Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:30

JoviBan schreef:
suleilitha schreef:
Nog even inhakend op Paul, die weet als geen ander dat een GOED PASSEND BIT geen schade aanricht. En dat een CORRECTE teugelvoering geen schade aanricht.

En er lopen maar weinig paarden met een GOED PASSEND BIT (iedereen stopt er zomaar een bit in, vooral "een simpel trensje past altijd, daar moet je ieder paard mee kunnen rijden", is wat veel mensen beweren) en er zijn maar weinig ruiters met een CORRECTE teugelvoering.
suleilitha schreef:
Met een harde hand en een slecht passend bit richt je evenveel schade aan als met een slecht passende bitloze optoming, in combinatie met een harde hand.

Dat "evenveel schade" is dus niet waar.
Op pagina 2 had ik al een linkje gegeven, maar hier dan even een quote:
Citaat:
Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteinden, niet door de zenuwen zelf. Er lopen wel zenuwen over het hoofd, maar de zenuwuiteinden lopen voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond. Dit is ook logisch, aangezien de mond een voelorgaan van het paard is, dus gevoeligheid in en rond de mond is voor een paard een must.
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen. Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.
De neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet. De zenuwen op/rond de neus liggen dus heel goed beschermd.

Oftewel: wanneer je zonder bit rijdt moet je je hulpen krachtiger geven, omdat het paard ze minder goed voelt. Wat ook al staat in een quote elders op deze pagina: die waarin wordt onderbouwd dat je met een bit subtielere hulpen kunt geven dan zonder bit, en met twee bitten nog fijner kunt werken.

Edit:
@ Echwel: Rome? Joh, wij zijn al bijna bij Konstantinopel 8-) Zonder bit was ik daar nooit geraakt en hadden mijn paard en ik halverwege België al ernstig ruzie gekregen, met kimblewick & mylertje lukt me dat wel, naar Konstantinopel dus. En daarna op naar het beloofde land :Y) . Figuurlijk gezien dan toch ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:39

hestejente schreef:
Oftewel: wanneer je zonder bit rijdt moet je je hulpen krachtiger geven, omdat het paard ze minder goed voelt. Wat ook al staat in een quote elders op deze pagina: die waarin wordt onderbouwd dat je met een bit subtielere hulpen kunt geven dan zonder bit, en met twee bitten nog fijner kunt werken.

Wat jij bedoelt, is subtiel voor de ruiter, nièt voor het paard. Een paard voelt al een vliegje op z'n vacht. Als ruiter heb je geen enkele vorm van kracht nodig. En dat laatste, dàt is subtiel communiceren met je paard, nièt het werken met ijzergeschut in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:42

Ach suleilitha, dat er maar bar weinig ruiters zijn met een zachte, lichte, open, meegaande hand, is geen aanname hoor. Ik ga al heel wat jaartjes mee en heb heel wat ellende gezien.
Ik weet dat veel ruiters van zichzelf zeggen dat ze een fijne ruiterhand hebben (en daarom ook altijd maar het bit verdedigen), maar de waarheid is toch echt wel anders.

En dat verhaaltje dat je wéér een paard mag oplappen van bitloos, NH en wat al niet meer waar jij zo anti tegen bent, ga ik maar niet op in, zo geloofwaardig vind ik jouw verhaaltjes niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:45

Ik vind het een intressant punt, maar ik rijd nu toch al bitloos :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:47

JoviBan schreef:
hestejente schreef:

Wat jij bedoelt, is subtiel voor de ruiter, nièt voor het paard. Een paard voelt al een vliegje op z'n vacht. Als ruiter heb je geen enkele vorm van kracht nodig. En dat laatste, dàt is subtiel communiceren met je paard, nièt het werken met ijzergeschut in de mond.

Ja, dat bedoel ik ook. Hoe minder je nodig hebt om een hulp te geven, hoe beter, toch? Lijkt me dat je dat met me eens bent. Waarom rijd je dan niet met een bit, dan kun je kleinere hulpen geven. Voor je paard maakt het niet uit, een hulp is een hulp. Voor jou maakt het wel uit, jij kunt kleiner werken.

Jij wil subtiel communiceren maar je wil geen bit. Ligt het nou aan mij of spreek jij jezelf tegen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:48

JoviBan schreef:
Wat jij bedoelt, is subtiel voor de ruiter, nièt voor het paard. Een paard voelt al een vliegje op z'n vacht.

