waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:01

idd :) misschien word de mijnes wel 30 :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:09

Het lijkt me leuk als iedereen z'n mening eens onderbouwd en niet die algemene "waarheden" napraat, dat "op de achterhand" lopen gezond is.

Topsportpaarden worden daarbij niet gemiddeld 25, ze mogen blij zijn als ze die leeftijd halen. Daarnaast zegt oud worden helemaal niets over de belasting en de schade die opgelopen wordt.
Het oudst worden nog steeds de shetlanders in de wei die helemaal niet belast worden :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:21

Hmm ik zie eigenlijk niet in waarom het achterhand verhaal niet logisch zou zijn.
Jip en Janneke taal:
Je moet iets van 25 kilo dragen, doe je dat liever met 1 hand, of verdeel je dat liever over 2 handen?
En als je dan maar 1 hand mag kiezen, neem je dan je hand die het stevigst en sterkst gebouwd is of neem je de slappere?

Vergeet daarbij niet dat als je je paard op de voorhand laat vallen en gewoon zijn gang laat onder jou dat hij dan zelfs 1 voorbeen meer belast. Wat hij weer ergens anders moet opvangen en wat spanning tot gevolg heeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:33

Cinnepin schreef:
ik heb in veel topics gelezen etc dat er ook gediscuseerd word over het rijden op de achterhand. Er worden verschillende meningen gegeven.
B.v dat het erg belangrijk is ivb met slijtage, maar ook dat t niet veel kwaad kan als je hem op de voorhand rijd want aangezien hij vanzich zelf al op de voorhand loopt kan een uurtje met 10% extra van t gewicht geen kwaad. En hoe zit dat dan met springpaarden, die over hindernissen van 1,40 of hoger gaan die met een volledig gewicht op de voorhand landen, hoe zit dat?

Brand los hoe jullie er over denken :)

Wat betreft het springen is het geloof ik al uitgelegd. Als het paard eenmaal getraind is op die hoogtes wordt er niet meer gesprongen als oefening en zeker niet over van die hoge hindernissen. Sommige ruiters doen alleen maar cavalettiwerk en natuurlijk dressuurmatige training om de paarden los te houden. Springen - of liever het landen - is niet goed voor paarden dus moet je dat niet onnodig doen. Ik weet niet of dit ooit wetenschappelijk bewezen is maar ik denk dat het in de praktijk is gebleken, vooral vroeger toen men van springwedstrijden een soort hoogspringen maakte. Verder is het aannemelijk dat de impact van landen schade kan aanbrengen. Een zwanger paard kun je niet met een paard met ruiter vergelijken. Het gewicht wordt op een andere manier gedragen. Maar extra (lichaams)gewicht is natuurlijk altijd belastend voor bijv. gewrichten, zowel bij mens als bij paard.

Overigens is het een interessante kwestie. Het is heel erg moeilijk om verband aan te tonen tussen een bepaalde manier van rijden en blessures. Het heeft jaren geduurt voordat bv het oorzakelijke verband tussen roken en longkanker werd aangetoond, al waren er al langer vermoedens. Mensen gaan vaak op een enkel paard in hun omgeving af. Staat de manier van rijden van iemand je niet aan en raakt het paard geblesseerd dan hebben mensen de neiging die manier van rijden de schuld te geven. Om zo iets echt aan te tonen moeten er jarenlang gegevens worden bijgehouden van diverse manieren van rijden. Hoe goed dat praktisch uitvoerbaar is weet ik niet. Er is natuurlijk wel wat kennis vergaard omdat bij de diverse (militaire) rijscholen jarenlang gegevens zijn opgeschreven.

Iets heel anders is dat een paard simpelweg fijner te rijden is als hij dressuurmatig goed getraind is. Dus of dressuur wel echt voor het paard is weet ik niet, maar voor de mens is het wel fijn om een paard te rijden dat een bepaalde mate van dressuurtraining heeft gehad, je kunt voelen dat het paard gemakkelijker zijn werk kan doen en je kunt fijner zitten. Maar ja als het ene ding goed gaat dan willen mensen meestal weer een stapje verder gaan met de training.

