heb wel medelijden met alle negatievelingen trouwens, wat moeten jullie wel niet allemaal hebben meegemaakt dat je zo negatief kunt denken. :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:54

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:
Nou, dan moet FS maar een meeting regelen met Sjef. Er zijn genoeg persconferenties waar vragen (kunnen) worden gesteld aan hem.
We hebben internet, e-mail, mobiele telefoon, huistelefoon, fax en ZELFS nog de ouderwetse handgeschreven brief :D

Blijkbaar nog niet zoveel :D
Anders had je het antwoord wel geweten :P En was deze hele discussie voor niets opgestart.
Of je moet je post-teller op willen krikken? :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:54

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, maar tot nu toe is het een laffe streek om zo'n topic te maken dat kant noch wal raakt alleen maar om uit te halen naar iemand. Misschien toch eens tijd om die PC uit het jaar nul te laten werken en een email te versturen naar Sjef Jansen. Dan val je de rest van de Bokkers tenminste niet lastig met deze onzin en kunnen wij tenminste inhoudelijk discussieren over iets dat wel nuttig is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:55

FaberSmid schreef:
Professor schreef:
Denk dat FaberSmid heel eenvoudig wil weten wat de voor geschiedenis van Sjefke Jansen is.
Omdat dat eigenlijk een zwart gat is, wat en waar en datum´s.
Waar kan men dat vinden, niet uit zijn mond nee opjektief.
Wat zijn nu werkelijk zijn prestaties??
Wat voor instructeurs diploma´s heeft hij, en waar heeft hij die behaald.
Niet gissen nee feiten.
Er wordt zovele fabeltjes over heb verteld, denk dat FaberSmid dat nu beu is.
Het gaat niet over zijn trainings inzichten, en hoe hij ze laat rijden of de paarden rijdt.
Nee over de feiten.
Dit is mijn mening wat ik zo gelezen heb in de vraag stelling.
Kan het mis hebben, dat moet u maar aan FaberSmid vragen.

Nee dat heeft u wel goed begrepen, er zijn tegenstrijdige data en dat kan niet kloppen.
Er moet vast een "bokker: zijn die SJEF Janssen zal kennen van de hippische opleiding. En hoe zit het nu betreft coats en trainer van USA?

Dat is het leuke aan Wikipedia :D
Iedereen kan er in omrotzooien...

Reden nummer 1 dat iedereen die schoolgaand is of was en kennis van internet zoekt, WEET dat Wikipedia niet als bron gebruikt mag worden :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:56

Janine1990 schreef:
Anders had je het antwoord wel geweten :P En was deze hele discussie voor niets opgestart.

U trekt weer verkeerde conclusies, moet u uw post teller opkrikken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:58

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:

U trekt weer verkeerde conclusies, moet u uw post teller opkrikken?

Wees eens eerlijk? :D
Als je alles al wist, waarom zou je dan in godsnaam nog een topic openen?
Ik geef een serieuze reactie, en bovendien kan je aan de hand van alles wat jij hebt geschreven een leuke conclusie trekken. En dat heb ik dus ook gedaan. Voor extra posts hoef ik het niet te doen, is dat statusverhogend??

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:59

Janine1990 schreef:
Voor extra posts hoef ik het niet te doen, is dat statusverhogend??

Voor FS waarschijnlijk wel? :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:00

xx_Horsiex schreef:
Nee, maar tot nu toe is het een laffe streek om zo'n topic te maken dat kant noch wal raakt alleen maar om uit te halen naar iemand. Misschien toch eens tijd om die PC uit het jaar nul te laten werken en een email te versturen naar Sjef Jansen. Dan val je de rest van de Bokkers tenminste niet lastig met deze onzin en kunnen wij tenminste inhoudelijk discussieren over iets dat wel nuttig is.

Alleen maar uithalen naar iemand? U trekt ook verkeerde conclusies, hoe weet u nu zo zeker wat ik wel of niet ondernomen heb?
Als u een van de bokkers bent die zich door wat ik schrijf lastig gevallen voelt zoals u schrijft, doet u dat zich zelf aan door mijn berichten te lezen. Neem dan lekker deel aan anderen topics en negeer mijn reacties.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:02

We willen je alleen maar helpen O:)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:02

Janine1990 schreef:
Wees eens eerlijk? :D
Als je alles al wist, waarom zou je dan in godsnaam nog een topic openen?
Ik geef een serieuze reactie, en bovendien kan je aan de hand van alles wat jij hebt geschreven een leuke conclusie trekken. En dat heb ik dus ook gedaan. Voor extra posts hoef ik het niet te doen, is dat statusverhogend??

Als ik wil weten wat de bokkers weten, zal ik de bokkers toch ook de vraag moeten stellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:04

Maar je wilt enkel zijn prestaties weten. Dat zijn feiten, op te zoeken op verscheidene manieren. Als Bokt net als Wikipedia 1000 en 1 data geeft, waarom in godsnaam op Bokt vragen?