Boekenwijsheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Boekenwijsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:48

Hmm Gawani Pony Boy... heb vorig jaar lang gesprek met 'm gehad - vind 'm bepaald niet zo kundig als 't vanuit zijn boeken lijkt..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:09

Daar ben ik weer. Ik ben waarschijnlijk te vergelijken met een maandagochtend auto, ofschoon dat verschijnsel bij auto's bijna niet meer voorkomt. Aan die kwaliteitscontrole zou de bouwer van mijn chassis zich en voorbeeld kunnen nemen. De ontwerper ervan, waarschijnlijk één en dezelfde, is ook een prutser, mijn scharnieren blijven maar last houden van,.... tja, materiaalmoeiheid?? En de smering loopt ook niet best. En als ik me beroep op garantie, dan geeft niemand thuis. Zoiets is een flagrante overtreding van de europese regelgeving. Ik ben hogelijk ontstemd.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:12

Onderstaande commentaar spreekt mij geheel aan:

Jannepauli schreef:
Wat mij allereerst opvalt in de opmaat van dit boek, is het beschaafde en niet-veroordelende taalgebruik van Van Loon. De conclusies die Beantsje verbindt aan de vergelijking van de ijscowafel en de eekhoorn zijn niet die van EvL - hij beschrijft immers hoe 'novicen' ( letterlijk beginners) vanuit een bepaalde optiek de klassieke rijkunst en gewoon goed rijden met elkaar verwarren: "... om samen met u in verbazing toe te zien hoe vele novicen blijven pogen de ijscowafel te laten klimmen, omdat de eekhoorn dat ook kan en hoe zij daardoor de samenhang tussen gewoon goed rijden en africhten enerzijds en de klassieke rijkunst anderzijds niet leren zien"
Ik denk dat hij hiermee een voorschot neemt op de volgende hoofdstukken van het boek waar deze samenhang duidelijk gemaakt zal worden. Voor een veroordeling in de zin van een 'gebrek aan onderscheidend vermogen etc'. zoals Beantsje schrijft lijkt het mij te vroeg (bovendien: als men wil leren zou je er ook vanuit kunnen gaan dat wij allemaal nog met de ijscowafel in de hand staan in plaats van de positie in te nemen dat wij al lang de eekhoorn in zijn tocht naar boven volgen!) Zo schrijft hij tenslotte met de quote van McTaggart: "Hoewel het mogelijk is te vroeg te beginnen, is het nooit te laat om te leren"!

Zijn toelichting op zijn eigen achtergrond, zijn leerweg, vind ik sympathiek. Hij plaatst zich niet boven de massa maar geeft aan dat wij allemaal fouten kunnen maken, soms verkeerd handelen en dat de weg naar kennis en begrip bezaaid is met obstakels die we soms door gewoonweg dingen te ervaren, uit ons scala van onmacht en onkunde kunnen verwijderen. Als men tenminste openstaat en wilt leren zien wat de effecten zijn van bepaald tuigage-gebruik en willen uitvinden hoe je hetzelfde effect kunt bereiken door bepaalde zaken achterwege te laten. Ik noem tuigage-gebruik maar je kunt dat net zo goed invullen met ieder ander willekeurig rijkunstig onderwerp.
Wat mij betreft is het duidelijk dat hier iemand aan het woord is die de lange weg van 'been there, done that' afgelegd heeft en van daar uit een mild oordeel kan uitspreken over de fouten die wij wellicht nog dagelijks maken omdat wij ergens nog steeds geloven dat onze ijscowafel toch die klauwtjes en poten heeft om de boom in te kunnen klimmen!

Diezelfde mildheid is uiteindelijk de basis van een goede communicatie tussen instructeur en leerling en maakt hem tot de ideale instructeur. Getuige zijn uitspraak dat hij even veel plezier had in het lesgeven aan de jonge onervaren ruiter of de vergevorde amazone.