Maar als iemand helemaal geen zin heeft in al dat trainen en het nut er helemaal niet van inziet dan heb ik respect voor die mening. Het lijkt me niet nodig om mensen dan een schuldcomplex aan te gaan praten. Verder zal dressuurtraining die met tegenzin wordt uitgevoerd door de ruiter niet erg effectief zijn. En een foute manier van dressuurtraining zou wel eens schadelijker kunnen zijn dan helemaal geen training. Er komen bij mensen veel vaker sportblessures voor bij fanatieke sporters dan bij mensen die om te bewegen alleen maar een wandeling met de hond maken. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:44

iedereen heeft meningen, en allerlei theorieen, maar niemand heeft jammer genoeg harde cijfers.
Is er dan geen enkel vergelijkend onderzoek gedaan naar slijtageverschijnselen in de verschillende paardendisciplines?
Zonder dergelijke methodologisch betrouwbare info verzanden dit soort discussie´s onontkoombaar in bovenstaand wellus/nietus geruzie...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:47

Cinnepin schreef:
ach ik ben van memnig dat een paard dat elke dag in een houding wodt gedwongen veel eerder kapot gaat, en zo zullen we t noot met elkaar eens worden.
Paard word ieder jaar helemaal onderzocht door een da ( tevens fisio dit maal ) en er is niks aan de hand :)

Ik wil me nergens mee bemoeien...
En TS ik begrijp dat jou vraag over het algemeen gaat...

Mijn mening
Bij mij wordt het paard niet in een bepaalde houding gedwongen... Ik help het paard naar een bepaalde houding toe...

Ik train het paard dmv. grondwerk (stelling, schouderbinnenwaarts, travers etc), longeren met kaptoom en stelling (zonder hulpteugel), dubbele longe etc.
Pas wanneer ik denk dat het paard er klaar voor is zijn achterhand en rug correct gebruikt dan stap ik er op...

Ieder zijn eigen manieren en gedachtes, maar ik zal nooit na een week te hebben gelongeerd een paard gaan inrijden... En ook niet als ik enkelt bosritten maak en naar het strand ga... Je paard draagt je dan wel, maar waarom op zo een scheve manier... Het paard loopt zelf veel ontspannender als je hem vooraf correct traint en helpt... En ja hoe ga ik dit onderbouwen...

Ik zou zeggen stap is op een goed getraind paard en voel het verschil...
Daarvoor hoef je helemaal geen dressuurruiter te zijn, maar mijn ervaring zegt dat een goed getraind paard dat zijn lichaam correct gebruikt gewoon veel fijner te berijden is en zich veel fijner beweegt...

Groetjes

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:52

Naar springen is onderzoek gedaan en het paard draagt bij de landing 200% van z'n gewicht op z'n voorbenen (of voorbeen). Ook geeft een hogere snelheid meer belasting op de voorbenen. Ook veel gewicht hebben is slecht voor gewrichten, of dat nou door dracht of vet is.

@hermelientje: Ik ben het met je laatste zin eens. Je kan beter met een los teugeltje je paard zo min mogelijk in de weg zitten, dan halfslachtig een poging tot dressuur doen. Je moet echt goed kunnen rijden en weten waar je mee bezig bent, wil je dmv training een positieve bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van je paard.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:10

Citaat:
Waarom is het precies zo'n ander verhaal? Hoe zie je aan een paard dat er zo'n enorm verschil is tussen bijv. aan de longe lopen of op dezelfde manier met een ruiter erop. Hoe zie je dat hij met een ruiter erop opeens uit balans is?
Waarom loopt een paard los niet op de voorhand, maar met een ruiter erop wordt de voorhand gelijk extreem belast.

Ik denk dat een paard zich gewoon wapent met zijn spieren tegen extra gewicht op de rug, net als wij doen als we een rugzak dragen. Of het paard dan met meer gewicht op de voor- of achterhand loopt, maakt niet zoveel verschil.
Ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een paard om met een ontspannen rug te lopen met het gewicht meer op de voorhand, dan met het gewicht op de achterhand.
Wanneer je wel dressuur wilt rijden, is het dan niet ook het doel om eerst de rugspieren zo goed mogelijk te laten ontspannen waarbij het gewicht meer op de voorhand ligt (in vwnw positie). Daarna ga je pas verzamelen, waarbij je ook constant die ontspanning in de rug moet behouden, terwijl je meer gewicht op de achterhand probeert te krijgen. Da's een stuk moeilijker dan wanneer het gewicht meer op de voorhand ligt.

Sanne, het 'andere verhaal' zit hem in het gewicht van de ruiter en de verdeling daarvan over rug en benen van het paard. Een ruiter is al snel zo'n 10% extra lichaamsgewicht, wat ook nogeens gecentreerd wordt op een relatief klein oppervlak en waarvan de massa voor meer dan de helft uittorent boven het paard. Die massa is dus nogal instabiel - no offence paardrijdend Nederland, maar zo is het nu eenmaal. ;)

Hoe je ziet dat een paard uit balans is met ruiter vind ik wat lastig uit te leggen. Wellicht vat ik het goed samen als ik zeg dat een paard verschillende manieren uit gaat proberen om met het gewicht om te gaan, maar dat je over het algemeen ziet dat de extra belasting de zwakkere punten van het paard naar boven haalt als het niet door de ruiter begeleid wordt in het correct leren dragen van de last.

