Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:32

Moeilijke oefening? Ongetwijfeld, maar de hierboven genoemde Handleiding noemt het de eerste oefening in zijgangen. Als het de moeilijkste was, zou dat vast niet zo zijn. Verder komt in de dressuurproeven de sb eerder aan de orde dan het appuyement. Dat is vast niet voor niets.
Wel ziet de Handleiding sb als de meest zinvolle van alle zijgangoefeningen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 06:59

beantsje schreef:
Moeilijke oefening? Ongetwijfeld, maar de hierboven genoemde Handleiding noemt het de eerste oefening in zijgangen. Als het de moeilijkste was, zou dat vast niet zo zijn. Verder komt in de dressuurproeven de sb eerder aan de orde dan het appuyement. Dat is vast niet voor niets.
Wel ziet de Handleiding sb als de meest zinvolle van alle zijgangoefeningen.

Schouderbinnenwaarts is de basis van de zijgangen.
Het is een oefening om het binnenachterbeen meer te laten ondertreden(verzameling).
Het is een oefening die de achterbenen leert meer te dragen.(verzameling)

Wanneer men een paard een schouderbinnewaarts rijdt, die werkelijk een oefening is, die een functie heeft, dan rijdt men hem verzameld.

Zijgangen worden in principe altijd in een verzamelde gang gereden.
En dat in de proeven eers Schouderbinnewaarts wordt gevraagd is dus logisch.

Een paard is van natuuruit achter breeder dan voor??

Die tekeningen in de handleiding, is geweldig,maar het zijn de schouder en de heupen die daar getekend zijn.
Dat geeft niet het beeld waar de voeten(hoeven) van het paard zijn.
Juist in de dressuur werkt men eraan, om een paard achter smal te laten sporen.

Daarom is er juist een oefening als Schouderbinnenwaarts.
Breedbeenig in de achterhand wil zeggen het paard gaat te veel op de voorhand.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:51

snater schreef:
Als je je paard oefeningen aanleert in de volgorde wijken-sb-travers-appuyeren (tenminste, dat doe ik) is sb inderdaad een pittige opgave omdat je voor het eerst de voorhand echt opzij zet ten opzichte van de achterhand. Waar een paard bij het wijken nog wat tegen de buitenhand aan kan duwen, moet hij daar in de sb echt vanaf blijven.

Hoe haal jij de voorhand dan naar binnen met de sb?
Ik doe dat juist met de buitenteugel, hier mag dus best wat druk op. En de binnen teugel wil ik juist zo los mogelijk kunnen laten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 10:59

Wijken voor de kuit, is nog geen zijgang, het is een zijwaartse beweging, met alleen stelling en geen buiging.
Dit wordt steeds weer verkeerd opgevat, het staat niet in het rijtje van zijgangen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:06

In de handleiding wel; daar staat hij wel degelijk genoemd bij de zijgangen maar het is geen werk op meerdere hoefslagen en het is een zijgang die niet met stelling en buiging (ok hele minimale stelling) gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:15

Professor schreef:
Wijken voor de kuit, is nog geen zijgang, het is een zijwaartse beweging, met alleen stelling en geen buiging.
Dit wordt steeds weer verkeerd opgevat, het staat niet in het rijtje van zijgangen.

Als je het allemaal al weet, waarom vraag je het dan?

Wijken voor de kuit is wel degelijk een zijgang... Hier althans wel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 11:29

Bizzybijtje schreef:
Professor schreef:

Als je het allemaal al weet, waarom vraag je het dan?

Wijken voor de kuit is wel degelijk een zijgang... Hier althans wel.

