Is dit onze sport anno 2009?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:50

typisch dat het elke keer dezelfde soort mensen zijn die zulk soort dingen plaatsen en anderen hun manier van doen opdringen.

nogmaals overal is wat op aan te merken ook op de manier waarop Arabesk en haar lotgenoten hun paarden houden.
niemand is perfect en in alle soorten in het houden van paarden is onkunde te vinden zo ook met het rijden met bit, sporen, zweep endergelijke.

nogmaals dit topic is grote aandacht trekkerij en wederom haar mening opdringen aan andere mensen.
Dat jij jezelf nou zo perfect vind in je doen en laten wil niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk bent.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:52

Nou Larissa, das niet best dan dat die ruiters wel een goede dressuurproef kunnen rijden maar niet zonder martingaal de weg op. Dan schort er toch echt wat aan de training van die paarden want volgens mij hoor je je paard t.a.t. in bedwang te hebben. Beetje de omgekeerde wereld eigenlijk toch?

Oh zie dat je je bericht verwijderd, cq aangepast hebt dus ook deze reactie is zinloos

Oh zie nu dat de aangepaste reactie nu weer hieronder staat maar kan je uitleggen waarom die topruiter het paard wel netjes door de ring zou kunnen rijden met alle enge dingen eromheen maar niet bijvoorbeeld door het bos. Wat is feitelijk het verschil?
Laatst bijgewerkt door piezze op 18-08-09 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:53

Ik denk dat de helft ook niet alles begrijpt.
Je hebt de brave paardjes, Fjordje Haflingertje zeer braaf KWPNertje, die allemaal braaf hun basisproefjes kunnen rijden, die nooit weg springen, en een waarbij je nergens hoeft te vrezen dat hij een keertje achterover kletterd bij het stijgeren.
Eentje waar bij je braaf met een langteugeltje door het bos kan rijden zonder dat hij een stapje fout zet!
Aldus de meeste bokkers.

Je hebt de hete KWPN'ers die niet eens hun proef kunnen lopen zonder te kijken naar een stukje omgeploegd gras, die een schaduw als doods eng vinden.
Die bij de minstgeringste beweging of verandering keihard begint te bokken of te steigeren.
Eentje waarbij je op een buitenrit wel een martingaal moét gebruiken, zo eentje die die het al eng vind zodra er een vogel langs hem heen vliegt.

Denk aub niet dat als je het bovenstaande gewent bent dat je weg rijd op het onderstaande want je verongelukt er op, dat onderste moet je als ruiter gewoon KUNNEN!
Dat onderste is de topsport, denk niet dat paarden die in de hogere sport lopen braaf zijn, nee ze hebben allemaal hun kuren.
Je moet dat soort paarden wel aanpakken, anders krijg je ongelukken.

Edit: deze post opnieuw, andere post aangepast. ;)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:55

piezze schreef:
Nou Larissa, das niet best dan dat die ruiters wel een goede dressuurproef kunnen rijden maar niet zonder martingaal de weg op. Dan schort er toch echt wat aan de training van die paarden want volgens mij hoor je je paard t.a.t. in bedwang te hebben. Beetje de omgekeerde wereld eigenlijk toch?

Buiten is veel meer te zien, dus als jij verongeluketje wilt spelen prima, maar ik waag mijn leven niet aan die gekke beesten. ;)
Ik ben er zeker weten niet bang voor, maar er zou in het bos maar wat gebeuren dan ben ik blij met mijn martinggaal, niet alle paarden kun je in het bos zo trainen dat ze opeens wel heel braaf zijn.
Die van mij zijn in de bak al niet eens braaf, laat staan in het bos. :j

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:57

Weet je wat ik zo jammer vind, je hebt in elke tak van deze hobby/sport slechte ruiters. Verschillende meningen, rijstijlen enz. Ik rij zelf ook dressuurmatig maar hou ook niet van dat gezaag. Wat ik dan zo jammer vind is dat de TS zich beter druk kan maken om bijvoorbeeld die tenassee walking horses in Amerika die met gif en hoefschoenen vol spijkers moeten lopen om zo de voorbenen zo hoog te krijgen!!!!!