Ik heb niet gezegd dat paarden los niet op de voorhand lopen; in tegendeel zelfs. Dit doen ze zeer zeker wel. Echter, dit wordt vaak pas een probleem als de belasting van de ruiter aan de orde is.

Je zegt dat je denkt dat een paard zich met spieren wapent tegen het gewicht van de ruiter. Dat ben ik helemaal met je eens. De vraag is alleen wélke spieren en tot welk resultaat. Daarbij maakt het m.i. wel degelijk uit of je het gewicht verdeelt over alle vier de benen of slechts over twee. Dit heeft te maken met hoe de voor- en achterbenen in elkaar zitten. Even heel kort: de voorbenen zijn eerder dragende pilaren met weinig veerkracht en desondanks een enorm gewicht dat rust op relatief fragiele botten en enkele pezen. Zoals je weet herstellen beiden moeizaam.

De achterbenen zijn de 'aandrijving' en kan je meer zien als een springveer; ze zijn dus heel veerkrachtig. Waarom nu de springveer gebruiken om de pilaren te ondersteunen? Dit klinkt onlogisch, maar als je de gehele bouw van het paard bekijkt, wordt het al snel duidelijk. De voorbenen zijn niet bestand tegen de langdurige belasting van paard én ruiter en bij in inschakelen van de 'springveren' aan de achterkant sla je drie vliegen in één klap: de spingveren zijn heel gespierd en veerkrachtig en kunnen deze taak met de juiste training pirma aan; de rug komt bij het juiste gebruik van de springveren in een positie die de draagkracht ervan vergroot en: doordat het paard de buikspieren moet gebruiken om de springveer correct aan te spreken komt het gewicht van de ruiter niet alleen op de rug neer, maar vormen rug- en buikspieren een mooie buffer voor het gewicht.

Sanne, jij noemt nog een goed punt: namelijk de ontspanning van de rug. Dit is in mijn ogen een zeer hekel punt binnen de paardenwereld. ik heb geleerd dat de ruggegraat inderdaad ' actief ontspannen' moet zijn en dus op- en neer deinen met de bewegingen van het paard. Met een ontspannen rug is het paard 'losgelaten' en stroomt de energie zonder blokkades van achter naar voren. En heel egoistisch: het rijdt ook veel aangenamer voor de ruiter ;)

Verder wil ik nog even kwijt dat je heel terecht aanhaalt dat je met voorwaarts-neerwaarts begint. Daar wil ik alleen aan toevoegen dat indien je dit goed doet (en dat is soms nog een hele kunst!) je werkt aan zowel de actieve ontspanning die je in de rug wilt zien (activiteit van de juiste rug- en buispieren, maar daarbij geen vastgezette rug) als aan de buikspieren als aan het ondertreden van de achterbenen. Grijpen de achterbenen niet actief naar voren om de voorbenen te ondersteunen, dan is er geen sprake van voorwaarts-neerwaarts rijden.

Om kort te gaan: ik bedoel dat voorwaarts-neerwaarts rijden in feite een voorbereiding is op het verdere werk zoals de verzameling. Zo zie je maar, het hangt allemaal samen ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:59

Arme TS

heeft altijd gedacht dat ze paardvriendelijk bezig is door alles los te gooien, blijkt nu ineens dat de grote boze paardenwereld heel hard is en dat er toch echt enig dressuurondericht nodig is om 't paardje heel te houden. Misschien toch beter een lesje van Kiwiko?

Gelukkig zijn fjorden beresterk en kan je er gerust 30 jaar mee op de voorhand hobbelen zonder zichtbare schade. Wil niet zeggen dat het beestje het prettig vindt, en dat alleen omdat "dressuur jou niet interesseert". Het lijkt mij dat het om je paard gaat, dat je daar alles voor over zal hebben en dressuur je daarom wel moet interesseren. Een topic openen om gelijk te krijgen heeft geen zin, je moet een topic alleen openen om er van te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:11

Hermelientje schreef:
Anoniem schreef:
ik heb in veel topics gelezen etc dat er ook gediscuseerd word over het rijden op de achterhand. Er worden verschillende meningen gegeven.
B.v dat het erg belangrijk is ivb met slijtage, maar ook dat t niet veel kwaad kan als je hem op de voorhand rijd want aangezien hij vanzich zelf al op de voorhand loopt kan een uurtje met 10% extra van t gewicht geen kwaad. En hoe zit dat dan met springpaarden, die over hindernissen van 1,40 of hoger gaan die met een volledig gewicht op de voorhand landen, hoe zit dat?

