Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:43

jaaa, dat is n beetje n probleem, want ik heb nooit n fotomaker bij mn les :D
Maar ik zal de volgende keer fotos maken en ff wat uitgebreider vertellen!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:04

Zeer interessant topic! Ik lees jullie posten met veel aandacht; van de kennis van sommige hier kan ik nog veel leren.

Wellicht zal ik binnenkort ook een post schrijven voor mij & bijrijdpaard. De laatste tijd krijg ik regelmatig les waar we het ook hebben over rechtrichten.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:12

Hoi Ik meld me hier ook. grappig in dit topic lopen een aantal dingen door elkaar: stukje academische rijkunst Bent Branderup met veel werk aan de hand en beginnen in stap
en aan stukje rechtrichten van antoine de bodt en nog meer klassieken!

Ik ben zelf een jaar bezig met rechtrichten. Ik rijd volgens mijn eigen methode maar gebruik klassieke en academische principes. Mijn paard was 2 jaar geleden bijna slachtklaar: HKO met een straalbeen klasse 4 en klasse 2/3 hebben me in laten zien dat de conventionele manier van rijden voor mij en mijn paard niet werkte! Ze zat muurvast in haar bespiering en was zo scheef als een hoepel en ik overigens ook!

Ik ben van heel ver gekomen! Maar nu gaat het ok, MAAR !! ik heb nog veel om aan te werken.

Mijn paard is linksgebogen en heeft een voorliefde voor het niet onderbrengen van het rechter achterbeen en te vallen (al haar gewicht teleggen op rechtsvoor). Ik werk met het rijden vooral met veel laag rijden met gebruik van een teugelkamtechniek om mijn paard te laten ontspannen en daarnaast werk ik erg aan mijzelf, ik heb nl erg de neiging om mijn rechterheup vast te zetten waardoor ik blokkeer, mijn gewicht op rechts zet en mijn paard dus weer gaat compenseren met rechts achter. Dat plaatst ze vaak door mij nog eens extra naast de massa.

We begonnen met 30 cm naast de massa en nu is het eigenlijk zo dat mn paardje altijd spoort: rechtsachter in het spoor van rechtsvoor! Dus dat is al een hele verbetering!!!

Dat was het voor nu

Ik rij mn veel schoudervoor (eigenlijk altijd, omdat ze zo aan de bakrand wil plakken en de schouder nu eenmaal smaller is dan de achterhand, door schoudervoor te rijden activeer ik het binnenachterbeen!) ik breid dit uit met schouderbinnen en travers, ook rijd ik vaak slingerlijnen waarbij ik steeds mijn paard omstel en steeds het andere binnenachterbeen uitnodig om onder te treden!!

Binnenkort heb ik voor mezelf weer een clinic centered riding dus om weer aan mijn eigen zit en balans te rijden.

Ik rijd met een wow flair, of op een schapenvel! De wow heeft mijn paard de m ogelijkheid gegeven zich super te ontwikkelen, Ik ben in 6 maanden tijd 4 boommaten groter gegaan!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:17

Afbeelding

Ik zou het hoofd hoger vragen (met deze lage hoofd houding hangt ze erg op haar rv been), wel met open kaak en ontspannen onderhals, ze iets meer van de hoefslag afhalen met binnen en buiten teugel, terugkomen in tempo en dan met een aanwijsstokje het achterbeen aantikken/wijzen op het moment van optillen en even tueel een hulp op het moment dat het binnen achterbeen in de lucht is op de buikspier om het paard te vragen het ra been onder te brengen. :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:16

Ik heb al wat gepost maar ik zal mij even netjes voorstellen :D

Naam paard : Cookie, een draver

Leeftijd: 17 jaar inmiddels

Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: aantal maanden bezig, inmiddels heb ik een aantal lessen gehad van Sandra Strating. Zij volgt de methode van Brenderup aangevuld met nog wat zaken. Oefeningen aan de hand tot nu toe schouderbinnenwaarts en travers aan de hand.

Aanleiding RR: Na dat Cookie afgelopen najaar in galop op een rollende tak is gaan staan en haar kroonrand had opengetrapt werd ze in de loop van de tijd schever en uiteindelijk onregelmatig. Het bleek vanuit het rechterachterbeen te komen, haar knie was gevoelig. Foto's etc leverde behalve het feit dat ze piekfijn beenwerk heeft niets op. In overleg met de DA er een osteopaat bij gehaald. Hij heeft haar bekken, lendenen, schoft, schouders en eerste halswervel losgemaakt. Daarna moest ik 8 weken niet rijden maar schouderbinnenwaarts aan de hand en longeren. Omdat ik weinig kennis had van de schouderbinnenwaarts aan de hand maar ik het wel goed aan wilde pakken ben ik klassieke dressuurles gaan nemen.
Mijn paard is overigens van een linksgebogen paard na de blessure veranderd in een rechtsgebogen paard.