Even voor de goede orde: een paard registreert dat vliegje niet, de reactie om die te verjagen is een reflex en daar komt geen bewuste beslissing bij kijken, dus nee, een paard voelt en registreert dat vliegje niet :n.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:50

Jovi dat ben ik neit met je eens, ken genoeg rijders die wel verderlicht in de hand zijn..
En als goede rijder heb je ook goed contact met je paardentandarts en laat je regelmatig kijken hoe de mond ervoor staat..
Zolang hij zegt dat het goed is, dat er met lichte hand wordt gereden, ga ik toch echt op zijn kunde af en niet op onbewezen onderzoeken...

Vergeet ook niet dat mondelinge communicatie ook belangrijk is bij het rijden waar je geen contact met de mond bij nodig hebt
Onze paarden weten links en rechts als ze rijden en in de hindernis heb je dan werkelijk geen druk op de leidsels nodig
Maar zonder bit rijden, ne dat nooit..
Met bit ja wel met goed bit en wetend waar je mee bezig bent

Anoniem

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:56

Ik heb verder geen zin om persoonlijk te worden, verder ben ik niet tegen bitloos rijden, alleen tegen de manier waarop mensen die helemaal into bitloos zijn, altijd praten over mensen die de voorkeur geven aan rijden met bit.
Verder, zoals al gezegd, is ook een bitloze optoming zo hard als de ruiterhand zelf. En laat het paard wat ik nu aan het doorrijden ben, het niet hebben getroffen. Arm dier is zeer hardhandig "beleerd" met een dually-halster en dat heeft haar geen goed gedaan...
Verder is dit pas de vierde die ik echt opnieuw moet inrijden/doorrijden nadat ze gewoon is beschadigd door onoordeelkundig gebruik van bepaalde methodes die uit de NH-hoek komen, dus Jovi, het heeft totaal geen zin dat je hier even wilt stellen dat jíj mij niet gelooft. Overigens zit ik daar ook niet mee.
Ik wil alleen stellen dat men met een bitloze optoming net zoveel kan verknallen dan met een bit. Simpel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:06

Citaat:
Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteinden, niet door de zenuwen zelf. Er lopen wel zenuwen over het hoofd, maar de zenuwuiteinden lopen voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond. Dit is ook logisch, aangezien de mond een voelorgaan van het paard is, dus gevoeligheid in en rond de mond is voor een paard een must.
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen. Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.
De neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet. De zenuwen op/rond de neus liggen dus heel goed beschermd.

Interessant stukje tekst! :j

Even inhakend op de discussie:
Begrijp ik het goed dat het bit zorgt voor verfijning omdat het directer op de zenuwuiteinden van het paard werkt en dus eerder een pijnprikkel geeft :? Moet dat verfijning zijn voor het paard??

Ik ben overigens zeer benieuwd hoe je een neus van een paard zo kan bewerken met een dually halster, kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:10

Over dat dually-halster, wat denk je van heel strak aanhengsten en er aan rukken, bijvoorbeeld? Ik zeg er wel bij dat het (on)ding echt niet met beleid was gebruikt. Paard is wat rennerig met longeren en iemand had getracht om ook dat met dat halster even op te lossen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:10

Daan_Ordeal schreef:
Citaat:

Interessant stukje tekst! :j

Even inhakend op de discussie:
Begrijp ik het goed dat het bit zorgt voor verfijning omdat het directer op de zenuwuiteinden van het paard werkt en dus eerder een pijnprikkel geeft :? Moet dat verfijning zijn voor het paard??

Ik ben overigens zeer benieuwd hoe je een neus van een paard zo kan bewerken met een dually halster, kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk...

Wat jij je afvraagt is wat ik bedoelde, en wat inmiddels als bullshit is afgedaan :O Alleen zou ik jouw bericht willen nuanceren: je hoeft toch geen pijnprikkel te geven? Een gewone prikkel lijkt mij voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:13

Daar heb ik dus ook moeite mee, dat elke PRIKKEL door een bit meteen wordt uitgelegd als PIJNPRIKKEL.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:17

suleilitha schreef:
Daar heb ik dus ook moeite mee, dat elke PRIKKEL door een bit meteen wordt uitgelegd als PIJNPRIKKEL.

Ik heb een instructrice gehad die mijn paard wel eens even wat dingen zou uitleggen. Met grof geschut. Oftewel: ze heeft tot twee keer toe haar best gedaan om zijn mond kapot te rukken. Ik WEET dus hoe mijn paard op pijn reageert. Ik weet ook welke bitten hij het prettigst vindt, en dat zijn nou net toevallig bitten die hem niet knijpen. Maar goed, dit soort dingen vergt natuurlijk inlevingsvermogen en wat uitzoekwerk, ik had er even niet bij stilgestaan dat dat voor sommige mensen te veel moeite is. Mijn excuses daarvoor :Y)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:18

Omdat ik denk dat je bijzonder subtiel moet zijn om te voorkomen dat die gewone prikkel geen pijnprikkel wordt. En ik zie in mijn omgeving, en op bijvoorbeeld rijfoto's/filmpjes hier op bokt, weinig subtiele ruiters.

