Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
beantsje schreef:Moeilijke oefening? Ongetwijfeld, maar de hierboven genoemde Handleiding noemt het de eerste oefening in zijgangen. Als het de moeilijkste was, zou dat vast niet zo zijn. Verder komt in de dressuurproeven de sb eerder aan de orde dan het appuyement. Dat is vast niet voor niets.
Wel ziet de Handleiding sb als de meest zinvolle van alle zijgangoefeningen.
snater schreef:Als je je paard oefeningen aanleert in de volgorde wijken-sb-travers-appuyeren (tenminste, dat doe ik) is sb inderdaad een pittige opgave omdat je voor het eerst de voorhand echt opzij zet ten opzichte van de achterhand. Waar een paard bij het wijken nog wat tegen de buitenhand aan kan duwen, moet hij daar in de sb echt vanaf blijven.
Professor schreef:Wijken voor de kuit, is nog geen zijgang, het is een zijwaartse beweging, met alleen stelling en geen buiging.
Dit wordt steeds weer verkeerd opgevat, het staat niet in het rijtje van zijgangen.
Bizzybijtje schreef:Professor schreef:Wijken voor de kuit, is nog geen zijgang, het is een zijwaartse beweging, met alleen stelling en geen buiging.
Dit wordt steeds weer verkeerd opgevat, het staat niet in het rijtje van zijgangen.
Als je het allemaal al weet, waarom vraag je het dan?
Wijken voor de kuit is wel degelijk een zijgang... Hier althans wel.
asjemenou schreef:Nee hoor, want volgens de KNHS moet je sb in de arbeidsdraf rijden.
Volgens de FEI bestaat dat blijkbaar niet??
Professor schreef:asjemenou schreef:Nee hoor, want volgens de KNHS moet je sb in de arbeidsdraf rijden.
Natuurlijk kun je SB in arbeidsdraf rijden, maar dan is het voorhandvoor (schoudervoor).
Dat is de denkefout nl. schouderbinnenwaarts heb je oprichting en oprichting krijg je alleen als je verzameld, een relatieve oprichting, niet de foute absolute oprichting, die men maar al te veel ziet.
FEI-dressuurreglement schreef:The main aim of lateral movements – except leg-yielding - is to develop and
increase the engagement of the hindquarters and thereby also the collection.
Professor schreef:asjemenou schreef:Nee hoor, want volgens de KNHS moet je sb in de arbeidsdraf rijden.
Natuurlijk kun je SB in arbeidsdraf rijden, maar dan is het voorhandvoor (schoudervoor).
Dat is de denkefout nl. schouderbinnenwaarts heb je oprichting en oprichting krijg je alleen als je verzameld, een relatieve oprichting, niet de foute absolute oprichting, die men maar al te veel ziet.
asjemenou schreef:Je spreekt jezelf tegen. SV is iets anders dan sb. Dus kan je nu wel of geen sb rijden in de arbeidsdraf? Volgens de KNHS wel, en volgens de FEI niet.
asjemenou schreef:Dat ben ik wel met je eens Beantsje, alleen de professor niet. Volgens hem/haar is het dan nl geen sb maar sv, en dat zijn twee verschillende dingen.

beantsje schreef:asjemenou schreef:Heb je het nou tegen mij, of gewoon in het algemeen?
Want ik ben het nog steeds met je eens hoor!
ik val je bij!
Ik heb het idee dat de prof de klok heeft horen luiden maar qua theorie niet precies weet waar de klepel hangt...
Professor schreef:beantsje schreef:
ik val je bij!
Ik heb het idee dat de prof de klok heeft horen luiden maar qua theorie niet precies weet waar de klepel hangt...
Weet wel de klepel hangt.
U zelf laat duidelijk merken, dat u de plank stees mis slaat.
Lees eens meer, en denk eens meer na.
Professor schreef:Weet wel de klepel hangt.

Professor schreef:beantsje schreef:ik val je bij!
Weet wel de klepel hangt.

beantsje schreef:Inderdaad is SV volgens de Handleiding een inleidende oefening van de SB en geeft een zeer geringe buiging om de binnenkuit.
De binnenschouder is daarbij vóór de binnenheup.
Bij een echte SB gaat de buitenschouder voor de binnenheup en gaat de binnenschouder verder naar binnen.
Dit eerste wat u beschrijft, noemt men "Het voorbrengen van de schouder", dat is nog iets minder dan schoudervoor, en is niet te vergelijken met schouderbinnenwaarts.
Het verschil zit hem dus in de mate van buiging. Dat is wat anders dan de mate van verzameling.
Het basis weten is: buiging gaat gepaard met verzameling, wanneer men een paard vermeerd de achterhand onder de massa wil laten treden, vermeerd men de verzameling.
Citaat handleiding: Het rijden van een zijgang heeft slechts nut, als een paard het horizontaal evenwicht nabij kan komen en zicht beweegt in een goede houding aan de teugel.