Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:01

De persoon waar jij op reageert zei dat niet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:03

Breghje schreef:
Bomba schreef:
Dit meen je toch niet serieus.. Een piaffe waarbij de beenzetting niet diagonaalsgewijs gaat is geen 'foutje', maar een zeer ernstige fout. Het mag zich eigenlijk geen eens een piaffe noemen, gezien deze dus absoluut niet op de achterhand wordt uitgevoerd, af te leiden aan het feit dat het paard eerst zijn voorbeen op de grond plaatst, en dan pas het achterbeen.

Zo'n fout is cruciaal in de dressuursport, en ik kan werkelijk geen een ander paard bedenken die deze fout maakt. En begrijp me niet verkeert, dit heeft niets te maken met het feit dat het hier om een fries gaat, maar om het feit dat de piaffe totaal verkeerd is aangeleerd.

Ben het met je eens dat het een fout is, maar je maakt me nogmaals écht niet wijs dat er geen KWPN'er is op dat niveau die dezelfde fout zal maken.

Zoek en vind. Als het bewijs is geleverd, geloof ik je.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:03

Even mijn mening:
Ik vind friezen misschien niet MOOI in de dresuur, maar dat ze er niet in horen vind ik dan weer niet. Naar mijn idee hoort ieder paard thuis in de dressuur, het is de basis voor elke tak in de engelse ruitersport naar mijn idee!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:04

och hoevaak ik wel niet de opmerking heb gekregen. oh daar heb je zo'n brave Fries. sloeg ze rechtovereind omdat ze wat zag. en dan verbaasd kijken he! nah kom op..

of had mijn eerste proef gereden. mijn paard stond stil en ik was mijn proef aan het lezen. komt er iemand naar mij toe. Je paard valt ook haast in slaap, gaat zeker sukkelend door de proef. ik begon al super heet, maar hoe langer de proef duurde hoe harder ze ging :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:07

_Lott schreef:
och hoevaak ik wel niet de opmerking heb gekregen. oh daar heb je zo'n brave Fries. sloeg ze rechtovereind omdat ze wat zag. en dan verbaasd kijken he! nah kom op..

of had mijn eerste proef gereden. mijn paard stond stil en ik was mijn proef aan het lezen. komt er iemand naar mij toe. Je paard valt ook haast in slaap, gaat zeker sukkelend door de proef. ik begon al super heet, maar hoe langer de proef duurde hoe harder ze ging :D

en dat doen KWPN'ers niet of wat is je doel precies?
Denk je echt dat mensen met friezen alleen zulke opmerkingen krijgen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:08

Bomba schreef:
Breghje schreef:

Ben het met je eens dat het een fout is, maar je maakt me nogmaals écht niet wijs dat er geen KWPN'er is op dat niveau die dezelfde fout zal maken.

Zoek en vind. Als het bewijs is geleverd, geloof ik je.

O schei uit.... Als dit filmpje niet was geplaatst had ook niemand het gezien of geweten. Een Fries is een paard. Punt. En paarden kunnen fouten maken, net als hun berijders. Op elk niveau, en bij elk ras zullen er zijn die fouten of foutjes maken, so be it. En wat boeit het in feite? Als de jury het ziet rekenen ze hem erop af, of hij nou Tietse is of de Fjord van de buren of weet ik veel wie. Ook KWPN, ook Friezen, ook Gelderse (overigens vallen die ook onder het stamboek van de KWPN, ik weet niet of dat bij TS bekend is... zijn tuigers namelijk :P :D :+ .... )

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:08

Tuurlijk, dressuur is toch voor elk paard? Als de amazone ervoor kiest dan wedstrijden te rijden, dan wil je er toch ook voor gaan? En waarom worden er denk je met zoveel friezen de laatste tijd gereden? Omdat ze het er zo bagger van afbrengen? Ik denk dat ze het eigenlijk wel best doen. De ene paard het wel meer kwaliteiten dan het andere paard, maar dat hoeft niet altijd ras bepalend te zijn.
Ik vind een fries wel prachtig en mooi en blijft een plaatje om te zien áls ze goed gereden worden. Ik denk ook wel dat het niet altijd makkelijk gaat om een fries correct te laten lopen. Dan neem ik vooral de friezen die ik zelf rijd mee in mijn mening. Maar goed, met elk paard blijf je bezig. Elke keer heb je toch weer iets anders wat beter moet of kan.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:09

ik zeg toch niet dat kwpeners dat niet doen?

ik bedoel hiermee dat mensen echt denken dat Friese paarden alleen maar trage lompe goedzakken zijn.