Edit: waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die er niet zijn!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:28

Hestejente als je hiermee bedoelt te zeggen dat ik me niet verdiept heb in het juiste bit voor mijn paard heb je het mis ;) Mijn paard liep destijds prima op een dubbelgroken watertrens en ik heb toen heel bewust gekozen voor dat bit nadat ik diverse bitten bestudeerd en uitgebrobeerd had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:31

suleilitha schreef:

Of dat een enkelgebroken trens per definitie als een notenkraker werkt, terwijl dat alleen zo is als je er met twee handen tegelijk aan trekt. Op zo'n manier wordt het natuurlijk lastig discussieren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:33

Hestejente je postte dat bericht toch n.a.v. van mijn bericht? Daarom kreeg ik het gevoel dat je (o.a.) mij daarmee bedoelde.

Mijn excuses als ik het mis heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:36

hestejente schreef:
Ja, dat bedoel ik ook. Hoe minder je nodig hebt om een hulp te geven, hoe beter, toch? Lijkt me dat je dat met me eens bent. Waarom rijd je dan niet met een bit, dan kun je kleinere hulpen geven. Voor je paard maakt het niet uit, een hulp is een hulp. Voor jou maakt het wel uit, jij kunt kleiner werken.

Jij wil subtiel communiceren maar je wil geen bit. Ligt het nou aan mij of spreek jij jezelf tegen? ;)

Nog een keer:

Subtiel voor paarden, èn voor mij, is dat we maar weinig tot niks nodig hebben om iets duidelijk te maken. Lichaamstaal. Een ademhaling, spierspanninkje, gedachte, focus, energie, etc is al voldoende om een vraag te stellen en een vraag op te vangen en te beantwoorden.
Subtiel is nièt een schop tegen je reet en subtiel is nièt de inwerking van een bit in de gevoelige mond op de gevoelige zenuwuiteinden.

Dat ruiters zèlf minder kracht hoeven te zetten om een zelfde pijnprikkel aan het paard te geven, is misschien wel fijn voor de ruiter (hoewel ik me afvraag wat daar zo prettig aan is, maar goed), maar heeft niks met subtiel te maken. Het paard krijgt die pijnprikkel hoe dan ook door, ongeacht hoeveel of hoe weinig de ruiter daarvoor hoeft te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:36

suleilitha schreef:
Ik heb verder geen zin om persoonlijk te worden, verder ben ik niet tegen bitloos rijden, alleen tegen de manier waarop mensen die helemaal into bitloos zijn, altijd praten over mensen die de voorkeur geven aan rijden met bit.

Lees deze zin eens na.
Daar vul je zelf op basis van een sprong naar conclusie een oordeel in. Je ventileert een generaliserend vooroordeel in de vorm van een verwijt over dit vermeend gedrag door anderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:41

Daan_Ordeal schreef:
Hestejente je postte dat bericht toch n.a.v. van mijn bericht? Daarom kreeg ik het gevoel dat je (o.a.) mij daarmee bedoelde.

Mijn excuses als ik het mis heb.

In mijn reactie waarin ik jou quote geef ik eerst aan dat ik het met je eens ben, wat jij daar schrijft heb ik op de vorige pagina ook al geprobeerd om uit te leggen aan mensen die maar niet snappen dat je je paard geen PIJN hoeft te doen om met hem te communiceren. De rest van die post was een algemene opmerking, en geenzins op jou gericht. Sorry voor de verwarring.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:50

suleilitha schreef:

Een signaal kan uit verschillende elementen zijn opgebouwd.
Het bit is één hulpmiddel waarmee een signaal gegeven kan worden.
Net als contact door een vingertop, met de stem, aanraken met een voorwerp.

Neem een stijve zweep als voorwerp waarmee de afstand waarmee de vinger verlengd kan worden. Je kan het paard dan heel licht aanraken waar je er met de vinger niet bij kan.
Wanneer de zweep voldoende stijf is, kan je de druk nauwkeurig variëren doch zo lang je er niet mee slaat kom je niet over de pijngrens.
Zonder enige pijnlijke ervaring met een voorwerp zal het paard er geen pijn mee associëren: het is gewoon een neutraal voorrwerp.

