Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:21

horseyfries schreef:
Gek, Nederland is groter dan ik dacht? U zegt bij mensen van "de Hollandse School" te komen beslaan. Dus beslaat u in Nederland. Ook al woont u in Limburg of Friesland, dan nog zou u in twee uur in Midden Nederland kunnen komen.
Dus of u spreekt niet de waarheid in het één, of niet in het ander. Welke is onjuist?

Horsefries waar ik woon, waar ik werk en de rest van mijn werkleven en priveleven weet ik echt wel beter dan u. Al denkt u beter alles te weten en u heeft niet te bepalen of het wel of niet haalbaar is voor mij.
Blijkbaar kan u niet begrijpen dat er hoefsmeden zijn die meer dan 2 uurtjes rijden en dan ver van hun huis werken. U weet misschien wel dat er Polen en Russen zijn die ver van hun huis werken in Nederland en toch in Polen of Rusland wonen? Om maar een voorbeeld te beschreven, die algemeen wel bekend is?
Hou u het er maar lekker op dat ik de waarheid spreek, dat is voor u misschien makkelijker en beter te begrijpen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:25

FaberSmid schreef:
sporter schreef:
Begrijp mij niet verkeert. Het is niet zo dat ik denk dat u minder mensen van de ''hollandse school'' zult uitnodigen. Ik hoop alleen dat als alles door gaat en de dag vind werkelijk plaats, dat er dan een gelijk of gelijkwaardig aantal voor en tegenstanders staat.

Van die de theorie en praktijk van beide partijen zullen voordragen, kunnen wij alle voor een gelijk aantal vertegenwoordigers verzorgen. Wat betreft het publiek natuurlijk niet, denk niet dat er uitsmijters nodig zijn die een selectie moeten uitvoeren?

Dat is alles wat ik vraag :D

Op het publiek kun je wat dat betreft natuurlijk geen invloed uitoefenen. En ik ga er ook niet vanuit dat er uitsmijters nodig zijn :Y)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:54

FaberSmid schreef:
horseyfries schreef:
Gek, Nederland is groter dan ik dacht? U zegt bij mensen van "de Hollandse School" te komen beslaan. Dus beslaat u in Nederland. Ook al woont u in Limburg of Friesland, dan nog zou u in twee uur in Midden Nederland kunnen komen.
Dus of u spreekt niet de waarheid in het één, of niet in het ander. Welke is onjuist?

Horsefries waar ik woon, waar ik werk en de rest van mijn werkleven en priveleven weet ik echt wel beter dan u. Al denkt u beter alles te weten en u heeft niet te bepalen of het wel of niet haalbaar is voor mij.
Blijkbaar kan u niet begrijpen dat er hoefsmeden zijn die meer dan 2 uurtjes rijden en dan ver van hun huis werken. U weet misschien wel dat er Polen en Russen zijn die ver van hun huis werken in Nederland en toch in Polen of Rusland wonen? Om maar een voorbeeld te beschreven, die algemeen wel bekend is?
Hou u het er maar lekker op dat ik de waarheid spreek, dat is voor u misschien makkelijker en beter te begrijpen.

Je bent al net als de professor, denken interessant te zijn door geheimzinnig te doen. Toch erg als je zo in het leven moet staan dat je geheimzinnig moet doen over je woonplaats. Ik begrijp daaruit één ding: de waarheid is een stuk minder interessant blijkbaar!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:00

horseyfries ik zal het dan duidelijk schrijven, het gaat u helemaal niks aan en daar heeft u helemaal niks mee te maken.
Als u uw privegegevens en hele priveleven op het internet bloot wil geven, ga gerust uw gang mijn zegen heeft u.
Denk dat een hoefsmid ook niet zo interessant is voor u, het is maar een hoefsmid.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:38

Door noodgedwongen afwezigheid, is het mij nu pas mogelijk te reageren op de vraag van de heer FaberSmid, gisteren 15:12.
Zoals eerder gesteld, heb ik slechts antwoord gegeven op een door mevrouw Modie gestelde vraag. Dat ik überhaupt heb gereageerd betekend op geen enkele wijze dat ik daarom zou moet weten hoe een dergelijk dag, hoe men het ook zo willen noemen, uitgevoerd zou moeten worden. Of is het soms zo dat indien men vraagtekens bij een dergelijke onderneming en het nut daarvan, men dus verplicht is een altenatief te leveren?