Ik snap niet wat je doel is TS, waarom de grootste tak (de dressuursport) van deze liefhebberij altijd maar afkraken, omdat daar zoveel mensen toebehoren? Lekker makkelijk? Dicht bij huis? Zelfs in de NH heb je slechte ruiters..... om maar niet te praten over verzorging.

Dus probeer je druk te maken om dingen die er wel toe doen, waar je meer mensen mee kan bereiken... want zeg nou zelf, als we het er over gaan hebben hoe slecht die Tenessee Walking horses worden behandeld hebben, heb je iedereen in dit topic met je mee!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:58

OKHannes schreef:
HC wil je dan ook even naar het filmpje van arabesk zelf kijken????? En kom dan nog maar eens met je oordeel, want dan kijk je echt breed in plaats van in tunnelvisie. Ik sta best open voor andere zienswijze maar niet op deze manier.....believe it or not.

Dat is nu het topic niet. Arabesk zelf is het topic niet.

Je weet prima dat ik vóór goed rijden ben. Biomechanisch correct rijden.
Ik ben tegen hersenloos rijden. Of dat nu Anky-wannabee in de dressuurring is op aan een touwhalster op een boomloos zadel.

Vind je haar beelden prettig? Nee? Dat ligt niet aan Arabesk :)*

Nogmaals; vergeet de persoon Arabesk. Beoordeel de beelden en wees dankbaar voor dit cadeau. Het is een keuzevraag welke heel bepalend is voor de toekomst van het rijden in de dressuurring.

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:59

REactie op Larissa (nee hoef niet te verongelukken op andermans beest, nee dank je)

Heeft ook veel te maken denk ik met voeding en energie. Zou je die sportbeesten 24 uur in de wei gooien en minder krachtvoer geven zouden ze wellicht wat anders reageern maar dat is natuurlijk helemaal niet de discussie hier, je punt begrijp ik wel.
Laatst bijgewerkt door piezze op 18-08-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:59

En Arabesk krijgen we gratis bij het cadeau???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:00

Maar is echt, echt goede dressuur dan niet een mooie manier van communicatie tussen ruiter en paard? Harmonie tussen ruiter en paard? Waar is die harmonie dan, als sommige mensen op sommige paarden dan buiten rijden?
Waar is die 'band' dan? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap dat niet......... :+

Verder denk ik ook dat slechte, onkundige en/of wrede ruiters zich overal bevinden. In de recreatie, in de sport, overal. Helaas. ;(

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:01

HC, snap je punt. Maar door het stukje van arabesk erbij te plaatsen wordt naar alle disciplines gekeken. Wat jij nastreeft zou zich niet tot alleen de dressuurring moeten beperken maar doet dat nu wel....kijk inderdaad ook naar endurance, springen, recreatie, NH. Pas dan heb je een totaalbeeld.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 18-08-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:02

Lies21 schreef:
Weet je wat ik zo jammer vind, je hebt in elke tak van deze hobby/sport slechte ruiters. Verschillende meningen, rijstijlen enz. Ik rij zelf ook dressuurmatig maar hou ook niet van dat gezaag. Wat ik dan zo jammer vind is dat de TS zich beter druk kan maken om bijvoorbeeld die tenassee walking horses in Amerika die met gif en hoefschoenen vol spijkers moeten lopen om zo de voorbenen zo hoog te krijgen!!!!!

Ik snap niet wat je doel is TS, waarom de grootste tak (de dressuursport) van deze liefhebberij altijd maar afkraken, omdat daar zoveel mensen toebehoren? Lekker makkelijk? Dicht bij huis? Zelfs in de NH heb je slechte ruiters..... om maar niet te praten over verzorging.

Dus probeer je druk te maken om dingen die er wel toe doen, waar je meer mensen mee kan bereiken... want zeg nou zelf, als we het er over gaan hebben hoe slecht die Tenessee Walking horses worden behandeld hebben, heb je iedereen in dit topic met je mee!

