Lovely schreef:HF, er is eerst jarenlang geroepen dat het een soort van verlening van het Skala was omdat er een stukje uitdieping nodig was waarin het Skala niet zou voorzien. En laatstelijk zei Tineke Bartels juist weer dat het een systeem op zich was en dat is dus weer in tegenspraak met de rest. Maar nog steeds denk ik dat er maar weinig ruiters kunnen voldoen aan de eisen die het systeem aan het rijden en management stelt en dan is het des te vreemder dat jij daar leerlingen vanaf B niveau mee laat werken. Waar uit het zich in op B niveau? Signaalrijden als in niet aan de teugels trekken terwijl je aandrijft?
Tineke zegt dat het een systeem op zich is omdat het zich niet vastpint op het skala.
Kun je nog antwoord geven op mijn vraag? Ik vind het jammer dat je hier argumenteert alsof je heel veel ervan af weet, maar uiteindelijk niet verder
komt dan het quoten van wat zinnetjes die uit zijn verband gerukt worden. Door het fout interpreteren van een paar uitspraken en het lezen van een paar artikels begrijp je niet plotseling het hele systeem, dat blijkt wel weer. Als je echt objectief er meer vanaf wilt weten verdiep je er dan echt in voor je een mening vormt. Zo gebruikt Fabersmid hier ook constant Baucher en dit systeem door elkaar, alsof het exact hetzelfde zou zijn. Daarmee blijf je hangen op één klein aspect, het ronder instellen van een paard, maar dat je dat op verschillende manieren kunt bereiken en dat het ene systeem blijkbaar daarin tekortschiet door het op een foute manier te gebruiken en het andere door het ontwikkelen van een nieuwe kijk hierop en het veel verder uitdiepen van het "aan de hulpen zetten" wél gebruik kan maken van dat stukje is hem blijkbaar niet bekend. Ook denkt hij blijkbaar dat je bij het systeem van Sjef bij een bepaalde oefening een bepaalde houding aanhoudt. Daaruit blijkt al dat hij niets ervan af weet. Het is juist de bedoeling dat je in een oefening van houding kan veranderen waarmee je een extra controlemiddel in handen hebt of je paard volkomen los en ontspannen over de rug loopt en zich in de oefening niet vastzet in een houding en daarmee iets star wordt.
Zolang deze mensen niet openstaan voor nieuwe dingen is een discussie bij voorbaat onmogelijk. Je kunt pas discussiëren over iets als je voldoende afweet van de materie, en dat is hier gewoon duidelijk niet het geval. Dan blijft het bij hard roepen dat het zo fout is en vergelijkingen maken die kant noch wal slagen. Beetje zonde van jullie en mijn tijd.
Je vraagt wat mensen in dit systeem kunnen op B niveau. Ze leren daar inderdaad al dat één hulp, één reactie moet geven die telkens dezelfde moet zijn. Ook leren ze hun paarden iets te laten nageven op druk, eerst in stilstand, dan in stap en uiteindelijk ook in draf en galop, waarbij er van rond en diep rijden nog geen sprake is. Wel kan het op dit niveau al zinvol zijn om iets af te wisselen in houding omdat sommige paarden de neiging hebben zich in één houding vast te zetten. Dat kan wel een mooie houding zijn maar we willen voortdurend controle over houding en tempo, dus ook op dit niveau wordt er dus regelmatig ook gekeken of een paard nog de hals wil laten zakken als je daarom vraagt of iets meer wil oprichten als je in een lagere halshouding rondrijdt (dit hoeft niet veel te zijn, het gaat erom dat het kan). Eigenlijk ben je meer bezig met het paard zelf aan te zetten mee te denken en op die manier zijn achterhand meer te gaan gebruiken in dit systeem, bijv. door als je terugrijdt naar stap (zonder bijdrijven!!) zodra het paard zelf niet meer voldoende doortreedt en actief blijft (al in stap valt of er duidelijk aan denkt) gelijk weer actief naar voren te rijden (zonder hand!) zodat als je dit voldoende herhaalt het paard anticipeert op het voorgaande en zelf blijft ondertreden omdat het verwacht dat je elk moment weer actief naar voren kan vragen. Het is dus eigenlijk spelen met het vermogen van het paard om patronen in training te herkennen, waardoor het paard steeds meer zelf gaat doen en je zelf steeds minder hulpen hoeft te geven. Die hele filosofie mis ik een beetje in het skala, het inspelen op de psyche van een paard, en dat vind ik juist het geweldige van dit systeem.
En of je het nu het Hollandse systeem wilt noemen of het systeem Sjef en Anky, wat maakt het uit? Het is maar een woord, het geeft niet aan dat heel Nederland op die manier rijdt, net zoals het Duitse systeem niet gebruikt wordt door een hele hoop Duitsers...
. Het is het allermakkelijkste om te roepen dat een ander er helemaal niets vanaf weet, het is echter nooit een argument ergens voor en dus een nogal zwakke inbreng. Als jij wilt blijven denken dat je er als enige verstand van hebt, dan is dat prima, veel succes ermee
.

z