Mevrouw Modie, ik wilde vooral een punt zetten achter een m.i. zinloze discussie met de heer Professor, omdat deze weinig of niets meer te maken had met Uw allereerste vraag. Met betrekking tot een bijdrage van mij, stuit dat op enige bezwaren. Aangezien ik het ook in mij profiel vermeld heb, kan ik het ook hier vrijelijk schrijven. Ik lijdt aan een progressieve botziekte en maak sinds meer dan een half jaar een ernstige crisis door. Ik heb twintig ingrepen achter de rug, maar moet er nog minstens drie ondergaan. Ik rij nog wel, 1á2, soms 3 paarden, maar ik kan nooit zeggen wanneer. Zo was ik sinds gister middag praktisch aan bed gebonden, vandaar mijn afwezigheid. Ik ben voor dit soort afspraken momenteel niet betrouwbaar=niet bruikbaar. Dat neemt niet weg dat ik graag aanwezig zou willen zijn, als mijn chassis dat toelaat.

Ik behoor trouwens tot geen der 'strijdende bloedgroepen'. Ik zie in beide wel wat. Bovendien ik moet toegeven dat mijn voorkeur uitgaat naar een richting die hier bijna nooit aan bod komt. Maar ook deze zal ik nooit te vuur en te zwaard verdedigen. Gelovigen van deze aarde, of zij nu geloven in de joodse, katholieke of mohammedaanse god, in het heilige communisme, het heilige kapitalisme, de zelfkazende klassieke school, de niet bestaande Hollandse school (Sjef is Limburger, Anky Brabantse en er zijn maar twee provincie in dit koninkrijk die Holland heten) ZIJ ALLEN GELOVEN DAT ZIJ DE ENIG ZALIGMAKENDE METHODE HEBBEN TOT HET LEVENSGELUK EN DE WIJSHEID (van de ander). En wee degene die zich daar niet naar voegt. Sneren en insinuaties zijn hun deel. Op basis van zulk gedrag zijn oorlogen gevoerd, ik hoef daar geen plaatje bij te tekenen, of wel!!! Ofschoon ik ook mijn overtuigingen heb, maar wel steeds minder, en mijn drang tot beheersing niet altijd wint, wil ik daar niet aan mee doen. Behalve als ik overtuigd ben van opzettelijke dierenbeulerij. Maar het is mijn stellige overtuiging (een van de weinige), dat niemand op dit forum een paard met opzet mishandelt, net zo min als dat ik geloof in de kwade trouw bij het toepassen van hun methode. Ikzelf tracht over te brengen wat ik doe en laat de anderen doen wat ze willen doen.
U kunt mij nu de kop afbijten, maar lees eens rustig het verloop van dit topic eens na. Ik kan dan de reakties van bijvoorbeeld 'ponnyparadijs' gisteren14uur59 en 15uur37; Vur 17uur12 goed begrijpen.

Ik schrijf nog niet zo lang. Ik had willen zeggen op deze site, maar dat is niet waar. Ik schrijf pas sinds een paar maanden überhaupt, op welke site dan ook. Maar ik merk dat alhier een behoorlijk 'geschiedenis' is opgebouwd tussen de verschillende personen en stromingen. Dat komt ieder keer weer naar boven. En dat bevestigt keer op keer mijn hierboven, in mijn eerste reaktie, vermelde vrees.