Leg mij dan eens uit wat een zijgang is????
Naar FEI regelement???
Het is wijken voor de éénzijdige kuitdruk.
Het wordt op 4 sporen gereden(hoefslagen)
Net zoals voorhand voor is het geen zijgang.
Laatst bijgewerkt door Professor op 05-09-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:30

De meeste bokkers rijden niet onder het FEI regelement, maar onder die van de KNHS. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 11:33

asjemenou schreef:
De meeste bokkers rijden niet onder het FEI regelement, maar onder die van de KNHS. ;)

Fout denken, het FEI regelement en die van de KHNS zijn indenties aan elkaar, wat het aangaat van zijgangen en de opvattingen van de moderne klassieke dressuur.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:33

Nee hoor, want volgens de KNHS moet je sb in de arbeidsdraf rijden.
Volgens de FEI bestaat dat blijkbaar niet??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 12:00

asjemenou schreef:

Natuurlijk kun je SB in arbeidsdraf rijden, maar dan is het voorhandvoor (schoudervoor).
Dat is de denkefout nl. schouderbinnenwaarts heb je oprichting en oprichting krijg je alleen als je verzameld, een relatieve oprichting, niet de foute absolute oprichting, die men maar al te veel ziet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:14

Professor schreef:
asjemenou schreef:

Natuurlijk kun je SB in arbeidsdraf rijden, maar dan is het voorhandvoor (schoudervoor).
Dat is de denkefout nl. schouderbinnenwaarts heb je oprichting en oprichting krijg je alleen als je verzameld, een relatieve oprichting, niet de foute absolute oprichting, die men maar al te veel ziet.

Volgens het FEI wedstrijdregelement moet de sB idd in verzamelde draf worden gereden, maar dan hebben we het dus over internationale wedstrijden = een ander niveau dan landelijk.
In het KNHS-reglement staat die bepaling absoluut niet.
Zowel in het KNHS reglement als het FEI reglement staat dat het is om de verzameling te ontwikkelen en te verbeteren. M.a.w. verzameling is geen voorwaarde voor SB.
Overigens staat in de KNHS de sB exact zo gedefinieerd als de FEI (op de verzameling na). Oprichting wordt daarin overigens niet genoemd. De Schoudervoor is toch echt anders!

FEI-dressuurreglement schreef:
The main aim of lateral movements – except leg-yielding - is to develop and
increase the engagement of the hindquarters and thereby also the collection.

n.b. zoals het hier staat, wordt wijken voor de kuit wel degelijk tot de zijgangen gerekend!

Overigens is er geen zijgang die zoveel vraagt van het binnenachterbeen als SB. Het is pure krachttraining, terwijl het in andere zijgangen meer gaat om souplesse. Wellicht ervaart TS de sb daarom als zo moeilijk.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:30

Professor schreef:
asjemenou schreef:

Je spreekt jezelf tegen. SV is iets anders dan sb. Dus kan je nu wel of geen sb rijden in de arbeidsdraf? Volgens de KNHS wel, en volgens de FEI niet.

Maar mij maakt het eigenlijk geen ene moer uit. Ik rij de sb lekker in de arbeidsdraf zoals ik denk dat hij correct is, en daar ben ik tevreden mee. Het FEI niveau haal ik toch nooit, en het is geen realistische doelstelling om te denken dat dat wel ooit gaat lukken. Dus ik hou me lekker aan het regelement van de KNHS, dat is me al meer dan moeilijk genoeg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:34

asjemenou schreef:
Je spreekt jezelf tegen. SV is iets anders dan sb. Dus kan je nu wel of geen sb rijden in de arbeidsdraf? Volgens de KNHS wel, en volgens de FEI niet.

het FEI is een wedstrijdreglement. Op FEI-wedstrijden zal SB altijd in verzamelde draf worden gevraagd. Dat sluit niet uit dat een SB op zich ook correct en zinvol te rijden is in arbeidsdraf. Dat het bij de KNHS wel mag, toont dat aan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:36

Dat ben ik wel met je eens Beantsje, alleen de professor niet. Volgens hem/haar is het dan nl geen sb maar sv, en dat zijn twee verschillende dingen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:40

asjemenou schreef:
Dat ben ik wel met je eens Beantsje, alleen de professor niet. Volgens hem/haar is het dan nl geen sb maar sv, en dat zijn twee verschillende dingen.

Inderdaad is SV volgens de Handleiding een inleidende oefening van de SB en geeft een zeer geringe buiging om de binnenkuit.
De binnenschouder is daarbij vóór de binnenheup.
Bij een echte SB gaat de buitenschouder voor de binnenheup en gaat de binnenschouder verder naar binnen.