Brand los hoe jullie er over denken :)

Wat betreft het springen is het geloof ik al uitgelegd. Als het paard eenmaal getraind is op die hoogtes wordt er niet meer gesprongen als oefening en zeker niet over van die hoge hindernissen. Sommige ruiters doen alleen maar cavalettiwerk en natuurlijk dressuurmatige training om de paarden los te houden. Springen - of liever het landen - is niet goed voor paarden dus moet je dat niet onnodig doen. Ik weet niet of dit ooit wetenschappelijk bewezen is maar ik denk dat het in de praktijk is gebleken, vooral vroeger toen men van springwedstrijden een soort hoogspringen maakte. Verder is het aannemelijk dat de impact van landen schade kan aanbrengen. Een zwanger paard kun je niet met een paard met ruiter vergelijken. Het gewicht wordt op een andere manier gedragen. Maar extra (lichaams)gewicht is natuurlijk altijd belastend voor bijv. gewrichten, zowel bij mens als bij paard.

Overigens is het een interessante kwestie. Het is heel erg moeilijk om verband aan te tonen tussen een bepaalde manier van rijden en blessures. Het heeft jaren geduurt voordat bv het oorzakelijke verband tussen roken en longkanker werd aangetoond, al waren er al langer vermoedens. Mensen gaan vaak op een enkel paard in hun omgeving af. Staat de manier van rijden van iemand je niet aan en raakt het paard geblesseerd dan hebben mensen de neiging die manier van rijden de schuld te geven. Om zo iets echt aan te tonen moeten er jarenlang gegevens worden bijgehouden van diverse manieren van rijden. Hoe goed dat praktisch uitvoerbaar is weet ik niet. Er is natuurlijk wel wat kennis vergaard omdat bij de diverse (militaire) rijscholen jarenlang gegevens zijn opgeschreven.

Iets heel anders is dat een paard simpelweg fijner te rijden is als hij dressuurmatig goed getraind is. Dus of dressuur wel echt voor het paard is weet ik niet, maar voor de mens is het wel fijn om een paard te rijden dat een bepaalde mate van dressuurtraining heeft gehad, je kunt voelen dat het paard gemakkelijker zijn werk kan doen en je kunt fijner zitten. Maar ja als het ene ding goed gaat dan willen mensen meestal weer een stapje verder gaan met de training.

Maar als iemand helemaal geen zin heeft in al dat trainen en het nut er helemaal niet van inziet dan heb ik respect voor die mening. Het lijkt me niet nodig om mensen dan een schuldcomplex aan te gaan praten. Verder zal dressuurtraining die met tegenzin wordt uitgevoerd door de ruiter niet erg effectief zijn. En een foute manier van dressuurtraining zou wel eens schadelijker kunnen zijn dan helemaal geen training. Er komen bij mensen veel vaker sportblessures voor bij fanatieke sporters dan bij mensen die om te bewegen alleen maar een wandeling met de hond maken. ;)

mooi uitgelegd en erg duidelijk.
Wat jij zegt als je het niet zo op iemand hebt en het paard raakt geblesseerd wordt dat idd vaak gegeven aan de manier van rijden terwijl dat helemaal niet zo is!
Vaak zie je ook eche dressuur fanatieken en die geloven heilig in hun trainingsshma ( is niet erg ) maar op een andere manier rijden, rijd je volgens deze mensen je paard gelijk naar de knoppen, en is dat ooit bewezen en onderzocht? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:13

piezze schreef:
Arme TS

heeft altijd gedacht dat ze paardvriendelijk bezig is door alles los te gooien, blijkt nu ineens dat de grote boze paardenwereld heel hard is en dat er toch echt enig dressuurondericht nodig is om 't paardje heel te houden. Misschien toch beter een lesje van Kiwiko?

