tessyke schreef:uiteraard
maar die moeite heb ik snel opgegeven, haar antwoord was "ja maar het is een fjord en die zijn sterk"
Dat is zo`n walgelijke opmerking fjorden zijn sterk in trek kracht maar zijn ook pas wat later uitgegroeid.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dancie schreef:ik heb vanaf dat mijn merrie 2 is over straat gelopen om de pezen goed verhard te krijgen ben der mee gaan fietsen enz. Op 3 jarige leeftijd merkte ik dat zij verveelt raakte op de dingen die zij al kon dus je voelt hem al aankomen toen gingen we longeren enzo incl. zadel daarna natuurlijk.
griebels schreef:Je kunt ze ook naast de fiets een heel stuk laten draven. Pezen etc kun je het beste harden tot de leeftijd van 2 jaar, daarna heeft dat geen zin meer. En inrijden en inrijden is ook nog een verschil.
angelpam schreef:kijk naar het paard. die zegt zelf wanneer hij er klaar voor is. de een is dat bij 2,5 en de ander pas bij 8. en trouwens kijk eens naar de dravers en de galoppers. die lopen al koersen als ze 1,5 jaar oud zijn.
potverdikkie schreef:Ik denkdat er ook eens goed gekeken moet worden naar wanneer het paard geboren is. Standaard wordt elk paard op 1 januari een jaar ouder. Dus een veulen wat in augustus geboren wordt zou op 1 januari 1 jaar zijn.... Dus als deze met 3 jaar zadelmak gemaakt zou worden is deze pas 2 jaar en 4 mnd. Dat kan uiteraard niet!
Ik kan mij niet voorstellen dat een paard zijn skelet er moeite mee zou hebben om het gewicht van een mens te dragen als deze drie jaar is, en dat dit schade zou berokkenen.
Wel vind ik dat er beter gekeken moet worden naar de bouw van een paard, en hoeverre deze tussen de oren er ook klaar voor is om een stapje verder te gaan dan alleen zadelmak maken of inrijden.
De echte belasting voor een paard komt wanneer we werkelijk rijtechnisch dingen gaan vragen.
spottie schreef:misschien is het eens slim om je in paarden te verdiepen,dan zou je weten dat het zo werkt.
je doet voorkomen of je alles weet en overal verstand van hebt, maar als je dat al niet eens weet!!!!