Toch vind ik niet alles zwart: BBreedveld, Vestasiana en Lovely, hadden over de uitvoering van de dag mijns inziens zeer nuttige en bruikbare gedachten.
Horseyfries, Sporters e.a hebben hun diensten al aangeboden. Ik weet niet hoeveel van elke richting U wilt uitnodigen, maar wil iedereen aan bod komen, inclusief de onvoorziene gebeurtenissen ;) , dan moeten er wellicht niet teveel aktieve deelnemers zijn. Het zou heel erg zijn voor de betreffende deelnemer die door tijdgebrek de reis voor niets gemaakt heeft. Er zal toch voldoende gesprekstof zijn.

Ik hoop hiermee dat mijn antwoord afdoende was. Dit bericht is hoofdzakelijk zondag jl geschreven, maar maandag verstuurd, dit i.v.m. de tijdsaanduidingen van andere berichten.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:34

FaberSmid schreef:
horseyfries ik zal het dan duidelijk schrijven, het gaat u helemaal niks aan en daar heeft u helemaal niks mee te maken.
Als u uw privegegevens en hele priveleven op het internet bloot wil geven, ga gerust uw gang mijn zegen heeft u.
Denk dat een hoefsmid ook niet zo interessant is voor u, het is maar een hoefsmid.

Inderdaad, als je dat dan ook zou onthouden voor je commentaar gaat leveren op anderen zou het je sieren!

Ik ben maar een amazone dus haal het ook niet in mijn hoofd om Pieter vd Hoogenband te vertellen hoe hij moet zwemmen.
Als ik een mening heb over een trainingsmethode in het paardrijden dan lijkt mij het minste wat ik kan doen is in de praktijk laten zien WAAROM ik er zo over denk. Dus nogmaals, zolang het voor mij haalbare afstanden zijn, wil ik graag meewerken.
En het lijkt mij FS, dat als je zegt dat je mee wilt werken aan de organisatie, je toch op die dag aanwezig zult zijn dus dan kun je ook een praktische bijdrage doen. Hoe zei je het ook alweer over die wol en het bléren??

KiWiKo

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:37

nou is het zo dat het een heel, heel klein wereldje is....... zowel professor als FS blazen nogal van de toren waardoor er over ze gepraat word irl........

en zo zijn er best wat dingen mij ter oren gekomen waarvan ik zelf achter mijn oren krab.

Lijkt mij buitengewoon intressant om beider inbreng op zo een dag te mogen aanschouwen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:36

Horseyfries lees de handleiding, als het zo moeilijk is te begrijpen waarom ieder het recht en de plicht heeft te doen wat wij doen.

KiWiKo als hoefsmid hoor ik ook meer dan genoeg, maar zie ook meer dan genoeg.
Het gaat ons om een eerlijke inbreng en niet een eenzijdige inbreng.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:31

Jammer dat dit topic zo moet lopen.

Stemt me weinig hoopvol voor de echte dag.....Kom op zeg, we zijn toch een stel volwassen mensen bij elkaar!

Moet er nu echt een moddie op staan om tegen iedereen te zeggen dat er met respect voor elkaar gereageerd moet worden?

Hij die de schoen past, trekke hem aan....

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:02

clinics zijn meestal zeer informatief, ik vind het altijd leuk om te bezoeken, ofdat de mensen er echt iets mee doen als ze eenmaal thuis zijn durf ik niet te zeggen...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:33

@BBreedveld:
In mijn eerste bericht en hetgeen erop volgde, heb ik dit al opgemerkt. Ik zou willen dat een dergelijk dag zou slagen, maar daarvoor is een stevig draaiboek nodig. En een moderator die boven de partijen kan staan.
Ik meen het in alle ernst, zoudt U zich daarvoor niet kandidaat kunnen stellen?