Gelukkig zijn fjorden beresterk en kan je er gerust 30 jaar mee op de voorhand hobbelen zonder zichtbare schade. Wil niet zeggen dat het beestje het prettig vindt, en dat alleen omdat "dressuur jou niet interesseert". Het lijkt mij dat het om je paard gaat, dat je daar alles voor over zal hebben en dressuur je daarom wel moet interesseren. Een topic openen om gelijk te krijgen heeft geen zin, je moet een topic alleen openen om er van te leren.

een beetje een aparte reactie vind je zelf ook niet? er worden duidelijk VERSCHILLENDE meningen gegeven en dit topic is ook geopend om voor iedereen wat van te leren en pesoonlijk worden is daarbij niet de bedoeling ik tem eventjes, je voegt niks toe aan deze discussie

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:56

@cinnepin
Ik betwijfel of er ooit iets is bewezen over de manier van rijden en kans op blessures.
Als je het gemiddelde mensenlichaam vergelijkt met dat van een balletdanser dan is natuurlijk bijna alles bij die danser beter en mooier.
Zijn/haar spieren hebben meer uithoudingsvermogen en het hele lijf is leniger en de houding van een danser is meestal mooier. Maar of je ook ouder wordt met dat mooie lijf dat weet ik niet. En zelfs al zou een danser gemiddeld ouder worden dan nog kan het zijn dat hij/zij van nature al gezegend was met een "beter lijf" anders had hij geen danser kunnen worden. Verder loopt die danser misschien door overbelasting meer risico op blessures dan iemand die wat minder intensief beweegt. Vanwege zulke dingen is het dus ontzettend moeilijk om oorzakelijk verband wetenschappelijk aan te tonen.

Maar als je een spagaat wilt doen dan moet je je lichaam trainen. En als je dus wilt "dansen met je paard" dan ga ik helemaal mee in wat BBreedveld zegt.

Verder denk ik - maar dat is mijn persoonlijke mening - dat het ook van het individuele paard afhangt hoezeer mensen op zoek gaan naar dressuurtraining. Stel dat je alleen maar van plan was om recreatief te rijden. Als je dan een paard hebt die wanneer je hem activeert vanzelf met zijn hoofd gaat dalen dan heb je in ieder geval al een redelijke uitgangspositie om fijn te rijden. Maar heb je er zo een die dan juist zijn hoofd helemaal in de lucht gooit en bijna onbestuurbaar wordt en ook nog eens heel naar zit vanwege die weggedrukte rug, dan zal een ruiter met het tweede type paard eerder willen proberen om er dressuurmatig wat verbetering in te brengen dan een ruiter met het eerste type paard.

Verder zijn er meer wegen die naar Rome leiden, je kunt een paard ook prima dresseren zonder gelijk aan dressuurproefjes te denken. En om een paard meer op de achterhand te krijgen is toch al wel een behoorlijk niveau van rijvaardigheid vereist, dus het is echt niet zo dat iedereen dat zo maar even kan doen zelfs als zouden ze dat willen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-10-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:59

ok heel duidelijk weer, dank je wel

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:03

Kuggur schreef:
iedereen heeft meningen, en allerlei theorieen, maar niemand heeft jammer genoeg harde cijfers.
Is er dan geen enkel vergelijkend onderzoek gedaan naar slijtageverschijnselen in de verschillende paardendisciplines?
Zonder dergelijke methodologisch betrouwbare info verzanden dit soort discussie´s onontkoombaar in bovenstaand wellus/nietus geruzie...

Naar die harde cijfers heb ik onlangs ook gevraagd in een ander topic en toen bleef het ijzingwekkend stil...

Ik sluit me aan bij de bijdragen van Sanne 83 en Hermelientje: onomstotelijk bewijzen dat een paard beter belast wordt als hij verzameld gereden wordt, is heel lastig.

Zelf geloof ik ook dat een paard dat zonder belemmering wordt gereden, dus met een los teugeltje en een soepele, in balans zittende ruiter, daar vast niet veel last van zal krijgen.

Een paard gebruikt zijn hoofd ook om te balanceren, en wel door de schouder in de bocht naar binnen te gooien en de hals contra te welven. Ik vraag me ook weleens af of het hoofd naar binnen brengen wel zon goed idee is.
Zelf vind ik het vervelend rijden als het paard over de schouder valt, maar dat is ook gewenning van de ruiter.

Ik vraag me nog steeds af hoeveel gewicht er nou daadwerkelijk wordt verplaatst naar de achterhand.
Sanne 83 noemde al dat onderzoek waaruit zou blijken dat zelfs een GP paard niet daadwerkelijk gewicht naar de achterhand kan verplaatsen.
Een paard is van nature ook helemaal niet gebouwd om te dragen met de achterhand, die draagt maar een deel en stuwt vooral.

Mij is ooit (lees eens het boek Ken uw Paard van dhr Treffers, zo oud maar al zoveel over de anatomie erin) wijsgemaakt, dat een paard door de rug te welven, de peesplaten en spieren aanspant, de buikspieren meer gaat gebruiken, waardoor de ruggewervels ontlast worden.
Waardoor de rug de belasting beter aankan.

