Maar ik zal de volgende keer fotos maken en ff wat uitgebreider vertellen!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kim1207 schreef:Hoi Ik meld me hier ook. grappig in dit topic lopen een aantal dingen door elkaar: stukje academische rijkunst Bent Branderup met veel werk aan de hand en beginnen in stap
en aan stukje rechtrichten van antoine de bodt en nog meer klassieken!
Ik ben zelf een jaar bezig met rechtrichten. Ik rijd volgens mijn eigen methode maar gebruik klassieke en academische principes. Mijn paard was 2 jaar geleden bijna slachtklaar: HKO met een straalbeen klasse 4 en klasse 2/3 hebben me in laten zien dat de conventionele manier van rijden voor mij en mijn paard niet werkte! Ze zat muurvast in haar bespiering en was zo scheef als een hoepel en ik overigens ook!
Ik ben van heel ver gekomen! Maar nu gaat het ok, MAAR !! ik heb nog veel om aan te werken.
Mijn paard is linksgebogen en heeft een voorliefde voor het niet onderbrengen van het rechter achterbeen en te vallen (al haar gewicht teleggen op rechtsvoor). Ik werk met het rijden vooral met veel laag rijden met gebruik van een teugelkamtechniek om mijn paard te laten ontspannen en daarnaast werk ik erg aan mijzelf, ik heb nl erg de neiging om mijn rechterheup vast te zetten waardoor ik blokkeer, mijn gewicht op rechts zet en mijn paard dus weer gaat compenseren met rechts achter. Dat plaatst ze vaak door mij nog eens extra naast de massa.
We begonnen met 30 cm naast de massa en nu is het eigenlijk zo dat mn paardje altijd spoort: rechtsachter in het spoor van rechtsvoor! Dus dat is al een hele verbetering!!!
Dat was het voor nu
Ik rij mn veel schoudervoor (eigenlijk altijd, omdat ze zo aan de bakrand wil plakken en de schouder nu eenmaal smaller is dan de achterhand, door schoudervoor te rijden activeer ik het binnenachterbeen!) ik breid dit uit met schouderbinnen en travers, ook rijd ik vaak slingerlijnen waarbij ik steeds mijn paard omstel en steeds het andere binnenachterbeen uitnodig om onder te treden!!
Binnenkort heb ik voor mezelf weer een clinic centered riding dus om weer aan mijn eigen zit en balans te rijden.
Ik rijd met een wow flair, of op een schapenvel! De wow heeft mijn paard de m ogelijkheid gegeven zich super te ontwikkelen, Ik ben in 6 maanden tijd 4 boommaten groter gegaan!!
kim1207 schreef:Binnenkort heb ik voor mezelf weer een clinic centered riding dus om weer aan mijn eigen zit en balans te rijden.
maikeltje schreef:kim1207 schreef:
Kim, neem eens een fotograaf mee naar je lessen, lijkt me wel interessant. Wanneer normaal gesproken het rechterachterbeen het probleem is van je paard qua sterkte vangt ie dat namelijk altijd juist op met links-voor. Paarden vangen hun zwakke plek nl altijd op met het been dat diagonaal tov het zwakke been staat.
Verder, als je gevoel hebt voor paardrijden, volg dat gevoel dan. Met een beetje gevoel en daarbij logisch nadenken kom je een heel eind
Chantal___ schreef:kim1207 schreef:Binnenkort heb ik voor mezelf weer een clinic centered riding dus om weer aan mijn eigen zit en balans te rijden.
Dat lijkt mij ook erg interessant. Is er misschien een site van?
pol schreef:Ten eerste erg leuk topic!! @Hannahfrouk zitten al mooie stukken bij. Misschien kun je proberen op het moment dat je paard niet alleen schouderbinnen doet maar ook kontje buiten oftewel te weinig lengtebuiging aanneemt. Proberen een volte intezetten wanneer hij dan de juiste beenzetting heeft (en dus lengtebuiging heeft) gebruik je jouw lichaamshouding om op het moment dat hij de zo eerder correct uitgevoerde volte hem mee te nemen. Zijn voorhand en dus schouder zijn dan van de hoefslag jij blijft dichter bij je paard. Laat een aantal goeie passen maken en dan bv lekker halsstrekken en lekker doorstappen. Want het moet natuurlijk geen verkapte moordaanslag worden