Een dag met een beperkt (en dus overzichtelijk) aantal voorstellingen. Een moderator die erop toeziet dat elke kant voldoende mogelijkheid krijgt om ongestoord z'n standpunt uiteen te zetten (zelf of via een persoon die verklaard wat hij/zij aan het doen is [iemand heeft al aangegeven dat zodoende de presentator ongestoord kan tonen wat hij/zij bedoelt]) Dan de kans om daarop vragen te stellen, waarbij de moderator wellicht kan letten op 'parlementair' taalgebruik om spanningen te voorkomen (geschreven vragen die de moderator wellicht wil voorlezen). Vragen en geen conclusies; omdat deze voorbarig zouden zijn, zolang de ander z'n standpunt nog niet in de praktijk heeft getoond en daardoor weer onnodige irritaties zouden ontstaan.
Na die ronde korte pause en dan voor de andere zijde dezelfde procedure?
Dan korte pause waarin beide partijen en verklaring kunnen voorbereiden, die dan wordt voorgelezen?
Ik vrees dat een discussie achteraf alleen leidt tot het herkauwen van reeds gehoorde stellingen.
Het zou een hele stap zijn, indien men na deze dag de verschillen duidelijk zou kunnen aangeven en op een rij zou kunnen zetten. En dat deze keer zonder beledigende stigma's betreffende dieronvriendelijkheid. Dat laatste maakt veel ruiters kopschuw.

Ik heb mij dus toch laten verleiden een organisatorische tip te geven.
Met vriendelijke groet Kadankovitch

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:33

Bedankt, Kadankovitch.
Wat u schrijft, kunnen we wat mee.

Ikzelf dacht er eigenlijk aan:

Een paard op de "klassieke" manier rijden, dit opnemen,
Het paard op de "Hollandse" manier rijden, dit opnemen.
Daarna de video-beelden vergelijken, wat voor verschil de stromingen hebben op een paard
Hier kan men dan vervolgens (onder leiding) over discussiëren.

Maar dan zijn er gelijk een aantal bemerkingen, wellicht?

Wie wil hiervoor zijn paard beschikbaar stelllen.
Want ik neem aan, dat een "klassiek" gereden paard, niet opeens op de "Hollandse" manier gereden kan worden?

Wellicht één paard, dat hier uitermate geschikt voor zou zijn. TOTILAS :+

Dit paard staat nog in het "evenwichtstype"
Dit paard wordt op de "Hollandse" manier gereden.

Wat zou de "Klassieke" manier met dit paard "doen" of kunnen "doen"?

Maar bovenstaand zijn zomaar wat "hersenspinsels", dus of iets dergelijks haalbaar is?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:44

Een beroemd filofoos schreef eens iets in de strekking: nagenoeg alles kan goed onder woorden gebracht worden, hetgeen men niet goed onder woorden kunt brengen, zou men beter over zwijgen. Nu bedoel ik hiermee niet dat men moet zwijgen, maar Uw voorstel lijkt tezeer op een poging 'wetenschappelijk iets aan te tonen. Dat is zeer moeilijk, zoniet onmogelijk in deze. Immers geen twee paarden zijn gelijk. Een paard op twee verschillende manieren rijden is nauwelijks fair ten opzichte van het dier. Ik in ieder geval zou een van mijn paarden nooit bloodstellen aan zo'n experiment.
Over deze paarden (totilas cs.) hoeft men niet te praten. U weet evengoed als ik dat zoiets nooit gebeurd.

Ik denk ok dat men vooral niet moet trachtn causale verbanden al te snel aan te nemen. Voor zo iets moet een grootschalig onderzoek gestart worden; met veel paarden, veel uniform in een bepaald richting opgeleide ruiters, om zo veel mogelijk variabele uit te schakelen. Hiervoor is veel tijd en geld voor nodig.