Waarbij ik moet zeggen dat ik uit eerste hand weet (om met de laatste opmerking te beginnen) dat meneer van Loon meestal helemaal niet blij was met 'vergevorderde amazones' of ruiters. Ze kwamen omdat het bij iemand anders niet snel genoeg of helemaal niet verder ging, maar waren niet bereid een stapje terug te doen. Het moest van daaruit linea recta naar de Olympische Spelen. Zelden kwam het inzicht dat er toch een foutje (in de basis) was ingeslopen. Meestal vertrokken ze dan ook weer onder het uiten van hevige verwijten.
Jammer genoeg, voel ik ook meer voor de opvatting van Hermelientje m.b.t. 'beschaving' en gedrag tegenover paarden. Lees de topic 'Nageeflijkheid' maar eens na. Bij meneer van Loon ging één en ander, met elkaar samen, maar niet bij iedereen. MAAR ik ben het zeker met Beantsje eens, dat het wenselijk is. De wereld zou er beter van worden, maar ik besef maar al te goed dat ook ik redelijk gemeen uit de slof kan schieten. En op de keper beschouwd, is daar eigenlijk geen echt excuus voor, behalve dat ik ook maar een mens ben.
Maar het gaat hier niet om schuld belijdenissen.

Het uiteindelijke doel van meneer van Loon staat, mijns inziens, toch in het slot: "Van deze ervaringen gebruik te maken was ...............dan is het doel bereikt en de moeite van het schrijven ruimschoots beloond."
De auteur is niet alleen vriendelijk, beschaafd, begrijpend en niet neerbuigend of veroordelend voor al degene wiens hippische barometer niet boven die rillerige 10° wil uitkomen, maar hij is vooral nuchter en eerlijk. Bij beschrijft de realiteit, geen hoogdravende verhalen over extatische genoegens van de HOGE DRESSUUR. Hij beschrijft hetgeen wij allemaal kennen maar zo moeilijk onder woorden kunnen brengen. Door zijn realistische ervaring te bundelen in een boek, hoopt hij voor ons een AFKORTING geschapen te hebben op ons streven naar.....???? Ach de meesten onder ons willen toch eerst een fijn gevoel van harmonie met het paard. Van Loon hoopte toch, dat dat de grootste gemene deler was in het streven van de meeste ruiters .
Als 'ervaringsdeskundige' ;) , kan ik U verzekeren dat het functioneert. Terwiijl ik nu al te vaak boeken lees die altijd uitgaan van een ideale toestand. Er wordt ook vaak gelogen. In een bepaald boek wordt over een bekende nederlandse amazone geschreven : "........ slaat nooit." Geen nuancering, niets, punt. Terwijl ik met eigen ogen heb gezien hoe een al te luie hengst een groot aantal stevige meppen keer, met juist die amazone aan het andere einde van de zweep. In de gegeven omstandigheden, m.i. volslagen verdiend, daar gaat het niet om, maar dan moet men zoiets niet schrijven! Dat zet mensen op een verkeerd spoor. Theorie moet, naar mijn inzicht de beschrijving zijn van de correcte africhtingspraktijk. Hoe loffelijk het streven ook moge zijn, ik geloof niet dat het nuttig is, de lezers een onrealistisch beeld voor te spiegelen. Wat daaruit volgt is teleurstelling en uiteindelijk afkeer van de 'theorie' als iets dat toch nooit te bereiken valt. Deze mensen, als zij al niet stoppen met paardrijden, zijn dan vaak zeer vatbaar voor verruwing omdat de 'theorie' toch niet werkt.

Het was niet de bedoeling om een preek te geven, maar het is wel precies zo dat ik het werk van meneer van Loon plaats.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:49

Laat ik eerst maar even mijn eerdere uitspraak nuanceren: ik bedoelde in feite te zeggen dat Van Loon zowel de beginnende ruiter als de verder gevorderde ruiter wilde bijstaan - hij heeft zich met zijn kennis en kunde niet geïsoleerd door bv alleen de ruiters die reeds op een hoog niveau reden les te geven. Of hij nu in het éen of ander plezier had is maar een zegwijze.

Grappig om te lezen dat ook in "zijn tijd" de gevorderde ruiters met sneltreinvaart wilde doorstomen naar de hoogste regionen! Ik had eigenlijk het gevoel dat dit iets was van de laatste decennia - jonge paarden die al snel de wedstrijdsport ingaan, in plaats van het 'ouderwetse' rustige en langzame ontwikkelen.