Je eigen sterke en zwakke of moeilijke punten: Mijn eigen rug zit vast maar daar wordt ik nu voor behandeld :D Sterke punt is dat ik rustig en kalm blijf en de humor van de acties van mijn paard in kan zien. Verder kan ik inmiddels lezen en schrijven met mijn Merrie, die een echt houttype is (voor degen die dat wat zegt ;) ) T

Wat al bereikt: Mijn paard bleek in de eerste les niet eens zo heel scheef te zijn! Ze pakt het werk goed op en is erg geconcentreerd. Inmiddels doen we naast de schouderbinnenwaarts ook de travers aan de hand.

Doelen: Ik heb als doel mijn paard gewoon recht en soepel te krijgen en meer vanuit de achterhand te krijgen. Als draver heeft ze een sterke voorkeur en aanleg voor een stuwende draf. Ik hoop dat ik haar meer dragend kan krijgen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:28

Oeh interessant topic dit! Heb nog maar even een klein stukje gelezen, maar zal voor ik verder post eerst netjes het topic gaan doorlezen :j Even een berichtje om het terug te vinden. Klassieke dressuur vind ik erg interessant en lijkt me ook erg leerzaam om op die manier te lessen, maar woon op Texel dus is gewoon erg lastig om hier een instructeur heen te halen of om zelf ergens heen te gaan. Wel heb ik les gehad in rechtrichten volgens de AdB methode en is op zich een goede basis, maar ben nu toch ook aan het rondkijken voor wat anders als 'aanvulling'. want waar ik daarbij erg tegenaan loop is dat het wordt gezien al 'hét systeem' terwijl ik zelf graag van allerlei takken van de sport wat wil meepikken (heb een ijslander, maar heb ook dressuurles en pik af en toe wat mee uit de western, en net waar we op dat moment wat aan hebben :) ). Dus ga dit topic zowiezo even doorlezen voor wat tips en dingen die ik misschien eens kan proberen met mijn paard :) Dus ook al heb ik geen les in de klassieke dressuur, mag ik dan evengoed meelezen en meeposten? :)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:48

Ook voor mij een heel intresant topic wat ik graag wil blijven volgen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 02:15

kim1207 schreef:
Hoi Ik meld me hier ook. grappig in dit topic lopen een aantal dingen door elkaar: stukje academische rijkunst Bent Branderup met veel werk aan de hand en beginnen in stap
en aan stukje rechtrichten van antoine de bodt en nog meer klassieken!

Ik ben zelf een jaar bezig met rechtrichten. Ik rijd volgens mijn eigen methode maar gebruik klassieke en academische principes. Mijn paard was 2 jaar geleden bijna slachtklaar: HKO met een straalbeen klasse 4 en klasse 2/3 hebben me in laten zien dat de conventionele manier van rijden voor mij en mijn paard niet werkte! Ze zat muurvast in haar bespiering en was zo scheef als een hoepel en ik overigens ook!

Ik ben van heel ver gekomen! Maar nu gaat het ok, MAAR !! ik heb nog veel om aan te werken.

Mijn paard is linksgebogen en heeft een voorliefde voor het niet onderbrengen van het rechter achterbeen en te vallen (al haar gewicht teleggen op rechtsvoor). Ik werk met het rijden vooral met veel laag rijden met gebruik van een teugelkamtechniek om mijn paard te laten ontspannen en daarnaast werk ik erg aan mijzelf, ik heb nl erg de neiging om mijn rechterheup vast te zetten waardoor ik blokkeer, mijn gewicht op rechts zet en mijn paard dus weer gaat compenseren met rechts achter. Dat plaatst ze vaak door mij nog eens extra naast de massa.

We begonnen met 30 cm naast de massa en nu is het eigenlijk zo dat mn paardje altijd spoort: rechtsachter in het spoor van rechtsvoor! Dus dat is al een hele verbetering!!!

Dat was het voor nu

Ik rij mn veel schoudervoor (eigenlijk altijd, omdat ze zo aan de bakrand wil plakken en de schouder nu eenmaal smaller is dan de achterhand, door schoudervoor te rijden activeer ik het binnenachterbeen!) ik breid dit uit met schouderbinnen en travers, ook rijd ik vaak slingerlijnen waarbij ik steeds mijn paard omstel en steeds het andere binnenachterbeen uitnodig om onder te treden!!