Verder nog even over lekker de natuur in: daarbij zal het paard scheef gaan (iemand noemde dat al in de discussie daarnet), doet ie zonder ons erop ook al. En met gewicht zal ie zijn zwakke kant nog meer gaan ontlasten.
Met ons gewicht erop kan dat wel leiden tot een disbalans waardoor het paard wel degelijk last kan krijgen. Maar of dat ook gebeurt, is ook weer afhankelijk van vele factoren.
Zoals de fysio die mij ooit voor rugklachten behandelde ooit zei: sommige mensen lopen krom, scheef, hebben afwijkingen aan het skelet, en krijgen nooit rugklachten. Terwijl je mensen met een extreem rechte, keurige houding hebt, die vreselijke problemen krijgen.

Onderzoek naar blessures bij paarden is heel interessant, maar ongelooflijk ingewikkeld door de vele factoren.

Al met al: ik denk dat dressuur, mits goed uitgevoerd, wel degelijk een doel dient: het paard in ieder geval leren de rug te welven en te ontspannen, en zorgen dat beide zijden van het paard ontwikkeld worden/blijven, waardoor het zijn ruiter fijn kan dragen.

Of het paard daarbij dan daadwerkelijk op de voorhand of op de achterhand gereden moet worden, zou best wel eens onderzocht mogen worden.
In ieder geval zal een paard dat meer op de achterhand gereden wordt, en dus de achterbenen beter belast en controleert, makkelijker wenden en remmen dan een die zijn lichaam voor zijn benen uitgooit (stuwt.)

Ik geloof wel dat een paard beter met halsvrijheid kan worden gereden, dan met de kin op de borst waarbij de ruiterhand een belemmerende factor gaat vormen in de bewegingsafloop.

Daarbij nog dit: hoeveel % van de paarden in de ruiterij wordt er nou wérkelijk op de achterhand gereden? Pas in de M-klasse worden paarden min of meer in een horizontaal evenwicht gereden. Hoeveel % van de ruiters haalt het zelfs maar tot daar?
Komt nog bij dat waarschijnlijk de periode waarin het paard leert om de achterhand meer te belasten, de blessuregevoeligste is: het dier moet daar immers de ongetrainde spieren aanspreken en mist ook nog balans en coordinatie.
Best kans dat een dier dat redelijk soepel L blijft hobbelen, daar weinig schade van oploopt.

Zo, wat kanttekeningen. Een stellige uitspraak zul je van mij niet horen, wel de roep om onderbouwde uitspraken.
En om dat ver%%%#$@de onderzoek, natuurlijk. :P :D ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:21

randalinpony, ben het helemaal eens. Er zijn enorm veel kanttekeningen te plaatsen bij het "op de achterhand" rijden.

@piezze
de ts stelt gewoon een vraag. Naar mijn mening een enorm goede, want dit is weer typisch zo'n stukje wijsheid dat door jan en alleman nagewauwelt wordt, maar waarvan helemaal niet duidelijk is of het ook echt waar is.
ja, als je wilt dat je paard perfect afgericht is, snel kan wenden, snel kan stoppen, moet je inderdaad zorgen dat je paard z'n balans kan aanpassen.

Als ik de gemiddelde ruiter zie rondrijden, denk ik niet dat die ruiters hun paard helpen om zich correct voort te bewegen, de meesten zitten hun paard alleen maar meer in de weg, door veel te veel restrictie met de teugels en spanning.
Wil je echt je paard lichamelijk verbeteren op een manier die voor het paard gezond is, moet je daar enorm veel tijd, energie en studie instoppen. Als je dat niet wilt (of kan) doen, kan je denk ik maar beter helemaal geen poging doen, dan een halfslachtige poging. Al die goedbedoelde pogingen zijn namelijk al helemaal niet gunstig voor de belasting.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:32

De engelse dressuur is geënt op het opleiden van oorlogspaarden. Een paard dat hurkt en dus verzamelt, is gewoon veel wendbaarder dan een paard dat op de voorhand loopt. Het klopt dat er uit onderzoek van Clayton blijkt dat verzamelde paarden helemaal geen extra gewicht op de achterhand nemen. Het heelhouden van een paard door dressuurmatige training heeft volgens mij dan ook veel meer te maken met rechtrichten, soepel maken en de rug goed laten gebruiken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:34