Tja -- de kernvraag is natuurlijk welk boek is nou écht nuttig? Ik beschouw boeken, theorieën en methodes nog steeds iets als iets waarmee je je eigen kennis en kunde kunt verdiepen, soms oplossingen te vinden, de ene gedachtengang tegenover de ander. Niet om slaafs te volgen wat de meester zegt, maar wel iets om naar te luisteren, te analyseren. Hoe kan het ook anders? Géén één paard is hetzelfde, geen mens is hetzelfde.
En god behoede ons dat iemand in een boek gaat schrijven: mep 'm maar flink.. ik vrees voor de gevolgen! Dus wat mij betreft mag dát kleine beetje jokken wel.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:46

@Jannepauli,
Uw opmerking over jokken kan ik ook wel volgen, maar ook van Loon heeft, zonder vooruit te willen lopen op de inhoud van dit boek, brengen commentaar over zich heen gekregen over de mogelijk foute toepassing van hetgeen hij als oplossing voorstelde. Wat ik bedoel is apert liegen; Je hoeft niet te zeggen: "sla er maar op los". Maar stellen dat je nooit slaat, is een leugen, zeker in onderhavige geval. Ik ben zeker geen voorstander van Antoine de la

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:08

Oeps, verkeerde knop, overmoedige vingers, e.d. Ik ga verder waar ik gebleven was:

Antoine de la Broue en diens wrede beschrijvingen. Maar de voorstelling geven, alsof alles met zoete woordjes is te regelen, is een flagrante leugen die mij persoonlijk jaren van frustratie en teleurstelling heeft opgeleverd. Juist meneer van Loon heeft mij geleerd wanneer ik krachtdadig moest optreden en wanneer niet. Maar dan wel door het te benoemen, een kat een kat te noemen. En niet door water te prediken en zelf wijn te drinken.
Ik denk dat het probleem daarrin zit dat, en dit is zeer zeker een verschijnsel van de tegenwoordige tijd, wanneer je één verkeerd (= niet politiek correct) woord schrijft, heb je onmiddelijk een actiegroep op je nek. Dus ik snap de schrijvers van dat bewuste boek wel een beetje, maar ze hadden het ook blau-blau kunnen laten. Echter wat zij doen, is de lezers beliegen. Ook meneer van Loon heeft trouwens problemen in die zin gekregen. En nu loop ik wel vooruit op de hoofdstukken: Door het gebruik van het woord "koppensnellers" is zijn gehele werk bestempeld als "koloniaal" en "discriminerend" en staat het op een of andere 'zwarte lijst'. Een argument om zorgvuldig de woorden te kiezen, maar niet om de onwaarheid te schrijven. Daarmee leer je, zie mijn bericht van vandaag 12:12, juist het ongewenste, namelijk dat de theorie niet de verwoording van de praktijk is en dus niet werkt.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:40

Ik weet niet goed hoe ik op uw laatste post moet reageren Kadankovitch - dieper ingaan op het verschijnsel wel of niet slaan leidt er immers toe dat we van het oorspronkelijke lijntje afdwalen. Ik ben overigens wel benieuwd om welk boek het gaat?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 01:12

@Jannepauli,
U hebt inderdaad gelijk dat het afwijkt, maar wie vond het nodig de handdoek op te nemen? Ik schrijf iets, U antwoord en dan had ik niet van repliek mogen dienen. Ik sta U graag via privé-berichten te woord.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:16

Het is fraai als er weer eens op een eerbiedige wijze het paard in de aandacht komt. Paarden zijn in mijn ogen nog altijd edele dieren, die mooier worden naarmate ze meer en meer zelfverzekerd zijn.
Iets wat ik in de huidige ruiterij een tikje mis.

Paarden en mensen zijn geen werelden van extremen zoals tegenwoordig. De uitvinding van de eeuw dat men het al duizenden jaren verkeerd doet door het gebruik van metaal.

De onbeleefdheid die wij ons eigen maken ten opzichte van elkaar, en daarmee ook tegenover paarden is iets van deze tijd. Persoonlijk maak ik me wel eens zorgen daarover, waarom zoveel geweld en haast.

Wat weer erg verhelderend is, is dat mensen door de tijd heen eigenlijk gelijk zijn gebleven. Geldingsdrang, prestaties, overmoedigheid en daardoor vaak minder oog voor de kleine dingen waar het in essentie om zou moeten gaan.

Wat is de hedendaagse betekenis van waardigheid als we denken aan paarden.
Wat is de natuur van het paard en wat doen wij mensen daarmee.

Kiezen we voor extreme standpunten en minioorlogen voeren? Of is het mogelijk om gedachten van elkaar uit te wisselen en zo na te denken over onze persoonlijke beleefdheidsvormen. Tegenover elkaar en het paard.
Ben je redelijk of...

