misschien word de mijnes wel 30
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
misschien word de mijnes wel 30
Cinnepin schreef:ik heb in veel topics gelezen etc dat er ook gediscuseerd word over het rijden op de achterhand. Er worden verschillende meningen gegeven.
B.v dat het erg belangrijk is ivb met slijtage, maar ook dat t niet veel kwaad kan als je hem op de voorhand rijd want aangezien hij vanzich zelf al op de voorhand loopt kan een uurtje met 10% extra van t gewicht geen kwaad. En hoe zit dat dan met springpaarden, die over hindernissen van 1,40 of hoger gaan die met een volledig gewicht op de voorhand landen, hoe zit dat?
Brand los hoe jullie er over denken
Cinnepin schreef:ach ik ben van memnig dat een paard dat elke dag in een houding wodt gedwongen veel eerder kapot gaat, en zo zullen we t noot met elkaar eens worden.
Paard word ieder jaar helemaal onderzocht door een da ( tevens fisio dit maal ) en er is niks aan de hand
Citaat:Waarom is het precies zo'n ander verhaal? Hoe zie je aan een paard dat er zo'n enorm verschil is tussen bijv. aan de longe lopen of op dezelfde manier met een ruiter erop. Hoe zie je dat hij met een ruiter erop opeens uit balans is?
Waarom loopt een paard los niet op de voorhand, maar met een ruiter erop wordt de voorhand gelijk extreem belast.
Ik denk dat een paard zich gewoon wapent met zijn spieren tegen extra gewicht op de rug, net als wij doen als we een rugzak dragen. Of het paard dan met meer gewicht op de voor- of achterhand loopt, maakt niet zoveel verschil.
Ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een paard om met een ontspannen rug te lopen met het gewicht meer op de voorhand, dan met het gewicht op de achterhand.
Wanneer je wel dressuur wilt rijden, is het dan niet ook het doel om eerst de rugspieren zo goed mogelijk te laten ontspannen waarbij het gewicht meer op de voorhand ligt (in vwnw positie). Daarna ga je pas verzamelen, waarbij je ook constant die ontspanning in de rug moet behouden, terwijl je meer gewicht op de achterhand probeert te krijgen. Da's een stuk moeilijker dan wanneer het gewicht meer op de voorhand ligt.
Hermelientje schreef:Anoniem schreef:ik heb in veel topics gelezen etc dat er ook gediscuseerd word over het rijden op de achterhand. Er worden verschillende meningen gegeven.
B.v dat het erg belangrijk is ivb met slijtage, maar ook dat t niet veel kwaad kan als je hem op de voorhand rijd want aangezien hij vanzich zelf al op de voorhand loopt kan een uurtje met 10% extra van t gewicht geen kwaad. En hoe zit dat dan met springpaarden, die over hindernissen van 1,40 of hoger gaan die met een volledig gewicht op de voorhand landen, hoe zit dat?
Brand los hoe jullie er over denken
Wat betreft het springen is het geloof ik al uitgelegd. Als het paard eenmaal getraind is op die hoogtes wordt er niet meer gesprongen als oefening en zeker niet over van die hoge hindernissen. Sommige ruiters doen alleen maar cavalettiwerk en natuurlijk dressuurmatige training om de paarden los te houden. Springen - of liever het landen - is niet goed voor paarden dus moet je dat niet onnodig doen. Ik weet niet of dit ooit wetenschappelijk bewezen is maar ik denk dat het in de praktijk is gebleken, vooral vroeger toen men van springwedstrijden een soort hoogspringen maakte. Verder is het aannemelijk dat de impact van landen schade kan aanbrengen. Een zwanger paard kun je niet met een paard met ruiter vergelijken. Het gewicht wordt op een andere manier gedragen. Maar extra (lichaams)gewicht is natuurlijk altijd belastend voor bijv. gewrichten, zowel bij mens als bij paard.
Overigens is het een interessante kwestie. Het is heel erg moeilijk om verband aan te tonen tussen een bepaalde manier van rijden en blessures. Het heeft jaren geduurt voordat bv het oorzakelijke verband tussen roken en longkanker werd aangetoond, al waren er al langer vermoedens. Mensen gaan vaak op een enkel paard in hun omgeving af. Staat de manier van rijden van iemand je niet aan en raakt het paard geblesseerd dan hebben mensen de neiging die manier van rijden de schuld te geven. Om zo iets echt aan te tonen moeten er jarenlang gegevens worden bijgehouden van diverse manieren van rijden. Hoe goed dat praktisch uitvoerbaar is weet ik niet. Er is natuurlijk wel wat kennis vergaard omdat bij de diverse (militaire) rijscholen jarenlang gegevens zijn opgeschreven.
Iets heel anders is dat een paard simpelweg fijner te rijden is als hij dressuurmatig goed getraind is. Dus of dressuur wel echt voor het paard is weet ik niet, maar voor de mens is het wel fijn om een paard te rijden dat een bepaalde mate van dressuurtraining heeft gehad, je kunt voelen dat het paard gemakkelijker zijn werk kan doen en je kunt fijner zitten. Maar ja als het ene ding goed gaat dan willen mensen meestal weer een stapje verder gaan met de training.
Maar als iemand helemaal geen zin heeft in al dat trainen en het nut er helemaal niet van inziet dan heb ik respect voor die mening. Het lijkt me niet nodig om mensen dan een schuldcomplex aan te gaan praten. Verder zal dressuurtraining die met tegenzin wordt uitgevoerd door de ruiter niet erg effectief zijn. En een foute manier van dressuurtraining zou wel eens schadelijker kunnen zijn dan helemaal geen training. Er komen bij mensen veel vaker sportblessures voor bij fanatieke sporters dan bij mensen die om te bewegen alleen maar een wandeling met de hond maken.
piezze schreef:Arme TS
heeft altijd gedacht dat ze paardvriendelijk bezig is door alles los te gooien, blijkt nu ineens dat de grote boze paardenwereld heel hard is en dat er toch echt enig dressuurondericht nodig is om 't paardje heel te houden. Misschien toch beter een lesje van Kiwiko?
Gelukkig zijn fjorden beresterk en kan je er gerust 30 jaar mee op de voorhand hobbelen zonder zichtbare schade. Wil niet zeggen dat het beestje het prettig vindt, en dat alleen omdat "dressuur jou niet interesseert". Het lijkt mij dat het om je paard gaat, dat je daar alles voor over zal hebben en dressuur je daarom wel moet interesseren. Een topic openen om gelijk te krijgen heeft geen zin, je moet een topic alleen openen om er van te leren.
Kuggur schreef:iedereen heeft meningen, en allerlei theorieen, maar niemand heeft jammer genoeg harde cijfers.
Is er dan geen enkel vergelijkend onderzoek gedaan naar slijtageverschijnselen in de verschillende paardendisciplines?
Zonder dergelijke methodologisch betrouwbare info verzanden dit soort discussie´s onontkoombaar in bovenstaand wellus/nietus geruzie...
Cinnepin schreef:ik ben van memnig dat t dragen niet alleen aan de achterhand ligt maar ook aan het aanspannen van de buikspieren. ik ben dus van mening dat t paard je daarmee draagt! Hij spant de buikspieren aan en laat zo de rug los
). 19LindA83 schreef:Een paard wat niet de achterhand eronder heeft, kan niet ontspannen vanuit zijn rug en zal ook nooit nageeflijk lopen..