Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:15

@ knooopje: zie reactie hieronder

edit: russel verwoorde het beter, te laat gelezen :)
Laatst bijgewerkt door Steph1989 op 29-09-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:17

russel schreef:
Ben ik niet mee eens, ik heb een heel heet springpaard, door hem onder controle te moeten gaan houden met een slof is gewoon dom bezig zijn. Na veel meer oefening heb ik meer controle over hem, wacht hij ipv op een hindernis af te rennen en maar proberen hem terug te krijgen, om daar dan een slof voor te gaan nemen omdat je dan sterk bent, is het probleem niet oplossen, eerder vergroten. Paarden kunnen nl ook heel slim worden om de werking van de slof te ontlopen en een paard dat zich opkrult, daar heb je geen controle over en een opgekruld paard daar trek je snel de slof te strak mee aan.

Kortom leer er eerst mee rijden, hoevelen voelen niet of ze wel of geen contact met het bit hebben? Wat een aanleuning is, hoeveel gewicht ze in de hand mogen hebben en wat sterk maken is en of dat komt door ongehoorzaamheid, spanning of omdat ze gewoon veel te strak gehouden worden van voren en niet anders kunnen.

DAT was dus wat ik bedoelde met het voor het springen dus NIET te gaan gebruiken om controle te krijgen :).
Dankje russel voor de verwoording :)

knooopje

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:27

jij je mening ik de mijne ik heb er goede ervaringen mee,en ik gebruik de slof wel met springen om controle te krijgen,en om meerdere reden natuurlijk die ik al in het topic heb staan.
ik denk als je er ervaring mee hebt hoe je de slof bij een heet paard gebruikt dat je dan wel snapt wat ik bedoel,het paard geeft het namenijk zelf wel aan.tuurlijk werkt dat niet bij alle paarden die heet zijn,sommige blokkeren volledig voor de sprong als ze op dat moment wat minder ruimte krijgen,dan haal ik de slof er af en ga andere dingen proberen,zoals op een volte springen en zo zijn er nog wel tig manieren,maar om nu te zeggen dat met slof springen fout is nee dat vind ik niet ik vind de slof een goed middel om bepaalde dingen te verbeteren op de sprong.dat is mijn mening.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:35

Goed omschreven Russel.

Zag ook ergens voorbij komen dat je met een steigeraar niet zou kunnen springen? Dat vind ik echt onzin. Ligt maar net aan de ruiter die er op zit hoor.
Mijn merrie kende op een gegeven moment ook alleen nog maar de weg omhoog als het aankwam op de wat zwaardere oefeningen, maar door te springen kwam ze weer dusdanig los in haar lijf dat het verzet (bij haar dus steigeren) wegviel en ik prima met haar een parcours kon rijden. Mits je er maar niet teveel druk op legt!!!!!!!!!!

Even een actueel HAW-topic gevonden over hoe je een slof niet moet gebruiken. Natuurlijk wel weer typisch al die reacties, maar in mijn ogen wel terecht. Helemaal wanneer die TS erbij vermeldt dat de eigenaar van dit dier het zo goed vond? :? [RT-HAW] Finesse @ work

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:47

Nou en zo rijdt die gast bij mij op de manege nou ook maar die
springt er ook zo mee ook precies zo strak.
(bedoel dus mee de link van Petulan)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:05

Saboteren die hap :j Ik zou met zo'n iemand best wel eens de discussie willen aangaan om er achter te komen wat voor een denkwijze (misconcepten?) zo'n iemand er aan over houdt!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:12

Kiwiko: tja, je gebruikt hem niet op die foto,
maar waarom zou je hem dan omdoen, voor de sier?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:16

Nee, bij een jong paard is een slof een ideaal middel om hem de weg naar beneden te laten verkennen.
Heb al met meerdere hulpmiddelen gewerkt en de slof is in zo'n geval veruit het vriendelijkste en doeltreffendste middel.

Heb het bijvoorbeeld ook wel eens met een als vriendelijk doorgaand elastiek (halsverlenger) geprobeerd. Constante druk, hangerigheid, op de voorhand kruipen :n Voor mij kent de slof juist veel voordelen.. maar voor de 358734508734592e keer: Mits goed gebruikt :j

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:20

inderdaad mits goed gebruikt maar zeg eens eerlijk hoeveel mensen gebruiken de slof nu goed. zijn meer die verkeerd gebruiken dan goed.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:22

Met slof springen is helemaal niet veilig
Het paard kan niet goed met zijn hoofd naar voren komen omdat die slof niet zo snel langer wordt
Zelf heb ik een heel klein poosje met slof gereden maar als ik ging springen bleef hij in de zadelkamer liggen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:23

maar ook voor een wat volwassener paard gewoon niet doen,
wat berijk je er nou mee?
nou vertel het mij maar!