Binnenkort heb ik voor mezelf weer een clinic centered riding dus om weer aan mijn eigen zit en balans te rijden.

Ik rijd met een wow flair, of op een schapenvel! De wow heeft mijn paard de m ogelijkheid gegeven zich super te ontwikkelen, Ik ben in 6 maanden tijd 4 boommaten groter gegaan!!

Kim, neem eens een fotograaf mee naar je lessen, lijkt me wel interessant. Wanneer normaal gesproken het rechterachterbeen het probleem is van je paard qua sterkte vangt ie dat namelijk altijd juist op met links-voor. Paarden vangen hun zwakke plek nl altijd op met het been dat diagonaal tov het zwakke been staat.

Verder, als je gevoel hebt voor paardrijden, volg dat gevoel dan. Met een beetje gevoel en daarbij logisch nadenken kom je een heel eind :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:50

kim1207 schreef:

Dat vind ik ook een mooie aanvulling trouwens! Ik hoop ook nog een les mee te pakken in het najaar.
Je paard rechtrichten is 1 maar CR maakt je ook zo bewust van je eigen blokkades en hoe je paard daar op reageert.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:06

kim1207 schreef:

Dat lijkt mij ook erg interessant. Is er misschien een site van?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:29

Kim1207 leuk dat je je even voorstelt. En wat een goed verhaal van je paard. Het doet me wel wat om te lezen dat je een paard met hko 4 toch weer sporend hebt kunnen krijgen … en dat in een jaar tijd, geweldig toch?! Was jouw paard kreupel c.q. onregelmatig op het moment dat je begon? Wil je daar wat meer over kwijt? (interesseert me nl zeer hoe dat proces is geweest en op welke manier dat eerste begin met RR ging).

Wat je tips bij de foto betreft: die foto van mij laat eigenlijk alleen de stelling zien hoor. En omdat ik nog steeds bezig ben met de fase van ontspanning en voorbereiding is het nog juist de bedoeling dat dat hoofd laag blijft, ook al loopt hij dan meer op de voorhand. Maar ik maak vandaag hopelijk nieuwe foto´s.

Het klopt dat er van alles door elkaar heen loopt aan methodes, maar dat lijkt me juist ook goed. Het is naar mijn idee niet zo dat er maar 1 perfecte methode is, en van elke methode kun je wat opsteken. Dus wat mij betreft mag dat absoluut zo blijven!

RicardoOpa: wel goed dat RR tijdens jouw les ook meegepakt wordt, dat hoor je niet zo vaak.

Wendy15, wat mij betreft ben je van harte welkom hoor. Kijk eens in mijn profiel, ik snuffel ook graag wat aan andere disciplines en pik graag overal wat uit. Nadeel is wel dat je op een gegeven moment door de spullen het plafond niet meer ziet (een boomloos zadel ligt gebroederlijk naast Westernzadel en Barebackpad …. Dat dwingt me nu wel een beetje om toch eens te kiezen). Dat is wel een groot voordeel van continu 1 systeem of discipline volgen: minder om over na te denken en … minder spullen!

Wel begin ik nu steeds meer ernaar te neigen dat ik toch wel verder wil in de richting van de klassieke dressuur. Of althans, dat is nu wel de manier waar ik me het prettigst bij voel omdat ik het heel zinvol en logisch vind en ik houd ervan dat ik goed kan begrijpen waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe.

En alle andere belangstellenden die zich even gemeld hadden: ook welkom!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:02

HannahFrouk: Ik ga vanavond een beginnetje maken met het topic doorlezen, dan heb ik er rustig de tijd voor :j
Ik heb dus zelf een ijslander, maar bij gebrek aan ijslanderinstructeurs op Texel ben ik met hem dressuurles gaan volgen en dat ging eigenlijk wel goed :j Rij gewoon met ijslanderzadel, heb dus 'gewone' basisdressuurles gehad, vervolgens ook gaan lessen volgens het AdB systeem. Vond ik erg fijn, met name dus het rechtrichten, maar waar ik erg tegenaan begin te lopen is dat mijn paard constant in hoog tempo moet lopen, en dat is wel leuk om hem voorwaarts te krijgen, maar hij is van zichzelf al erg rennerig, dus vind het alleen maar grappig om rond te scheuren, en daarbij is het een 5ganger en door het hoge tempo kan ik zijn gangen niet tactzuiver houden, z'n stap wordt telgangerig, in draf gaat ie alles door elkaar gooien en 'huppen' en naja daarom wilde ik toch ook weer even verder kijken, want na alleen dat lang en laag en tempo wil ik wel verdergaan. Nu heb ik pas een 'gewoon' dressuurlesje gehad, terug in tempo, eerst de tact terug, dan actief, en dan nageeflijkheid, en dán pas meer tempo zodat hij zuiver in z'n gangen blijft. En moet zeggen dat dat ook erg fijn ging :j Verder rij ik zo af en toe voor een stalgenoot als die weinig tijd heeft haar paint, is dus westerngereden en weer heel anders. Daarvan probeer ik ook weer dingetjes mee te pikken voor m'n eigen paard en naja, zo haal ik overal wat vandaan :P Heb verder gewoon een ijslander zadel en heb nu ook een barebackpad besteld, dus ben benieuwd hoe dat bevalt :) Rij nu ook al een poosje bitloos, maar in de bak met de stelling enzo vind mijn paard dat niet prettig en verwarrend (dr cook crosslink) en vind hij het prettiger om gewoon met bit te rijden. Buiten rijden we wel veel lekker aan de lange teugel zonder bit :j En komend weekend hebben we ons 2e springlesje :) Geen serieuze sprongen, maar wat kleine huppeltjes, ook weer voor de afwisseling enzo :)

Dan nog even een vraagje, weet iemand misschien een goede instructeur in de kop van noord holland waar ik eens een probeerlesje kan doen om te kijken of het bij ons past? Wat voor mij vanaf Texel redelijk bereikbaar is of iemand die aan huis komt als ik een groepje bij elkaar krijg? :) (en liefst ook nog een beetje betaalbaar := )

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:51

Ok, ik heb hier 4 filmpjes waar jullie op mogen schieten ;-)

Eerst nog even wat begeleidend commentaar.
De oefening is dus (opnieuw) schouderbinnenwaarts, waarbij doorgaans het grootste probleem op de rechterhand optreedt. Het rechterachterbeen kan niet goed onder de massa treden, waardoor hij de oefening op die hand veel moeilijker kan uitvoeren dan op de andere hand. Ook de lengtebuiging is op die hand het grootste probleem.

NB we zijn nog in de fase dat we aan het zoeken zijn naar ontspanning, zijn achterhand is nog zwak en het lukt hem (en mij) dus ook bij lange na nog niet om deze oefening lekker uit te voeren (en het lijkt allemaal zo simpel als iemand anders het doet). Hij loopt heel regelmatig op 4 sporen terwijl dat niet de bedoeling is, ik vraag dan maar heel iets en floep het hele paard staat alweer scheef zijwaarts te gaan (5 of 6 sporen kennen we ook hihi), of komt van de hoefslag af of hij ziet (in 1 filmpje) iemand aan de bakrand staan die hij niet kent (ja het moest ook niet mogen he) en dan is hij alweer helemaal weg met z'n concentratie. Het goede nieuws is: beter dan dit is het nog nooit geweest mensen :+ :+ :+ . Ik heb alle fouten gewoon laten staan en ben benieuwd of jullie je bemerkingen gewoon willen roepen. Mag over het paard gaan, mag over mijn houding gaan, wat doe ik fout of nou ja, eigenlijk is dat de vraag niet. De vraag is: hoe kan ik het verbeteren als ik een volgende keer de oefening op dezelfde manier doe? En misschien doe ik ook nog wat goed.

Ik heb vandaag wel geprobeerd om mijn achterste hand lager te houden en mijn schouders ontspannen en waarachtig af en toe lukte het me ook om met een zweepje wat bij te tikken (twee handjes ja!).

Eerst een still uit het begeleidende filmpje zodat je de momenten beter kunt bekijken, dit is zijn "beste" kant.
Afbeelding

Hoort bij dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=O4wWLivMxzc

Achteraanzicht dezelfde hand:
http://www.youtube.com/watch?v=_9bKq2p6TSQ

Dan de andere hand, ook een still voor de momenten (sorry, begint wat veraf), dit is zijn "slechtste" kant. Je ziet vooral op de still dat hij voor het grootste deel op 4 sporen loopt ... hoezeer ik dat ook probeer te voorkomen.
Afbeelding
Hoort bij dit filmpje (ik begin wat laat met sbw):
http://www.youtube.com/watch?v=J_coD_QSlfw

Achteraanzicht rechterhand (hier is de ontspanning ver te zoeken want hij loerde met z'n linkeroog naar van alles wat er bij de bak gebeurde).
http://www.youtube.com/watch?v=j6VGzn6kXlg

Verder was ik wel tevreden over vandaag. Heb eigenlijk geprobeerd om niet alleen te focussen op die lengtebuiging maar ook op de achterhand, dat die benen goed meekomen. Het begint makkelijker te gaan om hem met een zweepje wat bij te tikken, hij begint te snappen dat als ik dat doe (been of buik), het alleen de bedoeling is dat hij z'n benen optilt en z'n buikspieren aanspant en dat het geen verkapte moordaanslag is. Hij snapt dat nu en laat zich braaf aantikken. Dat is een hele verbetering. Ook nog met de bbp geoefend en dat ging best heel fijn, ook dankzij het warme weer. Iedereen zal het te warm gevonden hebben maar ZKH Torop vindt dit heeeeerlijk ;-)

Ben benieuwd of jullie er wat mee kunnen.

PS Wendy, nee sorry ik kom helemaal niet uit die hoek en weet dus echt geen instructeur voor je.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:55

Ten eerste erg leuk topic!! @Hannahfrouk zitten al mooie stukken bij. Misschien kun je proberen op het moment dat je paard niet alleen schouderbinnen doet maar ook kontje buiten oftewel te weinig lengtebuiging aanneemt. Proberen een volte intezetten wanneer hij dan de juiste beenzetting heeft (en dus lengtebuiging heeft) gebruik je jouw lichaamshouding om op het moment dat hij de zo eerder correct uitgevoerde volte hem mee te nemen. Zijn voorhand en dus schouder zijn dan van de hoefslag jij blijft dichter bij je paard. Laat een aantal goeie passen maken en dan bv lekker halsstrekken en lekker doorstappen. Want het moet natuurlijk geen verkapte moordaanslag worden :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:13

Leuk die filmpjes! Ziet er ook helemaal niet verkeerd uit!

Als ik het goed zie, en ik ben geen echte expert, lijkt het alsog hij links op 4 hoefslage loopt en de achterhand totaal er onder uit zet. Dan wordt het toch meer een zijwaartse gang dan echt schouderbinnenwaarts. Probeer de binnenschouder en goed bij te houden zodat het achterbeen echt ondertreed.

Rechts doet hij het een stukje erg netjes en daarna wordt het rommelig. Probeer korte stukjes te doen en stel hem daarna weer even recht op de ontspannen.

Ik vind het niet erg als ze op 4 sporen lopen als het binnenbeen dan maar onder het lichaam blijft. Het spoor wordt dan binnenvoorbeen, binnenachterbeen, buitenvoorbeen en buitenachterbeen. Zeker in het begin als ze moeite hebben met gewicht op achter te dragen is dat een mooi begin.

Wat ik aan je houding zie is dat je linksom je linkerhand meer draagt, hoger houd, en het lijkt of je die ook dichter bij de neus hebt. Rechtsom trek je als het ware je rechterhand naar de linkerheup. Probeer ook op deze zijde hand wat hoger en dicher bij het hoofd te houden. Dat is voor jezelf fijner maar ook duidelijker voor het paard.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:17

maikeltje schreef:
kim1207 schreef:

Kim, neem eens een fotograaf mee naar je lessen, lijkt me wel interessant. Wanneer normaal gesproken het rechterachterbeen het probleem is van je paard qua sterkte vangt ie dat namelijk altijd juist op met links-voor. Paarden vangen hun zwakke plek nl altijd op met het been dat diagonaal tov het zwakke been staat.

Verder, als je gevoel hebt voor paardrijden, volg dat gevoel dan. Met een beetje gevoel en daarbij logisch nadenken kom je een heel eind :j

Ja hoor! ik wil best een fotograaf meenemen naar de les! maar dan ook nog de foto's hier plaatsen lukt niet altijd!! Maar ik ga t wel proberen :D

Wat jij zegt van kruislings belasten klopt wel. maar mijn paard loopt t liefst in linkerbuiging en valt dan over rv weg (rechtsom) het in juiste stelling en buiging (de bananaavorm van oren tot staart) te krijgen met een dragend/ondertredend achterbeen is lastig en zal mijn paard uit heer natuur niet zo snel doen

Ja mijn paard was onregelmatig toen ik begon en muurvast in de spieren!!

OW kleine toevoeging: ik ben 32 en mijn paard 7

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:18

Chantal___ schreef:
kim1207 schreef:

Dat lijkt mij ook erg interessant. Is er misschien een site van?

www.alona.nl
is een instructrice die goed is! Komt ook op veel plaatsen, als je googled op centered riding kun je ook een heleboel vinden!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:24

filmpjes vind ik er niet slecht uit zien hoor, ik zou het graag ook van de zijkant gefilmd zien zodat je ook beenzetting kan zien, zet paard binnen achterbeen echt tussen hoefafdruk van de voorvoeten, of plaatst hij ze onder het zwaartepunt door naar buiten, kan ik nu niet zo heel goed beoordelen, ik mis een stukje lengtebuiging rechtsom

Dat kijkerige ken ik overigens wel. Heb vandaag midden op de dag gereden en mn muts had vandaag een slechte dag! rennerig en kijkerig, niet zo;n goede combi. Kans op ruzie is dan zeer groot!!! Kalm blijven en onverstoorbaar doorgaan is enige optie, maar lukt mij helaas nog niet altijd

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:26

zal zo even een foto plaatsen van het rijden van afgelopen zaterdag. Even kijken of t lukt want van de week waren mn foto's te groot!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:28

Afbeelding

Afbeelding

van het voorjaar:
ik weet dat paard nog niet voldoende naar beneden loopt, maar is wel recht en loopt op eigen benen
Afbeelding

mijn eerste aan de hand werk clinic
Afbeelding

laatste clinic aan de hand werken
Afbeelding

mooie foto!!
Afbeelding

sorry zijn er meer dan twee geworden! er zijn er nog veel meer hoor!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:41

en zo zag ze er helaas uit in 2007 toen het niet goed ging, ik vind de foto's vreselijk, maar goed, even ter vergelijking! mooi stuwend achterbeen en een voorbeen wat veel te lang op de grond blijft!

Afbeelding

Afbeelding

ze was toen al 5 maanden wisselend kreupel / onregelmatig....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:44

stieken waren vanuit een clinic houding en zit, om gevoel te krijgen om onderbeen naar achter te ouden. Op deze foto's heeft ze ook amper bespiering op billen en kruis en hals. Ik ben in februari 2008 met rechtrichten begonnen. Sinds ik dat doe heeft ze nooit meer een pas onregelmatig gelopen!

Er is trouwens ook nog een topic over academische rijkunst!

[HK] Academische rijkunst - liefhebbers?

Hier zien jullie trouwens min vaste rechterheup waardoor ik been nogal neig op te trekken! Ik ben hier overigens mijn teugels aan het kammen waardoor paard per direct ontspant en gaat stretchen lang over de schoft en rug met de neus naar beneden!

Afbeelding

Nu stop ik met foto's plaatsen en ga ik maar eens naar bed!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:28

Ik heb zojuist met belangstelling de filmpjes zitten bekijken van HannahFrouk.(op deze pagina)

De eerste vraag die in mij opkomt is hoe jij, voorafgaand aan die schouderbinnenwaarts, je paard loswerkt. Zoals je waarschijnlijk ondertussen wel begrepen hebt, doe ik die oefeningen liefst onder het zadel zodat ik kan voelen hoe mijn paard reageert met zijn lijf en of hij nagefelijk blijft

Maar vooraleer ik begin met een schouderbinnenwaarts in te zetten ben ik toch al een minuut of 20 aan het rijden. Ik kan niet zomaar opstappen en die oefening gaan vragen, dan is ze nog niet op temperatuur. Eerst begin ik met wat stappen, actief aan het been, met wat voltes en slangevoltes en een beetje achterhand naar binnen en naar buiten. Daarna draaf ik aan, lekker lang en laag en ga stukje bij beetje ook wat achterhand naar binnen en naar buiten vragen op de volte, slangevoltes rijden, achtjes, vierkantjes, rechthoeken, dingen dus ook die ze niet verwacht zodat ze echt op mij gericht is en niet meer met haar omgeving bezig is. Vindt ze altijd heel leuk die oefeningen met vierkanten en rechthoeken rijden ipv voltes, daar wordt ze ook echt heel afwachtend van, weet dan niet wat het volgende is dat ik van haar ga vragen en wordt extra alert. Dan gooi ik er een ontspannen galopje tegenaan, ook nog lang en laag en daarna ga ik haar pas wat meer oppakken. Dan vraag ik eens een paar pasjes wijken en wanneer ik voel dat ze ook echt haar rug wat meer gaat bollen ofwel haar buikspieren goed gebruikt dan ga ik in eerste instantie vanaf de volte een paar pasjes schouderbinnenwaarts vragen. Of een paar pasjes travers. Dit bouw ik dan wat uit, maar steeds afgewisseld met wat anders. Een tempowisseling in dezelfde gang, paar pasjes voorwaarts, paar pasjes terug etc. Ook even een 8-je tussendoor of een slangevolte of wat dan ook. Zodat ze gefocussed blijft.

Moraal van het verhaal is dat ik dus pas in het tweede gedeelte van mijn rijden, wanneer ze lekker los is en wat meer bij elkaar te rijden is, dat soort oefeningen ga meepakken. En hoe gaat dat dan aan de hand vroeg ik me af?

Want eerste vereiste voor deze oefeningen is een paard dat losgewerkt is. En denk dat het ook belangrijk is dat het paard op jou gefocussed is, of dat nu aan de hand is of onder het zadel. En dat is wat ik eerlijk gezegd een beetje mis in de filmpjes. Dat en dat losgewerkte lijf. Ik denk dat als je je paard beter warmgedraaid hebt vantevoren, dat dan de achterhand misschien wat beter en vlotter meewil. Ik zie ook geen voorwaartse drang en je paard hoeft niet hard te stappen maar moet wel actief blijven in de bewegingen wanneer je wil bereiken dat de oefening an sich ook doet waar je ;m voor bedoeld hebt, namelijk je paard van achter sterker maken. Probeer je paard dus wat actiever te krijgen aan je hulpen, nu sloft ie een beetje en zet zich teveel vast in zijn lijf waardoor die lengtebuiging er ook niet lekker inkomt. Hoe je 'm aan de hand actiever, dus met meer impuls, kunt laten stappen/ draven whatever kan ik je helaas dan weer niet vertellen omdat ik zelf nooit op deze manier met mijn paarden werk maar dat weet iemand anders in dit topic waarschijnlijk wel weer :D Maar wanneer hij actiever loopt, meer impuls heeft, zal hij makkelijker loslaten in zijn lijf waardoor de oefeningen ook meer tot nut zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 07:14

Zal even proberen op de reacties te reageren.

Fransje: ja, dat klopt hij komt elke keer weer op 4 hoefslagen terecht, er zitten maar een paar pasjes 3 sporen bij. Idd hij komt dan eerder zijwaarts te lopen dan echt sbw, ik voel dat wel en probeer dat telkens te corrigeren, maar het blijft lastig. Zijwaarts hobbelen is natuurlijk heel lekker als je dat goed kunt, dus dat sluipt er snel in. Dan corrigeer ik hem en loopt hij weer op de hoefslag natuurlijk. Ik probeer maar elke goede pas te belonen, zodat hij snapt dat DAT de bedoeling is.

Misschien is het idd beter om meer korte stukjes te doen. Mijn houding zal ik ook op blijven letten, daar valt ook nog wel wat aan te verbeteren. De reden dat mijn rechterhand naar de linkerheup gaat op de rechterhand is dat hij daar veel meer op me toehangt waardoor ik hem veel meer terug moet zetten op de hoefslag. Ik ga proberen die hand bij het hoofd wat dichter bij het hoofd te houden.

Kim als het een keer zo uitkomt zal ik proberen filmpjes van de zijkant te krijgen. Over het foto’s plaatsen. Zet er ook vooral bij wat voor oefening je aan het doen bent! Anders is het wat moeilijk er iets over te zeggen. Ik ben dan wel nieuwsgierig naar het verhaal bij de foto´s. Bijvoorbeeld de 3e van de bovenste serie? Was je daar een oefening aan het doen of gewoon aan het rijden zeg maar? En de 4e? Meer algemene foto’s die je wilt laten zien moet je toch in links plaatsen. Plaats dan de foto’s die je echt besproken wilt hebben (en dat mogen er echt maar 2 zijn, sorry) in beeld. Maar misschien kun je toch wat vertellen over de foto´s?

Ik weet dat het erg lastig is om een goeie foto van een goed moment te maken, sommige camera’s hebben zo’n repeteerstand, dat is ideaal, dan kun je de goeie foto er tussenuit pikken. Dat topic had ik nog niet gezien trouwens over academische rijkunst (zo ver ben ik zelf nog lang niet trouwens).

Even in het algemeen over dat kijkerige op het filmpje, tsja, dat gebeurt gewoon weleens. Ik heb tegenwoordig niet te klagen over zijn concentratie hoor, dat zeker niet, een tractor negeren of mensen aan de kant of paarden die voorbij komen dat gaat wel, maar het blijft nu eenmaal een supersensitief paard en dat heeft z’n voordelen en z’n nadelen. Nou ja, soms dan gebeurt er weleens wat waardoor hij z’n concentratie verliest. Is niet zo erg, ik ga altijd gewoon door en het komt vanzelf weer goed. Hij had nu al een paar tractors gehad en een wapperend zeil en erg braaf doorgegaan, die vreemde vent die eropeens stond was blijkbaar even wat te veel (het is dan ook echt zo´n waak-paard zo van: die ken ik niet!!!). Voordeel is weer dat hij heel attent is, supersensitief, hij blijft het liefst zo dicht mogelijk bij je en heeft een enorme will to please.

Maikeltje: ja, eigenlijk wel logisch, ik begin pas aan sbw als het op de volte (stap en draf) en op de hoefslag (stap) lekker zit. Dus dat is doorgaans idd pas na een half uur. Tussen de grondoefeningen door laat ik even “gewoon” een rondje draven of stappen. Er is idd weinig voorwaartse drang op het filmpje, dat gaat ook een moeilijk punt worden, het is tegenwoordig nog teveel het een of het ander. Als ik hem teveel “prikkel” of ik maak een fout (ik tikte bv een keer per ongeluk tegen z'n slurfie aan ipv tegen z'n buik) of gaat het wat te hard, dan loopt hij de eerste 10 minuten alleen maar zijwaarts en kun je meestal verdere ontspanning die dag wel vergeten. Dan krijg ik dus niet wat ik wil, nl een ontspannen paard dat wel met impuls aan het werk is. Als ik hem wel goed laat ontspannen dan heeft hij inderdaad de neiging om juist weer in te kakken. Ik zal (blijf) proberen om daar een balans in te vinden en ik heb goede hoop dat ik binnen afzienbare tijd kan beginnen met hem niet alleen te laten ontspannen maar hem ook meer te activteren. Op dit moment is ontspannen en buigen nog steeds het belangrijkste.

Dat mentale stuk blijft toch wat lastig bij hem. Er zitten hele goed stukken bij qua concentratie, maar het is nu eenmaal een paard dat altijd op z´n hoede blijft en als er een kaboutertje oversteekt met een rugzakje op, dan wil hij dat kaboutertje nog wel negeren, maar ja, dat rugzakje he, stel dat er een mitrailleurtje in zit :+ :+ :+ .

Als ik er meteen op zou stappen dat werkt voor ons sowieso niet zo fijn, dan heb ik de eerste 15 minuten sowieso alleen maar kabouters kijken (niet dat ik daar aandacht aan besteed, ik ga dan gewoon rijden, maar irritant is het soms wel en het levert juist gespannen spieren op). Eerst grondwerk doen werkt veel fijner. Maar ook als ik grondwerk heb gedaan (met RR of anders) als ik daarna dan opstap zou je toch zeggen, die bak heeft hij nu wel gezien, maar dan staat hij toch eerst nog een paar minuten onzeker om zich heen te kijken omdat hij het dan alleen moet doen voor zijn gevoel.

Een algemeen probleem bij hem is denk ik toch wel dat hij z’n achterlijf te stijf houdt en dat gaat compenseren met z’n sterke schouders. Ik denk wel dat dat beter zal worden als we los van alle RR-oefeningen ook gewoon tijd besteden aan andere dingetjes zoals: niet zo geirriteerd raken voor tikjes van de zweep, snappen dat die achterbenen meer in beeld moeten. Heb gisteren 10 minuten tegen z’n achterbenen aan staan tikken: op – op – op – op. Lekker saai maar toch heeft het wel effect en tilde tijdens de oefeningen toch een stuk rustiger en geconcentreerder zijn benen op omdat hij er steeds meer aan went. En tis een goeie buikspieroefening ;-).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 08:20

pol schreef:
Ten eerste erg leuk topic!! @Hannahfrouk zitten al mooie stukken bij. Misschien kun je proberen op het moment dat je paard niet alleen schouderbinnen doet maar ook kontje buiten oftewel te weinig lengtebuiging aanneemt. Proberen een volte intezetten wanneer hij dan de juiste beenzetting heeft (en dus lengtebuiging heeft) gebruik je jouw lichaamshouding om op het moment dat hij de zo eerder correct uitgevoerde volte hem mee te nemen. Zijn voorhand en dus schouder zijn dan van de hoefslag jij blijft dichter bij je paard. Laat een aantal goeie passen maken en dan bv lekker halsstrekken en lekker doorstappen. Want het moet natuurlijk geen verkapte moordaanslag worden :)

Sorry was deze vergeten. Allereerst welkom!

Bedoel je dat als je voelt dat hij "kontje buiten" doet (ahw zijwaarts) je hem van daaruit op een cirkel zet? Ik doe het wel vaak andersom, dus eerst op een volte en van daaruit verder op de hoefslag, maar heb dat nog niet gecombineerd met sbw.

NB ik kreeg ook meerdere malen de tip dat dit met lange lijnen ook prettig zou werken. Dat is ook iets wat ik in een later stadium misschien eens uit ga proberen.