Zomaar een gedachte die ik hier even kwijt wilde.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:28

Jannepauli schreef:
Ik weet niet goed hoe ik op uw laatste post moet reageren Kadankovitch - dieper ingaan op het verschijnsel wel of niet slaan leidt er immers toe dat we van het oorspronkelijke lijntje afdwalen. Ik ben overigens wel benieuwd om welk boek het gaat?

Geachte Jannepauli,

Beleerd door een wijze dame, en zelf tot rust gekomen, ben ik tot het beschamende inzicht gekomen dat ik Uw bericht verkeerd heb opgevat, daarvoor mijn welgemeende verontschuldigingen. Het is weer een gebleken dat men twee keer moet nadenken voordat men iets schrijft.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

tjelle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:12

mischien is het ook leuk om samen de dvd van het EK te kijken en te bespreken? bv Totilas enze

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:18

Ben op dit moment bezig met het boek, ik vind het fijn geschreven en ben er zeer blij mee.

Paar dingen die ik heb aangestreept:
Iedereen is aangewezen op, afhankelijk van en overgeleverd aan de instructie, die hij krijgt: het al dan niet welslagen van het paardrijden, in welke sector en op welk niveau dan ook, wordt bepaald door het oerwoud van de kleine en de grote rijkunst. Bij hem ligt dan ook een zeer grote verantwoordelijkheid.

Ben het hier helemaal mee eens, heb tegenwoordig vaak het idee dat iedereen met een ORUN (of ander, of geen) diploma gaat lesgeven zonder echt te weten wat rijden inhoudt en wat er al bij komt kijken. Juist de basis voor beginnende ruiters is zo belangrijk. Ook vind ik het geen zekerheid dat als je goed kunt rijden je dit ook kunt overbrengen op iemand anders. Gedegen kennis krijg je denk ik alleen door veel te lezen, veel te kijken naar anderen en veel te voelen op verschillende paarden. En daar gaan jaren overheen.

Wat mij ook opvalt is dat Dhr Van Loon vaak spreekt over de kennis en inzicht van het wezen paard en dat het daar vaak al fout gaat in de africhting. Niet de onwetendheid maar het verkeerd -weten vaak ter goedertrouw is in de meeste gevallen de boosdoener.

En daar komt ook weer de instructie om de hoek denk ik.

Paardentango schreef:
Kiezen we voor extreme standpunten en minioorlogen voeren? Of is het mogelijk om gedachten van elkaar uit te wisselen en zo na te denken over onze persoonlijke beleefdheidsvormen. Tegenover elkaar en het paard.
Ben je redelijk of...

Ik hoop dat we hier gedachten mogen uitspreken om van elkaar te leren, om je standpunten bij te schaven of juist te verduidelijken.
Niet om het altijd eens te zijn maar wel begrip en respect te hebben voor een andere mening.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:58

Ik heb het momenteel zo druk met werk en ziek-paard-ellende dat ik nauwelijks of niet aan lezen toekom.. maar ik wil desondanks wel even ingaan op wat jij schrijft, Priscilla.

Ja, dat punt van het huidige lesniveau... het is mij al meermalen opgevallen dat de kwaliteit van lessen ten opzichte van vroeger tijden achteruit gegaan is. Ik breek er soms mijn hoofd wel eens over wat daarvan de oorzaak kan zijn. Is het onze 'snelle' maatschappij, de grote toestroom van aanstaande lesgevers die eigenlijk geen paardenachtergrond hebben, het feit dat diploma's in korte lesjaren behaald worden, met slechts korte stages? Ik ben met je eens dat echte kennis ( en daar bedoel ik ook het vermogen om paarden ( en ruiters!) individueel te begeleiden en te onderscheiden wat bij de één en de ander wel of niet werkt) vele jaren nodig heeft om te rijpen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:09