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:27

inderdaad corientjuhh
Die gast bij mij op manege ging elke keer hoger en hoger springen met de slof ontzettend strak het paard kwam amper over de hindernis heen omdat de slof hem naar beneden trok.
En bij elke balk wat paard eraf gooide kreeg hij een mep met de zweep. Zijn commentaar was: moet het paard zijn rug maar een keer goed gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:27

_Bitje_ schreef:

voor de veiligheid??

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:41

KiWiKo schreef:
voor de veiligheid??

Hoe bedoel je 'voor de veiligheid'? Wat gebeurt er dan als je geen slof erom hebt???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:42

dan kan een bakmuur of hek ernstig snel dichtbij komen met alle gevolgen van dien.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:44

Nou met een slof kun je je paard niet echt terug rijden
Tenminste niet bij dat paardje waarmee ik met een slof tijdelijk reed die ging alleen maar harder

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:44

KiWiKo schreef:
_Bitje_ schreef:

voor de veiligheid??

uhmmm....onlogisch...kun je je paard niet op je gevoel en hulpen
rijden? sorry maar met een slof kom je echt niet verder, sterker nog
het paard leert zijn hals verkeerd dragen en heb je zo een valse knik
ook gaat de rug helemaal aan de finesta
nee mijn smaakje niet, maar ja dat moet iedere ruiter zelf weten natuurlijk :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:50

dat het jouw smaakje niet is vind ik prima,. jij hebt ook niet de paarden gereden die ik heb gereden.

gaan we weer met het referentiekaderverschil.

Op het moment dat jij op paarden gaat zitten waar niemand meer op wil, en die met twee benen in het slachthuis staan, dan gaan we verder praten over sloffen en veiligheid

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:51

KiWiKo schreef:
Afbeelding

ik zou zeggen brand los, wetende dat dit een 4 jarige is

Brand los? Goed; waarom überhaupt een slof aan een 4 jarige hangen??????? Daar heb ik totale onbegrip voor en daar word ik erg verdrietig van ;(

Is het niet de bedoeling dat het jonge paard eerst zijn balans weet te bewaren in alle gangen met een ruiter op zijn rug en dan de takt weet te bewaren en dan door middel van oefeningen aanleuning krijgt met als gevolg de hoofd-hals houding die wij ook wel kennen als 'aan de teugel'? Dus in welk opzicht is een slof, ook al hangt deze los, bij een 4 jarige nodig of gewenst of noodzaak?!?!? :?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:52

KiWiKo schreef:
dan kan een bakmuur of hek ernstig snel dichtbij komen met alle gevolgen van dien.

En die bakmuur of dat hek kom je helemaal nooit tegen met slof om?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:52

KiWiKo schreef:
dat het jouw smaakje niet is vind ik prima,. jij hebt ook niet de paarden gereden die ik heb gereden.

Op het moment dat jij op paarden gaat zitten waar niemand meer op wil, en die met twee benen in het slachthuis staan, dan gaan we verder praten over sloffen en veiligheid

waar ga ik op rijden?
pardon?
laat me niet lachen :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:53

Amadeo schreef:
KiWiKo schreef:
Afbeelding

ik zou zeggen brand los, wetende dat dit een 4 jarige is

Brand los? Goed; waarom überhaupt een slof aan een 4 jarige hangen??????? Daar heb ik totale onbegrip voor en daar word ik erg verdrietig van ;(

Is het niet de bedoeling dat het jonge paard eerst zijn balans weet te bewaren in alle gangen met een ruiter op zijn rug en dan de takt weet te bewaren en dan door middel van oefeningen aanleuning krijgt met als gevolg de hoofd-hals houding die wij ook wel kennen als 'aan de teugel'? Dus in welk opzicht is een slof, ook al hangt deze los, bij een 4 jarige nodig of gewenst of noodzaak?!?!? :?

kijk nog maar een keer :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:54

_Bitje_ schreef:
KiWiKo schreef:

waar ga ik op rijden?
pardon?
laat me niet lachen :')

nou zoals ik al zei, als jij op paarden gaat zitten waar niemand meer op wil, dan gaan we verder praten :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:55

Amadeo schreef:
KiWiKo schreef:

En die bakmuur of dat hek kom je helemaal nooit tegen met slof om?

jazeker wel............. maar net effe wat minder snel zegmaar :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:55

weet je uberhaupt wel waar ik op rijd en
wat voor niveau en zo rijd jij dan? ZZ-ZWAAR?
dan gaan we even vergelijken als je dat wil ;)