Neen, zo'n dag kan een opening zijn om gemeenschappelijkheden te vinden, zeker niet om het (on-)gelijk van de een of de ander vast te stellen.
Opnamen zie ik daarom niet zo zitten. Een ruiter doet, het paard reageerd op een bepaalde manier. Het is onmogelijk aan te tonen of dat op een andere manier tot een beter, slechter of ander resultaat geleid had. Heeft de betreffende ruiter de getoond methode el optimaal uigevoerd? Is het paard in topvorm? Er zijn teveel variabel.

Ik blijf erbi dat ik het niet juist vind dat aan een methode de naam van (slechts) 2 provincies wordt gegeven. Zo komt een mythe in de wereld. Vooral de tegenstander van deze methode zullen daarvan de dupe zijn. Zij worden op die manier automatisch als 'Hollanders' geassocieerd met deze methode door ruiter aldaar. Niet alle nederlanders lopen op klompen. Precieser zou zijn indien men sprak over de 'methode Janssen'
Dit soort naamgeving roept bij mij de drang op mij steeds duidelijker te profileren als Limburger (wat ik eigenlijk even stompzinnig vind)

Ik stel voor eerst de gemeenschappelijke punten in elkanders werk te zoeken, waardoor de discussie zich beter kan focussen op het hoe en waarom van de verschillen. Video-beelden lijken een goed idee maar fixeren de zoektocht en blokkeren de toenadering. Als deze dag erom gaat dat iemand de ilusie heeft zijn/haar gelijk te behalen, kan men er maar beter niet aan beginnen. Dat wordt alleen ruzie!!
De winst voor elke partij moet, volgens mij, daarin schuilen, dat de betreffende heel duidelijk z'n standpunt heeft kunnen tonen en aan de aanwezigen heeft kunnen overbrengen. En daarna moet men vertrouwen op de goede smaak, het gezond verstand en de ontwikkelende inzichten bij de toeschouwers. Die moeten naar eigen eer en geweten tot een keuze komen.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:39

Wanneer men 2 net aangereden paarden neemt in zeg B klasse, en 2 in M2 klasse, op de diverse manieren geschoold, dan kan er toch aardig lering uitgetrokken worden op welke wijze men te werk gaat, en welke werkwijze de toeschouwer het meest aanspreekt.

1 paard op de verschillende werkwijzen laten toen is wel hoogst paardonvriendelijk, omdat wanneer een paard echt op een specifieke manier getraind wordt, en dan ineens op een totaal andere manier zich moet presenteren, het dier totaal van zijn a-propos zal zijn, en wel puur omdat hij deze manier absoluut niet gewend is.
Waarschijnlijk zal dat paard dan heel veel spanning krijgen waardoor er absoluut geen beeld ontstaat waaruit de toeschouwers een vergelijk kan maken.

Het gaat er inderdaad om, om de mensen de diverse werkwijzen te laten zien, en niet welke nu het beste is, want dat is ten eerste persoonlijk, ten tweede bij de ene ruiter,en / of paard past een werkwijze beter, en ten derde mogelijk kan men uit een bepaalde rijstijl die men eigenlijk nooit toe heeft willen passen, handelingen halen die men in zijn eigen rijden kan verwerken, en zo benutten om het eigen rijden te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:48

Vestasiana, in theorie zou elk HS paard ook een rondje gewoon klassiek moeten kunnen lopen, afgaande op alle vormen van 'uitleg' die er in de jaren over is geweest. Het lijkt mij wel interessant om de opbouw en het schakelen tussen systemen te zien. Wat is dan het verschil, waar ligt dat aan en hoe uit zich dat?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:49

Als een werkwijze een paard zo van slag brengt, is dat dan niet al een teken dat de werkwijze niet juist is of niet op de juiste manier wordt toegepast?
Indien het niet mogelijk zou zijn met je paard te "proeven" van een andere trainingsmethode, dan kon je toch ook nooit meer naar een clinic van een andere lesgever gaan met je paard?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:10