Ben het met bovenstaande constatering geheel eens. Wellicht ligt een van de redenen daarin dat ondanks, dat deze hobby veel meer door alle lagen van de bevolking verspreid is, het toch een dure bezigheid blijft. De mensen die vroeger paard reden hadden het financieel meestal niet nodig hun kas te moeten spekken met het geven van lesjes. Dat is, denk ik, nu veel meer het geval. Daarbij komt nog dat als het aantal lesgevers toeneemt, automatisch ook het aantal 'knoeiers' onder hen groeit. Of het aantal verhoudingsgewijs groter is dan vroeger, kan mijns inziens, niemand met zekerheid zeggen. Een ding weet ik wel zeker; zo'n dertig jaar geleden waren er ook veel knoeier, prutsers, kletsmajoren e.d. die zich instructeur noemde; ik heb er in Maastricht 8 jaar lang les van gehad. Maar pas toen ik bij Ernest van Loon terecht kwam, wist ik pas wat ik gemist had.
Voor mij blijft het zo, dat er, naast veel meer kundige instructie, nog altijd vaak vreselijk slecht les gegeven wordt. Maar ja, dat kan ook over mij gezegd worden. Die waarneming is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak en rijkunstige opvatting. Ook ik ben sneller geneigd, een les als onvoldoende te kwalificeren, als er meningen worden verkondigd die tegen mijn opvattingen in gaan. Op de keper beschouwd is dat uiteraard niet juist.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:51

Jannepauli schreef:
Ik heb het momenteel zo druk met werk en ziek-paard-ellende dat ik nauwelijks of niet aan lezen toekom.. maar ik wil desondanks wel even ingaan op wat jij schrijft, Priscilla.

Ja, dat punt van het huidige lesniveau... het is mij al meermalen opgevallen dat de kwaliteit van lessen ten opzichte van vroeger tijden achteruit gegaan is. Ik breek er soms mijn hoofd wel eens over wat daarvan de oorzaak kan zijn. Is het onze 'snelle' maatschappij, de grote toestroom van aanstaande lesgevers die eigenlijk geen paardenachtergrond hebben, het feit dat diploma's in korte lesjaren behaald worden, met slechts korte stages? Ik ben met je eens dat echte kennis ( en daar bedoel ik ook het vermogen om paarden ( en ruiters!) individueel te begeleiden en te onderscheiden wat bij de één en de ander wel of niet werkt) vele jaren nodig heeft om te rijpen.

Ik ben het hier volledig mee eens! Met name aan de kennis van de bouw van een paard, wat zijn de (on) mogelijkheden, welke mogelijkheden bezit de ruiter etc. ontbreekt het vaak.
Ik ben geen voorstander van de Hollandse school en het l d r, maar ben afgelopen zondag bij de trainingsbijeenkomst geweest bij Academy Bartels en ik ben daar wel een stuk wijzer geworden. Het totaalplaatje wordt hier volledig geanalyseerd (houding zit ruiter, spiergroepen ruiter en paard, merrie of ruin/hengst, karakter, voeding etc.) en de training wordt per paard en ruiter aangepast aan de mogelijkheden (sterke en zwakke eigenschappen) die de ruiter en paard bezitten. (het l d r buiten beschouwing gelaten) Dat is precies wat ik in het huidige, ik omschrijf het maar als "huis tuin en keuken" instructie die overal wordt gegeven mis. Er wordt een programmaatje afgedraaid. Deze wijze van lesgeven kan zeer grote gevolgen hebben voor de gezondheid van je paard.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:48

Kadankovitch schreef:
Die waarneming is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak en rijkunstige opvatting. Ook ik ben sneller geneigd, een les als onvoldoende te kwalificeren, als er meningen worden verkondigd die tegen mijn opvattingen in gaan. Op de keper beschouwd is dat uiteraard niet juist.

Klopt! En dat wat je zegt over je instructie, vaak weet je pas wat je hebt gemist als je een ander als instructeur krijgt/neemt of gaat kijken bij een ander. Daarom is het ook belangrijk om nooit stil te staan en verschillende meningen ook in je op te nemen en van daaruit je eigen mening te vormen.

Ik denk ook dat geld een rol speelt, ervaren instructeurs hebben natuurlijk een prijskaartje. Daarintegen leer je meer van 1 goede les in de maand dan elke week een slechte is mijn idee. En dan is het verhoudingsgewijs natuurlijk zinvoller om naar een ervaren iemand toe te gaan.

Ook wat je zelf als ruiter kan doen, om lichamelijk soepel en symmetrisch te blijven vind ik belangrijk, we verwachten dat ons paard recht en soepel is maar als we zelf niet recht en soepel zijn is dat al moeilijk.

ps: jannepauli: sterkte en beterschap!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:40

oeh dat boek heb ik en dit is voor mij een mooie reden om hem ook eens te lezen, mag ik nog meedoen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:18

@Laiapri,
Natuurlijk kunt U meedoen; Iedereen mag meedoen en op de trein stappen wanneer men maar wilt. Leuk dat het bevalt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:28

Nou ben nog heel even een dun boekje aan het lezen op aandringen van een pensionklant over de voeding bij zomereczeem en is idd wel fijn dat ik daar wat meer vanaf weet, ik voer haar paard dus ja.