Dit vind ik onzin, de discussie gaat niet over de Tenessee Walking horses. Wie zegt dat Arabesk allemaal meelopers wil die het met haar eens zijn? Ze heeft een mening over dit en daar hoef je het niet mee eens te zijn toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:02

ik heb nog niet t hele topic gelezen ( doek nog wel strax ) en alleen de filmpjes bekeken.
De tranen sprongen me in de ogen, hoe die bitten als messen door die mondjes worden getrokken :(
Tuurlijk willen mensen het niet in slowmotion zien, als je het gewone filmpje neerzet LIJKT het minder gruwelijk, met de nadruk op lijkt :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:04

Carien87 schreef:

Die slepen jullie er zélf bij. Dat zijn júllie as(s)ociaties.
Ík lees niets bijzonders in de ts.
Ik heb een wáslijst aan inhoudelijke punten van kritiek op wat Arabesk doet, doch dat is volslagen irrelevant.
Ze left de vinger op een probleem wat IS.
Ze geeft daar genadeloze beelden bij. Net als bij de bitloze proefwedstrijd.

Ze heeft gewoon een goed punt en laat het zíen.

Dat geeft een kans :)*

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:05

Cinnepin schreef:
ik heb nog niet t hele topic gelezen ( doek nog wel strax ) en alleen de filmpjes bekeken.
De tranen sprongen me in de ogen, hoe die bitten als messen door die mondjes worden getrokken :(
Tuurlijk willen mensen het niet in slowmotion zien, als je het gewone filmpje neerzet LIJKT het minder gruwelijk, met de nadruk op lijkt :(

HOezo als messen Cinnepin, wat een vergelijking

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:06

Lies21 schreef:

Ik zie even niet wat NH (=natural horsemanship) met de verzorging te maken heeft. Of heb je het nu over 'natural'? Dat zijn twee verschillende zaken, die prima samen kunnen gaan, maar dat hoeft dus niet. Ken zat mensen die EN NH doen EN dressuurmatig rijden. ;)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:06

piezze schreef:
REactie op Larissa (nee hoef niet te verongelukken op andermans beest, nee dank je)

Heeft ook veel te maken denk ik met voeding en energie. Zou je die sportbeesten 24 uur in de wei gooien en minder krachtvoer geven zouden ze wellicht wat anders reageern maar dat is natuurlijk helemaal niet de discussie hier, je punt begrijp ik wel.

Mijn paard kan helaas niet op de wei, ze rent haar ijzers er af, peesbeschermers bijt ze af.
En door de vliegen vliegt ze door het hek.
Dus loop ik liever savonds wat met haar aan de hand.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:07

piezze schreef:
Lies21 schreef:

Dit vind ik onzin, de discussie gaat niet over de Tenessee Walking horses. Wie zegt dat Arabesk allemaal meelopers wil die het met haar eens zijn? Ze heeft een mening over dit en daar hoef je het niet mee eens te zijn toch.

Uuh volgens mij bedoel ik dat ook niet! Ik vind het alleen nogal makkelijk om filmpjes te plaatsen met moment opnames. Ik bedoel te zeggen dat je in elke tak van deze sport slechte ruiters hebt! Maar volgens mij heb ik nog nooit een dressuur of springruiter filmpjes of foto's zien plaatsen over NH-ers.
Ik vraag aan de TS waarom ze zich hier zo druk om maakt, ben jij de TS? Nee, nouw dan vraag ik niet om jouw mening in dit topic. Als de TS haar mening mag geven, mag ik dat ook.

PercyLeen

Huertecilla schreef:
Carien87 schreef:

Die slepen jullie er zélf bij. Dat zijn júllie as(s)ociaties.
Ík lees niets bijzonders in de ts.
Ik heb een wáslijst aan inhoudelijke punten van kritiek op wat Arabesk doet, doch dat is volslagen irrelevant.
Ze left de vinger op een probleem wat IS.
Ze geeft daar genadeloze beelden bij. Net als bij de bitloze proefwedstrijd.

