De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:43

Lovely schreef:
HF, er is eerst jarenlang geroepen dat het een soort van verlening van het Skala was omdat er een stukje uitdieping nodig was waarin het Skala niet zou voorzien. En laatstelijk zei Tineke Bartels juist weer dat het een systeem op zich was en dat is dus weer in tegenspraak met de rest. Maar nog steeds denk ik dat er maar weinig ruiters kunnen voldoen aan de eisen die het systeem aan het rijden en management stelt en dan is het des te vreemder dat jij daar leerlingen vanaf B niveau mee laat werken. Waar uit het zich in op B niveau? Signaalrijden als in niet aan de teugels trekken terwijl je aandrijft?

Tineke zegt dat het een systeem op zich is omdat het zich niet vastpint op het skala.
Kun je nog antwoord geven op mijn vraag? Ik vind het jammer dat je hier argumenteert alsof je heel veel ervan af weet, maar uiteindelijk niet verder
komt dan het quoten van wat zinnetjes die uit zijn verband gerukt worden. Door het fout interpreteren van een paar uitspraken en het lezen van een paar artikels begrijp je niet plotseling het hele systeem, dat blijkt wel weer. Als je echt objectief er meer vanaf wilt weten verdiep je er dan echt in voor je een mening vormt. Zo gebruikt Fabersmid hier ook constant Baucher en dit systeem door elkaar, alsof het exact hetzelfde zou zijn. Daarmee blijf je hangen op één klein aspect, het ronder instellen van een paard, maar dat je dat op verschillende manieren kunt bereiken en dat het ene systeem blijkbaar daarin tekortschiet door het op een foute manier te gebruiken en het andere door het ontwikkelen van een nieuwe kijk hierop en het veel verder uitdiepen van het "aan de hulpen zetten" wél gebruik kan maken van dat stukje is hem blijkbaar niet bekend. Ook denkt hij blijkbaar dat je bij het systeem van Sjef bij een bepaalde oefening een bepaalde houding aanhoudt. Daaruit blijkt al dat hij niets ervan af weet. Het is juist de bedoeling dat je in een oefening van houding kan veranderen waarmee je een extra controlemiddel in handen hebt of je paard volkomen los en ontspannen over de rug loopt en zich in de oefening niet vastzet in een houding en daarmee iets star wordt.
Zolang deze mensen niet openstaan voor nieuwe dingen is een discussie bij voorbaat onmogelijk. Je kunt pas discussiëren over iets als je voldoende afweet van de materie, en dat is hier gewoon duidelijk niet het geval. Dan blijft het bij hard roepen dat het zo fout is en vergelijkingen maken die kant noch wal slagen. Beetje zonde van jullie en mijn tijd.

Je vraagt wat mensen in dit systeem kunnen op B niveau. Ze leren daar inderdaad al dat één hulp, één reactie moet geven die telkens dezelfde moet zijn. Ook leren ze hun paarden iets te laten nageven op druk, eerst in stilstand, dan in stap en uiteindelijk ook in draf en galop, waarbij er van rond en diep rijden nog geen sprake is. Wel kan het op dit niveau al zinvol zijn om iets af te wisselen in houding omdat sommige paarden de neiging hebben zich in één houding vast te zetten. Dat kan wel een mooie houding zijn maar we willen voortdurend controle over houding en tempo, dus ook op dit niveau wordt er dus regelmatig ook gekeken of een paard nog de hals wil laten zakken als je daarom vraagt of iets meer wil oprichten als je in een lagere halshouding rondrijdt (dit hoeft niet veel te zijn, het gaat erom dat het kan). Eigenlijk ben je meer bezig met het paard zelf aan te zetten mee te denken en op die manier zijn achterhand meer te gaan gebruiken in dit systeem, bijv. door als je terugrijdt naar stap (zonder bijdrijven!!) zodra het paard zelf niet meer voldoende doortreedt en actief blijft (al in stap valt of er duidelijk aan denkt) gelijk weer actief naar voren te rijden (zonder hand!) zodat als je dit voldoende herhaalt het paard anticipeert op het voorgaande en zelf blijft ondertreden omdat het verwacht dat je elk moment weer actief naar voren kan vragen. Het is dus eigenlijk spelen met het vermogen van het paard om patronen in training te herkennen, waardoor het paard steeds meer zelf gaat doen en je zelf steeds minder hulpen hoeft te geven. Die hele filosofie mis ik een beetje in het skala, het inspelen op de psyche van een paard, en dat vind ik juist het geweldige van dit systeem.
En of je het nu het Hollandse systeem wilt noemen of het systeem Sjef en Anky, wat maakt het uit? Het is maar een woord, het geeft niet aan dat heel Nederland op die manier rijdt, net zoals het Duitse systeem niet gebruikt wordt door een hele hoop Duitsers...