En ja zulke opmerkingen krijgen mensen met haflingers,fjorden, Friezen etc echt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:10

En mensen met KWPN'ers niet?
Die zijn vrij van lompe opmerkingen?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:11

Schei toch uit?! Jij beweert dat er andere paarden zijn die deze zelfde fout maken. Het maakt mij ook niet uit, maar zodra ik het meldde, begon jij direct 'ja maar er zijn veel meer paarden die het zo doen' o.i.d.

Feit is en blijft dat dit zich geen piaffe mag noemen. En zolang jij vol blijft houden dat meer paarden het zo doen, blijf ik zeggen:
Lever het bewijs.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:12

waar wil je heen pharagirlke? ik leg toch uit wat ik ermee bedoel.

of wil je beweren dat mensen met paarden zeggen dat kwpeners lompe goedzakken zijn? come on.. je weet wel beter hoop ik

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:12

Bomba schreef:
Schei toch uit?! Jij beweert dat er andere paarden zijn die deze zelfde fout maken. Het maakt mij ook niet uit, maar zodra ik het meldde, begon jij direct 'ja maar er zijn veel meer paarden die het zo doen' o.i.d.

Feit is en blijft dat dit zich geen piaffe mag noemen. En zolang jij vol blijft houden dat meer paarden het zo doen, blijf ik zeggen:
Lever het bewijs.

bedoel je dat alleen Friezen die fout maken? en kwpeners nooit.. ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:14

Eerlijk gezegd heb ik Tietse nooit zo goed gevonden. Sprong zijn wissels als een kameel. Misschien doet ie dat nu nog wel. Maar er zijn meerdere en betere friezen als Tietse.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:14

_Lott schreef:

of wil je beweren dat mensen met paarden zeggen dat kwpeners lompe goedzakken zijn? come on.. je weet wel beter hoop ik

Ha dus da's de enige rotopmerking die mensen kunnen maken?
Lieve meid, jij doet hier alsof mensen met koudbloeden/friezen/barokke rassen het alleenrecht hebben op kwetsende opmerkingen en dat enkel zij het moeilijk hebben. Dat steekt me danig tegen. Jij hebt geen idee hoeveel k*topmerkingen ik al heb gekregen over mijn KWPN merrie. Maar weet je wat? Ik steek dat op rottige mensen, niet op "oeh ik heb een KWPN'er nu sluiten ze me uit". Als ik geen punten krijg, steek ik dat op mijn gebrek aan rijkunst, niet op de jury die niet graag KWPN'ers ziet. En dát zouden mensen met andere rassen nou ook es mogen leren :j

Ze zegt niet dat enkel KWPN'ers het niet doen, ze zegt dat ze nog geen ENKEL paard dat heeft zien doen. Guus (die fjord) heb ik het ook nog niet zien doen. En goed gereden zou ik die niet noemen. Zie je, daar is dat typische.... Ze zegt nergens dat ENKEL friezen het doen... Maar jij interpreteert het zo wel omdat je je veel te snel aangevoelen valt op je favoriete ras.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-09 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:15

oh ik ben absoluut geen fan van Tietse, vind hem als rijpaard niets en als dekhengst ook niet. Zeker zoals ik hem de laatste keer zag lopen :n

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:16

pharagirlke schreef:
_Lott schreef:

Ha dus da's de enige rotopmerking die mensen kunnen maken?
Lieve meid, jij doet hier alsof mensen met koudbloeden/friezen/barokke rassen het alleenrecht hebben op kwetsende opmerkingen en dat enkel zij het moeilijk hebben. Dat steekt me danig tegen. Jij hebt geen idee hoeveel k*topmerkingen ik al heb gekregen over mijn KWPN merrie. Maar weet je wat? Ik steek dat op rottige mensen, niet op "oeh ik heb een KWPN'er nu sluiten ze me uit". Als ik geen punten krijg, steek ik dat op mijn gebrek aan rijkunst, niet op de jury die niet graag KWPN'ers ziet. En dát zouden mensen met andere rassen nou ook es mogen leren :j

nou ik hoor hier in Friesland.. nooit mensen klagen over het feit dat ze geen punten hebben omdat ze een Fries hebben
heb daarin tegen wel eens een hele kwade amazone meegemaakt die vonden dat er in haar baan Friezen werden voorgetrokken.

Maar volgens mij, heb ik ook nergens genoemd dat wij achtergesteld worden op het wedstrijdterrein? daar begin jij nu over..
En kwetsend wil ik zulke opmerkingen niet noemen.. eerder onwetend?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:17

Bomba schreef:

Lever het bewijs.

Nee, ik geef het toe. Er zijn geeeen KWPN'ers die een foute piaffe neerzetten. Hoe kón ik het zeggen... hoe haaal ik het in mijn hoofd...... :+
Ik heb al gezegd dat ik het met je eens ben dat dit een fout is. Klaar. En er zullen écht écht écht meer paarden zijn die het zo doen. Als jij daar niet van te overtuigen bent omdat jij denkt dat de rest van de paarden foutloos kan lopen en denkt dat er écht geen paarden zijn die het ook zo doen, prima. Mag jij denken. Maar verwacht niet van mij dat ik mijn tijd ga verdoen met zoeken naar een fout van een ander paard, want zo boeiend vind ik het namelijk niet. Sorry.

Als ik naar een wedstrijd ga kijken ga ik om te genieten van wat ik zie, mens en dier die samen hun best doen een mooie proef neer te zetten. En niet om één bepaald ras af te zeiken tot de grond toe omdát het een ander ras is.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:17

Lott, zie hier een van mijn vorige berichten, lees het dit keer eventjes goed.

Bomba schreef:
Dit meen je toch niet serieus.. Een piaffe waarbij de beenzetting niet diagonaalsgewijs gaat is geen 'foutje', maar een zeer ernstige fout. Het mag zich eigenlijk geen eens een piaffe noemen, gezien deze dus absoluut niet op de achterhand wordt uitgevoerd, af te leiden aan het feit dat het paard eerst zijn voorbeen op de grond plaatst, en dan pas het achterbeen.

Zo'n fout is cruciaal in de dressuursport, en ik kan werkelijk geen een ander paard bedenken die deze fout maakt. En begrijp me niet verkeert, dit heeft niets te maken met het feit dat het hier om een fries gaat, maar om het feit dat de piaffe totaal verkeerd is aangeleerd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:18

oke ik begrijp het nu :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:19

_Lott schreef:
nou ik hoor hier in Friesland.. nooit mensen klagen over het feit dat ze geen punten hebben omdat ze een Fries hebben
heb daarin tegen wel eens een hele kwade amazone meegemaakt die vonden dat er in haar baan Friezen werden voorgetrokken.

Maar volgens mij, heb ik ook nergens genoemd dat wij achtergesteld worden op het wedstrijdterrein? daar begin jij nu over..

Jij beweerd dat mensen met KWPN'ers niet zulke opmerkingen moeten slikken. Nou, ik kan je wel anders vertellen. ;)
Nu is mijn KWPN'er ook vrij klassiek van model (niet het moderne hoger dan lang type) misschien ligt het daar aan :')

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:20

Breghje schreef:
Bomba schreef:

Lever het bewijs.

Nee, ik geef het toe. Er zijn geeeen KWPN'ers die een foute piaffe neerzetten. Hoe kón ik het zeggen... hoe haaal ik het in mijn hoofd...... :+
Ik heb al gezegd dat ik het met je eens ben dat dit een fout is. Klaar. En er zullen écht écht écht meer paarden zijn die het zo doen. Als jij daar niet van te overtuigen bent omdat jij denkt dat de rest van de paarden foutloos kan lopen en denkt dat er écht geen paarden zijn die het ook zo doen, prima. Mag jij denken. Maar verwacht niet van mij dat ik mijn tijd ga verdoen met zoeken naar een fout van een ander paard, want zo boeiend vind ik het namelijk niet. Sorry.