Ja, maar er is toch geen vergelijk, wanneer het ene paard zich van zijn beste kant moet laten zien, en dan op een totaal andere trainingswijze ook weer.
Dat lijkt me stug dat je dan een vergelijk heb.
Jaa een beetje een oefenrondeje dat zal geen probleem zijn, maar om daar nu een clinic/ vergelijk dag van te maken lijkt me niet zo heel interessant.
Dat zal mogelijk een aantal verveelde toeschouwers geven, of mensen die helemaal geen verschil zien tussen de enen of andere trainingswijze.
Nou dan zou het betekenen dat het ook niet veel uitmaakt wat je wel of geen goede rijstijl vindt, en is men heel snel uitgediscussieërd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:23

als de basis er goed in zit kan je op alle manieren en systemen werken met een paard. Sommige zullen absoluut wat protesteren. Maar van slag raken is denk ik niet aan de orde.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:40

Ik zou er nooit een van mijn paarden aan bloot stellen, geen vergelijk ter wereld is voor mij belangrijk genoeg om ze ook maar de kans te laten lopen in de war te raken. En daardoor de verdere ontwikkeling te verstoren. Dit 'vergelijk' is een 'mensending' dat mag mijns inziens niet over de rug van de paarden gespeeld worden. Natuurlijk als iemand zijn/haar paard kent en weet dat het hem/haar niet deert, geldt dit bezwaar niet meer. Blijft de factor van vermoeidheid bij het dier en de uitwerking daarvan op de nieuwe uitvoering?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:43

zolang je zelf op je paard zit, kan je zelf altijd bepalen of een stroming wel of niet past......... en stoppen als het niet past :)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:53

Zouden we niet gewoon van het 'beter dan' principe af kunnen stappen en gewoon kunnen praten over hoe we het doen en wat daarvoor de achterliggende gedachte is?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:39

BBreedveld schreef:
Zouden we niet gewoon van het 'beter dan' principe af kunnen stappen en gewoon kunnen praten over hoe we het doen en wat daarvoor de achterliggende gedachte is?

Als deze groep mensen daarvoor open stond was deze hele discussie niet begonnen. Het probleem is juist dat er een categorie is die zich daar niet in wenst te verdiepen en alles wat anders is dan hun systeem bij voorbaat als "fout" bestempeld.
Daarom geef ik graag les aan een praktijkcombinatie: in theorie kun je een hoop l.llen maar in de praktijk zie je of iets werkt of niet!

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:58

Zo is het maar net! *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:46

Dit is weer een goed voorbeeld, dat de geschiedenis zich blijft herhalen. Natuurlijk als de mens maar braaf blijft zwijgen, ontstaan er geen discussies.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:09

Ter verduidelijking van mijn uitspraak van gisteren 18:14: Ik onderwerp mijn paarden niet aan iets dat ik nog als en experiment zie. Dat betekend niet dat ik bijvoorbaat andere methode afwijs. Maar ik vind een 'open -', 'discusie-' of 'demonstratie-dag' nauwelijk het geschikte kader om bij mijn paarden iets nieuws te introduceren. Ik persoonlijk draag de verantwoording voor mijn paarden. En dus geldt in deze alleen mening.

Heer FaberSmid maar nu dacht ik juist dat u niet meer wilde praten maar juist tot kloeke daden wilde overgaan. U hebt het over discussies, terwijl HorseyFries en Vestasiana juist zo uibundig uw idee van daden omarmd hebben. HorseyFries heeft haar deelname ,onder voorwaarde, al aangekondigd. Nu U en de PROfessor nog.
Er moet toch niet gediscussieerd worden omwille van de discussie (mijn schiet een leuk liedje te binnen dat de professor ongetwijfeld. Annabel ach Annabel, van Rheinhart Mey) dat hebben we al gehad in de jaren zestig en zeventig, en wat heeft dat opgeleverd????

Misschien zou men in een kleine groep iets moeten uitwerken, dat dan voorstellen en het commentaar afwachten. Nu schiet het niet op.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch