ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:49

Bandida schreef:
Staan weer geen bronnen voor die cijfers bij hoor.. die 14,5 en 10 zijn net zo vaag als die eerste 7 (of 8)

Dat zeg ik toch:
Maar hoe dan ook, vaste en duidelijke cijfers zijn er niet.

We weten dus geen gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland.
Niet van recreatie paarden, niet van sport paarden.
Niet van paarden met 3 ingereden, niet van paarden met 4 en ook niet met 6 ingereden.
Dus je beroepen op, zie je wel dat het slecht is sportpaarden worden maar 7, is iets wat niet bewezen kan worden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:56

vorame schreef:
Dus je beroepen op, zie je wel dat het slecht is sportpaarden worden maar 7, is iets wat niet bewezen kan worden.

Maar nogmaals, zelfs al is dat maar een aanwijzing, zelfs al is die 10 of 14 maar een aanwijzing (beiden ook erg jong!) wat doet het er toe.. je kan niet zien of je een 3jarige zijn skelet aan het overbelasten bent.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:57

deze discussie is hier al zo vaak gevoerd....
tja voor de sport worden paarden vaak vroeg ingereden. het zijn dan (heel goed verzorgde!) gebruiksdieren.

denk aan de paardenrennen (die gaan toch ook al met 2?) en bv bij western wordt in amerika ook veel jong ingereden.
een 3 jarige futurity (geld wedstrijd) is zeker geen uitzondering, ook hier niet.
In Usa hebben ze zelfs 2 YO pleasure (2 jarige dus). deze zijn dus max 1.5 als ze ingereden worden.

voorbeeld: het begin van het filmpje wint deze hengst de 2 YO pleasure op het WK (world show)

http://www.youtube.com/watch?v=tyRvsfIvMxY

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:00

Bandida schreef:
vorame schreef:

Maar nogmaals, zelfs al is dat maar een aanwijzing, zelfs al is die 10 of 14 maar een aanwijzing (beiden ook erg jong!) wat doet het er toe.. je kan niet zien of je een 3jarige zijn skelet aan het overbelasten bent.

Klopt, maar je kunt net zo min aangeven dat het wel schade geeft.
dat is ook gis werk.
Maar je kunt je wel beroepen op je eigen ervaring.
En mijn ervaring is dat het geen schade geeft als je gewoon rustig aan doet.
En mijn eigen ervaring is me dan veel meer waard dan wat een handje vol mensen in een topic verteld.

dat jou ervaring anders zal zijn kan en mag.
Maar dring dan niet op aan een ander aan dat het met wat tussen de zinnen door lezen een geld beluste paarden mishandelaar is. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:10

vorame schreef:
Maar dan kom eerst maar eens met bewijzen.
De drogredenen komen toch echt van jullie kant met alleen het plaatje van de groeischijven.
Dat overvragen slecht is, mee eens.
maar je hoeft ook niet meteen 6 keer in de week een uur te aan rijden. :)
Alles waar TE voor staat is slecht.
Een hond die eens varkensvlees eet gaat niet dood.
Iemand die eens een sigarettje rookt gaat daar niet aan dood.

Een paard dat hoefbevangen is en teveel suikers eet dat is bewezen.
En daar zit hem het verschil.

Je hebt geen bewijs enkel een mening.
Stop dan die op te dringen alsof mensen dierenbeulen zijn.
Dat is zeer onprettig en totaal onnodig.

Wij maken jullie ook niet uit voor mensen die hun gezond verstand niet gebruiken, mensen die alles voor geld doen of wat ook.
Blijf gewoon netjes.
En dat is toch niet echt het geval.

Met gezond verstand hou je het toch in je achterhoofd dat als je een paard jong inrijdt je schade kan aanrichten?
En dan stap je er ook niet op. Het paard wordt er tenslotte het dupe van als je wel wat beschadigt.

Maar waarom rijd jij een paard in met 3 jaar? Waarom 3 jaar? Omdat dat 'traditie' is?

Als we van het begin af aan paarden pas zouden inrijden op hun 4e of 5e ging ook niemand zich afvragen waarom zo 'laat'.

Verzin eens een argument om niet te wachten tot een paard 4 of 5 is.
En dan niet in de ogen van de mens maar voor het paard.

Inderdaad, alles waar TE voor staat is slecht, hoe weet je dat 3 niet te vroeg is?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:12

vorame schreef:
Klopt, maar je kunt net zo min aangeven dat het wel schade geeft.
dat is ook gis werk.
Maar je kunt je wel beroepen op je eigen ervaring.
En mijn ervaring is dat het geen schade geeft als je gewoon rustig aan doet.
En mijn eigen ervaring is me dan veel meer waard dan wat een handje vol mensen in een topic verteld.

dat jou ervaring anders zal zijn kan en mag.
Maar dring dan niet op aan een ander aan dat het met wat tussen de zinnen door lezen een geld beluste paarden mishandelaar is. :)

Waarom zou dat bewijs eerst geleverd moeten worden? Dan ben je tenslotte al te ver gegaan: het paard is er de dupe van geworden, zoals zo vaak.

Alet74

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:18

Ik snap nooit zo goed waarom veel mensen direct hun paard willen inrijden als het 3 is geworden. Terwijl je weet (kunt weten) dat het pas volgroeid zijn als ze een paar jaar ouder zijn geworden.
Waarom al die haast? Ok, misschien kunnen we niet hard maken dat het schadelijk is, maar als je een beetje nadenkt, kunnen we wel bedenken dat het vast beter is om het dier in ieder geval niet te zwaar te belasten. Kortom (in mijn ogen): dan kun je het beter nog wegzetten tot het een jaar of 4 is en dan gaan inrijden.
Helaas kunnen paarden zelf niets aan ons vertellen, we moeten ons eigen verstand en gevoel hierbij gebruiken. Ik zou in ieder geval argumenten als 'dat doen ze overal' niet willen gebruiken, lijkt me een non-argument.

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:24

Ik ga met veel dingen mee in jullie mening. Maar ik vind wel dat ondanks een paard pas 3 is en nog niet uitgegroeit is je er best rustig wat mee kan gaan doen. Het ene paard is nou eenmaal sneller aan een uitdaging toe als een ander 3 jarig paard. Dit neemt niet weg dat ook een meer volwassen paard in uitstraling natuurlijk ook nog helemaal niet is ontwikkeld. Maar ik heb een 3 jarige haflinger die het helemaal geweldig vind om wat te doen. Ik rijd nu zo'n 1/2 dagen in de week zo'n 15/20 minuutjes en dan zie je gewoon dat ze het helemaal leuk vind. Voorderest doe ik VD met haar en poets ik haar lekker. Ik vind dat bij een 3 jarige je best 1/2 keer in de week er op kan. Vooral als het paard laat merken dat hij het leuk vind. Wel ben ik van mening dat als je merkt dat je paard die dag dat je wilt gaan rijden de energie er niet voor hebt je hem wel gewoon lekker moet laten staan. Het is geen verplichting om erop te rijden maar als het paard het leuk vind vind ik best dat het een paar keer per week kan. Wel moet je er voor waken dat je niet uit enthousiastme meer gaat rijden. Zo verknal je je paard wel. Die spieren zijn nog volop in de groei en moeten wel de mogelijkheid hebben om door te groeien.

Als een paard er dus klaar voor is vind ik dat je rustig kan beginnen op zijn 3e jaar. Maar als je paard nog erg veulenachtig is en laat merken dat hij er niet klaar voor is dan kan je beter nog een jaartje laten staan en dan beginnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:27

Een paard kan het wel leuk vinden, maar een paard weet niet dat het schadlijk kan zijn!
Het is dus aan de mens om het paard ervoor te behoeden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:29

Hoe weet je dan dat een paard geestelijk toe is aan een uitdaging?
En je moet inderdaad het lichamelijke aspect niet vergeten, en ook al lijkt een paard groot en sterk, dat wil -lijkt mij- niet direct zeggen dat het dat ook werkelijk is.
Ik zou het wel bij die 1 tot 2 keer in de week laten. Dat lijkt me gek genoeg. Jij moet gewoon de wijste zijn. (net als bij mensenkinderen blijven wij verantwoordelijk!)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:46

vorame schreef:

? Dat doe ik niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:35

Oké heb je visite gehad, heb je best veel bij te lezen....

Er zijn vast veel redenen te noemen om met een 3-jarige te beginnen.
Meestal is toch de reden (althans voor mensen die in de paarden werken of gewerkt hebben) dat je het ergens leert en dat ze het daar zo doen.
Als die methode goed werkt dan neem je dat over en maakt hem in jouw ogen zo optimaal mogelijk....
Wanneer je op die manier gezonde goed lopende paarden krijgt die het jaaaaaren later nog steeds goed doen, waarom zou je dan een jaar plezier voor 2 weglaten?

Omdat het in theorie wel eens niet goed zou kunnen zijn?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:39

Alet, met 4 is hij ook niet volgroeid.
Dan moet je ze tot zeker de 6 jaar weg zetten als je die reden gebruikt.

Een paard kan heel veel vertellen, wel moet je luisteren.
En ik denk dat daar de spijker op zijn kop slaat waneer je een paard kapot rijd of niet.
Niet door 3 keer in de week een kwartier op een paard te gaan zitten en te luisteren.
En dan rij je met verstand paard.
En belast je ook niet zwaar.
Als een onbenul op een 6 jarige gaan zitten is geen haar beter.
En die ruiters zijn er net zoveel.

Mar, je behoed een paard ook als je gewoon rustig aan doet.
Even voor de duidelijkheid ik ben geen pavo cub voorstander.
Om als vooreeld te geven.

En ja je moet wel met bewijs komen als je een stelling als feit neer gaat zetten.
Dat er te vaak te ver gegaan wordt en een paard de dupe ben ik met je eens.
Maar dat gaat niet over een 3 jarige, maar gewoon over het hele paardrijden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:42

Vorame _/-\o_

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:06

Maar jij zet het ook als feit neer dat paarden inrijden op hun 3e niet schadelijk is?
Waar is het bewijs dan?

Waar komt al dat artrose ed. dan vandaan op redelijk jonge leeftijd bij paarden? Dat komt echt niet alleen erfelijk mee of een keer van een blessure.
Heeft er iemand al eens aan gedacht dat dat misschien ook wel van te vroeg inrijden kan komen? Aangezien het kraakbeen in de benen dan nog niet voldoende ontwikkeld is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:13

Dan zou ik ervoor kiezen om tot het zesde jaar te wachten. Of tot wanneer het wetenschappelijk verantwoord is in ieder geval.

Ik denk eigenlijk dat je prima met verstand kunt rijden, maar dat het qua zwaar belasten dan toch echt wel uitmaakt of het paard 3 jaar is of 8 jaar oud is. Een 8-jarige zal daar toch beter tegen bestand zijn, lijkt mij althans heel logisch.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:18

x_Marr schreef:
Maar jij zet het ook als feit neer dat paarden inrijden op hun 3e niet schadelijk is?
Waar is het bewijs dan?

Waar komt al dat artrose ed. dan vandaan op redelijk jonge leeftijd bij paarden? Dat komt echt niet alleen erfelijk mee of een keer van een blessure.
Heeft er iemand al eens aan gedacht dat dat misschien ook wel van te vroeg inrijden kan komen? Aangezien het kraakbeen in de benen dan nog niet voldoende ontwikkeld is.

Omdat er helemaal geen bewijzen zijn voor wel schadelijk is niet schadelijk veel aannemelijker.
de benen zijn al eerder gesloten, dus ook dat klopt niet.

Jullie hebben het steeds over geld.

nou als een paard maar 7 word door vroeg in rijden
en een later paard 25.
dan is het heel simpel wat goedkoper is, een paard langer laten staan.

Een tallentvol paard heb je als 3 jarige niet onder de 50.000
als die na een paar jaar al kapot is ben je de 50.000 kwijt.

Koop je die als 6 jarige groen.
dan loopt hij als 12 jarige gp en is 150.000 waard of meer.

dan deed elke stoeterij dat wel.
Die hebben namelijk weide genoeg en opfok kost ze niets.

En dat heeft niets te maken met ze doen het allemaal.
nee als het beter was en uiteindelijk goedkoper dan deed iedereen dit wel.

Dat later in rijden is voor mijn gevoel echt een hype van de laatste paar jaar.

Alet, wie heeft het over een 3 jarige zwaar belasten??

Zo, nu ga ik mijn 18 jarige eens over belasten.
Met de 3 ingereden, dubbel z gelopen met ijzers en bit en deken.
En kijken hoe erg hij vandaag gaat strompelen met zijn doorgezakte rug. :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:23

Je bent te snel vorame, maar had het toch niet zo kunnen omschrijven.

(off topic, kan zelfs de website niet eens meer vinden..)
weer visite...

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:29

Mijn paard is nu 4 en ben ik nu aan het inrijden.
Dit is omdat ik haar pas vanaf eind mei heb, maar anders had ik het ook op die leeftijd gedaan.

Als ze 4 zijn, kan je ze iets meer belasten, omdat alles meer ontwikkeld is.

Mijn 4 jarige rij ik nu zo'n 4 keer per week een half uur, dit wil ik binnenkort gaan uitbreiden naar 40-45 minuten.

Kamits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:32

Mijn paard is al heel vroeg ingereden. Zo ergens in zijn 3e jaar.
Nu is hij vier, heb hem nu een half jaartje.
Wat ik hier allemaal lees over wat er kan gebeuren als ze te vroeg ingereden zijn dat laat me een beetje schrikken.
Straks krijgt mijn paardje van zulke dingen, dan is daar iemand voor die ik hartelijk kan bedanken.

Maargoed, ik vind op 3 jaar toch best vroeg.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:36

Vorame, jij hebt over zwaar belasten: je zegt dat je, als je met verstand een paar keer in de week op een driejarige rijdt, het dier niet zwaar belast. Maar daar zet ik dus mijn vraagtekens bij.
(je formuleringen zijn helaas niet altijd even goed te volgen, maar dat kan aan mij liggen)
En eh... uitzonderingen bevestigen de regel ;) En... tegenwoordig weten we meer dan vroeger, voortschrijdend inzicht noem je dat. Dus een hype zou ik het niet willen noemen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:48

Een hype!? Nee gewoon gezond verstand heet dat.
Als je al die dingen leest is het logisch dat je gaat nadenken.

Het laatste deel van de benen sluit tussen 3 en 3,5 ;)
De bekken pas tussen 3,5 en 4.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:07

Ja een hype.
het hele natural gebeuren vind ik een hype.
Al dat grondwerken en zo ook.
Geen inzicht, integendeel.
Theorie uit boekjes.
Geen praktijk.

Maar klopt, sluit tussen de 3 en de 4.
Dus als je gewoon rustig aan doet, zoals je met elk ongetraind paard hoort te doen, dan rij je geen artrose aan de benen.
Voordat je iets meer gaat vragen is hij die 4 al ruim voorbij.
Dus spreek jij jezelf daar ook tegen met je artrose verhaal.

En jij zei niets tussen de regels door zei je eerder
Maar elke keer als je zegt dat jullie wel gezond verstand hebben, heeft een ander dan niet.
Niet erg netjes, vind je wel?
Wat gebeurd er als ik zoiets over jullie zeg?

En gelukkig is die van mij geen uitzondering.
Of er zijn wel erg veel uitzonderingen :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:10

Als je er opit belast je een paard al ;)

Met gezond verstand lees je zoiets toch en ga je erover nadenken?
Waarom ben je het dara niet mee eens?

Ik heb trouwens nogsteeds geen antwoord op mijn vraag wat op de vorige pagina stond.

Waarom vind je dat een hype?
Dan doe je zelf toch ook mee aan een hype genaamd paardrijden en paarden? Das toch dan ook een hype.

Wat doe jij dan allemaal met je paard als je niet aan grondwerken doet? :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:13

Mijn pony is wel ingereden met 3 of 3,5. Sja, was zoveel jaar terug vrij normaal. Nooit zwaar werk gedaan, hij is doorgereden op buitenritten aan de lange teugel en 1 keer per week lichte les (leste met hem het eerste half jaar maar een half uurtje zeer licht ipv uur) en verder 2 keer per week aan de lange teugel op buitenrit.
Wij zijn nu 7 jaar verder en heeft nog nergens last van.

Zou ik er nu zelf voor kiezen met een 3 jarige? nee.