Cinnepin schreef:
ik ben van memnig dat t dragen niet alleen aan de achterhand ligt maar ook aan het aanspannen van de buikspieren. ik ben dus van mening dat t paard je daarmee draagt! Hij spant de buikspieren aan en laat zo de rug los

zonder goed achterhand gebruik
KAN er geen goede buikspier gebruik zijn
zonder gebruik van de buikspier KAN er geen sprake zijn van goed rugspier gebruik
zonder goede rugspier gebruik KAN er geen sprake zijn etc etc etc

uiteraard zitten er erg veel gradaties in
tussen achterhand nihil gebruiken tot erg goed gebruiken
van sloffen tot erg slecht etc

maar even heel kort dus
zonder buikspier geen rugspier ...

hij laat de rug niet los maar gaat tillen / bollen
wat wij als mens vast noemen = wegdrukken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:40

ook wel interessant: volgens heusschman dragen (als het goed is) de rugspieren noch de buikspieren bij aan het actief dragen van het ruitergewicht. Volgens hem zijn dit bewegingsspieren, die je juist niet moet belasten met het dragen van het ruitergewicht, omdat dit een zuivere beweging tegengaat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:45

Een paard op de juiste manier motiveren tot meer dragen met de achterhand is heel moeilijk. Wij (westerse) mensen/ruiters denken namelijk heel instrumenteel en daardoor 'handgericht', voelen is veel moeilijker. Vandaar die fixatie bij velen op de beruchte, met de handen afgedwongen krul. Een paard echt goed leren rijden en opleiden, een ruiter worden, daar ben je een heel leven lang mee bezig. Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat wij als ruiters goed leren zitten, mee in de bewegingen van het paard zodat we hem zo min mogelijk storen in zijn balans. En dat we ons verdiepen in wat wij als ruiter voor effect/inwerking hebben op het paard. Minder is altijd beter, maar dan is de kwaliteit van dat 'minder' wel essentieel (timing & dosering van de hulpen).

Persoonlijk werk ik wel altijd toe naar een meer dragende achterhand, simpelweg omdat ik ervaar dat dit lichter en fijner rijdt en de kwaliteit van de bewegingen ten goede komt; het paard gaat zich veel vrijer, losser en ruimer bewegen, hetgeen me voor hem ook erg prettig lijkt.

Een ander punt dat belangrijk is, is de bouw van je paard. Als hij weinig atletisch is gebouwd, bijvoorbeeld overbouwd en met weinig oprichting, dan zal hij toch door middel van gymnastisering sterker en buigzamer gemaakt moeten worden, wil het niet een hobbelende 'duikboot' worden onder de ruiter. Hij moet dan toch tenminste in horizontaal evenwicht kunnen gaan onder de ruiter, op het moment zelf om te voorkomen dat het paard voortdurend struikelt over zijn eigen hoeven, en op langere termijn, om te voorkomen dat de voorhand overbelast raakt. Een paard met een gunstige bouw, en daardoor een veel betere natuurlijke balans onder de ruiter, zal veel minder schade ondervinden als hij gereden wordt in een vrije houding (helaas zijn dit soort paarden in de minderheid).

Maar terug naar mijn eerste zin, ik denk dat het probleem qua 'achterhand' ligt in te veel inwerking en te weinig geduld; veel ruiters proberen in meerdere of mindere mate het paard in een houding te dwingen en op die manier 'de achterhand eronder' te rijden. Dan is op de achterhand rijden wel degelijk schadelijk (want belemmert het paard en zorgt voor stress), en is het paard beter af als de ruiter hem in een vrije houding zou rijden. Maar dan met de kanttekening dat het de minste is van twee kwaden.
Laatst bijgewerkt door Askja op 08-10-09 13:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:51

@Sanne
Het vervelende is juist dat er soms toch een stukje restrictie nodig is om daadwerkelijk tot verbetering te komen. Behalve de door jou genoemde zaken is dus ook veel deskundigheid nodig van de kant van de lesgever.

Maar het is waar dat het juist met die restrictie vaak fout gaat in het begin, het kost nu eenmaal tijd om het onder de knie te krijgen. Zolang je het op dit punt niet te bont maakt blijkt toch uit de praktijk dat de meeste paarden ook dit aanvankelijke geklungel van ons overleven.

Ook over het (al dan niet) in een bepaalde positie houden van het hoofd zijn boeken volgeschreven maar is weinig echt wetenschappelijk cijfermateriaal voorhanden. Wel wordt er natuurlijk ontzettend veel gepreekt voor eigen parochie.