Het potentiële probleem met een bit is dat het nagenoeg onmogelijk is om een paard er signalen mee te geven zonder dat het bij het leren een pijnervaring opdoet.
Wanneer die pijnervaring bevestigd is; door proberen door het paard, dan is het geen neutraal signaalmiddel meer.
Het paard wéét dat de ruiter er pijn mee kan toebrengen.

Vergelijk het met een schriklint. Een schriklint is voor een paard wat nog nooit een optater heeft gekregen asl om het even welke draad.
De eerste optater geeft een schrik en een vraag. Veel paarden zullen testen en bij de tweede optater elk zodanig ogender afscheiding vermijden.
Nee, een bit is geen schriklint. Het is een voorbeeld om aan te geven dat een paard wat ervaren heeft dat met een bit pijn toegebracht toe kan worden nooit meer neutraal is naar een bit.

Bepaal zelf maar wat je daar ethisch van vindt.

Wat níet ter discussie kan staan is dat het dresseren en signaleren met een negatieve bitervaring fundamenteel anders is dan zonder.
Dit ´anders´ heeft voordelen en elk voordeel heeft een eigen nadeel. Het bit geeft al heel snel de impressie van licht terwijl het feitelijk als een haas wijken voor de associatie met de mogelijheid van pijn is. Dat is een enorme valkuil voor de ruiter omdat deze daarmee een weg naar vaardigheid met de teugelsignalen erg moeilijk maakt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:53

JoviBan schreef:
hestejente schreef:

Nog een keer:

Subtiel voor paarden, èn voor mij, is dat we maar weinig tot niks nodig hebben om iets duidelijk te maken. Lichaamstaal. Een ademhaling, spierspanninkje, gedachte, focus, energie, etc is al voldoende om een vraag te stellen en een vraag op te vangen en te beantwoorden.
Subtiel is nièt een schop tegen je reet en subtiel is nièt de inwerking van een bit in de gevoelige mond op de gevoelige zenuwuiteinden.

Dat ruiters zèlf minder kracht hoeven te zetten om een zelfde pijnprikkel aan het paard te geven, is misschien wel fijn voor de ruiter (hoewel ik me afvraag wat daar zo prettig aan is, maar goed), maar heeft niks met subtiel te maken. Het paard krijgt die pijnprikkel hoe dan ook door, ongeacht hoeveel of hoe weinig de ruiter daarvoor hoeft te doen.

Paarden zijn ook niet bepaald subtiel naar elkaar. Een vliegje wordt met een onwillekeurige trekking van de huid weggewerkt, maar als ze elkaar bijna doormidden trappen in een gevecht, lopen ze gewoon door. Ik vind dat altijd zo flauw, dat vliegje verhaal...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:56

Dat vind ik een interessante gedachte HC. Ik zit me net te bedenken: voordat mijn paard van mij was werd hij gereden met een enkelgebroken watertrens. Dat bit deed hem pijn. Nu heeft hij andere bitten. Zou jij - en nu vraag ik dus om de persoonlijke mening van meneer huertecilla - denken dat het model van het bit uitmaakt, dus dat mijn paard de enkelgebroken trens nu met pijn associeert en een ander model bit als neutraal ziet? Of is het fenomeen bit, onafhankelijk van het model, nu in zijn brein voor altijd iets waar een ruiter hem pijn mee kan doen?
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-10-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:58

hestejente schreef:
Draverlover schreef:
Boomknuffelaars?? :x

Inderdaad... Hinke bedoelde vast boomloosknuffelaars. Ofzoiets.

Nu nog een kat naar onbeslagen rijden toevoegen en jullie vooroordelen zijn compleet.

Als je denkt dat dit de indruk geeft van kennis maak je een vergissing.

Het geeft alleen maar de indruk dat je niet in staat bent zonder vooroordelen te lezen/denken.

De enige die je met dit soort reacties te kijk stelt ben je zelf.
De enige die last heeft van vooroordelen ben je ook zelf.

Dit geldt voor een ieder.
Het is onslim om per definite voor of tegen bijvoorbeeld boomloos of - ijzerloos te zijn.
Wees tegen hersenloos en begin bij jezelf door ze eens te gebruiken buíten een hokjesgeest :)*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:01

Onslim is geen woord. Daarnaast ben ik niet tegen boomloos of ijzerloos, ook niet tegen bitloos. Wel ben ik tegen bitloosfundamentalisme. Jammer dat je de woordspeling in mijn eerdere post niet ziet HC ;)