Anoniem

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:48

Wat is er nou zo 'anders' aan het streven naar reactie op een hulp en de rest wat je daar uitlegt, ik heb nooit anders geleerd namelijk. Behalve het nageven op eenzijdige druk in het halthouden, daar ben ik altijd vandaan gebleven. De laatste jaren heb ik het wel veel mensen zien doen en naar mijn beleving leidt dat altijd alleen maar het wegknikken van het paard wat wel licht voelt, maar niets te maken heeft met nageeflijkheid, maar wel met het ontwijken van druk, wat ik weer zie als een veelgemaakte fout. Maar de rest van je verhaal is helemaal niet nieuw en nogmaals: in het skala is er ook geen sprake van het exact tegelijk aandrijven en tegenhouden.

Verder vind ik het jammer dat je zo neerbuigend doet over hoe anderen over deze zaak denken. Je haalt mij een gaat vervolgens Fabersmid bespreken, met wiens visie ik niks van doen heb :?. Het is het allermakkelijkste om te roepen dat een ander er helemaal niets vanaf weet, het is echter nooit een argument ergens voor en dus een nogal zwakke inbreng. Als jij wilt blijven denken dat je er als enige verstand van hebt, dan is dat prima, veel succes ermee :).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:14

horseyfries schreef:
Tineke zegt dat het een systeem op zich is omdat het zich niet vastpint op het skala.

Systeem = http://nl.wikipedia.org/wiki/Systeem

Wat een systeem kenmerkt is een heldere structuur.

Het ontbreken van een structuur is per definitie geen systeem, maar het níet zijn van een systeem.

De Hollandse School kent wel degelijk een systeem.
Het heeft ook een strategie binnen het systeem.
Verschillende paarden een andere taktiek hebben nodig en er is niet voor elke paard een geschikte taktiek.
Voor het bepalen van de juiste taktiek en het correct toepassen van de betreffende taktiek is veel kennis van het paard en de manier van P+ en R- nodig.

Doordat er kennis en ervaring nodig is om het systeem toe te passen is er geen enkel bezwaar tegen het transparant uitleggen ervan; het is geen weggeven van het succes, want de trainers hebben persoonlijke toegevoegde waarde.
He probleem met dit systeem is dat een transparante uitleg de ethische knelpunten ook transparant maakt.
Een transparante uitleg maakt helder dat het systeem Baucher, LRD, Rollkur, Hollandse School op beperking door negatieve as(s)ociatie aangeleerde hulpeloosheid gebaseerd is.

hc (instructeur boodschappendressuur)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:03

Lovely schreef:
Wat is er nou zo 'anders' aan het streven naar reactie op een hulp en de rest wat je daar uitlegt, ik heb nooit anders geleerd namelijk. Behalve het nageven op eenzijdige druk in het halthouden, daar ben ik altijd vandaan gebleven. De laatste jaren heb ik het wel veel mensen zien doen en naar mijn beleving leidt dat altijd alleen maar het wegknikken van het paard wat wel licht voelt, maar niets te maken heeft met nageeflijkheid, maar wel met het ontwijken van druk, wat ik weer zie als een veelgemaakte fout. Maar de rest van je verhaal is helemaal niet nieuw en nogmaals: in het skala is er ook geen sprake van het exact tegelijk aandrijven en tegenhouden.

Verder vind ik het jammer dat je zo neerbuigend doet over hoe anderen over deze zaak denken. Je haalt mij een gaat vervolgens Fabersmid bespreken, met wiens visie ik niks van doen heb :?. Het is het allermakkelijkste om te roepen dat een ander er helemaal niets vanaf weet, het is echter nooit een argument ergens voor en dus een nogal zwakke inbreng. Als jij wilt blijven denken dat je er als enige verstand van hebt, dan is dat prima, veel succes ermee :).

Ik heb er absoluut niet als enige verstand van en heb er ook geen verstand van op het niveau van Sjef en Anky, maar heb me er wel in verdiept.
Telkens als ik aan jou vraag hoe jij je erin verdiept hebt en bij wie, krijg ik geen antwoord.
Als jij er idd veel vanaf weet dan is dat antwoord toch niet moeilijk?
Vervolgens ga je mij dan verwijten dat ik neerbuigend doe, terwijl ik al je vragen zo goed mogelijk probeer te beantwoorden. Over het hele psychische aspect heb ik nergens in het Skala ooit iets gelezen, jij wel?
Het reageren of wijken op druk is iets anders dan het ontwijken op druk.
Nogmaals, als je echt open staat voor nieuwe ideeën dan discussieer ik graag verder, maar dan zonder verwijten over en weer.

En bedankt voor het succes toewensen, dat lukt aardig, dit weekend had een leerlinge van me weer de eerste plaats in de Intermediaire I met 67+ %.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:15

HF, je begon zelf met verwijter, laten we daar even heel helder over zijn.
Mijn kennis heb ik door jarenlang te luisteren, te kijken en te lezen. Pas geleden plaatste ik hier ergens nog een scan van artikelen over dit onderwerp van midden jaren ' 90. De club Van Grunsven/Janssen en tegenwoordig ook Bartels hebben het verder uitgewerkt, maar ik las toentertijd dus al mee. Verder praat ik met allerlei mensen over paardrijden, daarbij ook internationale juryleden en GPruiters, waarvan sommigen het wel en sommigen het niet toepassen. Ik sta al een tijdje op een grote stal waar het als modeverschijnsel ook langskomt en wat ik daar zie draagt bij aan mijn mening over de plek van dit systeem in de basis en heeft bijvoorbeeld ook het idee gevormd bij mij dat er nogal veel misbruik wordt gemaakt van de goede ideeen en dat ik vaak denk dat de jeugd dit systeem ziet als een middel om zich makkelijk af te maken van zaken die eigenlijk veel tijd en oefening behoeven. Dus nogmaals: ik maak me niet zo druk over de mensen die weten waar ze mee bezig zijn, maar ik stoor mij aan de downside van wat we volgens Bartels de Hollandse School mogen noemen. En als je nu weer gaat zeggen dat het allemaal niet indrukwekkend genoeg is voor jou, dan discussieren we er gewoon niet over.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:21

Wat ik nou zo jammer vind, is dat je niet eens kunt gaan kijken op stal Van Grunsven. Bij meerdere stallen mag je zomaar mee met een lesklant om te gaan kijken, maar desgevraagd mocht dat bij VG niet. Dit zou van SJ niet mogen. Zo wordt de kennis voor geinteresseerden natuurlijk ook niet veel groter wat mij betreft, want op openbare clinics word je wel iets, maar niet tot in de puntjes wijzer en dat is nou net wat ik graag wil. Ik zou zeggen, gooi je deur open voor de aanhang van lesklanten en leer zoveel mogelijk mensen de ins en outs van je "systeem". Ik vind het trouwens een raar woord, want volgens is wat SJ doet een mengelmoes van allerlei reeds bestaande technieken, misschien met hier en daar een andere uitleg. Trouwens, Tineke moet volgens mij niks zeggen, want zij vond het "systeem" van SJ niets voor zichzelf. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:50

vur schreef:
Wat ik nou zo jammer vind, is dat je niet eens kunt gaan kijken op stal Van Grunsven. Bij meerdere stallen mag je zomaar mee met een lesklant om te gaan kijken, maar desgevraagd mocht dat bij VG niet. Dit zou van SJ niet mogen. Zo wordt de kennis voor geinteresseerden natuurlijk ook niet veel groter wat mij betreft, want op openbare clinics word je wel iets, maar niet tot in de puntjes wijzer en dat is nou net wat ik graag wil. Ik zou zeggen, gooi je deur open voor de aanhang van lesklanten en leer zoveel mogelijk mensen de ins en outs van je "systeem". Ik vind het trouwens een raar woord, want volgens is wat SJ doet een mengelmoes van allerlei reeds bestaande technieken, misschien met hier en daar een andere uitleg. Trouwens, Tineke moet volgens mij niks zeggen, want zij vond het "systeem" van SJ niets voor zichzelf. ;)

Tineke is net zo vrij om iets te zeggen als ieder ander. Zij en Imke gaan al jaren lessen bij Anky en Sjef, dus waar je deze uitspraak vandaan haalt is me een raadsel?

Lovely, waar heb ik gezegd dat het niet indrukwekkend genoeg is voor me wat je zegt? Misbruik komt bij alle systemen voor, verkeerde toepassingen ook, wat dat betreft bestaat er helaas niets wat zaligmakend is omdat het nog altijd door mensen uitgevoerd wordt.
Wat dat betreft heb ik ook héél foute voorbeelden van het Skala gezien, maar mij zul je niet horen zeggen dat het systeem daarom niet goed is. Bijv. Hubertus Schmidt vind ik prachtig om naar te kijken, ook in trainingen.
Wil je nu verder inhoudelijk discussiëren dan zou je nog kunnen antwoorden waar volgens jou ingegaan wordt op de psyche van het paard in het Skala?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:58

Eén ding moet ik toch nog even zeggen, de Skala der Ausbildung, zo als die indertijd van Balen die in Nederland gebracht heeft, deugd niet, totaal overdreven gebracht.
De SdA is een richtsnoer, die je niet krampachtig moet vasthouden, maar die je kunt leiden.
En wanneer die mensen die LDR enz... goed vinden die hebben de mogelijkheden niet geheel genut van de moderne klassieke dressuur.
Bij LDR zie ik juist van van Balen bij die pony die zij longeert op een verschrikkelijke mannier, en waar geen mens wat van zegt, de wanhoop van LDR, de puinhopen.
Wordt steeds weer geschrven, het wordt kort gereden, het zijn moment opnamen.
Wat zijn moment opnamen, wanneer ik daarmee longeer, wanneer Anky er minstens een een half uur tot een uur mee rijdt, en niet met een andere hals hoofd houding.
Men heeft voorwaarts neer waarts, men heeft de oprichting, die relatief moet zijn, dus in relatie met de verzameling.
Wanneer een LDR ruiter in de ring is, dan is het constant de zelfde hoofd en hals houding, dus de absolute oprichting.
De achterbenen gaan niet richting de massa maar treden naar achteren. Daardoor zie je heel vaak dat de paarden niet kunnen halthouden.
En bij de uitgestrekte draf Starken Trab, dat het achterbeen in de diogonaal niet gelijk is met het voorbeen. Voor oei en achter foei.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 21:05

Wat zou er van de "Hollandse" School overblijven, als er geen resultaten geboekt worden?
Wat als de juryleden opeens tot een éénduidig besluit zouden komen dat bv Klassiek toch beter is voor een paard.

Wat voor reden hebben de "gebruikers" van deze methode dan nog?

Een goede reden, die alleen met de "Hollandse" School te behalen is en bv niet met Klassiek ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.
De enige reden waar regelmatig mee geschermd wordt, is, Er wordt resultaat mee behaald.

Maar wat is nog meer een goede reden om deze "Hollandse" School te beoefenen, die niet met Klassiek ook behaald kan worden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:10

modie schreef:
Wat zou er van de "Hollandse" School overblijven, als er geen resultaten geboekt worden?
Wat als de juryleden opeens tot een éénduidig besluit zouden komen dat bv Klassiek toch beter is voor een paard.

Een goede reden, die alleen met de "Hollandse" School te behalen is en bv niet met Klassiek ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen.
De enige reden waar regelmatig mee geschermd wordt, is, Er wordt resultaat mee behaald.

Maar wat is nog meer een goede reden om deze "Hollandse" School te beoefenen, die niet met Klassiek ook behaald kan worden?

Ben ik volkomen mee eens.
Laten ze eerst de andere opleidingen verbeteren, op een hoger peil brengen met een lijn erin.
Dat er in de basis beter les gegeven wordt.
Die toppers die redden hun kont wel. Die willen alleen maar scoren en niet fijn rijden. Wat natuurlijk enorm jammer is voor die paarden.
En wanneer de basis beter wordt, komt er vanzelf weer een generatie die inziet dat die Baucher methode een stap terug was.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:02

modie schreef:

Juryleden beoordelen geen systeem, maar een resultaat in de ring. Hoe moeilijk het is om te zien aan een paard in welk systeem het getraind wordt, blijkt wel uit het feit dat er in videocompilaties die een negatief beeld willen schetsen van LDR ook beelden te zien zijn van paarden die helemaal niet in dat systeem getraind werden.
De goede reden Modie, is dat je een betere en fijnere communicatie krijgt met je paard en dat VERTAALT zich naar goede wedstrijduitslagen.
Professor, als voorbeeld werd eerder Monica Theodorescu aangehaald voor de "klassieke training", hoe kan het dat haar paard een dramatisch slechte piaffe laat zien als het systeem waarin getraind wordt volgens u de oorzaak is van dat soort zaken?
Ik persoonlijk zou denken dat het eerder aan de natuurlijk aanleg van een paard lag, maar dat is natuurlijk te simpel gedacht van me?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 22:17

Horseyfries, vaak is het heel goed te zien, dat een paard volgens de "Hollandse" School getraind wordt.
Ik zie bv geen mooi gespierde hals, maar juist een gespierde onderhals.
De achterhand vind ik ook niet zo mooi gespierd, eerder het tegendeel.

Wat ik wel heel veel zie, bij deze "Hollandse" School-paarden is een zeer hoog geheven voorbeen. Maar een voorbeen wat weing echte ruimte naar vóór laat zien.
De achterbenen worden weinig tot niet naar het zwaartepunt toe verplaatst, maar blijven "wat" achter in de beweging.
De bewegings-afloop ten opzichte van voor- en achterbenen is ook niet zo "tact-matig".

Een fijne communicatie heb ik ook met mijn paarden.

Dat jury-leden geen systeem beoordelen, daar ben ik het niet zo mee eens.
Want spectaculair is het wel, dat "Hollandse" systeem.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:32

Er staat toch bij geen enkele combinatie op de startlijst vermeldt volgens welk systeem ze trainen? Dus jureert de jury per definitie niet het systeem, maar het eindresultaat ervan in de ring.
Misschien moet je de filmpjes van het EK in Windsor nog eens bekijken en eventjes de tactmatigheid van de piaffe van het paard van Monica Theodorescu vergelijken met die van Parcival van Adelinde Cornelissen, en dan wil ik het nog wel eens met je hebben over tactmatigheid, plaatsen van de achterbenen en bewegingsafloop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:32

horseyfries schreef:
Er staat toch bij geen enkele combinatie op de startlijst vermeldt volgens welk systeem ze trainen? Dus jureert de jury per definitie niet het systeem, maar het eindresultaat ervan in de ring.
Misschien moet je de filmpjes van het EK in Windsor nog eens bekijken en eventjes de tactmatigheid van de piaffe van het paard van Monica Theodorescu vergelijken met die van Parcival van Adelinde Cornelissen, en dan wil ik het nog wel eens met je hebben over tactmatigheid, plaatsen van de achterbenen en bewegingsafloop.

Dan moet er vast een goede foto gevonden kunnen worden van de EK-winnaars??

Maar ik heb nog steeds geduld, hoor :D

Er zijn van Monica Theodorescu genoeg heel mooie foto's te vinden ;) van een heel mooi appuyement tot een hele mooie piaffe.

Nu dus nog mooie foto's van het EK-team?

