Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:59

tessyke schreef:
uiteraard
maar die moeite heb ik snel opgegeven, haar antwoord was "ja maar het is een fjord en die zijn sterk"

Dat is zo`n walgelijke opmerking fjorden zijn sterk in trek kracht maar zijn ook pas wat later uitgegroeid.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:43

Dancie schreef:
ik heb vanaf dat mijn merrie 2 is over straat gelopen om de pezen goed verhard te krijgen ben der mee gaan fietsen enz. Op 3 jarige leeftijd merkte ik dat zij verveelt raakte op de dingen die zij al kon dus je voelt hem al aankomen toen gingen we longeren enzo incl. zadel daarna natuurlijk.

griebels schreef:
Je kunt ze ook naast de fiets een heel stuk laten draven. Pezen etc kun je het beste harden tot de leeftijd van 2 jaar, daarna heeft dat geen zin meer. En inrijden en inrijden is ook nog een verschil.

Waarom moeten wij de pezen verharden? Gaat dat niet vanzelf? :? Heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

GabberGill

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:44

als jou paard een peesblessure heeft of wat dan ook dan moet je toch over een verharde weg lopen.? Dan versterk je ook de pezen.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:51

Mijn fries was ingereden toen ze 2,5 was, ze was toen al wel heel volwassen.(deze beslissing heb ik trouwens niet gemaakt, maar haar vorige eigenaar)
En mijn andere paard was 4 en deed toen nog erg jong aan.
Er is geen standaard leeftijd om een paard te beleren, kijk naar het paard zelf!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:53

een fries op 2,5 jaar das best triest

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:56

Dancie ik snap dat het bevorderlijk is voor het herstel om tijdens een peesblessure op de verharde weg te wandelen.
Maar dat het ook goed is voor jonge paarden, daar heb ik nog nooit van gehoord. :?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:03

ik wel mijn paard heeft namelijk een zeer slechte start gehad is vaak een veearts voor geweest en die vertelde mij dat ik veel met haar moest lopen dat is namelijk niet alleen goed voor de conditie maar de pezen worden sterker. bij een jong paard is dat gewoon minder zei die

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:28

De meeste paarden bij ons op stal gaan met 2,5 eerst voor de wagen en zodra ze dat netjes oppakken worden ze vanaf 3 jaar onder het zadelbeleerd. Ga binnenkort ook met een 2,5 jarige aan de gang, een friese hengst, want die oogt stevig...Ik kan alleen niet in zijn botten en pezen kijken. Maar ligt werk zoals longeren met zadel en hoofdstel en dan steeds eens kijken hoe dat gaat heb ik ook liever dan meteen erop springen.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:35

Dancie schreef:
een fries op 2,5 jaar das best triest

Kun je daar ook uitleg bij geven waarom je dat vind?

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:38

een paard is gewoon nog niet uitgegroeid, maakt niet uit hoe sterk ze zijn of hoe ze gebouwd zijn, het is gewoon niet goed voor de rug! ook niet 1x in de week 10 minuten....is gewoon iets logisch ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:39

aangezien een fries over het algemeen een weke rug heeft ze kunnen verschrikkelijk volwassen tonen maar de rug van een fries is over het algemeen later klaar voor gewicht en met 2,5 jaar ingereden worden als fries das triest

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:43

Bedankt voor je uitleg...
Zoals ik al zei, ik heb die keuze zelf niet gemaakt.
Ze is nu inmiddels alweer bijna 7 en gelukkig heeft ze nog altijd veel plezier aan het rijden!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:43

kijk naar het paard. die zegt zelf wanneer hij er klaar voor is. de een is dat bij 2,5 en de ander pas bij 8. en trouwens kijk eens naar de dravers en de galoppers. die lopen al koersen als ze 1,5 jaar oud zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:44

ja snap ik ook het trieste was niet op jou gebasseerd hoor ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:45

angelpam schreef:
kijk naar het paard. die zegt zelf wanneer hij er klaar voor is. de een is dat bij 2,5 en de ander pas bij 8. en trouwens kijk eens naar de dravers en de galoppers. die lopen al koersen als ze 1,5 jaar oud zijn.