Als ik naar een wedstrijd ga kijken ga ik om te genieten van wat ik zie, mens en dier die samen hun best doen een mooie proef neer te zetten. En niet om één bepaald ras af te zeiken tot de grond toe omdát het een ander ras is.

Ja, ik ben en blijf er bij, dat deze foutieve piaffe niet getoond wordt door de ruiters die momenteel in de Grand Prix rijden.
Heeft absoluut niks te maken met het feit dat dit een Fries is. Het had net zo goed een paard van ander ras kunnen zijn, maar dit gaat gewoon even over de piaffe, of beter gezegd de NIET piaffe.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:21

pharagirlke schreef:
_Lott schreef:

Jij beweerd dat mensen met KWPN'ers niet zulke opmerkingen moeten slikken. Nou, ik kan je wel anders vertellen. ;)
Nu is mijn KWPN'er ook vrij klassiek van model (niet het moderne hoger dan lang type) misschien ligt het daar aan :')

volgens mij staat er ook nergens dat ik heb gezegd dat dat bij bepaalde kwpeners niet gezegd word 8)7

Bedoel ermee te zeggen hoe naïef sommige mensen zijn wat betreft Friezen

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:22

pharagirlke schreef:
tessa_brian schreef:
Ik ben van mening dat een Fries net zo kan dressuren als een KWPN. Ik heb zelf ook een Fries. 1.70 groot lange benen maar wel breed gebouwd. Met buitenrijden ging het meteen helemaal goed maar in de bak.. wat een ramp zeg. Ging voor geen meter. Ben ondertussen al een paar maanden hard en het oefenen en elke keer gaat het een stukje beter. Hij loop mooi ontspannen aan de teugel. (GEEN valse krul!) Veruimen is inderdaad nog moeilijk en de galop ook. (racen). Maar daar word aan gewerkt.
Mischien zijn we volgend jaar klaar voor de wedstrijden. Mischien ook niet. Ik zie het wel. Ik weet in ieder geval zeker dat we ooit zo ver zijn. Het is harder werken dan met een KWPN. Maar dat zie ik juist als een mooie uitdaging.
Vind het ook totale onzin dat een Fries niet in een dressuurring thuishoord.
Het zijn echt hele fijne paarden om mee te werken.

:x :x :x Komt ie weer he.... Denk jij nou echt, dat KWPN'ers daar niet "voorbij" moeten? Dat die zo snel er een zadel op ligt perfect kunnen verzamelen? :xBah wat haat ik dit soort topics hier om. Een fries is een paard, het heeft vier benen en kan bijgevolg dressuur. Dat mensen het feit dat ze meer haar hebben willen gebruiken om hun eigen gebrek aan rijkunsten te verdoezelen, vind ik weer wat minder maar goed. Ja, Friezen kunnen dressuren.

zeg ik dat dan? Tuurlijk kan een KWPN ook niet gelijk perfect verzamelen. Maar uit eigen ervaring merk ik toch wel dat Friezen ietsje meer tijd nodig hebben om het te leren. En ik zeg ook niet dat het aan mijn paard ligt dat het galoperen en verruimen niet goed gaat. Ik zeg dat hij er moeite mee heeft maar dat ligt net zo goed aan mij hoor. Daarom heb ik dus les :Y)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:23

het verschilt ook per Fries hoe makkelijk ze verzamelen.. de ene Fries is de andere niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:24

_Lott schreef:

Hoe bedoel je dit dan? :')

Mensen zijn ook naief wat betreft KWPN'ers, het topic staat er vol mee "ik heb het moeilijker want ik heb een fries en ja da's natuurlijk geen KWPN'er".... Mensen gaan er echt van uit dat enkel omdat het een wpn'er is, ie vanzelf loopt :') En nee dat zei jij niet, maar om alleen maar een voorbeeld te geven van hoe naief mensen zijn naar wpn'ers. ;) Dat heb je met elk ras/stamboek.