Dan ga ik snel een inhaalslag doen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:06

De 1e 3 hoofdstukken heb ik inmiddels gelezen.
Ik wacht vol spanning tot de discussie hier losbarst.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:57

Ik zou zeggen... begin maar!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:23

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:54

Aha, dit topic loopt, leuk :). R&R heb ik jaren geleden al gelezen, zelfs al toen het als serie in de Hoefslag stond geloof ik. Wat mij opvalt aan de hedendaagse instructeurs is dat ze vaak de leerling en diens onvermogen leidend laten zijn en de combinatie zodoende op een dwaalspoor terecht komt Een voorbeeld van een dwaalspoor is het ' aan de teugel', wat een veel misbruikte term is. Daarom wordt ldr ook graag gebruikt door onkundige mensen, want als hij eenmaal daar is, komt hij er niet meer zo makkelijk vandaan en ook dat berust op een misvatting. Wat mij ook opvalt aan de instructeurs is dat ze te vaak uitgaan van wat het paard allemaal niet kan en volgens hun maar snel moet leren, waarbij het paard dus tegen een mal gehouden wordt waar deze misschien helemaal niet in past. Ze moeten van de grond en op achter :?, maar de voorbereiding wordt overgeslagen. Mijn huidige instructrice ging juist uit van wat we wel hadden en konden en bouwde daarop voort en dat had een positieve uitwerking op de gemoedsrust en zelfvertrouwen van paard en ruiter.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:36

Lovely schreef:
Aha, dit topic loopt, leuk :). R&R heb ik jaren geleden al gelezen, zelfs al toen het als serie in de Hoefslag stond geloof ik. Wat mij opvalt aan de hedendaagse instructeurs is dat ze vaak de leerling en diens onvermogen leidend laten zijn en de combinatie zodoende op een dwaalspoor terecht komt Een voorbeeld van een dwaalspoor is het ' aan de teugel', wat een veel misbruikte term is. Daarom wordt ldr ook graag gebruikt door onkundige mensen, want als hij eenmaal daar is, komt hij er niet meer zo makkelijk vandaan en ook dat berust op een misvatting. Wat mij ook opvalt aan de instructeurs is dat ze te vaak uitgaan van wat het paard allemaal niet kan en volgens hun maar snel moet leren, waarbij het paard dus tegen een mal gehouden wordt waar deze misschien helemaal niet in past. Ze moeten van de grond en op achter :?, maar de voorbereiding wordt overgeslagen. Mijn huidige instructrice ging juist uit van wat we wel hadden en konden en bouwde daarop voort en dat had een positieve uitwerking op de gemoedsrust en zelfvertrouwen van paard en ruiter.

Wees zuinig op deze instructeur, ik heb er zelf nog niet zo eentje kunnen vinden. Ik heb overigens jaren geleden les gehad van een leerling van de heer van Loon (hij staat nog op een foto in het boek zelf) Helaas heb ik daarna nooit meer iemand gevonden waarvan ik ook kan zeggen, het was weer een leerzame les. Daarna alleen maar instructeurs gehad die de onmogelijkheden van de ruiter en het paard als leidraad nemen in hun lessen. Ik heb het een beetje gehad met deze prutsers, die je paard eigenlijk oefeningen laat doen die het niet aankan, in een frame duwen en wanneer je paard dan in de vernieling ligt er als een haas vandoor gaan. Waarom ook geen kwaliteitskeurmerk voor instructeurs, zodat je kunt zien of je iemand hebt die weet waar hij over praat en dit ook waar kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:07

Schangah, ik heb ook in het verleden een tijdlang lest gehad van Eddy de Wolff en die werkte ook vanuit de positieve benadering en hij maakte het paardrijden makkelijker voor de combinatie. Door omstandigheden moest ik stoppen en kon ik het later ook niet weer oppakken door weer andere omstandigheden, maar ik ben inderdaad heel erg blij met mijn huidige instructrice en dat weet ze ook wel hoor, positieve feedback is ook wel eens goed voor de instructeur :).