Voor de kar kan ook al met 2,5 dat is geen probleem een paard trekt namelijk een wagentje maar word niet belast als met het rijden. De botten enz. die nog in de groei zijn gebruiken ze niet terwijl je dat met rijden op die leeftijd wel doet

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:08

dancie: ok en de paarden bij de jockeys dan die zijn ook zo jong. en die moeten nog hard ook. en jij hebt het over 2,5 ik heb het over dravers die met hun 1,5 al koersen lopen voor geld. is niet gezond lijkt me.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:09

menig draver is 2,5
Daarbij komt dat een paard inrijden goed is na de 3 en dat veel het al voor de 3 doen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:16

Ik denkdat er ook eens goed gekeken moet worden naar wanneer het paard geboren is. Standaard wordt elk paard op 1 januari een jaar ouder. Dus een veulen wat in augustus geboren wordt zou op 1 januari 1 jaar zijn.... Dus als deze met 3 jaar zadelmak gemaakt zou worden is deze pas 2 jaar en 4 mnd. Dat kan uiteraard niet!
Ik kan mij niet voorstellen dat een paard zijn skelet er moeite mee zou hebben om het gewicht van een mens te dragen als deze drie jaar is, en dat dit schade zou berokkenen.
Wel vind ik dat er beter gekeken moet worden naar de bouw van een paard, en hoeverre deze tussen de oren er ook klaar voor is om een stapje verder te gaan dan alleen zadelmak maken of inrijden.
De echte belasting voor een paard komt wanneer we werkelijk rijtechnisch dingen gaan vragen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:52

potverdikkie schreef:
Ik denkdat er ook eens goed gekeken moet worden naar wanneer het paard geboren is. Standaard wordt elk paard op 1 januari een jaar ouder. Dus een veulen wat in augustus geboren wordt zou op 1 januari 1 jaar zijn.... Dus als deze met 3 jaar zadelmak gemaakt zou worden is deze pas 2 jaar en 4 mnd. Dat kan uiteraard niet!
Ik kan mij niet voorstellen dat een paard zijn skelet er moeite mee zou hebben om het gewicht van een mens te dragen als deze drie jaar is, en dat dit schade zou berokkenen.
Wel vind ik dat er beter gekeken moet worden naar de bouw van een paard, en hoeverre deze tussen de oren er ook klaar voor is om een stapje verder te gaan dan alleen zadelmak maken of inrijden.
De echte belasting voor een paard komt wanneer we werkelijk rijtechnisch dingen gaan vragen.

Hier sluit ik me eigen helemaal bij aan!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:07

Ik zelf ben ook niet voor het vroeg inrijden. Op mijn vorige stal loopt ook zo'n jong ding, echt nog een puppy om te zien. Tenger dingetje, weke rug maar er wordt al wel volop mee gereden. Zo'n diertje zou ik liever tot na haar vierde uit laten groeien, wel aan het werk aan de lijnen zodat ze op de juiste manier spieren gaan ontwikkelen, maar zeker nog niet erop.

Mijn Tinkerruin is nou iets meer dan twee jaar, hij is van juli '07. Ik wandel veel met hem, hij is dan ook volledig verkeersmak. Zadel kent hij ook al, maar dat was meer omdat hij in de weg stond en ik mijn zadel kwijt moest :+

Hij wordt dus volgend jaar drie, in de zomer na zijn 3e verjaardag (dus in juli) ga ik beginnen met longeren. Voor het echt winter wordt kruip ik er misschien een keertje op, maar dat ligt er puur aan hoe hij er dan uit ziet. Hij is nou ±1.60 en nog maar net twee, hij groeit als een bezetene :=
En dan in de zomer van zijn vierde verjaardag, dus na juli 2011 rijd ik hem helemaal door.
Dat is tenminste de planning zoals ik hem nu voor ogen heb. Is hij er lichamelijk of geestelijk nog niet klaar voor, dan wacht ik rustig verder. Hij is er niet gebaat bij als ik hem te vroeg inrijdt, en ik ook niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:22

over op 1 januari jarig zijn vind ik de dikste onzin... echt te idioot...
vorige handelstal waar ik reed kregen ze eind december nog een veulen... beest was dus 2 (zogenaamd 3) toen die ingereden werd...

belachelijk regeltje!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:20

het is wel zo als je volgens vele instanties gaat kijken jolliegirl

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:43

;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:54

Ik heb het ook niet over 20.. maar over een paar jaar ouders dan 3 ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:55

spottie schreef:
misschien is het eens slim om je in paarden te verdiepen,dan zou je weten dat het zo werkt.
je doet voorkomen of je alles weet en overal verstand van hebt, maar als je dat al niet eens weet!!!!

als jij je zou verdiepen in het lichaam van het paard, dan weet je dat een paard met 3 nog lang niet volgroeid is....