Ze heeft gewoon een goed punt en laat het zíen.

Dat geeft een kans :)*

hc

En waar zijn die filmpjes van die bitloze proefwedstrijd dan? Daar ben ik dan wel benieuwd na..ik zie namelijk altijd alleen maar filmpjes van Arabesk met paarden met bebloede monden, paarden met de kind op de borst etc. Maar nergens zie ik haar kritische blik op het NH..laat ze dát dan een keer nemen als voorbeeld en niet altijd 'het bit of de spoor' Nee laat ons dan eens zien wat er mis gaat zonder al die hulpstukken..want daar gaat het hier immers niet om volgens jou, waarom worden ze dan getoond?
Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 18-08-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Je hebt goed onderbouwt iets aantonen en iets zonder onderbouwing tot het bot afkraken. Dat is het verschil. :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:08

Larissa3 schreef:
Mijn paard kan helaas niet op de wei, ze rent haar ijzers er af, peesbeschermers bijt ze af.
En door de vliegen vliegt ze door het hek.
Dus loop ik liever savonds wat met haar aan de hand.

Tja, ik zou die ijzers er af halen en die peesbeschermers ook. Bij weer met wat meer wind, valt het met de vliegen wel mee, hoor. De vliegentijd is straks weer over. ;)

Ieder zijn keuze en manier, maar mijn paard zou GEK worden van zo'n leven. ;)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:09

Twiggy2008 schreef:
Lies21 schreef:

Ik zie even niet wat NH (=natural horsemanship) met de verzorging te maken heeft. Of heb je het nu over 'natural'? Dat zijn twee verschillende zaken, die prima samen kunnen gaan, maar dat hoeft dus niet. Ken zat mensen die EN NH doen EN dressuurmatig rijden. ;)

Nee dan heb ik het voornamelijk over het natuurlijk beslaan van een paard, maar dat is eigenlijk een andere discussie. Daar heb ik eigenlijk een sterke mening over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:10

Lies21 schreef:
Nee dan heb ik het voornamelijk over het natuurlijk beslaan van een paard, maar dat is eigenlijk een andere discussie. Daar heb ik eigenlijk een sterke mening over.

Natuurlijk beslaan bestaat naar mijn idee niet. Natuurlijk bekappen wel. ;)

piezze

reactie op Lies21

Dit vind ik onzin, de discussie gaat niet over de Tenessee Walking horses. Wie zegt dat Arabesk allemaal meelopers wil die het met haar eens zijn? Ze heeft een mening over dit en daar hoef je het niet mee eens te zijn toch.[/quote]

Uuh volgens mij bedoel ik dat ook niet! Ik vind het alleen nogal makkelijk om filmpjes te plaatsen met moment opnames. Ik bedoel te zeggen dat je in elke tak van deze sport slechte ruiters hebt! Maar volgens mij heb ik nog nooit een dressuur of springruiter filmpjes of foto's zien plaatsen over NH-ers.
Ik vraag aan de TS waarom ze zich hier zo druk om maakt, ben jij de TS? Nee, nouw dan vraag ik niet om jouw mening in dit topic. Als de TS haar mening mag geven, mag ik dat ook.[/quote]

Gelukkig mag ik ook reageren als jij daar niet om vraagt, beetje slecht geslapen zeker ;)
Laatst bijgewerkt door piezze op 18-08-09 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Carien

@HC...
Ik snap je uitleg enigzins en kan er voor een deel uitkomen....
T legt idd vinger op een probleem, maar het is meer dan alleen een vinger erop leggen. En juist dat meer dan alleen een vinger erop leggen stoort mij en andere mensen in dit topic.

geerke

SuzannePerla schreef:
Wat is het doel van alles in slow motion te zetten?
Ik vind het namelijk nogal irritant..

jij vind het irritant ....ik word er misselijk van,en schaam me dood dat ik een mens ben...