Het verschil zit hem dus in de mate van buiging. Dat is wat anders dan de mate van verzameling.

Om bij de oorspronkelijke vraag van de prof terug te komen;
Deze oefening is zo moeilijk omdat het paard de binnenheup moet laten zakken en het binnenachterbeen verder onder de massa plaatsen. Dit geldt meer bij SB dan bij andere zijgangen en is pure krachttraining. De spieren van een niet-verzameld paard zijn hiervoor nog niet (voldoende) ontwikkeld en juist door deze oefening bouw je ze op.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 05-09-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:44

Heb je het nou tegen mij, of gewoon in het algemeen? :)
Want ik ben het nog steeds met je eens hoor!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:45

asjemenou schreef:

ik val je bij! :D
Ik heb het idee dat de prof de klok heeft horen luiden maar qua theorie niet precies weet waar de klepel hangt...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:51

Oke! :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 12:54

beantsje schreef:
asjemenou schreef:

Ik heb het idee dat de prof de klok heeft horen luiden maar qua theorie niet precies weet waar de klepel hangt...

Weet wel de klepel hangt.
U zelf laat duidelijk merken, dat u de plank stees mis slaat.
Lees eens meer, en denk eens meer na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:59

Professor schreef:
beantsje schreef:

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet...

Jij lijkt je ook niet veel aan te trekken van wat iedereen hier vermeldt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:59

Professor schreef:

Het lijkt er meer op dat jij moeite hebt met mensen die jouw beweringen niet klakkeloos aannemen maar onderzoeken.
Kom eens met argumenten en vooral met onderbouwing, zou ik zeggen :Y)

om maar even bij de les te blijven; toon nu eens met argumenten en onderbouwing aan, waarom een sb altijd verzameld moet worden gereden.
Het argument dat het in het FEI-reglement staat, heb ik toch voldoende gepareerd, lijkt me.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:01

Professor schreef:
beantsje schreef:

Volgens u slaat zij de plank mis, maar....
Hoe kan een schouderbinnenwaarts in arbeidsdraf een schoudervoor zijn als een schoudervoor op 4 sporen is en een schouderbinnenwaarts op 3? ;)
Hoe wilt u dat uitvoeren?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 13:12

beantsje schreef:
Inderdaad is SV volgens de Handleiding een inleidende oefening van de SB en geeft een zeer geringe buiging om de binnenkuit.
De binnenschouder is daarbij vóór de binnenheup.
Bij een echte SB gaat de buitenschouder voor de binnenheup en gaat de binnenschouder verder naar binnen.

Dit eerste wat u beschrijft, noemt men "Het voorbrengen van de schouder", dat is nog iets minder dan schoudervoor, en is niet te vergelijken met schouderbinnenwaarts.

Het verschil zit hem dus in de mate van buiging. Dat is wat anders dan de mate van verzameling.

Het basis weten is: buiging gaat gepaard met verzameling, wanneer men een paard vermeerd de achterhand onder de massa wil laten treden, vermeerd men de verzameling.
Citaat handleiding: Het rijden van een zijgang heeft slechts nut, als een paard het horizontaal evenwicht nabij kan komen en zicht beweegt in een goede houding aan de teugel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:19

De eennalaatste zin is van jouw hand, dat heb ik niet geschreven.

De laatste zin spreekt over een goede houding aan de teugel. Aan de teugel is niet per definitie verzameld.

De eerste zin kan ik niet plaatsen. Buiging leidt in dit geval idd tot verzameling maar bij sb treedt alleen het binnenachterbeen verder onder de massa.
Misschien doen wij er verkeerd aan om te praten over 'verzameld of 'niet verzameld' want er is altijd een bepaalde mate van verzameling, varierend van 0 in geval van uitgestrekte gangen, tot maximaal, zullen we maar zeggen.
Het lijkt me evident dat een paard niet een sb kan rijden in uitgestrekte draf.
Desalniettemin zie ik niet in waarom een sb in arbeidsdraf niet zou kunnen, zoals in de knhs proeven wordt gevraagd. Of heeft de knhs het verkeerd?