@Karl66
Ik weet ook niet hoe dit nu echt zit. Wel hoor je een goedgereden paard veel minder op zijn voorbenen ploffen, maar of dat ook betekent dat er dan minder gewicht op neerkomt of dat hij zijn benen alleen anders neerzet dat weet ik niet. En er zijn ook weer mensen die het niet eens zijn met Hilary Clayton. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord over een studie waaruit blijkt dat het paard echt daadwerkelijk zoveel meer gewicht op zijn achterhand draagt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:31

hmmm topic doorgelezen, en eigenlijk zie ik weinig discussie... Ts noemt het een discussie topic, maar discussierd zelf niet mee, roept alleen bij elk argument elke keer hetzelfde....

Wij dragen ook ons hele gewicht, op 2 benen, om de rug te sparen zijn er bepaalde tips die je volgt.. bijv kantel je bekken.. dat is wat je bij een paard ook vraagt,buikspieren aanspannen goed door de benen, en vanuit je benen tillen (achterhand). Je armen doen het minste werk. (voorhand!!)

Een paard wat niet de achterhand eronder heeft, kan niet ontspannen vanuit zijn rug en zal ook nooit nageeflijk lopen..

Daarbij wordt er een beetje appels met peren vergeleken... een ruiter op dr rug of een drachtig paard waarbij het gewicht op een andere plek zit...hmmmm vreemde vergelijking

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:14

Het begint denk ik al met een goede & actieve warming up welke springpaarden behoren te krijgen voor ze fysiek de hindernissen en bijbehorende krachten op hun benen moeten trotseren. Naast training en spieropbouw voorafgaand.

Voor een goede warming up heb je ontspanning, maar volgens mij ook inspanning nodig van je paard. Veel paarden zijn liever lui dan moe. Die zijn passief en met een actief paard krijg je pas echt de doorbloeding op gang lijkt me.

En het aparte is trouwens dat een ontspannen, maar actief en correct gereden paard zelf die nageeflijkheid aanbiedt. Zo´n paard gebruikt alle 4 zijn benen om het volledige gewicht te dragen, waardoor de voorbenen het niet tijdens elke pas extra te voorduren hebben.

Ik vermoed dat het ´op de voorhand´ rijden, vooral vaak samen gaat met een manier van rijden waarbij het paard de spieren/ doorbloeding niet op gang heeft. Dat zou dan dubbelop zijn dus voor veel langere duur dan alleen een landing.

Misschien wel eens interessant om eens wat meer te googlen over het hoe, wat & waarom van bv. atrose (wat voor mensengewrichten telt, telt waarschijnlijk ook voor paarden ;) ).

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:19

19LindA83 schreef:
Een paard wat niet de achterhand eronder heeft, kan niet ontspannen vanuit zijn rug en zal ook nooit nageeflijk lopen..

Dat wordt door niemand bestreden dacht ik, maar de vraag van TS is gaat hij eerder kapot als je dat niet probeert te doen?

Dat wordt inderdaad heel vaak beweerd maar is dat ook echt zo.

Het probleem is dat als iets maar vaak genoeg beweerd wordt mensen het gaan geloven ook als de bewering eventueel niet waar is. Ik heb een tweetal van dat soort beweringen voor je.

Nr. 1 De babysterfte in Nederland is het laagste van heel Europa. Dit is jarenlang door iedereen geroepen, maar nu blijkt uit de cijfers uit de praktijk dat het juist ongeveer het hoogste is.
Nr. 2 Het Nederlandse onderwijssysteem is het beste van de hele wereld. Dit is al lastiger om aan te tonen of het wel of niet waar is, maar ik heb er mijn bedenkingen over.

Daar gaat dus de discussie over volgens mij. Kennelijk zijn er mensen die op basis van eerdere zaken dan dit topic andere dingen lezen dan de argeloze voorbijganger zoals ik. Zelfs al wil de TS haar eigen rechtvaardiging hieruit halen dan nog is het heel zinvol om je eens af te vragen of dergelijk soort "waarheden" wel echt te bewijzen zijn.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:27

het ging wel degelijk over de rug op een gegeven moment, de achterhand zit aan de rug vast, dus als je die belast belast je juist ook de rug werd er gezegd...

nog een voorbeeld om even echt vanuit de natuur te kijken.. een paard is een vluchtdier, als er ''gevaar'' is waar zet hij dan mee af (oftewel wat belast hij het meest) juist de achterhand...
de achterhand is deus wel degelijk heel belangrijk om eronder te rijden.
het op de voorhand sloffen is imo ook niet goed, en plaatst je als je erop zit ook veel gewicht op de voorkant, die duidelijk hier niet voor gebouwd is, de achterhand zit veel ''sterker'' in elkaar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:14

Dus dan kan je beter op de lendenpartij van een paard gaan zitten?