Het zou in mijn ogen een enorm pluspunt zijn, nl, goede foto's van de "Hollandse" School

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:45

Het EK team was:
Anky van Grunsven met Salinero
Edward Gal met Totilas
Adelinde Cornelissen met Parzival
Imke schellekens Bartels met Sunrise
Zo, Google is your best friend. :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:02

pharagirlke schreef:
Het EK team was:
Anky van Grunsven met Salinero
Edward Gal met Totilas
Adelinde Cornelissen met Parzival
Imke schellekens Bartels met Sunrise
Zo, Google is your best friend. :j

Google is niet mijn beste vriend, dat is mijn paard ;)

Maar begrijp dat het heel moeilijk is, mijn vraag voor een goede foto ;(
Niets aan te doen.
De filmpjes heb ik natuurlijk al bekeken op i-net :+

Het "grote" voordeel van de "Hollandse" School weet ik ook nog steeds niet.

En dat terwijl er hier toch "kenners" genoeg gereageerd hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:04

Parzival kan me zeker wel bekoren. Simpel, soepel, geen circus-show zoals Totilas en in mijn mening kwalitatief beter en fijner dan Salinero en Sunrise.. :)
Afbeelding
bron; stal zadelpret

Ben benieuwd hoe men dit paard weer gaat afbreken :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:12

Parzival was ook mijn favoriet tijdens het EK.

Maar dit is wel een redelijke foto van Parzival.
Neem aan dat hier de "piaffe" werd getoond?

Pharagirlke, word dit als een goed voorbeeld van de "piaffe" gezien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:13

Parzival heeft het grootste deel van zijn opleiding niet in de Hollandse School gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:13

Ik vind Parzival een goede piaffe hebben ja. :) Beter dan gemiddeld. Dat er piaffe getoond word lijkt me duidelijk.

Lovely: maar word nu wel al meer dan een jaar volgens hollandse school gereden en hij is er alleen maar beter van geworden gezien hij zijn proeven daadwerkelijk uit loopt en hoger scoort. ;)
Misschien wel langer, de precieze datum weet ik niet, enkel dat ze op 14 april 2008 al bij Sjef lest ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:19

Lovely schreef:
Parzival heeft het grootste deel van zijn opleiding niet in de Hollandse School gehad.

Dat is me bekend, ja
Johan Hamminga is "verantwoordelijk" voor het soepele, simpele, zonder circus-show paard wat we hier zien.

Denk dat dhr Hamminga hier toch wel een paar "bemerkingen" op heeft, Pharagirlke.
De piaffe kan natuurlijk veel beter.
De achterhand meer naar het zwaartepunt toe gebracht, is er één van.

Maar zoals ik net al "zei", dit vond ik verreweg het beste paard in de "top 3"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:20

Maar Phara, is dat een bewijs voor zijn goede ondergrond of niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:32

Ik snap je vraag niet Lovely :o

modie: Dat Totilas meer circuspaard dan dressuurpaard is ben ik geheel met je eens, maar IMO heeft Edward Gal wel vaker de gewoonte om van goede, fijne en correcte paarden circuspaarden te maken. (en daarbij denk ik oa aan Gribaldi.)

Elke oefening kan beter. :) Nooit zal een oefening geheel perfect zijn, maar IMO zou dit wel een voorbeeld van een "goede piaffe" mogen zijn. Daarmee niet perfect en zeker met verbeterpunten. Maar uitgeleerd is noch de mens, noch het paard ooit. :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:19

Waar waren dan al die negens en tienen voor, Pharagirlke??
Die vlogen om de oren van Totilas en Parzival.

En we waren het toch eens dat dit een redelijk, tot goede piaffe is/was, met verbeterpunten??

Dan is een negen of tien niet echt op zijn plaats, toch?
Of ik heb een verkeerd beeld van de "waarde" van een negen of een tien.

Wat denk jij dat de jury zo "geweldig" vond aan deze piaffe, Pharagirlke? Dat ze "smeten" met negens en tienen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:33

Ik stel voor dat je dat aan de jury zelf vraagt. :)
Je reageert haast alsof ik ze die 9ns en 10en heb gegeven :')z